Popolon is lief.quote:Op zaterdag 3 december 2005 05:56 schreef popolon het volgende:
Linkse wereldje.
Man kom eens met wat originelers, dat duffe gezwam altijd.
Het is geen dreigen. Ik geef slechts aan wat ik verwacht.quote:Op zaterdag 3 december 2005 05:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
(...)
StefanP onderbouwt zijn bevindingen, dus dreigen met een ban vind ik een zwaktebod.
Het is wel een dreigement. In tegenstelling tot jou onderbouwt StefanP zijn bevindingen keurig, waarna jij als moderator begint te neuzelen over een ban...quote:Op zaterdag 3 december 2005 06:24 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
Het is geen dreigen. Ik geef slechts aan wat ik verwacht.
Als ik vragen mag, wat wordt bedoeld met 'verloren continent'? Stel dat de inwoners van de overige continenten een 'cordon sanitaire' rondom Afrika leggen: geen mensen, goederen, geldstromen erin of eruit.quote:Op zaterdag 3 december 2005 03:23 schreef StefanP het volgende:
Afrika is een verloren continent, tenzij de blanken het weer kolonialiseren.
quote:De kolonisatie heeft nl. welvaart gebracht. Na het vertrek van de westerse mogendheden is het als een kaarthuis ingestort omdat men daar zelf geen discipline, doorzettingsvermogen, vooruitblik e.d. had en heeft.
Mensen zijn nu eenmaal geneigd de schuld bij anderen, bij het verleden, bij abstractheden als cultuur, bij onmeetbaarheden als geloof te leggen. En het is deels ook altijd waar, deels onwaar, en vooral weinig zinvol. Sommigen doen alsof het *uitmaakt* of Europese overheersers wel of niet de oorzaak zijn van problemen, sommigen doen alsof de cultuur waarbinnen ellende voorkomt de oorzaak is van de ellende en niets anders zal produceren dan ellende.quote:Natuurlijk zal de schuld altijd afgeschoven worden op het westen, omdat wij de "boze enge mensen" zijn. De grenzen zijn slecht verdeeld, ze krijgen geen eerlijke kans (deels wel waar door de achterlijke importheffingen van het westen), we discrimineren ze alsnog heimelijk, enz enz.
Lees 'Solitaire' van Ton van der Lee er eens op na. Hier staat er een stukje uit. Hij (Nederlander) vertrekt naar Namibië en vindt daar een prachtige nering in bezit van twee broers. Hij steekt er tijd en energie in, ondanks wat lamlendigheid van de eigenaren, en het wordt een succes. Maar hij komt er bekaait af, door slechte contracten verlies hij zijn geld en zijn recht. Noot: de Namibische broers zijn blank. Je verstoort je eigen pleidooi door het alsnog over blanken en zwarten te hebben. De grote problemen zijn gevolgen van de geschiedenis, de cultuur, de belabberde rechtsregels en -handhaving. Aan de in Afrika geďntegreerde blanken is te zien dat het meer plaats en tijdgebonden is dan kleurgebonden.quote:Iedere blanke die ik ken die samen met mij in op St. Maarten woonde, een "zwart" eiland, was dezelfde mening toegedaan als mijzelf. Ook al kwamen ze met hun frisse, "onbevooroordeelde" mentaliteit vers uit NL met hele andere ideeen, dat veranderde snel. Als je iets gedaan wil hebben, moet je het zelf doen of er met je neus bovenop zitten. Als je "ze" hun loon geeft dan komen "ze"een paar dagen niet op werk, omdat het geld opgemaakt wordt aan triviale onzin. Verder dan morgen kijken doen ze niet. Er is geen plan, er wordt niets structureels gedaan, er is geen zin om iets te doen, discipline ontbreekt, benoemingen zijn politiek en niet op basis van wie echt iets kan, enz.
Voldoe ik aan je verwachting?quote:Ik weet bij voorbaat al wat de linkse user me nu zullen noemen, maar die hebben gewoon geen benul omdat ze in het lelieblanke NL opgegroeid zijn en de linkse propaganda van de afgelopen decennia met de paplepel in is gegoten.
Ik denk eigenlijk dat de ongekende rijkdommen bijdragen aan het zootje. Hebzucht haalt niet het mooiste uit mensen naar boven, rijkdommen trekken piraten en ander schuim der aarde aan. Zwart én blank, Afrikaans en uit andere continenten.quote:Afrika is gedoemd om altijd een oorlogszone te zijn. Ongekende natuurlijke rijkdommen zijn er, maar desondanks is het een zootje.
Daar vergis je je in. Dat van die wapens heb ik geen enkel verstand van, mogelijk heb je gelijk, maar huizen, boten en geschrift waren er zeker, al eeuwen.quote:Net zoals het een zootje was voordat de blanken er waren: zelfs huizen, geschrift, boten en wapens moderner dan een knots en speer waren er niet.
Een continent dat zonder geldstroom van het westen waarschijnlijk vervalt tot een simpeler vorm van samenleving, waar men niet echt verder komt dan landbouw. Niet dat daar iets mis mee is, maar dus een continent dat niet dezelfde ontwikkeling meemaakt als alle andere. Ik geloof niet dat ze elkaar allemaal zullen uitmoorden (dat gebeurt overigens meer door hulp van wapens uit het westen, zonder zou dat een stuk moeilijker gaan) of dat ze allemaal zullen verhongeren. Maar er zal simpelweg niet zo'n "ontwikkelde" samenleving zijn.quote:Op zaterdag 3 december 2005 06:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Als ik vragen mag, wat wordt bedoeld met 'verloren continent'? Stel dat de inwoners van de overige continenten een 'cordon sanitaire' rondom Afrika leggen: geen mensen, goederen, geldstromen erin of eruit.
Wat gebeurt er dan volgens de 'verloren continent'-verkondigers? Zinkt Afrika af in de oceaan? Maken ze elkaar af tot op de laatste mens? Sterven ze uit door honger en aids?
[..]
Zonder meer, maar over het algemeen is het niet te vergelijken met een willekeurig westers land. Die grote steden zijn waarschijnlijk pas na de kolonisatie uit de grond gestampt, in ieder geval alle gebouwen e.d. en ik vermoed dat in vele gevallen onder het uiterlijk vertoon van een moderne stad veel ongemakt schuilgaat dat samenhangt met het algemenere deel van Afrika: stroomuitval, slechte andere voorzieningen e.d.quote:[afbeelding] Ja, er is rampspoed en ellende. Maar er zijn ook moderne steden, universiteiten, bibliotheken en ga zo maar door.
[..]
Nou ja laat ik het dan anders zeggen. De "ellende" komt niet alleen voort uit de mentaliteit, maar ook uit de mogelijkheden die door het westen geboden worden. Wapens. Verkoop van hout, olie, diamanten, bauxiet e.d. Dat maakt het mogelijk dat men het geld en materiaal voor oorlogen extreem simpel te krijgen is. Koppel dat aan het feit dat er zo veel corruptie is, de rijkdom niet gedeeld wordt en je hebt een recept voor ellende. Maar om de schuld dan bij een ander te leggen en te zeggen dat dit voortvloeit uit het kolonialisme, vind ik te ver gaan.quote:Mensen zijn nu eenmaal geneigd de schuld bij anderen, bij het verleden, bij abstractheden als cultuur, bij onmeetbaarheden als geloof te leggen. En het is deels ook altijd waar, deels onwaar, en vooral weinig zinvol. Sommigen doen alsof het *uitmaakt* of Europese overheersers wel of niet de oorzaak zijn van problemen, sommigen doen alsof de cultuur waarbinnen ellende voorkomt de oorzaak is van de ellende en niets anders zal produceren dan ellende.
Er zit altijd wel wat in, er is natuurlijk niet slechts één doorslaggevende factor.
[..]
Niet mee eens. Ik meen dat in landen als Zimbabwe en Zuid-Afrika vrijwel alle grote en successvolle bedrijven c.q. boerderijen in handen van blanken zijn. Ik geloof niet dat er zo veel zijn die falen of middelmatig zijn. Daarentegen heeft de onteigening in Zimbabwe toch wel aangetoond dat ze er zelf weinig van bakken. OK, misschien niet helemaal eerlijk omdat dat land wordt weggegeven aan mensen die er waarschijnlijk geen zin in hebben om het voort te zetten, maar dan een ander voorbeeld. Het zijn voornamelijk de door blanken gekolonialiseerde gebieden waar successvolle bedrijven en veel voedsel export vandaan kwamen. Natuurlijk kozen ze de beste gebieden destijds, maar die landen zijn zo onnoemelijk groot, dat er volop ruimte was en is voor anderen. Ik geloof niet dat die er veel zijn, de eigen productie is veel kleinschaliger en voornamelijk op de eigen consumptie gericht. Ik vind dus welzeker dat het met mentaliteit te maken heeft. Dat die overal zo is, vind ik geen toeval. Noot: dat kun je dus racistisch vinden, maar ik vind het meer het constateren van een feit. Dat de ene hond groot en sterk is en de andere klein en snel, maakt ze nog niet gelijk. Het is dan ook goed mogelijk om samen die landbouw te bedrijven, zoals dus ook gebeurde in Zimbabwe en Zuid Afrika. Vraag maar aan die oud-werknemers van de blanke boeren, die hadden het zo slecht nog niet hoor. Ze werden gewoon normaal behandeld. Maar hadden dus wel aansturing nodig omdat ze zelf de drive e.d. niet hebben, en dat is dus de punt van mijn verhaal.quote:Lees 'Solitaire' van Ton van der Lee er eens op na. Hier staat er een stukje uit. Hij (Nederlander) vertrekt naar Namibië en vindt daar een prachtige nering in bezit van twee broers. Hij steekt er tijd en energie in, ondanks wat lamlendigheid van de eigenaren, en het wordt een succes. Maar hij komt er bekaait af, door slechte contracten verlies hij zijn geld en zijn recht. Noot: de Namibische broers zijn blank. Je verstoort je eigen pleidooi door het alsnog over blanken en zwarten te hebben. De grote problemen zijn gevolgen van de geschiedenis, de cultuur, de belabberde rechtsregels en -handhaving. Aan de in Afrika geďntegreerde blanken is te zien dat het meer plaats en tijdgebonden is dan kleurgebonden.
[..]
Niet echt, ik had eerder een SCH-achtige reactie verwacht waar ik helemaal zwart gemaakt werd no pun intentedquote:Voldoe ik aan je verwachting?
[..]
Klopt maar dat is niet onoverkoombaar zoals in andere landen bewezen wordt.quote:Ik denk eigenlijk dat de ongekende rijkdommen bijdragen aan het zootje. Hebzucht haalt niet het mooiste uit mensen naar boven, rijkdommen trekken piraten en ander schuim der aarde aan. Zwart én blank, Afrikaans en uit andere continenten.
[..]
Nou ja, misschien muggezifterij maar ik doelde op echte huizen van steen en niet hutten. En boten met zeil, roer e.d. ipv een kano. Er was misschien minder noodzaak om dat soort dingen uit te vinden -waarom zou je als je ook zonder kunt- maar ik blijf het frappant vinden.quote:Daar vergis je je in. Dat van die wapens heb ik geen enkel verstand van, mogelijk heb je gelijk, maar huizen, boten en geschrift waren er zeker, al eeuwen.
De meeste Amerikanen weten Afrika niet eens aan te wijzen op een wereldkaart. Dus ik betwijfel dat. En ze vinden miljarden uitgeven aan een oorlog belangrijker dan een continent helpen. Hulp aan de derde wereld is een combinatie van prioriteten stellen met een vleugje militair ingerijpen. Maar de meeste westerse politici liggen daar niet wakker van zolang ze de grondstoffen maar leveren.quote:Op vrijdag 2 december 2005 00:21 schreef Coldplaya het volgende:
...Jammer genoeg.
Wie het even niet meer weet: de Amerikanen hebben decennia lang door heel Afrika universiteiten, hospitaals, veldziekenhuizen, waterpompen ingericht. We zijn er langs gereden: vervallen, verlaten. Strategie ontbreekt volledig, alles wat geen dollars oplevert wordt gekleineerd, werkelijk de tranen sprongen in mijn ogen.![]()
Om te beginnen mijn dank voor je uitgebreide toelichtingquote:Op zaterdag 3 december 2005 07:10 schreef StefanP het volgende:
Achzo. In deze verwachting kan ik me verplaatsen. Het is deels gelijk aan de mijne. Ik vind het wel een overtrokken beschrijving om zoiets tot 'verloren continent' uit te roepen, maar dat beschouw ik dan maar als dichterlijke overdrijving.quote:[..]
Een continent dat zonder geldstroom van het westen waarschijnlijk vervalt tot een simpeler vorm van samenleving, waar men niet echt verder komt dan landbouw. Niet dat daar iets mis mee is, maar dus een continent dat niet dezelfde ontwikkeling meemaakt als alle andere. Ik geloof niet dat ze elkaar allemaal zullen uitmoorden (dat gebeurt overigens meer door hulp van wapens uit het westen, zonder zou dat een stuk moeilijker gaan) of dat ze allemaal zullen verhongeren. Maar er zal simpelweg niet zo'n "ontwikkelde" samenleving zijn.
Mooi dat we beide kunnen constateren dat er in Afrika niet geen moderne steden en voorzieningen zijn. Overigens geldt ook voor de meeste moderne westerse steden, en zeker het *moderne* deel ervan, dat deze ná de kolonisatie uit de grond zijn gestampt. Je punt met betrekking tot "C'est l'Afrique" is terecht. Voor wie die uitdrukking niet kent: het is de berustende verzuchting van Afrikanen wanneer de stroom uitvalt, en andere zaken die Europeanen tegen de muur laten vliegen.quote:[..]
Zonder meer, maar over het algemeen is het niet te vergelijken met een willekeurig westers land. Die grote steden zijn waarschijnlijk pas na de kolonisatie uit de grond gestampt, in ieder geval alle gebouwen e.d. en ik vermoed dat in vele gevallen onder het uiterlijk vertoon van een moderne stad veel ongemakt schuilgaat dat samenhangt met het algemenere deel van Afrika: stroomuitval, slechte andere voorzieningen e.d.
Het kolonialisme heeft belangrijke voorwaarden geschapen die bijdragen aan de huidige ellende. Ook aan de niet-ellende trouwens. De kolonisatie is enorm ingrijpend geweest en heeft Afrika in een mal geduwd. Ten goede en ten kwade. Ik vind het vooral zo *zinloos* om de kolonisatie de schuld te geven. Als we alles konden narekenen en objectief vaststellen dat alles de schuld van de kolonisatie is, wat verbetert daar dan van? Helemaal helemaal niets. Gebeurd, passé, nu weer verder.quote:[..]
Nou ja laat ik het dan anders zeggen. De "ellende" komt niet alleen voort uit de mentaliteit, maar ook uit de mogelijkheden die door het westen geboden worden. Wapens. Verkoop van hout, olie, diamanten, bauxiet e.d. Dat maakt het mogelijk dat men het geld en materiaal voor oorlogen extreem simpel te krijgen is. Koppel dat aan het feit dat er zo veel corruptie is, de rijkdom niet gedeeld wordt en je hebt een recept voor ellende. Maar om de schuld dan bij een ander te leggen en te zeggen dat dit voortvloeit uit het kolonialisme, vind ik te ver gaan.
Ik denk ook zéker niet dat het toeval is. De mentaliteit (cultuur, geloof) is belangrijk, de regels en handhaving ervan ook. Blanken hebben de afgelopen 100 jaar nogal wat regels opgelegd waarbij die regels in het voordeel van de blanken werkten (en bedoeld waren), en de handhaving stevig ter hand genomen werd. Goeie regels en goeie handhaving zijn een belangrijke voorwaarde voor economisch succes.quote:[..]
Niet mee eens. Ik meen dat in landen als Zimbabwe en Zuid-Afrika vrijwel alle grote en successvolle bedrijven c.q. boerderijen in handen van blanken zijn. Ik geloof niet dat er zo veel zijn die falen of middelmatig zijn. Daarentegen heeft de onteigening in Zimbabwe toch wel aangetoond dat ze er zelf weinig van bakken. OK, misschien niet helemaal eerlijk omdat dat land wordt weggegeven aan mensen die er waarschijnlijk geen zin in hebben om het voort te zetten, maar dan een ander voorbeeld. Het zijn voornamelijk de door blanken gekolonialiseerde gebieden waar successvolle bedrijven en veel voedsel export vandaan kwamen. Natuurlijk kozen ze de beste gebieden destijds, maar die landen zijn zo onnoemelijk groot, dat er volop ruimte was en is voor anderen. Ik geloof niet dat die er veel zijn, de eigen productie is veel kleinschaliger en voornamelijk op de eigen consumptie gericht. Ik vind dus welzeker dat het met mentaliteit te maken heeft. Dat die overal zo is, vind ik geen toeval.
Sommige oordelen over ongelijkheid zijn volgens mij rascistisch. Niet ieder oordeel. Ik bestrijd in dit geval opvatting dat cultuur, luiheid, onvermogen tot planning, lust tot corruptie aan de huidskleur in plaats van aan de plaats van geboorte te wijten is.quote:Noot: dat kun je dus racistisch vinden, maar ik vind het meer het constateren van een feit. Dat de ene hond groot en sterk is en de andere klein en snel, maakt ze nog niet gelijk. Het is dan ook goed mogelijk om samen die landbouw te bedrijven, zoals dus ook gebeurde in Zimbabwe en Zuid Afrika. Vraag maar aan die oud-werknemers van de blanke boeren, die hadden het zo slecht nog niet hoor.
Kijk, dit soort paternalisme "ze hebben de aansturing nodig" koppelen aan een huidskleur (dus een zwarte kantoorcollega van mij zou ook aansturing nodig hebben?), die bestrijd ik. Wat ik niet bestijd is dat mensen die nauwelijks profijt van hun arbeid verwachten danwel dat profijt liever op andere manier bereiken, niet erg werkwillend zijn. Om ze dan toch te laten arbeiden kan aansturing helpen, ja. Een zweep doet ook wonderen bij mensen zonder ambitie, maar doet dat ook voortreffelijk bij werkweigerende witjes.quote:Ze werden gewoon normaal behandeld. Maar hadden dus wel aansturing nodig omdat ze zelf de drive e.d. niet hebben, en dat is dus de punt van mijn verhaal.
de pun is *wel* grappigquote:[..]
Niet echt, ik had eerder een SCH-achtige reactie verwacht waar ik helemaal zwart gemaakt werd no pun intented
Mee eens.quote:[..]
Klopt maar dat is niet onoverkoombaar zoals in andere landen bewezen wordt.
Het ligt eraan welke invalshoek je pakt. De bovenstaande is een persoonlijk. Eigen ervaring telt, is zelfs misschien het belangrijkste, maar het is daardoor nog geen waarheid. Coldplaya je kijkt door jouw bril door jouw cultuur. De grap is dat de collega van je vader zeer westers handelde. Voor een wetenschapper niet relevant misschienquote:Op vrijdag 2 december 2005 00:21 schreef Coldplaya het volgende:
...Jammer genoeg.
Voor diegenen die niet weten waar ik over spreken: mijn vader is scheikundige en heeft een uitwisseling gehad met de universiteit van Dar-Es-Salaam.
Dat wij de Afrikanen onze westerse "beschaafde" cultuur op te drukken is grotendeels verspilde moeite. De Afrikaanse stamcultuur is hier het grootste debet aan: diegene die de macht heeft verdeeld het geld onder diegenen die direct naast hem staan. Vriendjespolitiek is er de dagelijkse praktijk, en nog belangrijker, de dagelijkse cultuur.
Wie het even niet meer weet: de Amerikanen hebben decennia lang door heel Afrika universiteiten, hospitaals, veldziekenhuizen, waterpompen ingericht. We zijn er langs gereden: vervallen, verlaten. Strategie ontbreekt volledig, alles wat geen dollars oplevert wordt gekleineerd, werkelijk de tranen sprongen in mijn ogen.![]()
Wetenschap, cultuur, onderwijs zijn zaken waar deze baasjes geen notie aan hebben. Pakken wat je pakken kan is het devies, miljoenen mensen die uitgemoord worden in stammenstrijden, maar hier geeneens pagina III van het NRC halen.![]()
Wat mij echter het meest heeft aangedaan is een "collega" van mijn vader, een Afrikaanse scheikundige, op een dag heel zijn labaratorium kort en klein sloeg en in de aangelegen tuin van de faculteit een tuintje begon. De watermeloen schenen een hoger inkomen te genereren dan zijn onderzoek, zo zei hij![]()
Werkelijk, globalisering, uitbuiting, kolonialisme, natuurrampen, al die praatjes, die deels wel waar zijn, vallen in het niet als je er werkelijk geweest bent.
Uiteraard gaat het over koopkracht. Met al die inflatie is het vergelijken van valuta's zinloos. Enquote:Op vrijdag 2 december 2005 12:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Tijdens de kolonisatie zijn er grootscheeps Congolezen afgemaakt. Voor de gemiddelde financiele welvaart is dat reuze gunstig, maar niet voor de algehele welvaart![]()
En dat geld voor wel meer koloniën. Gemiddelde financiele welvaart zegt wel iets, maar zegt ook veel niet. Verdeling en vervolging bijvoorbeeld.
Naarmate een land dat welvarender wordt, wordt het ook complexer te besturen. En dus moet je je landsbestuur moderniseren, nieuwe wetten, onderwijs, infrastructuur etc. Dat was in het Europa van 1000 jaar geleden niet aanwezig. En dat is gaandeweg, zonder hulp van buiten, door Europeanen zélf opgebouwd, en zelfs ontwikkeld. In Afrika is men nooit verder gekomen dan wat handelsplaatsjes langs karavaan routes. Vervolgens zijn Europeanen met die middelen in Afrika geland, en hebben ook daar succes gehad.quote:Ja. Dus wat is de waarde van een opmerking dat westerlingen wél in staat zijn welvaart te creëren? Soms lukt het, soms niet. Afrikanen lukt het ook soms en plaatselijk wel, en soms niet. Afrika is geen poel van verderf en ellende. Ook niet als alleen de ellende onze televisie haalt.
Helaas, de mensen zijn niet waardeloos, maar bijdragen aan de wereld, nee, niet echt. Ik zie er toch heel weinig vandaan komen, behalve dan vluchtelingen.quote:Mooi zoDus je vindt toch maar niet dat het continent, behalve als leverancier van grondstoffen, niets aan de wereld bijdraagt, neem ik aan.
De stelling van deze topis is dat de oude politiek wat betreft Afrika niet werkt, en dat denk ik ook. Dat continent kan zo niet nog eens 50 jaar doorgaan. En als dat betekent dat een land als Nigeria dan zo'n 416 miljoen inwoners heeft (extrpolatie van de huidige bevolkingsgroei van 2,37%), zwaai dan maar gedag met je handjequote:Mwah. De mens kan een hoop, en ondanks ellende, en ondanks de terecht aandacht voor die ellende, staat Afrika niet op het punt van uitsterven hoor.
Met 50% van de bevolking als economische kracht gaat het niet, zeker niet bij een dergelijk astronomische bevolkingsgroei.quote:Dát ben ik voor een heel belangrijk deel met je eens. Maar mag ik erop wijzen dat die vrouwen evenzeer Afrika vormen, en dus voor vol meegeteld mogen worden, niet als een soort sub-soort die in de marge nog wel iets hoopgevend laat zien.
Geld is alleen een middel om ruilhandel te vergemakkelijken. Onderwijs kost geld, zorg kost geld, alles kost geld. Of beter, onderwijs vergt werk, zorg vergt werk, alles vergt werk. En hoe productiever een werker, hoe meer er uit zijn/haar handen komt. En je kunt best een zeer gematigd leven leiden als bv Socrates, maar niet met 10 kinderen.quote:Zie Europa. Uitsterven van alle of zelfs maar bijna alle of zelfs maar de belangrijkste dieren is in Europa niet aan de orde hoor. Dat er dieren wijken voor mensen kan nog wel eens in ons nadeel uitpakken, maar ook dieren zijn flexibel.
[..]
Niet alle welvaart is geld. Niet alle geld is welvaart. Niet al het leven is economisch. Niet alle samenlevingen laten zich vangen in voor ons gebruikelijke organisatievormen en termen. Niet alle productiviteit vertaalt zich naar kapitaal.
Ik vergeleek ook geen valuta's hoorquote:Op zaterdag 10 december 2005 19:04 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Uiteraard gaat het over koopkracht. Met al die inflatie is het vergelijken van valuta's zinloos.
quote:Dat er veel Congolezen zijn omgemoen, ongetwijfeld, maar niet zoveel dat de bevolkingsgroei sunstantieel afnam, laat staan dat de bevolking qua omvang daalde.
Oh nee? Waarom moeten ze niet miepen? Omat ze met velen zijn? Omdat ze geboren zijn? Omdat er de afgelopen eeuw veel mensen geboren zijn? Wat een slecht argument. De levende mensen leven nu, wie nu miept kan de geschiedenis niet terugdraaien en zal het ermee moeten doen. Jij ook.quote:Van Congo heb ik géén cijfers, wel van Nigeria.
Nigeria:
1950. 23 miljoen inwoners.
2005. 129 miljoen inwoners.
Bijna een verzesvoudiging van de bevolking in 55 jaar. Prima hoor, maar dan moeten de mensen niet miepen dat ze arm zijn.
En dus? Dat jouw opa en oma en de mijne zich minder hebben voortgeplant dan die van een ander maakt die ander niet meer of minder gerechtigd. Het is zinloos een mens verantwoordelijk te stellen voor de daden van anderen, of die anderen nu diens voorvaderen waren of niet.quote:Ter vergelijking, Nederland ging in dezelfde tijdsspanne van 10 miljoen naar 16 miljoen, inclusief een hele zooi immigranten.
quote:[..]
Naarmate een land dat welvarender wordt, wordt het ook complexer te besturen. En dus moet je je landsbestuur moderniseren, nieuwe wetten, onderwijs, infrastructuur etc. Dat was in het Europa van 1000 jaar geleden niet aanwezig. En dat is gaandeweg, zonder hulp van buiten, door Europeanen zélf opgebouwd, en zelfs ontwikkeld. In Afrika is men nooit verder gekomen dan wat handelsplaatsjes langs karavaan routes.
Succes waarin? Het effectief opleggen van een regiem met militair geweld? Het expoiteren van menskracht en bodemschatten? Als je het succes van Europa afmeet aan de beschaving die hier bereikt is (rechtvaardigheid, vrijheid, ontwikkelingsmogelijkheden etc), waarom dan het succes van de Europese beschaving in Afrika niet lags dezelfde lat gelegd? Ik herhaal: rechtvaardigheid, vrijheid, ontwikkelingsmogelijkheden. Ik zie het succes niet zo.quote:Vervolgens zijn Europeanen met die middelen in Afrika geland, en hebben ook daar succes gehad.
Wat zou je aanmerken als "bijdragen aan de wereld"? In hoeverre dragen bewoners van andere continenten bij aan de wereld? Zijn mensen überhaupt een bijdrage aan de wereld?quote:[..]
Helaas, de mensen zijn niet waardeloos, maar bijdragen aan de wereld, nee, niet echt. Ik zie er toch heel weinig vandaan komen, behalve dan vluchtelingen.
Welke oude politiek? Die van kolonisatie, van dekolonisatie, van ontwikkelingshulp, van handel, van handelbarričres? De politiek in Europa, of die in Afrika of de wereldpolitiek?quote:[..]
De stelling van deze topis is dat de oude politiek wat betreft Afrika niet werkt, en dat denk ik ook.
Zelfde vraag aan jou als aan StefanP, wat bedoel je daarmee? Wat zou er gebeuren als "dat continent nog 50 jaar zo doorgaat"? Eten de afrikanen elkaar op, sterven ze aan Aids, emigreren en verzuipen ze?quote:Dat continent kan zo niet nog eens 50 jaar doorgaan.
Zwaaien kan ik best, maar wat gebeurt er volgens jou dan?quote:En als dat betekent dat een land als Nigeria dan zo'n 416 miljoen inwoners heeft (extrpolatie van de huidige bevolkingsgroei van 2,37%), zwaai dan maar gedag met je handje![]()
Hoe bedoel je een gematigd leven in dit verband? Er zijn er tallozen die een zeer gematigd leven leiden in veel opzichten, ook als ze 10 kinderen hebben.quote:[..]
Geld is alleen een middel om ruilhandel te vergemakkelijken. Onderwijs kost geld, zorg kost geld, alles kost geld. Of beter, onderwijs vergt werk, zorg vergt werk, alles vergt werk. En hoe productiever een werker, hoe meer er uit zijn/haar handen komt. En je kunt best een zeer gematigd leven leiden als bv Socrates, maar niet met 10 kinderen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |