abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:13:07 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32759463
Bijna 1700 Nederlandse militairen op missie
DEN HAAG - Het kabinet besluit waarschijnlijk volgende week om volgend jaar juni 1100 militairen extra naar Afghanistan te sturen. Op dit moment zijn ongeveer 1680 Nederlandse militairen op uitzending in het buitenland. Een overzicht.

Voor de internationale veiligheidsmacht ISAF in Afghanistan werken in totaal 376 Nederlandse militairen. Dat zijn er 82 op het ISAF-hoofdkwartier in Kabul, 103 bij het F-16 detachement, 162 bij het PRT detachement in de noordelijke provincie Baghlan, 27 bij het Hercules C-130 detachement en twee militairen bij het regionaal coördinatiecentrum in Kunduz.

Aan de Operatie Enduring Freedom (OEF), de internationale strijd tegen het terrorisme doen op dit moment zo'n 680 Nederlandse militaren mee. Dat zijn ongeveer 180 special forces van het Korps Commandotroepen (KCT) en de mariniers in Kandahar in het zuiden van Afghanistan, ongeveer zeventig voor de Chinook-helikopters in Kandahar, drie op het Amerikaanse hoofdkwartier in Tampa (Florida), zes op het regionale hoofdkwartier van de VS, in Bahrein, ongeveer tweehonderd op het LC-fregat Hr.Ms. Zeven Provinciën, ongeveer 160 op het bevoorradingsschip Hr.Ms Amsterdam en ongeveer zestig op de onderzeeboot Hr.Ms. Bruinvis.

Verder heeft Defensie momenteel 455 militairen actief op de Balkan, van wie het merendeel (455) meedoet aan de EU-missie in Bosnië.

In Irak zitten nu negentien militairen, van wie het merendeel (vijftien) deelneemt aan de NAVO-trainingmissie in Bagdad.

In Congo en Djibouti zitten nu zes Nederlandse militairen, in Indonesië zitten er vijf, voor de waarnemersmissie in Atjeh. In het noorden van Israël zitten dertien militairen voor de VN-operatie Untso. In Litouwen zit een militair.

In Pakistan zitten ongeveer 130 militairen in verband met hulpverlening aan de slachtoffers van de aardbeving.

Aldus de bron telegraaf.nl
-----------------------------------------------

Nu kijk ik op een andere bron en daar gaat men uit van 1551. Aldus de website van Min. Def.
http://www.mindef.nl/missies/index.aspx

Het lijkt me in de aanloop naar de aanstaande missie van pak 'm beet 1100 man wel interessant om te weten waar al onze militairen zich nu bevinden.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_32760379
wat doet die eene militiar in litouwen?
.mwep
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:53:03 #3
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32760472
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 17:48 schreef got.rice het volgende:
wat doet die eene militiar in litouwen?
Die zal daar denk ik zitten ivm. het opzetten van een Lituaanse Luchtmacht aangezien dat land dat nog niet heeft. De site van Min.Def zegt daar niets over btw.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  Moderator vrijdag 2 december 2005 @ 18:44:59 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32761660
De NATO doet de luchtverdediging van de Baltische staatjes omdat ze zelf geen geld hebben voor een luchtmacht daar heeft Nederland ook meegedaan met F16's, maar de Duitsers hebben het overgenomen met Phantoms dacht ik

die militair is waarschijnlijk een liason of stafofficier
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_32773393
Wat een ellende weer. Kost een fortuin, als er een schot gelost wordt zal het land te klein zijn en komen er weer overloze discussies over of ze toch maar niet beter terug moeten komen, en als zij iemand beschieten worden ze voor het gerecht gesleept.

Verder zitten ze een beetje te niksen, een paar hutjes te bouwen voor de inboorlingen en vooral zich vervelen.

Iets doen, gebeurt toch niet, want dat is gevaarlijk en vechten, daar is het leger natuurlijk niet meer voor (behalve dat van de VS dan). Het is gewoon een politiek gebaar en daar ik op.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 04:01:14 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32773876
lul niet zo stom
pi_32774132
Lul zelf niet zo stom. Als je het niet met me eens bent dan kun je dat ook fatsoenlijk brengen. De omgekeerde wereld, dat een user dat aan een mod moet vertellen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32774215
StefanP heeft wel een punt. Nederland wil overal bij zijn (wat op zich goed is), maar zo gauw als een Nederlandse soldaat een schot lost is het land te klein en wil het OM de beste man zelfs gaan veroordelen nadat hij uitgebreid door het slijk is gehaald. Zie Erik O.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 3 december 2005 @ 05:49:05 #9
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32774223
Niet geheel waar, er zijn Nederlandse troepen in Afghanistan aanwezig die wel degelijk 'oorlog' voeren en actief op zoek zijn naar deze pipo.

Maar daar hoor je niks over en dat hoeft ook niet.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_32774227
Klopt, maar Erik O. werd toch echt door het slijk gehaald en het OM wilde hem zelfs veroordelen. Als het zo moet, dan kun je maar beter thuisblijven en op de Oirschotse heide op denkbeeldige vijanden jagen.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zaterdag 3 december 2005 @ 05:54:56 #11
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32774248
Dat hele Erik O. kwam ook mij de neus uit, typisch Nederlands gezever.

Ik ben voor nuttige bijdrages maar er is een grens voor velen voor wat 'nuttig' is.

Ik ben blij dat de Nederlandse troepen weg zijn uit Irak, ook dat wordt steeds meer een wespennest voor Bush en de steun wordt, zelfs in de VS, steeds minder.

't Werd ook wel tijd.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_32774258
Typisch Nederlands gezever inderdaad. Waar oorlog is, wordt geschoten. Als je dan mensen die je daar zelf heen hebt gestuurd gaat vervolgen omdat ze hebben geschoten dan kun je ze echt beter thuislaten. Maar da's mijn mening.
  zaterdag 3 december 2005 @ 05:58:16 #13
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_32774263
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 05:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Typisch Nederlands gezever inderdaad. Waar oorlog is, wordt geschoten. Als je dan mensen die je daar zelf heen hebt gestuurd gaat vervolgen omdat ze hebben geschoten dan kun je ze echt beter thuislaten. Maar da's mijn mening.
't Zal niet vaak gebeuren maar daar ben ik het met je eens.
pi_32774317
Ik vind dat als je mensen ergens heen stuurt, je ze ook echt iets moet laten doen. Dus niet hier een huisje bouwen en daar een brug maken, want hoewel dat ook zinvol is, is het niet echt waar een leger voor is.

Veel ellende had in de eerste plaats voorkomen kunnen worden door in te grijpen, in plaats van oorlogen hele landen te laten vernietigen en ontwrichten en dan achteraf aan te komen zetten. Ja, dat kost je ongetwijfeld de levens van je eigen soldaten, maar het is vele malen netter dan achteraf met een handjevol soldaten als "vredesmacht" langs te komen en een paar gebouwtjes recht te zetten. Durf je die mensen dan nog in de ogen te kijken? Ik heb het nu waarschijnlijk meer over VN-achtige praktijken, maar met de inzet van Nederlandse troepen in oorlogsgebied krijg ik sterk de indruk dat ze daar dus enkel voor politieke doeleinden zijn: "kijk eens, wij doen mee!" Terwijl het "front" door Britten, Amerikanen en wie dan ook bemand wordt.

Dezelfde manschappen die in de openingspost genoemd worden, zouden veel meer van nut zijn in BV Darfur of een willekeurig Afrikaans land waar een burgeroorlog wordt. Ingrijpen met westerse technologie en training, het zootje rechtzetten. Het hoeft niet eens een echte oorlog te zijn, zolang de andere kant maar het idee krijgt dat het menens is. Dus bv een paar keer met chirurgische precisie aanvallen en in een uur vertrokken zijn. Dat betekent niet dat je tot in de eeuwigheid een troepenmacht daar moet houden, als je dat om de zoveel tijd onaangekondigd doet als afstraffing, is er volgens mij veel te bereiken.
-Mark Steyn
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 06:50:46 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774394
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 05:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
StefanP heeft wel een punt. Nederland wil overal bij zijn (wat op zich goed is), maar zo gauw als een Nederlandse soldaat een schot lost is het land te klein en wil het OM de beste man zelfs gaan veroordelen nadat hij uitgebreid door het slijk is gehaald. Zie Erik O.
hij heeft helemaal geen punt hij kletst uit zijn nek, in 50 jaar vredesmissies en daarbij is in die jaren met alle kalibers geschoten van 7.62 mm tot TOW en van mk82 bommen tot 120 mm granaten

dus doe nu niet alsof elke militair die schiet aangeklaagd wordt aub
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 05:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
helemaal niet typisch Nederlands, vrijwel elk land dat in Irak heeft gezeten heeft dit soort zaken gehad van de Britten tot de Amerikanen en de Australiers
pi_32774401
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 06:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

hij heeft helemaal geen punt hij kletst uit zijn nek, in 50 jaar vredesmissies en daarbij is in die jaren met alle kalibers geschoten van 7.62 mm tot TOW en van mk82 bommen tot 120 mm granaten

dus doe nu niet alsof elke militair die schiet aangeklaagd wordt aub
Recent is Erik O. toch echt voor het gerecht gesleept vanwege een schot op een plunderaar. Als het zo moet, dan kun je echt beter thuisblijven.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 06:54:02 #17
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774405
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 06:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Recent is Erik O. toch echt voor het gerecht gesleept vanwege een schot op een plunderaar. Als het zo moet, dan kun je echt beter thuisblijven.
0 dus Erik O. is de enige die geschoten heeft tijdens die recente missie?
pi_32774413
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 06:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

0 dus Erik O. is de enige die geschoten heeft tijdens die recente missie?
Dat zeg ik niet, ik zeg wel dat hij door het slijk gehaald is en dat men heeft gepoogd hem achter de tralies te krijgen.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:01:21 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774427
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 06:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, ik zeg wel dat hij door het slijk gehaald is en dat men heeft gepoogd hem achter de tralies te krijgen.
dat is idd triest ja maar nogmaals laten we niet doen alsof dit bij elk schietincident is gebeurt want dat is pure onzin.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:02:15 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774431
trouwens dat zeg je wel degelijk
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 05:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
pi_32774432
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:01 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is idd triest ja maar nogmaals laten we niet doen alsof dit bij elk schietincident is gebeurt want dat is pure onzin.
Maar het gebeurt wel. Als je op belachelijke gronden door het slijk wordt gehaald nadat je prima je werk hebt gedaan in Irak.... Dat vind ik toch een hele slechte zaak. Dan kun je echt beter thuisblijven.
pi_32774433
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:02 schreef sp3c het volgende:
trouwens dat zeg je wel degelijk
[..]
Het land was ook te klein nadat Erik O. dat schot had gelost.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:03:32 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774436
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Maar het gebeurt wel. Als je op belachelijke gronden door het slijk wordt gehaald nadat je prima je werk hebt gedaan in Irak.... Dat vind ik toch een hele slechte zaak. Dan kun je echt beter thuisblijven.
het is in 50 jaar welgeteld 1x gebeurt ja laten we daar aub niet meer waarde aanhechten dan het heeft zeg
pi_32774442
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

het is in 50 jaar welgeteld 1x gebeurt ja laten we daar aub niet meer waarde aanhechten dan het heeft zeg
Het is anders wel recent gebeurt en het gebeurt dus.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:05:43 #25
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774448
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het land was ook te klein nadat Erik O. dat schot had gelost.
daarvoor waren er ook al schietincidenten en hoorde je er niemand over, de man werd verdacht van het pzettelijk doodschieten van een Irakese burger logisch dat mensen daar raar van staan te kijken ... als die het daadwerkelijk gedaan had dan hadden ze hem van mij ook in een hele diepe put mogen smijten.

alleen was het hier iemand van het OM met een powertrip aan het werk dat is jammer maar zal niet zo heel snel meer gebeuren neem ik aan
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:06:14 #26
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774450
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Het is anders wel recent gebeurt en het gebeurt dus.
er zijn recent ook schietpartijen geweest waar niemand om begon te springen ... dus
pi_32774454
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:05 schreef sp3c het volgende:

[..]

daarvoor waren er ook al schietincidenten en hoorde je er niemand over, de man werd verdacht van het pzettelijk doodschieten van een Irakese burger logisch dat mensen daar raar van staan te kijken ... als die het daadwerkelijk gedaan had dan hadden ze hem van mij ook in een hele diepe put mogen smijten.

alleen was het hier iemand van het OM met een powertrip aan het werk dat is jammer maar zal niet zo heel snel meer gebeuren neem ik aan
Mensen staan er raar van te kijken? Er wordt daar dagelijks volop geschoten en geplunderd, terwijl er ook volop aanslagen worden gepleegd. Dan is het niet zo raar dat een Nederland die daar naar toe is gestuurd door de Nederlandse regering eens 'n schot lost en iemand raakt...

Vervolgens wordt hij op hoge poten terug naar Nederland gehaald om hem hier eens flink door het slijk te halen en hem zelfs voor de rechtbank te slepen...

Dat is echt belachelijk.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:07:46 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774455
quote:
27-01-2005 15:47
OM OVER SCHIETINCIDENT IN IRAK: GEWELD WAS PROPORTIONEELHet Openbaar Ministerie heeft het onderzoek naar het schietincident in Irak op 19 januari jl. afgerond. Bij dit incident kwam een Irakees om het leven. Het OM concludeert dat in deze situatie terecht en proportioneel geweld is gebruikt. Voor hen is de zaak hiermee afgedaan.

Op 19 januari reed een Iraakse auto met twee inzittenden met hoge snelheid op een Nederlandse controlepost af. De bestuurder negeerde de voorwaarschuwingen en bleef met onverminderde vaart recht op de Nederlandse militairen af rijden. Vervolgens werd op korte afstand gericht geschoten. Hierbij werd de bijrijder dodelijk getroffen.

http://www.mindef.nl/actu(...)7_omspreektvrij.aspx
hier bivjoorbeeld
pi_32774456
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:06 schreef sp3c het volgende:

[..]

er zijn recent ook schietpartijen geweest waar niemand om begon te springen ... dus
Er is kennelijk altijd een kans dat het OM het nodig vindt om je door het slijk te halen....
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:09:51 #30
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774459
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Mensen staan er raar van te kijken? Er wordt daar dagelijks volop geschoten en geplunderd, terwijl er ook volop aanslagen worden gepleegd. Dan is het niet zo raar dat een Nederland die daar naar toe is gestuurd door de Nederlandse regering eens 'n schot lost en iemand raakt...
dat was dan ook het probleem niet, het probleem was dat hier een burger opzettelijk door zijn rug zou zijn geschoten op grote afstand ... bleek later nix van waar te zijn maar toch

uitzending naar oorlogsgebied is geen vrijbrief om maar aan het moorden te slaan
quote:
Vervolgens wordt hij op hoge poten terug naar Nederland gehaald om hem hier eens flink door het slijk te halen en hem zelfs voor de rechtbank te slepen...

Dat is echt belachelijk.
achteraf gezien wel ja maar als hij daadwerkelijk schuldig was dan niet
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:10:46 #31
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774464
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Er is kennelijk altijd een kans dat het OM het nodig vindt om je door het slijk te halen....
als je je niet aan de regels houd dan krijg je straf ja ... 0h the humanity!!
pi_32774467
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:10 schreef sp3c het volgende:

[..]

als je je niet aan de regels houd dan krijg je straf ja ... 0h the humanity!!
Erik O heeft zich wel aan de regels gehouden.
pi_32774470
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:09 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat was dan ook het probleem niet, het probleem was dat hier een burger opzettelijk door zijn rug zou zijn geschoten op grote afstand ... bleek later nix van waar te zijn maar toch

uitzending naar oorlogsgebied is geen vrijbrief om maar aan het moorden te slaan
[..]

achteraf gezien wel ja maar als hij daadwerkelijk schuldig was dan niet
Dan kan dat best onderzocht worden zonder Erik O eerst door het slijk te halen en hem voor de rechtbank te slepen.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:12:36 #34
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774471
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Erik O heeft zich wel aan de regels gehouden.
die heeft dan ook geen straf gekregen
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:13:35 #35
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774475
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dan kan dat best onderzocht worden zonder Erik O eerst door het slijk te halen en hem voor de rechtbank te slepen.
dat gebeurt doorgaans dan ook, dit geval was apart en het OM heeft zich hier flink voor lul gezet
pi_32774476
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:12 schreef sp3c het volgende:

[..]

die heeft dan ook geen straf gekregen
Hij is wel flink door het slijk gehaald door het OM en men geeft daarmee een bepaald signaal af.
pi_32774477
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat gebeurt doorgaans dan ook, dit geval was apart en het OM heeft zich hier flink voor lul gezet
Erik O stond ook flink voor paal door deze ondoordachte en belachelijke actie van het OM.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:15:13 #38
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774481
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Hij is wel flink door het slijk gehaald door het OM en men geeft daarmee een bepaald signaal af.
jaja dat weten we nu wel he het is veel te vroeg om hier een beetje mezelf te gaan lopen herhalen dus voor de laatste keer, laten we niet doen alsof dit iedere keer gebeurt want dat is pure onzin
pi_32774482
Zodra er een Nederlandse dode valt, zal de wereld te klein zijn. Dat niet bij elk schot het OM er bovenop springt zal best waar zijn, maar zoals ik al aangaf is de inzet bij echte acties verwaarloosbaar en blijft het veelal beperkt tot een beetje in de zon zitten nadat de rook van de echte actie opgeklaard is. Ik vind het hypocriet.
-Mark Steyn
pi_32774484
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

jaja dat weten we nu wel he het is veel te vroeg om hier een beetje mezelf te gaan lopen herhalen dus voor de laatste keer, laten we niet doen alsof dit iedere keer gebeurt want dat is pure onzin
Maar het heeft wel plaatsgevonden en daarmee geeft het OM een bepaald signaal af.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:18:16 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774490
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:15 schreef StefanP het volgende:
Zodra er een Nederlandse dode valt, zal de wereld te klein zijn. Dat niet bij elk schot het OM er bovenop springt zal best waar zijn, maar zoals ik al aangaf is de inzet bij echte acties verwaarloosbaar en blijft het veelal beperkt tot een beetje in de zon zitten nadat de rook van de echte actie opgeklaard is. Ik vind het hypocriet.
http://www.mindef.nl/miss(...)deliberateforce.aspx
http://www.mindef.nl/miss(...)3_jointguardian.aspx
http://www.mindef.nl/missies/archief/200803_alliedforce.aspx
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:20:38 #42
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774497
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Maar het heeft wel plaatsgevonden en daarmee geeft het OM een bepaald signaal af.
quote:

[..]

pi_32774500
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

[..]
Blijf je aan het herhalen?

Het heeft recent plaatsgevonden en daarmee geeft het OM een bepaald signaal af.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:22:02 #44
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774502
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Blijf je aan het herhalen?

Het heeft recent plaatsgevonden en daarmee geeft het OM een bepaald signaal af.
quote:

[..]

pi_32774508
- zo is het wel weer leuk geweest -

[ Bericht 94% gewijzigd door sp3c op 03-12-2005 07:24:55 ]
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:35:12 #46
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774549
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 06:21 schreef StefanP het volgende:
Ik vind dat als je mensen ergens heen stuurt, je ze ook echt iets moet laten doen. Dus niet hier een huisje bouwen en daar een brug maken, want hoewel dat ook zinvol is, is het niet echt waar een leger voor is.
met deze post ben ik het wel eens tot op zekere hoogte maar niet helemaal

ten eerste moeten we niet mensen weg gaan sturen om het schieten. want dan kun je ze net zo goed met zijn allen water naar de Waddenzee laten dragen dat is zo ongeveer even nuttig
quote:
Veel ellende had in de eerste plaats voorkomen kunnen worden door in te grijpen, in plaats van oorlogen hele landen te laten vernietigen en ontwrichten en dan achteraf aan te komen zetten. Ja, dat kost je ongetwijfeld de levens van je eigen soldaten, maar het is vele malen netter dan achteraf met een handjevol soldaten als "vredesmacht" langs te komen en een paar gebouwtjes recht te zetten. Durf je die mensen dan nog in de ogen te kijken? Ik heb het nu waarschijnlijk meer over VN-achtige praktijken, maar met de inzet van Nederlandse troepen in oorlogsgebied krijg ik sterk de indruk dat ze daar dus enkel voor politieke doeleinden zijn: "kijk eens, wij doen mee!" Terwijl het "front" door Britten, Amerikanen en wie dan ook bemand wordt.
dat is meer iets van Balkenende, van de laatste tijd.
Kijk maar naar de operatie's die zijn uitgevoerd in Cambodja, Libanon en op de Balkan met Srebrenica als dieptepunt (het was dan misschien niet geslaagd maar dat kun je echt niet bestempelen als langs de zijlijn staan) en Allied Force als hoogtepunt (Wesley Clarke schrijft in zijn boek (waging modern wars oid) nogal lovend over de Nederlandse bijdrage die hij in elke aanvalsgolf zonder politiek gesjoemel in kon zetten)
quote:
Dezelfde manschappen die in de openingspost genoemd worden, zouden veel meer van nut zijn in BV Darfur of een willekeurig Afrikaans land waar een burgeroorlog wordt. Ingrijpen met westerse technologie en training, het zootje rechtzetten. Het hoeft niet eens een echte oorlog te zijn, zolang de andere kant maar het idee krijgt dat het menens is. Dus bv een paar keer met chirurgische precisie aanvallen en in een uur vertrokken zijn. Dat betekent niet dat je tot in de eeuwigheid een troepenmacht daar moet houden,
ik heb niet de illusie dat een kleine 1000 Nederlandse militairen ook maar een centje verschil kunnen maken in Darfur maar als daar ooit is een grote westerse missie naar toe gaat ben ik zeker voor

de manier die je voorstelt is niet echt geweldig alleen want zodra je weg gaat springen die figuren natuurlijk weer op de kamelen en beginnen te moorden, je moet ze echt permanent uitschakelen en niet af en toe een bom op een bunker smijten.
Ik zei het een jaar geleden al, de hele militaire crisis in Darfur kun je binnen een half jaar oplossen maar dan zal iemand het voortouw moeten nemen net als met Oost Timor en Kosovo en de milities en paramilities met harde hand het gebied uitslaan, dat mag wmb best Nederland (of Nederland en Belgie samen met zeg 40 F16's de luchtmobiele brigade en de paracommando brigade) zijn maar dan moet het wel goed gedaan worden met flinke bijdrages van de bondgenoten ... anders kunnen we beter gewoon achter de Amerikanen aan blijven hobbelen want onze krijgsmacht is ook niet meer wat het geweest is
quote:
als je dat om de zoveel tijd onaangekondigd doet als afstraffing, is er volgens mij veel te bereiken.
dan ook niet jammeren als ze ineens passagiersvliegtuigen in je wolkenkrabbers komen parkeren

[ Bericht 22% gewijzigd door sp3c op 03-12-2005 07:41:34 ]
pi_32774574
quote:
Nou ja, het is maar wat je verstaat onder echte inzet. De eerste link noemt niet echt meer dan een paar bommen vanuit een vliegtuig en een mortieraanval, de tweede komt niet verder dan "logistieke ondersteuning" en "een ondersteunende taak" en de derde blijft ook bij een enkel luchtgevecht.

Dat ligt overigens niet aan defensie, maar aan de politiek. Het echte werk wordt nog altijd door de VS en de Britten gedaan. Taken in Joegoslavie zou ik ook niet meetellen omdat het voornamelijk bij luchtsteun bleef en er nooit echt door Nederlanders gevochten is. Ik geloof dat ze dat best zouden willen, maar het "mag niet" en daarom vind ik het hypocriet. Je stuurt manschappen maar ze mogen niets en zitten er voor jan lul bij toe te kijken.

In mijn andere post bedoelde ik ook niet om nou zomaar als Nederland te zeggen "kom jongens, we gaan land X schoonvegen". Dat moet natuurlijk wel gebeuren onder auspicien van bijvoorbeeld de NAVO of de VN. Maar als het mandaat er eenmaal is, dan moet dat niet schijnheilig met veto's of met soldaatjes aan de zijlijn afgedwongen worden en moet er gewoon ingegrepen worden. Nu gebeurt dat altijd achteraf en blijft het bij het helen van de wonden die door niet ingrijpen veroorzaakt zijn. De VN is een zinloze organisatie. Er moet gewoon ingegrepen worden op een bepaald punt en daar kan NL zeker een rol spelen, maar dan moeten ze -net als elk ander land dat deelneemt- geweld en evt. eigen doden niet schuwen. Op de lange termijn scheelt het veel meer doden, zal bij consequent gebruik toekomstig geweld mogelijk voorkomen en is het consequent en eerlijk.
-Mark Steyn
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 07:54:01 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32774600
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 07:43 schreef StefanP het volgende:

[..]

Nou ja, het is maar wat je verstaat onder echte inzet. De eerste link noemt niet echt meer dan een paar bommen vanuit een vliegtuig en een mortieraanval, de tweede komt niet verder dan "logistieke ondersteuning" en "een ondersteunende taak" en de derde blijft ook bij een enkel luchtgevecht.
nou dan ben je ofwel slecht geinformeerd ofwel nogal respectloos tov die dames en heren die daaraan hebben meegewerkt

de eerste derde waren luchtoorlogen waarbij Nederland vanaf het eerste uur in de voorste linie meevloog logisch dat het bij bommen werpen en een enkel luchtgevecht blijft want de Servische luchtmacht was na 2 uur oorlog boven kosovo zwakker dan dat van Albania
dit was echter niet zonder risico's want het luchtverdedigingsnetwerk (zowel boven Kosovo als boven Bosnie) was nogal sterk er zijn zelfs twee vliegerskruizen uitgedeeld (1 voor een Amerikaan in Nederlandse dienst en 1 voor een Nederlander)
de tweede was meer de grondoptie voor de derde die nooit van start is gegaan als dit wel was gebeurt dan had je Nederlandse leopards vooraan zien gaan richting Belgrado ondersteund door Nederlandse m109 vuurmonden
quote:
Dat ligt overigens niet aan defensie, maar aan de politiek. Het echte werk wordt nog altijd door de VS en de Britten gedaan. Taken in Joegoslavie zou ik ook niet meetellen omdat het voornamelijk bij luchtsteun bleef en er nooit echt door Nederlanders gevochten is. Ik geloof dat ze dat best zouden willen, maar het "mag niet" en daarom vind ik het hypocriet. Je stuurt manschappen maar ze mogen niets en zitten er voor jan lul bij toe te kijken.
ik tel ze wel mee, het ging hier niet om luchtsteun maar om luchtaanvallen, bovendien was Deliberate Force tweeledig een luchtoorlog en een (kleine) artillerie eenheid op mt Igman om Sarajevo te ontzetten, dit waren Nederlandse, Franse en Britse vuurmonden (geen Amerikaanse)
quote:
In mijn andere post bedoelde ik ook niet om nou zomaar als Nederland te zeggen "kom jongens, we gaan land X schoonvegen". Dat moet natuurlijk wel gebeuren onder auspicien van bijvoorbeeld de NAVO of de VN. Maar als het mandaat er eenmaal is, dan moet dat niet schijnheilig met veto's of met soldaatjes aan de zijlijn afgedwongen worden en moet er gewoon ingegrepen worden. Nu gebeurt dat altijd achteraf en blijft het bij het helen van de wonden die door niet ingrijpen veroorzaakt zijn. De VN is een zinloze organisatie. Er moet gewoon ingegrepen worden op een bepaald punt en daar kan NL zeker een rol spelen, maar dan moeten ze -net als elk ander land dat deelneemt- geweld en evt. eigen doden niet schuwen. Op de lange termijn scheelt het veel meer doden, zal bij consequent gebruik toekomstig geweld mogelijk voorkomen en is het consequent en eerlijk.
nou Nederland was toch 1 van de eerste landen die troepen leverde voor ISAF in Afghanistan ook voor de daadwerkelijke oorlog tegen de Taliban zijn troepen aangeboden maar dat deden de Amerikanen liever alleen ... feitelijk hebben we wat internationaal ingrijpen betreft eigenlijk alleen de Irak oorlog gemist en dat is niet zonder reden (mag je Rumsfeld voor bedanken denk ik) sterker nog ik vond zelfs dat Nederland wel is wat minder snel vooraan moet staan als er weer iemand om troepen staat te bedelen ... alleen draait Balkenende wat teveel door naar de andere kant.

Dat is een erfenisje van Srebrenica alles moet ineens zo veilig mogelijk, de krijgsmacht moet transparant en de exit strategie moet tot in de puntjes duidelijk zijn en we gaan alleen als er een ander groot land bij isom ons handje vast te houden dat gaat me wat ver (imo zijn er de verkeerde conclusies getrokken nav het drama maar dat is een ander verhaal) maar dat is ook weer aan het zakken

[ Bericht 29% gewijzigd door sp3c op 03-12-2005 08:01:29 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')