abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32747415
Doordat er van oorsprong toevallig langere rassen in het noorden woonden?

Of komt het door een grotere melkconsumtie ?
Leven in het noorden zwaarder door kou etc, dus zwaardere genetische selectie ?

Op internet niet echt antwoord op te vinden….

Iemand een suggestie ?
jaja
  vrijdag 2 december 2005 @ 09:47:25 #2
81237 releaze
best of both worlds
pi_32748391
ik heb geleerd dat het door de melkconsumptie komt.

maar goed. er zijn ook reuzen van 2 meter in afrika terwijl er maar een aantal landen zijn in afrika (en ik meen rond de sahara) die ook zoveel melk drinken als wij..
  Moderator vrijdag 2 december 2005 @ 09:55:34 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_32748725
Vooralsnog vind ik melk ook de meest voor de hand liggende oorzaak;
zeker omdat ze in aziatische landen (waar bijna ze bijna geen melk drinken) nogal klein zijn.
In India drinken ze trouwens wel melk; en toch zijn ze klein....

Zou het omgekeerd ook zo zijn dat mensen die op het zuidelijk halfrond wonen ook naarmate ze verder van de evenaar wonen ook langer zijn?

Om het niet te ingewikkeld te maken heb ik in de titel van de topic europa noord- en zuid europa als voorbeeld genoemd.
jaja
  vrijdag 2 december 2005 @ 10:17:44 #5
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_32748896
Rijst is iig een van de redenen dat asiaten klein zijn. Asiaten in het westen worden gemiddeld langer terwijl ze geen melk drinken (lactose intollerant). Rijst is veel armer dan tarwe en aardappels. Als melk inderdaad zo belangrijk zou zijn dan zou er een duidelijk verschil moeten zijn tussen melkdrinkers en lactose intolleranten uit de zelfde bevolkingsgroep, maar ik kan geen vergelijkend onderzoek vinden.

Laatst kwam ik een artikel tegen wat onze lengte in Nederland koppelde aan het verhoogde zuurstofgehalte. We zitten redelijk koel, en zeer laag waardoor het zuurstof gehalte hoger zou zijn. Verklaard wel waarom Friezen langer zijn dan Limlanders.
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  vrijdag 2 december 2005 @ 10:19:54 #6
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_32748930
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 10:07 schreef jintendo het volgende:
Zou het omgekeerd ook zo zijn dat mensen die op het zuidelijk halfrond wonen ook naarmate ze verder van de evenaar wonen ook langer zijn?
Nee, kijk maar op de kaart Daar zit voornamelijk water/ijs
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_32749004
Ik begreep altijd dat een groot aantal van de mensen in Afrika (en bv India) het enzym lactase missen, zodat ze last hebben van melkproducten waar lactose in zit.

Het heeft mij ook wel verbaasd dat grofweg gezien mensen uit noordelijker streken langer zijn dan mensen uit zuidelijker streken. In Europa is dat zo. Maar ook bv in China, mensen uit Noord-China hebben vergelijkbare lengtes als Noord-Europeanen, terwijl die uit Zuid-China (die je hier veel in de Chinese restaurants ziet) toch wel stukken kleiner zijn.

En de reden dat het mij verbaast is: in het noorden is het over het algemeen kouder dan in het zuiden.
Dan wil je minder warmte verliezen. Warmteverlies is evenredig met het lichaamsoppervlak. Dus hoe kleiner het lichaamsoppervak hoe minder het warmteverlies.
  vrijdag 2 december 2005 @ 10:27:39 #8
37248 BertV
Klei indiaan
pi_32749083
Je ziet dat ze nu in zuidelijke landen ook omhoog schieten, puur voeding dus in het geval van europeanen dus.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
pi_32749377
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 10:27 schreef BertV het volgende:
Je ziet dat ze nu in zuidelijke landen ook omhoog schieten, puur voeding dus in het geval van europeanen dus.
klinkt plausibel
maar wat dan in voeding? Melk, verzadigd vet, vezels? Zijn alledrie dingen die ze in noordeuropa van oudsher meer consumeren.
jaja
pi_32749458
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 10:17 schreef Invictus_ het volgende:
Rijst is iig een van de redenen dat asiaten klein zijn. Asiaten in het westen worden gemiddeld langer terwijl ze geen melk drinken (lactose intollerant). Rijst is veel armer dan tarwe en aardappels. Als melk inderdaad zo belangrijk zou zijn dan zou er een duidelijk verschil moeten zijn tussen melkdrinkers en lactose intolleranten uit de zelfde bevolkingsgroep, maar ik kan geen vergelijkend onderzoek vinden.
Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat lactose intolerante mensen significant kleiner zijn.
jaja
pi_32749553
mijn moeder ( ) vertelde me dat het komt door de combinatie melk, vlees een aardappelen. ongetwijfeld is er een combinatie van voedingsstoffen die een groei veroorzaken, welke dat dan weer zijn weet ik niet.

ik vraag me dan ook af waarom de vrouwen in ghana tot de groten ter wereld behoren....

dat ze in aziê klein zijn snap ik, de bomen daar zijn ook 30 cm

TS: en nu weer aan het werk anders
  vrijdag 2 december 2005 @ 11:15:11 #12
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_32750110
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 10:41 schreef jintendo het volgende:
[..]
klinkt plausibel
maar wat dan in voeding? Melk, verzadigd vet, vezels? Zijn alledrie dingen die ze in noordeuropa van oudsher meer consumeren.
Groeihormonen.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_32751028
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 10:41 schreef jintendo het volgende:

[..]

klinkt plausibel
Vlees.
Waarom zouden de mammoeten anders zijn uitgestorven?
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_32752751
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 11:52 schreef Jegorex het volgende:

[..]

Vlees.
Waarom zouden de mammoeten anders zijn uitgestorven?
geen idee, beetje te laat om het ze te vragen

mijn ma vertelde me dat vooral in de jaren 80 er veel groeihormonen in het vlees zaten. hoe dat tegenwoordig is weet ik eigenlijk niet
  vrijdag 2 december 2005 @ 17:27:00 #15
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_32759807
Er zit meer jodium in de noordzee!
en erfelijkheid natuurlijk.

Trouwens, de grootste bevolking bevindt zich ergens in zuid- afrika
pi_32761977
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 10:23 schreef Yosomite het volgende:
[..]
En de reden dat het mij verbaast is: in het noorden is het over het algemeen kouder dan in het zuiden.
Dan wil je minder warmte verliezen. Warmteverlies is evenredig met het lichaamsoppervlak. Dus hoe kleiner het lichaamsoppervak hoe minder het warmteverlies.
De verhouding lichaamsgewicht/lichaamsoppervlakte zal hoger liggen bij grote mensen. Ik neem aan dat hun energieverbruik evenredig is met hun gewicht, dan zullen zij verhoudingsgewijs minder energie verliezen.

Anders gezegd: de geproduceerde warmte is evenredig met lengte3, het warmteverlies met lengte2.
pi_32763455
meer groeihormonen in het eten, meer vlees
Jaja...
  vrijdag 2 december 2005 @ 20:42:43 #18
85618 No-P
Dosis sola venenum facit
pi_32764435
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 18:59 schreef Doderok het volgende:

[..]

De verhouding lichaamsgewicht/lichaamsoppervlakte zal hoger liggen bij grote mensen. Ik neem aan dat hun energieverbruik evenredig is met hun gewicht, dan zullen zij verhoudingsgewijs minder energie verliezen.

Anders gezegd: de geproduceerde warmte is evenredig met lengte3, het warmteverlies met lengte2.
Dit is inderdaad 1 van de redenen.
nu blijven hier nog vragen over bestaan, want bepaalde inheemse zuidelijke volkeren blijken ook erg groot te zijn, en waarom zijn eskimo's geen reuzen.
Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
pi_32800876
Ik heb wel eens gehoord dat welvaart ook zou bijdragen aan lengte.
pi_32801204
kan toch niet echt van aardappelen komen?
quote:
De aardappel is na de ontdekking van Amerika, door Columbus, vanuit Zuid-Amerika (Peru)(in 2005 bewezen op basis van DNA) naar Europa gebracht door Spaanse ontdekkingsreizigers. De Inca's verbouwden de plant echter al honderden jaren.
quote:
Langzamerhand kreeg de aardappel toch steeds meer de rol van volksvoedsel en in de 17e eeuw werd de aardappel in alle Europese landen verbouwd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardappel
  maandag 5 december 2005 @ 17:25:04 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_32839700
De oorzaak is tweeledig.
1: Omstandigheden: Door verbeterde levensomstandigheden in het westen worden de mensen hier langer. Vergelijk maar eens een generatie of 3 geleden met de huidige generaties. Die zijn zeker 10 tot 15 cm langer. Terwijl ze over hetzelfde DNA beschikken.

2: Erfelijkheid: De (west) Germaanse rassen zijn van nature al erg lang. Ook in de tijd van de Romeinen stonden ze hier al om bekend, terwijl de levensomstandigheden hier toen zeker niet beter waren als bijv. rond de middellandse zee.
De oorzaak hiervan? Om de een of andere reden zal het in onze (klimatologische) omstandigheden voordeel opgeleverd hebben om wat langer te zijn. Welke reden dat is weet ik niet.
The End Times are wild
  maandag 5 december 2005 @ 18:11:15 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32840894
ik denk toeval. Voor recente lichamelijk kenmerken valt denk ik niet een verklaring te vinden in de zin van druk vanuit de natuurlijke omgeving of melk of zo. Gewoon 2.000 5.000 jaar geleden een paar gasten die lang en blond waren en zich heel goed hebben voortgepland. Niks meer niks minder.

Wist je trouwens dat noord europese mannen ook eerder kaal worden.

[ Bericht 3% gewijzigd door McCarthy op 06-12-2005 17:30:20 ]
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  maandag 5 december 2005 @ 18:14:39 #23
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32840977
quote:
De oorzaak hiervan? Om de een of andere reden zal het in onze (klimatologische) omstandigheden voordeel opgeleverd hebben om wat langer te zijn. Welke reden dat is weet ik niet.
ik dnek echt gewoon toeval. Waarom hebben wij ronde ogen? Toeval.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_32841118
Het Nederlandse eetpatroon. Vijf uur avondeten en vroeg slapen doet een kind groeien.
  maandag 5 december 2005 @ 18:20:10 #25
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32841140
je moet het ook zo zien: vroeger waren de groepen mensen kleiner en meer afgezonderd van elkaar. Er hoeft zich maar 1 of 2 gasten goed voort te planten en hun genen gaan zwaar domineren.

Dit geeft extra gewicht aan mijn toeval argument
pi_32841278
Zou de aardappel gewoon een betere maaltijdbasis zijn dan rijst of pasta?
  maandag 5 december 2005 @ 20:49:51 #27
119078 McCarthy
communistenjager
pi_32845446
quote:
Op maandag 5 december 2005 18:25 schreef thabit het volgende:
Zou de aardappel gewoon een betere maaltijdbasis zijn dan rijst of pasta?
over amerika gesproken, indianen op de amerikaanse vlakte schijnen het langst geweest te zijn.
  dinsdag 6 december 2005 @ 15:56:00 #28
129784 tijnzz
Je moeder. Mét avatar
pi_32864573
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 09:55 schreef jitzzzze het volgende:
Omdat hier vroeger het voedsel in hogere bomen groeide, en in Zuid-Europa waren de bomen lager.
Ja denk ik ook
Hoi
pi_32867214
op de vlakte zijn toch geen hoge bomen...
en waren bomen in noord europa dan hoger? Lijkt me onwaarschijnlijk
jaja
pi_32870878
Volgens mij waren wij Nederlanders 100 jaar geleden net zo klein als mensen in andere landen. Kijk maar naar de oude bedstede in sommige oude huizen, is er dus geen verband te leggen met welvaart? Ofwel; Gezond eten, meer rust, betere gezondheidszorg, etc.
pi_32898486
Nog sterker: in Friesland zijn de mensen langer dan in Brabant.

Dat is niet alleen een klein feit, maar je merkt het ook als je als Fries in Brabant bent. Je torent boven iedereen uit, terwijl je in Friesland gewent ben om iedereen in de ogen te kunnen kijken. Het scheelt maar een paar cm....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')