Strak, en je hebt het dus voor 80.000 gekregen??quote:Op woensdag 2 augustus 2006 08:43 schreef sigme het volgende:
Ik zie hier een aantal maal het advies om snel met een eindbod te komen.
Ik heb ook op die manier mijn huis gekocht: Mijn eerste bod was direct het eindbod. Dat lag op 80K terwijl er 120K gevraagd werd. En werd uiteraard afgewezen. Maar ik had geen haast.. en zij moesten er uiteindelijk af..
Dat is mijn gedachte ook...je hoeft geen vriendjes te worden met de verkopers toch? is het nee, dan niet, doe je een beter bod zullen ze echt wel verder met je gaan als er verder niemand is...ligt er ook een beetje aan of ze haast hebben met het huis verkopen of niet uiteraardquote:Op woensdag 2 augustus 2006 11:20 schreef Gert het volgende:
Stel dat je wil gaan bieden op een bepaalde woning, en je hebt het sterke vermoeden dat er verder geen kapers op de kust zijn. Welk risico loop je dan nog met een laag bod? Geen toch? Behalve dan dat je de verkopers zo beledigt dat ze geen zaken meer met je willen doen?
Ik bedoel: als ze het bod afwijzen zonder een tegenbod te doen, dan kun je toch gewoon een hoger bod doen?
quote:Op woensdag 2 augustus 2006 10:44 schreef Neverending het volgende:
[..]
Strak, en je hebt het dus voor 80.000 gekregen??
Best risicovol of niet? 80k is niet veel natuurlijk, maar als je alles alsnog voor 80k extra op moet knappen...of valt dat ook wel mee?...En die huurders? wat gebeurt daar nou mee? of is 1 deel maar verhuurd? Kun je daar ook nog een zakcentje mee verdienen...:))quote:Op woensdag 2 augustus 2006 11:58 schreef sigme het volgende:
[..]
![]()
Ze belden na een ruime maand terug, of we er niet een beetje bij wilden doen (ik denk 10.000 erbij). Dat heb ik afgehouden: eindbod = eindbod. Ze gingen accoord.
Was ook een kwestie van goed op de hoogte zijn van de moeilijkheden van de verkopende partij. Die huizen ( het zijn er eigenlijk twee) waren lastig kwijt te raken al was de vraagprijs niet irreëel. Huurders erin, achterstallig onderhoud. Ik bood koop van beide huizen in één keer aan en zonder verder gezeur (geen bouwkundig onderzoek etc).
Ik was de huurderquote:Op woensdag 2 augustus 2006 13:49 schreef Dynia het volgende:
[..]
Best risicovol of niet? 80k is niet veel natuurlijk, maar als je alles alsnog voor 80k extra op moet knappen...of valt dat ook wel mee?...En die huurders? wat gebeurt daar nou mee? of is 1 deel maar verhuurd? Kun je daar ook nog een zakcentje mee verdienen...:))
Dan heb je het goed gedaan!...quote:Op woensdag 2 augustus 2006 14:05 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik was de huurder. Dus ik kende het huis ook goed, inclusief alle gebreken.
Het andere huis was bewoond door iemand anders, de gok was dat die huurster niet lang zou blijven, en inmiddels is ze een paar maand weg. Dat huis is gestript - het enige wat is blijven staan zijn de muren. Mijn eigen huis wordt in delen aangepakt omdat het vervelend is het helemaal leeg te moeten ruimen.
Een huis met huurder erin kopen is een beetje lastig met de hypotheek - bij een normale hypotheek is het niet toegestaan, wil je toch hypotheek dan krijgt je een (fors) hoger rentepercentage. En omdat het huis niet voor eigen bewoning is mag je de rente niet aftrekken voor de belasting.
Staat tegenover dat je al snel meer huur ontvangt dan hypotheek betaalt, en gewoonlijk de waarde van een huis harder stijgt dan de inflatie. Maar je kan grijze haren krijgen van zeurende huurders, onderhoud, achterstallige betalingen enzovoorts.
Ik ken ook mensen die op die manier in Amsterdam een huis hebben gekocht. Gekocht met huurders erin, en bij vertrekkende huurder opknappen en zelf gaan wonen. Een van de weinige manieren om aan een huis te komen met een gunstige balans in prijs / kwaliteit / ligging.
Maar je moet geduld hebben en je kan pech hebben.
In Nederland geldt vrij uitgebreide bescherming van huurders.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 14:04 schreef AcidBurner het volgende:
mmm is dat dan ook weer anders als hier (Belgie) hier moeten de huurders vertrekken als het huis/app. wordt verkocht aan een nieuwe eigenaar ... ook bij verbouwingen mag het huurcontract opgezegd worden ..; zonder boe of bahwordt heel veel gebruikt om lastige huurders uit je huis te krijgen ...
Zeg er dan ook meteen bij dat het normaal is om hier 5-10 op een wachtlijst te staan voor een huurhuisquote:Op woensdag 2 augustus 2006 14:09 schreef sigme het volgende:
[..]
In Nederland geldt vrij uitgebreide bescherming van huurders.
Onder voorwaarden is het wel mogelijk huurders uit een huis te krijgen, maar dan moet je het huis voor eigen bewoning opeisen en hebben de huurders drie jaar de tijd nieuwe woonruimte te zoeken. Tenminste, zo had ik het een paar jaar geleden begrepen. In sommige steden gelden nog aanvullende eisen voor het 'onttrekken van een woning aan de huurmarkt' oid.
Waar is 'hier'? In mijn stad is 5-10 (jaar, neem ik maar even aan) niet gebruikelijk. Wel voor een woning in de meest geliefde wijk van de stad, maar niet voor een gemiddelde woningzoekende.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 14:10 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Zeg er dan ook meteen bij dat het normaal is om hier 5-10 op een wachtlijst te staan voor een huurhuis
In NL kun je woning ontrekken als je het zelf gaat bewonen.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 14:09 schreef sigme het volgende:
[..]
In Nederland geldt vrij uitgebreide bescherming van huurders.
Onder voorwaarden is het wel mogelijk huurders uit een huis te krijgen, maar dan moet je het huis voor eigen bewoning opeisen en hebben de huurders drie jaar de tijd nieuwe woonruimte te zoeken. Tenminste, zo had ik het een paar jaar geleden begrepen. In sommige steden gelden nog aanvullende eisen voor het 'onttrekken van een woning aan de huurmarkt' oid.
Ik bedoelde eigenlijk Nederland. Ik las hier laatst weer een topic over huurwoningen. Natuurlijk geldt dit niet overal maar toch wel in veel steden.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 14:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Waar is 'hier'? In mijn stad is 5-10 (jaar, neem ik maar even aan) niet gebruikelijk. Wel voor een woning in de meest geliefde wijk van de stad, maar niet voor een gemiddelde woningzoekende.
schiedam klinkt goedkoop.quote:Op dinsdag 6 december 2005 14:51 schreef Metro2005 het volgende:
Ik zit redelijk in het midden momenteel.
Huis stond te koop voor 89.000 en ik ben met ongeveer 80k begonnen met bieden, uiteindelijk voor 84500 overeengekomen. (gezien de koopsom die hij ervoor betaald had en wat de vorige eigenaar er aan opgeknapt had geen onredelijk bedrag)
Inderdaad. Als er rond de 90K geboden kan worden hóeft er ook niet zoveel af.quote:
Zouden de prijzen hier dan ook weer het hardste zakken mocht de bubble barsten?quote:Meierijhoeven 1
5244 HS Rosmalen 105 m² | 340 m² ¤ 368.000 k.k.
Aangeboden door:
Abelen Makelaars en Taxateurs b.v.
ja denk het wel , maar nog steeds minder dan huizen buiten een stad.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 21:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Inderdaad. Als er rond de 90K geboden kan worden hóeft er ook niet zoveel af.
In de omgeving 's-Hertogenbosch begint het pas bij 200K. En dan heb je dus écht niks.
Eenvoudige woning van 120m2 vloeroppervlak, 320m3 inhoud in een nette buurt praat je toch al gauw over 280-320K.
[..]
Zouden de prijzen hier dan ook weer het hardste zakken mocht de bubble barsten?
Idd. En daar betaal je voor.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:00 schreef komrad het volgende:
den bosch stijgt minder snel dan de rest van NL blijkt uit onderzoek
Maar ja den bosch is ook wel uber om te wonen
Ja, die afgelegen villa's van 1M2 die overal te koop zijn, zullen over 15 jaar helemaal weinig meer waard zijn (relatief). Zulke huizen zijn eigenlijk alleen interessant voor vijftigers met oudere kinderen of zonder kinderen. Echte bejaarden willen toch voorzieningen in de buurt, idem voor jonge gezinnen.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:02 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ja denk het wel , maar nog steeds minder dan huizen buiten een stad.
Ja. En in de omgeving (Vught, Rosmalen, Berlicum, Gestel), betaal je tegenwoordig al net zo veel. Je kunt naar Heesch, dat is nog vrij goedkoop, maar dan zit je dus eerder in Oss dan in DB.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 22:09 schreef komrad het volgende:
laat ik nu net tussen 1-3 jaar in den bosch willen gaan kopen, de druk gaat er ook van de markt af omdat er veel bijgebouwd wordt. Ik wil eigenlijk in de binnenstad worden, bij voorkeur aan de stationskant van het centrum (dus bij de ABN-amro bank in de buurt), maar daar betaal je voor een 2 kamer appertement al 3 ton
Bij het fotograferen van de kamers wordt ook opvallend vaak een groothoekkamera gebruikt!quote:Op donderdag 3 augustus 2006 09:45 schreef Dynia het volgende:
Nou zeg, ik had op funda een leuk huisje gevonden, met een grote tuin op het zuiden, garage, etc...Voor maandag een afspraak gemaakt, maar ik dacht, laat ik alvast eens de buurt gaan verkennen en bij het huis kijken...wat was het huis een tegenvaller zeg....Ik heb geen garage gezien...wel een "huisje" naast het huis waar geen deur ofzo in zat...en ik kon door het huis de tuin inkijken, maar die lipe in een punt, en was eeeecht niet zo groot als ze doen geloven op funda.....damn....wat ze opschrijven over een huis moet je zeker met een flinke korrel zout nemen...wel balen, op het eerste gezicht wat het precies het huis wat ik zocht...niet dus......ik zal maandag wel gaan kijken, maar dit wordt hem toch niet...dus weer verder zoeken.....
Overigens geef je hier Funda onterecht de schuld. Funda verzamelt het aanbod van de aangesloten (NVM) makelaars. Funda is geen makelaar.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 09:45 schreef Dynia het volgende:
Nou zeg, ik had op funda een leuk huisje gevonden, met een grote tuin op het zuiden, garage, etc...Voor maandag een afspraak gemaakt, maar ik dacht, laat ik alvast eens de buurt gaan verkennen en bij het huis kijken...wat was het huis een tegenvaller zeg....Ik heb geen garage gezien...wel een "huisje" naast het huis waar geen deur ofzo in zat...en ik kon door het huis de tuin inkijken, maar die lipe in een punt, en was eeeecht niet zo groot als ze doen geloven op funda.....damn....wat ze opschrijven over een huis moet je zeker met een flinke korrel zout nemen...wel balen, op het eerste gezicht wat het precies het huis wat ik zocht...niet dus......ik zal maandag wel gaan kijken, maar dit wordt hem toch niet...dus weer verder zoeken.....
Weet iemand trouwens nog andere huizensites buiten Funda en VBO.nl?
je hebt gelijk...Ik bedoelde ook niet de schuld bij funda te leggen, maar bij de makelaar...Ik had het huis via funda...vandaar...Maar idd..Ik bedoel de makelaar...:)quote:Op donderdag 3 augustus 2006 10:26 schreef sanger het volgende:
[..]
Overigens geef je hier Funda onterecht de schuld. Funda verzamelt het aanbod van de aangesloten (NVM) makelaars. Funda is geen makelaar.
Zeker weten. Zoals hierboven al gezegd wordt, hangt het af van de makelaar, maar sommigen kunnen er wat van zeg. Het is het bekende lijstje met vertalingen.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 09:45 schreef Dynia het volgende:
wat ze opschrijven over een huis moet je zeker met een flinke korrel zout nemen...
ER was van de week in het nieuws dat makelaars de neiging hebben om de oppervlakte van een woning te overdrijven. Paar maanden geleden hadden wij ook interesse in een appartementje met tuin. Stond op 70 vierkante meter. Kom je daar binnen, is het met geen mogelijkheid 50 vierkante meter, laat staan 70quote:Op donderdag 3 augustus 2006 11:27 schreef Dynia het volgende:
[..]
je hebt gelijk...Ik bedoelde ook niet de schuld bij funda te leggen, maar bij de makelaar
Wij zijn zelf aan het zoeken.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:24 schreef Dynia het volgende:
Zijn hier nou mensen die een makelaar laten zoeken naar een huis? Of is iedereen echt zelf aan het zoeken?
"Vroeger", dus voordat er internet was, was dit vrij gebruikelijk. Een makelaar wist immers precies wat er overal te koop stond. Tegenwoordig doen veel mensen het zelf.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:24 schreef Dynia het volgende:
Zijn hier nou mensen die een makelaar laten zoeken naar een huis? Of is iedereen echt zelf aan het zoeken?
Als er al zoveel af is denk ik niet dat je té laag moet bieden. Verder is het natuurlijk afhankelijk van wat soortgelijke huizen rondom Roosendaal doen.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:32 schreef _Dizzy_ het volgende:
Ik heb hier ook eens een vraagje over... Wij zijn op dit moment ook bezig met een 2 onder 1 kap huis, hij staat al 1,5 jaar te koop, de vraagprijs was rond de 300.000 hij is nu gezakt naar 249.000 wat zouden we hiervoor als openingsbod kunnen gebruiken? Zelf zaten we te denken aan 239.000, zitten we dan ongeveer goed qua bod? Owja het huis staat in de regio Roosendaal, Brabant alvast bedankt!!!
Ik heb niet zo'n rotsvast vertrouwen in de makelaardij.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:57 schreef LXIV het volgende:
Toch heeft het in de arm nemen van een aankoopmakelaar ook voordelen. Zo zal de verkopende makelaar altijd de belangen van de verkoper behartigen. Dat is immer zijn werk, van hem krijgt hij betaald.
Gebieden waar je onzeker over bent, kun je ook laten afhandelen door VEH. Die bieden allerlei deelpaketten aan die je kunt afnemen. Taxatie, onderhandeling, etc. Dit is veel goedkoper dan een makelaar.quote:Wanneer je er niet veel verstand van hebt is het zeker niet verkeerd om te doen. Veel mensen schrikken van het hoge bedrag dat zo een makelaar vraagt, maar wanneer hij maar een paar procent extra van de prijs afkrijgt dan heb je dat alweer terugverdiend. Ook is het een stukje zekerheid mbt de staat van het huis etc.
Een makelaar is op de eerste plaats gebaat bij omzet (dus veel en snelle verkoop). Voor welke prijs is van secundair belang, dat zijn maar procenten). Natuurlijk is er onnoemelijk veel fraude in vastgoedland, maar makelaars zijn (in mijn ogen) nog redelijk betrouwbaar. Ze werken toch meestal in dezelfde regio voor langere tijd, dus gooien ze hun eigen glazen in wanneer ze liegen en bedriegen.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 13:02 schreef Gert het volgende:
[..]
Ik heb niet zo'n rotsvast vertrouwen in de makelaardij.
Het is bekend dat er in dit wereldje aan handjeklap wordt gedaan.
Makelaars kennen elkaar, en spreken onderling een prijs af waar de client naar toe gepraat wordt, in plaats van exclusief de belangen van hun client te dienen.
Dat kan ook. Je kunt het ook zelf doen natuurlijk.quote:Gebieden waar je onzeker over bent, kun je ook laten afhandelen door VEH. Die bieden allerlei deelpaketten aan die je kunt afnemen. Taxatie, onderhandeling, etc. Dit is veel goedkoper dan een makelaar.
dat vroeg ik me dus ook af, en inderdaad ook heb ik het gevoel dat er veel handjeklap is tussen makelaars onderling.quote:Enig idee trouwens hoeveel mensen nog een aankoopmakelaar in de hand nemen tegenwoordig?
Wij hebben destijds (bij aankoop, half jaar geleden) wel een aankopende makelaar in de arm genomen. De afspraak was echter dat we zelf zouden zoeken, en als we dan iets gevonden hadden, en dat 1x bezichtigd hadden, dan zou de makelaar mee gaan voor 2e bezichtiging, waardebepaling, en verdere afwikkeling (bieden deed hij ook voor ons). Uiteraard alles op no cure-no pay basis. Het tarief hiervoor was meen ik iets van 0.9 procent van de koopprijs ofzo. Tarief aangepast aan de diensten die geleverd worden dus.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:24 schreef Dynia het volgende:
kijk, dat is nou een goede makelaar dan. Wat dat betreft lijkt het me ook wel wat meer vertrouwen te geven als een makelaar ook bij het huis heeft gekeken, en gezegd dat je huidige bod goed is, en alles verder met je doorneemt..:)quote:Op donderdag 3 augustus 2006 13:30 schreef THM het volgende:
[..]
Wij hebben destijds (bij aankoop, half jaar geleden) wel een aankopende makelaar in de arm genomen. De afspraak was echter dat we zelf zouden zoeken, en als we dan iets gevonden hadden, en dat 1x bezichtigd hadden, dan zou de makelaar mee gaan voor 2e bezichtiging, waardebepaling, en verdere afwikkeling (bieden deed hij ook voor ons). Uiteraard alles op no cure-no pay basis. Het tarief hiervoor was meen ik iets van 0.9 procent van de koopprijs ofzo. Tarief aangepast aan de diensten die geleverd worden dus.
We hadden uiteindelijk een eindvoorstel gedaan, wat zeker redelijk was, maar we hadden nog wel wat ruimte. Tegenpartij verwierp dit, en kwam terug met een hoger eindvoorstel. Wat ons betreft was dat ook wel goed geweest. Makelaar van ons zei toen: gewoon opnieuw je eigen eindvoorstel doen, want dat is een goed bod. We hebben het uiteindelijk ook daarvoor gekregen. Makelaar had zichzelf al voor 2/3 terugverdiend op dat moment, want zelf hadden we het gewoon voor die hogere prijs gekocht.
Verder nam de makelaar ruim de tijd om met ons het voorlopig koopcontract door te nemen, was hij bij de eindinspectie, bij de notaris, etc. Al met al heel positief gevoel aan overgehouden, ook omdat we hem steeds konden bellen als we ergens vragen over hadden.
Uiteindelijk heeft hij zeker makkelijk geld verdiend aan ons (eerste huis waar hij bij betrokken werd hebben we gekocht), maar hij heeft zich er niet gemakkelijk vanaf gemaakt. Ook was er geen sprake van handje-klap; we hadden duidelijk gezegd dat dat hogere eindvoorstel ook goed was, en dan zou hij zelf meer verdiend hebben, en de verkopende makelaar ook. Toch was hij zo eerlijk om te adviseren dat niet te doen.![]()
Het is ook absoluut niet de bedoeling om in Roosendaal te gaan wonen, het was meer aangegeven omdat die stad best bgekent is, het huis staat werkelijk in Hoogerheide, in Bergen op Zoom hebben we nog niet echt 2 onder 1 kap huizen gevonden die in de smaak vielen eigenlijk. We zijn ook nog steeds aan het zoeken, vanavond hebben we een sfspraak met de adviseur om te kijken hoever we kunnen gaan!quote:Op donderdag 3 augustus 2006 13:01 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als er al zoveel af is denk ik niet dat je té laag moet bieden. Verder is het natuurlijk afhankelijk van wat soortgelijke huizen rondom Roosendaal doen.
De meeste mensen berekenen hun budget, en gaan binnen een marge daarvan kijken wat er te koop is wat aan hun wensen voldoet. Is het genoemde huis het beste wat er voor dat geld te koop is omgeving Roosendaal? In Bergen op Zoom heb je voor 239 al een 2-onder-1-kap. Onder Bergen Op Zoom, dus richting Ossendrecht e.d. is het nog goedkoper. Of wil je per se in Roosendaal wonen (Niet de mooiste stad in NB toch!)
Ik denk dat 240K de bodemprijs van de verkoper is. Probeer daar op uit te komen met je koopprijs.
Ik vond mijn huis zonder makelaar (omdat ik er al woonde en kocht van de particuliere verhuurder). Die verkopende partij had wel een makelaar. Die verkopende makelaar heeft zich ook naar ons toe keurig gedragen, gaf uitleg, legde procedures uit etc.quote:Op donderdag 3 augustus 2006 12:24 schreef Dynia het volgende:
Je mag er achteraan bellen hoorquote:Op donderdag 3 augustus 2006 14:44 schreef mikieee1 het volgende:
* mikieee1 zit nog steeds te wachten op een reactie op zijn bod
M'n nagels zijn al bijna op..
hehe...ff makelaar bellen kan toch? of ben je dan te gretig?....damn...volgens mij word ik ook gek als ik niks hoor na een bod...quote:Op donderdag 3 augustus 2006 14:44 schreef mikieee1 het volgende:
* mikieee1 zit nog steeds te wachten op een reactie op zijn bod
M'n nagels zijn al bijna op..
Boeiend of je te gretig bent! Het gaat om jouw makelaar die je dan belt. Het is niet dat je contact hebt met de verkopende partij! Die merkt niets van jouw gretigheidquote:Op donderdag 3 augustus 2006 16:01 schreef Dynia het volgende:
[..]
hehe...ff makelaar bellen kan toch? of ben je dan te gretig?....damn...volgens mij word ik ook gek als ik niks hoor na een bod...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |