abonnement Unibet Coolblue
pi_32864062
Anderhalf jaar geleden heb ik van iemand het boek "Handboek Spiegelogie" gekregen. Dit boek is geschreven door Willem de Ridder, die spiegelogie als levenswijsheid heeft. Het boekt verhaalt hoe je je leven kunt leiden als een sprookje. Dat klinkt erg aantrekkelijk.
Ik heb het boek met veel plezier gelezen, vooral door de herkenbare schrijfstijl. Ik heb even de theorie gebruikt, maar het is daarna weer in de vergetelheid geraakt.
Gisteren kwam ik toevallig weer dat boek tegen in mijn kast, en ben het nu weer opnieuw aan het lezen.

Hier even een korte uitleg, wat het nu precies inhoudt:
quote:
Spiegelogie; je leven als een sprookje

Alles en iedereen in jouw omgeving is een spiegel: je kijkt voortdurend naar en in jezelf. Dit is het principe van de spiegelogie. Het is een feit dat je een ander niet kunt zien, je ziet alleen die aspecten die je herkent uit jezelf. Vraag maar eens aan tien verschillende personen wat voor indruk je op hen maakt; de kans is zeer groot dat je tien verschillende antwoorden krijgt. Niemand kan voor jou denken of voelen. Dat is onmogelijk. Stel je ergert je rot aan je buurman dan heeft dat niets met die buurman te maken, maar met een stuk ergernis in jou wat weerspiegelt wordt door die buurman. We zijn echter zo geprogrammeerd dat we geloven dat het aan die buurman ligt. Hiermee geef je je macht weg aan het gedrag van de buurman en dat is toch zonde!

Alles in het Universum is perfect, alles is energie. Jij en ik zijn opgebouwd uit energie en daarom zijn wij EEN!!! Door de wereld en haar bewoners weer als perfect te gaan ervaren verander je je eigen wereld. Je bent namelijk wat je denkt. Als jij gelooft dat het na elf uur 's avonds gevaarlijk is op straat dan is dat jouw beeld en ervaring als je inderdaad na elven over straat wandelt. Je kunt ook denken: ik ben altijd veilig. Die gedachte geeft een boodschap aan jouw gevoel, aan je lijf waardoor je waarschijnlijk veel prettiger over straat gaat dan in het eerste voorbeeld. Zo werkt het met alle dingen. Jij bent de regisseur van jouw leven, de schrijver van jouw sprookje. Met die wetenschap kies je er toch liever voor om te gaan doen wat je echt wilt. Waar je hart ligt, wat jouw oneindig wijze gevoel je ingeeft. Spiegelogie en het fanclubspel zijn gebaseerd op 21 'spelregels'.

Een belangrijk onderdeel van spiegelogie is het fanclubspel. Een fanclub is een groep van 6-8 toegewijde fans die elkaar steunen in het in de praktijk brengen van het meester worden over je leven. Landelijk zijn er honderden van die fanclubs verspreid en ook in België heeft men spiegelogie ontdekt. De bijeenkomsten vinden gewoon bij mensen thuis plaats. Een fanclub is een veilige plek om te oefenen in het teruggrijpen van je macht en weer een gevoelsmens te worden.

Jouw fans steunen je onvoorwaardelijk en houden van je precies zoals je bent.
De theorie spreekt mij wel aan, alleen dat fanclubspel lijkt me niets voor mij.

Zijn er nog andere fokkers die het boek hebben gelezen, of spiegelogie ook daadwerkelijk toepassen?
pi_32864237
Haha, grappig geschreven!

Ik ben het wel met het voorbeeld eens. Als je je ergert aan iemand heeft dat twee kanten: Die ergerlijke persoon en jouw eigen irritatie. De eerste kun je niets aan doen (niet binnen de wet althans), de tweede wel.

Het fanclubspel met 'honderden fanclubs' in België gaat me dan weer een beetje te ver..
pi_32864913
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 15:42 schreef mgerben het volgende:


Het fanclubspel met 'honderden fanclubs' in België gaat me dan weer een beetje te ver..
Idd, die fanclubjes gaan mij ook net iets te ver. Maar de theorie opzich vind ik wel mooi.
  dinsdag 6 december 2005 @ 16:31:41 #4
114838 PhiNiks
love is the key
pi_32865471
is niks moois aan... krijg je van die problemen mee; "jij bent mijn spiegel... verander nu!" "niet waar, jij bent mijn spiegel en ik wil dat je je nu aanpast aan mijn sprookje", "nietes", "welles"

werkt niet... gegarandeerd
"I exist, therefore I realize..."
pi_32867338
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 16:31 schreef PhiNiks het volgende:
is niks moois aan... krijg je van die problemen mee; "jij bent mijn spiegel... verander nu!" "niet waar, jij bent mijn spiegel en ik wil dat je je nu aanpast aan mijn sprookje", "nietes", "welles"

werkt niet... gegarandeerd
Ik denk dat de clue hier is dat jij juist níet moet/kan zeggen "verander nu jij".
Het gaat er volgens mij juist om dat als jij wil dat die ander "verandert", jij iets in jezelf moet veranderen.
En verandert de ander niet... dan heb jij bij jezelf het knopje tot deze verandering "blijkbaar" nog niet gevonden.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32867516
Het werkt! Ik heb altijd en overal een parkeerplaats, krijg alles wat ik wens en ben heel gelukkig.
De vervulling van een wens kan soms op zich laten wachten maar uiteindelijk krijg je echt wat je wilt (de enige voorwaarde die ik ben tegen gekomen is dat je het echt precies voor jezelf moet uit spreken of schrijven wat je wilt, niet alleen "ik wil een groot huis" maar veel gespecificeerder.
Het idee van een fanclub heeft mij nooit aangesproken en ik heb het ook niet nodig gehad.
Of het nu onzin is of niet................probeer het maar want het heeft effect!
  woensdag 7 december 2005 @ 14:22:13 #7
86044 Neverland
Still the same only different.
pi_32890696
Hey dat is interessant, leuk geschreven ook! Misschien een keertje in gaan verdiepen
Sometimes I feel like a burned up letter, no one can read me...
pi_32890751
Is dit niet gewoon gezond verstand?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_32895982
quote:
Op woensdag 7 december 2005 14:24 schreef LostFormat het volgende:
Is dit niet gewoon gezond verstand?
De theorie is inderdaad gebasseerd op allerlei oude (natuur)wetten, die je waarschijnlijk allemaal al kent. Het gaat er echter om dat de mens vaak op de automatische piloot leeft. Spiegelogie wil laten zien dat je de macht in je eigen hand hebt. En dat je door acceptatie van jezelf en en je omgeving een gelukkiger leven krijgt.
Bovendien kun je in het leven krijgen wat je wilt door zogenaamde bestellingen aan het Universum te doen.
  woensdag 7 december 2005 @ 17:39:52 #10
93337 Henk_Telefoon
zo is het, wat jij wil !
pi_32896347
heeft mijn interesse zeker gewekt .. Ik ga me eens verder verdiepen hierin !!
I'm forever blowing Bubbles, pretty Bubbles in the air .
pi_32917006
We kunnen altijd nog in de loop der tijd, bij genoeg belangstelling een online fanclubje beginnen in TRU
pi_32917195
Klinkt zeer interessant en
quote:
Alles in het Universum is perfect, alles is energie. Jij en ik zijn opgebouwd uit energie en daarom zijn wij EEN!!!
is ook precies mijn idee over 'hoe alles in elkaar zit'.
Ik geloof ook zeker dat je je eigen waarheid maakt.

Helaas hebben ze hem hier niet in de bibliotheek zie ik net.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_32917295
Even voor de geinteresseerden:

www.willemderidder.com (vooral de succesverhalen zijn leuk)
www.spiegelogie.nl
www.spiegeltje.tk
www.dekrachtvandespiegel.be

Het Handboek:



www.uitgeverijdezaak.nl
  donderdag 8 december 2005 @ 13:52:04 #14
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_32917362
Ik luisterde altijd naar hem op talk radio...fantastische vent
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
pi_32920507
Ik ken het boek niet, maar de boeken van Neale Donald Walsch beschrijven exact hetzelfde. Ook Norman Vincent Peale was iemand die dit soort ideëen in zijn boeken beschreef, vaak vanuit het onderwerp 'positief denken' waardoor je je ervaringen kon beïnvloeden.

Ik ben het zeker met deze denkbeelden eens. Ik heb het zelf ook altijd zo ervaren en zie het overal me me heen: ik heb overal zelf invloed op. Vooral het stuk over dat als je je aan iemand ergert diegene vaak een spiegel is van iets wat je bij jezelf tegenhoudt of jezelf ontkent.
pi_32920575
quote:
Op donderdag 8 december 2005 16:00 schreef Geartsjuh het volgende:
Ik ken het boek niet, maar de boeken van Neale Donald Walsch beschrijven exact hetzelfde. Ook Norman Vincent Peale was iemand die dit soort ideëen in zijn boeken beschreef, vaak vanuit het onderwerp 'positief denken' waardoor je je ervaringen kon beïnvloeden.

Ik ben het zeker met deze denkbeelden eens. Ik heb het zelf ook altijd zo ervaren en zie het overal me me heen: ik heb overal zelf invloed op. Vooral het stuk over dat als je je aan iemand ergert diegene vaak een spiegel is van iets wat je bij jezelf tegenhoudt of jezelf ontkent.
Het klopt dat hij veel ideeën heeft overgenomen van andere denkers. In het boek wordt Arnold Patent ook vaak aangehaald.
pi_32972783
Volgens de spiegelogen is het spel der leven opgebouwd uit 21 "spelregels". Het is misschien wel handig om deze regels even te vermelden voor de geinteresseerden onder ons. Dus hierbij de spelregels

De Spelregels

spelregel 1 > energie

De fundamentele bouwstof van het universum is energie. Energie komt zowel in zichtbare als onzichtbare vorm voor. Alles wat we zien en voelen is een uitdrukking van energie. Energie steunt ons onvoorwaardelijk. Een ander woord voor onvoorwaardelijke steun is 'liefde'. Alles wat we zien en voelen is dus een uitdrukking van liefde. Als we ons verzetten tegen het stromen van energie of liefde, voelt dat oncomfortabel. Als we ons juist naar die stroom richten zijn we opgewekt en tevreden.

spelregel 2 > intelligentie

De energie van het universum is intelligent. Het is een intelligentie die oneindig, eeuwig en doelbewust is. Deze oneindige intelligentie wordt dikwijls `God' of 'Liefde' genoemd. Het is de bron van alle creatieve expressie en de essentiele kracht van het universum. Dat wat wij zijn. De manier waarop wij onze intelligentie (of God) zien, is precies de manier waarop we ons leven ervaren. Als we onze intelligentie buiten onszelf projecteren als opperwezen, zijn we machteloos. Als we weten dat onze intelligentie (God) ons voortdurend en onder alle omstandigheden onvoorwaardelijk en liefdevol steunt, dan ervaren we iedereen en alles in onze wereld als totaal veilig, liefdevol en overvloedig.

spelregel 3 > eenheid

Aangezien alles in essentie liefde is in de meest ware zin van het woord, ZIJN WIJ EEN!! Wanneer wij onze verbondenheid met onze Eenheid voelen, voelen wij de kracht van wie we werkelijk zijn. Onze Eenheid (liefde) is ondeelbaar. Je kunt iemand (of iets) niet meer liefhebben dan een ander. Wanneer we onze liefde voor iemand terugtrekken, trekken we hem van iedereen terug, ook van onszelf. Deze spelregel wordt je pas duidelijk als je je hart helemaal opent en onze verbondenheid begint te voelen.

spelregel 4 > perfectie

Onze Eenheid (of God) is volmaakt en brengt deze volmaaktheid op oneindig veel manieren tot uitdrukking. Wij menselijke wezens zijn volmaakt gemaakt en functioneren perfect, precies zoals we zijn. Wanneer iets of iemand niet helemaal perfect lijkt te zijn, weten we dat we zelf gekozen hebben het gevoel van Eenheid te verbreken. We voelen ons weer verbonden als we ons hart openen. Als ons hart wagenwijd openstaat zien en voelen we de perfectie van alles.

spelregel 5 > oorzaak en gevolg (1)

In tegenstelling tot wat ons geleerd is, zijn wij niet het gevolg van de omstandigheden in ons leven. Wij creâren alle omstandigheden zelf. Sterker nog, we creeren ze doelbewust. We creeren op twee niveaus. Op het ene niveau veroorzaakt jouw Intelligentie een perfect leven. Als we er tenminste totaal op vertrouwen dat die Intelligentie ons zal steunen en leiden. Dat is onze macht. Op een ander niveau gebeurt dat door ons aangeleerde denken. Onze ervaringen worden veroorzaakt door wat we geloven.

spelregel 6 > vrije wil

Iedereen heeft de vrijheid om voortdurend zelf te kiezen. We kunnen alleen maar voor onszelf kiezen, niet voor anderen. Als we toch toestaan dat anderen voor ons kiezen, hebben we het vertrouwen in onszelf opgezegd. We denken dan dat we zelf niet in staat zijn om te kiezen. Als je ook maar iemand voor jou laat kiezen, is dat jouw keuze. Als we bewust kiezen om ons te laten leiden door onze Intelligentie dan ontvouwt ons leven zich op een prachtige manier vanzelf. Jij hebt dus de keuze. Als je ouders of wie dan ook de schuld geeft van jouw lot, dan is dat jouw eigen keuze. Ook al probeer je jezelf wijs te maken dat je machteloos bent en er zelf niets aan kunt doen, dan heb jij de macht om dat zelf te kiezen. Je kunt ook een ander scenario kiezen. Als je dat nooit geleerd hebt en zoiets onwennig aanvoelt, dan is het hoog tijd om met een paar trouwe fans te gaan oefenen en het op je gemak tot een vast patroon in je leven te maken.

spelregel 7 > geloof en illusies

Wat we (bewust of onbewust) geloven bepaalt wat we in ons leven ervaren. Als je te weten wilt komen wat je allemaal gelooft, kijk dan goed naar het soort leven wat je nu leidt. Alles wat we geloven zijn illusies. Niets wat je gelooft is echt. Als we oefenen om heel rustig onze gedachten te laten en ons meer te richten op wat echt is, onze Eenheid, laten we al die illusies achter ons en beginnen we de inherente perfectie van het universum te ervaren.

spelregel 8 > intuitie, gevoelens en macht

Onze oneindige intelligentie communiceert via onze intuitie. Als we onze aandacht meer en meer op ons gevoel beginnen te richten, komen we in contact met die intuitie. Als het een gewoonte begint te worden om ons gevoel te ervaren, zonder er meteen gedachten aan te verbinden, zijn we meer en meer in staat om de macht te gebruiken die in die gevoelens huist.
De echte macht van het universum is totaal vredig. Het is de macht van de liefde die we (als we ook maar een beetje oefenen) helemaal beginnen te voelen. Dat voelt heerlijk vrij.

spelregel 9 > wederzijdse steun

Het universum is een steunsysteem. Ieder onderdeel staat in nauw contact met ieder ander onderdeel en heeft er ook invloed op. Iedere persoon en omstandigheid in ons leven steunt ons, door duidelijk de huidige staat van ons bewustzijn te weerspiegelen. We hebben geleerd dat we door concurrentie, vijandigheid en uitgekookte trucs moeten zien te overleven. We hebben echter altijd de keuze om een fanclub bij elkaar brengen, waarin we ons veilig en prettig voelen. Een groep die ons voedt en harmonisch aanvoelt. Als we kiezen om wekelijks te oefenen in het elkaar onvoorwaardelijk steunen, stelt het ons in staat om steeds meer van onszelf te houden en onze macht te gebruiken.

spelregel 10 > spiegelogie

Alles wat we zien en voelen is een weerspiegeling van de staat van ons eigen bewustzijn. Iedere persoon die we in ons leven tegenkomen (aantrekken) laat ons een bepaald aspect zien van wie we eigenlijk zijn. Ieder gevoel dat iemand anders ons laat zien, weerspiegelt een gevoel dat diep in ons huist. Deze weerspiegeling is een echt geschenk, want het stelt ons in staat om bewust te zijn van onze overtuigingen. We hebben dan de keuze om de macht te grijpen die we aan die overtuigingen gegegeven hebben.

spelregel 11 > acceptatie en vergeving

We hebben allemaal geleerd om vrijwel alles wat we meemaken op zijn waarde te schatten en te beoordelen. Daar zijn onze opvoeders jarenlang voor in touw geweest. Toch bestaat er niet zoiets als 'juist' of 'verkeerd', 'goed' of 'kwaad'. Er gebeuren dingen. Dat is alles. Als we er over oordelen, gaan we die dingen precies zo zien. We zien dan alleen nog maar ons oordeel en blijven dat voor de rest van ons leven zien, tot we het oordeel weer loslaten. Als we iets of iemand beoordelen als niet perfect, blokkeren we onze mogelijkheid om te reageren op de essentie van die persoon of dat ding. Die blokkade veroorzaakt een oncomfortabel gevoel, dat we alleen maar kunnen opheffen door eerst ons hart te openen voor het oordeel en daarna voor degene of dat wat we beoordeelden. Vergeven is niets anders dan jouw bereidheid om de geblokkeerde energie, die vastzit in je oordelen, weer vrij te laten. Als we ons hart openen kan vergeving uitgroeien tot onvoorwaardelijke liefde.

spelregel 12 > de bedoeling

Alles en iedereen in het universum heeft een bedoeling. Niets of niemand is er zomaar. Als wij ons bewust worden van de bedoeling van het leven dat we leiden, voelen we ons er steeds meer bijhoren en beginnen we de diepere bedoeling te ontdekken. We worden ons bewust van de bedoeling, door ons hart te openen en onze Eenheid te voelen. Als we de inspiratie van onze bedoeling helemaal toelaten, zal ons leven zich op een geinspireerde en bevredigende manier ontvouwen.

spelregel 13 > gemak en ongemak

Ons lichaam is een perfect organisme dat ons voortdurend op de hoogte brengt in hoeverre we verbonden zijn met de energiestroom (die we eigenlijk zijn). Als we ons ongemakkelijk voelen, is dat een signaal dat we ons verzetten tegen die energiestroom (liefde). Hoe ongemakkelijker we ons voelen, hoe meer we weten dat we ons verzetten tegen het geven en ontvangen van liefde. Zodra we ons niet op ons gemak voelen, of het nou lichamelijk, emotioneel of mentaal is, steunen we onszelf het beste door de aandacht op het gevoel te richten. Voel je gevoelens helemaal. Verbindt er geen gedachten aan. Omhels je gevoelens en geef ze liefde. Hou van jezelf terwijl je je gevoelens omhelst. Als we de liefde durven toestaan, zodat ze vrij kan stromen, merken we dat ons lichaam ook vrij kan stromen en voelen we ons helemaal op ons gemak. Heerlijk!

spelregel 14 > overvloed en dankbaarheid

Overvloed is de natuurlijke staat van het universum. Het is de vrij stromende energie, die letterlijk overal in onuitputtelijke voorraad aanwezig is en gratis beschikbaar is voor iedereen die zich opent om het te ontvangen. Als wij geen totale overvloed in ons leven ervaren, weten we dat we ons met hand en tand verzetten tegen de natuurlijke stroom van overvloed. We openen ons voor overvloed, door dankbaarheid te voelen voor alles wat we al hebben.

spelregel 15 > geven en ontvangen

Geven en ontvangen zijn altijd met elkaar in evenwicht. Het is heel belangrijk om zowel dankbaar te ontvangen als vrijwillig en gul te geven (zonder enige verwachtingen). Hoe meer we bereid zijn om de energie in en uit ons leven te laten stromen, hoe meer die energie zal toenemen. Uiteindelijk kunnen we dus alleen maar aan onszelf geven, omdat er geen enkel verschil is tussen jou en mij en we allemaal EEN zijn.

spelregel 16 > onthechting en vrijheid

Het idee dat we behoefte hebben om ons aan iets of iemand vast te klampen, laat duidelijk ons geloof in 'schaarste' zien. Ons vastklampen aan mensen of bezittingen blokkeert de energiestroom met die mensen of bezittingen en vermindert het plezier dat we er aan beleven. Het belet zelfs dat nieuwe mensen of nieuwe dingen in ons leven kunnen komen. Als we ons hart openen en het vertrouwen in de natuurlijke overvloed van het universum laten groeien, geven we onszelf en alle anderen het mooiste geschenk dat er bestaat: vrijheid.

spelregel 17 > waar ik op focus groeit

We hebben de vrijheid om onze aandacht op wat dan ook te richten. We kunnen ons bijvoorbeeld concentreren op wat wij 'problemen' noemen en ze zullen groeien. We kunnen ook iedere situatie in ons leven als een buitenkansje zien. Iedere situatie geeft ons de kans om de macht te grijpen die we in onze overtuigingen hebben vastgezet. Als we onze aandacht richten op het gevoel, zonder er overtuigingen en andere gedachten aan te verbinden, dan groeit de overvloed. Overvloed is een heerlijk vredig gevoel en puur plezier. Pure rijkdom.

spelregel 18 > laten zien wie we echt zijn

Ieder van ons heeft een of meer talenten die we graag naar buiten brengen. Als we volledig en vrij uitdrukken wie we echt zijn, voelen we ons heerlijk en totaal gesteund. Beslissend voor het succes van onze talenten, is de mate waarin we van onszelf kunnen houden. Hoe meer liefde we voor onszelf voelen, hoe meer we toestaan creatieve energie door ons heen te laten stromen. Vrij en volledig uitdrukken wie we echt zijn, leidt tot het ervaren van onze perfectie, waardoor die perfectie toeneemt.

spelregel 19 > oorzaak en gevolg (2)

Middel en doel zijn hetzelfde. De actie en het resultaat ervan zijn een. Als we vrede willen bereiken, voel dan die vrede van binnen en we laten hem
automatisch zien. Om een heerlijk leven te leiden dat perfect werkt, hoeven we alleen maar de perfectie in alles en iedereen te zien en te voelen, inclusief onszelf. Een beetje oefenen doet wonderen. Om de natuurlijke overvloed van het universum te ervaren, hoeven we alleen maar dankbaarheid te tonen voor alle overvloed om ons heen.

spelregel 20 > harmonie in relaties

Iedere relatie in ons leven weerspiegelt de relatie die we met onszelf hebben. Iedere persoon die we aantrekken, is er alleen maar om ons onvoorwaardelijk te steunen in het grijpen van de macht. We grijpen de macht door ons hart te openen. Als we echt van onszelf houden en de macht en perfectie voelen van wat we echt zijn, dan trekken we automatisch liefdevolle, harmonische relaties met anderen aan.

spelregel 21 > het universum regelt de details

We hebben geleerd om ons hoofd erbij te houden als het om de details van ons leven gaat. Maar als ons rationele brein actief is, sluit dat vanzelf onze
oneindige intelligentie af. Het is juist onze intelligentie die in staat is om alle details zo te regelen dat wijzelf en alle anderen onmetelijk gesteund worden. Hoe meer we leren ons rationele denken te laten voor wat het is en het los te laten om ons steeds meer over te geven aan onze intuitie (onze directe verbinding met onze oneindige intelligentie) hoe sneller we ontdekken dat alle gebeurtenissen in ons leven makkelijk en spontaan ontvouwen.
pi_32972799
Kort in stripvorm:

pi_32993112
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 15:34 schreef ThomasBerge het volgende:
Zijn er nog andere fokkers die het boek hebben gelezen,
geen idee of andere fokkers dat boek hebben gelezen, ik in ieder geval wel.
quote:
of spiegelogie ook daadwerkelijk toepassen?
ik heb een jaar geleden 2 miljoen euro besteld, want wie het kleine niet eert is het ach je weet wel., het duurt alleen wel lang. fanclubjes doe ik niet aan.
dit is ook een leuke link, wordt om de zoveel tijd vernieuwd.
ervaringen en vragen van mensen.
willem rules.
http://www.willemderidder.com/ned/vraagmaar/actueel.htm
pi_33002478
Probleem is alleen dat iedereen zich hieraan moet houden. Als er een droogkloot tegen die regels aan gaat schoppen dan lukt het al niet.

Het deel dat mensen hiervan zouden moeten meenemen is dat iedereen O.K. is. Als jij iedereen de ruimte geeft zichzelf te zijn dan zullen ze die jou ook geven. Vaak zie je mensen gewoon bepaalde dingen laten of juist doen, terwijl ze dat vanuit zichzelf niet zouden willen maar omdat de maatschappij het "vraagt" van hen, doen ze het toch. Maar goed, het ligt ook een beetje aan ieders goodwill. Ik geloof niet helemaal dat van die irritatie en die buurman. Volgens die regel zou jij je aan moeten passen aan die buurman zijn irritaties. Stel: Die buurman is kwaad omdat jij het gras gaat maaien en dat teveel lawaai zou maken. Moet jij dan je gras maar niet meer maaien? Denk het niet. Beter is om je op elkaar aan te passen ofzo. Ga gezellig samen gras maaien. (Als de buurman geen gras heeft dan helpt de buurman jou met jouw gras en help jij hem met andere dingen, planten watergeven ofzo. Op zo'n manier is iedereen happy maar het is eigenlijk een beetje een utopie.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
  maandag 12 december 2005 @ 10:26:33 #21
91333 displission
||stockpile wierrook || +30 :)
pi_33008474
Ik heb het gelezen het is een goed boek vooral het idee om met een clubje mee te doen vond ik wel interessant(nooit gedaan by the way). Ik heb het nu uitgeleend aan iemand. Verder moet ik zeggen dat ik me nooit echt helemaal vastklamp aan boeken maar dit is zeker een goed boek met veel fantasie. Leuk om te zien hoe dingen die hij verteld verhalen op zijn plaats vallen.
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
pi_33102461
quote:
Op zondag 11 december 2005 23:14 schreef SuperHarregarre het volgende:
Stel: Die buurman is kwaad omdat jij het gras gaat maaien en dat teveel lawaai zou maken. Moet jij dan je gras maar niet meer maaien? Denk het niet. Beter is om je op elkaar aan te passen ofzo. Ga gezellig samen gras maaien. (Als de buurman geen gras heeft dan helpt de buurman jou met jouw gras en help jij hem met andere dingen, planten watergeven ofzo. Op zo'n manier is iedereen happy maar het is eigenlijk een beetje een utopie.
Als de buurman kwaad wordt, ziet de spiegelogie dat als een teken van het Universum om te testen hoe ver jij je houdt aan de theorie.
Als de buurman kwaad wordt, is de kans groot dat je een agressie voelt opkomen. Het is dan de kunst dat je niet de buurman gaat uitschelden en ruzie maken, maar dat je met je aandacht naar je gevoel gaat. Hou van het agressieve gevoel wat je nu hebt, accepteer het en je zult zien dat de agressie direct weg is. Aangezien de buurman een spiegel van jezelf is, zal hij de situatie nu ook anders benaderen, wellicht zegt hij: "Ach, ga maar door" en misschien komen jullie er samen uit en besluiten jullie samen het gras te gaan maaien.
pi_33236440
hmmm interesting ik wil wel een clubje oprichten
pi_33237059
Het idee zoals het in de OP staat is op zich leuk en aardig. Bij het daadwerkelijk toepassen is het probleem echter vaak dat er bepaalde emoties de kop op steken, en ook bepaalde dwangmatigheden..
pi_33237758
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 08:36 schreef Alicey het volgende:
Het idee zoals het in de OP staat is op zich leuk en aardig. Bij het daadwerkelijk toepassen is het probleem echter vaak dat er bepaalde emoties de kop op steken, en ook bepaalde dwangmatigheden..
Hoi Alice

Hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dat het lastig is om je bewust te blijven van de zaken uit de OP?
pi_33237814
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 09:42 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Hoi Alice

Hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dat het lastig is om je bewust te blijven van de zaken uit de OP?
Ik bedoel o.a. dat je opspelende emoties niet altijd kunt bedwingen met rationele gedachten. Ook schakel je er deels je identiteit mee uit, want je kiest bijv. mensen juist omdat je iets in ze ziet of juist niet.

Verder is het ook niet op alle situaties toepasbaar. Sommige mensen zijn weldegelijk irritant met hun gedrag, juist omdat het gedrag is wat niet naar jezelf te herleiden is.
pi_33247262
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 08:36 schreef Alicey het volgende:
Het idee zoals het in de OP staat is op zich leuk en aardig. Bij het daadwerkelijk toepassen is het probleem echter vaak dat er bepaalde emoties de kop op steken, en ook bepaalde dwangmatigheden..
Juist bij emoties vind ik het goed werken. Probeer maar eens als je bijvoorbeeld een kwaad gevoel voelt ook echt dit gevoel te voelen en te accepteren. Als je vervolgens al je liefde erop richt, als is het maar bijvoorbeeld op het gevoel van je voeten in je schoenen, verdwijnt het kwade gevoel direct.

Zo ervaar ik het in ieder geval.
quote:
Sommige mensen zijn weldegelijk irritant met hun gedrag, juist omdat het gedrag is wat niet naar jezelf te herleiden is.
En toch zijn die mensen niet irritant, maar is het gevoel in jezelf dat irriteert. Je moet gewoon je hele omgeving zin als een spiegel om je heen. Als jij van iemand houdt, dan hou je indirect van jezelf, vind je iemand vervelend, dan vind je jezelf indirect vervelend.

Als iemand daadwerkelijk irritant van zijn eigen is, dan zou iedereen hem irritant moeten vinden. Maar dat is niet zo, het is een subjectief iets, en daarom is irritatie iets wat jezelf interpeteert.
pi_33247359
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:08 schreef ThomasBerge het volgende:

[..]

Juist bij emoties vind ik het goed werken. Probeer maar eens als je bijvoorbeeld een kwaad gevoel voelt ook echt dit gevoel te voelen en te accepteren. Als je vervolgens al je liefde erop richt, als is het maar bijvoorbeeld op het gevoel van je voeten in je schoenen, verdwijnt het kwade gevoel direct.

Zo ervaar ik het in ieder geval.
Kwade gevoelens is iets waar ik doorgaans geen problemen mee heb. Als ik ze al heb zijn ze zo weer weg door een onverwachte gebeurtenis.

Maar verdriet en wantrouwen zijn moeilijker..
pi_33247652
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:11 schreef Alicey het volgende:

[..]

Kwade gevoelens is iets waar ik doorgaans geen problemen mee heb. Als ik ze al heb zijn ze zo weer weg door een onverwachte gebeurtenis.

Maar verdriet en wantrouwen zijn moeilijker..
Je moet volgens de spiegelogie altijd onthouden, dat de situatie waarin jij je bevind (ook al is dat een verdrietige) volledig door jou is gecreeërd. Probeer dan eens je gevoel echt te voelen, ga er dan maar eens rustig voorzitten en voel je gevoel. Al is het maar het gevoel van je voeten op de grond, of je rug tegen de leuning.
Accepteer dit gevoel vervolgens, wat het is perfect! Alles in je omgeving is perfect, je hebt het zelf gecreeërd en je moet accepteren dat dit niet te veranderen is.
Als je dan vrede met te situatie hebt, probeer je zoveel mogelijk liefde op je gevoel te richten, hou maar van het gevoel van je voeten op de grond....laat die energie maar stromen! En zo maakt het verdrietige gevoel plaats voor het vreugdige gevoel.

Je moet altijd onthouden dat jij de Ster in je leven bent, alles is door jezelf gecreeërd en je hebt bewust of onbewust overal invloed op. Alles en iedereen die jij in je omgeving tegen komt steunt jou met 100%, je hebt ze namelijk aangetrokken om bepaalde gevoelens bij jezelf op te wekken
pi_33247746
En hoe maakt wantrouwen plaats voor intuitief vertrouwen?
pi_33248004
Alles en iedereen is een onderdeel van jezelf, als je dus iemand wantrouwt dan wantrouw je jezelf.

Zeg gewoon een aantal maal tegen jezelf: "Ik heb vertrouwen" (in de tegenwoordige tijd, en in positieve zin, in een negatieve zin richt je je energie namelijk op het wantrouwen). En ga weer over tot de orde van de dag.
Je energie richt zich nu op vertrouwen, en het Universum vult het in zoals je het gevraagd hebt. Je komt dus binnenkort vanzelf in een situatie terecht waarin het vertrouwen terugkomt.
Je zult nu vast denken, wat makkelijk, dat kan toch niet, dit gebeurd toch alleen in sprookjes? Maar toch is het echt zo.

Wel moet je niet gaan zitten wachten op de vervulling van je "bestelling" aan het Universum, dan doe je er namelijk moeite voor en richt je je energie vooral op moeite, waardoor dat gaat groeien en de bestelling geblokkeerd wordt. Het beste is gewoon na de bestelling over te gaan tot de orde van de dag, en achteraf te beseffen dat was dus de vervulling van mijn bestelling.
pi_33268266
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 09:45 schreef Alicey het volgende:

Ik bedoel o.a. dat je opspelende emoties niet altijd kunt bedwingen met rationele gedachten. Ook schakel je er deels je identiteit mee uit, want je kiest bijv. mensen juist omdat je iets in ze ziet of juist niet.
Opspelende emoties zijn idd niet altijd te bedwingen met rationele gedachten. Ik vind het echter wel relativerend om mijn gevoel te kunnen plaatsen; waarom ervaar ik dit gevoel bij persoon X?

Ik kies niet mensen op basis van de 'regels' uit de spiegelogie. Juist andersom denk ik. Ik ga nog steeds met mensen om puur omdat ik me daar goed bij voel en/of ik ze interessant vindt. Spiegelogie echter geeft in veel situaties bij mij wel accuraat aan waarom die mensen mij aantrekken.
quote:
Verder is het ook niet op alle situaties toepasbaar. Sommige mensen zijn weldegelijk irritant met hun gedrag, juist omdat het gedrag is wat niet naar jezelf te herleiden is.
Het is juist wel toepasbaar als het niet naar jezelf te herleiden is. Misschien zie ik het iets anders als de spiegologie, maar het is een combinatie van gelijkgestemden zoeken maar ook van het idee dat tegenpolen elkaar aantrekken.

Misschien ken je het begrip 'kernkwadrant'. Dit handelt vanuit het idee dat je kernkwaliteiten hebt .

Kernkwaliteit :
Dit is je sterke kant, dat wat je van nature goed afgaat. Je hoeft er geen moeite vor te doen. Het is er vanzelf: je bent zorgvuldig, een doorzetter, enzovoort.
Valkuil :
Helaas heeft iedere kwaliteit een keerzijde. Dit is de vervorming of valkuil. Hiervan is sprake als de kwaliteit te ver doorschiet. Zo kan flexibiliteit als kernkwaliteit doorschieten in 'met alle winden mee waaien'. Dit is dan je valkuil.
Uitdaging:
Naast een valkuil hoort bij iedere kernkwaliteit een uitdaging. Dit is de positief tegenovergestelde kwaliteit. Voor flexibiliteit is de uitdaging vasthoudendheid. Eigenlijk kun je zeggen dat de kernkwaliteit en de uitdaging elkaar aanvullen en dat het belangrijk is een balans te vinden tussen deze twee.
Allergie:
Als een ander te veel van een uitdaging heeft, dan blijkt men daar vaak allergisch voor te zijn. Dus als een ander te vasthoudend is, dan erger jij je daaraan, wanneer jij daar allergisch voor bent.

Als je uit gaat van bovenstaand principe dan zou iedereen waaraan jij je ergert een bepaalde eigenschap hebben die jij op dat moment niet bezit of graag wil bezitten. Je kunt dus stellen dat je van de persoon waar je je aan ergert iets kan leren. Oftewel: de andere persoon dient als spiegel om jezelf van een andere kant te kunnen bekijken. Zo irriteer ik me juist altijd aan mensen die zich erg flexibel opstellen terwijl ik, als ik kritisch naar mezelf kijk, me af en toe ook best wel iets flexibeler mag opstellen .

Het kernkwadrant strookt ook met het idee dat tegenpolen elkaar aantrekken. Je ziet vaak in relaties dat mensen zich aangetrokken voelen tot iemand die eigenschappen bezit die zij niet hebben of graag willen hebben. In het begin is dit enorm aantrekkelijk, later kan het irritatie opwekken. Maar als beide partners snappen dat ze van elkaar kunnen leren, ontstaat er opeens iets heel moois . Ze kunnen elkaar dan ondersteunen om te bereiken wat ze beide willen zijn.

Ik zie spiegelogie altijd als het principe dat iedereen wie je tegenkomt een spiegel voor jou is en ze dus kunt 'gebruiken' om het even onsympathiek uit te drukken .
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:11 schreef Alicey het volgende:

Kwade gevoelens is iets waar ik doorgaans geen problemen mee heb. Als ik ze al heb zijn ze zo weer weg door een onverwachte gebeurtenis.

Maar verdriet en wantrouwen zijn moeilijker..
Ik heb het idee dat je hier op een specifiek iets doelt? Ik zou zeggen dat als iemand je verdriet doet of jij iemand wantrouwt je aan de hand van spiegologie kan zeggen waarom je dat ervaart. Echter wil dat nog niet zeggen dat je diegene dan gelijk aardig hoeft te vinden noch met hem/haar moet omgaan. Jij bepaalt en je kan er natuurlijk altijd voor kiezen niet om te gaan met mensen die je verdriet doen en ook niet met mensen die jij niet vertrouwt.
pi_33268336
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:34 schreef ThomasBerge het volgende:
Alles en iedereen is een onderdeel van jezelf, als je dus iemand wantrouwt dan wantrouw je jezelf.

Zeg gewoon een aantal maal tegen jezelf: "Ik heb vertrouwen" (in de tegenwoordige tijd, en in positieve zin, in een negatieve zin richt je je energie namelijk op het wantrouwen). En ga weer over tot de orde van de dag.
Leuk, maar zo werkt het dus niet. In een paranoide bui weet ik dat mijn wantrouwige gevoelens onzinnig zijn, maar dat is niet genoeg.
pi_33268475
quote:
Op woensdag 21 december 2005 10:55 schreef Geartsjuh het volgende:

Opspelende emoties zijn idd niet altijd te bedwingen met rationele gedachten. Ik vind het echter wel relativerend om mijn gevoel te kunnen plaatsen; waarom ervaar ik dit gevoel bij persoon X?
Waarom ik iets zo ervaar weet ik meestal wel, maar niet zelden is het een misplaatst gevoel (Hoewel ik zeker niet moet vergeten dat mijn gevoel ook erg accuraat blijkt te zijn..)
quote:
Ik kies niet mensen op basis van de 'regels' uit de spiegelogie. Juist andersom denk ik. Ik ga nog steeds met mensen om puur omdat ik me daar goed bij voel en/of ik ze interessant vindt. Spiegelogie echter geeft in veel situaties bij mij wel accuraat aan waarom die mensen mij aantrekken.
Okee.
quote:
Misschien ken je het begrip 'kernkwadrant'. Dit handelt vanuit het idee dat je kernkwaliteiten hebt .
Ik kende hem niet, maar het klinkt vrij logisch.
quote:
Als je uit gaat van bovenstaand principe dan zou iedereen waaraan jij je ergert een bepaalde eigenschap hebben die jij op dat moment niet bezit of graag wil bezitten.
Niet per se. Ik kan me ook ergeren aan mensen die gedrag vertonen wat ik zelf ook vertoon..
quote:
Het kernkwadrant strookt ook met het idee dat tegenpolen elkaar aantrekken. Je ziet vaak in relaties dat mensen zich aangetrokken voelen tot iemand die eigenschappen bezit die zij niet hebben of graag willen hebben. In het begin is dit enorm aantrekkelijk, later kan het irritatie opwekken. Maar als beide partners snappen dat ze van elkaar kunnen leren, ontstaat er opeens iets heel moois . Ze kunnen elkaar dan ondersteunen om te bereiken wat ze beide willen zijn.
Een beetje van beiden is denk ik het beste.
quote:
Ik zie spiegelogie altijd als het principe dat iedereen wie je tegenkomt een spiegel voor jou is en ze dus kunt 'gebruiken' om het even onsympathiek uit te drukken .
Dat is ook absoluut zo.. Maar ik denk niet dat er een hele theorie voor nodig is. Gewoon proberen objectief en observerend te zijn, dan zie je het vanzelf.
quote:
Ik heb het idee dat je hier op een specifiek iets doelt?
Nee. Ik heb soms periodes dat ik alles en iedereen wantrouw, of periodes waarin allerlei leed tegelijk naar boven komt.. Juist dus gevoelens waarvan ik wel weet dat ze niet overeenkomen met de werkelijkheid..
pi_33269700
quote:
Op woensdag 21 december 2005 11:04 schreef Alicey het volgende:

Niet per se. Ik kan me ook ergeren aan mensen die gedrag vertonen wat ik zelf ook vertoon..
Dan vind je het geen 'goede' eigenschap van jezelf?
quote:
Een beetje van beiden is denk ik het beste.
Dat ben ik absoluut met je eens . Je wil toch ook overeenkomsten met je partner hebben. Ik wel iig.
quote:
Dat is ook absoluut zo.. Maar ik denk niet dat er een hele theorie voor nodig is. Gewoon proberen objectief en observerend te zijn, dan zie je het vanzelf.
Ook waar . Bewust observeren kan heel erg helpen. Objectief zijn is echter nog wel eens lastig vind ik. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
quote:
Nee. Ik heb soms periodes dat ik alles en iedereen wantrouw, of periodes waarin allerlei leed tegelijk naar boven komt.. Juist dus gevoelens waarvan ik wel weet dat ze niet overeenkomen met de werkelijkheid..
Maar dat spreekt spiegelogie, of iig mijn denkbeelden, niet tegen. Dan zijn je gevoelens nog steeds terug te halen naar jezelf. Als jij iemand wantrouwt dan merk je dat door de ervaring met die persoon dat het wantrouwen onterecht is. Hierdoor dient de ander als spiegel voor jou om te laten zien dat je wantrouwen onterecht is.
  woensdag 21 december 2005 @ 15:31:46 #36
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_33276263
Klopt geen meter van...

Dus criminelen zijn ook een weerspiegeling van ons. Dus als ik denk dat ze ok zijn dan worden ze dat ook? Niet dus...

Je kan niets aan jezelf koppelen, alleen jezelf. Samenwerking, vriendschap etc. is weer wat anders. Maar dan deel je meer iets.

Het lost niets op. Het is gewoon een andere manier van denken, meer niet.
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
pi_33277834
quote:
Op woensdag 21 december 2005 15:31 schreef Vulkan het volgende:
Klopt geen meter van...

Dus criminelen zijn ook een weerspiegeling van ons. Dus als ik denk dat ze ok zijn dan worden ze dat ook? Niet dus...
Je moet criminelen accepteren zoals ze zijn. Ze zijn perfect, en niets valt aan hen te verbeteren. Als je dit werkelijk zo ervaart, blijft de energie stromen.

Maar word jij kwaad of verdrietig van criminelen, dan plak je ze een stempel op. Bij elke crimineel komt dat kwade of verdrietige gevoel weer terug, zo blokkeer je je stroom van energie en bezorg je jezelf steeds een slecht gevoel. Omdat je in feite jezelf niet accepteert.

Zolang jij niet iedereen als een deel van jezelf accepteert, kan je nooit gelukkig zijn.
  donderdag 22 december 2005 @ 12:51:54 #38
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_33305236
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:19 schreef ThomasBerge het volgende:

[..]

Je moet criminelen accepteren zoals ze zijn. Ze zijn perfect, en niets valt aan hen te verbeteren. Als je dit werkelijk zo ervaart, blijft de energie stromen.

Maar word jij kwaad of verdrietig van criminelen, dan plak je ze een stempel op. Bij elke crimineel komt dat kwade of verdrietige gevoel weer terug, zo blokkeer je je stroom van energie en bezorg je jezelf steeds een slecht gevoel. Omdat je in feite jezelf niet accepteert.

Zolang jij niet iedereen als een deel van jezelf accepteert, kan je nooit gelukkig zijn.
Ja dat is wel leuk allemaal, maar je schiet er geen meter mee op. Alleen je visie naar de wereld toe veranderd. Dat is weer net zo iets als: iedereen is gelijk, ieder voor zich, samen zullen we alles bereiken etc.

Wil je criminelen helpen dan moet je ze het juiste les geven, dat is de enige oplossing. Of je ze ziet als goed of slecht doet er niet toe.
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
  donderdag 22 december 2005 @ 12:54:09 #39
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_33305306
Aangezien lang niet iedereen het overeens zal zijn met de theorie, zal het ook niet lukken. Iedereen moet op dat niveau denken wil je er iets mee bereiken. Het is net zo iets als het communisme.

Anders krijg je mensen die er misbruik van gaan maken of ontevreden worden.
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
  donderdag 22 december 2005 @ 13:59:58 #40
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_33307691
Interessant

Ergernissen niet afschuiven op anderen, zelf de verantwoordelijkheid nemen van hoe je je voelt ook. Helemaal in de kern zitten van jezelf misschien ook? Dat je helemaal je eigen gevoel bepaald ook. En dat anderen er niets mee te maken hebben. Zo ben je tenminste onafhankelijk gekalmeerd en kan ook niets je van slag maken.
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_33312139
quote:
Op donderdag 22 december 2005 13:59 schreef Dromenvanger het volgende:
Interessant

Ergernissen niet afschuiven op anderen, zelf de verantwoordelijkheid nemen van hoe je je voelt ook. Helemaal in de kern zitten van jezelf misschien ook? Dat je helemaal je eigen gevoel bepaald ook. En dat anderen er niets mee te maken hebben. Zo ben je tenminste onafhankelijk gekalmeerd en kan ook niets je van slag maken.
Klopt
pi_33340802
Hier nog een andere inleiding in de Spiegelogie, ook leuk om te lezen voor de geinteresseerden onder ons

Het begin
Spiegelogie is in Nederland al zo'n tien jaar geleden geïntroduceerd door Willem de Ridder die de kunst van het fanclubspel heeft geleerd van de Amerikaanse advocaat Arnold Patent. Spiegelogie is een zeer praktische methode om zelf te ervaren hoe het leven werkt. Patronen kan je heel moeilijk veranderen en op je eentje lukt dat al helemaal niet. Dat gaat veel beter als je je door een groep gelijkgestemde mensen laat ondersteunen. In zo'n fanclub zijn we allemaal fan van elkaar. We ondersteunen elkaar in wat we voelen en wat we willen. We wennen aan ons nieuwe patroon en oefenen er in.

Het nieuwe patroon bestaat uit drie stappen.
De eerste stap is dat je ervan uit gaat dat elke mens perfect is, dat er aan die ander niks meer hoeft te veranderen. Zo is de natuur: de zon, de maan, de planten, die zijn allemaal perfect, daar valt niks aan te verbeteren. Alleen de mens denkt dat hij niet deugt en dus deugt hij ook nergens voor.. Ga er dus van uit dat iedereen die je ontmoet perfect is. Dat werkt meteen want je hele wezen wil niks liever dan dat. Je zal ook zien dat je meteen een heleboel idioten tegen het lijf loopt, want je wordt natuurlijk meteen getest om te zien of je het echt meent. Waar het om gaat is dat je het volgende ervaart: wanneer je iemand laat vallen, laat je ook jezelf vallen. Op het punt waarop je dat ervaart, valt het niet meer uit te leggen.

Een tweede stap is dat je een keer per week stilstaat bij je gevoel. Gewoon, even, een paar seconden alleen maar voelen. Voelen en dat gevoel toestaan, ervan houden. Het laten stromen en zo energie vrijmaken. Vooral wanneer je anderen vergeeft, mensen waaraan je de pest hebt en die je een vervelend gevoel geven, dan maak je enorm veel energie weer los. Dat is een heel mooi geschenk aan jezelf.

Een derde stap is dat je bestelt wat je echt wilt in je leven. In de fanclubs doen mensen dat hardop en worden ze in hun bestelling gesteund door anderen. Dat werkt fantastisch. Een veertigjarige vrijgezel uit de reclamewereld bestelde bij voorbeeld dat hij eindelijk een geliefde tegen het lijf zou lopen en dat hij voortaan alleen nog maar zou doen wat hij leuk vond. Hij deed dat compleet tegen beter weten in, want hij was al vele jaren vrijgezel en hij had een stresserende, veeleisende job. Een paar weken later kreeg hij een e-mail uit New York, van een vrouw die een tijdje in Nederland wou verblijven en een baantje zocht in de reclamesector. Alleen hij reageerde op haar e-mail, ze begonnen te corresponderen, ontmoetten elkaar, werden verliefd en zijn nu nog altijd samen. Dat gebeurde allemaal in twee maanden tijd en de aanleiding was dat hij had gezegd wat hij echt wilde.

Het fanclubspel is gebaseerd op simpele spelregels die je in de handleiding kunt vinden. Deze spelregels zul je herkennen als universele principes die in ieders leven gelden. Leer ze van buiten. Als we volgens die spelregels leven, hebben we een perfecte gids voor het pure genot dat liefde, vertrouwen, overgave, gulheid, vrede, speelsheid, harmonie, humor, overvloed, creativiteit en openheid ons schenken. Kortom onze natuurlijke staat. Je zult dan merken dat het hele universum jouw toegewijde fan is.

In 1999 verscheen het Handboek Spiegelogie van Willem de Ridder bij uitgeverij de Zaak. Momenteel zijn er al meer dan 2000 fans over heel Nederland wekelijks bezig met het fanclubspel. Ieder jaar is er in Groesbeek een Spiegelogie Festival waar honderden fans elkaar twee dagen lang op feestelijke wijze ontmoeten.
pi_33532695
tvp
pi_33533268
quote:
Op woensdag 21 december 2005 11:54 schreef Geartsjuh het volgende:

[..]

Dan vind je het geen 'goede' eigenschap van jezelf?
Het hoeft niet eens echt een slechte eigenschap te zijn, maar bij sommige eigenschappen is 1 persoon die het heeft genoeg.
quote:
Dat ben ik absoluut met je eens . Je wil toch ook overeenkomsten met je partner hebben. Ik wel iig.
Enige raakvlakken zijn wel nodig om normaal te kunnen praten.
quote:
Ook waar . Bewust observeren kan heel erg helpen. Objectief zijn is echter nog wel eens lastig vind ik. Maar dat is weer een heel ander verhaal.
Helemaal objectief ben je natuurlijk nooit.
quote:
Maar dat spreekt spiegelogie, of iig mijn denkbeelden, niet tegen. Dan zijn je gevoelens nog steeds terug te halen naar jezelf. Als jij iemand wantrouwt dan merk je dat door de ervaring met die persoon dat het wantrouwen onterecht is. Hierdoor dient de ander als spiegel voor jou om te laten zien dat je wantrouwen onterecht is.
Dat doet echter neits af avn het gevoel van wantrouwen.. Dat het onterecht is weet ik op dat moment ook wel.
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:47:47 #45
91333 displission
||stockpile wierrook || +30 :)
pi_33542972
Inte koop aangeboden bied ik het boek aan als ik het terug heb..zie ook daar dus.
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
  zondag 1 januari 2006 @ 20:42:27 #46
137914 februari
Robbert van den Google
pi_33609313
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:52 schreef clowncloon het volgende:
Ik luisterde altijd naar hem op talk radio...fantastische vent
Haha ja ik ook. Ik kan me zijn astmatische stem nog zo voor de geest halen. Het is inderdaad een fantastische vent. Ik luisterde altijd met veel genot naar zijn verhalen, en ook die rare wasmachineritten die hij midden in de nacht organiseerde waren fantastisch

Talk radio... dat waren nog eens tijden!!!!!!!!
  maandag 2 januari 2006 @ 12:26:03 #47
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_33621572
wat is spiegelogie?
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_33622119
quote:
Op maandag 2 januari 2006 12:26 schreef sararaats het volgende:
wat is spiegelogie?
Zie OP
  maandag 2 januari 2006 @ 14:12:58 #49
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_33624639
Is toch ook wel een beetje het idee dat je je eigen wereld creeert. Je kunt dus invloed uitoefenen op de wereld om je heen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je denkt: stel dat dat en dat gebeurt... en het gebeurt daarna ook
Is dat dan telkens toeval? of is het omdat je denkt dat iets gaat gebeuren.
Oefenen we met zijn allen niet onbewust kracht uit op dingen om ons heen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_33624854
quote:
Op maandag 2 januari 2006 14:12 schreef Metro2005 het volgende:
Is toch ook wel een beetje het idee dat je je eigen wereld creeert. Je kunt dus invloed uitoefenen op de wereld om je heen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je denkt: stel dat dat en dat gebeurt... en het gebeurt daarna ook
Is dat dan telkens toeval? of is het omdat je denkt dat iets gaat gebeuren.
Oefenen we met zijn allen niet onbewust kracht uit op dingen om ons heen.
Dat is wel een principe in de spiegelogie. Zij zien alles om ons heen als energie, en als je dat diep bekijkt blijkt het van dezelfde atomen/energie te zijn als waar wij van zijn gebouwd.
Wij hebben altijd geleerd om te denken in de ik-en-een-ander-structuur, maar zij beweren dat het er geen ander bestaat, maar dat alles één is omdat alles uit dezelfde energie bestaat.

Waar je je energie op richt groeit. Dit gebeurd meestal onbewust. Het Universum steunt je hierin. Dus als je bijvoorbeeld vaak denkt "Ik hoop dat mijn wasmachine maar niet stuk gaat", dan kun je er bij stilstaan dat hij eerder stuk gaat dan iemand die daar helemaal niet bij stilstaat. Dit komt omdat het Universum, de energie, dit als een commando oppakt. De Spiegelogie wil die denkwijze veranderen, en vooral mensen laten proberen positief te denken, waardoor het Universum de gedachtes naar positieve wensen omzet, waardoor men beweert dat je van je leven een sprookje kunt maken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')