quote:
Op dinsdag 6 december 2005 00:51 schreef Strijder het volgende:[..]
Nu ja, atoomwapen is atoomwapen.
Als wij er op een of andere manier voor kunnen zorgen dat ze verdwijnen, graag.
Beetje naief, is het niet? Ik zei al: die dingen zijn nu eenmaal uitgevonden, en dat kan niet ongedaan worden gemaakt. Ze bestaan, net zoals auto's en milieuvervuiling.
quote:
[..]
Ervaringen uit het verleden geven toch wel ernstige verdenking dat wij hoe dan ook kiezen voor de jsf.
Omdat wel al zoveel hebben uitgegeven, omdat we er al zoveel voor hebben gedaan, omdat zus, omdat zo.
Voor een deel logisch (we doen mee met de ontwikkeling of de Amerikanen geven ons op zijn minst die indruk ), aan de andere kant: een echt neutrale keuze kun je dus niet meer maken. En ik heb ook absoluut niet de indruk dat die keuze ooit neutraal moest zijn, alternatieven destijds waren zeer serieus maar werden afgewimpeld.
Welke ervaringen uit het verleden? De aanschaf van de franse Brequet Altantics, die in zee stortten, en binnen 10 jaar weer vervangen werden door het oorspronkelijke vliegtuig dat het om politieke redenen niet mocht worden, al was het de beste (de Orion)? De aanschaf van de Franse Cougar-II misschien? Die na 2-3 jaar allemaal terug moesten naar de fabriek om een modificatie te ondergaan aan de lekkende brandstoftanks? Of de ervaringen met de MRCA, waar Nederland van aan de wieg stond, maar waarvan het overlegmodel leidde tot zo'n groot en zwaar toestel (de huidige Tornado) dat we er na veel gesteggel vanaf zagen, om het meest succesvolle toestel na de Phantom-II te kopen (de F-16)? Als je het over die ervaringen hebt, dan kun je inderdaad alleen maar kiezen voor de JSF, ja.
quote:
[..]
Een anti-Amerika-houding is er zeker (maar dat is bij ieder weldenkend mens zo).
Toch is dat niet de reden dat ik zo sceptisch ben over de jsf.
Dat ding was bij voorbaat het antwoord op alles wat we willen. Bij voorbaat een succes. Nu ken ik niet zo heel veel projecten waarvan succes bij voorbaat gegarandeerd is, misschien kan je er een paar aangeven, maar erg veel zullen het er niet zijn.
De F-16 was, zodra zijn Technology Demonstrator dagen over waren een succes, dat was duidelijk op de dag dat de 5 oorspronkelijke klanten hun handtekening onder het contract zetten. De F-16 werd oorspronkleijk niet ontworpen om tot een operationele kist te komen, maar om te kunnen zien wat je kon bereiken door te proberen om met zo min mogelijk geld een zo goed mogelijk toestel te kunnen bouwen. IMHO overigens de enig juiste manier van werken, maar helaas is het bij de F-16 gebleven. Verder nog de (Super) Hornet, die al bij voorbaat zo'n succesnummer was dat vrijwel alle jacht- en aanvalsvliegtuigen van de USN op de nominatie kwamen om erdoor vervangen te worden. En dan de Tornado natuurlijk.
quote:
Verder is het absoluut geen wereldproject, de Amerikanen bepalen wat er in komt en het leukste speelgoed houden ze zelf. Dat betekend niet dat wij slecht spul krijgen of ontwikkelen of dat andere landen vriendelijker zouden zijn, maar om je voor zo'n produkt op zo'n manier te verbinden met een land dat vrij eigen interpretaties heeft van vrede en vrijheid is op zijn zachtst gezegd niet verstandig.
En nee, dat is niet anti-Amerika, dat is realistisch.
Je vermengt argumenten voor/tegen een vliegtuig, met argumenten over een bepaalde regering (die overigens democratisch gekozen is). Da's niet echt handig voor de discussie, en bovendien werkt diezelfde regering op grote schaal samen met een andere (Europese) regering die ook niet helemaal zuiver op de graat is, maar wel betrokken bij de Typhoon. Nog een Europese regering heeft een op zijn zachtst gezegd dubieuze "track-record" als het gaat om het ophouden van de democratische regels (hoofddoekjes op school, en de Rainbow Warrior, om maar iets te noemen).
Ga eens na op welke punten de Nederlanders scoren bij de JSF. Vooral op het gebied van arbo en milieu zijn er flinke klappen gemaakt, waar alle JSF partners van gaan profiteren, maar ook op het gebied van fabrikage (Stork), bediening en de cockpit-inrichting (ergonomie) heeft Nederland veel toegevoegd. Krijgen we daarmee een maatproduct? Nee, natuurlijk niet. Maar we krijgen zeker geen slechtzittende confectie, en omdat we al bij het ontwerp die hebben laten aanpassen zijn de kosten lager dan het achteraf laten veranderen (voor zover al mogelijk) van de ontwerpen van de Gripen, Rafale of Eurofighter. Die toestellen zijn trouwens ooit wel als alternatief in de race geweest: als alternatief voor de MLU. We kozen destijds voor de MLU, omdat de Rafale en Gripen dezelfde technologie vertegenwoordigden als de F-16 (die we op dat moment al 15 jaar vlogen), en omdat de Eurofighter (Typhoon) nog altijd niet vloog. We zijn nu 10 jaar verder, en de stand van zaken is nauwelijks gewijzigd. Alleen is de keus nu niet het uitvoeren van een MLU, maar het kiezen van een geheel nieuw toestel. En de concurrerende aanbiedingen zijn exact hetzelfde als destijds bij de MLU: de technologie die we nou juist willen vervangen, en een toestel dat nog altijd (10 jaar later!) niet de squadron status heeft bereikt! Voor de duidelijkheid: Eurofighter (van vertragingen gesproken) is al minstens 10 jaar te laat bij de squadrons. Vraag maar na in Italië: die hebben eerst 10 jaar Tornado F3s gehuurd bij de RAF, en huren nu voor nog eens max 10 jaar F-16s van de USAF. Wie klaagde ook al weer over uitstel en afstel?
quote:
De Amerikanen houden zich niet aan de afspraak, nu, waarom moeten wij dat dan wel doen ?
Afkappen dat project en laat ze maar een fatsoenlijk bod doen, dat we kunnen vergelijken met anderen (een soort marktwerking, iets wat de huidige politiek zeker kan waarderen).
Aan welke afspraak houden de Amerikanen zich niet? Ze doen onderzoek naar een opvolger voor o.a. de F-16. De afspraak is dat wij daar aan meedoen, en daar betalen we voor. De afspraak is dat wij (en andere landen) een reële kans krijgen op het binnenhalen van compensatie-orders. Die afspraak is tot op de dag van vandaag helemaal nagekomen. Er lopen Nederlanders mee op (dure) stageplekken, Stork (o.a.) bouwt onderdelen voor d pre-productie serie. We hebben invloed op het ontwerp. In andere landen wordt geklaagd, omdat de indruk bestaat dat de VS alle krenten in de pap aan hun eigen industrie geven. Nog afgezien van het waarheidsgehalte (de voorman van Stork beweerde namelijk vorig jaar nog dat het NL bedrijfsleven meer had binnengehaald dan er was uitgegeven), moet je dat ook zien als een politiek spel. Natuurlijk klagen ze allemaal, want ze willen alemaal zo veel mogelijk van de buit binnenharken. Als je zegt dat je tevreden bent als klant krijg je geen orders meer.
En het hele project is juist gebaseerd op marktwerking. Als jij een beter product levert aan de JSF, en liefst tegen een gelijke of lagere prijs, dan heb jij de deal. Dat is beter dan hoe het vroeger ging: toen kreeg je een deal, zelfs als jouw product slechter was (dat is bijvoorbeeld hoe de Typhoon in elkaar gezet wordt. Het ene land bouwt volgens verdrag de linker vleugel, het andere de rechter, een derde de romp, en de 4e de cockpit. Als het 4e land een slecht product levert, dan zit je over 5 jaar allemaal met technisch perfecte vliegtuigen zonder cockpit.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan
controleren...
-
Privacy Matters