Misschien begrijp ik je niet, maar als (f')2=4x2, dan is f'=2x, en f=x2... Probeer je hiermee het oppervlak van een omwenteling van een grafiek mee uit te rekenen ofzo?quote:Op maandag 2 januari 2006 12:01 schreef the_jasper het volgende:
hoi
ik ben ff bezig met wiskunde
maar ik zat een beetje vast
(f'(x))^2 moet 4x^2 worden maar ik zie met geen mogelijkheid hoe :S
of ligt het aan de vakantie?
het is deel van wortel( 1 + (f'(x))^2 ) --> wortel( 1 + 4x^2)
ja daarop zat ik dus vastquote:Op maandag 2 januari 2006 12:15 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien begrijp ik je niet, maar als (f')2=4x2, dan is f'=2x, en f=x2... Probeer je hiermee het oppervlak van een omwenteling van een grafiek mee uit te rekenen ofzo?
y = x / 3 x = y / 3? Of kjik ik nou zo scheel?quote:Op donderdag 29 december 2005 18:39 schreef AtraBilis het volgende:
solve({y=3*x}, {x});
Ofwel, los deze vergelijking op naar x.
En dan nog fout ook!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 16:21 schreef MichielPH het volgende:
[..]
y = x / 3? Of kjik ik nou zo scheel?
quote:Op donderdag 29 december 2005 16:42 schreef pfaf het volgende:
Een waarschijnlijk erg domme Maple-vraag, maar als ik bijv y=3x om wil laten schrijven tot x=y/3, hoe doe ik dat?
Heb je er rekening mee gehouden dat je van discreet naar continu gaat? Je moet dus de kans P( X > 5.5 ) berekenen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 21:40 schreef MmadviewW het volgende:
Hey,
Ik heb een vraag over wiskunde a2 (vraag 12e hoofdstuk S6: moderne wiskunde 6 vwo).
Opgave:
Een machine vult theezakjes. Toegestaan is dat hoogstens 5% van de gevulde zakjes een te laag gewicht heeft. De bedrijfsleider neemt een aselecte steekproef van vijftig zakjes, er blijken zes zakjes beneden de gewichtsnorm te liggen.
12.e: Bereken de overschrijdingskans bij X=6 voor p=0,05, p=0,04, p=0,03, p=0,02, p=0,01.
Wat ik heb gedaan is dit met normalcdf benaderen (moeten het ook met de normale verdeling benaderen, alleen kom op totaal andere getallen).
Antwoord(en) volgens antwoordenboekje:
p........|P(X_>6)
-------------------
0,05 |0,0378
0,04 |0,0144
0,03 |0,0037
0,02 |0,0005
0,01 |0,0000
Hoe kun je trouwens de normale verdeling zonder normalcdf berekenen: met fie?
Jups met die 0,5 hou ik rekening, ik merk wel dat de uitkomsten die ik krijg op de rekenmachine (met normalcdf) na het 2e anders zijn dan dat de antwoorden in het antwoordenboekje.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 21:55 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Heb je er rekening mee gehouden dat je van discreet naar continu gaat? Je moet dus de kans P( X > 5.5 ) berekenen.
Voor zover ik weet staat normalcdf voor normal cumulative distribution function en dat is dus gewoon de kans dat de normaal verdeelde variabele kleiner is dan een zekere waarde x. Er is dus in weze geen enkel verschil tussen normalcdf en een normale verdeling. Je moet misschien wel andere knopjes op je grafische rekenmachine in drukken.
Waarom? Dat weet je niet. Dat neem je waar. En dus probeer je daarmee het waargenomen een bepaald karakter te geven. En dat wordt dus soms een golfkarakter ( bij interferentie ) en soms een deeltjeskarakter ( bij bijvoorbeeld het foto elektrisch effect, waar Einstein een Nobelprijs voor heeft gekregen )quote:Op woensdag 4 januari 2006 20:35 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me eigenlijk af hoe je kunt verklaren dat licht een golf en deeltje gebeuren is :|. Er staat in mn boek dat bij een opstelling van een lamp je referentie krijgt en dat de! verklaring is dat het in ieder geval golf is. De vraag hier ook is .. waarom :S :S
Thxquote:Op woensdag 4 januari 2006 23:31 schreef thabit het volgende:
Hint: xy - 1 = (x-1+1)(y-1+1) - 1 = (x-1)(y-1) + (x-1) + (y-1).
Gebruik dat (n over k) = n!/ ( k!.(n-k)! ).quote:Op donderdag 5 januari 2006 01:12 schreef teletubbies het volgende:
heey hoe valt te bewijzen
voor alle n uit N en k uit {1,2,...,n}
k(n over k) =n(n-1 over k-1) ?
enige hints?
Hier staat in ieder geval al info op over die eerste tweequote:Op donderdag 5 januari 2006 15:31 schreef Paeromius het volgende:
Iemand ergens een website (oid) waar ik duidelijke uitleg, uitwerkingen en voorbeelden kan vinden voor:
-Eerstegraads functies
-Tweedegraads functies
-Exponentiële functies
-Gebroken functies
-Toepassingen differentiaalrekening
-Matrix / Matrices
-Korste route probleem (mbv Matrix rekenen).
Bijna 2 jaar geleden dat ik wiskunde heb gedaan op de havo (wb12 dat wel),
maar moet het allemaal even opfrissen. En de laatste paar dingen moet ik leren
ik heb het al gevonden, het was eigenlijk vrij simpel te verklaren met een beetje wiskundequote:Op woensdag 4 januari 2006 16:53 schreef Chimay het volgende:
ik ben nu mijn fysica aan het studeren (elektromagnetisme), maar er is iets wat ik niet echt begrijp;
Bij een loodrechte inval op een perfect geleidend oppervlak moet het resulterend elektrisch veld (invallende + weerkaatste golf) 0 zijn op het oppervlak van de geleider.
Hieruit volgt dat de elektrische velden van de invallende en weerkaatste golf gelijk moeten zijn aan elkaar, maar met tegengestelde zin.
ok, tot hier allemaal heel logisch,
maar nu zou ik denken dat het resulterend elektrisch veld dan overal 0 zou zijn omwille van de symmetrie,
dit is dus niet het geval, de combinatie van invallende en weerkaatste golf zou nu een staande elektromagnetische golf opleveren.
waarom is dit zo?
Heb er ook een stukje over exponenten en Matrices kunnen vindenquote:Op donderdag 5 januari 2006 15:45 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Hier staat in ieder geval al info op over die eerste tweeMet voorbeelden en oefeningen:
Klik
Even een alfaopmerking in de bètatopic: In het Nederlands spreken we over 'kortste pad' en dus kortstepadprobleem en kortstepadalgoritme. Kortste route is zo'n anglicisme. Voor de rest, Wikipedia en Planet Math zijn vaak goede startpunten.quote:Op donderdag 5 januari 2006 15:31 schreef Paeromius het volgende:
-Korste route probleem (mbv Matrix rekenen).
oops.. was echtquote:Op donderdag 5 januari 2006 08:16 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Gebruik dat (n over k) = n!/ ( k!.(n-k)! ).
Zullen we, speciaal voor jou, dan maar 'route' helemaal uit het Van Dale schrappen?quote:Op donderdag 5 januari 2006 17:19 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Even een alfaopmerking in de bètatopic: In het Nederlands spreken we over 'kortste pad' en dus kortstepadprobleem en kortstepadalgoritme. Kortste route is zo'n anglicisme. Voor de rest, Wikipedia en Planet Math zijn vaak goede startpunten.
En overgins, waarheidsgehalte valt te betwisten natuurlijk, maar Wikipedia meldt dat 'route',quote:VanDale
U hebt gezocht op route:
RESULTAAT (maximaal 20 woorden)
rou·te (de ~, ~n/~s)
1 reis- of vaarweg die men aflegt of wil afleggen => weg
rou·te·be·schrij·ving (de ~ (v.))
1 beschrijving van de te volgen route
rou·teer·der (de ~ (m.), ~s)
1 iem. die zich bezighoudt met routering
rou·te·kaart (de ~)
1 kaart waarop een te volgen route is aangegeven
2 lijst van adressen voor een besteller
rou·te·plan·ner (de ~ (m.))
1 elektronisch apparaat dat of software die een te volgen route ontwerpt
rou·te·ren (ov.ww., ook abs.)
1 aan de scheepvaart een veilige route voorschrijven
rou·te·ring (de ~ (v.))
1 [verk.] het dirigeren van de scheepvaart in een bepaalde route
2 [verk.] het geven van opdrachten of adviezen aan scheepskapiteins betreffende de te volgen route
Dat route gewoon in de Van Dale staat wil nog niet zeggen dat "kortste route" goed Nederlands is. Volgens mij is het inderdaad "kortste pad". In het Engels zie je overigens ook vaak "shortest path".quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:51 schreef Paeromius het volgende:
[..]
Zullen we, speciaal voor jou, dan maar 'route' helemaal uit het Van Dale schrappen?
[..]
En overgins, waarheidsgehalte valt te betwisten natuurlijk, maar Wikipedia meldt dat 'route',
uit het Frans komt, niet uit het Engels.
Maar goed, kip of ei, want hoogstwaarschijnlijk dat er ook weer verband tussen de Engelse en Franse 'route' is
Samenvattend, zeer nutteloze post en (behalve je laatste regel) eerder een klaagbak topic reply.
Toch bedankt voor je toevoeging op het antwoord op mijn vraag.
Ik heb er zelf niet voor gekozen om er kortste route van te maken in de opdracht.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 13:56 schreef ijsklont het volgende:
[..]
Dat route gewoon in de Van Dale staat wil nog niet zeggen dat "kortste route" goed Nederlands is. Volgens mij is het inderdaad "kortste pad". In het Engels zie je overigens ook vaak "shortest path".
Het is zeer belangrijk om wiskunde goed op te kunnen schrijven. Hierbij dien je volzinnen te gebruiken (niet te verwarren met volle zinnen), correcte terminologie te hanteren en halfzacht gelul te mijden.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:16 schreef Paeromius het volgende:
[..]
Okay, dus me Nederlands is slecht. Who cares, ik ben met wiskunde bezig
Klopt, ben ik volledig met je eens. Maar ipv dat je dat vermeldt,quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:21 schreef AtraBilis het volgende:
Behalve dat ik 'kortste route' lelijk Nederlands vind, is het het voornaamste probleem dat als je het als zoekterm gebruikt in Google je aanmerkelijk minder resultaten zult vinden dan wanneer je de gangbaardere uitdrukking 'korste pad' gebruikt. En dát lijkt me wel handig te weten, ook al ben je met wiskunde bezig.
Ben 2e jaars informatica, veel programmeren en op moment ook theoretische informatica.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:23 schreef thabit het volgende:
[..]
Het is zeer belangrijk om wiskunde goed op te kunnen schrijven. Hierbij dien je volzinnen te gebruiken (niet te verwarren met volle zinnen), correcte terminologie te hanteren en halfzacht gelul te mijden.
Laat ik een voorbeeld geven van een fout stuk wiskunde:
1+1=2.
Nu komt een voorbeeld van hoe dit wel opgeschreven kan worden:
De formule 1+1=2 is geldig.
Goed, dan een laatste keer: Ik zei dat wij in het Nederlands over "korste pad" en "kortstepadalgoritme" spreken. Niet dat ik het lelijk vond. Een goed verstaander, en een minder goed eigenlijk ook wel, kan hier wel uithalen dat het dus handiger is om die termen te gebruiken.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:49 schreef Paeromius het volgende:
[..]
Klopt, ben ik volledig met je eens. Maar ipv dat je dat vermeldt,
begin je over dat jij het een lelijk Nederlands woord vindt.
Daar kan ik weinig mee om eerlijk te zijn in 1e instantie.
Mijn punt is dat of ik nou zeg dat de kortste route ABED is, of zeg dat ABED het kortste pad is.
De boodschap is duidelijk, of niet?
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:07 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Goed, dan een laatste keer: Ik zei dat wij in het Nederlands over "korste pad" en "kortstepadalgoritme" spreken. Niet dat ik het lelijk vond.
Aha.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 14:21 schreef AtraBilis het volgende:
Behalve dat ik 'kortste route' lelijk Nederlands vind...
Dat klopt, maar hij beweerde dat ik dat in het begin al zei. (Zie het gedeelte dat ik van hem citeer.)quote:
En ik spreek in dit geval over korste route omdat dat voor mij meer voor de hand ligt.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:07 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Goed, dan een laatste keer: Ik zei dat wij in het Nederlands over "korste pad" en "kortstepadalgoritme" spreken. Niet dat ik het lelijk vond. Een goed verstaander, en een minder goed eigenlijk ook wel, kan hier wel uithalen dat het dus handiger is om die termen te gebruiken.
Dan kwam er nog een opmerking over anglicisme, een opmerking waarop je inging op een manier die aangaf dat je niet goed weet wat dat betekent. Geeft verder niet, daar is deze topic de bètatopic voor. Wat je dus nu beweert is pertinent onwaar met betrekking tot mijn eerste post; pas in mijn tweede toelichtende post begon ik over de esthetische aspecten van het woord.
Voorts heeft thabit gelijk. Wellicht dat je eens een paar artikelen van Turing of Gödel wilt lezen alws je toch bezig bent met theoretische informatica. Die schrijven goed, duidelijk en met volzinnen. En 'de boodschap is duidelijk' is maar ten dele waar. Wiskundigen en informatici hebben een geheel eigen vocabulaire waarin er vaste termen voor vaste concepten en begrippen zijn, doordat iedereen zich hieraan houdt. In Grafentheorie kun je wandelingen, paden, route (of trek), tours et cetera tegenkomen. Een pad is dan een wandeling waarin alle punten en lijnen (of kanten) verschillend zijn, een route als (alleen) alle lijnen verschillend zijn.
Zeikerds hè, wiskundigen?
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:12 schreef thabit het volgende:
Het gaat erom dat wat je opschrijft correct is, niet dat het wel duidelijk is wat je bedoeld zou kunnen hebben. We zijn hier immers in het betatopic en niet in het gammatopic.
En op een of andere manier heb ik daar niet zo'n heel groot probleem meequote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:46 schreef AtraBilis het volgende:
Je bent dus een goed verstaander noch een goed schrijver.
Nu we het daar toch over hebben, wist je dat slechtstschrijvende het woord is waar de meeste medeklinkers achterelkaar voorkomen?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:46 schreef AtraBilis het volgende:
Je bent dus een goed verstaander noch een goed schrijver.
Haec verba tam inprobe structa, tam neglegenter abiecta, tam contra consuetudinem omnium posita ostendunt mores quoque non minus novos et pravos et singulares fuisse.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:50 schreef Paeromius het volgende:
[..]
En op een of andere manier heb ik daar niet zo'n heel groot probleem mee
Of verwacht je nu dat mijn wereld instort?
Net als zachtstschrijdende.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 15:57 schreef thabit het volgende:
[..]
Nu we het daar toch over hebben, wist je dat slechtstschrijvende het woord is waar de meeste medeklinkers achterelkaar voorkomen?
Schattig, als je me wilt beledigen mag je het ook gewoon in het Nederlands doen hoor.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:04 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Haec verba tam inprobe structa, tam neglegenter abiecta, tam contra consuetudinem omnium posita ostendunt mores quoque non minus novos et pravos et singulares fuisse.
Maar dat je je bezighoudt met propositie- en predikatenlogica wil niets zeggen over hoe je correct dingen opschrijft. Het gebruik van de juiste zinsbouw en woordkeus is toch een belangrijk aspect van communicatie. Misschien niet direct relevant maar mocht je ooit iets willen publiceren over wiskundige zaken (en theoretische informatica) - of gewoon nu als je wilt weten wat er bedoeld wordt -, dan kun je gebruik maken van bijv. dit (PDF bestand) - het staat o.a. vol met voorbeelden zoals thabit gaf over zinsbouw en woordgebruik/-keusquote:Op vrijdag 6 januari 2006 16:15 schreef Paeromius het volgende:
[..]
Schattig, als je me wilt beledigen mag je het ook gewoon in het Nederlands doen hoor.
Maar als jij je beter voelt dan andere mensen, ga je gang.
Nemo me impune lacessit.
Naja, verwacht niet briliante dingen te publiceren met betrekking tot wiskunde of theoretische informatica;)quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:09 schreef fallrite het volgende:
[..]
Maar dat je je bezighoudt met propositie- en predikatenlogica wil niets zeggen over hoe je correct dingen opschrijft. Het gebruik van de juiste zinsbouw en woordkeus is toch een belangrijk aspect van communicatie. Misschien niet direct relevant maar mocht je ooit iets willen publiceren over wiskundige zaken (en theoretische informatica) - of gewoon nu als je wilt weten wat er bedoeld wordt -, dan kun je gebruik maken van bijv. dit (PDF bestand) - het staat o.a. vol met voorbeelden zoals thabit gaf over zinsbouw en woordgebruik/-keus
Ik heb je pdf-je gelezen, maar zelfs daar staan nog foute dingen als "goed" aangemerkt. De schrijver van het stukje gebruikt bijvoorbeeld =-tekens en andere vergelijkingssymbolen als werkwoorden, en dat is iets wat eignelijk ook niet mag. Zo zie je maar hoe moeilijk het is om iets goed op te schrijven.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:09 schreef fallrite het volgende:
[..]
Maar dat je je bezighoudt met propositie- en predikatenlogica wil niets zeggen over hoe je correct dingen opschrijft. Het gebruik van de juiste zinsbouw en woordkeus is toch een belangrijk aspect van communicatie. Misschien niet direct relevant maar mocht je ooit iets willen publiceren over wiskundige zaken (en theoretische informatica) - of gewoon nu als je wilt weten wat er bedoeld wordt -, dan kun je gebruik maken van bijv. dit (PDF bestand) - het staat o.a. vol met voorbeelden zoals thabit gaf over zinsbouw en woordgebruik/-keus
Wat heet 'niet mag'. Het zijn ook van die modegrillen. Nooit een kwantor of symbool in je lopende tekst! Helemaal uitschrijven! Ach, er zijn best situaties waar ik er niet echt mee kan zitten. Een goed te lezen artikel bestaat er eerder uit dat de schrijver je attendeert op peculiariteiten, of stellingen nog even in herinneringen roept als hij ze toepast. Althans, dat vind ik fijn. Dat leest door.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:28 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik heb je pdf-je gelezen, maar zelfs daar staan nog foute dingen als "goed" aangemerkt. De schrijver van het stukje gebruikt bijvoorbeeld =-tekens en andere vergelijkingssymbolen als werkwoorden, en dat is iets wat eignelijk ook niet mag. Zo zie je maar hoe moeilijk het is om iets goed op te schrijven..
Machtreeks waarschijnlijk.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:53 schreef TR08 het volgende:
Ik heb een vraag mbt differentiaalvergelijkingen. Ik word gevraagd om de "formal" solution te berekenen bij een potentiaalvergelijking met een aantal randvoorwaarden. Wat betekent het woord "formal" hier precies?
Inderdaad.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 22:29 schreef SNArky het volgende:
Een formele machtreeks houdt toch in dat je de variabele niet invult, en je dus niet bekommert om convergentie?
als j e je eignen stukje begint te schrijven, hoe moet je (onbedoelde) plagiaat aanpakken.Iedere keer als je iets opschrijft, maak je toch gebruik van het werk van veel wiskundigen......?quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:37 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Wat heet 'niet mag'. Het zijn ook van die modegrillen. Nooit een kwantor of symbool in je lopende tekst! Helemaal uitschrijven! Ach, er zijn best situaties waar ik er niet echt mee kan zitten. Een goed te lezen artikel bestaat er eerder uit dat de schrijver je attendeert op peculiariteiten, of stellingen nog even in herinneringen roept als hij ze toepast. Althans, dat vind ik fijn. Dat leest door.
Volgens mij zijn er een boel artikelen die als ze 50% langer zouden zijn twee keer sneller gelezen zouden kunnen worden.
Behalve zuurpruimen als Frits Göbel maken de meeste auteurs daar niet zo'n punt van.quote:Op maandag 9 januari 2006 21:18 schreef teletubbies het volgende:
[..]
als j e je eignen stukje begint te schrijven, hoe moet je (onbedoelde) plagiaat aanpakken.Iedere keer als je iets opschrijft, maak je toch gebruik van het werk van veel wiskundigen......?
hoe zijn auterusrechten beschermd bij wiskunde?? gaat het alleen om het letterlijk gebruiken van teksten zonder bronvermelding?
Jawel, maar ideeën zijn (nog) niet patenteerbaar in Nederland en Europa. Mits je dus niet letterlijk overschrijft is er niets aan de hand. Het is natuurlijk wel onfatsoenlijk om 's andermans werk te gebruiken zonder hem of haar daarbij netjes te citeren. Vergelijk het met boeken, je mag best een samenvatting maken en die op het Internet zetten; het verhaal zelf is niet claimbaar, alleen de letterlijke tekst. Spelregels van een bordspel zijn zelfs niet iets waar copyright opzit, het is alleen de letterlijke tekst van de handleiding (en de plaatjes en de poppetjes, etc.), maar je kunt dus in je eigen woorden de spelregels opnieuw vertellen. Kleine lettertjes: Ik heb geen rechten gestudeerd, dus alles onder voorbehoudquote:Op maandag 9 januari 2006 21:18 schreef teletubbies het volgende:
[..]
als j e je eignen stukje begint te schrijven, hoe moet je (onbedoelde) plagiaat aanpakken.Iedere keer als je iets opschrijft, maak je toch gebruik van het werk van veel wiskundigen......?
hoe zijn auterusrechten beschermd bij wiskunde?? gaat het alleen om het letterlijk gebruiken van teksten zonder bronvermelding?
Tja, die factor x blijft hetzelde, dus het enige waar ze zich mee bezighouden is (x^2 + 2x - 8), maar dat is gewoon een kwadratische vergelijking die je ooit al hebt leren factoriseren toch? 'Zoek twee getallen die opgeteld +2 en vermenigvuldigd -8 geven': Ergo: +4 en -2. Dus, (x + 4)(x - 2); immers, schrijf dit uit en je krijgt weer: x^2 -2x + 4x -8, wat gelijk is aan x^2 +2x -8.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:25 schreef BrauN het volgende:
x (x^2 + 2x - 8) = 0
wordt herschreven als
x (x+4)(x-2) = 0
Maar hoe!?![]()
Ik mis denk ik de hele tussenstap... Iemand die het effe kan uitleggen?
Zet sowieso de printmarges eens wat lager dan (maar niet té laag, anders mis je een hoop op het papier wat op de computer wel zichtbaar is)quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:13 schreef Jvvianen het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, maar er zitten ook wat meerkeuze vragen tussen... en meerdere regels lukt dus ook niet echt :/
Dan krijg je nl. dit:
Re
sp
on
de
nt
Ziet er ook niet uit
Kolombreedte 2 op lettertype 6 is al geeneens een optie op liggend formaat... en het moet in een word document komen straks.
Zit nu nog in excel
de tussenstap;quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:25 schreef BrauN het volgende:
x (x^2 + 2x - 8) = 0
wordt herschreven als
x (x+4)(x-2) = 0
Maar hoe!?![]()
Ik mis denk ik de hele tussenstap... Iemand die het effe kan uitleggen?
Ik voel me dom, maar ik snap het probleem niet. Waarom is het fysiek onmogelijk om enerzijds te hebben:quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:13 schreef Jvvianen het volgende:
Ik snap wat je bedoelt, maar er zitten ook wat meerkeuze vragen tussen... en meerdere regels lukt dus ook niet echt :/
Dan krijg je nl. dit:
Re
sp
on
de
nt
Ziet er ook niet uit
Kolombreedte 2 op lettertype 6 is al geeneens een optie op liggend formaat... en het moet in een word document komen straks.
Zit nu nog in excel
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:25 schreef BrauN het volgende:
x (x^2 + 2x - 8) = 0
wordt herschreven als
x (x+4)(x-2) = 0
Maar hoe!?![]()
Ik mis denk ik de hele tussenstap... Iemand die het effe kan uitleggen?
quote:Opleiding: Universiteit natuurlijk, ik ben niet achterlijk.
Met alle respect, maar voor +2 en -8 kun je toch simpelweg ontbinden in factoren? Er is geen Einstein voor nodig om te zien dat dat +2 en -4 wordt. 'Discriminantmethode' lijkt me hier moeilijker doen dan nodig.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:40 schreef Chimay het volgende:
van de eerste x moet je je nu niks aantrekken
zoek eerst de nulpunten van x^2 + 2x -8 =0 (1)
dat kan je met de discriminantmethode doen, dan krijg je als nulpunten 2 en -4
Voor mensen zonder wiskundig inzicht, is "simpelweg ontbinden in factoren" dikwijls niet zo evident,quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:46 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Met alle respect, maar voor +2 en -8 kun je toch simpelweg ontbinden in factoren? Er is geen Einstein voor nodig om te zien dat dat +2 en -4 wordt. 'Discriminantmethode' lijkt me hier moeilijker doen dan nodig.
Heb het al een soort van opgelost, niet mooi... maar het gaat erom dat ik de resultaten onbewerkt op papier heb. Het is gewoon een bijlage, maar hij hoort er inquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:29 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Zet sowieso de printmarges eens wat lager dan (maar niet té laag, anders mis je een hoop op het papier wat op de computer wel zichtbaar is)
En als je de woorden zoals jij het uitlegt krijgt terwijl je het op een paar regels verdeelt heb je wel een hele smalle kolom!
Screenshot?
Ik heb het over de resultaten van de enquete, niet de enquete zelf.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:44 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Ik voel me dom, maar ik snap het probleem niet. Waarom is het fysiek onmogelijk om enerzijds te hebben:
Waar doet u boodschappen?
a) AH
b) C1000
c) Anders, nl. [....]
Wat koopt u meestal:
......
......
.....
M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:48 schreef Chimay het volgende:
[..]
Voor mensen zonder wiskundig inzicht, is "simpelweg ontbinden in factoren" dikwijls niet zo evident,
en dan is de discriminantmethode altijd juist.![]()
Ik snap het. Daar ik geen verstand van Excel heb weet ik niet of het haalbaar is, maar, is het dan niet logischer om de open vragen een eigen rij te geven?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:49 schreef Jvvianen het volgende:
[..]
Heb het al een soort van opgelost, niet mooi... maar het gaat erom dat ik de resultaten onbewerkt op papier heb. Het is gewoon een bijlage, maar hij hoort er in
Zal effe screen maken zo.. 1 mom
[..]
Ik heb het over de resultaten van de enquete, niet de enquete zelf.
Resultaten zijn via internet afgenomen, en zo kant en klaar in een excel gezet.... maargoed, de screen komt er aan
Screen: http://www.vanvianen.net/screenexcel.png
Mijn moeder niet. Zou m'n vader soms zijn vreemdgegaan?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:52 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.
Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:52 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
M'n moeder kan het. Doorslaggevend argument.
middelbare scholieren als in: vmbo? havo? vwo? gymnasium?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:57 schreef Chimay het volgende:
[..]
Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.
Kan toch ook veel makkelijker? Gewoon vermenigvuldigen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 13:36 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Tja, die factor x blijft hetzelde, dus het enige waar ze zich mee bezighouden is (x^2 + 2x - 8), maar dat is gewoon een kwadratische vergelijking die je ooit al hebt leren factoriseren toch? 'Zoek twee getallen die opgeteld +2 en vermenigvuldigd -8 geven': Ergo: +4 en -2. Dus, (x + 4)(x - 2); immers, schrijf dit uit en je krijgt weer: x^2 -2x + 4x -8, wat gelijk is aan x^2 +2x -8.
Toegepast geeft dit dus x(x+4)(x-2).
Ja, maar dat is meer om aan te tonen dat het klopt als je het antwoord al weet dan om te zien hoe je eraan komt, althans, als het je niet duidelijk is, dan leid je hier denk ik niet heel snel de omgekeerde weg uit af. Maar zo zie je wel dat het klopt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:05 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Kan toch ook veel makkelijker? Gewoon vermenigvuldigen.
(x + 4) (x - 2) = x*x - 2*x + 4*x - 8 = x^2 - 2x + 4x -8 = x^2 +2x - 8
Een kind kan de was doen..
Toen ik op de middelbare school zat, en dat is minder dan 10 jaar geleden, en wij nog geen grafische rekenmachines hadden kregen we voor de discriminantmethode geïntroduceerd werd eerst hele hoofdstukken met kwadratische vergelijkingen die je gewoon door ontbinden moest oplossen. Ik kan me niet heugen dat er velen waren voor wie dat onoverkomelijke problemen waren. Hooguit dat zaken als x^2 + 3x - 13,75 problemen vormden. En ik kan me niet voorstellen dat degenen die er nu zitten zoveel dommer zijn, hooguit dat ze dommer gehouden worden.wat een kwalijke zaak isquote:Op dinsdag 10 januari 2006 14:57 schreef Chimay het volgende:
[..]
Ik ben eens benieuwd hoeveel middelbare scholieren dit snel uit het hoofd zouden kunnen "zien", zou best nog wel eens kunnen tegenvallen.
Daar maken ze gebruik van de alom bekende wiskundige regel: 9 appels - 1 appel = 8 appels.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:45 schreef BrauN het volgende:
Komt-ie-dan-hè.
9 * 3^x - 3^x = 24
Herschreven als
8 * 3^x = 24
Hoe de hoerentyfus komen ze daar bij die 8? Ik snap er geen kloot van.
dit is zooo basic manquote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:52 schreef BrauN het volgende:
Het mag duidelijk zijn hoeveel tijd ik de afgelopen jaren heb besteed aan wiskunde.
Delen is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:17 schreef BrauN het volgende:
En hoezo kun je van:
(x/y) / (z/1)
dit maken
(x) / (yz)
dat zeg ik!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:27 schreef Insertusername. het volgende:
[..]
Delen is gelijk aan vermenigvuldigen met het omgekeerde.
(x/y) / (z/1) = (x/y) * (1/z) = x / (yz)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |