In Arnhem bij de Bijenkorf moesten ze 'm al van achteren halen, zo goed liep 'ie. Ben zeer benieuwd
![]()
Nog een recensie uit de Volkskrant van gisteren:
quote:
Smakelijk leesvoer voor voetbalhaters
Titel: Hard Gras 48; Je hebt het niet van mij, een tragi-komisch verslag van een jaar Vitesse
Auteur: Marcel van Roosmalen
Technische details: Uitgeverij Nieuw Amsterdam, 128 pagina's, ISBN 9046800962, prijs 7,75 euro.
Wie is die Van Roosmalen? Van Roosmalen is freelance journalist, schrijver van een roman, en seizoenkaarthouder van Vitesse.
Waar gaat het boek over? Over het dagelijks leven bij Vitesse. Van Roosmalen heeft Vitesse het afgelopen seizoen van binnenuit gevolgd. Hij sprak iedereen, mocht op veel plaatsen komen, en komt veel te weten omdat velen hem in vertrouwen nemen: 'Je hebt dit niet van mij, maar...' Het resultaat gaat over de voetbalclub en de voetballers en de voetbaljournalisten en de voetbalmascottes, maar niet over voetbal. In het boek wordt geen bal getrapt, geen wedstrijd beschreven.
En? Er is iets moois uitgekomen, iets heel moois. Het is zeer waarschijnlijk het sportboek van het millennium.
Hoe komt dat? Omdat Van Roosmalen een meester is van de ingetogen humor, en daarbij het geluk had dat er bij Vitesse veel misging.
Wat gaat er zoal mis? Te veel om op te noemen. De oorzaken zijn zwak leiderschap, slechte communicatie, en grote ego's. Overigens is het niet onwaarschijnlijk dat meer voetbalclubs hier last van hebben. Dat bewijst De Coolsingel bleef leeg van Hugo Borst, over een jaar Feyenoord.
Kortom? Dit boek gaat vooral over het 'menselijk tekort', zoals het voorwoord stelt. En is (juist) daarom ook voor voetbalhaters geschikt.
Kun je Vitesse nog serieus nemen na lezing van het boek? Jawel, al was het maar omdat Vitesse het lef had zich bloot durfde te geven.
Wie heeft er nog meer lef? Van Roosmalen. Hij spaart niemand. En dat terwijl middenvelder Theo Janssen geregeld zegt dat hij Van Roosmalen 'op zijn bek zal slaan', 'als je dat opschrijft'. Theo Janssen wil Van Roosmalen vooral op zijn bek slaan als hij zou schrijven dat Theo Janssen rookt. En dat doet ie, zelfs in de kleedkamer.
Komt er iemand goed vanaf? Ja, verdediger en indianenbewonderaar Stijn Vreven, hoewel hij zinnen zegt als: 'Ach, de indianen zitten er ook weleens naast. Ik ben nog steeds fan van ze, maar ik hoef ze niet zo nodig te ontmoeten.' Want Vreven bleef oprecht en eerlijk naar zijn medespelers en naar Van Roosmalen. En ook Theo Janssen kan de sympathie van de lezer opwekken, omdat hij geen valse praatjes heeft.
Wie komt er heel slecht vanaf? Verdediger Michael Dingsdag en zijn vader. Zij zetten onder valse namen vleiende, verzonnen geruchten op internet. 'Michael Dingsdag naar Werder Bremen'
Hoe gaat het nu met Van Roosmalen? Goed. Hij is nog nul keer op zijn bek geslagen door Theo Janssen. Maar Van Roosmalen is sindsdien ook nog maar een keer in Arnhem geweest.
Kopen? En twee keer lezen. De tweede keer is het nog beter.
Michiel de Hoog