abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32854188
EINDHOVEN (ANP) - Frits Philips is maandagavond laat op
honderdjarige leeftijd op zijn landgoed De Wielewaal aan de
gevolgen van een longontsteking overleden. Dat meldt het Eindhovens
Dagblad dinsdag op de website. Een woordvoerder van Philips kon het
bericht ontkennen noch bevestigen.
'Meneer Frits' zoals hij in de volksmond genoemd werd, is zoon
van Anton Philips, oprichter van het gelijknamige
elektronicaconcern. Frits Philips was de baas van het concern
tussen 1961 en 1971. Hij speelde een grote rol bij het bedrijf
tijdens de Tweede Wereldoorlog en de daarop volgende periode.
In april vierde Eindhoven nog op uitbundige wijze de honderdste
verjaardag van de oud-topman.
Nothing takes the past away like the future!
pi_32854190
Natuurlijk had de FP het al lang:

Frits Philips (100) overleden
pi_32854193
RIP Al is 100 een mooie leeftijd die niet iedereen haalt.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_32854196
Het licht ging uit voor hem
pi_32854241
RIP
Free people own guns! Slaves do not!
pi_32854253
100 jaar is niet niets. de man heeft een mooi leven gehad en veel beteknd voor nederland. moge hij ruste in vrede
pi_32854254
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 05:22 schreef Nolius het volgende:

Gepubliceerd: dinsdag 6 december 2005 @ 03:58

En wat boeit die FP? Ik kom er iig nooit.
  dinsdag 6 december 2005 @ 06:48:33 #8
127251 The_Great_Cornolio
Are you threatening me?!
pi_32854278
R.I.P. Fritske, skônne mens was 't...
- "I need Tipi for my bunghole" -
pi_32854362
Rust in vrede. Respect voor deze man.

Dat PSV vanavond maar gaat winnen als eerbetoon
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_32854377
Dag Frits. Dat zijn stoel in het stadion altijd voor hem mag blijven. En inderdaad cultheld, vanavond spelen met het hart voor Frits Philips.
PSV --- Chelsea FC --- Frank Lampard --- Heinz-Harald Frentzen --- Timo Glock
pi_32854497
Dag meneer Frits.
Je was een bijzondere man.

R.I.P.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_32854540
R.I.P. Frits.

Dat PSV maar moge winnen en Philips NV deze week maar besluit een dagje te sluiten
waar zou ik nu toch werken
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_32854576
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 08:07 schreef Spooky4u het volgende:
R.I.P. Frits.

Dat PSV maar moge winnen en Philips NV deze week maar besluit een dagje te sluiten
waar zou ik nu toch werken
Hier stond er vanmorgen al een verslaggever voor de poort naar een reactie op het overlijden te vragen
pi_32854609
Ben benieuwd of de minuut stilte vanavond bij PSV gaat werken met een vak vol opgeschoten Turks-Arabische Fenerbache(??) fans
  dinsdag 6 december 2005 @ 08:47:01 #16
16976 Fling
Fan o' man
pi_32854876
Mooie leeftijd toch Hij heeft vast een prachtig leven gehad!
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
  dinsdag 6 december 2005 @ 08:57:03 #17
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32855007
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 07:32 schreef cultheld het volgende:

daar sluit ik mij bij aan
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_32855046

100 jaar..er zijn veel mensen die dat ook graag zouden halen. Frits bedankt voor alles.
pi_32855251
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 08:19 schreef Bramos83 het volgende:
Ben benieuwd of de minuut stilte vanavond bij PSV gaat werken met een vak vol opgeschoten Turks-Arabische Fenerbache(??) fans
De UEFA moet eerst een besluit nemen of dat al dan niet tot de mogelijkheid behoort

RIP mr. Philips
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  dinsdag 6 december 2005 @ 09:20:21 #20
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32855367
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

De UEFA moet eerst een besluit nemen of dat al dan niet tot de mogelijkheid behoort

RIP mr. Philips
CL tijdschema
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  dinsdag 6 december 2005 @ 09:20:29 #21
46705 Kleffe_Dop
Sic Mundus Creatus Est
pi_32855368
In het Eindhovens Dagblad staat vandaag een mooie bijlage over het leven van Frits Philips Daarin ook veel aandacht voor de 2e wereld oorlog waarin de hele Philips top binnen no-time Eindhoven verliet, maar Frits bleef in Eindhoven tegen de wil van zijn vader in.

De koning van Eindhoven is niet meer...

Rust in vrede
quote:
Ik hoop dat ze dat respect even op kunnen brengen.
pi_32855667
rip
hij heeft een enorme staat van dienst
wat een man
pi_32855700
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 07:32 schreef cultheld het volgende:

Lijkt me ook ja. Blijer kun je hem niet maken.
A player does not hope to get lucky; he just hopes others don't get lucky.
Klik dan als je durft
pi_32855866
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 06:34 schreef Conflict het volgende:

[..]

Gepubliceerd: dinsdag 6 december 2005 @ 03:58

En wat boeit die FP? Ik kom er iig nooit.
Stond 2 december al op internet.

http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/frits.htm

Vreemd.
pi_32855963
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:45 schreef ikwilookwatzeggen het volgende:

[..]

Stond 2 december al op internet.

http://members.chello.nl/~m.meulendijks1/tweakers/frits.htm

Vreemd.
of tenminste: er staat NU dat het er op 2 december al stond
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_32856282
dag frits

ik heb hem nog eens rode wijn geschonken tijdens een an zijn rotary club bijeenkomsten
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 10:04:30 #27
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_32856292
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 05:22 schreef Nolius het volgende:

En daar hebben we Nolius weer die het niet kan laten om te herhalen wat er in de openingspostings staat.
Zout a.u.b. eens op met je fp copy/paste links
pi_32856411
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:49 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

of tenminste: er staat NU dat het er op 2 december al stond
Ik heb het zelf afgelopen vrijdag 2 december zien staan
pi_32856536
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:14 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Op www.psv.nl staat dat de UEFA vrijwel direct accoord ging met het verzoek.
pi_32856573
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:09 schreef Krattenkoning het volgende:

[..]

Ik heb het zelf afgelopen vrijdag 2 december zien staan
Oh okee, da's wel vreemd dan jah
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_32856700
Philips is een goede man geweest
Voor vrede en rechtvaardigheid - Tegen alle soorten vormen van geweld.
pi_32856744
Frits.... Prachtkerel .
Ik vind eigenlijk dat er op het stadhuisplein een enorm groot beeld van hem moet komen zodattie er elk jaar toch bij is bij het kampioensfeest ( ).
pi_32856854
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 08:15 schreef Bruce117 het volgende:

[..]

Hier stond er vanmorgen al een verslaggever voor de poort naar een reactie op het overlijden te vragen
welke poort?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_32856871
Zo zeg dit topic gaat hard .
X
X
X
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:37:18 #35
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_32856963
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:20 schreef Kleffe_Dop het volgende:
De koning van Eindhoven is niet meer...

Wel een prachtige leeftijd behaald.

RIP
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_32857070
Dag meneer Frits! U was een kleurrijk persoon....
Gelukkig hebben we die 100e verjaardag hier nog kunnen vieren maar Eindhoven zal U missen.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 10:43:00 #37
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_32857078
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 09:37 schreef Suijk het volgende:

[..]

Lijkt me ook ja. Blijer kun je hem niet maken.
quote:
Als ze zo spelen als vandaag dan gun ik ze de overwinning niet..
Mooie man
pi_32857095
Helaas komt aan alles een einde, zo ook het veelbewogen leven van een der Eindhovens meest respectabele inwoners.
meneer Frits, we zullen je nooit vergeten!
Yeah baby Yeah!
  † In Memoriam † dinsdag 6 december 2005 @ 10:49:07 #39
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_32857238
BN De Stem

Archief

Laden...

Meester Frits was ‘één met dieje mens’
Door Max Steenberghe

Dinsdag 6 december 2005 - „De mens die bij Philips werkt. De gewone man. Eerlijk en oprecht en hardwerkend. Dieje mens, die blijft mij bij en daar houd ik van. En, waar ik trots op ben, ik weet: hij houdt ook van mij, ik ben één met dieje mens.“

(Foto ANP)

Frits Philips hield van de gewone man en hij zei dat nog vlak voor zijn honderdste verjaardag, in wat zijn allerlaatste interview is gebleken.

De vraag was toen, wie hem het meest is bijgebleven van alle koningen en keizers en uitvinders en topeconomen en zakentycoons die hij ontmoet heeft. Zijn antwoord? De man in de straat. En hij lachte zijn smakelijke lach, met de pronte tanden die hem zo lief waren, dat hij ze ondanks smeekbeden van zijn vrouw in de oorlog niet liet trekken.

Trots en eigenzinnig, vrolijk en trouw. Een man met vele gezichten. Met vele gaven. Op de grootste had hij waarschijnlijk zelf net de vinger gelegd met die opmerking dat men zo van hem hield. Dat onderscheidde hem, dat bracht hem naar en hield hem aan de top: zijn vermogen om zich bij iedereen geliefd te maken. Dat heeft alle deuren voor hem geopend, alle barricades neergehaald. Zijn vermogen om zich naast iedereen te kunnen zetten. Toen hij allang geen functie meer had, kon een koning hem in de gang zien staan en die liep dan zelf op Frits af. Iedereen hield van hem, voor lange of soms korte duur, maar, zo merkte menig industrieel of vakbondsman achteraf soms met spijt: allemaal zijn we voor hem gevallen.

Mop

Wie zich niet meteen gewonnen gaf, veroverde hij met een mop, desnoods of liefst ten koste van hemzelf. „Leuk dat jullie zo’n oude zak als mij uitnodigen“, riep hij de benepen zwijgende PSV-jeugd begin dit jaar toe en krak, daar ging het ijs.

Hij vond het leuk om geliefd te zijn, zo wist zijn naaste omgeving, die soms met verbijstering zag hoe hij tot een half uur lang hartelijk, zelfs innig met iemand kon praten om daarna, oprecht verbaasd, te vragen: ‘Wie was dat?’ Dat vermogen was groot en bleef ook tot het laatst. Want met de jaren is zijn geest hem vooruit gegaan. Mist in zijn hoofd, noemde hij het, en bekende voluit: „Ik ben mijn geheugen kwijt, ik weet niets meer.“

Maar de buitenwereld liet hij dat niet merken. Dat was niet gepast, vond hij, noblesse oblige, en weer wist hij iedereen te treffen met oprecht hartelijke begroetingen als: ‘Ha, blij je weer te zien’. Zoals hij ook een heel stadion aan zijn voeten kon krijgen met een eenvoudig handgebaar vanaf zijn vaste stoeltje (geen businessbox, maar gewoon, een hard-plastieken kuipje in weer en wind: ‘Ik wil de mensen horen’).

Luchtig wuifde hij dan naar het publiek dat niet wist dat hij tot in de lift, tot aan de allerlaatste trede, door twee man werd ondersteund, altijd bijgestaan door intimi en personeel.

Het was niet veel meer, zei hij zelf, zijn lichaam en zijn geest, maar hij kon er mee lachen en er om lachen en kreeg meer nog dan ooit in alles zijn zin. Behalve die ene wens, altijd bescheiden uitgesproken, bang om de Heer te beledigen: hij zou nog zo graag blijven leven, hoezeer hij ook van de Heer hield.

Het was niet veel, zei hij, hij zag nauwelijks meer, zijn wandelstok Pierre kon hij niet missen. Woorden moest je in zijn oren toeteren maar hij hield het toch mooi ruim honderd jaar vol.

Feestje

Niet alleen hij en de familie, haast de hele stad hield de adem in de laatste dagen voor die ene datum, 16 april 2005. Hij haalde het. Hij moest wel, hij kon ons geen feestje ontnemen, zei hij dan en bleef het volhouden. Tot een paar dagen geleden.

De dominee hoefde hij niet meer te spreken, zei hij. „Die kom ik straks wel tegen“, maar zijn kinderen riep hij bij zich en ook Jetty van Riemsdijk, zijn ‘klein zusje’ (want met haar 99 jaar nét iets jonger), heeft hem nog gesproken. Waarschijnlijk heeft hij haar beloofd de groeten te zullen doen aan zijn zojuist ontslapen zwager, vriend en opvolger Henk. Het is iets wat troost kan bieden, niet zozeer het, maar zíjn geloof, zijn heilig geloof in de Heer en het heilige land en het hiernamaals.

Tot veler verbazing en tot niemands verwachting opende hij de dag na de begrafenis van zijn vrouw Sylvia toch ‘zijn’ muziekcentrum. Na een huwelijk van 63 jaar stond hij daar. Verdrietig, maar ogenschijnlijk haast onbewogen. „Zij is in een betere plaats“, zei hij en was daar oprecht blij om. Leuk was hij, en lief, maar ook streng.

In dr. ir. F. J. Philips verliest Eindhoven een man als een monument, maar ook een vriend, een vader. Niemand zal zo veel voor de stad betekenen, er zo veel van houden, als zijn Meneer Frits. Een van zijn laatste wensen was voor Eindhoven. „Wacht, ik wil nog een radiozender, zodat de mensen in de stad naar mooie muziek kunnen luisteren“, zei hij op zijn sterfbed. „Er is al een Frits Philips Muziekcentrum“, stelde zijn Clari hem gerust. „Is dat van mij?“, vroeg hij. „Maken ze er mooie muziek?“ Ze knikte.
„Dan is het goed.“
pi_32857371
RIP prachitge vent.

Ik heb van de zomer per toeval op zijn plaats gezeten in het Phillips stadion tijdens een rondleiding.
pi_32857400
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:25 schreef blieblie het volgende:
Frits.... Prachtkerel .
Ik vind eigenlijk dat er op het stadhuisplein een enorm groot beeld van hem moet komen zodattie er elk jaar toch bij is bij het kampioensfeest ( ).
Frits Philps had niks met FC Eindhoven, dus dan doe je de club tekort mochten die eens wat te vieren hebben..... Zijn Pa staat op het stationsplein, wellicht licht daar meer mogelijkheid, het stadhuisplein staat tevens al in teken van de vrijheid....

En verandering van de stadionnaam in Frits Philips stadion lijkt me toepasselijker dan een beeld op het stadhuisplein (vanuit psv oogpunt gezien....)
pi_32857477
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:56 schreef Bramos83 het volgende:

[..]

Frits Philps had niks met FC Eindhoven, dus dan doe je de club tekort mochten die eens wat te vieren hebben.....
En verandering van de stadionnaam in Frits Philips stadion lijkt me toepasselijker....
Dat lijkt me een mooie geste inderdaad, wel markant dat PSV vaak Championsleague speelt op opmerkelijke data.
Maar Frits zal doorleven in de harten van de Eindhovenaren en het bedrijf dat zijn naam nu nog draagt.
Yeah baby Yeah!
pi_32857495
DE club wordt de komende 100 jaar geen landskampioen, dus nie zeiken .
Maar idd, van mij mag het ook het Frits Philips Stadion worden .

Ik heb overigens een hekel aan dat sentimentele gedoe als er een keer een bekend persoon komt te overlijden zoals laatst bij die voetballer, maar dit vind ik toch wel ECHT een gemis voor "mijn" stadje .
quote:
Wacht, ik wil nog een radiozender, zodat de mensen in de stad naar mooie muziek kunnen luisteren, zei hij op zijn sterfbed. ;Er is al een Frits Philips Muziekcentrum, stelde zijn Clari hem gerust. ;Is dat van mij;, vroeg hij. Maken ze er mooie muziek? Ze knikte.
Dan is het goed.

Geweldig... Hoe die man was .
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:10:59 #44
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_32857739
quote:
Ik vrees van niet.

Gisteren kwamen er al enkele bussen (spelers?) onder luid getoeter aan bij het stadion (ik woon ernaast)

Hij heeft een mooi leven gehad en veel voor Nederland betekent.
Eindhoven Philipsstad .

Rust in vrede Meneer Frits
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:16:44 #45
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_32857873
Nee...
pi_32859868
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:30 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

welke poort?
De hoofdpoort (Glaslaan) van Philips Strijp
  dinsdag 6 december 2005 @ 13:29:39 #47
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32860897
Een groot man is helaas uit ons midden, een man die meer betekende voor Eindhoven en Nederland dan wijlen Prins Bernhard, al heb ik ook diep respect voor hem.
Dat hij samen met zijn vader kan klinken daar hoog boven ons.

Verder hoop ik zoals al beschreven is dat het PSV stadion naar hem vernoemd zal worden, en er naast Anton Philips ook een Frits Philips standbeeld komt, wellicht voor het station, naast zijn vader.

Meneer Frits heb ik een keer ogen spreken op een verjaardags partijtje van zijn kleindochter. Hij hielp zelfs om ons van drinken te voorzien
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 6 december 2005 @ 13:29:52 #48
132379 Stew
Heldenzeit
pi_32860901
Een markante en sociaal bewogen man is van ons heengegaan.
Zal vanavond met een ander gevoel naar de wedstrijd van zijn PSV kijken.
Lijkt me een mooi gebaar dat zijn gouden stoeltje voor altijd leeg aan hem zal toebehoren en nooit meer een andere "bezitter" zal krijgen.
Hat irgendwer gesagt es wäre Zeit für Helden?
pi_32861359
ach zakelijk was hij niet goed volgens een oud directeur

maar het was een goede man voor eindhoven weet trouwens iemand of philips er iets mee te maken heeft gehad met de oprichting van de TU/e
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_32861430
Wat een leuke man toch - en dan precies 100 worden, wat een prachtleven
  dinsdag 6 december 2005 @ 13:52:09 #51
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_32861487
respect voor deze man!!! dankzij hem is eindhoven uitgegroeid tot een grote stad en technologiestad van nederland aan het worden!
en het was mijn overbuurman .
put
your
clothes
on!
pi_32863731
Prachtig hoe hij in de jaren 60/70 een mobiele telefoon beschreef:

"Zit ik hier op een eiland, toets ik wat nummertjes in en dan kan ik opeens praten met iemand uit Amrika, Dat zie ik nog wel gebeuren"
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_32863863
Heeft iemand trouwens nog ergens dat icoontje van die gloeilamp-smiley-met-hazentand?
pi_32863894
Ik las 'Philip Freriks overleden'.
Begon al bijna te juichen. .
Op vrijdag 12 januari 2007 03:39 schreef Xennia het volgende:
Mayo is de dochter die ik nooit had!
pi_32865821
Tja, al hoorde ik ook negatieve geluiden over Frits vanochtend. Hij had het 'geluk' om in de glorietijd president te zijn van Philips. In die fase was er geld genoeg en kon alles.

Neemt niet weg dat het gewoon een aardige man werd die in Eindhoven op handen werd gedragen. RIP in ieder geval...
pi_32866171
Het deed me pijn vanochtend toen ik het hoorde op het nieuws .
Bedankt voor alles, meneer Frits.
We zullen U nooit vergeten.
pi_32867486
Mooie man, mooie leeftijd

Rust zacht Frits
" tonight we proved once more that the true strength of our nation comes not from our the might of our arms or the scale of our wealth, but from the enduring power of our ideals: democracy, liberty, opportunity, and unyielding hope."
pi_32868027
Het lijkt mij dat hij een interessant leven heeft geleid, waarop met tevredenheid teruggekeken kan worden. Blijkbaar was hij een gelovig mens die van mening was, dat de dood niet het einde is maar een nieuw begin.
pi_32868085
rip
pi_32868105
RIP
  Trouwste user 2022 dinsdag 6 december 2005 @ 18:24:18 #61
7889 tong80
Spleenheup
pi_32868385
Dag meneer Frits. Lieve man.

Nu bij 2 vandaag overigens.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_32872486
Hij heeft dus 70 jaar als 30-plusser geleefd. Jammer dat we hem nu niet meer kunnen vragen hoe hij dat heeft gedaan. .
  dinsdag 6 december 2005 @ 21:29:05 #63
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_32873395
quote:
Er was 1 minuut stilte.
De spelers op het veld stonden naast elkaar met een rouwband om de arm .
En ook het publiek idem dito.
100 jaar is wel een mooie leeftijd !
Maar Mijnheer Frits zal altijd in onze herinnering voortbestaan.
R.I.P Mijnheer Frits.
Sterkte aan de familie en heel Eindhovense bevolking !

pi_32877071

Rust zacht, een geweldig mens!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')