abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32689828
Hoe maak ik dat?
Moet ik een klein gasbrandertje kopen of zou het ook onder de grill kunnen?
Iemand tips en/of recepten?
pi_32690059
Met een klein gasbrandertje

Ik heb een heel leuk linkje gevonden :
http://www.coquinaria.nl/recepten/05.2histrecept.htm
Compleet met recept.
pi_32691599
Ik heb van sinterklaas vorig jaar dit boekje gekregen en daar inmiddels al een aantal keer creme brulee van gemaakt. Goddelijk! Ik maak het suikerlaagje met een gasbrandertje. Wel zo makkelijk. Het boekje bevat trouwens 40 verrukkelijke recepten en is van Sara Lewis in het nederlands. O.a. ook te bestellen bij bol.com.

pi_32691617
Ik heb nog nooit creme brulee gegeten maar wil het wel eens zelf maken. Om niet af te gaan, wat is de bedoeling? Eet je het koud uit de koelkast of warm?
Aan de manier waarop zij op haar bezem zat, zag ik dat ik met een nymfomane heks te maken had.
pi_32691689
Ik eet het meestal op kamertemperatuur.
  woensdag 30 november 2005 @ 11:22:01 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32691976
Ga naar de bouwmarkt en koop een gasbrander, zo eentje om mee te solderen, met van die verfafbrand hulpstukken erbij. Ideaal voor in de keuken. kost een paar euro's maar het zijn de beste euros die je kan besteden aan keukenapparatuur.
Ik eet creme brulee trouwens lauwwarm.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32694013
Super!
Nu dus nog een gasbrandertje kopen...
pi_32695401
Oeh, dit is wel een heel goed idee als cadeau voor m'n vriendinnetje (verzot op creme brulee

Maar wat voor gasbrander is nou handig? bij de gamma hadden ze alleen (ongeveer) deze hieronder, alleen dan nog 'lomper' en groter. niet handig voor in de keuken in ieder geval

Bij de bijenkort hadden ze wel een 'creme brulee gasbrander' maar die was 42 euro

Iemand enig idee waar ik (voor zondag) een beetje elegeante en niet te dure gasbrander kan vinden?
  woensdag 30 november 2005 @ 13:55:22 #9
45206 Pietverdriet
pi_32695469
Ik gebruik de gewone gamma, die design dingen zijn ontwikkeld om geld te slaan uit de handel, niets beter (zelfs soms ronduit belabberd) en gillend duur
pi_32695501
hebben ze nergens zo'n ding die ze bij 'ready steady cook' gebruiken? (kookprogramma op BBC)
pi_32697631
O en nog een vraag:
Kan je servies wel tegen een beetje vuur?
  woensdag 30 november 2005 @ 16:08:44 #12
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_32699148
quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:17 schreef Rory78 het volgende:
O en nog een vraag:
Kan je servies wel tegen een beetje vuur?
je moet wel hitte bestendige bakjes hebben. daarbij is je servies ook gebakken he
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_32700560
als je zo'n brandertje vaak gebruikt, dan is een model met een zelfonstekertje wel handig. Anders heb je een vuurtje nodig voor het aansteken. Verder zou ik gewoon het goedkoopste modelletje nemen (met zelfonsteker dus).
  woensdag 30 november 2005 @ 19:55:01 #15
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32706045
Mijn vriend heeft een heel guitig brandertje met een gas-dingetje erin en die zet daarmee de fik in zijn crème. Staat net iets eleganter in de keuken dan zo'n klusbrander vind ik
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 20:00:00 #16
45206 Pietverdriet
pi_32706233
quote:
Op woensdag 30 november 2005 19:55 schreef Duderinnetje het volgende:
Mijn vriend heeft een heel guitig brandertje met een gas-dingetje erin en die zet daarmee de fik in zijn crème. Staat net iets eleganter in de keuken dan zo'n klusbrander vind ik
ja, hij is mooier, dat klopt, maar ik ben erg gehecht aan mijn (inmiddels al 20 jaar oude) brander
pi_32706354
Ik heb gisteren crème gehad met speculaas en pepernoten erin verwerkt. Heerlijk! Wellicht een idee om als basis voor crème brulée te gebruiken?
De wijze houdt zich op de achtergrond, in werkelijkheid staat hij vooraan
  woensdag 30 november 2005 @ 20:04:54 #18
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32706398
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

ja, hij is mooier, dat klopt, maar ik ben erg gehecht aan mijn (inmiddels al 20 jaar oude) brander
Jij zal zo'n brander ook vaker gebruiken als fanatieke hobby-kok neem ik aan. Mijn vriendje kreeg hem als grapje een keer cadeau en hij gebruikt hem alleen soms voor crème brûlée. Volgens mij is het ding eigenlijk bedoeld voor het maken van bouwpakketten of zo

Hoe dan ook, met vuur spelen blijft leuk
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 20:35:01 #19
45206 Pietverdriet
pi_32707371
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:04 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Jij zal zo'n brander ook vaker gebruiken als fanatieke hobby-kok neem ik aan. Mijn vriendje kreeg hem als grapje een keer cadeau en hij gebruikt hem alleen soms voor crème brûlée. Volgens mij is het ding eigenlijk bedoeld voor het maken van bouwpakketten of zo

Hoe dan ook, met vuur spelen blijft leuk
Eerlijkheidshalve gebruik ik hem niet alleen in de keuken, maar ook om te solderen, wespen mee te jagen, de BBQ mee aan te maken, en al die andere dingen waar je zo een ding voor gebruikt.
  woensdag 30 november 2005 @ 22:01:01 #20
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_32710548
Ombouwen tot vlammenwerper en er een loods met geboefte mee in de fik steken

(Ja dat deed The A-Team er mee tenminste)
Snobs have more fun!
KLIK!
  woensdag 30 november 2005 @ 22:40:15 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32712043
Als je geen gasbander hebt kun je het ook met een hete onderkant van de pan doen.

Maar zo'n gasbrander werkt stukken beter
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_32779807
quote:
Op woensdag 30 november 2005 22:40 schreef Martijn_77 het volgende:
Als je geen gasbander hebt kun je het ook met een hete onderkant van de pan doen.

Maar zo'n gasbrander werkt stukken beter
Met de hete onderkant van een pan? Verklaar u nader...
Moet je die hete pan dan gewoon boven het suikjerlaagje houden? Is dat heet genoeg om het te laten karameliseren?
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_32779956
quote:
Op woensdag 30 november 2005 20:03 schreef tim2308 het volgende:
Ik heb gisteren crème gehad met speculaas en pepernoten erin verwerkt. Heerlijk! Wellicht een idee om als basis voor crème brulée te gebruiken?
Toevallig vond ik net dit. (En ik was niet eens op zoek naar dat recept...)

Benodigdheden

1.25 dl deciliter melk
2.5 deciliter slagroom
4 eidooiers
65 gram suiker
4 theelepels speculaaskruiden
4 eetlepels suiker (om te bestrooien)
extra nodig: garde, 4 eenpersoons ovenschaaltjes, grote vuurvaste schaal

Bereiding
Verwarm de oven voor op 170ºC. Breng de melk met de room aan de kook. Meng in een kom de eidooiers, suiker en speculaaskruiden.
Schenk het melkmengsel al roerend met een garde op het dooiermengsel en meng het goed door elkaar. Schenk het in de schaaltjes. Zet de schaaltjes in een grote schaal met heet water en laat het in de oven in ca. 25 minuten gaar worden. Laat afkoelen. Bestrooi het met suiker en karamelliseer het met een gasbrandertje of onder de grill.

Serveertips
Crème brûlée is supergemakkelijk te bereiden en onweerstaanbaar lekker! De basis bestaat uit room, melk, eidooiers en suiker. Je kunt de crème op smaak brengen met bijvoorbeeld kaneelpoeder, speculaaskruiden of vanille.
De crème wordt au bain marie (in een warm waterbad) in de oven bereid om te voorkomen dat de crème te snel gaar wordt. Na het ovenproces laat je de crème afkoelen. Vervolgens bestrooi je het met suiker en maak je er met een speciale crème brûléebrander of onder de grill crème brûlée van door de suiker te laten karamelliseren.
Je kunt dit nagerecht heel goed een dag van te voren bereiden en vlak voor het serveren afbranden. Van de overgebleven eiwitten kun je meringues maken. Je kunt de eiwitten maximaal 3 dagen in de koelkast bewaren.

Crema Catalana is een Spaans nagerecht. Het is lichter dan crème brûlée omdat het met melk in plaats van room gemaakt wordt. Voor het gekaramelliseerde laagje op crema Catalana maken de Spanjaarden gebruik van ronde metalen plaat aan een steel. Deze wordt verhit in een vlam en vervolgens op de suiker gedrukt, zodat deze karamelliseert.
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_32783384
Ik ga die Sinterklaas Brûlée (verbrande Sinterklaas haha ) vanavond maken. Ik zal jullie laten weten of het gesmaakt heeft en wat mijn disgenoot ervan vond...
  zaterdag 3 december 2005 @ 17:39:18 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32784597
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 14:15 schreef Serendips het volgende:

[..]

Met de hete onderkant van een pan? Verklaar u nader...
Moet je die hete pan dan gewoon boven het suikjerlaagje houden? Is dat heet genoeg om het te laten karameliseren?
Ja, je moet de hete onderkant van de pan dan gewoon op het suikerlaag je houden. Maar dit is meer een lap middel als je niet de beschikking hebt over een brander.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')