Net geen twee. De onofficiele slogan van BAe was een poosje "95% of the capabilities at almost half the price." De ontbrekende 5% was het missen van stealth trouwens.quote:Op maandag 5 december 2005 15:08 schreef Thermo het volgende:
[..]
Leuk ja die F/A-22A Raptor, kleine 200 miljoen per stuk omdat ze zo weinig orders hebben binnen gekregen. Daar krijg je dan hoeveel Typhoons voor?
2 geloof ik (70/80 miljoen Euro's toch)quote:Op maandag 5 december 2005 15:08 schreef Thermo het volgende:
[..]
Leuk ja die F/A-22A Raptor, kleine 200 miljoen per stuk omdat ze zo weinig orders hebben binnen gekregen. Daar krijg je dan hoeveel Typhoons voor?
say what?quote:Op maandag 5 december 2005 15:12 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Net geen twee. De onofficiele slogan van BAe was een poosje "95% of the capabilities at almost half the price." De ontbrekende 5% was het missen van stealth trouwens.
Of was het "less than half"quote:Op maandag 5 december 2005 15:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
2 geloof ik (70/80 miljoen Euro's toch)
[..]
say what?
hoe duur zijn die dingen in vredesnaam?
ik dacht 2x zo duur als de jsf dus iets van een miljoen of 70 80quote:
Farnborough show report 2004quote:To date, the research-and-development bill for the Raptor is more than $40 billion. Total cost per aircraft including all program expenses is between $250- and $300 million, with the basic production price set at about $130 million, which makes the $35- to $40 million cost of a Sukhoi Su-30MK or even the original planned cost of the F-22 back when the program started (a mere $35 million) seem like a bargain by comparison.
Klopt, ook de F-14 en F-15 zijn op die manier ontwikkeld. Buitenlandse orders waren een leuke plus, maar nooit nodig om een programma door te laten gaan of niet (alhoewel: de F-14 ging door dat beleid bijna economisch op zijn plaat, maar werd gered door -oh ironie- Iran). Bij de JSF ligt dat ietsje anders, als buitenlandse investerrders weglopen gaat het programa waarschijnlijk de maand erop onderuit. In ieder geval als de Britten eruit stappen. Als meerdere Europese landen min of meer tegelijk opstappen (bijvoorbeeld de EPAF landen+ Italië) dan zie ik dat ook nog wel gebeuren.quote:Op maandag 5 december 2005 16:39 schreef Sickie het volgende:
De F22 is dan ook nooit ontwikkeld om verkocht te worden. Het hele economische component heeft plaats gemaakt voor de wens het beste van het beste te produceren, ongeacht de prjis.
de stuksprijs van de JSF is in 2 jaar tijd al gestegen van 38 naar 47 miljoen dollar, nu het aantal orders achteruit holt, reken er maar op dat die prijs nog flink gaat stijgen. Tegen de tijd dat wij hem gaan kopen is de prijs in dit tempo ruim boven de 100 miljoen per stuk, plus dat het project steeds verder achter loopt op schema. Het zou me verbazen als we (als de deal al doorgaat) voor 2017 de eerste JSF geleverd wordt.quote:Op maandag 5 december 2005 15:45 schreef Thermo het volgende:
The full, "fly-away" price of a single Typhoon works out to ¤62,900,000.
Dat weet ik niet.quote:Op maandag 5 december 2005 19:43 schreef sp3c het volgende:
hoe kom je aan die cijfers?
het eerste toestel is dit jaar in mei in productie gegaan dat moet wel heel raar lopen als dit 12 jaar gaat duren en 50 miljoen dollar aan de prijs toevoegd.
voor 100 miljoen dollar per stuk kopen de Amerikanen het toestel niet eens en 16 toestellen voor Nederland?
dat is niet eens 1 squadron, reken maar op 80 toestellen op zijn minst
staat gewoon op de mindef site .quote:De productiefase ("Full Rate Production" (FRP)) vertraagt hiermee in totaal twee jaar en vangt aan in 2014.
Nog steeds proefmodel. Ze worden wel steeds meer echt, maar toen hier de discussie ging over de opvolger van de F16 gold dat ook voor concurrenten van de jsf.quote:Op maandag 5 december 2005 20:11 schreef Kogando het volgende:
Onzin, die JSF komt er echt wel.. dat ding vliegt al inmiddels.
wat klets je nou???quote:Op maandag 5 december 2005 20:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
we zitten voorlopig nog in de ontwikkelingsfase, de echte productie begint volgens de Amerikanen op zijn vroegst in 2012 en de laatste berichten spreken al over 2014. Verder ben ik het met Strijder eens dat je niet zover van tevoren je al moet vastleggen op 1 toestel, zeker niet als je nu al ziet aankomen dat de JSF wel eens achterhaald zou kunnen zijn tegen de tijd dat de productie start. (als die ooit al start) één of ander testmodel kun je niet meerekenen als "productie"
Nederland hoeft zeker niet voor 2009 te beslissen hierover, laten we het dan ook vooral niet doen.
quote:Op maandag 5 december 2005 20:11 schreef Kogando het volgende:
Onzin, die JSF komt er echt wel.. dat ding vliegt al inmiddels.
google???quote:Op maandag 5 december 2005 20:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat lijkt me vrij moeilijk als er geen vliegtuigen zijn.. Waar haal je dat vandaan?
quote:F-35 Manufacturing
The first part for the first F-35 JSF aircraft was cut on 10 November 2003. Since then, thousands of parts have been coming together as the team works to complete the first (A-1) F-35. Check back for updates!
http://www.jsf.mil/gallery/gal_photo_sdd_f35manf.htm#30NOV05
Full Rate production levert niet het eerste toestel op natuurlijk, dat wil enkel zeggen dat het vanaf dat moment lopende bandwerk isquote:Op maandag 5 december 2005 20:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
staat gewoon op de mindef site .
en jij denkt dat de partnerlanden al vliegtuigen krijgen uit de initial production fase? Als Nederland al besluit de JSF aan te schaffen, dan zal de eerste er zeker niet voor 2014 zijn.quote:Op maandag 5 december 2005 20:35 schreef sp3c het volgende:
[..]
Full Rate production levert niet het eerste toestel op natuurlijk, dat wil enkel zeggen dat het vanaf dat moment lopende bandwerk is
Comanche was niet verouderd, maar het voegde te weinig toe tov Apache (no bang for our bucks) dus zijn ze er mee opgehouden en gaan ze de techniek in de Apache proberen te verwerken.quote:Op maandag 5 december 2005 20:26 schreef TremorChrist het volgende:
[..]
Dat deed de comanche (stealth heli, opvolger apache) ook al wel volgens mij. Maar dat proces is al een tijdje helemaal stopgezet vanwege inmiddels alweer veroudering van de heli ofzo. Dus dat die JSF al heeft gevlogen zegt niks. En met de opkomende UAV's zou het me eerlijk gezegd niks verbazen als Amerika de stekker uit het project trekt. En dan gaat het geheid op zijn plaat. Maar goed, de tijd zal het ons leren....
Het grappige is dat de techneuten allemaal dingen roepen over AI, terwijl die techniek nog helemaal niet uitgekristalliseerd is, en voorlopig ook nog lang niet zal zijn. Ik geef toe, het zit er wel aan te komen, maar uiteindelijk zullen het toch poppetjes zijn die het gevecht moeten doen, en niet AI-robots. Oorlogen voer je niet met robots namelijk, maar met mensen. Je kunt miljoenen robots tegen elkaar laten vechten, maar uiteindelijk komt het neer op een gevecht van poppetjes tegen elkaar. Immers: verliezen van materieel is niet zo'n drama, materieel kun je vervangen.quote:Op maandag 5 december 2005 20:02 schreef Strijder het volgende:
[..]
Dat weet ik niet.
Op dit moment zie je in alle westerse landen dat alles zo goedkoop mogelijk moet, en daar dan nog eens 25% onder. Dus ook vliegtuigen. Misschien niet met 10 jaar, maar toch wel heel snel zal het merendeel van de menselijke onderdelen worden vervangen door "high-tech ai". Druk op de knop (natuurlijk niet van een of andere achterlijke militair, maar door de politicus met verstand van zaken...) en klaar, voor nagenoeg geen geld weer een oorlog gewonnen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |