quote:
De dwingende hand van Feyenoord
Door MAARTEN WIJFFELS
ROTTERDAM - Toen Erwin Koeman voor het eerst met Jorien van den Herik sprak, zei de voorzitter van Feyenoord...
Erwin Koeman in de Kuip. Foto MILAN RINCK
...ietwat geïrriteerd tegen zijn nieuwe trainer: ‘we gaan dus niet alleen maar kopen. Er moet ook een aantal spelers weg.’ Daags voor de topper tegen PSV praat Koeman over zijn eerste vijf maanden in de Kuip.
Laatst reed Erwin Koeman na Utrecht - Feyenoord terug naar Acht. Na de tweede nederlaag in vier dagen kruiste hij vlakbij huis de auto van zijn vrouw. ,,Ze kwam met mijn zoon terug van de wedstrijd'', glimlacht Koeman. ,,Ik dacht: benieuwd wat zij er van vonden. Prompt draait mijn zoon het raampje open, steekt een witte sok naar buiten en begint daar mee te zwaaien. Hé trainer, moven!’’
Hij vertelt de anekdote om aan te geven dat Len Koeman (15) net zo cynisch uit de hoek kan komen als zijn vader. Het is toch al een Koeman-trek, want Ronald heeft het ook. Maar het zwaaien met de sok zegt tegelijkertijd iets over de impact die het trainerschap van Feyenoord heeft op de oudste Koeman en zijn gezin.
,,Het is voor ons allemaal best spannend’’, ervaart de vader van twee kinderen. ,,Feyenoord is de grootste club waar ik tot nu toe heb gewerkt. Een club waar emotie regeert. Dat kan snel goed of slecht uitpakken, wisten we vooraf. Overal waar je komt word je op de resultaten van Feyenoord aangesproken, dat was als trainer van RKC veel minder.’’
Deze week is hij exact vijf maanden de baas bij Feyenoord. Morgen wacht zijn eerste topper in de Kuip, tegen PSV. Over een kampioenschap praat de opvolger van Ruud Gullit nooit. Zijn doel was en is een elftal neer te zetten dat herkenbaarder is dan vorig seizoen, meer eenheid uitstraalt en stabieler presteert. ,,In de eerste gesprekken heeft de directie zelf ook die punten naar voren gebracht. ‘We verwachten geen wonderen van je’, zeiden ze erbij.’’
De wijze waarop Koeman in Rotterdam-Zuid werkt, verdient respect. Hij presteert maximaal met nagenoeg dezelfde selectie die eind vorig seizoen een losgeslagen bende was.
Zoals gedacht vult Koeman zijn taak als ‘trainer’ anders in dan dat Gullit deed. De ex-topspits ging sterk uit van de eigen verantwoordelijkheid van voetballers. Geen probleem voor de beste spelers, die Gullit waardeerden. Maar funest voor diverse mindere goden bij Feyenoord. Zij misten gaandeweg houvast, een dwingende hand langs de kant.
In de laatste fase stonden in de selectie twee kampen lijnrecht tegenover elkaar na een forse knokpartij op de training tussen de ‘Nederlands georiënteerde’ routinier Bart Goor en de jonge ‘buitenlandse’ wisselspeler Danko Lazovic.
,,Iedere trainer heeft zijn eigen visie op dit vlak. Ik ben er van overtuigd dat een trainer kort op een groep moet zitten. Voortdurend moet weten wat er speelt en leeft, zeker als je zoveel culturen hebt verzameld als Feyenoord.’’
In de voorbereiding is hij bewust met iedere Feyenoorder individueel een gesprek aangegaan. Dat ging over de positie waarvoor iemand in aanmerking komt, over de taken op die positie. En over ambitie. Vervolgens gooide hij snel na de start de onverbeterlijke Leonardo en Magrao uit de selectie.
Sinds er duidelijkheid is op diverse vlakken, is de rust weergekeerd. Koeman: ,,En natuurlijk denk ik soms ook nog wel: jongen, waarom doe jij dit of dat nou niet gewoon vanzelf? Bij Hossam Ghaly bijvoorbeeld was mijn geduld een tijdje terug op. Maar al snel blijkt dat je hem door blessures toch weer nodig hebt. En dus ga je weer aan de slag samen.
,,Ik heb daar geen moeite mee. In het algemeen valt het mij op hoeveel mensen in het voetbal tegenwoordig ruzie met elkaar hebben. Binnen clubs zie je zelfs leidinggevenden een tijd niet met elkaar praten omdat ze het niet eens zijn. Waar gaat dat over?’’
Ook onder Koeman is er geknokt op het trainingsveld. Een tijdje terug vlogen Bosschaart en Kalou elkaar naar de keel. Waar Gullit vechters liet begaan, daar grijpt hij meteen in. ,,Je haalt ze direct uit elkaar en praat met beiden om ergernissen snel weg te nemen.’ ’
In sportief opzicht is dit voor Feyenoord de week van de kraker tegen PSV. Achter de schermen wordt verder vooruitgekeken. De Raad van Commissarissen liet zich gisteren bijpraten over de countouren van het nieuwe beleidsplan voor de komende vijf jaar. Koeman, technisch directeur Mark Wotte en adviseur Wim Jansen kunnen weer wat nadrukkelijker aan de slag met het Feyenoord van de toekomst.
Net als eerder Ruud Gullit ziet Koeman de noodzaak van versterkingen. ,,Om door te kunnen groeien denk ik aan drie à vier posities.’’ De haalbaarheid hangt ook af van wat er met Kuyt en Kalou gebeurt. ,,Je weet redelijkerwijs dat je binnen een jaar ten minste één van die twee voor veel geld zult verkopen.’’
Voor Kuyt ziet Koeman een toekomst in de échte top. ,,Dat zeg ik op basis van de compleetheid van Dirk: Hij is balvast, heeft overzicht, is redelijk snel, heeft behalve een goed oog voor het doel ook oog voor de steekpass. En hij is een liefhebber die altijd fit is. Als hij straks gaat, moet hij alleen niet kiezen voor een club met een roulatiesysteem. Kuyt moet het ritme van veel spelen voelen.
,,Kalou is jonger. Ik denk dat hij nog een tijdje een hoop kan leren bij Feyenoord, in Nederland. En daar is niet alleen Van Basten voor nodig. Ik hoop dat ik ook een van de vele mensen ben die Kalou momenteel beïnvloeden, al kan ik dat niet precies inschatten. Ik heb wel het gevoel dat ik tot hem doordring.’’ Voor de opvolging van Kuyt spraken Koeman en Mark Wotte inmiddels met Klaas Jan Huntelaar.
Koeman heeft Huntelaar hetzelfde plaatje voorgehouden als hij vorig jaar bij RKC tegenover Serginho Greene deed. Greene vroeg Koeman om raad toen hij kon kiezen tussen AZ en Feyenoord.
,,Ik heb Serginho gezegd: als ik jou was koos ik voor Feyenoord. Dat zei ik zonder dat ik ook maar enig idee had dat ik er zelf zou gaan werken. Feyenoord is en blijft een topclub, die altijd weer terug zal komen. Op basis van de historie en vanwege de druk van media en fans die er altijd is. De Kuip is een fantastisch stadion. Altijd 40 duizend mensen, die altijd achter je blijven staan zolang je gewoon je werk doet. Je zag het laatst weer met Kuyt tegen Heracles. Hij miste twee grote kansen, maar het publiek bleef hem toejuichen. Daarna waren kans drie en vier raak. Bij Ajax was de spits al lang het stadion uit gefloten.’ ’
De echte liefhebber blijft gevoelig voor Feyenoords verhaal, is Koemans overtuiging. ,,Bij Huntelaar hou ik een goed gevoel over aan het gesprek, al was het natuurlijk nog maar een kennismaking.’’
Feyenoord hoopt ook te kunnen putten uit de database van Wim Jansen. Koeman en hij hebben gemiddeld zo’n vier keer per week contact. Ze praten samen over het trainersvak - Koeman: ’ ik weet nu bijvoorbeeld dat Wim nooit aan nabesprekingen deed’ - maar ze praten vooral over de toekomst van de club. ,,Sinds de zomer heeft Wim al honderden wedstrijden gezien. Hij is heel druk bezig met spelers in kaart te brengen die wat voor ons kunnen zijn.’ ’
Feyenoord scout veel in Frankrijk. In de stadions van Lille, Lens en Metz komt de hele Franse eredivisie voorbij.
,,Maar we volgen ook de Franse tweede divisie, met veel goede, technisch vaardige spelers die doorstromen uit de bekende academies’ ’ , zegt Koeman. ,,We zetten in op Nederlanders, maar buitenlanders met kwaliteit blijven welkom. Ik denk dat Scandinaviërs dan het meest typische Feyenoord-spelers blijven, maar Feyenoord staat ook voor techniek zoals Franse spelers die meebrengen. Dit is ook de club van Moulijn, van de broers Kalou.’’
Een groot gedeelte van de markt valt echter af voor de Rotterdammers. Op de transfermarkt is Feyenoord al een aantal jaren aangewezen op de categorie 0 tot 2,5 miljoen. Met misschien eens een uitschieter naar 3 miljoen. Het blijft een andere situatie dan bij Ajax, dat twee spitsen kocht van ieder 5,5 miljoen. Ook PSV haalde voor 5 miljoen bankzitter Robert.
,,Toch bekijk ik nu spelers die ik eerder ook namens PSV heb bekeken’’ , stelt Koeman. ,,We laten bij vergaderingen soms per keer wel 10, 20 spelers de revue passeren. We zijn het onderling wel eens oneens, maar de samenwerking verloopt voor mijn gevoel goed.’ ’
Hij denkt niet dat er in januari al wat mogelijk is. Feyenoord wil dan eerst saneren. Een speler met transferwaarde zoals Shinji Ono wil het liefst vertrekken. Koeman: ,,Hij heeft een andere uitdaging nodig, zegt hij. Ik ga Ono dan niet tegenhouden.’’
Eerst saneren, dan bouwen. Het is ook het traject dat Jorien van den Herik zijn nieuwe trainer voorspiegelde bij een van hun eerste ontmoetingen. Koeman weet nog dat de voorzitter hem een hand gaf en meteen zei: ‘we gaan dus niet alleen maar kopen, trainer. Er moet ook een aantal spelers weg.’
,,Er sprak enige irritatie uit die opmerking en dat kon ik me best voorstellen. ‘Ik denk er niet anders over, voorzitter’, zei ik en ik bleef recht in zijn ogen kijken. ‘Maar we moeten af en toe óók even kijken wie erbij kan komen.’ Daar kon Van den Herik wel om glimlachen. Het brak meteen het ijs tussen ons.’’
Jorien heeft ook het licht gezien.