De spanningen in dat gebied lopen weer hoog op, ben benieuwd of de VN passief gaat toekijken of hier zich actief gaat inmengen. De geloofwaardigheid van de VN is natuurlijk al nihiel geworden na alle rompslomp rond de Irak oorlog, zal Iritrea zich inhouden na de sanctiedreigingen?quote:Eritrea: alle VN-militairen moeten weg
Het Oost-Afrikaanse land Eritrea wil dat alle aanwezige VN-militairen binnen tien dagen het land verlaten. Dat blijkt uit een brief van de Eritrese regering aan de Verenigde Naties.
Grensoorlog
Het gaat om ongeveer 100 militairen uit Europa, de Verenigde Staten, Canada en Rusland. De VN-vredesmissie is langs de grens met Ethiopië gestationeerd. Dat land vocht met Eritrea tussen 1998 en 2000 een bloedige grensoorlog uit.
Spanningen
De laatste tijd zijn de spanningen weer flink opgelopen. Eritrea verbood de VN in oktober al om nog met helikopters te vliegen. De Veiligheidsraad heeft het land al gedreigd met sancties.
© RTLNieuws.nl
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet om wat voor gebied het nu precies gaat, maar het is dus totaal nutteloos grond?quote:Op woensdag 7 december 2005 14:22 schreef Monidique het volgende:
Ik denk dat veel landen geen zin hebben om geld uit te geven om ervoor te zorgen dat twee landjes geen oorlog gaan voeren om drie vierkante centimeter woestijn, helaas.
De vorige keer ging het om deze lappen grond.quote:Op woensdag 7 december 2005 14:24 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet om wat voor gebied het nu precies gaat, maar het is dus totaal nutteloos grond?
het ging toch vooral om toegang tot de Rode zee, Eritrea heeft het, Ethiopie wil hetquote:Op woensdag 7 december 2005 14:32 schreef Monidique het volgende:
[..]
De vorige keer ging het om deze lappen grond.
Ik denk dat deels de reden is dat het de mensen eigenlijk geen biet intereseert. Beide landen zijn relatief onbekent bij de meesten en velen weten niet eens dat beide landen oorlog hebben gevoerd.quote:Op donderdag 8 december 2005 12:50 schreef Feyenoorder het volgende:
wel opmerkelijk dat er zo weinig reacties zijn. Als het om Israël-Palestina of Amerika in Irak zou gaan dan zou iedereen zich ermee bemoeien, maar dit conflict achten mensen waarschijnlijk niet belangrijk.
Ik vraag me af waarom partijen als GroenLinks zich er niet over uitlaten. Er is toch sprake van schending van het internationaal recht door een land (Ethiopië). Als Amerika of Israël zoiets doen zou mevrouw Halsema gelijk kamervragen stellen. Lijkt toch sprake te zijn van een dubbele moraal.
Ach ja, we zien wel
Ja, uiteraard. Maar óók werd er, volgens mij, gestreden om relatief nutteloze stukken grond, of men gaf dat gewoon als reden op. In dit geval is, als ik het goed lees, Eritrea echter degene die nu agressief is.quote:Op woensdag 7 december 2005 16:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
het ging toch vooral om toegang tot de Rode zee, Eritrea heeft het, Ethiopie wil het
Tien seconden per dag aandacht in het nieuws per conflict in de wereld is natuurlijk ook niet interessant.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:26 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Ik denk dat deels de reden is dat het de mensen eigenlijk geen biet intereseert. Beide landen zijn relatief onbekent bij de meesten en velen weten niet eens dat beide landen oorlog hebben gevoerd.
dat is een pijnlijke constatering, maar het is niet anders.
Zo bericht ik ook wel eens over bv wat er gaande is in Brazilie, bar weinig reacties want het intereseerd de mensen schijnbaar niet. De media is daar deels "debet" aan.
Dat ben ik met je eens. Het valt de gemiddelde Nederlander ook niet kwalijk te nemen. neemt niet weg dat het jammer is dat er niet veel over bekent is.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:53 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tien seconden per dag aandacht in het nieuws per conflict in de wereld is natuurlijk ook niet interessant.
zoals gezegd, het ligt iets ingewikkelder, Ethiopie moethet besluit over gewoon accepteren, je kunt niet van te voren zeggen ja we staken het vuren en gaan overal mee akkoord ... zolang het in ons voordeel uitvalt.quote:Op donderdag 8 december 2005 13:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ja, uiteraard. Maar óók werd er, volgens mij, gestreden om relatief nutteloze stukken grond, of men gaf dat gewoon als reden op. In dit geval is, als ik het goed lees, Eritrea echter degene die nu agressief is.
Dat is een strakke opmerkingquote:Op donderdag 8 december 2005 15:46 schreef sp3c het volgende:
[..]
en er is OP nutteloze lappen grond gevochten, niet echt erom. tijdens de eerste wereldoorlog vochten ze ook niet allemaal omdat ze Belgie wilde hebben
quote:09 December 2005 07:02
Annan stuurt VN-gezant naar Eritrea
NEW YORK Secretaris-generaal Annan van de Verenigde Naties stuurt zijn gezant voor VN-vredesoperaties naar Eritrea. Jean-Marie Guéhenno moet het conflict over de VN-blauwhelmen in Eritrea proberen op te lossen.
De Eritrese autoriteiten stelden eerder deze week dat een deel van de VN-missie Unmee moet vertrekken. De eis lijkt een reactie op de dreigende sancties van de VN-Veiligheidsraad. Die wil dat Eritrea de opgelegde beperkingen aan de Unmee- patrouilles intrekt.
Unmee telt 3200 leden en is gelegerd langs de grens met Ethiopië waar zij de gedemilitariseerde zone controleert.
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/12/art000060060743.html
09 December 2005 07:02quote:
ja hoor, ze sturen een fransman naar de regio die alle problemen gaat oplossenquote:
wat ik bedoel is dat de VN eindelijk weer is een kant moet kiiezenquote:Op zaterdag 10 december 2005 19:52 schreef Feyenoorder het volgende:
owwja sp3c?
verklaar je nader??
Wat Eritrea volgens mij wil is, serieus genomen worden. Niet meer, niet minder.
Als 1 partij gewoon je land kan bezetten en de hele wereld niet alleen de andere kant opkijkt, maar zelfs nog dreigt met sancties als je je er tegen verzet dan moet je niet vreemd kijken als dat land een houding heeft van bekijk het maar.
ik ben het daar niet mee eens maar daar ga ik in dit topic niet op in hoor ... imo zijn Kofi Annan (en zijn voorganger) degene die niet serieus genomen kunnen worden.quote:Hoe kan je in vredesnaam VN blauwhelmen serieus nemen? Die gasten hebben nog nooit voor vrede gezorgd.
I've said it before and I'll say it again. The UN is a place where countries opposed to freedom of speach demand to be heard!![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |