Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 00:26 |
Het rijden met slippende koppeling is natuurlijk niet goed voor de koppelingsplaat. Maar bij het wegrijden is het wel even nodig volgens mij, zeker bij een benzine-auto aangezien die een zwakkere motor heeft dan een diesel. Maar stel je nu voor je staat op een helling omhoog, is het dan schadelijk als je de koppeling op het aangrijpingspunt houdt? Hij slipt dan dus. [sub(Meestal doe ik dat nooit, ook bij het filerijden laat ik hem (eenmaal op gang gekomen) meestal doorsukkelen in zijn 1)[/sub] | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 00:29 |
Volgens mij is dat idd schadelijk. Maar ik doe dat wel af en toe. ![]() | |
vosss | donderdag 8 december 2005 @ 00:30 |
Zolang je niet ineens plankgas geeft op het moment dat ie slipt maakt het geen drol uit; die dingen zijn daar juist voor gemaakt en ja de koppelingsplaten slijten daarvan, maargoed, je banden slijten ook van rijden en je remmen van remmen. Ergo: als je normaal wegrijd is er niks aan de hand (en stinkt het ook niet ![]() | |
vosss | donderdag 8 december 2005 @ 00:31 |
ow....als je op een helling staat? Ja das wel niet zo bijster goed denk ik voor je koppelingsplaten ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 00:32 |
Trouwens ze zeggen ook dat je bij benzine/LPG gas bij moet geven, nou ik deed dus laatst een keer niet en het ging ook gewoon goed ![]() Misschien had die auto gewoon een ubersterke motor... | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 00:32 |
quote:Hmm voortaan maar de handrem gebruiken dan ![]() | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 00:34 |
Bij benzine moet je idd meestal gas bijgeven anders slaat die af. Daarom is een diesel in een sukkelfile ook zo handig, hoef je alleen koppeling te laten opkomen. btw mijn Kever kon je ook hetzelfde rijden als een diesel. (dus zonder gas te geven, en das toch echt een benzine) | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 00:34 |
quote:Ik gebruik gewoon de 'voetrem'. | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 00:37 |
quote:Rolt ie dan niet terug? Want je moet dan toch je voet bliksemsnel van de rem naar het gas pedaal bewegen? Of heb je dan wel de koppeling om het aangrijpingspunt staan? | |
Youp | donderdag 8 december 2005 @ 00:39 |
quote:mensen die niet kunnen hellingtrekken zonder handrem laten hem terugrollen ja ![]() | |
Youp | donderdag 8 december 2005 @ 00:39 |
quote:ja er is ook een verschil tussen een 5 liter V8 op benzine en een 900cc 3cilinder uit een suzuki alto... -edit- voor zover ik weet is het overigens mogelijk om met zo'n beetje elke auto weg te trekken zonder gas te geven... (iig alle auto's waar ik mee gereden heb... en dat zijn er nogal wat..) alleen wel met gevoel voor de koppeling ![]() | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 00:41 |
quote:Je voet op de rem houden en met je linkervoet op de koppeling net VOOR het aangrijpingspunt. Rechtervoet verplaatsen naar gaspendaal en linkervoet omhoog. Dat moet wel redelijk snel ja. ![]() Komt het voordeel van de diesel, daar hoeft het niet bliksemsnel, zodra je je linkervoet omhoog doet bij de koppeling gaat die al rijden nl. ![]() ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 00:42 |
quote:Daarom, dit was de auto van m'n ouders een 2.0 V6 Ford Mondeo, vrij krachtig vergeleken bij dat ding waarin ik gelest heb ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 00:43 |
quote:Waren dat allemaal benzine-auto's dan? | |
Youp | donderdag 8 december 2005 @ 00:44 |
quote:lesauto's zijn 99,99% van de tijd diesels... iedere diesel kan je op de koppeling alleen wegtrekken... en veel makkelijker nog dan zo'n 2 liter 6cilinder... want lichte 6cilinders missen over het algemeen nogal wat koppel op lage toeren... een 2 liter 4cilinder gaat 10x beter iig... | |
Youp | donderdag 8 december 2005 @ 00:45 |
quote:nee maar zeker meer dan de helft wel... varierend van 3 tot 8 cilinders... | |
UnleashMitch | donderdag 8 december 2005 @ 00:47 |
quote:Weet niet of dat bij andere auto's ook is (ben niet zo'n autokenner) maar de Corsa die hier staat is ook in staat om op de koppeling te rijden. Weliswaar niet zoals diesel auto's dat doen maar wel een kleine beetje. Als je dus op een helling staat en je laat je koppeling iets op komen dan kan je zonder te remmen de auto toch op dezelfde positie houden en dan is het slechts nog een kwestie van gas geven. Overigens is dit 'moment' erg klein en voor je het weet slaat je motor af maar toch ![]() | |
Youp | donderdag 8 december 2005 @ 00:50 |
overigens een beetje ontopic... ik sta bijna dagelijks op de koppeling op een hellinkje... en ik moet me dat maar eens af gaan leren... zeker met een eigen auto ![]() | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 00:53 |
quote:tsja, weet ook niet precies waaraan dat ligt. Waarschijnlijk koppel in lage toeren. Want mijn Kever met 1200cc motor was motorisch niet sterk maar reed als een diesel. (op koppeling gebied) Overigens moet ik met mijn huidige auto flink veel gas geven, de koppeling is nl. bijna weg. ![]() | |
ToXiCitY | donderdag 8 december 2005 @ 01:04 |
Met mn lesauto kon ik dat ook doen, dat was een Volvo S40 op LPG, met mn eigen auto (benzine) geef ik eigenlijk altijd gas bij, heb nog nooit op alleen de koppeling geprobeerd weg te rijden. Als ik op een hellingkje op de handrem sta rij ik net zo makkelijk weg als normaal, dat is 1 handeling meer dan met normaal wegrijden (handrem los gooien), als je dat moment goed kan timen heb je nergens last van ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 01:10 |
Komt het eigenlijk ook weleens voor dat men hem laat afslaan door vergeten de koppeling in te trappen als men remt? ![]() | |
sooty | donderdag 8 december 2005 @ 01:14 |
Vooral bij zoveel mogelijk toeren zo langzaam mogelijk laten opkomen en zoveel en zovaak mogelijk intrappen, het liefst bij zoveel mogelijk toeren. Dit voor zowel benzine als diesel.. Aldus * sooty , garagist en groothandel in koppelingsplaten. ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 01:33 |
quote:Whahaha...ja ik weet nog net wel dat dat niet goed is ![]() | |
UnleashMitch | donderdag 8 december 2005 @ 01:46 |
quote:Dat is me wel eens overkomen maar slechts 1 of 2 keer en dan heeeel in het begin. Dan ben je met allerlei dingen om je heen bezig (met het verkeer om je heen) en dan vergeet je de koppeling in te trappen. Aangezien de auto (iig de Corsa hier) totaal ander gedrag gaat vertonen als ie al afremmende onder de 40km/u komt leer je meteen de link tussen dat andere gedrag en het intrappen van de koppeling. Daarom komt het daarna ook niet meer voor ![]() | |
yup | donderdag 8 december 2005 @ 08:46 |
Of een auto makkelijk wegrijd vanaf koppeling hangt af van aangrijpingspunt, stationair toerental (als ie veel toeren draait stationair rij je makkelijker weg, duh ![]() Weer de Civic 1.3: die reed extreem makkelijk weg: die heeft ook belachelijk korte bakverhoudingen waardoor ie heel makkelijk wegloopt zonder horten stoten ook al doe je lomp. | |
Herr.Flick | donderdag 8 december 2005 @ 08:50 |
Je kunt niet wegrijden zonder slippende koppeling, ook niet met een dikke diesel. Gewoon remmen is ook slecht voor je remmen, je moet niet remmen of volledig blokkeren. ![]() een koppeling is er speciaal voor gemaakt, alleen moet je hem niet contstant laten slippen, want dan verbrand ie...(net als je remmen) ![]() | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 8 december 2005 @ 09:10 |
quote:Precies, volgens mij is een koppeling gemaakt, om weg te kunnen rijden ![]() en daar hoort slippen nou eenmaal bij ![]() Je hebt alleen wel van die lullebutsers die met 4000 toeren tot zijn 3de versnelling aan toe de koppeling 5 min. laten slippen, dat is wel minder goed ![]() | |
yup | donderdag 8 december 2005 @ 09:16 |
Volgens mij bestaat er geen enkele auto die zonder slippende koppeling kan wegrijden. Anders konden ze die platen helemaal wel weglaten ![]() Dus ook bij een mega dikke uber diesel kan dat niet ![]() Diesel kan je gewoon wat lomper mee omgaan + wat eerder lossen, bij benzine moet je gewoon wat meer gevoel hebben om het beetje soepel te laten gaan... | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 8 december 2005 @ 09:21 |
quote:waarom zeg je hetzelfde als wat er al in de 2 posts boven die van jou staat? | |
yup | donderdag 8 december 2005 @ 09:23 |
Scherm stond open dude :/ | |
Tommy_Kuklinski | donderdag 8 december 2005 @ 09:25 |
quote:dan is het goed ![]() | |
Reneuh | donderdag 8 december 2005 @ 09:30 |
quote:Mn Fiesta 1.1 is enorm gevoelig. Als ik daar de koppeling ook maar een beetje teveel laat opkomen begint ie al te stoten. MAar ik rijd er inmiddels al behoorlijk lang in, dus daar heb ik geen last meer van.. Alleen, mn vriendin gaat binnenkort op voor haar rijbewijs en die wil natuurlijk ook rijden in mijn auto. Dat zal wel even wennen worden :p | |
Reneuh | donderdag 8 december 2005 @ 09:31 |
[quote]Op donderdag 8 december 2005 09:30 schreef Reneuh het volgende: [..] Dubbelpost [ Bericht 55% gewijzigd door Reneuh op 08-12-2005 09:31:49 (dubbel :')) ] | |
Metro2005 | donderdag 8 december 2005 @ 12:00 |
quote:Dat is heel schadelijk zelfs. Je koppeling is bedoel om een geleidelijke koppeling te creeeren tussen een draaiende motor en niet draaiende wielen, niet om constant te laten slippen, dan slijten ze enorm hard. | |
Frezer | donderdag 8 december 2005 @ 12:18 |
quote:Je wil toch niet zeggen dat je mbv de koppeling stil gaat staan op een helling? Ik vraag me af wat voor rijschool je dat heeft aangeleerd, ![]() Zal wel lekker gaan stinken, ![]() | |
Triangeljosti | donderdag 8 december 2005 @ 12:22 |
Wat is nou precies een slippende koppeling? Ik snap denk ik niet zo goed hoe een koppeling werkt? Iemand een duidelijke uitleg? | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 12:34 |
quote:Waar staat er dan dat ik dat doe? Mij is het niet geleerd, maar ik weet dat het kan, juist uit voorzichtigheid vraag ik het even ![]() | |
Nitro_Racer | donderdag 8 december 2005 @ 12:34 |
*delete* [ Bericht 97% gewijzigd door Nitro_Racer op 08-12-2005 12:43:39 ] | |
Frezer | donderdag 8 december 2005 @ 12:37 |
quote: ![]() | |
Metro2005 | donderdag 8 december 2005 @ 12:38 |
quote:Als jij je koppeling helemaal ingedrukt hebt dan is je versnellingsbak losgekoppeld van je (draaiende) motor en kun je bv stilstaan met draaiende motor of van versnelling wisselen. Zodra jij je koppeling op laat komen om bv weg te rijden dan gaat dit geleidelijk (je koppeling slipt). Het is geen aan-uit schakelaar zeg maar, dus niet motor aan bak gekoppeld of motor niet aan bak gekoppeld maar je koppelt geleidelijk de motor aan je versnellingsbak. Tijdens dit koppelen slipt de koppeling en slijt de koppeling. Nu is dit niet zo erg want dat is ook de hele functie van dat ding. Echter als je expres constant op het aangrijpingspunt hangt (om bv stil te staan op een helling) dan slipt je koppeling dus constant en slijt deze, ga maar na hoe lang het duurt voor jij je koppeling weer los hebt als je rijdt, dat is maar een paar seconden slip. Doe je dit minutenlang voor een verkeerslicht dan worden je koppelingsplaten dermate heet door de wrijving dat ze in het ergste geval bijna letterlijk in rook opgaan. | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 12:41 |
Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB) ![]() De hydraulische koppelingsbediening is niet nastelbaar en uw dealer heeft op dat punt dus gelijk. Overigens is het niet verstandig om met een slippende koppeling door te blijven rijden. Vliegwiel en drukgroep kunnen dan zó heet worden dat ze niet meer bruikbaar zijn. ![]() | |
Triangeljosti | donderdag 8 december 2005 @ 12:42 |
quote:Kijk ![]() Bij mij op mijn werk is de versnellingsbak van een busje naar de knoppen omdat ze er ook boten mee vervoerden. Volgens collega's komt dat omdat ze met die boten achter het busje met slippende koppeling rijden. Is dat vanwege de zware last en omdat je je koppeling dus niet zo snel op kunt laten komen omdat hij anders afslaat? Zoiets? | |
Nitro_Racer | donderdag 8 december 2005 @ 12:42 |
Hier staat beschreven hoe een koppeling exact werkt ![]() | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 12:44 |
quote:Iedere automobilist behoort te weten dat je nooit de koppeling langdurig mag laten slippen en al helemaal niet als de auto daarbij ook nog veel weerstand moet overwinnen zoals tijdens het manoeuvreren met een zware aanhanger (op oneffen terrein zeker?). Er wordt dan al snel zóveel wrijvingshitte ontwikkeld dat de koppelingsplaatvoeringen totaal verbranden. Wie moeite heeft met het manoeuvreren met de caravan doet er verstandig aan om een trekauto met automaat te kiezen. Een hydraulische koppeling (tevens koppelomvormer) kan meer hebben dan een droge plaatkoppeling, maar uiteindelijk kan bij overbelasting ook zo"n hydraulisch exemplaar nog te heet worden (moderne automaten hebben daar vaak al een waarschuwingslampje voor). (DB) ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 12:44 |
quote:Heel goed verwoord, wat ook belangrijk is dat als eenmaal hebt gekoppeld je niet met je linkervoet boven de koppeling blijft hangen maar er naast zet. Zo voorkom je dat je met (licht) ingetrapte dus slippende koppeling gaat rijden, een kennis van mij had zo binnen een maand zijn koppelingsplaat gesloopt. | |
HPoi | donderdag 8 december 2005 @ 12:46 |
quote:O, ik dacht dat dat de voetensteun was.... ![]() ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 12:49 |
quote:Bij sommige auto's zit die ernaast ![]() | |
Repeat | donderdag 8 december 2005 @ 13:44 |
quote:ja bij een noodstop voor een overstekende neger in het donker ofzo. Dan wil ik het nog wel es vergeten ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | donderdag 8 december 2005 @ 14:29 |
quote:Dan doe je het wel goed, je kan hem beter laten afslaan dan ergens tegen aan te zitten, het schijnt dat als je harder dan 40 km/u rijdt, dat je remweg ook langer wordt met koppeling ingedrukt. | |
Repeat | donderdag 8 december 2005 @ 15:20 |
Ja dan mis je het remmen van de motor blabla, dat slaat ook nergens op, met alleen de remmen zelf gaat het goed genoeg, heb je echt niet nog es dat remmende effect van de motor voor nodig.... | |
yup | donderdag 8 december 2005 @ 22:55 |
quote:Bullshit.nl Welke auto ik ook heb gereden het is altijd hetzelfde: Remmen met koppeling in en je remweg word veel langer. Ten eerste, op de motor remmen + remmen: je wielen blokkeren veel minder snel, ten tweede, de motor helpt de remmen echt enorm met afremmen van de auto. Altijd MET motor afremmen als je moet remmen, nooit koppeling in op hoge snelheid en daarna remmen. Op motor is VEEL beter voor je remmen en is ook nog eens zuiniger bij een benzinemtoor (gasklep dicht en word geen benzine ingespoten)... | |
#ANONIEM | vrijdag 9 december 2005 @ 01:05 |
quote:Dit mag je me toch 's uitleggen. Met enkel en alleen de remmen kun je de wielen laten blokkeren. Harder remmen is niet mogelijk. Waardoor verkort op de motor afremmen je remweg dan ? | |
Impry | vrijdag 9 december 2005 @ 09:46 |
quote:Dat zal ik dan maar eens gaan afleren ![]() Trouwens, op diezelfde site die hierboven genoemd werd is een goede animatie te zien: http://static.howstuffworks.com/flash/clutch-fig2.swf | |
yup | vrijdag 9 december 2005 @ 10:30 |
quote:Omdat je wielen gaan blokkeren dus ![]() Probeer het zelf maar, keihard remmen net tegen blokkeergrens, en pak daarna de motor eens bij (koppeling lossen) gaat je auto een heel stuk harder remmen... Alle remhulp is gewoon mooi meegenomen en als je motor helpt met remmen zal je zien dat het een stuk beter gaat. Verder in een noodgeval is de kans dat je wielen blokkeren doordat je te hard op de rempedaal stampt (uiteraard in geval van geen ABS) een stuk groter als je met koppeling ingetrapt gaat remmen. | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 11:16 |
Maar goed over dat remmen heb je toch wel geleerd met lessen? Je remt gewoon zonder koppeling en pas als je bijna stilstaat druk je de koppeling ook in anders slaat de motor natuurlijk af. ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 11:33 |
quote:Inderdaad! ![]() ![]() Als je vol op je remt stampt grijpt je abs in om de wielen niet te laten blokkeren --> dit is gewoon het snelst dat je auto af kan remmen. Als je op dat punt nog meer remkracht toevoegd blokkeren je wielen en rem je dus langzamer. De remschijven van elke auto zijn sterk genoeg om de wielen te laten blokkeren (zonder ABS) dus die "extra" remkracht is gewoon bullshit. (nou trouwens niet meteen de koppeling intrappen bij 120 en bijremmen tot 0 bij het stoplicht, want op de motor remmen kost wel 0,0 benzine) ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 9 december 2005 @ 11:35 |
quote:ABS heeft feitelijk niets met de remweg te maken. voordeel van ABS is dat je kan sturen en vol kan remmen, dat kan ongelukken voorkomen en daar is het voor bedoelt. voordeel van remmen en tevens afremmen op de motor is dat je minder remkracht nodig hebt, zodat je remmen minder snel slijten. | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 9 december 2005 @ 11:38 |
quote:Remmen op de motor klopt wel degelijk volgens mij hoor, als je afdaalt in de bergen moet je juist zo remmen (zonder koppeling dus), zodra je de koppeling indrukt glij je als een gek naar beneden. Staat op elke website over terrein rijden | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 9 december 2005 @ 11:42 |
quote:dat heeft er niets mee te maken. Je kan ook gewoon remmen, dan glij je ook niet naar beneden, maar dan sloop je je remmen, vandaar dat je dat met de motor moet doen (scheelt ook weer benzeen) | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 11:44 |
quote:Hooo, dit klopt niet helemaal ![]() ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren tijdens een noodstop, mee eens?? En dit resulteert fysiek gezien gewoon in de kortst mogelijke remweg... Ik durf er zo geld op te wedden dat als je twee auto';s naast elkaar laat rijden met 120, en ze remmen allebei tegelijk af, een met motorhulp, andere in z'n vrij of met koppeling ingedrukt (zelfde auto's, ideale testomstandigheden etc.) ze tegelijk stilstaan ![]() Behalve dat de motor van die dude die op de motor remde is afgeslagen, en die van mij niet ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 11:45 |
quote:Hier heb je dan weer volkomen gelijkt ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 9 december 2005 @ 11:46 |
quote:nee, ABS zorgt NIET voor een kortere remweg. quote:ik ook, staat nergens in mijn post dat dat niet zo is. | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 11:50 |
quote:ABS "verkort" niks nee, maar het is gewoon de beste manier van remmen, als jij in een auto zonder ABS pompend heel goed kan remmen, rem je idd even snel als dezelfde auto met ABS. Maar aangezien sommige mensen het IQ van een visstick hebben, en gewoon de rem op grond plakken in een auto zonder abs, kan je over het algemeen zeggen dat het wel degeleijk je remafstand verkort ![]() (not convinced? : kijk topgear --> 100 pound cars --> remstest) ![]() | |
yup | vrijdag 9 december 2005 @ 11:53 |
quote:Dat is dus fout ![]() Als jij net tegen het maximale remt heb jij minder remkracht dan iemand die net tegen het maximale remt op de motor. Hij heeft de remkracht van de motor erbij. Voor meer effect kan je zelfs terugschakelen tijdens het remmen. Ik heb het zelf uitgeprobeerd en je remweg word beduidend korter... Verder moet je wel je koppeling intrappen als je bijna stilstaat he ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 11:54 |
we gaan trouwens alleen wel snoeihard offtopic ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 9 december 2005 @ 11:54 |
quote:het is idd de beste manier van remmen, dat ben ik met je eens. Vooral omdat je kan blijven sturen, tijdens max remmen ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 9 december 2005 @ 11:56 |
quote:Dat heeft er wèl iets te maken, in die zin dat koppeling intrappen je remweg verlengt dus dat je dan sowieso niet moet doen. Dus wat jij zegt klopt, je kunt beter remmen op de motor, maar wat ik zeg klopt ook trap niet je koppeling in, anders wordt de motor losgekoppeld en kan vrij draaien en dan glij je naar beneden. | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 9 december 2005 @ 11:57 |
quote:Ach ja, dit is gewoon een koppeling-topic ![]() | |
yup | vrijdag 9 december 2005 @ 11:58 |
quote:Op een rechte weg is het iets ander verhaal. Als jij net tegen het blokkeer grens aanremt zal je hard remmen. Doe dat nog eens maar dan met de motor erbij. Je wielen blokkeren gewoon minder snel en daardoor kan je zowiezo NOG harder remmen dan met koppeling ingetrapt... | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:00 |
quote:Dude, minder remkracht ![]() ![]() Je hebt gelijk in alles wat je zegt alleen je conclusie klopt gewoon niet... Je bent als auto op 4 plaatsen met de weg verbonden, als op de vier plaatsen zo hard mogelijk wordt afgeremd zonder te blokkeren sta je gewoon het snelste stil! Jullie doen alsof je banden opeens meer remkracht kunnen overbrengen als je de motorrem erbij hebt... ![]() p.s. we vergeten een ding, als je een schroothoop rijd, of gewoon super hard, dan hebben je remmen bij lang remmen "fading" omdat ze snoeiheet worden, dus de remkracht neemt af...weet nit precies hoeveel dit is, maar dat is ook per auto afhankelijk....hier heeft een motorrem inderdaad geen last van... | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 9 december 2005 @ 12:04 |
quote:Is dat in strijd met wat ik zeg? ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:04 |
dat laatste is trouwens ook van toepassing op het "berg-afwaards" verhaal...de belangrijkste reden om dan op de motor remmen is dat je remmen anders oververhit raken en je remkracht verliest....(en je remmen slijten natuurlijk ook hard als je constand met je vot op de rem ligt ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 12:05 |
Volgens mij verlengt ABS wel je remweg. Als je goed kan remmen (een coureur bijv) dan zal die zonder ABS sneller stilstaan dan MET ABS! Tenminste dat hoor ik altijd in autoprog. ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:05 |
heerlijk toetsenbord en spelling --> constant ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:07 |
quote:Je hebt gelijk, omdat ABS misschien 99% geoptimaliseerd is, en je hebt alitjd coureurs die beter dan die 99% kunnen remmen met hun race-instinct ![]() ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 12:08 |
quote:Mijn vader rijdt in een Skoda Fabia. ![]() ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:10 |
En daar zit ook standaard ABS op ![]() ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 12:12 |
btw, ik heb ook zo'n rem, slip, rijvaardigheidcurcus gedaan. (Rosmalen) Kreeg ik toen aangeboden van mijn stagebedrijf. (Ford Amsterdam) Moesten we ook remmen met een ABS auto. komt die vent naar me toe, ja met ABS kan je juist remmen en sturen tegelijk, probeer dat eens! ![]() ![]() ![]() btw ook nog even door de bossen geragt en met een instructeur achter het stuur op de testbaan in rosmalen gereden, die ging effe met 120km/u 360 maken enzo. ![]() ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:14 |
quote:HEERLIJK ![]() ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:15 |
Btw, zo'n Skoda Fabia werkt tenminste ![]() ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 12:16 |
quote:idd, echt lachen en leuk om te doen. Ze hadden een leuk parcours rond dat Rosmalen park uitgezet, gewoon op landweggetjes, lekker met de nw. Ford Focus (met zijn 5-en achter elkaar)daar overheen raggen en door een bos. ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 12:16 |
quote:Ja, das minder, ik heb hem een Skoda aangeraden. ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:17 |
quote:Ben toen het laatst sneeuwde ook meteen terug naar m'n ouders gegaan in het oosten des lands ![]() ![]() | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:20 |
quote:goeie keus hoor denk ik! | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:22 |
quote:Even correctie van mezelf, de dashboard verlichting is ook het enige slechte aan die auto, Maserati 3200 GT racebeest ![]() ![]() | |
HPoi | vrijdag 9 december 2005 @ 12:24 |
quote:Goede voet fitness. ![]() ![]() edit En je usericon doet het nu!! ![]() [ Bericht 9% gewijzigd door HPoi op 09-12-2005 12:45:57 (Usericon mededeling :P) ] | |
1299 | vrijdag 9 december 2005 @ 12:39 |
quote:Kijk jij snapt het tenminste! Het enige contact met de weg zijn je banden en als je remt vlak voor de grens dat je banden blokkeren is dat je maximaal remvermogen. Met afremmen op de motor maakt dat geen hol uit. | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 12:46 |
quote:Respect dude ![]() ![]() | |
yup | vrijdag 9 december 2005 @ 13:58 |
quote:Hmm zo had ik het nooit bekeken ![]() Denk dat een testje het wel kan uitwijzen, denk dat je gelijk hebt. Maar het is wel zo dat met motorrem de kans op blokkerende wielen veel kleiner is. In de praktijk kan je gewoon veel harder remmen met motorrem dan zonder. Ik heb het vandaag nog geprobeerd, maar bij 100 km/u keihard voor een stoplicht remmen met koppeling ingetrapt zonder de wielen te laten blokkeren kan behoorlijk moeilijk zijn... Met motorrem kan je gewoon als een mongool op het pedaal stampen (niet TE hard uiteraard)... | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 9 december 2005 @ 14:01 |
quote:je snapt het gewoon niet ![]() | |
yup | vrijdag 9 december 2005 @ 14:03 |
quote:stfu toyota boy ![]() ![]() | |
Tommy_Kuklinski | vrijdag 9 december 2005 @ 14:04 |
quote:Toyota ![]() Ik denk dat je in de war bent met iemand anders ![]() | |
Herr.Flick | vrijdag 9 december 2005 @ 14:53 |
quote: ![]() ![]() | |
StefanP | zaterdag 10 december 2005 @ 06:18 |
quote:Ik rem in m'n kia ook op de motor, maar in de supra absoluut niet nadat veel andere supra eigenaren dit afraadden. De remmen zijn sowieso al heel krachtig en de prijs van een motor of getrag >>>>> de prijs van remblokken en schijven. ![]() | |
2609 | zaterdag 10 december 2005 @ 12:15 |
op de motor remmen hoe doe je dat dan weer :S ik rem altijd gewoon met mn rempedaal | |
Frezer | zaterdag 10 december 2005 @ 12:22 |
quote:Gewoon van de koppeling afblijven ![]() Ik snap de vragen die mensen hier over hebben allemaal niet zo goed, een rijschool heeft je dat toch allemaal aangeleerd ![]() | |
Boschjesman | zaterdag 10 december 2005 @ 12:30 |
quote:Nouja, ik rem ook heel vaak op de koppeling, is dat slecht ervoor? Dus bijvoorbeeld als ik >60 rijd, de auto in de 2 gooien en de koppeling op laten komen. | |
Frezer | zaterdag 10 december 2005 @ 13:09 |
quote:Dat is dus op de motor remmen wat je doet, ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 10 december 2005 @ 14:10 |
quote:Yup is nog van voor de tijd van schijfremmen en ABS | |
Repeat | zaterdag 10 december 2005 @ 14:14 |
quote:En waarom kan een supra (itt tot elke andere auto) daar niet tegen ![]() | |
Pietverdriet | zaterdag 10 december 2005 @ 14:18 |
Lijkt me een vrij belangrijke eis aan een auto dat je de motor als rem kan gebruiken, of wou je in de bergen alleen maar op je normale rem gaan remmen? Dan wens ik je veel succes, en hoop dat je het overleefd | |
1299 | zaterdag 10 december 2005 @ 17:52 |
Ja als ik flink aan het raggen ben en mijn remmen worden erg heet dan ga ik ook extreem op mijn motor afremmen, komt ook omdat ik kromme remschijven heb en die bij hard remmen erg gaan trillen. Maar ik ga ze binnenkort vervangen ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 4 januari 2006 @ 16:57 |
Daar ben ik weer met een nieuwe vraag ![]() Als je nou uitgebreid aan het parkeren bent dan rijd je toch ook met slippende koppeling, is dat dan niet desastreus voor je koppelingsplaat? | |
yup | woensdag 4 januari 2006 @ 17:01 |
quote:Nee want dan zijn de toeren van je motor laag (als het goed is). | |
Youp | woensdag 4 januari 2006 @ 17:03 |
quote:al eens automaat gereden pietverdriet? ![]() | |
Impry | woensdag 4 januari 2006 @ 17:03 |
En je doet het maar relatief kort (hooguit 20 sec.) | |
Repeat | woensdag 4 januari 2006 @ 17:07 |
quote:nee das niet zo slecht omdat je idd weinig toeren draait, behalve bij bejaarden die hun motor bij het inparkeren op 6000 toeren houden en dan met de koppeling de snelheid regelen. | |
yup | woensdag 4 januari 2006 @ 17:12 |
quote:Daarhebbiebergversnelling toch ![]() En kan je daar niet je eigen versnellingen kiezen? Dat is toch juist bedoeld voor in de bergen? | |
funkmaster | woensdag 4 januari 2006 @ 17:17 |
quote:een automaat rolt gewoon uit als je gas loslaat, maar als je de rem gebruik nemen (moderne)automaten ook de motorrem erbij...dus die regelt het zelf ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 4 januari 2006 @ 17:27 |
quote:Een enkele keer zo laag dat ie afslaat ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 4 januari 2006 @ 17:28 |
quote:Maarre als je stil staat op een helling omhoog met weinig toeren waarom is dat dan wel slecht om je koppeling op het aangrijpingspunt te houden? | |
Repeat | woensdag 4 januari 2006 @ 17:30 |
quote:omdat je koppeling dan gewoon staat weg te branden ![]() bij het inparkeren is het meestal beetje gas, gas los, beetje gas, gas los en je staat geparkeerd. Duurt maar heel kort dus... | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 4 januari 2006 @ 17:40 |
quote:En boven trap je je koppeling ook in als je eventjes moet remmen ![]() | |
Impry | woensdag 4 januari 2006 @ 18:29 |
Nog even een andere koppelingsvraag, nu we toch bezig zijn ![]() Een vriend van mij stond pas behoorlijk kansloos te doen met de Omega-station van z'n ouders ![]() ![]() ![]() Toen hij eenmaal weg was hing er een enorme stank. ZIjn dat dan de koppelingsplaten die je ruikt, omdat hij de koppeling te geleidelijk liet opkomen? Of is dat de motor zelf die je ruikt? (de motor was al wel goed warm) | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 4 januari 2006 @ 18:37 |
quote:Ik denk de motor... | |
Youp | woensdag 4 januari 2006 @ 18:44 |
quote:een moderne automaat soms ja ![]() | |
Youp | woensdag 4 januari 2006 @ 18:46 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() de koppelingsplaten misschien? ![]() ![]() | |
yup | woensdag 4 januari 2006 @ 18:50 |
quote:Platen 3000%. Deed ik een keertje met space wagon en daar was de koppeling echt niet blij mee... Echt een teringstank in de auto... NOOIT geleidelijk lossen, clutch wat harder dumpen is dan nog beter dan dat je geleidelijk die dingen laat wegbranden ![]() | |
Pietverdriet | woensdag 4 januari 2006 @ 19:21 |
quote:Als dat mijn zoon was geweest, had ie het geweten, dat zijn de verbrande koppelingsplaten die je ruikt. | |
yup | woensdag 4 januari 2006 @ 19:29 |
Mwa een keer proberen voor de lol, dat is niet echt schadelijk ofzo. Zolang je niet iedere dag staat te clutchdumpen... Omega heeft RWD, platen zijn relatief simpel te vervangen (als het ooit erop aankomt ![]() | |
BaraCuda | woensdag 4 januari 2006 @ 19:30 |
quote:Bij m'n vito van de zaak kan het inderdaad niet anders want daar heb je een voethandrem. Maar met mijn eigen auto vind ik het veel fijner om m'n handrem erop te zetten ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | woensdag 4 januari 2006 @ 19:32 |
quote:Okee maar je moet ook weer niet te snel loslaten volgens mij anders schokt de auto zo | |
Pietverdriet | woensdag 4 januari 2006 @ 19:34 |
quote:Is ook beter voor je remblokken heb ik wel eens begrepen, die zijn niet blij met tegen hete remschijven te worden aangezet. | |
BaraCuda | woensdag 4 januari 2006 @ 19:35 |
quote:Tja ik heb achter ook schrijven dus die blokken gaan er toch tegenaan ![]() Maar voor zijn ze idd veel heter... | |
Pietverdriet | woensdag 4 januari 2006 @ 19:37 |
quote:Toen ik rijles had, hadden we achter nog trommelremmen, daar zeg je wat... | |
Youp | woensdag 4 januari 2006 @ 19:39 |
quote:niet knijterhard aan komen remmen op een heuvel? ![]() | |
yup | woensdag 4 januari 2006 @ 19:40 |
Bij sommige auto's is de handrem op een ander rem aangesloten dan de achterste schrijfremmen, er is dus een aparte handrem... Verder worden je voorremmen VEEL heter dan je achterremmen... | |
Pietverdriet | woensdag 4 januari 2006 @ 19:41 |
quote:Als je heuvel/bergen rijd moet je sowieso aan de temp van je remmen denken, vandaar ook dat ik zei dat je de motor ook moet gebruiken om te remmen. | |
Pietverdriet | woensdag 4 januari 2006 @ 19:43 |
Ik heb trouwens vroeger geleerd dat je als het vriest de auto niet op de handrem moet zetten, maar das nog uit de tijd van de trommelrem. Is dat eigenlijk nog steeds actueel? | |
yup | woensdag 4 januari 2006 @ 19:44 |
quote:Als je een handrem hebt die aangsloten is op andere remmen dan je achterste schijven geldt dat wel ja... | |
Youp | woensdag 4 januari 2006 @ 19:47 |
quote:en een auto met schijven rondom heeft niet automatisch de handrem op de schijf zitten.... meeste autos hebben een kleine remtrommel in de achterste remschijven zitten >> handrem ![]() | |
Impry | woensdag 4 januari 2006 @ 20:43 |
quote:Die ouders geven daar allemaal niet zo veel om... beetje apart huishouden. Dat even terzijde. Maar waarschijnlijk zijn die koppelingsplaten nu dus niets meer waard. Merk je zoiets meteen tijdens het rijden? | |
JF_ | woensdag 4 januari 2006 @ 20:50 |
quote:Kan meevallen, ligt eraan hoe vaak je het doet - de meeste koppelingen zijn zelf-stellend, en kunnen redelijk wat slijtage opvangen. Als de koppeling echt gaar is merk je dat aan 't niet goed pakken als je doorschakelt (motor vliegt in toeren zonder dat je harder gaat), of juist aan 't te agressief pakken als je rustig uit stilstand weg wilt rijden (resulterend in een bokkende auto, hetgeen zo ongeveer de hele aandrijving en ophanging kan slopen). | |
BaraCuda | woensdag 4 januari 2006 @ 21:51 |
quote:Maar dat heeft vooral te maken met de remkabel, niet dat je blokken zullen vast vriezen... In die remkabel zit vocht wat kan bevriezen en dan zit dus dat ijzer muurvast ![]() | |
Sterke_Yerke | woensdag 4 januari 2006 @ 22:47 |
Who, al drie pagina's ![]() 1. Ja koppeling moet slippen 2. Ja slijtage 3. Ja je kunt het voorkomen, Geef volgas laat in een keer de koppeling knallen. | |
LennyKravitz | zaterdag 7 januari 2006 @ 01:39 |
quote:Nou, dat heb je met rijles toch niet geleerd?... hellinkje-trekken is toch niet moeilijk? Gewoon optrekken zoals altijd, ietsiepietsie meer gas, en 'm net wel/niet door de handrem heen trekken... (voel je vanzelf)... 't is echt niet moeilijk... ...alhoewel volgens mij 80% het niet doet of niet aandurft... | |
Repeat | zaterdag 7 januari 2006 @ 01:41 |
quote:kan je wel wat sneller mee weg dan met je voetrem, maarja dat is wel makkelijker. Gewoon rem ingedrukt houden, koppeling laten komen totdat ie gaat trekken, rem los en gas. Weg ben je, makkelijker kan bijna niet. | |
LennyKravitz | zaterdag 7 januari 2006 @ 01:57 |
quote:Velen rollen terug... Vind het daarnaast ook vaak rot om die rem lange tijd ingedrukt te houden... je hebt van die kruisingen... | |
Impry | zaterdag 7 januari 2006 @ 09:00 |
Ik geef ook de voorkeur aan handrem, veel rustiger met wegrijden. Anders moet je zo snel je voet overzetten van rem naar gaspedaal, de kans dat je dan even achteruit rolt is veel groter. | |
Pietverdriet | zaterdag 7 januari 2006 @ 09:07 |
Wat is er eigenlijk tegen, of het probleem van handrem gebruiken bij helling trekken? Waar denkt men dat de handrem voor is? | |
Maarten1607 | vrijdag 6 juni 2008 @ 14:44 |
Gewoon een automaat kopen, dat rijdt het aller fijnst. Toen mijn ouders voor het eerst een automaat kochten vond ik het maar stom, een schakel auto rijden is misschien soms wel leuker, maar na een paar uur (file) rijden is een automaat echt lekkerder. Over wegrijden met diesel en bezine auto's....ik dacht ook altijd dat diesels lekkerder wegreden, tot ik afgelopen weekend in een nieuwe Seat Leon 1.9 TDI sport up reed. Die auto had zo'n laag stationair toerental dat je echt wel gas moest bijgeven. Het was zo laag dat ik soms dacht dat ie stationair al zou afslaan. In z'n twee laten rollen zoals bij de meeste auto's wel kan, kon met deze auto ook niet. Koppeling intrappen of op toeren houden. Dat diesels over het algemeen lekkerder wegrijden komt volgens mij doordat diesels een wat hoger stationair toerental hebben en meer koppel bij lage toeren. Maar ik heb ook in hoogtoerige benzine auto's gereden die ook op een slippende koppeling konden wegrijden, zoals de peugeot 205 of de citroen Saxo. | |
garnage-patrick | vrijdag 6 juni 2008 @ 16:08 |
trouwens voor de mensen die weg willen rijden zonder de koppeling te laten slippen,.... Motor uit, koppeling intrappen, in z'n 1rossen en daarna koppeling los, op het moment dat je weg kan rijden, auto gewoon starten (i know slecht voor je startmotor, doe het zelf ook niet (met me oude blok wel us ![]() als je wil schakelen, versnelling gewoon uit zijn 1trekken, en dan motor gelijk laten lopen zodat je hem zonder dat je je koppeling hoeft te gebruiken in z'n 2,3,4,5,6 kan zetten ![]() allemaal slecht voor je bak, startmotor en reutemeteut! maar daar ging het nou niet om ![]() | |
Heer_van_Bartolhoven | vrijdag 6 juni 2008 @ 23:23 |
quote:Ik bewaar deze aanpak wel voor wanneer mijn koppeling kapot is, zo sloop je de rest dan namelijk ook in 1 keer ![]() | |
PNG | zaterdag 7 juni 2008 @ 04:28 |
quote:Wat een kwats dat als je echt moet remmen dat je dan zogenaamd op je motor kan afremmen. Lul niet slap. En los je problemen op. Slap gezwam. | |
PNG | zaterdag 7 juni 2008 @ 04:31 |
Heel fok lijkt hier soms meer op ego, dan echte info, die Tr08 ook weer, ja die winterbanden zijn veel beter in de regen dan regenbanden. Ja echt he. Echt. Pomp ze nog ff op tot 3.0. Heeft toch niemand geen hol man aan die echt leest en denkt wat van te leren. | |
1299 | zaterdag 7 juni 2008 @ 22:48 |
quote:Lol @ quote op een reply van 2 jaar oud ![]() ![]() En er dan ruim 2 jaar over doen om een reply te verzinnen en er dan achterkomen dat je het niet eens goed gelezen hebt ![]() ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door 1299 op 07-06-2008 23:10:15 ] |