het is geen bocht maar een kruising waarbij de voorrangsregels met de bocht mee gaan ipv recht door.quote:Op zondag 4 december 2005 22:12 schreef Fugie het volgende:
tis toch gewoon een bocht ? Waarom zou ik richting aangeven als ik met de weg(bocht) mee ga
het is soms wel fijn als mensen het doen, dan weet je tenminste waar ze heen gaan, maar ik heb ook geleerd dat het niet verplicht is.
dat is wat anders. dit is meer als de snelweg een bocht naar links maakt, geef je dan ook richting aan naar links omdat de weg een bocht ,maakt??? Je geeft toch niet bij elke bocht in de weg rivhting aan! Je blijft op de zelfde weg dus geef je GEEN richting aan. Als je die weg verlaat, DAN geef je richting aan!quote:Op zondag 4 december 2005 22:13 schreef M5 het volgende:
't is net zo'n verhaal dat je richting moet aangeven als je weg rijdt als je langs de kant van de weg staat. doet niemand, moet eigenlijk wel. dacht ik
zie mijn post boven die van jou. dit is geen bocht maar een kruising.quote:Op zondag 4 december 2005 22:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dat is wat anders. dit is meer als de snelweg een bocht naar links maakt, geef je dan ook richting aan naar links omdat de weg een bocht ,maakt??? Je geeft toch niet bij elke bocht in de weg rivhting aan! Je blijft op de zelfde weg dus geef je GEEN richting aan. Als je die weg verlaat, DAN geef je richting aan!
die agent beweerde dat zijn uitgeschreven bekeuring hiervoor terecht was.. Nu , hij had makkelijk praten want die vrouw gaf nergens richting aan, maar als hij een bon had gegeven voor deze specifieke keer was hij teruggefloten, want je hoeft zeker geen richting aan te geven als je gewoon de weg volgt.quote:Op zondag 4 december 2005 22:14 schreef Allan24 het volgende:
Technisch gezien heb je gelijk. Als je 'linksaf' gaat, dus de voorrangsroute volgt, dan MOET je geen richting aangeven. Het MAG wel; zeker voor eventueel tegemoetkomend verkeer (wat dus strikt gezien uit een zijstraat komt) is het een stuk duidelijker als ze aan je richtingaanwijzer zien waar je heen wil.
Juist, maar dan rij je dus in feiite "rechtdoor" als je met de voorrangsweg meegaat, Als je van de voorrangsweg afbuigt, ofwel rechtdoorrijdt in dit geval, DAN geef je richting aan naar rechts.quote:Op zondag 4 december 2005 22:15 schreef M5 het volgende:
[..]
het is geen bocht maar een kruising waarbij de voorrangsregels met de bocht mee gaan ipv recht door.
dat maakt dan toch geen verschil. Je rijdt met de bocht mee verkeerstechnisch in feite rechtdoor op de kruising.,quote:Op zondag 4 december 2005 22:17 schreef M5 het volgende:
[..]
zie mijn post boven die van jou. dit is geen bocht maar een kruising.
ik bedoelde dus dat je het moet zien als rechtdoorgaande weg met een afslag in de bocht en niet als een kruising, vandaar dat richting aangeven niet verplicht is aangezien je dat noooooit doet in een bochtquote:Op zondag 4 december 2005 22:15 schreef M5 het volgende:
[..]
het is geen bocht maar een kruising waarbij de voorrangsregels met de bocht mee gaan ipv recht door.
Het is geen kruising, het is een zijstraat.quote:Op zondag 4 december 2005 22:17 schreef M5 het volgende:
[..]
zie mijn post boven die van jou. dit is geen bocht maar een kruising.
verkeerstechnisch veranderd het dat wel degelijk. je slaat links af, maar je hebt alleen de voorrangsregels mee. thats it. kijk als dit een 80 km/h weg buiten de bebouwde kom is, met een bocht die een zijweg heeft geef je uiteraard geen richting aan, maar dit is gewoon een ordinaire kruising met bijzondere voorrangsregels.quote:Op zondag 4 december 2005 22:21 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dat maakt dan toch geen verschil. Je rijdt met de bocht mee verkeerstechnisch in feite rechtdoor op de kruising.,
haal het bord met de voorrangsregels weg, de haaien tanden van de straat.. en je hebt een kruising.quote:Op zondag 4 december 2005 22:24 schreef charon het volgende:
[..]
Het is geen kruising, het is een zijstraat.
Hoezo? Geen richting aangeven is rechtdoor gaan.... hoe simpeler wil je het krijgen?quote:Op zondag 4 december 2005 22:28 schreef Tique3 het volgende:
gewoon altijd richting aangeven, is een stuk duidelijker voor iedereen
ja ouwe, als ik het bord van een rotonde weghaal is het ook 1 grote bocht ipv dat het rondje een rechte weg is. Het is gewoon een feit dat bij deze borden de dikgedrukte weg de (recht)doorgaande weg is en je dus gewoon rechtdoor gaat en GEEN richting HOEFT aan te geven. Zoals al eerder gezegd is het wel wenselijk maar wettelijk verplicht is het niet.quote:Op zondag 4 december 2005 22:25 schreef M5 het volgende:
[..]
verkeerstechnisch veranderd het dat wel degelijk. je slaat links af, maar je hebt alleen de voorrangsregels mee. thats it. kijk als dit een 80 km/h weg buiten de bebouwde kom is, met een bocht die een zijweg heeft geef je uiteraard geen richting aan, maar dit is gewoon een ordinaire kruising met bijzondere voorrangsregels.
en rechtdoor gaan is in dit geval met de bocht mee naar links op de voorrangsweg. Als je van de voorrangsweg afgaat (in dit geval dus rechtdoorrijdt) moet je richting aangeven naar rechts. Doe je dat niet zal de het verkeer dat staat te wachten pissing zijn, want die verwachten dat.quote:Op zondag 4 december 2005 22:30 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Hoezo? Geen richting aangeven is rechtdoor gaan.... hoe simpeler wil je het krijgen?
quote:Op zondag 4 december 2005 22:34 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
en rechtdoor gaan is in dit geval met de bocht mee naar links op de voorrangsweg. Als je van de voorrangsweg afgaat (in dit geval dus rechtdoorrijdt) moet je richting aangeven naar rechts. Doe je dat niet zal de het verkeer dat staat te wachten pissing zijn, want die verwachten dat.
Zou wel wat zijn he, bij iedere bocht in de weg richting aan moeten gevenquote:Op zondag 4 december 2005 22:36 schreef Vodka_Lime het volgende:
volgens mij hoef je geen richting aan te geven, je blijft op de voorrangsweg.,
En dit is nou juist de grote misser van veel mensen!Een rotonde is ook een kruising!Alleen anders gemaakt.Dus als je naar links wil moet je dat ook aangeven!En als je de rotonde verlaat moet je rechts knipperen!Het is net als die politieagent zegt,als je aan je stuur moet draaien moet je in principe richting aan geven,alleen zijn er situaties waar dat niet hoeft,zoals op een snelweg die een bocht heeft.quote:Op zondag 4 december 2005 22:27 schreef Herkauwer het volgende:
Ik geef je gelijk hoor BHFH, net zoals je op een rotonde alleen richting hoeft te geven bij het verlaten ervan.
En voortaan minder drinken...
Nope, wettelijk hoef je alleen richting aan te geven bij het verlaten van een rotonde.quote:Op zondag 4 december 2005 22:42 schreef LowJoe het volgende:
[..]
En dit is nou juist de grote misser van veel mensen!Een rotonde is ook een kruising!Alleen anders gemaakt.Dus als je naar links wil moet je dat ook aangeven!En als je de rotonde verlaat moet je rechts knipperen!Het is net als die politieagent zegt,als je aan je stuur moet draaien moet je in principe richting aan geven,alleen zijn er situaties waar dat niet hoeft,zoals op een snelweg die een bocht heeft.
Nope, navraag kan je doen bij Spee...quote:Op zondag 4 december 2005 22:42 schreef LowJoe het volgende:
[..]
En dit is nou juist de grote misser van veel mensen!Een rotonde is ook een kruising!Alleen anders gemaakt.Dus als je naar links wil moet je dat ook aangeven!En als je de rotonde verlaat moet je rechts knipperen!Het is net als die politieagent zegt,als je aan je stuur moet draaien moet je in principe richting aan geven,alleen zijn er situaties waar dat niet hoeft,zoals op een snelweg die een bocht heeft.
Ik geef M5 gelijk.quote:Op zondag 4 december 2005 22:26 schreef M5 het volgende:
[..]
haal het bord met de voorrangsregels weg, de haaien tanden van de straat.. en je hebt een kruising.
Precies!Haal een rotonde weg en je hebt ook een ordinair kruispunt...quote:Op zondag 4 december 2005 23:02 schreef yup het volgende:
[..]
Ik geef M5 gelijk.
Bij alle belangrijke zijdelinge verplaatsingen moet je richting aangeven.
Een voorrangsweg zoals M5 zegt is gewoon een kruispunt waar jij gewoon voorrang van iedereen krijgt...
Haal al die troep weg (dus borden etc.) en je hebt gewoon een ordinair kruispunt, zoals M5 zegt...
En wie mag die dan wel zijn??quote:Op zondag 4 december 2005 22:52 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Nope, navraag kan je doen bij Spee...
En omdat niemand het doet is het dan wel goed??Als iedereen zich in de branding gooit en dood gaat doe jij het ook??quote:Op zondag 4 december 2005 23:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
maar het gaat erom dat de borden er WEL staan. Als de borden er WEL staam, zoals in dit geval hoef je GEEN richting aan te geven ,omdat je met de weg mee gaat. Ik ben het met je eens dat je wel richting moet aangeven als de borden en haaientanden er niet zouden staan, maar dan heb je ook een hele andere verkeerssituatie.
Ik rij dus dagelijks op zon weg waar zon situatie is, echt niemand geeft richting aan als hij met de weg meegaat, alleen als je van de voorrangsweg afgaat. Bij 99,9% van dit soort situaties is dit ook duidelijk en doet men dit automatisch.
Verkeersofficier van Justitie, hij heeft dit nog afgelopen week uitgelegt op tv.quote:
Dat is voor kinderen op de fietsquote:Op maandag 5 december 2005 17:00 schreef mdeen het volgende:
Lees deze link maar eens goed, en vooral de laatste regel lezen.
als kinderen op de fiets richting aan moeten geven, moeten auto's dat zeker.quote:Op maandag 5 december 2005 17:01 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Dat is voor kinderen op de fiets
ok dus als je de weg afgaat hoef je geen richting aan te geven, want dat is rechtdoor.quote:Op maandag 5 december 2005 17:29 schreef Repeat het volgende:
Bij elke verandering van richting moet je gewoon richting aangeven, hier dus ook.
Als je nl niks aangeeft, kunnen mensen ook denken dat je "rechtdoor" wilt...
Klopt.quote:Op maandag 5 december 2005 17:52 schreef Nemmi het volgende:
[..]
ok dus als je de weg afgaat hoef je geen richting aan te geven, want dat is rechtdoor.
en als je de weg naar links vervolgt geef je richting aan naar links?
NEE, al kan ik me moeilijk voorstellen dat een geasfalteerde weg (zonder zijweggen en richtingen) ineens overloopt in zandpad/etc.quote:maar het is verplicht om richting aan te geven als je de weg af gaat (was dus volgens jou rechtdoor is).
quote:Op maandag 5 december 2005 17:55 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
NEE, al kan ik me moeilijk voorstellen dat een geasfalteerde weg (zonder zijweggen en richtingen) ineens overloopt in zandpad/etc.
Nee, het is dus NIET verplicht.
quote:Art. 55: Richting aangeven
Bestuurders van een motorvoertuig en bromfietsers moeten
een teken met hun richtingaanwijzer/arm geven, indien:
zij willen wegrijden;
zij andere bestuurders van een motorvoertuig willen inhalen;
zij de doorgaande rijbaan willen oprijden en verlaten;
zij van rijstrook willen wisselen
alsmede bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen.
nee:quote:Op maandag 5 december 2005 18:18 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
art 55 geeft dus duidelijk aan dat er geen richting aangegeven moet worden. Toch bijzonder raar dat er niet gewoon gerectificeerd wordt in BOTW, zeker bij de herhaling had dit item aangepast mometen worden!
van dat andere forum.quote:Bij alle andere belangrijke zijdelingse verplaatsingen
Eens heb ik daar de definitie van opgezocht en dat kwam neer op:
Alle juridische en geografische richtingsveranderingen van importantie.
wat jij nu vraagt, is gemiereneuk tot in het kwadraat. Je weet heus wel dat ze dit geen richting bedoelen.quote:Op maandag 5 december 2005 18:21 schreef Nemmi het volgende:
[..]
nee:
[..]
van dat andere forum.
de vraag is: wat is een geografische richtingsverandering van importantie.
je kunt dezelfde bocht hebben (evenveel graden) op de snelweg, en dan geef je geen richting aan.
dus wat willen ze nou?![]()
nee dat is dus onzin. je hebt het over een geografische verplaatsing van importantie. dan is de vraag dus, hoeveel graden moet een bocht hebben wil het importantie hebben. dus dan moet hetzelfde gelden als je dezelfde hoek hebt. zo simpel is het.quote:Op maandag 5 december 2005 18:23 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
wat jij nu vraagt, is gemiereneuk tot in het kwadraat. Je weet heus wel dat ze dit geen richting bedoelen.
volgens mij zit je dan ook met de proceskosten opgescheept, want je wint het toch niet. ze houden elkaar allemaal de handen boven het hoofd m.i.quote:Op maandag 5 december 2005 18:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je zou bijna hopen dat die agent je een keer op de bon slingert hiervoor, dan kun je er mooi een proefproces over voeren. (al denk ik niet dat het al zover komt)
Fout, daartoe probeer je 't te chargeren.quote:Op maandag 5 december 2005 18:28 schreef Nemmi het volgende:
[..]
nee dat is dus onzin. je hebt het over een geografische verplaatsing van importantie. dan is de vraag dus, hoeveel graden moet een bocht hebben wil het importantie hebben. dus dan moet hetzelfde gelden als je dezelfde hoek hebt. zo simpel is het.
maar de weg loopt door, dus het is geen zijweg en geen andere rijbaan. dus je geeft geen richting aanquote:Op maandag 5 december 2005 18:39 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
Fout, daartoe probeer je 't te chargeren.
De maatstaf geldt dus dat wanneer je richting aangeeft, 't hier om een zijweg OF rijbaan (en deviraten daarvan) gaat.
je uitzondering bevestigt de regelquote:Op maandag 5 december 2005 18:43 schreef Nemmi het volgende:
[..]
maar de weg loopt door, dus het is geen zijweg en geen andere rijbaan. dus je geeft geen richting aan
De weg buigt af naar links, dat staat er op het bordquote:Op maandag 5 december 2005 18:43 schreef Nemmi het volgende:
[..]
maar de weg loopt door, dus het is geen zijweg en geen andere rijbaan. dus je geeft geen richting aan
quote:Op maandag 5 december 2005 18:45 schreef VOLVOMEISTER het volgende:
[..]
je uitzondering bevestigt de regel
Want op zich vormt dit hiertoe een uitzondering, daarom is 't namelijk OOK aangegeven in artikel 55![]()
dan moet je dus ook als de weg afbuigt naar links op de snelweg richting aangeven. dat is onzin.quote:Op maandag 5 december 2005 18:46 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
De weg buigt af naar links, dat staat er op het bord![]()
Nee, niet in elke bocht, maar wel op elke kruising of T-splitsing. Dit bord staat op een kruising of een T-splitsing waar de voorrangsweg niet rechtdoor gaat.quote:Op maandag 5 december 2005 18:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dan zou je in elke boch richting aan moeten geven dus ook als de snelweg een bocht maakt, op een 80 weg, of op een klaverblad.
bocht of kruising of t-splitsing.. als je goed naar 't tv programma had gekeken, zag je dat het overduidelijk een normale t-splitsing was. alleen gelden er andere voorrangs regels. heeft niets met hoofdweg te maken.quote:Op maandag 5 december 2005 19:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
mdeen, hoe kom je hierbij? Ik heb nog nergens gelezen dat dat zo is. Als je de hoofdweg volgt hoef je imho geen richting aan te geven. Het is geen kruising overigens in dit geval maar een zijstraat aan de rechterkant van een naar linksafbuigende voorrangsweg.
dus volgens jou moet ik hier richting naar links aangeven als ik van onder naar boven rij? dit is namelijk verkeerstechnisch precies dezelfde situatie.quote:Op maandag 5 december 2005 19:25 schreef M5 het volgende:
[..]
bocht of kruising of t-splitsing.. als je goed naar 't tv programma had gekeken, zag je dat het overduidelijk een normale t-splitsing was. alleen gelden er andere voorrangs regels. heeft niets met hoofdweg te maken.
dat is niet dezelfde situatie, de voorrangsregels zijn anders.quote:Op maandag 5 december 2005 19:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
dus volgens jou moet ik hier richting naar links aangeven? dit is namelijk verkeerstechnisch precies dezelfde situatie.
[afbeelding]
ja het is een voorrangsweg met een zijstraat. alleen loopt de voorrangsregel anders. dus is de situatie anders.quote:Op maandag 5 december 2005 19:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nee het is dezelfde situatie, ook een voorrangsweg met een zijtraat.
Alarmlichten aan als je rechtdoor gaat?quote:Op maandag 5 december 2005 19:11 schreef Sounddragon het volgende:
Hoe meer er geknipperd wordt hoe beter, als je zelf vindt dat het een onduidelijke situatie is, GEWOON KNIPPEREN![]()
Zo ver klopt het.quote:Op maandag 5 december 2005 21:29 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nee dat bord is alleen maar om te verduidelijken dat de voorrangsweg afbuigt.
Maar daar ga je weer de fout in. Het wel of niet voorrangsweg zijn maakt niets uit in het richting aangeven.quote:als het een gelijkwaardige kruising zou zijn zou je wel richting aan moeten geven, maar juist omdat het geen gelijkwaardige kruising ,maar een zijstraat van een afbuigende voorrangsweg, hoef je geen richting aan te geven. Het maakt niks uit of de weg recht of krom is, verkeerstechnisch rij je "rechtdoor" als je de voorrangsweg volgt.
Je gaat op dezelfde weg rechtdoor en het maakt niet uit of deze afbuigt. Mij is nog altijd geleerd dat je geen richting aangeeft in deze situatie.quote:Op dinsdag 6 december 2005 17:02 schreef mdeen het volgende:
Maar daar ga je weer de fout in. Het wel of niet voorrangsweg zijn maakt niets uit in het richting aangeven.
Maar goed, je wil alleen je eigen regeltjes volgen. Ik stel desondanks toch voor om even bij het CBR langs te gaan.
Omdat degene die van de straat recht voor je komt dan ook weet waar je heen gaat en niet voor jan lul staat te wachten.quote:Op zondag 4 december 2005 22:12 schreef Fugie het volgende:
tis toch gewoon een bocht ? Waarom zou ik richting aangeven als ik met de weg(bocht) mee ga
het is soms wel fijn als mensen het doen, dan weet je tenminste waar ze heen gaan, maar ik heb ook geleerd dat het niet verplicht is.
Alleen je de straat inrijdt waarin die ander staat moet je richting aangeven. Immers op dat moment wissel je van baan, terwijl je het geval zoals in de OP is aangegeven gewoon dezelfde weg blijft volgen.quote:Op woensdag 7 december 2005 13:54 schreef Metro2005 het volgende:
Omdat degene die van de straat recht voor je komt dan ook weet waar je heen gaat en niet voor jan lul staat te wachten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |