abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32701225
Dit is uiteraard een hele algemene titel. Waar het op neer komt is het volgende; is er een moslimvariant mogelijk van de christendemocratie?
pi_32701729
FiPo de clown
pi_32701842
Natuurlijk is het mogelijk, mits gematigde lieden opstaan die het seculiere principe van de westerse democratie (lees: de Nederlandse democratie en nog een paar anderen). De vraag is echter of de moslim (voor zover deze bestaat) hier op zit te wachten. Ik denk het wel. Echter zal de reactie vanuit de gevestigde orde heftig zijn.
  woensdag 30 november 2005 @ 17:38:26 #4
120967 the_jasper
Karnemelk, shaken not stirred
pi_32701941
nou als ze mij de islam gaan opdringen ga ik max paine na doen
Wat zegt hij nou.... Dat kan toch niet?
pi_32702129
Dat zal lastig worden, aangezien Europa is gebouwd op christelijke-joodse-humanistische beginselen.
pi_32702359
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:45 schreef ThomasBerge het volgende:
Dat zal lastig worden, aangezien Europa is gebouwd op christelijke-joodse-humanistische beginselen.
Dat is de vraag niet, natuurlijk, als er een islamitische variant van de CDA komt zie ik daar geen bezwaar tegen. Getuige de meeste opiniepeilingen op dit vlak lijkt er echter onder moslims weinig animo te zijn voor een islamitische politieke partij.
pi_32702463
Ik heb geen bezwaar tegen de komst van een islamtische CDA. Iedereen heeft het recht een politieke partij te beginnen, dus waarom zij niet? Het moet echter wel een democratische partij zijn, met gematigde moslims. Maar dit geldt eigenlijk voor alle partijen en stromingen.
pi_32702514
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:58 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik heb geen bezwaar tegen de komst van een islamtische CDA. Iedereen heeft het recht een politieke partij te beginnen, dus waarom zij niet? Het moet echter wel een democratische partij zijn, met gematigde moslims. Maar dit geldt eigenlijk voor alle partijen en stromingen.
Dus, een moslim variant van de christen democraten is acceptabel. Wat mij betreft is dat ook geen probleem ik denk alleen dat er nauwelijks interesse voor is vanuit de doelgroep.
pi_32702537
quote:
Op woensdag 30 november 2005 17:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dus, een moslim variant van de christen democraten is acceptabel. Wat mij betreft is dat ook geen probleem ik denk alleen dat er nauwelijks interesse voor is vanuit de doelgroep.
Dat verwacht ik ook niet. Vele zullen al wel verbonden zijn met een andere partij.
pi_32709903
Toch klopt de situatie zoals die nu is ook niet helemaal. Veel moslims zijn qua standpunten gezien centrum-rechts tot vrij rechts te noemen. Toch stemmen de meesten links. Ergens is dit geen natuurlijke verhouding...
  woensdag 30 november 2005 @ 23:45:11 #11
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32714235
quote:
Op woensdag 30 november 2005 21:44 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
Toch klopt de situatie zoals die nu is ook niet helemaal. Veel moslims zijn qua standpunten gezien centrum-rechts tot vrij rechts te noemen. Toch stemmen de meesten links. Ergens is dit geen natuurlijke verhouding...
Idd, toevallig discussierde ik hier laatst nog over met iemand over. Het lijkt dus alsof ze de portomonee dan toch belangrijker vinden dan ethische kwesties.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32715154
quote:
Hoe kom jij tot die conclusie eigenlijk? Dat veel moslims rechts zijn dus.
pi_32715483
quote:
't Leuke is dat moslims, laten we zeggen 't grijze gemiddelde met de Koran als leidraad (niet als vaste strenge wet) in hun leven, niet in een links-rechts systeem te vangen zijn. De Koran is namelijk heel sociaal, heel liberaal, heel conservatief, heel behoudend en heel progressief in één. Als je hem langs de standaard westerse opvattingen legt althans...
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_32715884
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:29 schreef Sack_Blabbath het volgende:

[..]

't Leuke is dat moslims, laten we zeggen 't grijze gemiddelde met de Koran als leidraad (niet als vaste strenge wet) in hun leven, niet in een links-rechts systeem te vangen zijn. De Koran is namelijk heel sociaal, heel liberaal, heel conservatief, heel behoudend en heel progressief in één. Als je hem langs de standaard westerse opvattingen legt althans...
Is dat ook niet het geval met de bijbel dan?
Gelegenheidssedevacantist extraordinaire. Een dozijn lama's en je grootvader. Tweede Exloërmond, ofwel het vagevuur. De schemerlamp van je nachtmerries. Vla, en veel ervan. Verlanglijst: vijf pedaalemmers en het einde der tijden.
pi_32716219
quote:
Op donderdag 1 december 2005 00:48 schreef Aurelianus het volgende:

[..]

Is dat ook niet het geval met de bijbel dan?
In mindere mate. Maar ook inderdaad.
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_32719515
De regeringspartij van Turkije AKP is een goed voorbeeld van een conservatief-democratische partij die streeft naar meer mensenrechten, vrijheid van godsdienst en EU-lidmaatschap. In mijn ogen kan het en is het goed voor een toenadering van beschavingen.
Abstract denken...meer zien door minder voorbeelden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')