Belangrijk punt, ik heb dus een "nutcase" in de schoonfamilie die het grappig vind dat haar kinderen mama zeggen tegen de gastouder.quote:Op zondag 4 december 2005 15:06 schreef Belana het volgende:
Liam gaat 3 dagen naar een gastouder, zo'n 12 uur op een dag, meestal minder. 3 dagen is voor mij max, omdat ik niet wil dat hij zijn gastouder vaker ziet dan zijn vader en moeder.
Vergeet alleen niet dat je geen vergoeding krijgt voor een peuterspeelzaal.quote:Op zondag 4 december 2005 15:51 schreef poemojn het volgende:
Rekkie, misschien kun je een peutercursus/speelochtend in speelotheek/peuterspeelzaal (aanvangsleeftijd verschilt per psz, vroegste is 18mnd) etc overwegen voor de contacten met andere kinderen?
tja, ik zou dat dus niet leuk vinden. Hij heeft een schat van een gastouder, hij noemt haar oma hanna en dat vind ik net goed. We zijn niet voor niks aan kinderen begonnen.quote:Op zondag 4 december 2005 15:21 schreef hollander172 het volgende:
Even voor de duidelijkheid, ik heb zelf geen kinderen noch ambities in die richting.
Dit topic ben ik enkel gestart om het wat beter te begrijpen, zowel mijn vriendin als ik hebben nogal "ouderwetse" ideeen hierover.
[..]
Belangrijk punt, ik heb dus een "nutcase" in de schoonfamilie die het grappig vind dat haar kinderen mama zeggen tegen de gastouder.![]()
Deze kinderen zijn al vanaf heel jonge leeftijd vaker elders ondergebracht dan dat ze bij hun eigen moeder waren.![]()
Soms wel maar vaak ook niet.quote:Op zondag 4 december 2005 17:20 schreef Belana het volgende:
helaas is het soms voor mensen onmogelijk om het te doen zoals je wilt, door omstandigheden.
Onze dochter is nog maar 4 maand, dus zal in dat geval nog een tijdje moeten wachten!quote:Op zondag 4 december 2005 15:51 schreef poemojn het volgende:
Geen kdv/gastouder hier, maar traditionele taakverdeling.
Rekkie, misschien kun je een peutercursus/speelochtend in speelotheek/peuterspeelzaal (aanvangsleeftijd verschilt per psz, vroegste is 18mnd) etc overwegen voor de contacten met andere kinderen?
Maar dan ziet je kind haar beide ouders dus alleen in het weekend overdag?quote:Op zondag 4 december 2005 22:20 schreef Hork het volgende:
Onze dochter (18mnd.) gaat 3 dagen per week naar het KDV. We werken allebei 40 uur p/w. De overige twee dagen is (schoon) ouders of zelf een dagje vrij (zelf veel verlofdagen)
Dat is belachelijk, dan moet je niet proberen kinderen te krijgen!quote:Op maandag 5 december 2005 11:54 schreef MeNicole het volgende:
Tijdens mijn stage op een KDV had ik een meisje in de groep die er elke dag van 8 tot half 6 was.
Zei die moeder ook nog: Het is niet dat ik elke dag werk maar vind het wel lekker als ik een dagje voor mezelf heb![]()
Dat lijkt me zo zielig, als je je kindje elke dag wegbrengt. Ik weet wel dat ze, als ze ouder zijn, ook elke dag naar school gaan maar toch...quote:Op maandag 5 december 2005 11:54 schreef MeNicole het volgende:
Tijdens mijn stage op een KDV had ik een meisje in de groep die er elke dag van 8 tot half 6 was.
Zei die moeder ook nog: Het is niet dat ik elke dag werk maar vind het wel lekker als ik een dagje voor mezelf heb![]()
En na school is ook niet zo lang.quote:Op maandag 5 december 2005 11:58 schreef Igraine het volgende:
[..]
Dat lijkt me zo zielig, als je je kindje elke dag wegbrengt. Ik weet wel dat ze, als ze ouder zijn, ook elke dag naar school gaan maar toch...
Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen.
Is ook inderdaad niet erg leuk; gelukkig is het maar tijdelijk. Vanaf januari gaan we beide minder werken, iets wat we ons tot op dit moment niet konden veroorloven.quote:Op maandag 5 december 2005 11:45 schreef Sugar het volgende:
[..]
Maar dan ziet je kind haar beide ouders dus alleen in het weekend overdag?
Doordeweeks: om half zes 's avonds ziet ze jullie weer? En dan eten, spelen, kletsen, bad, bed?
Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen.Dat is toch niet léuk?
![]()
Oh ja. Maria is 15 maanden en gaat de ene week 1 dag naar het kdv en de andere week 2 dagen. Mijn man is eens in de twee weken 1 dag vrij en ik werk 2 dagen.
Dagelijkse praktijk helaas, vaak ouders die topfuncties bekleden in het bedrijfsleven.quote:Op zondag 4 december 2005 23:16 schreef suikerzoet het volgende:
Vraag me inderdaad ook af hoe ouders meer dan 200 uur per maand kunnen declareren? Dan zie je je kind dus echt alleen maar als hij/zij slaapt.
Waar kan ik dat declarerenquote:Op maandag 5 december 2005 18:21 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Dagelijkse praktijk helaas, vaak ouders die topfuncties bekleden in het bedrijfsleven.
Vandaag ook weer een zwikkie voorbij zien komen: 220 ~ 240 uur KDV, daarna gastouder en tussentijds de nodige taxikosten om ze heen en weer te brengen.
Irritante is dus dat die lui echt alles declareren, taxikosten, maaltijden (brood en warm), tussendoortjes etc. etc.![]()
Wat is nou precies je probleem? Dat die mensen lekker declareren wat ze kunnen waardoor je werk niks aan is of heb je daadwerkelijk medelijden met die kindjes?quote:Op maandag 5 december 2005 18:21 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Irritante is dus dat die lui echt alles declareren, taxikosten, maaltijden (brood en warm), tussendoortjes etc. etc.![]()
Angel hier precies hetzelfde.quote:Op maandag 5 december 2005 19:09 schreef Angel22 het volgende:
MIjn 2 kids gaan (helaas) 5 dagen per week naar het kdv/bso van 's ochtends 7 tot max 1800 uur.
Ik ben alleenstaande moeder en moet het dus alleenverdienen.... dat houdt dus in veel werken om een beetje rond te kunnen komen.
Maar op het moment dat ik vrij ben is het eerste wat ik doe mijn kinders halen. Of dat nou om 1800 uur is ( wat gelukkig niet al te vaak voorkomt) of dat dat nou om 1400 uur is.
Ik wil nl ook graag tijd met mijn kiddies doorbrengen en ze niet alleenmaar gehaast bij het opstaan en naar bed brengen.
Als ik een andere mogelijkheid had zou ik die graag aanpakken maar vooralsnog is het helaas niet anders. Het maakt het voor mij wel weer een stuk makkelijker dat ze het erg leuk vinden.
zeg nitwit, volgens jou zijn dus alleen bovenstaande ouders normaal?quote:Op maandag 5 december 2005 20:31 schreef Shreyas het volgende:
Zijn er ook nog ouders hier die hun kinderen nog helemaal zelf opvoeden? Dus hun kinderen bewust nooit naar een KDV en/of BSO brengen. Niet stelselmatig (met stelselmatig bedoel ik één keer per week of vaker) bij opa/oma onderbrengen (of bij een andere oppas) en geen au-pair/oppasmoeder in huis halen om voor hun kinderen te zorgen. En die tot slot ook nooit van plan zijn om van dergelijke kinderopvang gebruik te maken?
Met andere woorden zijn er nog échte normale ouders in dit land?![]()
Geboortedatum: 1983-08-22quote:Op maandag 5 december 2005 20:31 schreef Shreyas het volgende:
Zijn er ook nog ouders hier die hun kinderen nog helemaal zelf opvoeden? Dus hun kinderen bewust nooit naar een KDV en/of BSO brengen. Niet stelselmatig (met stelselmatig bedoel ik één keer per week of vaker) bij opa/oma onderbrengen (of bij een andere oppas) en geen au-pair/oppasmoeder in huis halen om voor hun kinderen te zorgen. En die tot slot ook nooit van plan zijn om van dergelijke kinderopvang gebruik te maken?
Ik heb al eerder aangegeven (ik geef toe dat het meer dan een jaar geleden is ofzo) dat er in mijn profiel niet louter correcte informatie staat. In dit forum probeer ik o.a. anoniem te blijven. Vooral voor de mensen in mijn naaste omgeving. De geboortedatum die in mijn profiel staat is niet correct. Als dat niet worden geapprecieerd dan wil ik die ook wel gewoon weghalen.quote:Op maandag 5 december 2005 21:03 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Geboortedatum: 1983-08-22
Kom jij maar weer terug als je later groot bent![]()
Hierbij wil ik nog toevoegen dat stel dat die geboortedatum wel correct was het zeer ongepast is om als moderator notabene iemand persoonlijk aan te vallen. Anders probeer je gewoon te weerleggen wat ik zeg.quote:Op maandag 5 december 2005 21:45 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik heb al eerder aangegeven (ik geef toe dat het meer dan een jaar geleden is ofzo) dat er in mijn profiel niet louter correcte informatie staat. In dit forum probeer ik o.a. anoniem te blijven. Vooral voor de mensen in mijn naaste omgeving. De geboortedatum die in mijn profiel staat is niet correct. Als dat niet worden geapprecieerd dan wil ik die ook wel gewoon weghalen.![]()
Het is Shreyas by the way.quote:Op maandag 5 december 2005 21:12 schreef E.T. het volgende:
Normaal is zoals velen doen.
Aangezien er door heel veel mensen gebruik wordt gemaakt van kinderopvang is dat dus heel erg normaal.
Dat JIJ dat niks vind, Sheryas is jouw goed recht, maar getuigd niet echt van respect naar je medemens om anderen daar op aan te spreken als 'abnormaal'.
(en de discussie wel of niet gaan werken en dus wel of geen opvang is al diverse malen gevoerd in OUD, met een beetje zoeken kan je dus je lol op)
Ik heb geen probleem.quote:Op maandag 5 december 2005 19:34 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Wat is nou precies je probleem? Dat die mensen lekker declareren wat ze kunnen waardoor je werk niks aan is of heb je daadwerkelijk medelijden met die kindjes?
Werkgever betaald niet mee?quote:Op maandag 5 december 2005 19:09 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Waar kan ik dat declarerenWij betalen alles gewoon zelf (met een beetje hulp van de belastingdienst)
Nou niet iedere werkgever betaalt mee. Het schijnt zo te zijn dat je door de belastingdienst daarin gecompenseerd wordt, maar dit kan ook behoorlijk tegenvallen.quote:Op maandag 5 december 2005 22:25 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Werkgever betaald niet mee?
Anyway, zorg dat dergelijke extra's opgenomen worden in de opvang (ofwel niet apart vermeld) en blijf binnen de grenzen. Zoals de genoemde 5,68 p.u. voor KDV bijv. en het wordt deels vergoed.
Simpel gezegd doet de BD 1/3 deel en een werkgever 1/6 deel, werk je beiden dan zou je dus 2/3 van de kosten kunnen declareren. Kijk anders je CAO even na.
Ja ikkequote:Op maandag 5 december 2005 20:31 schreef Shreyas het volgende:
Ik ben als moderator ook gewoon een user, maar dan met wat meer knopjes. Dat doet verder helemaal niet ter zake...quote:Op maandag 5 december 2005 21:46 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Hierbij wil ik nog toevoegen dat stel dat die geboortedatum wel correct was het zeer ongepast is om als moderator notabene iemand persoonlijk aan te vallen. Anders probeer je gewoon te weerleggen wat ik zeg.
quote:Op dinsdag 6 december 2005 09:27 schreef moussy het volgende:
Joehoe, hier 1 die al 6 jaar thuis is voor de kinderen, oudste is 6 jongste is 2, maar het begint toch echt een klein wereldje te worden zo die 4 muren en de poepluiers, dat ik besloten heb om weer eens naar een baantje te gaan kijken voor max. 20 uur per week.
Dus dat is wat een ouder normaal maakt? Is mijn moeder even blij, voor jouw test is ze in elk geval geslaagdquote:Op maandag 5 december 2005 20:31 schreef Shreyas het volgende:
Het enige smoelwerk wat je soms ziet als je thuis bent is je eigen smoelwerk in de spiegel, nee das leuk! Ik ben het gewoon zat dat thuis zijn en 24 uur per dag moederen. Ik ben ook nog Moussy en dat wil ik niet alleen in de avonduren zijnquote:Op dinsdag 6 december 2005 09:42 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Moussy, je bent normaal... Dat had ik van jou nou nooit verwacht
![]()
Ontopic vraagje:
Weet je al hoe je opvang zou willen regelen?
Dus ouders die hun kinderen naar een opvang moeten bregen voeden hun kinderen niet zelf op en zijn niet normaal?quote:Op maandag 5 december 2005 20:31 schreef Shreyas het volgende:
Het is maar een richtlijn die losjes gehanteerd wordt.quote:Op maandag 5 december 2005 22:46 schreef Igraine het volgende:
[..]
Nou niet iedere werkgever betaalt mee. Het schijnt zo te zijn dat je door de belastingdienst daarin gecompenseerd wordt, maar dit kan ook behoorlijk tegenvallen.
Ik krijg wat betreft werkgeversbijdrage en bijdrage van de belastingdienst samen iets meer dan 1/3 terug, dus zeker geen 2/3 zoals je zegt.
Dat is ook de reden waarom ik zoveel werk.... om dus idd geen "bijstandsmoeder" te worden.quote:Op maandag 5 december 2005 20:29 schreef syzo het volgende:
[..]
Angel hier precies hetzelfde.
Ik ben ook een alleenstaande moeder. Mijn kinderen waren nog net 3 en 5 toen ze naar het kdv/nso moesten omdat ik moest gaan werken.
In het begin maar 2 dagen en langzaam steeds meer omdat ik gewoon geen part time baan kon vinden. Later wilde ik niet meer part time omdat ik ging scheiden en niet in de bijstand wilde. (met alle respect trouwens voor mensen die dat wel zitten hoor. Ik heb er gewoon bewust voor gekozen er alles aan te doen daar niet in te komen ...al vraag ik me soms af waarom ik dat doe)
Nu werk in full time en mijn dochters gaan dus 5 dagen in de week naar de NSO.
In het begin vond ik dat vreselijk, maar zij vinden het geweldig.
Daar ben ik dus ontzettend blij mee want een andere oplossing is er niet. Ik heb nog steeds geen vaste baan en werk via het uitzendbureau. Het is geen vetpot maar het lukt me de eindjes aan elkaar te knopen (soms net niet)en nieuwe schoenen voor mn kinderen te kunnen kopen op het moment dat ze eht nodig hebben.
Het is jouw goed recht om deze mening te hebben, maar bedenk je wel dat iets niet per definitie 'goed' is, omdat het vroeger zo was.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:47 schreef Shreyas het volgende:
Inmiddels moet ik op drie mensen reageren. Ik zal proberen dat te doen in één bericht.
Allereerst leven we in een tijd dat we zeer bewust kiezen voor kinderen, natuurlijk kunnen we niet alles plannen, maar kinderen krijgen tegenwoordig (vaak) wel.
Ik vind het normaal dat als je kinderen krijgt (neemt) je er gewoon zelf voor zorgt. Want als je dat niet doen, waarom neem je dan kinderen?
Reactie op Miss_Dynasty:
Ik heb niet gezegd dat alle ouders die thuisblijven per definitie normaal zijn, ik zeg alleen dat ouders die dat niet doen in mijn ogen niet normaal zijn. Volgens de wetten van de logica is dat een hele andere bewering.
Je tweede punt is zeer nuttig. Juist omdat een kind al naar school gaat, vanwege de leerplicht, zijn ze al een vrij geruime tijd (zeker voor een kind) weg van huis. Als ze daarna (of ook vaak daarvoor) nog moeten bivakeren in een kdv of bso vind ik dat je ze dat echt niet kunt aandoen.
Wat Syzo zegt begrijp ik. Ik heb al vaker gehoord van vrouwen dat ze "de muren op hen af kwamen" (wat het ook mag betekenen) en dat ze het vaker vervelend vinden om de hele dag met hun kind te zitten. (al ken ik er bijna evenveel die zeggen hier geen last van te hebben en het heerlijk vinden om met hun kind thuis te zitten). In dat geval zou part-time werken misschien wel een uitkomst zijn ja.
Waarom ik de term normaal gebruik is deels gebaseerd op ervaringen en deels op feiten.
In mijn vrienden en familiekring werkte vaak alleen de vader, logisch, want ik ben ook een tijdje geleden opgevoed. Toen was dat nog normaal.
Tegenwoordig gebeurt dat steeds minder en dat vind ik afwijkend van hoe het was (van hoe ik het ervaren heb) en dus niet normaal in mijn ogen.
Het tweede punt is meer feitelijk. In de natuur zorgen ouders gewoon voor hun kind(eren) en dat gebeurt in het grootste deel van de wereld (uitgezonderd de westerse landen) nogsteeds.
Maar moet ik nu dan constateren dat het in Nederland dus normaal is dat je je kinderen niet meer zelf opvoedt en ze dus onderbrengt in een kdv, bso, etc.?
Mja, mag je vinden, maar in mijn ogen plak jij in je post iemand die voldoet aan de door jou gestelde eisen, namelijk 'niet stelselmatig gebruik maken van opvang en dat ook nooit zullen doen', het etiketje normaal op. Mag je doen hoor, maar ik denk dat er veel mensen zijn die geen enkele waarde hechten aan jouw etiketje. Mede omdat jouw 'thuisblijfmoederschap is normaal' inderdaad iets is van jouw tijd. Helemaal niet van eeuwen. Er waren tijden dat zowel vader, als moeder, als de zeven kindertjes 18 uur per dag, zeven dagen per week in de fabriek moesten werken. Weinig 'normaals' aan dan. En het 'zorgen in de natuur' dat je aanhaalt, is vooral praktisch: zorgen voor eten, zorgen voor een dak boven je hoofd waar je veilig bent. En het zal me niks verbazen als 'opvoeden' daar weleens bij in schoot.quote:Op woensdag 7 december 2005 20:47 schreef Shreyas het volgende:
Reactie op Miss_Dynasty:
Ik heb niet gezegd dat alle ouders die thuisblijven per definitie normaal zijn, ik zeg alleen dat ouders die dat niet doen in mijn ogen niet normaal zijn. Volgens de wetten van de logica is dat een hele andere bewering.
Dit realiseer ik me maar al te goed. En van mij kant totaal geen kritiek op mensen die het financieel echt niet anders kunnen redden en dus wel moeten werken. Ook alleenstaande moeders hebben uiteraard weinig keus.quote:Op woensdag 7 december 2005 21:41 schreef MevrouwKoRn het volgende:
Allemaal geweldig wat jij schrijft Shreyas, maar heb je er nou nog steeds nooit bij nagedacht dat tijden veranderen, en dat het nu voor heel veel mense echt niet anders kan qua financieen dat ze allebei moeten werken!!
Ik zou als er ooit een kindje gaat komen het allerliefst fulltime mama willen zijn, maar weet nu al dat we dat nooit gaan redden met alleen de baan die mijn vriend heeft, voor alle dingen en dan praat ik niet alleen over luxe artikelen, moeten wij echt SAMEN geld binnen brengen.
Ik vind je wel erg kort door de bocht in je redenatie.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:00 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Dit realiseer ik me maar al te goed. En van mij kant totaal geen kritiek op mensen die het financieel echt niet anders kunnen redden en dus wel moeten werken. Ook alleenstaande moeders hebben uiteraard weinig keus.
Ik erger me vooral aan moeders (en vaders) die nadat ze klaar zijn met hun werk om bijv. 16:00 uur, hun kind toch lekker tot 18:00 uur elders laten bivakeren om zo even 2 uurtjes voor zichzelf te willen hebben.
Of omdat ze gewoon willen werken omdat ze het leuk vinden en niet omdat ze het echt nodig hebben. In dat geval kies je als ouder voor je eigen belang/plezier en niet voor het belang van het kind, het klinkt misschien ouderwets, maar ik vind dat absoluut geen goede zaak.
Kinderen kunnen het beste worden opgevoed door hun ouders, zo blijkt ook uit studies.
Voor degene die dat niet eerder hebben gelezen:
http://www.telegraaf.nl/b(...)_baby__beter_af.html
Ik dwing niemand om mijn mening over te nemen. En ik geloof ook al dat ik jouw standpunten ken. Jij wilt vooral dat ouders dat allemaal zelf moeten weten. Tot op zekere hoogte ben ik het met je eens. Maar kindren voortdurend naar een KDV/BSO brengen is geen goede zaak. Kinderen worden steeds minder opgevoed door hun ouders en daardoor steeds meer door vrienden, klasgenoten, KDV/BSO-genoten, etc.quote:Op woensdag 7 december 2005 22:59 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Mja, mag je vinden, maar in mijn ogen plak jij in je post iemand die voldoet aan de door jou gestelde eisen, namelijk 'niet stelselmatig gebruik maken van opvang en dat ook nooit zullen doen', het etiketje normaal op. Mag je doen hoor, maar ik denk dat er veel mensen zijn die geen enkele waarde hechten aan jouw etiketje. Mede omdat jouw 'thuisblijfmoederschap is normaal' inderdaad iets is van jouw tijd. Helemaal niet van eeuwen. Er waren tijden dat zowel vader, als moeder, als de zeven kindertjes 18 uur per dag, zeven dagen per week in de fabriek moesten werken. Weinig 'normaals' aan dan. En het 'zorgen in de natuur' dat je aanhaalt, is vooral praktisch: zorgen voor eten, zorgen voor een dak boven je hoofd waar je veilig bent. En het zal me niks verbazen als 'opvoeden' daar weleens bij in schoot.
Ik denk hier heel anders over. Grote groepen hangjongeren en ook veel intolerante individuen komen (in mijn omgeving) uit een bevolkingsgroep waarvan ma juist wel heel de dag thuis is en niet overdag werkt. Het is niet zo dat dat automatisch een betere opvoeding oplevert. Ik heb zelfs het vermoeden dat de opvoeding er daar vaak nogal bij inschiet, ondanks dat er geen KDV of BSO aan te pas komt.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:11 schreef Shreyas het volgende:
Iemand die ik hierover sprak gaf zelfs aan dat werkende ouders en weinig tijd voor kinderen ook de hangjongeren heeft gecreërd en de intolerantie binnen de samenleving. Persoonlijk vind ik het een beetje ver gaan om dit direct ook te gaan verkondigen. Maar mocht er een kern van waarheid in zitten (wat ik wel degelijk denk) dan is het niet meer de keuze van de ouders of ze wel of niet full-time gaan werken. Dan is het van maatschappelijk belang om dat juist wel of niet te doen.
Je eerste punt snap ik niet. Ik zei dat je niet je eigen belang boven dat van je kinderen moet stellen, wat je ervan maakt klopt niet helemaal.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:10 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ik vind je wel erg kort door de bocht in je redenatie.
Dus als moeder (ouder) mag je in geen geval voor je eigen belang/plezier kiezen en alleen maar werken als dat financieel strikt noodzakelijk is?
En als het nou financieel noodzakelijk is omdat iemand in een groot huis woont, 2 auto's voor de deur heeft en ieder jaar 2 keer op vakantie wil? Dan kan je ook zeggen, dat diegene er maar voor moet zorgen dat het niet financieel noodzakelijk is, ga maar in een flatje wonen, in een oud barrel rijden en laat die vakanties maar gaan...Dat is puur eigen belang/plezier immers...Dat is dus heel betrekkelijk.
Ik vind er niks mee als een moeder gewoon werkt omdat ze dat ook leuk vindt, werk is ook iets waar je een gevoel van eigenwaarde aan kan ontlenen en ik denk dat dat uiteindelijk ook in het belang van het kind zal zijn. Een kind heeft toch meer aan een moeder die lekker in haar vel zit en tevreden is met wat ze doet of niet?
Om eerlijk te zijn geloof ik het ook niet helemaal, ik vind zo een constatering wel wat ver gaan. Maar ik geloof wel dat er een kern van waarheid in zit.quote:Op woensdag 7 december 2005 23:16 schreef Igraine het volgende:
[..]
Ik denk hier heel anders over. Grote groepen hangjongeren en ook veel intolerante individuen komen (in mijn omgeving) uit een bevolkingsgroep waarvan ma juist wel heel de dag thuis is en niet overdag werkt. Het is niet zo dat dat automatisch een betere opvoeding oplevert. Ik heb zelfs het vermoeden dat de opvoeding er daar vaak nogal bij inschiet, ondanks dat er geen KDV of BSO aan te pas komt.
Je constatering is correct. Ik ageer vooral tegen de groep moeder die hun kinderen fulltime naar het KDV/BSO brengen. Met 2 dagen in de week (maximaal) kan ik leven. Natuurlijk moeten kinderen met andere kinderen kunnen spelen. Ik heb vroeger ook op een peuterspeelzaal gezeten 2-3 dagen in de week ofzo. Daar is niets mis mee. Zolang het maar in het belang is van het kind en niet van de ouders die alleen denken aan hun eigen plezier/geluk en hun eigen portemonee.quote:Op donderdag 8 december 2005 09:35 schreef E.T. het volgende:
Imo zit er een heel groot gebied tussen je kinderen 5 dagen per week naar de opvang brengen en 2 a 3 dagen per week spelen met andere kinderen zoals in dit topic het meest gebeurd.
Ik krijg het gevoel dat Shreyas voornamelijk tegen de 5dpw groep ageert en aangezien hier alleen moeders zitten die hun kind 2 a 3 dagen bij een kdv brengen komen de denkbeelden niet overeen. De 'voorstanders' (om het zo maar even te noemen) redeneren vanuit hun eigen situatie (dus dus maar een paar dagen is) en gaan in op de gedachte van full-time opvang.
Is imo een beetje appels en peren vergelijken
Jij hebt duidelijk niet al mijn posts gelezen, wellicht alleen de laatste paar, daarom ga ik verder niet in op wat je zegt.quote:Op donderdag 8 december 2005 12:56 schreef Tamea het volgende:
Shreyas, ik vind je erg kortzichtig. Het lijkt haast alsof de enige reden dat je het afwijst is dat jij er niet zelf mee opgegroeid bent. Wijs je dan ook de Xbox360 af en mogen je kinderen later daar niet mee spelen en geen verslagen schrijven in Word, omdat er vroeger alleen WP of zelfs een C64 was?
Ook ik vind trouwens 5 dagen kinderopvang per week niet ideaal en snap vaak niet waarom mensen die dat wel vinden kinderen hebben, maar je redenatie vind ik storend.
* Tamea gaat overigens zelf voor 3 dagen kinderopvang. Verder geen gastouders/oma/opa etc. 3 dagen opvang en 4 dagen thuis bij papa en/of mama.
quote:Op woensdag 7 december 2005 23:21 schreef Shreyas het volgende:
In je laatste alinea maak je een goed punt. Het gevoel van eigenwaarde was vroeger wel aanwezig bij vrouwen die niet fulltime werkte en dus fulltime moeder waren. Tegenwoordig is dat niet meer het geval helaas , ik hoop (eigenlijk al tegen beter weten in) het een soort stroming is en dat full-time moeder zijn binnenkort weer in zal zijn, zodat dat vrouwen weer net zoveel eigenwaarde geven als degene die werken.
Ben ik de enige die het woord 'vader' in bovenstaande citaten mist?quote:Op donderdag 8 december 2005 11:59 schreef Shreyas het volgende:
Je constatering is correct. Ik ageer vooral tegen de groep moeder die hun kinderen fulltime naar het KDV/BSO brengen. Met 2 dagen in de week (maximaal) kan ik leven. Natuurlijk moeten kinderen met andere kinderen kunnen spelen. Ik heb vroeger ook op een peuterspeelzaal gezeten 2-3 dagen in de week ofzo. Daar is niets mis mee. Zolang het maar in het belang is van het kind en niet van de ouders die alleen denken aan hun eigen plezier/geluk en hun eigen portemonee.
Als je nou eerst eens kijkt op wie en op wat ik reageer in de stukken tekst die jij hebt geciteerd, dan is dat helemaal niet zo gek.quote:Op donderdag 8 december 2005 20:15 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
[..]
Ben ik de enige die het woord 'vader' in bovenstaande citaten mist?
Het verrast mij dat er in België juist zoveel ouders zijn die beiden fulltime werken. Maar goed, misschien dat België daarom in ongeveer alles slechter is dan Nederlandquote:Op donderdag 8 december 2005 21:38 schreef Libel het volgende:
Hallo,
ik kom uit België en heb een zoontje van 5,5 maanden. In januari ga ik terug voltijds werken en gaat hij naar de opvang. Mijn vriend werkt ook voltijds, dus Aiken gaat vijf dagen per week naar de kinderopvang.
Ik heb wel het gevoel dat het hier in België vaker voorkomt dat beide ouders voltijds werken.
Misschien heeft dit ook wel te maken met het feit dat kindjes in België vanaf 2,5 jaar naar school gaan. Dan zijn ze ook de hele dag van huis weg.
Hoewel ik het natuurlijk leuk zou vinden om enkele dagen per week thuis te kunnen zijn bij mijn zoontje is dit in de praktijk financieel niet haalbaar. Zeker niet als je een huis moet afbetalen en ook af en toe met je gezin uitstappen wil doen zonder te moeten nadenken over elke cent die je uitgeeft (dit is natuurlijk ieder zijn eigen keuze).
Voor de ontwikkeling van het kind vind ik het ook goed dat hij veel met leeftijdsgenootjes kan omgaan. We hechten er wel veel belang aan om van de tijd die we samen doorbrengen maximaal te genieten.
Ik werk zelf in het onderwijs, dus ik ben wel redelijk vroeg thuis 's avonds. Hoewel ik dan natuurlijk nog voorbereidings- en verbeterwerk heb, laat dit me toch toe om wat meer tijd met mijn zoon door te brengen dan wanneer je pas later thuiskomt (zeker woensdagnamiddag en in de schoolvakanties). Misschien als ik enkele maanden voltijds gewerkt heb dat ik er helemaal anders tegenaan kijk.
Het heeft mij eigenlijk wel verrast dat er zo weinig ouders zijn in Nederland (of op dit forum?) die beiden voltijds werken.
1 op de 10 vrouwen stopt met werken na de geboorte van het eerste kind. 9 op de 10 blijven werken, het merendeel idd parttime (maar de exacte cijfers weet ik niet).quote:Op donderdag 8 december 2005 21:38 schreef Libel het volgende:
Het heeft mij eigenlijk wel verrast dat er zo weinig ouders zijn in Nederland (of op dit forum?) die beiden voltijds werken.
Ik bedoelde het niet persoonlijk tegen jouquote:Op vrijdag 9 december 2005 01:12 schreef Shreyas het volgende:
Als je nou eerst eens kijkt op wie en op wat ik reageer in de stukken tekst die jij hebt geciteerd, dan is dat helemaal niet zo gek.![]()
Die cijfers wil ik echt zwart-op-wit zien, voordat ik dat geloof.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:41 schreef poemojn het volgende:
[..]
1 op de 10 vrouwen stopt met werken na de geboorte van het eerste kind. 9 op de 10 blijven werken, het merendeel idd parttime (maar de exacte cijfers weet ik niet).
Bron: CBSquote:Op zondag 11 december 2005 23:29 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Die cijfers wil ik echt zwart-op-wit zien, voordat ik dat geloof.
Ok, dank je. Ik geloof het, maar ik geloof eveneens dat het met ons land nu nog slechter is gesteld dan ik al dachtquote:
bij ons word de vader huisman, en ik word kansloos kunstenaarquote:Op vrijdag 9 december 2005 20:36 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik bedoelde het niet persoonlijk tegen jou
Het gaat er meer om dat er bij dergelijke discussies meestal de nadruk op de vrouw wordt gelegd. Díe moet maar stoppen met werken, díe moet maar thuisblijven. En de vader dan? Natuurlijk, de vrouw baart het kind, dus die zal tijdelijk sowieso ff moeten stoppen met werken. Maar na een tijdelijke periode van rust wordt het normaal gevonden dat de vrouw hooguit part-time gaat werken, en dat de man voltijds blijft werken of hooguit één dag in de week minder.
Jij bent nu nog triester dan dat ik al dachtquote:Op maandag 12 december 2005 11:20 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ok, dank je. Ik geloof het, maar ik geloof eveneens dat het met ons land nu nog slechter is gesteld dan ik al dacht![]()
Ik realiseer me eigenlijk nu pas dat dit gegeven (ik weet inmiddels dat het klopt) eigenlijk niets zegt over het aantal thuisblijfmoeders. Het zegt alleen iets over de vrouwen die al werkten voor ze kinderen hadden, daarvan gaat 90% er gewoon mee door en stopt slechts 10%.quote:Op vrijdag 9 december 2005 01:41 schreef poemojn het volgende:
[..]
1 op de 10 vrouwen stopt met werken na de geboorte van het eerste kind. 9 op de 10 blijven werken, het merendeel idd parttime (maar de exacte cijfers weet ik niet).
In derdewereldlanden gaan de kinderen vanaf kleins af aan met de moeder mee op het land werken, dan hangen ze in een doek aan de moeder. Of... ze blijven bij tante, buurvrouw of oma, samen met een lading neefjes, nichtjes en buurkinderen. Ook een vorm van kinderopvang dus.quote:Op maandag 12 december 2005 22:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Ik realiseer me eigenlijk nu pas dat dit gegeven (ik weet inmiddels dat het klopt) eigenlijk niets zegt over het aantal thuisblijfmoeders. Het zegt alleen iets over de vrouwen die al werkten voor ze kinderen hadden, daarvan gaat 90% er gewoon mee door en stopt slechts 10%.
Maar er zijn ook vrouwen die sowieso al niet werkte (omdat ze sowieso al ooit kinderen wilden of om welke andere reden dan ook). Ik geef toe dat dat er waarschijnlijk niet zoveel zullen zijn.
Verder reageer ik niet meer op users die mij persoonlijk aanvallen. Aan dergelijk onprofessioneel gedrag verspil ik geen tijd meer.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |