quote:
Op donderdag 8 december 2005 14:44 schreef ElisaB het volgende:[..]
Ik heb dit gelezen, maar het wil niet tot me doordringen waar het om draait. Ik ben he-le-maal niet thuis in Wiki en heb geen idee wat een mens ermee moet. Dit postje is om je te laten weten dat ik je bericht heb gezien, maar de eer graag overlaat aan mijn collega's, die er wellicht wel verstand van hebben
![]()
Ik ben bijvoorbeeld heel goed in nachtelijke slotjes
![]()
de FOk! wiki is een beetje afgeleid van de beter bekende
wikipediaDie bestaat als online encyclopedie geheel in beheer door de gebruikers (iedere bezoeker kan (zelfs zonder registreren) een stuk encyclopedie maken / aanpassen / zelfs verwijderen (maar dat wordt in de praktijk heel snel ongedaan gemaakt
![]()
)) .. om een lang verhaal kort te houden , de achterliggende software (mediawiki) is beschikbaar en gebruikt door Fok! om de Fok! wiki te maken.
de fokwiki is ooit ontstaan als plek voor faq's en OP's (vanuit de DIG hoek) .. omdat iedereen een pagina (artikel) kan maken en aanpassen .... sindsdien is het gegroeid tot een Fok!wiki en zijn er meer onderdelen van Fok! bij aangesloten
omdat er momenteel een redelijke structuur in zit leek het me handig alvast voor het merendeel van de ontbrekende subsecties van fok een pagina te maken als opzetje , zodat men zich niet in al die achterliggende structuren hoeft te verdiepen ..
grofweg voor de eingebruikers , er zijn artikelen , categorieėn en gebruikerpagina's .. allen hebben een overleg pagina ( die voornamelijk in de encyclopedie versie handig zijn ,bijvoorbeeld omdat daarmee constant wijzigen tot een minimum beperkt is er word in overleg besloten wat eruit gaat en wat blijft en wat veranderd wordt , ipv 1 die iets aanpast , de ander die het terug zet enzenzenz /rant )
een artikel met inhoud is normaal een losstaande pagina , het is mogelijk om naar een pagina toe te verwijzen maar waar wiki ook heel sterk in is juist het tegenovergestelde .. categorieseren . als je in een artikel aangeeft dat het bij een bepaalde categorie hoort dan verschjijnt er automatisch een link naar dat artikel op de "inhoudsopgave" pagina van een categorie
(en als iedereen zich er een beetje aan houd zijn alle artikelen te vinden vanaf
deze pagina)
het linken en categorieseren zijn 2 hele sterke punten voor een encyclopedie natuurlijk , maar omdat Fok! zoveel subsecties heeft valt het mijn inziens ook goed te gebruiken op de Fok!wiki . again , ben zo vrij geweesd om wat voorwerk voor de categorie V&A te doen .. er zijn nog wat meer achterliggende structuurtjes wat mij er toe deden zetten maar die zal ik achterwege laten
anyway anyhow , so far de achtergrond info .. een systeem voor de gebruikers / moderators van Fok om pagina's op te maken buiten het forum om .. varierend van faq's en OP's tot uitgebreide specifieke dingen .. bijvoorbeeld de diverse TTKwedstrijden in TTK zijn een leuke invulling gebleken
.. anyway anyhow , een groot naar eigen inzicht in te richten systeem naast het Forum
wat V&A er specifiek aan heeft moet wellicht nog blijken , kan wel een aantal dingen bedenken
als je ergens vragen / hulp bij nodig hebt , en je snapt geen hol van de
uitleg binnen de wiki .. roept u maar