Ik zit me af en toe af te vragen of we niet beter een EU defensiemacht kunnen inrichten. Ik ben erg transatlantisch ingesteld, maar tegelijk vind ik ook dat Europa meer onafhankelijk van de VS moet kunnen werken, al was het maar om diezelfde VS als het echt nodig wordt in toom te kunnen houden. Onze economiën zijn nu te zeer afhankelijk van wat de VS uitspoken in de wereld, en er is niemand die ze kan tegenhouden.
Even voor arguments sake (en dus NIETS afdoend over mijn eerdere posts over de JSF etc):
Dat wordt dus een compleet Europese aanbesteding voor alle materieel. De EU defensiemacht zal wereldwijd aan powerprojection moeten kunnen doen, dus we hebben carriers nodig. Serieuze carriers, niet het speelgoed van Italië, het VK en Spanje (alhoewel het een begin is). De
voorgestelde carrier van de Britten lijkt me wel wat. Zelfs de Fransen overwegen om die te kopen, een tweede carrier van het type dat ze nu hebben is in eigen huis ieder geval al niet bespreekbaar, laat staan voor de EU.
![]()
Daar moeten natuurlijk ook vliegtuigen op. De enige CTOL kist die Europa op dit moment in productie heeft is de Rafale M. Twee squadrons aan boord lijkt me wel het minimale. Naast gevechtstoestellen moeten er ook heli's op, dus een squadron met NH-90s lijkt me een goed plan, alternatief kunnen dat EH-101s worden (al zijn die me eigenlijk iets te groot). Dan ontbreekt er nog een organieke AEW capaciteit, maar daar valt vast wel een mouw aan te passen.
![]()
De huidige mini-carriers hoeven niet gelijk op de schroothoop: die kunnen omgebouwd worden voor STOVL/helicopter gebruik door mariniers. De huidige Harrier-II toestellen van RAF, Armada en de Italiaanse Marine blijven gewoon door opereren, samen met EH-101 transporttoestellen en Tiger aanvalsheli's.
Bij de luchtmacht wordt het iets ingewikkelder. Een mix van Gripen, Rafale en Typhoon lijkt me een goed idee. Gripen als lichte aanvalsjager (in de klasse net onder de F-16) en Rafale en Typhoon als multi-role toestel in de klasse F-15 tot F-22. Voor luchttransport en tankvliegtuigen komen we bij de bekende Airbus-producten: de A-400M voor zwaar strategisch luchttransport, de A330 of A340 voor de tankerrol. Ook een Elint- en een AEW-toestel vallen uit deze toestellen te ontwikkelen.
Het enige wat we missenis een strategische bommenwerper, maar ik denk dat die dezelfde kant op gaan als de slagschepen van vroeger: te groot, te log en te kwetsbaar en te duur. Ze zullen verdwijnen door de multi-role kleinere jachttoestellen.
![]()
De landmacht wordt natuurlijk voorzien van een helicopter component. Aanvalstoestellen van het type Tiger, en transporttoestelen van de types EH-101 en NH-90.
![]()
En de doctrine waarop de aanschaf moet worden afgestemd: De planning van de VS is dat ze twee regionale oorlogen tegelijk moeten kunnen vechten. Dat halen ze op dit moment maar net, het oorspronkelijke plan was twee oorlogen vechten en winnen, en een derde bezig houden tot de andere twee afgelopen zijn. Ik denk dat het voor de EU als beginnend wereldmacht voldoende is om in te zetten op één regionale oorlog winnen, en een tweede kunnen onderdrukken. Dat wordt dus een stuk of 4 carrier battle groups aanschaffen (waarvan altijd één in onderhoud), en de huidige franse carrier omkatten naar opleidingsschip. De rest laat ik graag aan jullie fantasie over: post jezelf gek!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters