http://www.vanoldenbarnevelt.nl/artikelen/24.htmlquote:Groepsverkrachting door ghettocultuur
De advocaat van één van de verdachten van de groepsverkrachting in Rotterdam-west heeft zijn verdediging al klaar: “Die rechters kijken nooit MTV”. Dit geval staat niet op zichzelf. De laatste maanden zijn er meerdere arrestaties gedaan in verband met groepsverkrachtingen van minderjarige meisjes in Rotterdam en in alle gevallen geven de jongens aan hun gedrag normaal te vinden.
Hoe verwerpelijk de daad van deze jongen ook is, de advocaat heeft wel een punt in deze. De zeden van deze jongens en meisjes zijn niet die van de rechter of welke andere medewerker van de rechtbank dan ook. Ook wordt duidelijk, gehoor de uitspraak van de advocaat, dat een zender als MTV een verantwoordelijkheid heeft in deze zaak.
http://www.elsevier.nl/ni(...)tnr/14394/index.htmlquote:'Daders zien verkrachting als entertainment'
Elk jaar plegen tweehonderd minderjarigen groepsverkrachtingen. De daders zijn gemiddeld 14 jaar oud, de slachtoffers 13 jaar. Dit blijkt uit onderzoek van het Studiecentrum Criminaliteit en Rechtshandhaving.
Het is de eerste keer dat onderzoek gedaan is naar dit type zedendelinquenten. De onderzoekers analyseerden tussen 1993 en 2001 alleen groepsverkrachtingen waarbij de jeugdige daders hadden bekend of werden veroordeeld.
Vernielingen
De jongens verkrachtten verschillende meisjes in wisselende groepssamenstellingen. Dezelfde groepjes maakten zich verder vaak schuldig aan berovingen, vernielingen en geweldsmisdrijven. De daders en slachtoffers kennen elkaar bijna altijd.
Een jeugdgevangenis
Onderzoeker Jan Hendriks zei vrijdag 3 december op Radio 1 dat de daders de verkrachtingen zien als entertainment. Ze voelen zich zelden schuldig. Uit het onderzoek blijkt verder dat tweederde van jongens allochtoon is. Bij de meisjes, in alle gevallen slachtoffer, is driekwart autochtoon.
Aangifte
Hendriks denkt dat het aantal groepsverkrachtingen in werkelijkheid nog hoger ligt dan 200. Vaak wordt er volgens hem namelijk geen aangifte gedaan.
RTL Nieuwsquote:Celstraffen voor groepsverkrachting Rotterdam
Elf jongens die betrokken waren bij groepsverkrachtingen in Rotterdam, zijn veroordeeld tot straffen van maximaal twaalf maanden jeugddetentie, waarvan drie voorwaardelijk.
Verkracht
Tegen de jongens (14 tot 17 jaar) was tot vijftien maanden jeugddetentie geëist. Het gaat om een groep van minderjarige jongeren die in wisselende samenstelling drie meisjes van 13 en 14 jaar meermalen heeft verkracht. In totaal stonden twaalf jongens terecht. De zaak tegen één van hen is aangehouden.
Cursus
De elf veroordeelden moeten een cursus volgen waarin ze leren normaal om te gaan met seksualiteit. Ook mogen ze op geen enkele manier contact opnemen met hun slachtoffers. Van de meeste jongens is de opgelegde straf gelijk aan de periode die ze al in voorarrest hadden gezeten. Ze komen dus direct vrij.
Clips
De meisjes werden vorig jaar april, mei en oktober veelvuldig aangerand en verkracht in een woning en in kelderboxen in de wijk Katendrecht. De groep zou op het idee zijn gebracht door 'gangbang-videoclips' op muziekzenders.
Niet normaal
De slachtoffers, die de jongens niet of nauwelijks kenden, hadden op verschillende manieren aangegeven dat ze geen seks wilden. De rechtbank probeerde de Rotterdammers nog eens bij te brengen dat het 'niet normaal' is dat een groep jongens een meisje onvrijwillig meeneemt voor 'verregaande seksuele handelingen'.
Het moge duidelijk zijn dat ik die stelling onderschrijf.quote:Op maandag 5 december 2005 21:19 schreef sizzler het volgende:
Stelling: Niemand vraagt erom verkracht te worden, hoe "sletterig" je je ook kleed.
Wat is normaal? Hoe weet je wat normaal is? Mensen weten dat door om zich heen te kijken. Er is geen meetbaar universeel normaal. Hoe verwerpelijk het ook is, de realiteit lijkt dat er groepen jongeren zijn die denken dat verkrachting normaal is. En groepssex, wat in mijn ogen eerlijk gezegd gestoorder is dan die dwang.quote:En als je denkt dat het normaal is om meisjes te verkrachten ben je gewoon niet goed bij je hoofd.
Dan zullen we de versie van onze gewenste normale realiteit toch steviger onder de neus moeten wrijven.quote:Ongeacht waar je je waanbeeld vandaan haalt. Keihard aanpakken dus. Schop ze maar weer terug de realiteit in.
Als dat zo zou zijn, dan zou normstelling sowieso niet mogelijk zijn. Waaruit zou de afdwingbare wettelijke norm ontspruiten in een representatieve democratie?quote:Op maandag 5 december 2005 21:38 schreef sigme het volgende:
[..]
Het moge duidelijk zijn dat ik die stelling onderschrijf.
[..]
Wat is normaal? Hoe weet je wat normaal is? Mensen weten dat door om zich heen te kijken. Er is geen meetbaar universeel normaal.
quote:Op maandag 5 december 2005 22:03 schreef livEliveD het volgende:
Stel dat het aan MTV (als voorbeeld) ligt.
Dit maakt het hooguit begrijpbaar begrijpelijk maar nog niet accepteerbaar acceptabel. De daders moeten dus hoe dan ook gestraft worden.
Dat gaat wel uit van een hele passieve taakopvatting van de ouders in kwestie. Het lijkt mij dat ouders hun kroost juist actief enig normbesef dienen bij te brengen. Als ze daarin zouden slagen, dan zou het bekijken van dat soort clipjes op zichzelf nog geen probleem opleveren.quote:Kun je dan ook niet stellen dat de opvoeders ook indirect schuldig zijn door ze MTV te laten kijken? MTV is ergens slechts een leverancier van de content.
Dat betekent niet dat MTV een opvoedkundige plicht heeft. Het is naar mijn idee aan de ouders om de mogelijk negatieve invloed van MTV, of welke negatieve invloed dan ook, op te vangen met het zo vroeg mogelijk bijbrengen van een gedegen normbesef.quote:Wel moet je als baas van MTV niet je kop in het zand steken en mogelijkheden onderzoeken omdat je kunt weten dat je een grote invloed hebt op de denkbeelden van sommige mensen.
De term 'gestoord' is in deze weinig constructief. We moeten in ieder geval vaststellen dat zij normoverschrijdend gedrag vertonen en dat dient te worden bijgesteld. Of dat gedrag op enige wijze is terug te voeren op enige mentale 'afwijking' is iets voor de deskundigen om te onderzoeken en aan de rechter om te bepalen in hoeverre dat invloed moet hebben op de strafmaat.quote:En zijn de mensen uit zo'n groep nu gestoord? Ik weet niet of dat het juiste woord is maar ontspoord zijn ze in ieder geval wel.
Normstelling is zéker wel mogelijk, juist wel. Maar het vóórkomen van deze groepsverkrachtingen, geeft aan dat er iets mis is in de normaliteit. Of de stelling ervan.quote:Op maandag 5 december 2005 22:04 schreef Argento het volgende:
[..]
Als dat zo zou zijn, dan zou normstelling sowieso niet mogelijk zijn. Waaruit zou de afdwingbare wettelijke norm ontspruiten in een representatieve democratie?
Tuuwk is het commercieel maar ik zou als directeur er wel rekening mee houden. Er is meer dan geld in het leven. Nu ben ik niet iedereen.quote:Op maandag 5 december 2005 22:09 schreef Argento het volgende:
Dat betekent niet dat MTV een opvoedkundige plicht heeft. Het is naar mijn idee aan de ouders om de mogelijk negatieve invloed van MTV, of welke negatieve invloed dan ook, op te vangen met het zo vroeg mogelijk bijbrengen van een gedegen normbesef.
MTV heeft vooral een commerciele functie en dat moet ook vooral zo blijven. Zolang MTV zich zelf maar aan de wetten en regels houdt.
Hoef niet uit te leggen dat ik het eens ben met deze stelling..quote:Op maandag 5 december 2005 21:19 schreef sizzler het volgende:
Stelling: Niemand vraagt erom verkracht te worden, hoe "sletterig" je je ook kleed. En als je denkt dat het normaal is om meisjes te verkrachten ben je gewoon niet goed bij je hoofd. Ongeacht waar je je waanbeeld vandaan haalt. Keihard aanpakken dus. Schop ze maar weer terug de realiteit in.
Heb altijd al gezegd dat dat soort muziek en die clips bepaalde mensen beinvloeden.quote:De jongeren hebben nog geen verantwoordelijkheid en zouden worden gehersenspoeld door rapclips op MTV / TMF, gewelddadige spelletjes en pr0n op Internet.
Radio Nationaal heeft mij al meerdere malen bijna aangezet tot het verkrachten van willekeurige dames. Het is gelukkig nog nooit écht zo ver gekomen.quote:Op maandag 5 december 2005 22:30 schreef Smaakpolitie het volgende:
.
Dat was ook in de tijd dat ouders zich nog actief bemoeiden met de opvoeding van hun kinderen. Deed je iets goed verkeerd, dan kreeg je zonder morren een pak rammel (en dan wilde je als kind wel luisteren). In de tijd dat ik nog in Groningen naar school ging, viel af en toe m'n bek open vanwege het ronduit asociale gedrag van sommige destijds 8, 9,10 jarigen (en zelfs jonger). Die lui zijn tegenwoordig rond de 18-20 jaar. De jongere generatie neemt ze weer als voorbeeld, worden niet gecorrigeerd, enz.... van kwaad tot erger.quote:Op maandag 5 december 2005 22:19 schreef Rogiertw het volgende:
Ik kan me niet herinneren dat dit soort dingen gebeurden in de tijd voor dat soort video clips...
Inderdaad! Er is ook nooit een causaal verband aangetoond tussen seks op tv en verkrachting / gedrag mbt seks van jongeren.quote:Op maandag 5 december 2005 22:53 schreef DionysuZ het volgende:
dit doet me denken aan de hetze tegen computergames die aanspoorden tot geweld. Games als carmageddon destijds. Uit onderzoek is toen echter gebleken dat er geen aantoonbaar verband is tussen het spelen van deze games en geweldpleging.
Je moet natuurlijk wel in acht nemen dat dit een pleidooi van de advocaat van deze jongens is. Nou is mijn kennis van het strafrecht niet heel erg groot, maar het zou best kunnen dat een dergelijk pleidooi een grotere kans op vrijspraak / strafvermindering heeft dan stellen dat deze jongens een gedragsstoornis hebben.quote:Op maandag 5 december 2005 21:19 schreef sizzler het volgende:
Afgelopen zaterdag kwam dit onderwerp voorbij bij DWHN. Het ging om Rotterdamse bendes die in groepjes minderjarige meisjes verkrachtte. De daders, vaak zelf minderjarig, zagen niet in dat je zoiets niet mag doen! Ze kassificeren een meisje gewoon als potentiele vriendin of als hoer. En als je een hoer bent dan mag je die verkrachten.... Zo praten ze dat voor zichzelf blijkbaar goed.
Wat mij echter vaak in dit soort discussies opvalt is dat de schuldvraag vaak aan andere factoren wordt toegeschreven. De jongeren hebben nog geen verantwoordelijkheid en zouden worden gehersenspoeld door rapclips op MTV / TMF, gewelddadige spelletjes en pr0n op Internet.
Maar is dat wel zo? Kan je het daarmee bagatelliseren? Kan je niet elke misdaad toeschrijven aan gewelddadige films of 'foute' liedjes? Zijn groepsverkrachters niet gewoon gestoord? Bestaat dat woord opeens niet meer ofzo? Kunnen jongeren geen afwijking hebben? Bij Murat D. werd toch ook niet haastig gezocht naar gewelddadige videospelletjes? Of actiefilms? Waarom nu dan wel?
Stelling: Niemand vraagt erom verkracht te worden, hoe "sletterig" je je ook kleed. En als je denkt dat het normaal is om meisjes te verkrachten ben je gewoon niet goed bij je hoofd. Ongeacht waar je je waanbeeld vandaan haalt. Keihard aanpakken dus. Schop ze maar weer terug de realiteit in.
Ik las ooit ergens dat nat worden een automatische reactie van het lichaam is. Of je wilt of niet. Geen idee of het waar is.quote:Op maandag 5 december 2005 23:38 schreef thabit het volgende:
De vraag is natuurlijk wanneer je een vrijpartij een verkrachting noemt. Ik stel het volgende redelijk objectieve criterium voor. Als de kut nat en wijd is geweest, vond de vrouw het blijkbaar fijn en kan er dus geen sprake zijn van een verkrachting.
quote:Op maandag 5 december 2005 23:38 schreef thabit het volgende:
De vraag is natuurlijk wanneer je een vrijpartij een verkrachting noemt. Ik stel het volgende redelijk objectieve criterium voor. Als de kut nat en wijd is geweest, vond de vrouw het blijkbaar fijn en kan er dus geen sprake zijn van een verkrachting.
Alsof de media een op zichzelf staande entiteit is. Vergeet het maar, de media houdt meestal alleen maar een spiegel voor, het verval van waarden en normen is niet te wijten aan de media maar aan onszelf als maatschappij, ieder individu voor zich.quote:Op maandag 5 december 2005 22:09 schreef JohnDope het volgende:
De maatschappij wordt gewoon steeds verziekter door de media en dat wordt alleen maar erger
Ik dacht dat de media de schuldige was? Wat is het nu, 'DE media' of 'DE digitale revolutie'?quote:De digitale revolutie is de schuldige.
Ah, mooi. Dat zou betekenen dat verkrachtingen niet bestaan. Hoeven we ons daar geen zorgen meer om te maken.quote:Op dinsdag 6 december 2005 00:39 schreef livEliveD het volgende:
<off-topic>
[..]
Ik las ooit ergens dat nat worden een automatische reactie van het lichaam is. Of je wilt of niet. Geen idee of het waar is.
</off-topic>
thabit, dat is de meest stupide en weerzinwekkende post die ik in tijden gelezen heb op FOK. Gefeliciteerdquote:Op maandag 5 december 2005 23:38 schreef thabit het volgende:
Idd, sinds de jaren 60 heeft er een sociale revolutie plaatsgevonden. Dit hield in dat vele taboo's vervielen, was hier eerst nog maar sprake van onder de hoge klasse, dit werd overgenomen door de lage klasse. De lage klasse kon de nieuw verworven vrijheden minder goed relativeren en verviel in decadentie.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alsof de media een op zichzelf staande entiteit is. Vergeet het maar, de media houdt meestal alleen maar een spiegel voor, het verval van waarden en normen is niet te wijten aan de media maar aan onszelf als maatschappij, ieder individu voor zich.
'DE media' is de ook de Telegraaf, de Tros en de VARA...en die zijn allemaal lid van een of andere wereldvreemde sekte of zo? Daar werken geen normale mensen? Bij al die media werken alleen maar buitenaardse wezens? Nee, dat dacht ik ook al niet.
[..]
Ik dacht dat de media de schuldige was? Wat is het nu, 'DE media' of 'DE digitale revolutie'?
Heb je plannen?quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:14 schreef thabit het volgende:
[..]
Ah, mooi. Dat zou betekenen dat verkrachtingen niet bestaan. Hoeven we ons Hoef ik me daar geen zorgen meer om te maken.
Nee hoor. Ik heb slechts gehoord dat de politie soms daadwerkelijk dit soort dingen gewoon checkt als een vrouw komt melden dat ze verkracht is.quote:
Dit is uiteraard om te voorkomen dat een vrouw zomaar iemand achter de tralies kan zetten door met hem naar bed te gaan en achteraf te claimen dat ze verkracht is. Schijnt nog wel redelijk vaak te gebeuren namelijk.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik heb slechts gehoord dat de politie soms daadwerkelijk dit soort dingen gewoon checkt als een vrouw komt melden dat ze verkracht is.
Ok dan.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Dit is uiteraard om te voorkomen dat een vrouw zomaar iemand achter de tralies kan zetten door met hem naar bed te gaan en achteraf te claimen dat ze verkracht is. Schijnt nog wel redelijk vaak te gebeuren namelijk.
En het omgekeerde? Vrouw zegt nee, man doet ja...en mischien was ze wel opgewonden maar wilde ze niet verder gaan dan een bepaald punt...dat is geen verkrachting volgens jou? Vergeet het maar.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:28 schreef thabit het volgende:
Dit is uiteraard om te voorkomen dat een vrouw zomaar iemand achter de tralies kan zetten door met hem naar bed te gaan en achteraf te claimen dat ze verkracht is. Schijnt nog wel redelijk vaak te gebeuren namelijk.
Op zich was het al een smakeloze opmerking, in de context van groepsverkrachtingen van dertienjarige meisjes is het inderdaadquote:Op dinsdag 6 december 2005 01:15 schreef Tijger_m het volgende:
thabit, dat is de meest stupide en weerzinwekkende post die ik in tijden gelezen heb op FOK. Gefeliciteerd![]()
Ik denk ook dat hier het begin van dit probleem ligt. In het idee van de sexuele revolutie waarbij het idee dat allerlei perversiën toch ook moeten kunnen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 01:16 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Idd, sinds de jaren 60 heeft er een sociale revolutie plaatsgevonden. Dit hield in dat vele taboo's vervielen, was hier eerst nog maar sprake van onder de hoge klasse, dit werd overgenomen door de lage klasse. De lage klasse kon de nieuw verworven vrijheden minder goed relativeren en verviel in decadentie.
Vroeger bestonden grotendeels dezelfde begeerten, maar werd dit nauwelijks gehonoreerd in media. De kringloop fantasie-geld-beeldmateriaal-fantasie heeft helaas de neiging de fantasie over toppen te jagen die voor gezonde fantasie helemaal niet nodig zijn. De ongezonde fantasie heeft uiteindelijk geld over voor ongezond beeldmateriaal.quote:De media is uiteindelijk natuurlijk maar een uitvloeisel van de wensen en begeerte van de huidige samenleving.
Dit vind ik wel apart.... Is er wel eens onderzoek gedaan naar hoe dat komt? De videoclips van MTV zijn iig niet etnisch gemengd.quote:Uit het onderzoek blijkt verder dat tweederde van jongens allochtoon is. Bij de meisjes, in alle gevallen slachtoffer, is driekwart autochtoon.
Je bent juist een pauper als je op zo'n manier wraak neemt... Als justitie niet voldoet dan moeten we de wetten aanpassen, niet het recht in eigen hand nemen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 03:30 schreef Doderok het volgende:
Ik vind het verbazingwekkend dat er nog geen geval bekend is van wraak door familieleden of vrienden van het slachtoffer. Een 'solitaire' verkrachter zou ik misschien aan justitie overlaten, maar als ze in groep opereren lijkt me een drive-by shooting of een brandbommetje door de venster op zijn plaats. Kunnen ze aan de overlevenden uitleggen waarom de rest van de familie gecremeerd is.
Maar blijkbaar komen de slachtoffers eveneens uit een paupermilieu.
Maar waarom zijn het dan voornamelijk allochtone jongeren die er vatbaar voor zijn en kan de rest van Nederland er wel op een normale manier mee omgaan? En kan je dan niet alle criminele acties 'goed praten'. Voor elke misdaad is wel een 'inspiratiebron'.quote:Op dinsdag 6 december 2005 10:28 schreef dVTB het volgende:
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Je kunt groepsverkrachtingen niet rechtstreeks toeschrijven aan de clips op MTV, TMF en The Box. Wel is het zo dat jongeren op die leeftijd erg vatbaar zijn voor invloeden van buitenaf. [...] Vrouwen worden louter als lustobject neergezet.
Betreft het daar een allochtoon Eminem is een blanke autochtoonse rapper (White Trash wel).quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:08 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar waarom zijn het dan voornamelijk allochtone jongeren die er vatbaar voor zijn en kan de rest van Nederland er wel op een normale manier mee omgaan? En kan je dan niet alle criminele acties 'goed praten'. Voor elke misdaad is wel een 'inspiratiebron'.
Zie bijvoorbeeld dit bericht: Levenslang voor Eminem-imitator
In een omgeving waar de boodschap sletjes zijn hoeren en vrouwen hebben geen stemt door ouders / leraren etc wordt uitgedragen lijken mij het bestaan van meisjes die niet daarnaar leven een probleem. Kinderen die van hun ouders leren dat alle meisjes altijd nee kunnen en mogen zeggen, en je zelfs je best moet doen om er een 'ja' uit te krijgen en dat het dan nog een daad van echte liefde moet zijn, raken *anders* in de war van wulpse meisjes? Dat denk ik, eigenlijk.quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:08 schreef sizzler het volgende:
[..]
Maar waarom zijn het dan voornamelijk allochtone jongeren die er vatbaar voor zijn en kan de rest van Nederland er wel op een normale manier mee omgaan?
Ja, dat kan. Daar moet ook voor gewaakt worden, dan wordt alles relatief. Dat iemand beïnvloed is is een verklaring, geen rechtvaardiging.quote:En kan je dan niet alle criminele acties 'goed praten'. Voor elke misdaad is wel een 'inspiratiebron'.
Zoals ik al eerder zei, ik vind die normaliteit van groepssex -in de genoemde zaken- eerlijk gezegd bedreigender dan het verkrachtingsaspect. Dat een puberjongen niet goed begrijpt dat nee nee! betekent komt vaker voor, maar zodra zo'n situatie zich voordoet terwijl een groep jongens een meisje ergens toe wil bewegen ligt toegeven aan het 'nee' een stuk minder voor de hand dan in een 1-op-1 situatie.quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:37 schreef Pracissor het volgende:
Was het niet die moeder van die Antilliaanse jongen (verdachte van een groepsverkrachting) die zei dat 'gangbangen' tegenwoordig best gewoon was.
Persoonlijk ben ik met een zéér afwijkende blik op de wereld van intimiteit en sex opgevoed. Ik weet eigenlijk niet goed hoe 'school' of 'overheid' hierin een rol had kunnen spelen.quote:Wanneer je als kind zulke ouders hebt, dit gedrag kunnen we ook terugvinden bij white-trash, krijg je natuurlijk een totaal vervormde blik op de wereld van intimiteit en sex. ()
Mogelijk zou de overheid meer moeten ingrijpen bij sociale randgevallen, het afwijkend gedrag van de kinderen is wel degelijk in een vroeg stadium op te merken, scholen zouden hierin een rol kunnen spelen.
Ik denk dat de rol van de overheid (via het onderwijs, met name) zich moet beperken tot de basisregels en zich niet moet gaan bezighouden met zaken als intimiteit, da's een te persoonlijk gegeven om te vangen in boekjes voor iedereen.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:00 schreef sigme het volgende:
Persoonlijk ben ik met een zéér afwijkende blik op de wereld van intimiteit en sex opgevoed. Ik weet eigenlijk niet goed hoe 'school' of 'overheid' hierin een rol had kunnen spelen.
Zoals je feitelijk zelf al zegt: voor elke misdaad is wel een inspiratiebron! Wanneer MTV/TMF/The Box clips uitzendt die als inspiratiebron fungeren, zijn ze verkeerd bezig. Van mij hoeft echt niet alles gelijk aan banden, maar die zenders zouden meer verantwoordelijkheid moeten tonen. Clips zoals Eminem die z'n moeder begraaft, of clips waarin vrouwen als honden zijn aangelijnd (ik geef maar wat voorbeelden) mogen wat mij betreft best geboycot worden. Zo gauw artiesten doorhebben dat hun schockerende clips niet meer worden uitgezonden, komen ze vanzelf wel met minder onvriendelijke clips. Commercie heet zoiets.quote:Op dinsdag 6 december 2005 13:08 schreef sizzler het volgende:
Maar waarom zijn het dan voornamelijk allochtone jongeren die er vatbaar voor zijn en kan de rest van Nederland er wel op een normale manier mee omgaan? En kan je dan niet alle criminele acties 'goed praten'. Voor elke misdaad is wel een 'inspiratiebron'.
Zie bijvoorbeeld dit bericht: Levenslang voor Eminem-imitator
Heeft niets met de schuldvraag te maken. Er wordt naar een verklaring gezocht voor veranderend gedrag. Een verklaring maakt dit gedrag niet minder erg of erger, het verklaart het slechts. Op zich natuurlijk best een zinnige bezigheid als je met een structureel probleem te maken denkt te hebben.quote:Op maandag 5 december 2005 21:19 schreef sizzler het volgende:
Wat mij echter vaak in dit soort discussies opvalt is dat de schuldvraag vaak aan andere factoren wordt toegeschreven.
kom, die hele neiging naar het 'shockeren' van het publiek is juist puur gericht omdat het een eenvoudige manier is om veel aandacht te krijgen ...:quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:13 schreef dVTB het volgende:
Zo gauw artiesten doorhebben dat hun schockerende clips niet meer worden uitgezonden, komen ze vanzelf wel met minder onvriendelijke clips. Commercie heet zoiets.
Als je de vijfde post leest dan quote ik iemand die een deel van de verantwoordelijkheid bij MTV legt: "dat een zender als MTV een verantwoordelijkheid heeft in deze zaak.". Dat vind ik onzin omdat, zoals ik al eerder zei, mensen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen en in de tweede plaats zou je overal wel een negatieve inspiratie voor kunnen vinden. Prima als de oorzaak bekend is maar het betreft dan wel een attributiefout die de jongeren maken om hun eigen gedrag goed te praten. Dus ben ik het met je eens dat MTV een verklaring kan zijn voor die jongens, maar het zou geen verantwoordelijkheidskwastie moeten zijn.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:22 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Heeft niets met de schuldvraag te maken. Er wordt naar een verklaring gezocht voor veranderend gedrag. Een verklaring maakt dit gedrag niet minder erg of erger, het verklaart het slechts. Op zich natuurlijk best een zinnige bezigheid als je met een structureel probleem te maken denkt te hebben.
Een uitspraak van een advocaat over de schuldvraag in een zaak waarbij hij optreedt als advocaat van een verdachte neem ik sowieso niet erg serieus. Verder snap ik deze zin niet en weet ik niet van wie de uitspraak afkomstig is:quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:50 schreef sizzler het volgende:
[..]
Als je de vijfde post leest dan quote ik iemand die een deel van de verantwoordelijkheid bij MTV legt: "dat een zender als MTV een verantwoordelijkheid heeft in deze zaak.". Dat vind ik onzin omdat, zoals ik al eerder zei, mensen in de eerste plaats zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen en in de tweede plaats zou je overal wel een negatieve inspiratie voor kunnen vinden.
quote:Ook wordt duidelijk, gehoor de uitspraak van de advocaat, dat een zender als MTV een verantwoordelijkheid heeft in deze zaak.
Verantwoordelijkheid waarvoor? Als bewezen zou worden dat MTV door dergelijke clips uit te zenden jongeren inspireert tot dergelijk gedrag, kan je die zender best verantwoordelijk stellen voor het bijdragen aan deze negatieve maatschappelijke ontwikkeling. Dat betekent uiteraard niet dat ze ook verantwoordelijk gehouden zouden moeten worden voor specifieke groepsverkrachtingen. Daar zijn de daders gewoon verantwoordelijk voor.quote:Prima als de oorzaak bekend is maar het betreft dan wel een attributiefout die de jongeren maken om hun eigen gedrag goed te praten. Dus ben ik het met je eens dat MTV een verklaring kan zijn voor die jongens, maar het zou geen verantwoordelijkheidskwastie moeten zijn.
Ok. Maar dan kan je er nog wel over discussieren. Bij DWHN hadden ze die mening namelijk ook. (op Raoul Heertje na)quote:Op dinsdag 6 december 2005 19:03 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Een uitspraak van een advocaat over de schuldvraag in een zaak waarbij hij optreedt als advocaat van een verdachte neem ik sowieso niet erg serieus.
Daar zijn we het dan over eens.quote:Daar zijn de daders gewoon verantwoordelijk voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |