Obsessie houdt Luik in wurggreep
Ze staan nog altijd eerste. Zeggen ze in Luik. Klopt als een bus, want ondanks het kwalijke puntenverlies tegen Roeselare heeft Standard nog altijd één keer meer gewonnen dan Anderlecht. Maar of ze op Sclessin echt koest te houden zijn met die zoethouder?
Michel Preud'homme studeerde cum laude af aan de universiteit van het voetballeven, hij moet beter weten. Gegarandeerd herinnert de man die straks de nieuwe bondscoach aanstelt zich nog perfect de eerste lessen van de lagere balschool. Wie te veel punten te grabbel gooit tegen mindere goden, speelt nooit kampioen. Beveren, Germinal Beerschot, Brussels, Moeskroen: zelfs in een competitie waar de nivellering hoogtij viert, glijd je niet ongestraft uit tegen opponenten van dit kaliber.
Winnen zonder Conceicao. Op Moeskroen is al bewezen hoe moeilijk die klus voor Standard te klaren valt. Zonder Tchite en Onyewu is het blijkbaar niet anders, daar kan Dennis van Wijk alles over vertellen. In de sterkte van Standard schuilt meteen ook zijn zwakte. Te afhankelijk van zijn dragende spelers en dat is nergens goed voor. Maar de grootste vijand van de Rouches zijn toch de Rouches zelf. Het 22 jaar lange wachten heeft de club en bij uitbreiding een hele regio opgezadeld met een obsessionele neurose. De gedachte aan de vele gemiste landstitels houdt Luik in een wurggreep.
Daarbij volstaat het niet langer om het licht ontvlambare temperament van Conceicao onder controle te houden. Het explosiegevaar is overgeslagen op de rest van de spelersgroep. De hard bevochten zege tegen Charleroi ligt nog vers in het geheugen. Léonard kreeg ook tegen Roeselare weer rood. De Fransman Beda, die andere verdediger, mocht wel op het veld blijven staan. Zijn loffelijke poging om een tegenstander een been te amputeren, bleef onbestraft. Zelfs Wamberto, een vriendelijke jongen die nog geen vlieg doodslaat, rook zaterdag bloed. Dat kan alleen maar te maken hebben met het opgefokte sfeertje dat weer rond de club dreigt te hangen, en dat twee seizoenen geleden scheidsrechter Joeri Van de Velde in het Ottenstadion als een splinterbom in het gezicht vloog. Hopelijk blijft Standard nu wel de emoties kanaliseren.
Gokpolitie
Ondertussen beroert de heer Zheyun Ye verder het Belgische voetbal. De Profliga heeft er wat op gevonden: de zogenaamde gokpolitie moet alle verdachte fasen tot op het bot uitbenen. Aan STVV-Moeskroen had die een formidabele kluif gehad. Lullige tegendoelpunten bij de vleet. Moeten doelman Boeckx en verdediger Debroux daarom aan de schandpaal? Nee, alstublieft niet. Als achter elke slechte voorzet in het Belgische voetbal straks het vermoeden van omkoping schuilt, raken onze gevangenissen straks overvol. Voetballers die de boel verlinken, doen dat in de regel meesterlijk onopvallend. Kankers zaaien vaak uit zonder dat u en ik iets merken. Zo is het jammer genoeg ook met het netwerk van verkochte matchen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)