abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 juni 2006 @ 22:32:24 #101
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38830469
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:23 schreef bla77 het volgende:
Klopt, er is niet veel vanaf gegaan, ik denk dat de eerste vraagprijs misschien even een probeerseltje was voor het geval er al iemand snel mocht bieden (heb je net een extra onderhandelingsdrempel).

Ik zat zelf ook te denken richting 200 a 205 om mee te openen, maar ik vind het erg lastig om in te schatten wat hier strategisch is. De één zegt "zo laag mogelijk beginnen, je kunt altijd nog omhoog" en de ander zegt "in deze prijsklasse kun je echt niet meer dan 10% eronder bieden, 200 beschouwen ze nooit als serieus bod, op die manier gaan ze niet eens met je onderhandelen en gooi je je eigen ruiten in".

Wat is wijsheid he? Stel dat ik toch 200 bied en ze zeggen "sorry, veel te laag, daar gaan we echt niet op in". Dan ben ik bang dat ik zwak sta ik alsnog omhoog moet krabbelen naar 205 of zelfs 210. Of valt dat wel mee? Ik kan dan inderdaad denken "jammer dan, op naar het volgende huis", maar ik ben inmiddels redelijk kritisch en dit huis heeft (als een v/d weinige) nou net wel te bieden wat ik ongeveer zoek.
Het hangt er in ieder geval van af hoeveel haast jij hebt om te kopen, en hoeveel de tegenpartij heeft om te verkopen. Misschien kun jij als je wil nog wel een half jaartje wachten, dan komt er genoeg langs, en zit de tegenpartij met het huis in zijn maag en vraagt hij zich af hoe hij zijn dubbele maandlasten betalen moet, en heeft de afgelopen twee maanden nog geen enkele serieuze koper gehad.
Ben in ieder geval keihard. De verkoper heeft, zonder daar iets voor te hoeven doen, al genoeg verdiend. En in tegenstelling tot wat vaak beweert wordt: 'Een paar duizend euro kost je maar vijftig euro per maand", betaal je uiteindelijk iedere euro drievoudig aan de bank terug.
The End Times are wild
  woensdag 14 juni 2006 @ 08:38:01 #102
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_38838917
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 21:23 schreef bla77 het volgende:
Wat is wijsheid he? Stel dat ik toch 200 bied en ze zeggen "sorry, veel te laag, daar gaan we echt niet op in". Dan ben ik bang dat ik zwak sta ik alsnog omhoog moet krabbelen naar 205 of zelfs 210. Of valt dat wel mee? Ik kan dan inderdaad denken "jammer dan, op naar het volgende huis", maar ik ben inmiddels redelijk kritisch en dit huis heeft (als een v/d weinige) nou net wel te bieden wat ik ongeveer zoek.
Als je met 200 opent zullen ze echt wel met je gaan onderhandelen hoor.
De verkopende makelaar zal zeggen: Ze schrokken wel van je bod maar omdat het je openingsbod is komen ze toch met een tegenbod van <paar duizend onder vraagprijs>. Het blijft een spelletje en de verkopende makelaar probeert je altijd wat angst aan te praten.

Bepaal eerst voor jezelf wat het pand jou waard is en maak dat uiteindelijk je eindbod.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_38851068
Er spelen zoveel factoren mee, daarom is het misschien ook wel zo spannend

Zelf ook pas gemerkt bij aankoop van een appartement. Ook al is een gemiddeld appartement even groot, de prijs kan aardig schelen. De courantheid, ligging en gewildheid kunnen de prijs aardig op drijven. En als de rente dan ook nog eens stijgt...dan maar een paar duizendjes meer, voelt je op een totale hypotheek toch niks van.
  woensdag 14 juni 2006 @ 16:06:43 #104
20765 JaceTBL
+10 loeibot
pi_38852079
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 15:38 schreef Tuutje het volgende:
dan maar een paar duizendjes meer, voelt je op een totale hypotheek toch niks van.
Die fout maken meer mensen. "Maakt niet amper uit op zo'n bedrag", "Scheelt per maand bijna niks", enzovoort. Is allemaal waar, maar als je je huis weer verkoopt moet je wel een paar duizend meer hypotheekschuld aflossen, en dan zijn het wel concrete duizendjes die je anders gewoon in je zak steekt. En dat heeft dan heeft niks met de prijs van het huis of het hypotheekbedrag te maken, dus de vergelijking met de totale hypotheek is echt krom.
pi_38874100
quote:
Op woensdag 14 juni 2006 16:06 schreef JaceTBL het volgende:

[..]

Die fout maken meer mensen. "Maakt niet amper uit op zo'n bedrag", "Scheelt per maand bijna niks", enzovoort. Is allemaal waar, maar als je je huis weer verkoopt moet je wel een paar duizend meer hypotheekschuld aflossen, en dan zijn het wel concrete duizendjes die je anders gewoon in je zak steekt. En dat heeft dan heeft niks met de prijs van het huis of het hypotheekbedrag te maken, dus de vergelijking met de totale hypotheek is echt krom.
Ik laat het niet graag afketsen op zeg 2 duizend euro, kun je weer een paar maanden wachten tot er iets te koop komt dat je aanstaat. En op 2 honderduizend euro maakt dat maar heel weinig. Als je het er voor over hebt en het kunt betalen, wat is dan het probleem
  donderdag 15 juni 2006 @ 08:48:04 #106
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38874124
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 08:46 schreef Tuutje het volgende:

[..]

Ik laat het niet graag afketsen op zeg 2 duizend euro, kun je weer een paar maanden wachten tot er iets te koop komt dat je aanstaat. En op 2 honderduizend euro maakt dat maar heel weinig. Als je het er voor over hebt en het kunt betalen, wat is dan het probleem
Voor de verkoper scheelt het óók maar 2K euro op 200K. Waarom zou hij de pijn dan niet nemen?
The End Times are wild
  donderdag 15 juni 2006 @ 08:56:54 #107
20765 JaceTBL
+10 loeibot
pi_38874238
quote:
Op donderdag 15 juni 2006 08:46 schreef Tuutje het volgende:
De gedachte "2 duizend maakt op 2 ton heel weinig uit" is gewoon fout. Je vergelijkt twee bedragen die niks met elkaar te maken hebben. Want 200 of 202 duizend ton is wel een klein verschil, maar dat zijn bedragen die je toch nooit in je concreet hand hebt. Per maand merk je het niet, maar als je het daarna weer verkoopt en je houdt er dan 8 of 10 duizend aan over, dan is het verschil wél groot en dat bedrag steek je wel concreet in je zak.
M.a.w. je moet die 2 duizend niet zien relatief ten opzichte van de koopprijs, maar ten opzichte van de overwaarde die je er aan overhoudt.

Maar natuurlijk, het laten afketsen op 2 duizend euro zou ik uiteraard ook niet te doen als het je droomhuis is en je het kunt betalen.
pi_40350685
[kick!]

Wij hebben een huis van ¤199.000 op het oog, en hierop een bod gedaan van ¤181.000
De verkopende partij heeft ons openingsbod afgewezen
Dezelfde huizen, in de zelfde rij en een paar in dezelfde wijk staan voor 182500 - 187500 te koop, alleen zijn deze totaal niet onze smaak qua inrichting (vloeren, keuken, badkamer etc), maar dit was wel de reden dat we een enigzins laag openingsbod hebben gedaan.
Het huissie staat nu inmiddels 1 maand te koop, bewoners krijgen hun nieuwe huis pas volgend jaar opgeleverd en hebben dus geen haast

Als we opnieuw willen gaan bieden, wat zou dan een verstandig bod zijn?
We willen uiteindelijk niet hoger dan 190k gaan.

Please advise
HAM
JA! ik weet dat m'n webicon te groot is...
  maandag 31 juli 2006 @ 13:40:41 #109
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_40350758
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:38 schreef mikieee1 het volgende:
[kick!]

Wij hebben een huis van ¤199.000 op het oog, en hierop een bod gedaan van ¤181.000
Dezelfde huizen, in de zelfde rij en een paar in dezelfde wijk staan voor 182500 - 187500 te koop, alleen zijn deze totaal niet onze smaak qua inrichting (vloeren, keuken, badkamer etc), maar dit was wel de reden dat we een enigzins laag openingsbod hebben gedaan.
Het huissie staat nu inmiddels 1 maand te koop, bewoners krijgen hun nieuwe huis pas volgend jaar opgeleverd en hebben dus geen haast

Please advise
Hebben ze het zonder meer afgewezen?

Ik zou dan naar de 185000 gaan. Bedenk overigens wel wat de kosten zijn van bv het in jullie stijl brengen van de andere huizen, misschien is het toch verstandiger daar ook een kijkje te nemen. Een huis met vr.pr. van 182k koop je gauw voor 175k. dan is het klusbudget al toegenomen tot 15k.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_40350991
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:40 schreef sanger het volgende:

[..]

Hebben ze het zonder meer afgewezen?

Ik zou dan naar de 185000 gaan. Bedenk overigens wel wat de kosten zijn van bv het in jullie stijl brengen van de andere huizen, misschien is het toch verstandiger daar ook een kijkje te nemen. Een huis met vr.pr. van 182k koop je gauw voor 175k. dan is het klusbudget al toegenomen tot 15k.
Jup, afgewezen zonder commentaar
We willen liever een huis dat al helemaal naar onze smaak is, maar dan voor max 190k.
Daarboven pakken we liever de goedkopere en schaffen een nieuwe keuken / vloer en badkamer aan.
Ik wil dus een nieuw openingsbod doen, en toch proberen rond 190k uit te komen.
Ik denk dat 185k inderdaad wel een mooi bod is dan, en hopen dat ze dan een tegenbod willen doen..
HAM
  maandag 31 juli 2006 @ 13:49:12 #111
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40351067
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:38 schreef mikieee1 het volgende:
[kick!]

Please advise
De reden dat die andere huizen goedkoper verkocht worden is natuurlijk niet voor niks.
Wilden ze overigens niet verder onderhandelen na het openingsbod? Om het af te wijzen en verder niets te doen vind ik raar. Zó veel zijn jullie er ook niet onder gaan zitten (10%).
Ik denk dat je het voor 190K zeker moet kunnen krijgen, dat is immers maar 5% onder de vraagprijs en dus alleszins reeel. Je kunt ook een definitief bod doen voor 190K, denk dat je het dan zo kunt krijgen.
The End Times are wild
pi_40351103
Hoe bedoel je, meteen een eindbod doen van 190k?
HAM
  maandag 31 juli 2006 @ 13:51:29 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40351150
Je zegt dat je er 190K voor wil bieden, en dat de prijs verder niet omhoog kan. Dan kan de verkoper het bod accepteren of laten gaan. Het is een uiterst redeljk bod, zelfs in delen van Nederland waar de huizenmarkt nog erg courant is.
The End Times are wild
  maandag 31 juli 2006 @ 13:53:04 #114
65960 sanger
pi_40351204
quote:
Op maandag 31 juli 2006 13:50 schreef mikieee1 het volgende:
Hoe bedoel je, meteen een eindbod doen van 190k?
Het brengen van als we het voor 190k niet krijgen houdt het op. Je laatste bod doen.

Eventueel gecamoufleerd met: we willen het zo graag hebben dat we al meer uitgeven dan we eigenlijk kunnen. Wilt weleens helpen.
pi_40351531
Ik zal dit vanavond even overleggen met m'n partner, en morgen de makelaar bellen.
Wordt wel stressen dan als we meteen een eindbod doen.....
Thanks voor de tips alvast, ik laat nog even weten hoe het afloopt.
HAM
pi_40351606
Ik zou ook iets rond 185000 doen. Doe je wat water bij de wijn, en je hebt nog genoeg ruimte om te onderhandelen, zodat je op 190k uit kunt komen. Ik neem aan dat ze hierop wel een reactie zullen geven. Aan de hand van het tegenbod krijg je een veel beter beeld van wat de verkopers zo ongeveer in gedachten hebben. Als dat absurd is, kun je nog altijd een eindvoorstel doen van 190k.
pi_40351633
Ow je hebt een makelaar lees ik nu, wat adviseert hij dan? Want daarvoor heb je toch een beetje een makelaar?
pi_40351722
Nee ik heb geen makelaar, ik doelde op de makelaar van de verkopende partij.
Ik ga er even over piekeren, maar het wordt óf een bod van 185/186k, of direct een eindbod.
HAM
  maandag 31 juli 2006 @ 14:30:39 #119
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_40352390
Of zelf ook niks meer laten horen. Wellicht bellen ze je over een maandje of 2 op met een tegenbod van 190. Dan koop je het alsnog voor 186-187

Als je niet teveel uit wil geven moet je niet zo happig zijn. Realiseer je dat de verkopende partij ook onderzekerheid kent. Maar zij hebben het voordeel dat ze een makelaar met stijf gezicht en angstaanjagend taalgebruik hebben die het woord voert.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  maandag 31 juli 2006 @ 14:35:00 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40352541
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:30 schreef _Flash_ het volgende:
Of zelf ook niks meer laten horen. Wellicht bellen ze je over een maandje of 2 op met een tegenbod van 190. Dan koop je het alsnog voor 186-187

Als je niet teveel uit wil geven moet je niet zo happig zijn. Realiseer je dat de verkopende partij ook onderzekerheid kent. Maar zij hebben het voordeel dat ze een makelaar met stijf gezicht en angstaanjagend taalgebruik hebben die het woord voert.
Bovendien moet je je niet focussen op één huis. Er zal vast nog wel meer te koop staan.

Waar ben je aan het zoeken, als ik vragen mag?
The End Times are wild
pi_40352618
dat kan ik beter niet zeggen, dan wordt het topic gebashed almere dus
We zitten nu in lelystad, waar ik werk, vriendin werkt in almere, veel vrienden/kennissen in a'dam, dus dan zitten we wat meer centraal zeg maar.
HAM
  maandag 31 juli 2006 @ 14:41:01 #122
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40352732
En hoe is de markt daar in het algemeen? Staat er veel (en lang) te koop? Is er voldoende keuze in de prijsklasse waarin je zoekt?
Hier (omgeving DB) blijven veel huizen lang te koop staan. Met name omdat veel mensen onzeker zijn over de HRA
The End Times are wild
pi_40353037
Deze woningen staan over het algemeen niet zo lang te koop, denk dat de prijsklasse vrij populair is.
3x wilden we een huis bezichtigen maar was deze al verkocht, terwijl hij net pas op internet stond.
Aan de andere kant staat een enkele woning ook weer langer dan 6 maanden te koop (waarschijnlijk door een iets hogere prijs dan de andere woningen van hetzelfde type).
en die HRA zijn wij ook onzeker over
HAM
  maandag 31 juli 2006 @ 15:00:37 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40353242
quote:
Op maandag 31 juli 2006 14:51 schreef mikieee1 het volgende:
Deze woningen staan over het algemeen niet zo lang te koop, denk dat de prijsklasse vrij populair is.
3x wilden we een huis bezichtigen maar was deze al verkocht, terwijl hij net pas op internet stond.
Aan de andere kant staat een enkele woning ook weer langer dan 6 maanden te koop (waarschijnlijk door een iets hogere prijs dan de andere woningen van hetzelfde type).
en die HRA zijn wij ook onzeker over
Dan denk ik dat 190K een goed bod is, en vrijwel zeker geaccepteerd wordt.
Vergeet niet dat er praktisch altijd door de makelaar geadviseerd wordt om een vraagprijs te stellen die wat boven de gewenste verkoopprijs ligt.
The End Times are wild
pi_40383887
190k als einbod geboden, nu maar hopen........
HAM
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 13:52:57 #126
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40384106
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 13:46 schreef mikieee1 het volgende:
Succes. Denk dat je hem hebt.
The End Times are wild
pi_40384512
Welke wijk in Den Haag bedoel je? Vriend van me werkt als makelaar in Haaglanden & Westland, misschien kan-ie je helpen.
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 14:09:37 #128
65960 sanger
pi_40384636
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 13:46 schreef mikieee1 het volgende:
Al iets gehoord?
pi_40384770
nee, uurtje geleden het bod gedaan. Zal vanavond of morgen wel worden..
HAM
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 14:23:46 #130
65960 sanger
pi_40385036
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 14:14 schreef mikieee1 het volgende:
nee, uurtje geleden het bod gedaan. Zal vanavond of morgen wel worden..
Ben benieuwd!
pi_40386310
Zo, erg interessant topic! Ik ben zelf ook druk op zoek naar een woning in de omgeving Rotterdam, staat echt heel veel te koop, maar het is zo lastig om precies te vinden wat naar je zin is, en te betalen is! Ik worstel ook met wat voor openingsbod nou redelijk is...uiteraard wil je zo laag mogelijk bieden, maar ook weer niet te laag.

Ik heb nu een huis op het oog, die volgens Funda pas net te koop staat, maar hoe weet je nou hoe lang iets al te koop staat? aan de hand daarvan kun je een lager bod doen. Het huisje dat ik gezien heb staat nu te koop voor 190.000.

het eerste bod wat ik zou kunnen doen is 165 (te laag?) hoogste bod wat ik wil doen is tussen de 175 en 180, dat is echt de max. Ik heb in ieder geval contact gezocht met de makelaar (verkopende) om het pandje te bezichtigen.....Dit word ons eerste koophuisje, dus erg spannend....:D
pi_40387178
He Dynia, zelf ben ik ook op zoek naar een huisje in Rotterdam, donderdag een aantal bekijken.

Maar ik ga iig (afhankelijk van de staat vd huizen) en de vraagprijzen van vergelijkbare huizen in die buurt bieden. Dus als de buren het huis te koop aanbieden voor 5.000 minder dan neem ik dat ook gewoon mee.

Een leuke (lees goede) keuken of vloer vind ik betrekkelijk vanwege het feit dat dat net je smaak moet zijn.

Dus ik heb zelf als richtlijn dat ik als openingsbod minimaal 10% van de vraagprijs af haal.

Succes met zoeken, waar zoek jij trouwens in rotterdam Dynia?
-= in night battles, use many torches and drums, and in day battles, use many flags and pennants in order to influence men's eyes and ears =-
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 15:55:26 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40387710
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 15:04 schreef Dynia het volgende:
Zo, erg interessant topic! Ik ben zelf ook druk op zoek naar een woning in de omgeving Rotterdam, staat echt heel veel te koop, maar het is zo lastig om precies te vinden wat naar je zin is, en te betalen is! Ik worstel ook met wat voor openingsbod nou redelijk is...uiteraard wil je zo laag mogelijk bieden, maar ook weer niet te laag.

Ik heb nu een huis op het oog, die volgens Funda pas net te koop staat, maar hoe weet je nou hoe lang iets al te koop staat? aan de hand daarvan kun je een lager bod doen. Het huisje dat ik gezien heb staat nu te koop voor 190.000.

het eerste bod wat ik zou kunnen doen is 165 (te laag?) hoogste bod wat ik wil doen is tussen de 175 en 180, dat is echt de max. Ik heb in ieder geval contact gezocht met de makelaar (verkopende) om het pandje te bezichtigen.....Dit word ons eerste koophuisje, dus erg spannend....:D
Het is idd erg lastig om in te schatten hoe laag je kunt bieden. Anderzijds: niet geschoten is altijd mis.
Je kunt overwegen om een aankoopmakelaar te nemen. Veel mensen schrikken terug voor de courtage die hij vraagt, maar wanneer hij meer dan het dubbele daarvan van de aankoopprijs afhaalt heb je er toch goed aan verdiend. En of nu de verkoper of die aankoopmakelaar een paar duizend euro in zijn zak steekt, wat maakt jou dat uit?
Toevallig gisteren de docu op Ned 1 gezien "Huis te koop". Dan zie je het ook eens van de andere kant, en hoeveel stress mensen hebben wanneer hun huis na 7 mnd nog steeds te koop staat en er maar weinig mensen komen kijken.

Overigens heeft het ruime aanbod en de relatief geringe vraag nog maar weinig invloed gehad op de prijs. Het voordeel van de koper is eerder dat hij meer tijd en een ruimere keuze heeft dan voorheen.
The End Times are wild
pi_40395744
wij hebben laatst ook een huis (appartement) gekocht.. vraagprijs was 135.000 .. we zijn begonnen met bieden op 115.000, dat bod werd echter meteen door de makerlaar van tafel geveegd.. uiteindelijk heen en weer aant bieden geweest en helaas op 131.000 uitgekomen.

Nu is die woning met gemak 135.000 waard (nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw stucwerk enz..).. maar vonden toch dat er maar weinig van de prijs fa te halen was.. ben ik later via via er achter gekomen dat de mensen een hypotheek van 131.000 precies hebben op de woning.. vandaar dat ze die waarschijnlijk in 1 keer willen aflossen en dus niet lager konden gaan! Anders waren we vast en zeker lager uitgekomen!
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 21:04:24 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40396681
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:31 schreef Luizao het volgende:
wij hebben laatst ook een huis (appartement) gekocht.. vraagprijs was 135.000 .. we zijn begonnen met bieden op 115.000, dat bod werd echter meteen door de makerlaar van tafel geveegd.. uiteindelijk heen en weer aant bieden geweest en helaas op 131.000 uitgekomen.

Nu is die woning met gemak 135.000 waard (nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw stucwerk enz..).. maar vonden toch dat er maar weinig van de prijs fa te halen was.. ben ik later via via er achter gekomen dat de mensen een hypotheek van 131.000 precies hebben op de woning.. vandaar dat ze die waarschijnlijk in 1 keer willen aflossen en dus niet lager konden gaan! Anders waren we vast en zeker lager uitgekomen!
Wat mensen voor hypotheek hebben, en of ze 100K winst of 20K verlies maken op de deal is feitelijk volkomen irrelevant. De marktprijs is het enige wat telt.
De makelaar heeft zijn werk iig goed gedaan.
The End Times are wild
pi_40397690
TVP
"De bloemetjes en de byte-jes"
Werken in de ICT? Stuur me een PM !
pi_40398134
wat me erg opvalt is dat de meeste mensen geen afstand kunnen nemen van een huis, het is en blijft een blok stenen.
Ik wil binnenkort ook een huis komen maar dit is alleen maar als rendabele investering. Op termijn wil ik onder achitectuur een woning laten bouwen. Vanwege mijn specifieke smaakt is dat de enige manier om iets te krijgen wat ik wil namelijk. Om dit te realiseren zal ik zowel in inkomen als vermogen een grote sprong moeten maken. Het eerste kan wel, het tweede is ook voor ene deel afhankelijk van het rendement dat ik op mijn aan te komen woning kan realiseren. In welke segmenten is de verwachting dat de prijzen nog gaan stijgen? Ik hoop dat er toevallig iemand op FOk zit die bij een vastgoed, investerings of projectontwikkelaar zit die zicht heeft op de marktontwikkelingen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 22:31:40 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40399818
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 21:50 schreef komrad het volgende:
wat me erg opvalt is dat de meeste mensen geen afstand kunnen nemen van een huis, het is en blijft een blok stenen.
Ik wil binnenkort ook een huis komen maar dit is alleen maar als rendabele investering. Op termijn wil ik onder achitectuur een woning laten bouwen. Vanwege mijn specifieke smaakt is dat de enige manier om iets te krijgen wat ik wil namelijk. Om dit te realiseren zal ik zowel in inkomen als vermogen een grote sprong moeten maken. Het eerste kan wel, het tweede is ook voor ene deel afhankelijk van het rendement dat ik op mijn aan te komen woning kan realiseren. In welke segmenten is de verwachting dat de prijzen nog gaan stijgen? Ik hoop dat er toevallig iemand op FOk zit die bij een vastgoed, investerings of projectontwikkelaar zit die zicht heeft op de marktontwikkelingen
Een huis is primair om in te wonen, en geen beleggingsaspect. Vergeet niet dat het onder gunstige omstandigheden al vijf tot zeven jaar duurt voordat je de kosten koper eruit haalt.

Hoewel ik bij gelijkblijvende omstandigheden (dus geen grote rentestijging en geen afschaffen van HRA) niet verwacht dat de huizenmarkt significant gaat dalen, verwacht ik in ieder geval geen grote stijgingen meer op de huizenmarkt. De afgelopen 12 jaar zijn de prijzen zoveel gestegen dat de rek er nu wel uit is. De prijslimiet is zo ondertussen wel bereikt. Alle stijging op de markt moet nu voortkomen uit stijgingen van het reële inkomen.

Wanneer je vermogen wil genereren kun je beter terecht op de AEX. De kansen om binnen 5 jaar daar je kapitaal te verdubbelen zijn veel groter dan op de huizenmarkt.

Als je toch per se iets wil kopen, zou ik zeggen een woning die óók geschikt is voor ouderen (slaap/badkamer op de begane grond, gunstige ligging winkels/OV, goed onderhouden)
In ieder geval niet in de categorie zeer ruime huizen buitenaf of boven de 5 ton.
The End Times are wild
pi_40399963
Ik zie het in een wat breder perspectief, toegegeven over de breedte van de markt zijn exorbitante stijgingen niet te verwachten, dat wil echter niet zeggen dat er geen lucratieve deelsegementen te ontwaren zijn. Eigenlijk is dit identiek aan een AEX in een slechte periode.

Wat ik dus zoek een huis als woon en beleggingsobject tegelijk. De zorgsector is in deze sowieso lucratief, maar deze zijn veelal geclusterd en niet toegankelijk en daarom als markt lastig te penetreren. Ik zoek dus een ander segment wat makkelijker toegankelijk is maar waar wel goede marges op te realiseren zijn
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 22:41:58 #140
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40400180
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 22:36 schreef komrad het volgende:
Ik zie het in een wat breder perspectief, toegegeven over de breedte van de markt zijn exorbitante stijgingen niet te verwachten, dat wil echter niet zeggen dat er geen lucratieve deelsegementen te ontwaren zijn. Eigenlijk is dit identiek aan een AEX in een slechte periode.

Wat ik dus zoek een huis als woon en beleggingsobject tegelijk. De zorgsector is in deze sowieso lucratief, maar deze zijn veelal geclusterd en niet toegankelijk en daarom als markt lastig te penetreren. Ik zoek dus een ander segment wat makkelijker toegankelijk is maar waar wel goede marges op te realiseren zijn
Ik denk dat huren, en je vermogen en uitgespaarde geld beleggen de beste mogelijkheden biedt.
Zo gunstig staat de huizenmarkt er niet voor, al blijven de prijzen opmerkelijk stabiel, gezien het aanbod en de onzekerheid. Hier heb ik eens een modelletje gemaakt dat de vermogensopbouw uitzet van huren en kopen: Breakeven huren/kopen 2: De cijfers.
The End Times are wild
  Moderator dinsdag 1 augustus 2006 @ 23:05:50 #141
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_40401169
Hoe kun je eigenlijk zien hoe lang een woning al te koop staat?
Op Funda heb je alleen een indeling in 1,3,5, 10 dagen en daarna wordt alles op een hoop geveegd.
"Nederlanders koesteren hun zelfoverschatting, terwijl ze hun gebrek aan beschaving en bescheidenheid als assertiviteit vieren."
  dinsdag 1 augustus 2006 @ 23:14:48 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40401576
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 23:05 schreef Gert het volgende:
Hoe kun je eigenlijk zien hoe lang een woning al te koop staat?
Op Funda heb je alleen een indeling in 1,3,5, 10 dagen en daarna wordt alles op een hoop geveegd.
Op zoekallehuizen.nl kun je tot 7 maanden kijken.

Sommige huizen worden echter na een jaar weer "opnieuw" te koop aangeboden. 100% zeker is het dus niet.
The End Times are wild
  Moderator woensdag 2 augustus 2006 @ 00:44:05 #143
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_40404323
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 23:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Op zoekallehuizen.nl kun je tot 7 maanden kijken.

Sommige huizen worden echter na een jaar weer "opnieuw" te koop aangeboden. 100% zeker is het dus niet.
OK, thanks.
"Nederlanders koesteren hun zelfoverschatting, terwijl ze hun gebrek aan beschaving en bescheidenheid als assertiviteit vieren."
pi_40408956
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 20:31 schreef Luizao het volgende:

Nou, petje af hoor. Je had het huis voor minder kunnen krijgen als de verkopers daarmee akkoord gegaan waren...
  woensdag 2 augustus 2006 @ 08:06:44 #145
154676 AcidBurner
Beyond the Sun
pi_40409025
Misschien heeft iemand het al gezegd, sorry dan (heb niet alles gelezen) maar wat hier de gangbare praktijk is ... is niet alles in het 'wit' belastbaar te betalen. Zo kan je natuurlijk wel wat van de prijs afsnoepen zonder dat de verkoper er zelf last van heeft. Als het beschrijf lager ligt moet jij ook minder belastigen betalen en kadaster .. de rest van het bedrag betaal je gewoon in het zwart. Hopelijk heeft de verkoper daar oren naar. Zo win je toch ook weer wat centjes he.... Hoop dat je er iets aan hebt ;-) normaal is dit vanzelfsprekend ... ben er zeker van dat je heir ook al aan gedacht hebt... het is iets dat elke Belg wel kent... Jullie Nederlanders zullen hier ook wel geen uitzondering op zijn ;-) ... dacht ik toch ...

Succes!
pi_40409076
quote:
Op dinsdag 1 augustus 2006 15:37 schreef H3rt0gJ4n het volgende:
He Dynia, zelf ben ik ook op zoek naar een huisje in Rotterdam, donderdag een aantal bekijken.

Maar ik ga iig (afhankelijk van de staat vd huizen) en de vraagprijzen van vergelijkbare huizen in die buurt bieden. Dus als de buren het huis te koop aanbieden voor 5.000 minder dan neem ik dat ook gewoon mee.

Een leuke (lees goede) keuken of vloer vind ik betrekkelijk vanwege het feit dat dat net je smaak moet zijn.

Dus ik heb zelf als richtlijn dat ik als openingsbod minimaal 10% van de vraagprijs af haal.

Succes met zoeken, waar zoek jij trouwens in rotterdam Dynia?
Mijn "werkgebied"is Rotterdam Noord /hillegersberg...Eigenlijk wil ik gewoon terug naar mijn bergschenhoekse roots, maar dat is helemaal niet te betalen...:(

Overigens ga ik maandag a.s. pas kijken naar het eerste huis, en ik probeer deze week nog wat huizen te bezichtigen...:)
pi_40409084
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 08:06 schreef AcidBurner het volgende:
Misschien heeft iemand het al gezegd, sorry dan (heb niet alles gelezen) maar wat hier de gangbare praktijk is ... is niet alles in het 'wit' belastbaar te betalen. Zo kan je natuurlijk wel wat van de prijs afsnoepen zonder dat de verkoper er zelf last van heeft. Als het beschrijf lager ligt moet jij ook minder belastigen betalen en kadaster .. de rest van het bedrag betaal je gewoon in het zwart. Hopelijk heeft de verkoper daar oren naar. Zo win je toch ook weer wat centjes he.... Hoop dat je er iets aan hebt ;-) normaal is dit vanzelfsprekend ... ben er zeker van dat je heir ook al aan gedacht hebt... het is iets dat elke Belg wel kent... Jullie Nederlanders zullen hier ook wel geen uitzondering op zijn ;-) ... dacht ik toch ...

Succes!
Hier heb ik echt nog nooit van gehoord Volgens mij loopt de erkende makelaar in NL. daar niet echt warm voor...
"De bloemetjes en de byte-jes"
Werken in de ICT? Stuur me een PM !
  woensdag 2 augustus 2006 @ 08:22:54 #148
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_40409132
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 08:06 schreef AcidBurner het volgende:

Succes!
Het grote verschil tussen Nederland en België (afgezien van het feit dat in België goede huizen betaalbaar zijn omdat bouwen toegestaan is), is dat er in Nederland hypotheekrente-aftrek is. Een deel "zwart" betalen om een paar procent overdrachtsbelasting uit te sparen is niet slim. Over de rente van het geleende bedrag komt 50% belastingaftrek. Het hypotheekbedrag moet dus zo hoog mogelijk zijn.
The End Times are wild
pi_40409319
Ik zie hier een aantal maal het advies om snel met een eindbod te komen.

Ik heb ook op die manier mijn huis gekocht: Mijn eerste bod was direct het eindbod. Dat lag op 80K terwijl er 120K gevraagd werd. En werd uiteraard afgewezen. Maar ik had geen haast.. en zij moesten er uiteindelijk af ..
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 2 augustus 2006 @ 10:17:32 #150
154676 AcidBurner
Beyond the Sun
pi_40410941
quote:
Op woensdag 2 augustus 2006 08:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het grote verschil tussen Nederland en België (afgezien van het feit dat in België goede huizen betaalbaar zijn omdat bouwen toegestaan is), is dat er in Nederland hypotheekrente-aftrek is. Een deel "zwart" betalen om een paar procent overdrachtsbelasting uit te sparen is niet slim. Over de rente van het geleende bedrag komt 50% belastingaftrek. Het hypotheekbedrag moet dus zo hoog mogelijk zijn.
ah kk, bij ons is er een limiet voor de maximale aftrek van het geleende bedrag... daarom wordt het volledige bedrag hier nooit geleend en kan je dit trucje wel toepassen. moet me wel excuseren voor mijn amateuristische uitleg want ik ben zelf geen boekhouder van opleding... het was maar een suggestie he mannen ;-)

grtz

A.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')