In 2004 had ik ook al via internet gestemd maar toen moest je je nog eerst per brief inschrijven.quote:* Expats stemmen in 2007 via internet
Nederlanders in het buitenland kunnen bij de Tweede Kamerverkiezingen in mei 2007 stemmen via internet of telefoon. Het gaat om een experiment waarbij een centrale rol is weggelegd voor de gemeente Den Haag. Die registreert alle Nederlandse kiezers in het buitenland en stelt ook de uitslag vast.
Anders dan bij de verkiezingen voor het Europees parlement in 2004, verloopt nagenoeg het hele stemproces langs elektronische weg. Dat geldt dan onder meer voor de registratie van kiezers, het toezenden van een stem- en toegangscode en een overzicht van de kandidatenlijst. Als de proef aanslaat, wil minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) bekijken of stemmen via internet ook in Nederland mogelijk gemaakt moet worden. Het experiment kost 2 miljoen euro.
Bron: wereldomroep
Lekker fraudegevoelig.quote:Als de proef aanslaat, wil minister Pechtold (Bestuurlijke Vernieuwing) bekijken of stemmen via internet ook in Nederland mogelijk gemaakt moet worden.
Hoe vaak heb jij je paspoort moeten laten zien bij het stemhokje? Het lijkt me niet minder fraudegevoelig dan die papieren oproepkaartjes.quote:Op woensdag 7 december 2005 14:29 schreef sizzler het volgende:
[..]
Lekker fraudegevoelig.
Aan de andere kant schijnen de stemmachines ook niet zo waterdicht te zijn dus wie weet wat voor gevolgen het op de uitkomst heeft.
Tja, als je een clubje Rosenmullers hebt die het opzet ben je sowieso al 70k per persoon per jaar kwijt.quote:Op woensdag 7 december 2005 14:30 schreef Vhiper het volgende:
Dat kost 2 miljoen euro?! Een websiteje met wachtwoordbescherming en wat unieke codes kost 2 miljoen?!
Ja, maar mensen die de uitkomst willen beïnvloeden hebben weinig aan één of twee kaartjes. Op Internet kan je veel meer schade aanrichten. Ik heb er niet veel verstand van, maar stel dat je van iedere twee SP stemmen er één niet laat gelden of wist....quote:Op woensdag 7 december 2005 14:31 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Hoe vaak heb jij je paspoort moeten laten zien bij het stemhokje? Het lijkt me niet minder fraudegevoelig dan die papieren oproepkaartjes.
Als het echt zo'n drama was, zouden banken dan online betaalsystemen hebben?quote:Op woensdag 7 december 2005 14:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ja, maar mensen die de uitkomst willen beïnvloeden hebben weinig aan één of twee kaartjes. Op Internet kan je veel meer schade aanrichten. Ik heb er niet veel verstand van, maar stel dat je van iedere twee SP stemmen er één niet laat gelden of wist....
Dat is idd een nadeel; de linksen gaan dan ook allemaal stemmen.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:57 schreef Lyrebird het volgende:
Je verlaagt daarmee de drempel op zo'n manier, dat mensen die te lam zijn om van hun luie reet af te komen, omdat ze hun leven lang aan de subsidietieten hebben lopen zuigen, plots gaan stemmen. En reken maar dat die op een potverterende partij zullen stemmen.
Ik wist niet dat Paultje zoveel van ICT wistquote:Op woensdag 7 december 2005 14:33 schreef sizzler het volgende:
[..]
Tja, als je een clubje Rosenmullers hebt die het opzet ben je sowieso al 70k per persoon per jaar kwijt.
Ik denk dat een significante toename van het aantal ongeldige stemmen of de opkomst toch wel opvalt en de verkiezingen dan ongeldig verklaart zouden worden.quote:Op woensdag 7 december 2005 14:36 schreef sizzler het volgende:
[..]
Ja, maar mensen die de uitkomst willen beïnvloeden hebben weinig aan één of twee kaartjes. Op Internet kan je veel meer schade aanrichten. Ik heb er niet veel verstand van, maar stel dat je van iedere twee SP stemmen er één niet laat gelden of wist....
Ja.quote:Op donderdag 8 december 2005 09:01 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Ik denk dat een significante toename van het aantal ongeldige stemmen of de opkomst toch wel opvalt en de verkiezingen dan ongeldig verklaart zouden worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |