Die zal daar denk ik zitten ivm. het opzetten van een Lituaanse Luchtmacht aangezien dat land dat nog niet heeft. De site van Min.Def zegt daar niets over btw.quote:Op vrijdag 2 december 2005 17:48 schreef got.rice het volgende:
wat doet die eene militiar in litouwen?
't Zal niet vaak gebeuren maar daar ben ik het met je eens.quote:Op zaterdag 3 december 2005 05:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Typisch Nederlands gezever inderdaad. Waar oorlog is, wordt geschoten. Als je dan mensen die je daar zelf heen hebt gestuurd gaat vervolgen omdat ze hebben geschoten dan kun je ze echt beter thuislaten. Maar da's mijn mening.
hij heeft helemaal geen punt hij kletst uit zijn nek, in 50 jaar vredesmissies en daarbij is in die jaren met alle kalibers geschoten van 7.62 mm tot TOW en van mk82 bommen tot 120 mm granatenquote:Op zaterdag 3 december 2005 05:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
StefanP heeft wel een punt. Nederland wil overal bij zijn (wat op zich goed is), maar zo gauw als een Nederlandse soldaat een schot lost is het land te klein en wil het OM de beste man zelfs gaan veroordelen nadat hij uitgebreid door het slijk is gehaald. Zie Erik O.
helemaal niet typisch Nederlands, vrijwel elk land dat in Irak heeft gezeten heeft dit soort zaken gehad van de Britten tot de Amerikanen en de Australiersquote:Op zaterdag 3 december 2005 05:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Typisch Nederlands gezever inderdaad. Waar oorlog is, wordt geschoten. Als je dan mensen die je daar zelf heen hebt gestuurd gaat vervolgen omdat ze hebben geschoten dan kun je ze echt beter thuislaten. Maar da's mijn mening.
Recent is Erik O. toch echt voor het gerecht gesleept vanwege een schot op een plunderaar. Als het zo moet, dan kun je echt beter thuisblijven.quote:Op zaterdag 3 december 2005 06:50 schreef sp3c het volgende:
[..]
hij heeft helemaal geen punt hij kletst uit zijn nek, in 50 jaar vredesmissies en daarbij is in die jaren met alle kalibers geschoten van 7.62 mm tot TOW en van mk82 bommen tot 120 mm granaten
dus doe nu niet alsof elke militair die schiet aangeklaagd wordt aub
0 dus Erik O. is de enige die geschoten heeft tijdens die recente missie?quote:Op zaterdag 3 december 2005 06:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Recent is Erik O. toch echt voor het gerecht gesleept vanwege een schot op een plunderaar. Als het zo moet, dan kun je echt beter thuisblijven.
Dat zeg ik niet, ik zeg wel dat hij door het slijk gehaald is en dat men heeft gepoogd hem achter de tralies te krijgen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 06:54 schreef sp3c het volgende:
[..]
0 dus Erik O. is de enige die geschoten heeft tijdens die recente missie?
dat is idd triest ja maar nogmaals laten we niet doen alsof dit bij elk schietincident is gebeurt want dat is pure onzin.quote:Op zaterdag 3 december 2005 06:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, ik zeg wel dat hij door het slijk gehaald is en dat men heeft gepoogd hem achter de tralies te krijgen.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 05:46 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
StefanP heeft wel een punt. Nederland wil overal bij zijn (wat op zich goed is), maar zo gauw als een Nederlandse soldaat een schot lost is het land te klein en wil het OM de beste man zelfs gaan veroordelen nadat hij uitgebreid door het slijk is gehaald. Zie Erik O.
Maar het gebeurt wel. Als je op belachelijke gronden door het slijk wordt gehaald nadat je prima je werk hebt gedaan in Irak.... Dat vind ik toch een hele slechte zaak. Dan kun je echt beter thuisblijven.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:01 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat is idd triest ja maar nogmaals laten we niet doen alsof dit bij elk schietincident is gebeurt want dat is pure onzin.
Het land was ook te klein nadat Erik O. dat schot had gelost.quote:
het is in 50 jaar welgeteld 1x gebeurt ja laten we daar aub niet meer waarde aanhechten dan het heeft zegquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Maar het gebeurt wel. Als je op belachelijke gronden door het slijk wordt gehaald nadat je prima je werk hebt gedaan in Irak.... Dat vind ik toch een hele slechte zaak. Dan kun je echt beter thuisblijven.
Het is anders wel recent gebeurt en het gebeurt dus.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is in 50 jaar welgeteld 1x gebeurt ja laten we daar aub niet meer waarde aanhechten dan het heeft zeg
daarvoor waren er ook al schietincidenten en hoorde je er niemand over, de man werd verdacht van het pzettelijk doodschieten van een Irakese burger logisch dat mensen daar raar van staan te kijken ... als die het daadwerkelijk gedaan had dan hadden ze hem van mij ook in een hele diepe put mogen smijten.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:02 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het land was ook te klein nadat Erik O. dat schot had gelost.
er zijn recent ook schietpartijen geweest waar niemand om begon te springen ... dusquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:04 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Het is anders wel recent gebeurt en het gebeurt dus.
Mensen staan er raar van te kijken? Er wordt daar dagelijks volop geschoten en geplunderd, terwijl er ook volop aanslagen worden gepleegd. Dan is het niet zo raar dat een Nederland die daar naar toe is gestuurd door de Nederlandse regering eens 'n schot lost en iemand raakt...quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:05 schreef sp3c het volgende:
[..]
daarvoor waren er ook al schietincidenten en hoorde je er niemand over, de man werd verdacht van het pzettelijk doodschieten van een Irakese burger logisch dat mensen daar raar van staan te kijken ... als die het daadwerkelijk gedaan had dan hadden ze hem van mij ook in een hele diepe put mogen smijten.
alleen was het hier iemand van het OM met een powertrip aan het werk dat is jammer maar zal niet zo heel snel meer gebeuren neem ik aan
hier bivjoorbeeldquote:27-01-2005 15:47
OM OVER SCHIETINCIDENT IN IRAK: GEWELD WAS PROPORTIONEELHet Openbaar Ministerie heeft het onderzoek naar het schietincident in Irak op 19 januari jl. afgerond. Bij dit incident kwam een Irakees om het leven. Het OM concludeert dat in deze situatie terecht en proportioneel geweld is gebruikt. Voor hen is de zaak hiermee afgedaan.
Op 19 januari reed een Iraakse auto met twee inzittenden met hoge snelheid op een Nederlandse controlepost af. De bestuurder negeerde de voorwaarschuwingen en bleef met onverminderde vaart recht op de Nederlandse militairen af rijden. Vervolgens werd op korte afstand gericht geschoten. Hierbij werd de bijrijder dodelijk getroffen.
http://www.mindef.nl/actu(...)7_omspreektvrij.aspx
Er is kennelijk altijd een kans dat het OM het nodig vindt om je door het slijk te halen....quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:06 schreef sp3c het volgende:
[..]
er zijn recent ook schietpartijen geweest waar niemand om begon te springen ... dus
dat was dan ook het probleem niet, het probleem was dat hier een burger opzettelijk door zijn rug zou zijn geschoten op grote afstand ... bleek later nix van waar te zijn maar tochquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Mensen staan er raar van te kijken? Er wordt daar dagelijks volop geschoten en geplunderd, terwijl er ook volop aanslagen worden gepleegd. Dan is het niet zo raar dat een Nederland die daar naar toe is gestuurd door de Nederlandse regering eens 'n schot lost en iemand raakt...
achteraf gezien wel ja maar als hij daadwerkelijk schuldig was dan nietquote:Vervolgens wordt hij op hoge poten terug naar Nederland gehaald om hem hier eens flink door het slijk te halen en hem zelfs voor de rechtbank te slepen...
Dat is echt belachelijk.
als je je niet aan de regels houd dan krijg je straf ja ... 0h the humanity!!quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:07 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Er is kennelijk altijd een kans dat het OM het nodig vindt om je door het slijk te halen....
Erik O heeft zich wel aan de regels gehouden.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:10 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je je niet aan de regels houd dan krijg je straf ja ... 0h the humanity!!
Dan kan dat best onderzocht worden zonder Erik O eerst door het slijk te halen en hem voor de rechtbank te slepen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:09 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat was dan ook het probleem niet, het probleem was dat hier een burger opzettelijk door zijn rug zou zijn geschoten op grote afstand ... bleek later nix van waar te zijn maar toch
uitzending naar oorlogsgebied is geen vrijbrief om maar aan het moorden te slaan
[..]
achteraf gezien wel ja maar als hij daadwerkelijk schuldig was dan niet
die heeft dan ook geen straf gekregenquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:11 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Erik O heeft zich wel aan de regels gehouden.
dat gebeurt doorgaans dan ook, dit geval was apart en het OM heeft zich hier flink voor lul gezetquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dan kan dat best onderzocht worden zonder Erik O eerst door het slijk te halen en hem voor de rechtbank te slepen.
Hij is wel flink door het slijk gehaald door het OM en men geeft daarmee een bepaald signaal af.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:12 schreef sp3c het volgende:
[..]
die heeft dan ook geen straf gekregen
Erik O stond ook flink voor paal door deze ondoordachte en belachelijke actie van het OM.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:13 schreef sp3c het volgende:
[..]
dat gebeurt doorgaans dan ook, dit geval was apart en het OM heeft zich hier flink voor lul gezet
jaja dat weten we nu wel he het is veel te vroeg om hier een beetje mezelf te gaan lopen herhalen dus voor de laatste keer, laten we niet doen alsof dit iedere keer gebeurt want dat is pure onzinquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Hij is wel flink door het slijk gehaald door het OM en men geeft daarmee een bepaald signaal af.
Maar het heeft wel plaatsgevonden en daarmee geeft het OM een bepaald signaal af.quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:15 schreef sp3c het volgende:
[..]
jaja dat weten we nu wel he het is veel te vroeg om hier een beetje mezelf te gaan lopen herhalen dus voor de laatste keer, laten we niet doen alsof dit iedere keer gebeurt want dat is pure onzin
http://www.mindef.nl/miss(...)deliberateforce.aspxquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:15 schreef StefanP het volgende:
Zodra er een Nederlandse dode valt, zal de wereld te klein zijn. Dat niet bij elk schot het OM er bovenop springt zal best waar zijn, maar zoals ik al aangaf is de inzet bij echte acties verwaarloosbaar en blijft het veelal beperkt tot een beetje in de zon zitten nadat de rook van de echte actie opgeklaard is. Ik vind het hypocriet.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:16 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Maar het heeft wel plaatsgevonden en daarmee geeft het OM een bepaald signaal af.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
het is in 50 jaar welgeteld 1x gebeurt ja laten we daar aub niet meer waarde aanhechten dan het heeft zeg
Blijf je aan het herhalen?quote:
quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Blijf je aan het herhalen?
Het heeft recent plaatsgevonden en daarmee geeft het OM een bepaald signaal af.
quote:Op zaterdag 3 december 2005 07:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
met deze post ben ik het wel eens tot op zekere hoogte maar niet helemaalquote:Op zaterdag 3 december 2005 06:21 schreef StefanP het volgende:
Ik vind dat als je mensen ergens heen stuurt, je ze ook echt iets moet laten doen. Dus niet hier een huisje bouwen en daar een brug maken, want hoewel dat ook zinvol is, is het niet echt waar een leger voor is.
dat is meer iets van Balkenende, van de laatste tijd.quote:Veel ellende had in de eerste plaats voorkomen kunnen worden door in te grijpen, in plaats van oorlogen hele landen te laten vernietigen en ontwrichten en dan achteraf aan te komen zetten. Ja, dat kost je ongetwijfeld de levens van je eigen soldaten, maar het is vele malen netter dan achteraf met een handjevol soldaten als "vredesmacht" langs te komen en een paar gebouwtjes recht te zetten. Durf je die mensen dan nog in de ogen te kijken? Ik heb het nu waarschijnlijk meer over VN-achtige praktijken, maar met de inzet van Nederlandse troepen in oorlogsgebied krijg ik sterk de indruk dat ze daar dus enkel voor politieke doeleinden zijn: "kijk eens, wij doen mee!" Terwijl het "front" door Britten, Amerikanen en wie dan ook bemand wordt.
ik heb niet de illusie dat een kleine 1000 Nederlandse militairen ook maar een centje verschil kunnen maken in Darfur maar als daar ooit is een grote westerse missie naar toe gaat ben ik zeker voorquote:Dezelfde manschappen die in de openingspost genoemd worden, zouden veel meer van nut zijn in BV Darfur of een willekeurig Afrikaans land waar een burgeroorlog wordt. Ingrijpen met westerse technologie en training, het zootje rechtzetten. Het hoeft niet eens een echte oorlog te zijn, zolang de andere kant maar het idee krijgt dat het menens is. Dus bv een paar keer met chirurgische precisie aanvallen en in een uur vertrokken zijn. Dat betekent niet dat je tot in de eeuwigheid een troepenmacht daar moet houden,
dan ook niet jammeren als ze ineens passagiersvliegtuigen in je wolkenkrabbers komen parkerenquote:als je dat om de zoveel tijd onaangekondigd doet als afstraffing, is er volgens mij veel te bereiken.
Nou ja, het is maar wat je verstaat onder echte inzet. De eerste link noemt niet echt meer dan een paar bommen vanuit een vliegtuig en een mortieraanval, de tweede komt niet verder dan "logistieke ondersteuning" en "een ondersteunende taak" en de derde blijft ook bij een enkel luchtgevecht.quote:
nou dan ben je ofwel slecht geinformeerd ofwel nogal respectloos tov die dames en heren die daaraan hebben meegewerktquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:43 schreef StefanP het volgende:
[..]
Nou ja, het is maar wat je verstaat onder echte inzet. De eerste link noemt niet echt meer dan een paar bommen vanuit een vliegtuig en een mortieraanval, de tweede komt niet verder dan "logistieke ondersteuning" en "een ondersteunende taak" en de derde blijft ook bij een enkel luchtgevecht.
ik tel ze wel mee, het ging hier niet om luchtsteun maar om luchtaanvallen, bovendien was Deliberate Force tweeledig een luchtoorlog en een (kleine) artillerie eenheid op mt Igman om Sarajevo te ontzetten, dit waren Nederlandse, Franse en Britse vuurmonden (geen Amerikaanse)quote:Dat ligt overigens niet aan defensie, maar aan de politiek. Het echte werk wordt nog altijd door de VS en de Britten gedaan. Taken in Joegoslavie zou ik ook niet meetellen omdat het voornamelijk bij luchtsteun bleef en er nooit echt door Nederlanders gevochten is. Ik geloof dat ze dat best zouden willen, maar het "mag niet" en daarom vind ik het hypocriet. Je stuurt manschappen maar ze mogen niets en zitten er voor jan lul bij toe te kijken.
nou Nederland was toch 1 van de eerste landen die troepen leverde voor ISAF in Afghanistan ook voor de daadwerkelijke oorlog tegen de Taliban zijn troepen aangeboden maar dat deden de Amerikanen liever alleen ... feitelijk hebben we wat internationaal ingrijpen betreft eigenlijk alleen de Irak oorlog gemist en dat is niet zonder reden (mag je Rumsfeld voor bedanken denk ik) sterker nog ik vond zelfs dat Nederland wel is wat minder snel vooraan moet staan als er weer iemand om troepen staat te bedelen ... alleen draait Balkenende wat teveel door naar de andere kant.quote:In mijn andere post bedoelde ik ook niet om nou zomaar als Nederland te zeggen "kom jongens, we gaan land X schoonvegen". Dat moet natuurlijk wel gebeuren onder auspicien van bijvoorbeeld de NAVO of de VN. Maar als het mandaat er eenmaal is, dan moet dat niet schijnheilig met veto's of met soldaatjes aan de zijlijn afgedwongen worden en moet er gewoon ingegrepen worden. Nu gebeurt dat altijd achteraf en blijft het bij het helen van de wonden die door niet ingrijpen veroorzaakt zijn. De VN is een zinloze organisatie. Er moet gewoon ingegrepen worden op een bepaald punt en daar kan NL zeker een rol spelen, maar dan moeten ze -net als elk ander land dat deelneemt- geweld en evt. eigen doden niet schuwen. Op de lange termijn scheelt het veel meer doden, zal bij consequent gebruik toekomstig geweld mogelijk voorkomen en is het consequent en eerlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |