abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32821131
Nadat ik eiwitten over had van een ander culinair experiment, besloot ik vandaag meringues (schuimpjes) te maken.
Na even gegoogled te hebben, vond ik het volgende recept;

Voor 4 personen:
halve eetlepel maizena
4 eiwitten
250 g poedersuiker

Toen ik aan de slag ging en het eiwit had stijfgeslagen, kwam ik tot de conclusie dat er wel erg veel poedersuiker aan dit recept te pas komt. 250 g is een hele bus suiker!! Aangezien mijn tanden nog langer meemoeten dan 2005, heb ik maar de helft van de bus poedersuiker erin gedaan, ongeveer 125 g dus. Verder vond ik ordinaire schuimpjes ook zo gewoon, dus ik heb er een theelepel kaneel doorheen gedaan.
Volgens het recept zouden de schuimpjes anderhalf uur op 100C moeten drogen, maar dit bleek in de praktijk te kort. Na 90 minuten drogen gaven de buitenkantjes van de schuimpjes nog een beetje mee. Ik heb ze daarom nog een uur langer in de oven gelaten, verbranden kan immers niet op die temperatuur. Daarbij heb ik wel de ovendeur op een kiertje gezet (m.b.v. een keukendoek), zodat het vocht uit de meringues wegkan.

Uiteindelijk zijn erg lekker en knapperig geworden. Wat mij betreft zou er nog wel minder suiker in kunnen, maar ik weet niet of het kooktechnisch dan nog wel goede schuimpjes worden...

Hebben de Fok-koks nog tips 'n tricks voor het maken van meringues? Welke verhouding eiwit-suiker gebruik je? Welk smaakje voeg je toe? Hoe lang laat je de schuimpjes in de oven?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_32822395
meringues zijn toch echt wel heel wat anders dan schuimpjes hoor!

schruimpjes zijn veel dikker, meringues is heerlijk luchtig.... en idd, het is vreselijk zoet, maar dat ois juist het lekere er aan
pi_32831444
Meringues zijn wel degelijk een soort schuimpjes. Ik heb het dan niet over de schuimpjes die tussen de pepernoten zitten...Meringue is het Franse woord voor schuimgebak.

Ik citeer:
'Oorspronkelijk komt het woord uit Polen.
Marzynka heten ze daar. In de Franse taal werd dat dan 'Meringue'.
De Belgische keuken haalt sowieso al heel veel woorden uit het Frans, dus ook in België heet het dessertje 'Meringue'.
In Nederland bestel je 'schuimgebakjes' en in West-Vlaanderen 'nonnenscheten'.'

Nonnescheten, getverdemme zeg!

Enkele tips op Internet:
Het eiwit proper houden en afwegen. Het eigeel gebruik je maar voor andere dingen.
Goed draaien met de mixer, vergeet de randjes niet.
Dubbel zoveel eiwit als suiker.
Spuit nooit op aluminiumfolie of op een warme bakplaat.
Bakken met de oven open, zodat het het vocht eruit kan ontsnappen.

Nog meer tips?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
  maandag 5 december 2005 @ 17:09:00 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32839297
In plaats van poedersuiker, neem je kristalsuiker die je met een beetje water in een pannetje doen, en aan de kook brengt tot de siroop draden trekt, maar nog niet carameliseerd. De siroop giet je dan in de stijfgeslagen eiwitten terwijl de mixer loopt.
Het is trouwens lekkerder zonder maizena.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 5 december 2005 @ 19:47:15 #5
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32843625
Zou je ze ook kunnen kleuren of een andere smaak toevoegen?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 5 december 2005 @ 21:12:57 #6
45206 Pietverdriet
pi_32846157
quote:
Op maandag 5 december 2005 19:47 schreef Martijn_77 het volgende:
Zou je ze ook kunnen kleuren of een andere smaak toevoegen?
Ja, heel makkelijk, gewoon bv frambozensiroop aan de suikerstroop toevoegen en goed opletten dat het niet verbrand.
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:27:24 #7
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32856791
Overigens lukt het maken van meringues (mij) in een combimagnetron op ovenstand niet.
Jammer jammer jammer... want die dingne zijn altijd zo lekker knapperig...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:12:21 #8
45206 Pietverdriet
pi_32857769
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:27 schreef BBQ-kip het volgende:
Overigens lukt het maken van meringues (mij) in een combimagnetron op ovenstand niet.
Jammer jammer jammer... want die dingne zijn altijd zo lekker knapperig...
Wat gaat er mis? Bij mij lukt het in de combimag beter dan in de gasoven
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:24:53 #9
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32858066
Ze drogen niet, heb ze 2 uur in de oven gehad, toen temperatuur maar hoger gezet maar ja... toen werden ze licht bruin aan de buitenkant en een soort van taai-taai aan de binnenkant...
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 6 december 2005 @ 11:43:49 #10
45206 Pietverdriet
pi_32858515
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 11:24 schreef BBQ-kip het volgende:
Ze drogen niet, heb ze 2 uur in de oven gehad, toen temperatuur maar hoger gezet maar ja... toen werden ze licht bruin aan de buitenkant en een soort van taai-taai aan de binnenkant...
Mmmmm
het kan erg lang duren, zeker bij vochtig weer, je had alleen suiker en eiwit erin zitten? De oven is geventileerd? Welke temperatuur had je de oven staan? De Meringues waren van welke grote?
  dinsdag 6 december 2005 @ 17:18:08 #11
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32866639
Was warm, droog weer.
Alleen suiker, eiwit en een kleurstofje (had ze blauw gemaakt, maar dat zou ze toch niet moeten beïnvloeden zou ik zo denken).
Oven is geventileerd in de zin van dat het een combimagnetron is met zo'n waaier die regelmatig aanslaat.
En de meringues waren zo groot als een klein mandarijntje die een beetje platgeslagen is
pi_32869781
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 11:24 schreef BBQ-kip het volgende:
Misschien moet je ze wat langer in de oven laten en dan gewoon op dezelfde stand laten staan. Op lage stand, 100C (misschien ietsje lager in een combimag), kunnen ze nooit verbranden. Ik lees overal dat je meringues ook niet bakt, maar als het ware versneld laat drogen in de oven.

Bakken met de deur van de oven op een kier is ook een optie, dan kan al het aanwezige vocht ontsnappen. Dat zal echter wel niet lukken met een combimagnetron, dan zul je 'm wel niet meer aan kunnen zetten.
  dinsdag 6 december 2005 @ 19:42:39 #13
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32870436
Ik had ze op 100 en later 120 en na die 2 uur zelfs 160 graden....
Ik vind 2 uur overigens best lang...

Deur open kan inderdaad niet...
Maar ja, fatsoenlijke oven kan pas in een fatsoenlijk huis helaas...
pi_32872458
Bij het volgende recept moeten de meringues zelfs 5 uur drogen! Je hoeft er dan ook niet bij te blijven staan...Geduld is in dit geval een schone zaak!

Meringues Met Vruchtenvulling

3 eiwitten
200 gm suiker
125 gm ricotta
4 eetlepels magere yoghurt
350 gm aardbeien, kroontjes verwijderd, in plakjes gesneden
150 gm bosbessen, afgerist

Bereiding (ca. 5 uur, inclusief drogen): Bekleed een bakplaat met vetvrij of bruin bakpapier. Verwarm de oven voor op 70 graden (ovenstand 1/4). Zet hem in ieder geval net onder de 95 graden, als uw oven niet zo laag gaat. Houd de ovendeur op een kier met een houten lepel. Maak de meringue door eerst de eiwitten met de suiker in een grote, hittebestendige kom te doen. Plaats de kom in een pan met zacht kokend water, en klop het mengsel ongeveer 6 minuten met een garde tot de suiker is opgeslost en de eiwitten heet zijn. Neem de kom uit het kokende water en klop de eiwitten met een mixer op matig hoge snelheid tot ze in stijve pieken blijven staan en tot kamertemperatuur zijn afgekoeld.

Doe de meringue in een spuitzak met een stervormig spuitmondje van 1 cm doorsnee. Hou de punt ervan ongeveer 1 cm boven de bakplaat en spuit de meringue in een nauw sluitende spiraal op de plaat tot een schijf van circa 8 cm doorsnee. Spuit op de rand een enkele cirkel, zodat er een randje ontstaat voor de vulling. Spuit op dezelfde wijze nog zeven meringues op de plaat.

Schuif de bakplaat in de oven, en laat de meringues minstens 5 uur heel zacht bakken. De bakjes moeten wit blijven en volkomen droog worden. Laat ze helemaal afkoelen bij kamertemperatuur - zo zullen ze heerlijk krokant worden. Pureer de ricotta met de yoghurt in een keukenmachine of blender. Verdeel het kaasmengsel over de meringuebakjes en schik er plakjes aardbei en bosbessen in. Dien op.
pi_32874303
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 19:42 schreef BBQ-kip het volgende:
Ik had ze op 100 en later 120 en na die 2 uur zelfs 160 graden....
Ik vind 2 uur overigens best lang...

Deur open kan inderdaad niet...
Maar ja, fatsoenlijke oven kan pas in een fatsoenlijk huis helaas...
2uur is niets, normaal moet je meringues uitdrogen, dat doe je niet op 2 uur in een oven van 160°C.
Dat doe je een nacht in een oven op 70°C.
Nuja, goed, ik ga ook mijn oven geen hele nacht aan laten staan.
Wat je in een professionele keuken wel kan doen is de meringues in de warmkast steken.
Die kan tot 80°C dachtek (mss wel meer).
  zondag 18 december 2005 @ 15:27:01 #16
52187 Woodpecker
One happy bunny
pi_33191683
vraagje: kun je meringues ook de dag voordat je het wilt eten maken? Worden ze dan niet taai of slap?
pi_33202331
Woodpecker: als ze klaar zijn en afgekoeld, in een luchtdichte trommel doen.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_33220655
quote:
Op zondag 18 december 2005 15:27 schreef Woodpecker het volgende:
vraagje: kun je meringues ook de dag voordat je het wilt eten maken? Worden ze dan niet taai of slap?
Sterker nog...Als je de tip van Krakkemieke opvolgt kun je ze weken goed houden. Ze blijven dan gewoon lekker knapperig.
pi_33259050
Geldt trouwens ook voor andere knapperige dingen die je met vochtig spul gaat vullen, zoals soesjes bv.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_33436369
Weet iemand of je ook voor de smaak citroensap door de meringues kunt mengen? Of gaat het eiwit dan breken/schiften/...?
  dinsdag 27 december 2005 @ 13:10:46 #21
45206 Pietverdriet
pi_33436952
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:48 schreef Serendips het volgende:
Weet iemand of je ook voor de smaak citroensap door de meringues kunt mengen? Of gaat het eiwit dan breken/schiften/...?
nee, dat kan prima, maar kook de suiker dan met het citroensap, zodat het vocht al verdampt.
pi_33541141
Kloppen de verhoudingen tussen de hoeveelheden in de OP?

Dat met citroensap was een geweldige tip trouwens. Ik ga ze nu maken voor bij citroenijs.
pi_33541407
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:58 schreef piepster het volgende:
Kloppen de verhoudingen tussen de hoeveelheden in de OP?

Dat met citroensap was een geweldige tip trouwens. Ik ga ze nu maken voor bij citroenijs.
Bij mij zijn de meringues met citroen goed gelukt. Lijkt me inderdaad lekker bij ijs.
Voor bij de koffie prefereer ik schuimpjes met kaneel...
pi_33541478
Heb jij de tip van Pietverdriet opgevolgd? Is dat de beste manier? En hoeveel sap gebruik je ongeveer?
pi_33541631
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 15:05 schreef piepster het volgende:
Heb jij de tip van Pietverdriet opgevolgd? Is dat de beste manier? En hoeveel sap gebruik je ongeveer?
Ja, ik heb het sap van 1 citroen samen met de suiker laten inkoken tot een soort siroop. Deze laat je dan heel voorzichtig bij het eiwit lopen terwijl je klopt. Ik heb ook de schil geraspt en door de schuimpjes heen gedaan, maar ik heb het idee dat dit niet echt iets toevoegt.
pi_33541764
Ok, dank voor je tips!
Ik ga boodschappen doen voor de schuimpjes.
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:18:45 #27
45206 Pietverdriet
pi_33542053
Have fun,
:-)
pi_33580217
Poging 1 is natuurlijk jammerlijk mislukt. Ik heb de suiker met teveel water aangelengd. Oeps dus.
Poging 2 zit nu in de oven, en lijkt te gaan lukken.
pi_33580561
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:44 schreef piepster het volgende:
Poging 1 is natuurlijk jammerlijk mislukt. Ik heb de suiker met teveel water aangelengd. Oeps dus.
Poging 2 zit nu in de oven, en lijkt te gaan lukken.
Je hoeft ook helemaal geen water te gebruiken. Hoe meer vocht je gebruikt, hoe eerder het zal mislukken. De meringues moeten als het ware uitdrogen, het vocht moet je in de oven eruit zien te krijgen...
Citroensap gewoon verhitten en daar de (poeder)suiker doorheen roeren totdat ie oplost. Het wordt dan een beetje stroperig. Die stroop moet je een beetje af laten koelen en dan heel voorzichtig bij je opgeklopte eiwit gieten en erdoorheen kloppen.
pi_33580706
Daar ben ik nu ook achter gekomen. Ik volgde de tip van Pietverdriet eeen beetje te enthousiast op, en ik had mijn tegenwerkend voorwerp in de keuken staan (lees: vriend).

Toch bedankt voor je tip.
pi_33580750
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:58 schreef piepster het volgende:
Daar ben ik nu ook achter gekomen. Ik volgde de tip van Pietverdriet eeen beetje te enthousiast op, en ik had mijn tegenwerkend voorwerp in de keuken staan (lees: vriend).

Toch bedankt voor je tip.
Hahahaha, nooit naar mannen luisteren....tenzij ze echt verstand hebben van koken...
pi_33580842
Ik luister ook niet naar hem, maar hij pakt gewoon de pan en mietert het bij het schuim.
Zo goedbedoeld...

...Maar hij heeft nu wel een keukenverbod te pakken van een jaar.

(Ik had ook al argwaan moeten krijgen toen 'ie het de hele tijd had over eiwit dat wel stijf wordt in de koelkast, en oprecht verbaasd keek toen ik de oven aanzette.)
pi_33580996
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:02 schreef piepster het volgende:

...Maar hij heeft nu wel een keukenverbod te pakken van een jaar.
En terecht. Wat een dictator!

Nog veel succes met sessie 2!
pi_33581147
Ach, ik heb hem weer opgesloten in z'n schuurtje met keveronderdelen. Is 'ie ook weer blij.
pi_56371650
Beetje laat schopje, maar ik heb een aantal kookboeken van jamie oliver en daar staan ook altijd een aantal meringue recepten in. Ben er wel benieuwd naar.Komend weekend ga ik het eens proberen. Meringue met peer, slagroom, chocoladesaus en hazelnoten.
  maandag 28 januari 2008 @ 21:48:48 #36
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_56371797
quote:
Op maandag 28 januari 2008 21:42 schreef Stansfield het volgende:
Beetje laat schopje, maar ik heb een aantal kookboeken van jamie oliver en daar staan ook altijd een aantal meringue recepten in. Ben er wel benieuwd naar.Komend weekend ga ik het eens proberen. Meringue met peer, slagroom, chocoladesaus en hazelnoten.
mmm, klinkt lekker!
als het lukt, wil je dan het recept posten?
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_56371972
Ga ik doen.
pi_56512104
Ik heb hem vandaag gemaakt en hij was super gelukt. Foto's en recept volgen morgenavond.
pi_56516698
Dat klinkt inderdaad heerlijk!
pi_56535654

Het was super makkelijk om te maken. Het hele recept typ ik een andere keer wel maar gewoon eiwit kloppen, rietsuiker erbij. Dit heel glad kloppen. Op een bakplaat. Een uur in de oven op 150 graden. De buitenkant is dan lekker krokant en de binnenkant nog lekker kleverig. Slagroom kloppen, hazelnoten rosteren en kapot slaan in een theedoek, niet helemaal meer wel fijne stukken en nog grotere stukken erin laten. Peren in stukken snijden. De perensap koken, hier chocolade bij doen. Roeren totdat het vloeibaar is.

Een deel van de slagroom op de meringue doen, wat hazelnoten en peren en chocolade, en datzelfde nog een keer.

Foto uit het boek lijkt aardig op mijn eindresultaat moet ik zeggen.
pi_56537839
die zag ik in het boek staan ja, ziet er erg aantrekkelijk uit!
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_56559105
quote:
Op maandag 4 februari 2008 22:03 schreef Stansfield het volgende:

Het was super makkelijk om te maken. Het hele recept typ ik een andere keer wel maar gewoon eiwit kloppen, rietsuiker erbij. Dit heel glad kloppen. Op een bakplaat. Een uur in de oven op 150 graden. De buitenkant is dan lekker krokant en de binnenkant nog lekker kleverig. Slagroom kloppen, hazelnoten rosteren en kapot slaan in een theedoek, niet helemaal meer wel fijne stukken en nog grotere stukken erin laten. Peren in stukken snijden. De perensap koken, hier chocolade bij doen. Roeren totdat het vloeibaar is.

Een deel van de slagroom op de meringue doen, wat hazelnoten en peren en chocolade, en datzelfde nog een keer.

Foto uit het boek lijkt aardig op mijn eindresultaat moet ik zeggen.
[ afbeelding ]
Uit werk boek komt dit? Want ik heb wel 1 boek maar volgens mij is dat de Italië versie ...

Ik ben namelijk erg benieuwd naar het precieze recept
pi_56559150
Volgens mij is t een van de naked-chefboeken. Kun je geen foto maken van het recept, Stansfield? Dan weet ik ook wat voor toetje ik dit weekend ga maken voor vrienden
pi_56562439
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 12:24 schreef ColdFeet het volgende:
Volgens mij is t een van de naked-chefboeken. Kun je geen foto maken van het recept, Stansfield? Dan weet ik ook wat voor toetje ik dit weekend ga maken voor vrienden
Het komt uit dat nieuwe boek van hem van koken met seizoen enz. Zal vanavond ff een foto posten.
pi_56572488

Succes en eet smakelijk.
pi_56572678
Tof Dankjewel voor de moeite
pi_56576494
Dank je voor de moeite! Van het weekend eens even maken ...

Maar vooral : 4 eiwitten van grote vrije uitloop- of biologische eieren (ben er wel voor maar vind dit wel heel expliciet vermeld )
pi_56578368
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 09:04 schreef Tinkerbel_ACC_ het volgende:
Dank je voor de moeite! Van het weekend eens even maken ...

Maar vooral : 4 eiwitten van grote vrije uitloop- of biologische eieren (ben er wel voor maar vind dit wel heel expliciet vermeld )
Dat is bij jamie bij alles. Bij vlees moet je ook altijd biologisch vlees nemen enz. Ik had thuis toevallig wel vrije uitloop eieren staan dus.
pi_57584756
Gisteren weer een nieuwe meringue gemaakt. Ook uit een boek van Jamie. Eton Mess. Meringue met frambozen en aardbeien. Ook weer heerlijk.
pi_57617996
quote:
Op maandag 24 maart 2008 19:29 schreef Stansfield het volgende:
Gisteren weer een nieuwe meringue gemaakt. Ook uit een boek van Jamie. Eton Mess. Meringue met frambozen en aardbeien. Ook weer heerlijk.
Ow, ik wil wel een keertje komen proeven vrijwillig:Y)

[ Bericht 9% gewijzigd door Prinsesje4you op 26-03-2008 11:56:06 ]
Een vriend is iemand die je verleden kent, in je toekomst gelooft en je vandaag accepteert zoals je bent.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')