sizzler | dinsdag 6 december 2005 @ 13:02 |
Nu ik eindelijk de lichten van mijn fiets heb gemaakt vind ik dat de politie wat vaker moet controleren op fietsverlichting. Het valt me op dat erg veel mensen -vaak jongeren- 's avonds hun licht niet aandoen. In sommige gevallen levensgevaarlijk omdat auto's ze dan niet goed zien. Dit is slechts één van de voorbeelden. Er zijn er vele meer. Want Nederland verloedert. Gelukkig hebben we een minister president die daar wat aan wil doen (normen & waarden), maar helaas niet de daadkracht toont om resultaat te bereiken. Daarom zeg ik: pak het grijze gebied aan! Het gebied van verloedering, van dingen die eigenlijk niet mogen, maar wat maatschappelijk wordt gedoogd omdat niemand er naar omkijkt. Als de politie massaal mensen kan controleren op hun identiteitsbewijs, dan kunnen ze ook wel vaker controleren of de lichten van hun fiets het wel doen, of mensen niet door rood licht rijden, of mensen zich niet agressief gedragen in het verkeer, of mensen geen afval op de grond gooien etc. [ Bericht 0% gewijzigd door sizzler op 06-12-2005 15:28:55 (typo) ] | |
duckes | dinsdag 6 december 2005 @ 13:15 |
quote:Nu pas?? Maar ik ben het geheel met je eens hoor. Sinds ik auto rijd, vanaf dat moment zie je pas hoe gevaarlijk het is. 's avonds in de auto, nou je moet echt goed kijken. Fietsers zonder licht zijn zo verrekte moeilijk te zien. En als je ze aanrijdt, dat is het godverdomme nog jouw fout ook. Licht of geen licht. | |
du_ke | dinsdag 6 december 2005 @ 13:32 |
Juist flink aanpakken. De pakkans is nu gewoon te klein (vandaar dat ik zelf ook geen licht heb ![]() ![]() | |
duckes | dinsdag 6 december 2005 @ 13:40 |
quote:Je hebt geen licht... Rijd jij ook auto? | |
du_ke | dinsdag 6 december 2005 @ 13:44 |
quote:Ja ik rijd ook auto en weet dat het heel onverstandig is. Het heeft echter met luiheid en alles te maken (misschien dat ik vanavond van de sint nog lampjes krijg ![]() Overigens fiets ik als ik al in het donker fiets eigenlijk alleen in geod verlichte auto-luwe gebieden. | |
Vhiper | dinsdag 6 december 2005 @ 14:14 |
Met je stelling ben ik het eens, maar om daar nu mee te komen, nadat je je eigen verlichting gemaakt hebt, is wel een beetje hypocriet, sizzler ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 6 december 2005 @ 14:27 |
quote:Ook in goed verlichte auto-luwe gebieden kan je voor je flikker gereden worden op je fiets. | |
du_ke | dinsdag 6 december 2005 @ 14:32 |
quote:Klopt. | |
Xtreem | dinsdag 6 december 2005 @ 14:37 |
Als ik in de auto zit heb ik een schijt hekel aan fietsers. Reed er laatst een bjina aan die zonder licht op een 80 km weg fietste ![]() Als ik op de fiets zit moeten automobilisten niet zo zeiken. Ik ben toch wendbaarder en bijna thuis ![]() | |
Roellio | dinsdag 6 december 2005 @ 14:37 |
Nóg vaker ![]() Ik loop het al een keer of 6/7 per jaar op! ![]() | |
du_ke | dinsdag 6 december 2005 @ 14:43 |
quote:Oei dan doe je iets niet goed :p * du_ke klopt snel weer af maar meer dan eens in de 2 jaar is het gelukkig niet bij mij. | |
duckes | dinsdag 6 december 2005 @ 14:43 |
quote:houd je dan ook aan de regels boefje... waarvoor krijg je ze dan? ![]() | |
Roellio | dinsdag 6 december 2005 @ 14:46 |
quote:Fietsen in voetgangersgebied, door rood fietsen, zonder licht fietsen, belediging, openbare dronkenschap, wildplassen, verzet (lees: wegrennen) bij arrestatie etc. ![]() | |
Mr.Noodle | dinsdag 6 december 2005 @ 15:11 |
quote:Vooral die zin doet het em.. ![]() | |
JeffLebowski | dinsdag 6 december 2005 @ 20:52 |
Ik denk dat de politie meer en belangrijkere zaken heeft te doen, dan het controleren van fietslichten. Hier in Amsterdam werd onlangs een kleine middenstander overvallen, terwijl de politie 25 meter verderop op gordels aan het controleren was. Ik ben niet van 'ga maar boeven vangen' , maar bij dit soort praktijkvoorbeelden, komt dat wel erg dichtbij. | |
DionysuZ | dinsdag 6 december 2005 @ 23:38 |
Toen ik autorijles kreeg lang geleden had ik ook n keer 's avonds in het donker les. En toen stak er een fietser, zonder licht, door het rood, recht voor mij over. Levensmoe ofzo ![]() Ik vind dat de politie eens wat meer misdrijven moet gaan oplossen, dat moet prioriteit hebben. Het aantal opgeloste misdrijven hier is een van de laagste van Europa, terwijl het aantal uitgeschreven bekeuringen een van de hoogste is. | |
Drugshond | woensdag 7 december 2005 @ 00:27 |
quote:Ik heb meer respect voor de Duitse of Spaanse politie. Die doen tenminste nuttig werk. | |
zakjapannertje | woensdag 7 december 2005 @ 00:44 |
pff, een vermaning (door de politie) is toch ook wel goed? ![]() ![]() | |
sizzler | woensdag 7 december 2005 @ 02:04 |
quote:En doen je lichten het nu? | |
MouseOver | woensdag 7 december 2005 @ 10:46 |
quote:Idd. Mits je hem 3 dagen later met gerepareerde verlichting op het bureau komt tonen. Zoniet -> 100 euro boete ![]() | |
V. | woensdag 7 december 2005 @ 10:48 |
quote:Hoewel ik het zwaar met je eens ben, vind ik je insteek enigszins opportunistisch. Nu JIJ eindelijk je licht hebt gemaakt mag er gecontroleerd worden ![]() V. | |
zakjapannertje | woensdag 7 december 2005 @ 12:20 |
quote:mja, die ervaring is alweer een tijdje geleden eigenlijk ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 7 december 2005 @ 12:38 |
Het gaat niet om de kwantiteit van verkeerscontroles, maar om de kwaliteit. Of anders gezegd: ze moeten een bepaald effect hebben. Ik zou daarom graag zien dat er veel meer op gevaarlijk rijgedrag wordt gecontroleerd. Dat omvat veel: bumperkleven, geen richting aangeven, geen voorrang verlenen, gevaarlijk inhalen, afsnijden, bellen achter het stuur, alcoholgebruik, onterecht mistlampen aan hebben, of juist het onzichtbaar zijn voor andere weggebruikers (dus fietsen zonder licht). Alle bovenstaande acties zijn gevaarlijker dan geringe snelheidsovertredingen, waar te veel focus op ligt. Wat mij betreft gaat de politie vaker onopvallend surveilleren om de echte aso’s van de weg te plukken. En dan ook van de weg te houden. Voorbeeld: deze week was op TV te zien hoe iemand veel te hard reed en bovendien vlak voor een scherpe bocht, zonder zicht, toch ging inhalen (terwijl de bocht vol stond met rood-witte pijlen). Die persoon werd aangehouden en kon uiteindelijk een zucht van verlichting slaken omdat hij gemiddeld precies 49 kilometer per uur te hard had gereden en daarom zijn rijbewijs niet kwijt was. In een land waar ik minister van Verkeer was, raakte deze persoon zijn rijbewijs voorgoed kwijt, alleen al vanwege die bloedlinke inhaalactie. Als je andere weggebruikers doelbewust in gevaar brengt, hoor je niet op de weg thuis. | |
SCH | woensdag 7 december 2005 @ 18:45 |
Ik vind de kreet 'want Nederland verloedert' nogal een dooddoener en kan daar ook niet zoveel mee als daar niet heel veel duidelijkheid over wordt gegeven. Inmijn ogen mogen de mensen die dat beweren keihard worden aangesproken op hun eigen gedarag. Het zijn niet zelden de mensen die vinden dat je asielzoekers op straat mag laten rondzwerven. Het hangt er dus maar vanaf wat je precies onder verloedering verstaat. Ik ben het overigens wel eens met het controleren van fietslichten, om het simpele feit dat het in het belang van mensen zelf is omdat fietsen zonder licht gewoon heel erg gevaarlijk is. Ik zie het verband met verloedering niet direct - ook omdat er in mijn beleving juist een enorme toename van fietsverlichting is de laatste jaren, juist door de losse lichtjes. De politie controleert er trouwens ook uitgebreider op. Wat ik dan vaak als reactie hoor van mensen die bekeurd zijn is "of de politie niks beters te doen heeft". Dat vind ik nou wel een vorm van verloedering. ![]() | |
JeffLebowski | donderdag 8 december 2005 @ 12:36 |
quote:Als je het niet doen van je fietsverlichting ziet als verloedering (nu de jouwe het uiteraard doet!) dan zul je wel in een heeeeeeeeeeeeel klein dorpje wonen, waar echt helemaal niets spannends gebeurd. | |
sizzler | donderdag 8 december 2005 @ 13:45 |
quote:In tegendeel. En er gebeuren wel ergere dingen, dat ben ik met je eens, en daar moet ook tegen opgetreden worden. Maar als het gaat om het normen en waarden debat van Balkenende dan valt dit soort dingen er wel onder. . | |
MrCrowley | donderdag 8 december 2005 @ 13:53 |
quote:Dat is redelijk ! Als je in de auto zit weet je vaak niet dat een remlicht of achterlicht het niet doet. Wordt je daar op geattendeert, prima. Dan fix ik het. Hier is het zo dat zo'n snor je een prent geeft met een lulverhaal dat het voor je eigen bestwil is ![]() | |
Gia | donderdag 8 december 2005 @ 14:36 |
Politie moet inderdaad veel vaker bekeuren, maar niet alleen op fietsverlichting, maar ook op hard rijden, door rood rijden en bumperkleven. Fikse boetes. | |
ThomasBerge | donderdag 8 december 2005 @ 17:46 |
Ze mogen inderdaad wel wat vaker gaan bekeuren. Ik zou zeggen achter dat bureau vandaan, en de straat op ![]() | |
Yildiz | donderdag 8 december 2005 @ 19:04 |
Wat ik zie als waarde, is dat er niet zo met de zogenaamde goede normen betutteld wordt. | |
Sessy | vrijdag 9 december 2005 @ 03:00 |
Ik vind dat je aan de zijkanden ook fietsverlichting moet hebben. | |
zakjapannertje | vrijdag 9 december 2005 @ 03:06 |
bekeuren brengt ook veel bureauwerk met zich mee..., laat ze gewoon de mensen op hun verantwoordelijkheid wijzen vooral met woorden ipv straffen in de vorm van boetes en/of de cel, aan de andere kant moet de burger ook weer bereid zijn zich daaraan te gehoorzamen tenzij de politie ridicule eisen stelt, van beide kanten moet men goed ingelicht zijn dus wat wel kan en wat niet | |
funkmaster | vrijdag 9 december 2005 @ 16:14 |
quote:ja als ze mij pakken zonder licht en ze zeggen "foei jongeman, wees eens verantwoordelijk" dan doe ik het de volgende keer echt niet meer ![]() ![]() Als bijv. iedereen die harder dan 120 reed ge-executeerd werd, reed iedereen braaf 120 ![]() Klinkt raar maar probeer de serieuze lijn ervan te zien...als de boete voor het te hard rijden 1 euro is...dan denken veel mensen "boeie"...it's a fact ![]() | |
DionysuZ | vrijdag 9 december 2005 @ 18:39 |
quote:misschien kun je ook afgaan op de redelijkheid van mensen? Hen als politieagent erop wijzen dat als ze zonder licht rijden dit heel erg gevaarlijk is en dat auto's je dan amper kunnen zien. Overigens lijkt het me meer nut hebben om mensen te bekeuren/op te pakken die gevaarlijke toeren uithalen dan als ze op een recht stuk weg zonder afslagen 5-10 km te hard rijden. | |
sigme | vrijdag 9 december 2005 @ 19:17 |
quote:Je moet aan de zijkant reflectie hebben. Alle fietsbanden zouden voorzien moeten zijn van een reflecterende rand. Echt waar. Is zo'n 20 jaar geleden ingevoerd, is geloof ik nog nóóit iemand voor staande gehouden. En die nieuwe fietsbanden worden ook niet gekeurd of gecontroleerd. Volgens mij weet de politie niet eens dat ze dat gedogen ![]() | |
Tup | zaterdag 10 december 2005 @ 00:10 |
Helemaal mee eens. Gelukkig weten we dat het kabinet dit ook zeker wil. Zij geloven nl. dat een hard beleid leidt tot minder terrorisme. Dan zou het voeren van verlichting zeker moeten lukken. Als je lamp het maar doet, heb je niets te vrezen. | |
RichardQuest | zaterdag 10 december 2005 @ 09:02 |
Een beetje chauffeur ziet ook een fietser zonder licht. Ze rijden vaak te hard en spiegelen zijn mensen na 1 jaar vaak vergeten. Vergeleken met andere overtredingen en misdaden is bekeuren op fietsverlichting gezeur en net zo betuttelend als de rest van je lijstje. De politie heeft beters te doen. * RichardQuest fietst sinds jaar en dag zonder licht. | |
Dark_Killah | zaterdag 10 december 2005 @ 09:03 |
quote:Idd, wat 'n homo ben jij. ![]() | |
NewOrder | zaterdag 10 december 2005 @ 13:40 |
quote:Als de banden zelf geen reflecterende laag hebben moet er in het wiel een reflector zitten. Maar er wordt nog wel meer gedoogd. Tegenwoordig zie je allerlei knipperende verlichting op fietsen, terwijl deze volgens het voertuigreglement toch echt verboden is. | |
Oversight | dinsdag 13 december 2005 @ 19:39 |
quote: ![]() ![]() | |
Seneca | dinsdag 13 december 2005 @ 19:42 |
Ik denk dat bekeuringen uitdelen een beetje dweilen met de kraan open is. Mensen gaan echt niet nog beter op hun fietslicht letten als de politie nog vaker bekeuringen uitdeelt. | |
MouseOver | dinsdag 13 december 2005 @ 19:56 |
quote:Wat schiet je daar precies mee op als het als laatste woorden op je grafsteen staat? | |
RichardQuest | dinsdag 13 december 2005 @ 21:48 |
quote:Wat heb je nog aan fietslicht als je dood bent omdat een automobilist je doodreed? Dit is geen discussie. | |
Der_Butler | dinsdag 13 december 2005 @ 22:34 |
Als automobilist wil ik meedoen met de fietsers. Ik rij voortaan ook zonder verlichting! ![]() | |
Der_Butler | dinsdag 13 december 2005 @ 22:36 |
If you can't beat them, join them! | |
Seneca | woensdag 14 december 2005 @ 01:28 |
quote:Steek je voortaan dan ook je hand uit het raam als je afslaat? | |
Shakes | zaterdag 17 december 2005 @ 19:21 |
Ik vind het vooral onzin de kortzichtigheid van het beboeten voor het zonder licht fietsen. Fiets je zonder licht, staat de politie ergens te controleren krijg je een boete en moet je verder lopen. Dan kunnen automobilisten me inderdaad opeens een stuk beter zien! In plaats daarvan kan de politie ook commercieel denken. Fiets je zonder licht en de politie ziet dat moet je verplicht zo'n lichtje kopen op batterijen. Dan levert het ook resultaat - fietser met licht. Maar dat zal wel te logisch zijn!? | |
DionysuZ | zaterdag 17 december 2005 @ 19:58 |
quote:ik vind dit echt een goeie ![]() | |
funkmaster | zaterdag 17 december 2005 @ 20:47 |
quote:sterker nog dat KAN ook, voor 10 euro kan je een lampjesset kopen bij de politie die je pakt, is me een keer aangeboden en toen ook maar gedaan (10 euro en lampjes of 30 euro en geen lampjes) ![]() p.s. weet niet of dit als experiment werd gedaan | |
Shakes | zaterdag 17 december 2005 @ 22:05 |
quote:Wordt in ieder geval niet overal gedaan... | |
StefanP | zondag 25 december 2005 @ 01:32 |
Even een correctie: Politie moet VEEL vaker voor noodzakelijke zaken bekeuren. Zoals inderdaad: fietsen zonder licht rommel op straat gooien beledigen ambtenaren in functie geen richting aangeven enz. MAAR, en dat is nu de crux, dan wel tegelijkertijd onzinnige zaken niet bekeuren, zoals: 5 minuten te laat op de parkeermeter 5 km/u te hard enz. En tegelijkertijd de hele prioriteiten aanpassen, dus ALTIJD komen voor inbraken, ALTIJD komen voor verkeersongelukken, veelplegers gewoon de cel in flikkeren en er niet meer uit halen, veel meer TE VOET op straat komen, enz, enz. Maar ja, je kent NL, dat zal nooit gebeuren. Omdat de politie een verkapt filiaal van de belastingdienst is, gekoppeld aan het feit dat het afgelopen decennium enkel luie, domme kandidaten aangenomen zijn, zal er alleen geflitst blijven worden. De rest, dat kost geld en/of moeite, dus daar hebben ze geen zin in. En hun vriendjes bij de politiek en justitie natuurlijk ook niet, aangezien daar alleen wereldvreemde naievelingen zitten die liever kindjes van 14 een maand in de cel gooien en uitgezonden mariniers voor het gerecht slepen. | |
funkmaster | zondag 25 december 2005 @ 13:09 |
quote: ![]() ![]() | |
longinus | zondag 25 december 2005 @ 13:12 |
Of je bekeuren omdat je niet goed in het parkeervak staat ![]() | |
Mikado | zondag 25 december 2005 @ 13:36 |
Ik heb liever dat de politie eens consequent gaat worden. Dat is dus niet fietsverlichting najagen en inbraken bagatelliseren, inbraken aanpakken en verlichting bagatelliseren maar dat men zowel inbraken als verlichting keihard aanpakt. Indien alle onrecht keihard aangepakt wordt, kan je een stuk minder janken dat de werkelijke misdaden niet aangepakt worden en is het label willekeur een stuk minder. Sizzler vindt blijkbaar alle verlichting controleren topprioriteit, maar ik heb liever geen enkele drankrijder in het verkeer. | |
Houniet | zondag 25 december 2005 @ 13:38 |
mee eens, je hoort je maar eens aan de regels te houden |