quote:AMERSFOORT (ANP) - Mensen met een particuliere verzekering tegen de ziektekosten die geen kinderen hebben, gaan er volgend jaar tot 1200 euro op achteruit. Dat heeft salarisverwerker IBS woensdag berekend.
De achteruitgang is het gevolg van het nieuwe stelsel voor de ziektekosten. Het gaat volgens IBS om honderdduizenden werknemers waarvan tienduizenden op het maximale verlies van 1200 euro moeten rekenen.
IBS komt op een veel grotere achteruitgang uit dan het ministerie van Volksgezondheid. Dat komt onder andere omdat het departement het aantal mensen dat een beroep kan doen op de zogeheten no-claim teruggave veel te hoog inschat, zegt directeur K. van der Heiden van de salarisverwerker. De teruggave kan oplopen tot ongeveer 240 euro per jaar. IBS denkt dat veel minder mensen hier recht op zullen hebben dan het ministerie denkt. Bovendien houdt het ministerie van Volksgezondheid volgens hem te weinig rekening met de aanvullende verzekeringen. Volgens IBS zijn vooral mensen waarvan de werkgever op dit moment een deel van de premie voor de particuliere verzekering betaalt de dupe.
En zo gaat het al jaren. Mensen zonder kinderen en alleenstaanden zitten altijd in de hoek waar de klappen vallen.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:46 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ik begin een beetje moedeloos te worden van die spruitjeslucht rond het huidige kabinet. Gezinnen met kinderen gaan er op vooruit, terwijl de groeiende groep alleenstaanden er dus op achteruit gaat. Bah.
eigen risico denk ik,quote:Op woensdag 7 december 2005 23:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe kan je 1200 euro achteruit gaan met een verzekering die minder dan 1200 euro kost?
Nou, dan wachten we even op de posters die er op vooruit gaan, voorlopig heeft nog niemand zich gemeld.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:43 schreef Tybris het volgende:
eigen risico denk ik,
maar de belofte dat niemand er op achteruit zou gaan is ooit eens een loze uitspraak geweest die een eigen leven is gaan leiden. Ik heb Hoogervorst iig keer op keer iets anders horen zeggen ("sommige huishoudens gaan er op vooruit, anderen op achteruit, maar gemiddeld blijft het ongeveer gelijk").
Dat is alleen de basisverzekering, lieve schat. Als ik dezelfde aanvullende dekking wil in het nieuwe systeem, ga ik er 50 euro op achteruit aan premies. En dan reken ik de ongeveer 2,5 % van mijn brutoloon niet mee die ik aan extra inkomstenbelasting moet betalen over de 6% die mijn werkgever moet bijdragen aan de grote algemene pot. Da's nog eens 62.50 euro. Dus 12 maal 112.50 euro = bijna 1350 euro op jaarbasis ofwel 7% van mijn besteedbaar inkomen. Mijn vriendin heeft het nog erger, die is nu ziekenfonds en krijgt geen zorgtoeslag. Samen zitten wij op 9 á 10% van ons besteedbaar inkomen dat wij EXTRA kwijt zijn aan het nieuwe zorgstelsel.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:23 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hoe kan je 1200 euro achteruit gaan met een verzekering die minder dan 1200 euro kost?
Wat ouderwets gezellig zeg!quote:Op donderdag 8 december 2005 10:56 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ik ben enigszins aan het koken, als je het mij niet kwalijk neemt.
V.
Ik als werkende tweeverdiener ook. Voor de zoveelste keer met dit kabinetquote:Op donderdag 8 december 2005 16:47 schreef du_ke het volgende:
ja het gaat lekker inderdaad... Ik ga er als student zonder stufi ook lekker op achteruit...
Omdat een salarisverwerker wél weet waar ie het over heeft?quote:Op donderdag 8 december 2005 23:16 schreef Steijn het volgende:
Waarom is een salarisverwerker deskundiger dan een minister in dit opzicht?
Want? Hij verwerkt toch alleen de salarissen, hoe mensen zich particulier verzekeren heeft hij als het goed is (wet op de privacy) weinig weet van.quote:Op donderdag 8 december 2005 23:19 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Omdat een salarisverwerker wél weet waar ie het over heeft?
Vergelijkbaar met de berichten over de Spaans-NL penscionados die er zo op achteruitgaan. Eerst zoek je een groep die toevallig of willens en wetens gebruik maakt van gunstige uitzonderingen en trucjes van het huidige stelsel. Dan komt er een nieuw stelsel waar de uitzonderingen "minder handig" zijn en dan ben je direct slachtoffer; en dan weer gaan mekkeren dat er nieuwe uitzonderingen moeten worden gemaakt.quote:Volgens IBS zijn vooral mensen waarvan de werkgever op dit moment een deel van de premie voor de particuliere verzekering betaalt de dupe.
Ik denk dat 60 % van de werknemers die particulier verzekerd zijn, via hun werkgever een collectieve verzekering hebben, waarvan de premies worden ingehouden op hun salaris.quote:Op donderdag 8 december 2005 23:23 schreef Steijn het volgende:
[..]
Want? Hij verwerkt toch alleen de salarissen, hoe mensen zich particulier verzekeren heeft hij als het goed is (wet op de privacy) weinig weet van.
Ach dan zoek je toch een ander doctor in de vrije markt die nu is ontstaan? een Doctor die afspraken maakt en geen open spreekuur heeft zoadt je niet 3 uur ind e wachtkamer hoeft te hangen. Voor elke medisch bezoek krijg je van je werkgever 1.5 uur.quote:Op vrijdag 9 december 2005 10:45 schreef RemcoDelft het volgende:
Die "inkomensafhankelijke bijdrage" (wat houdt dat in??) klinkt als een zeer smerig deel van de nieuwe verzekering... "Iedereen gaat hetzelfde betalen", maar ze hebben ondertussen weer zoveel uitzonderingen, dat het er straks weer op neer komt dat de nietsnut die de hele dag thuis zit, alle tijd heeft om gratis alle voorzieningen te gebruiken, en de normale mens niet de tijd heeft om voor elk tutje 3 uur in een wachtkamer te hangen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |