abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 december 2005 @ 18:35:48 #1
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_32897751
Donner laat Beatrix het besluit betreffende de gebruiksvergunningen van het detentiecentrum op Schipholnietig verklaren.

Het ministerie van Justitie onderzoekt nog wel of de besluiten van burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer voor vernietiging in aanmerking komen. Dat onderzoek zal een nog "onbepaalde periode" duren.

CDA wil opheldering

Het CDA wil van minister Donner weten waarom hij heeft gekozen voor een koninklijk besluit om de cellen voor bolletjesslikkers op Schiphol open te houden. Tweede Kamerlid Jager van die partij vraagt zich af waarom de minister er geen spoedprocedure bij de rechtbank over heeft gevoerd.

Hij wil op korte termijn een overleg met Donner om daar helderheid over te krijgen. Een inhoudelijk oordeel laat hij achterwege. "We begrijpen wel dat het noodzakelijk is een inrichting in de nabijheid van de luchthaven te hebben", aldus de CDA'er woensdag in een reactie.

'Niet handig'

De VVD vindt het "merkwaardig" en "bestuurlijk onhandig" dat Donner een koninklijk besluit heeft laten nemen om het cellencomplex op Schiphol voorlopig open te houden. "Het is dan een kroonbesluit maar wij vinden dit niet de koninklijke weg", zei het liberale Tweede Kamerlid Weekers woensdag.

Het lijkt er volgens hem op "dat de minister nu rechter is in zijn eigen zaak, te vergelijken met een slager die zijn eigen vlees keurt". Weekers kan niet inhoudelijk oordelen over de vraag wie gelijk heeft, maar constateert dat de gemeente hier het bevoegd gezag is, gezien de bouw- en gebruiksvergunning en het toezicht. "Maar ik ga ervan uit dat deze weg juridisch klopt."

De VVD'er wil hier zo snel met de minister over spreken. "Dat hoeft niet een spoeddebat te zijn, het mag ook in een algemeen overleg." De VVD'er vindt de actie van Donner bovendien niet bijdragen aan het herstel van vertrouwen tussen de gemeente en de minister.

Weekers had het beter gevonden als in het "kennelijk onoverbrugbare verschil van mening tussen Haarlemmermeer en Donner" een arbitragecommissie was benoemd om te bemiddelen. Ook de rechter was een betere optie geweest in zijn ogen. "In onze rechtsstaat stap je bij geschillen en botsende belangen naar een rechter."

Dus de discussie veiligheid hangt niet af van brandweer of rechters,maar van Piet Hein.
Iedereen heeft dus recht op zijn mening.
Binnenkort met klauw omhoog staan als hij hij voorbij komt?
Denk er hard aan om fundamentalist te worden.
Betwijvel trouwens of hij wel bij Beatrix geweest is.
Hij zet net zo makkelijk haar eigen handtekening eronder

LEVE DE KONINGIN,

Mensje zal ook wel haar muil moeten houden anders trekt hij haar uitkering in.
Klaar?
Ik niet!
pi_32898218
Ik weet niet precies wat koninklijk besluit inhoudt maar ik denk niet dat het is wat jij denkt
pi_32898474
Het is een ongebruikelijk machtsvertoon van Donner. Het komt nogal onbeholpen en krampachtig over en ik wist helemaal niet dat dit kon.
  woensdag 7 december 2005 @ 19:09:43 #4
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_32898546
quote:
Op woensdag 7 december 2005 18:55 schreef Frank-NL het volgende:
Ik weet niet precies wat koninklijk besluit inhoudt maar ik denk niet dat het is wat jij denkt
Denk dat we kunnen filosiveren over wat het wel en niet inhoudt,de uitkomst is hetzelfde
Piet Hein's wil is wet.
Klaar?
Ik niet!
pi_32898614
Even Google erbij pakken:

Definities van koninklijk besluit op het Internet:

* Een Koninklijk Besluit is de manier om aan te geven dat een besluit een officiële inhoud heeft. Hoewel het formeel een besluit van de Koning is, gaat het in de praktijk om besluiten van de ministers, omdat die politiek verantwoordelijk zijn.
nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijk_Besluit

* Beslissing die de kroon kan nemen zonder medewerking van de Staten Generaal. Wel moet de Raad van State hirin worden gekend
www.lening.nu/lening_woordenboek/lening-k.html

* Door middel van een Koninklijk Besluit wordt de procedure van naturalisatie tot Nederlander afgesloten. Hare Majesteit de Koningin ondertekent dit besluit.
www.vreemdelingenland.com/wdl.htm
pi_32898736
Een illegaal steekt zijn eigen cel in brand en vervolgens is iedereen zo verbaasd dat er brand uitbreekt dat de gevangenis maar gesloten moet worden? Volgens mij is er in Nederland geen cellenoverschot dus is het goed dat Donner zich niet laat leiden door goedkoop sentiment en gewoon die gevangenis openhoudt voor bolletjesslikkers.
pi_32898943
quote:
Op woensdag 7 december 2005 19:17 schreef 1.000.000 het volgende:
Een illegaal steekt zijn eigen cel in brand en
En er komen 11 mensen om. En de veiligheid van het complex blijft niet te deugen.En de betreffende burgemeester is verantoordelijk voor het complex. En dus lijkt het me vrij logisch dat de burgemeester de boel wil laten sluiten.

En als justitie zo hard cellen nodig heeft dan moeten ze zorgen dat zie die op een fatsoenlijke manier bouwen. Maar kennelijk schijnt het principe van regels zijn regels alleen te gelden voor burgertjes en niet voor het openbaar ministerie zelf. Ik dacht dat Donner zo'n tegenstander van gedogen was?
  woensdag 7 december 2005 @ 19:30:47 #8
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_32899040
quote:
Op woensdag 7 december 2005 19:06 schreef SCH het volgende:
Het is een ongebruikelijk machtsvertoon van Donner. Het komt nogal onbeholpen en krampachtig over en ik wist helemaal niet dat dit kon.
Tuurlijk kan dit wel. Lees de GW eens....
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_32899066
De gemeente wil de gevangenis alleen maar sluiten omdat er volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen zijn.
[ alle babes op 1 pagina via fok!wiki -bijgewerkt tot 20/10/2015 ]
Leve Kim , Leve Maduro , Leve Castro
#freeTarik #freeDemon_from_heaven
pi_32899226
quote:
Op woensdag 7 december 2005 19:32 schreef BabeWatcher het volgende:
De gemeente wil de gevangenis alleen maar sluiten omdat er volgend jaar gemeenteraadsverkiezingen zijn.
Alle partijen willen het hoor, de VVD voorop.
pi_32899769
quote:
Op woensdag 7 december 2005 19:26 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

En de veiligheid van het complex blijft niet te deugen
Volgens de brandweer was alles in orde. Die zullen het wel weten.

Brandweer: bij laatste controle was alles in orde
pi_32900426
Goh, ben ik het voor de verandering eens eens met Donner.
pi_32916744
Ik niet, want het is een paardenmiddel dat iedere controle en beroep onmogelijk maakt. Daar was nog geen noodzaak voor. Hij had gewoon naar de rechter kunnen stappen.
Pas als alle middelen gefaald hadden, zou het in principe kunnen om per KB de lagere overheid opzij te zetten. Dat is een laatste verdedigingslinie als het landsbelang werkelijk bedreigd wordt.
In dit specifieke geval is het natuurlijk sowieso van de zotte. Die paar bolletjesslikkers per dag die we dan even niet kunnen arresteren tot iemand een nieuw toilet getimmerd heeft is geen 'landsbelang'. Het handhavingsbeleid op drugs munt toch al niet uit door consequent gedrag van de overheid, dus dat zou niemand schaden.
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_32919369
Als een gemeenteraad zich zo voor het karretje van wat opiniemakers laat spannen dat ze eisen dat een gevangenis binnen 36 uur moet worden ontruimd denk ik wel degelijk dat er paardemiddelen mogen worden ingezet om daar een stokje voor te steken.
pi_32919902
Ik vind het een goede stap van Donner dit machtsmiddel te gebruiken, hij heeft die macht indirect verworven via verkiezingen dus dan mag hij deze in mijn ogen ook doen gelden. De gemeente Haarlemmermeer probeert de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van het cellencomplex van zich af te schuiven en Donner grijpt in omwille zijn beleid (het opsluiten van bolletjesslikkers) en heeft tevens de durf de verantwoordelijkheid voor het complex op zich te nemen. Dat noem ik voorvarend besturen en dat is wat ik vaak mis in de politiek, men laat zich nogal eens door opinies leiden.
pi_32919989
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:27 schreef multatuli het volgende:
Ik niet, want het is een paardenmiddel dat iedere controle en beroep onmogelijk maakt. Daar was nog geen noodzaak voor. Hij had gewoon naar de rechter kunnen stappen.
Volgens mij gaat dat nogal wat tijd kosten, tijd die Donner omwille zijn beleid niet wil verliezen.
quote:
Pas als alle middelen gefaald hadden, zou het in principe kunnen om per KB de lagere overheid opzij te zetten. Dat is een laatste verdedigingslinie als het landsbelang werkelijk bedreigd wordt.
Er zijn geen regels gedefinieerd voor het doen gelden van een KB. Bovendien tast dit de door jou voorgestelde verdedigingslinie op geen enkele wijze aan. Ik zie niet in waarom Donner dit middel niet zou mogen gebruiken. En met een onconventionele aanpak is niks mis.

[ Bericht 17% gewijzigd door Steijn op 08-12-2005 15:49:29 ]
pi_32922030
quote:
Op woensdag 7 december 2005 20:02 schreef 1.000.000 het volgende:

[..]

Volgens de brandweer was alles in orde. Die zullen het wel weten.

Brandweer: bij laatste controle was alles in orde
Andere instanties roepen wat anders....

En volgens de brandweer was voor de brand de boel ook in orde. Dat zegt mij voldoende en de burgemeester van de haarlemmermeer kennelijk ook.
  donderdag 8 december 2005 @ 18:34:28 #18
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32924238
quote:
Op woensdag 7 december 2005 19:17 schreef 1.000.000 het volgende:
Een illegaal steekt zijn eigen cel in brand en vervolgens is iedereen zo verbaasd dat er brand uitbreekt dat de gevangenis maar gesloten moet worden? Volgens mij is er in Nederland geen cellenoverschot dus is het goed dat Donner zich niet laat leiden door goedkoop sentiment en gewoon die gevangenis openhoudt voor bolletjesslikkers.
Als een illegaal zijn eigen cel in brand steekt is het niet zo verbazingwekkend dat zijn cel zou kunnen afbranden. Dat er daarnaast nog een fiks aantal cellen in brand vliegen doordat er geen goede brandveiligheid is, is nou juist de kwalijke zaak. Is deze brandveiligheid verbeterd? Of is het zo dat als nu een recalcitrante bolletjesslikker weer brand sticht, dat deze brand zich nog steeds kan uitbreiden?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_32934087
Een illegaal die zijn cel in brand steekt, in de toekomst misschien een terrorist die zichzelf opblaast...
Beiden sterven, beiden veroorzaken slachtoffers, zullen de maatregelen die genomen worden om herhaling te voorkomen ook vergelijkbaar zijn?
pi_32934684
In feite gebeurt alles door de Kroon, daar is niets nieuws aan. Wat hier opmerkelijk aan is is dat Donner zijn bevoegdheid gebruikt om besluiten van lagere overheden op te schorten en zelfs vernietigen.

Het is juridisch mogelijk, en deze situatie laat maar weer eens zien waarom het mogelijk is. Een gevangenis ontruimen in 10 dagen (of 36 uur zelfs)...
pi_32989669
NWS >> POL
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  vrijdag 16 december 2005 @ 14:12:52 #22
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33133394
Volgens mij gaat het verhaal nog een staartje krijgen. Hoorde net zoiets op het nieuws op de radio.
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  vrijdag 16 december 2005 @ 15:15:51 #23
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_33135405
quote:
Hoofddorp - De brand van eind oktober in het cellencomplex op Schiphol is uit de hand gelopen door een reeks nalatigheden van de gemeente Haarlemmermeer en het ministerie van Justitie. Zo kreeg de brandweer de melding veel te laat en zijn niet alle aanbevelingen van het brandweerinstituut Nibra om het complex veiliger te maken opgevolgd.

Dat staat in een rapport van de commissie-Hendrikx, die door de gemeente was ingesteld. De brand, die in de nacht van 26 op 27 oktober elf vreemdelingen het leven kostte, zou een ander verloop hebben gehad als er een automatische sprinklerinstallatie was geweest, stelt de commissie. Het Nibra had dat aanbevolen na een eerdere brand in 2002, vlak voordat het complex in gebruik zou worden genomen. Ook het advies van het Nibra om in de gebruikersvergunning expliciete eisen aan de kwaliteit van het personeel te stellen, is niet opgevolgd.

Het personeel van het detentie- en uitzetcentrum, waarvoor justitie verantwoordelijk is, heeft de brandmelding te laat aan de brandweer doorgegeven. Volgens het logboek is de brand om 23.55 uur ontstaan, maar pas gemeld om 00.02 uur. Daarna was de brandweer binnen zeven minuten ter plaatse, maar in totaal ging er dus bijna een kwartier verloren. De commissie vermoedt dat de bewakers eerst zijn gaan kijken om een loze melding te voorkomen. In de maanden voor de brand waren er al 26 meldingen geweest, waarvan de meeste loos alarm bleken.

Bij de bestrijding van de brand ging er ook het nodige mis. Er was onvoldoende bluswater en de vier korpsen moesten een commandant aanwijzen, omdat er in eerste instantie geen aanwezig was. Dat had overigens verder geen gevolgen.

Burgemeester F. Hertog van Haarlemmermeer geeft toe dat het rapport ,,niet honderd procent goed uitvalt''. Minister Donner van Justitie wil nog niet inhoudelijk reageren.
bron
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')