Het hangt er in ieder geval van af hoeveel haast jij hebt om te kopen, en hoeveel de tegenpartij heeft om te verkopen. Misschien kun jij als je wil nog wel een half jaartje wachten, dan komt er genoeg langs, en zit de tegenpartij met het huis in zijn maag en vraagt hij zich af hoe hij zijn dubbele maandlasten betalen moet, en heeft de afgelopen twee maanden nog geen enkele serieuze koper gehad.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:23 schreef bla77 het volgende:
Klopt, er is niet veel vanaf gegaan, ik denk dat de eerste vraagprijs misschien even een probeerseltje was voor het geval er al iemand snel mocht bieden (heb je net een extra onderhandelingsdrempel).
Ik zat zelf ook te denken richting 200 a 205 om mee te openen, maar ik vind het erg lastig om in te schatten wat hier strategisch is. De één zegt "zo laag mogelijk beginnen, je kunt altijd nog omhoog" en de ander zegt "in deze prijsklasse kun je echt niet meer dan 10% eronder bieden, 200 beschouwen ze nooit als serieus bod, op die manier gaan ze niet eens met je onderhandelen en gooi je je eigen ruiten in".
Wat is wijsheid he? Stel dat ik toch 200 bied en ze zeggen "sorry, veel te laag, daar gaan we echt niet op in". Dan ben ik bang dat ik zwak sta ik alsnog omhoog moet krabbelen naar 205 of zelfs 210. Of valt dat wel mee? Ik kan dan inderdaad denken "jammer dan, op naar het volgende huis", maar ik ben inmiddels redelijk kritisch en dit huis heeft (als een v/d weinige) nou net wel te bieden wat ik ongeveer zoek.
Als je met 200 opent zullen ze echt wel met je gaan onderhandelen hoor.quote:Op dinsdag 13 juni 2006 21:23 schreef bla77 het volgende:
Wat is wijsheid he? Stel dat ik toch 200 bied en ze zeggen "sorry, veel te laag, daar gaan we echt niet op in". Dan ben ik bang dat ik zwak sta ik alsnog omhoog moet krabbelen naar 205 of zelfs 210. Of valt dat wel mee? Ik kan dan inderdaad denken "jammer dan, op naar het volgende huis", maar ik ben inmiddels redelijk kritisch en dit huis heeft (als een v/d weinige) nou net wel te bieden wat ik ongeveer zoek.
Die fout maken meer mensen. "Maakt niet amper uit op zo'n bedrag", "Scheelt per maand bijna niks", enzovoort. Is allemaal waar, maar als je je huis weer verkoopt moet je wel een paar duizend meer hypotheekschuld aflossen, en dan zijn het wel concrete duizendjes die je anders gewoon in je zak steekt. En dat heeft dan heeft niks met de prijs van het huis of het hypotheekbedrag te maken, dus de vergelijking met de totale hypotheek is echt krom.quote:Op woensdag 14 juni 2006 15:38 schreef Tuutje het volgende:
dan maar een paar duizendjes meer, voelt je op een totale hypotheek toch niks van.
Ik laat het niet graag afketsen op zeg 2 duizend euro, kun je weer een paar maanden wachten tot er iets te koop komt dat je aanstaat. En op 2 honderduizend euro maakt dat maar heel weinig. Als je het er voor over hebt en het kunt betalen, wat is dan het probleemquote:Op woensdag 14 juni 2006 16:06 schreef JaceTBL het volgende:
[..]
Die fout maken meer mensen. "Maakt niet amper uit op zo'n bedrag", "Scheelt per maand bijna niks", enzovoort. Is allemaal waar, maar als je je huis weer verkoopt moet je wel een paar duizend meer hypotheekschuld aflossen, en dan zijn het wel concrete duizendjes die je anders gewoon in je zak steekt. En dat heeft dan heeft niks met de prijs van het huis of het hypotheekbedrag te maken, dus de vergelijking met de totale hypotheek is echt krom.
Voor de verkoper scheelt het óók maar 2K euro op 200K. Waarom zou hij de pijn dan niet nemen?quote:Op donderdag 15 juni 2006 08:46 schreef Tuutje het volgende:
[..]
Ik laat het niet graag afketsen op zeg 2 duizend euro, kun je weer een paar maanden wachten tot er iets te koop komt dat je aanstaat. En op 2 honderduizend euro maakt dat maar heel weinig. Als je het er voor over hebt en het kunt betalen, wat is dan het probleem![]()
De gedachte "2 duizend maakt op 2 ton heel weinig uit" is gewoon fout. Je vergelijkt twee bedragen die niks met elkaar te maken hebben. Want 200 of 202 duizend ton is wel een klein verschil, maar dat zijn bedragen die je toch nooit in je concreet hand hebt. Per maand merk je het niet, maar als je het daarna weer verkoopt en je houdt er dan 8 of 10 duizend aan over, dan is het verschil wél groot en dat bedrag steek je wel concreet in je zak.quote:Op donderdag 15 juni 2006 08:46 schreef Tuutje het volgende:
Ik laat het niet graag afketsen op zeg 2 duizend euro, kun je weer een paar maanden wachten tot er iets te koop komt dat je aanstaat. En op 2 honderduizend euro maakt dat maar heel weinig. Als je het er voor over hebt en het kunt betalen, wat is dan het probleem![]()
Hebben ze het zonder meer afgewezen?quote:Op maandag 31 juli 2006 13:38 schreef mikieee1 het volgende:
[kick!]
Wij hebben een huis van ¤199.000 op het oog, en hierop een bod gedaan van ¤181.000
De verkopende partij heeft ons openingsbod afgewezen![]()
Dezelfde huizen, in de zelfde rij en een paar in dezelfde wijk staan voor 182500 - 187500 te koop, alleen zijn deze totaal niet onze smaak qua inrichting (vloeren, keuken, badkamer etc), maar dit was wel de reden dat we een enigzins laag openingsbod hebben gedaan.
Het huissie staat nu inmiddels 1 maand te koop, bewoners krijgen hun nieuwe huis pas volgend jaar opgeleverd en hebben dus geen haast![]()
Als we opnieuw willen gaan bieden, wat zou dan een verstandig bod zijn?
We willen uiteindelijk niet hoger dan 190k gaan.
Please advise![]()
Jup, afgewezen zonder commentaarquote:Op maandag 31 juli 2006 13:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Hebben ze het zonder meer afgewezen?
Ik zou dan naar de 185000 gaan. Bedenk overigens wel wat de kosten zijn van bv het in jullie stijl brengen van de andere huizen, misschien is het toch verstandiger daar ook een kijkje te nemen. Een huis met vr.pr. van 182k koop je gauw voor 175k. dan is het klusbudget al toegenomen tot 15k.
De reden dat die andere huizen goedkoper verkocht worden is natuurlijk niet voor niks.quote:Op maandag 31 juli 2006 13:38 schreef mikieee1 het volgende:
[kick!]
Wij hebben een huis van ¤199.000 op het oog, en hierop een bod gedaan van ¤181.000
De verkopende partij heeft ons openingsbod afgewezen![]()
Dezelfde huizen, in de zelfde rij en een paar in dezelfde wijk staan voor 182500 - 187500 te koop, alleen zijn deze totaal niet onze smaak qua inrichting (vloeren, keuken, badkamer etc), maar dit was wel de reden dat we een enigzins laag openingsbod hebben gedaan.
Het huissie staat nu inmiddels 1 maand te koop, bewoners krijgen hun nieuwe huis pas volgend jaar opgeleverd en hebben dus geen haast![]()
Als we opnieuw willen gaan bieden, wat zou dan een verstandig bod zijn?
We willen uiteindelijk niet hoger dan 190k gaan.
Please advise![]()
Het brengen van als we het voor 190k niet krijgen houdt het op. Je laatste bod doen.quote:Op maandag 31 juli 2006 13:50 schreef mikieee1 het volgende:
Hoe bedoel je, meteen een eindbod doen van 190k?
Bovendien moet je je niet focussen op één huis. Er zal vast nog wel meer te koop staan.quote:Op maandag 31 juli 2006 14:30 schreef _Flash_ het volgende:
Of zelf ook niks meer laten horen. Wellicht bellen ze je over een maandje of 2 op met een tegenbod van 190. Dan koop je het alsnog voor 186-187
Als je niet teveel uit wil geven moet je niet zo happig zijn. Realiseer je dat de verkopende partij ook onderzekerheid kent. Maar zij hebben het voordeel dat ze een makelaar met stijf gezicht en angstaanjagend taalgebruik hebben die het woord voert.
Dan denk ik dat 190K een goed bod is, en vrijwel zeker geaccepteerd wordt.quote:Op maandag 31 juli 2006 14:51 schreef mikieee1 het volgende:
Deze woningen staan over het algemeen niet zo lang te koop, denk dat de prijsklasse vrij populair is.
3x wilden we een huis bezichtigen maar was deze al verkocht, terwijl hij net pas op internet stond.
Aan de andere kant staat een enkele woning ook weer langer dan 6 maanden te koop (waarschijnlijk door een iets hogere prijs dan de andere woningen van hetzelfde type).
en die HRA zijn wij ook onzeker over
Succes. Denk dat je hem hebt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 13:46 schreef mikieee1 het volgende:
190k als einbod geboden, nu maar hopen........
Al iets gehoord?quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 13:46 schreef mikieee1 het volgende:
190k als einbod geboden, nu maar hopen........
Ben benieuwd!quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 14:14 schreef mikieee1 het volgende:
nee, uurtje geleden het bod gedaan. Zal vanavond of morgen wel worden..
Het is idd erg lastig om in te schatten hoe laag je kunt bieden. Anderzijds: niet geschoten is altijd mis.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 15:04 schreef Dynia het volgende:
Zo, erg interessant topic! Ik ben zelf ook druk op zoek naar een woning in de omgeving Rotterdam, staat echt heel veel te koop, maar het is zo lastig om precies te vinden wat naar je zin is, en te betalen is! Ik worstel ook met wat voor openingsbod nou redelijk is...uiteraard wil je zo laag mogelijk bieden, maar ook weer niet te laag.
Ik heb nu een huis op het oog, die volgens Funda pas net te koop staat, maar hoe weet je nou hoe lang iets al te koop staat? aan de hand daarvan kun je een lager bod doen. Het huisje dat ik gezien heb staat nu te koop voor 190.000.
het eerste bod wat ik zou kunnen doen is 165 (te laag?) hoogste bod wat ik wil doen is tussen de 175 en 180, dat is echt de max. Ik heb in ieder geval contact gezocht met de makelaar (verkopende) om het pandje te bezichtigen.....Dit word ons eerste koophuisje, dus erg spannend....:D
Wat mensen voor hypotheek hebben, en of ze 100K winst of 20K verlies maken op de deal is feitelijk volkomen irrelevant. De marktprijs is het enige wat telt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 20:31 schreef Luizao het volgende:
wij hebben laatst ook een huis (appartement) gekocht.. vraagprijs was 135.000 .. we zijn begonnen met bieden op 115.000, dat bod werd echter meteen door de makerlaar van tafel geveegd.. uiteindelijk heen en weer aant bieden geweest en helaas op 131.000 uitgekomen.
Nu is die woning met gemak 135.000 waard (nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw stucwerk enz..).. maar vonden toch dat er maar weinig van de prijs fa te halen was.. ben ik later via via er achter gekomen dat de mensen een hypotheek van 131.000 precies hebben op de woning.. vandaar dat ze die waarschijnlijk in 1 keer willen aflossen en dus niet lager konden gaan! Anders waren we vast en zeker lager uitgekomen!
Een huis is primair om in te wonen, en geen beleggingsaspect. Vergeet niet dat het onder gunstige omstandigheden al vijf tot zeven jaar duurt voordat je de kosten koper eruit haalt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 21:50 schreef komrad het volgende:
wat me erg opvalt is dat de meeste mensen geen afstand kunnen nemen van een huis, het is en blijft een blok stenen.
Ik wil binnenkort ook een huis komen maar dit is alleen maar als rendabele investering. Op termijn wil ik onder achitectuur een woning laten bouwen. Vanwege mijn specifieke smaakt is dat de enige manier om iets te krijgen wat ik wil namelijk. Om dit te realiseren zal ik zowel in inkomen als vermogen een grote sprong moeten maken. Het eerste kan wel, het tweede is ook voor ene deel afhankelijk van het rendement dat ik op mijn aan te komen woning kan realiseren. In welke segmenten is de verwachting dat de prijzen nog gaan stijgen? Ik hoop dat er toevallig iemand op FOk zit die bij een vastgoed, investerings of projectontwikkelaar zit die zicht heeft op de marktontwikkelingen
Ik denk dat huren, en je vermogen en uitgespaarde geld beleggen de beste mogelijkheden biedt.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 22:36 schreef komrad het volgende:
Ik zie het in een wat breder perspectief, toegegeven over de breedte van de markt zijn exorbitante stijgingen niet te verwachten, dat wil echter niet zeggen dat er geen lucratieve deelsegementen te ontwaren zijn. Eigenlijk is dit identiek aan een AEX in een slechte periode.
Wat ik dus zoek een huis als woon en beleggingsobject tegelijk. De zorgsector is in deze sowieso lucratief, maar deze zijn veelal geclusterd en niet toegankelijk en daarom als markt lastig te penetreren. Ik zoek dus een ander segment wat makkelijker toegankelijk is maar waar wel goede marges op te realiseren zijn
Op zoekallehuizen.nl kun je tot 7 maanden kijken.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 23:05 schreef Gert het volgende:
Hoe kun je eigenlijk zien hoe lang een woning al te koop staat?
Op Funda heb je alleen een indeling in 1,3,5, 10 dagen en daarna wordt alles op een hoop geveegd.
OK, thanks.quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 23:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zoekallehuizen.nl kun je tot 7 maanden kijken.
Sommige huizen worden echter na een jaar weer "opnieuw" te koop aangeboden. 100% zeker is het dus niet.
Nou, petje af hoor. Je had het huis voor minder kunnen krijgen als de verkopers daarmee akkoord gegaan waren...quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 20:31 schreef Luizao het volgende:
Nu is die woning met gemak 135.000 waard (nieuwe keuken, nieuwe badkamer, nieuw stucwerk enz..).. maar vonden toch dat er maar weinig van de prijs fa te halen was.. ben ik later via via er achter gekomen dat de mensen een hypotheek van 131.000 precies hebben op de woning.. vandaar dat ze die waarschijnlijk in 1 keer willen aflossen en dus niet lager konden gaan! Anders waren we vast en zeker lager uitgekomen!
Mijn "werkgebied"is Rotterdam Noord /hillegersberg...Eigenlijk wil ik gewoon terug naar mijn bergschenhoekse roots, maar dat is helemaal niet te betalen...:(quote:Op dinsdag 1 augustus 2006 15:37 schreef H3rt0gJ4n het volgende:
He Dynia, zelf ben ik ook op zoek naar een huisje in Rotterdam, donderdag een aantal bekijken.
Maar ik ga iig (afhankelijk van de staat vd huizen) en de vraagprijzen van vergelijkbare huizen in die buurt bieden. Dus als de buren het huis te koop aanbieden voor 5.000 minder dan neem ik dat ook gewoon mee.
Een leuke (lees goede) keuken of vloer vind ik betrekkelijk vanwege het feit dat dat net je smaak moet zijn.
Dus ik heb zelf als richtlijn dat ik als openingsbod minimaal 10% van de vraagprijs af haal.
Succes met zoeken, waar zoek jij trouwens in rotterdam Dynia?
Hier heb ik echt nog nooit van gehoordquote:Op woensdag 2 augustus 2006 08:06 schreef AcidBurner het volgende:
Misschien heeft iemand het al gezegd, sorry dan (heb niet alles gelezen) maar wat hier de gangbare praktijk is ... is niet alles in het 'wit' belastbaar te betalen. Zo kan je natuurlijk wel wat van de prijs afsnoepen zonder dat de verkoper er zelf last van heeft. Als het beschrijf lager ligt moet jij ook minder belastigen betalen en kadaster .. de rest van het bedrag betaal je gewoon in het zwart. Hopelijk heeft de verkoper daar oren naar. Zo win je toch ook weer wat centjes he.... Hoop dat je er iets aan hebt ;-) normaal is dit vanzelfsprekend ... ben er zeker van dat je heir ook al aan gedacht hebt... het is iets dat elke Belg wel kent... Jullie Nederlanders zullen hier ook wel geen uitzondering op zijn ;-) ... dacht ik toch ...![]()
Succes!
Het grote verschil tussen Nederland en België (afgezien van het feit dat in België goede huizen betaalbaar zijn omdat bouwen toegestaan is), is dat er in Nederland hypotheekrente-aftrek is. Een deel "zwart" betalen om een paar procent overdrachtsbelasting uit te sparen is niet slim. Over de rente van het geleende bedrag komt 50% belastingaftrek. Het hypotheekbedrag moet dus zo hoog mogelijk zijn.quote:Op woensdag 2 augustus 2006 08:06 schreef AcidBurner het volgende:
Misschien heeft iemand het al gezegd, sorry dan (heb niet alles gelezen) maar wat hier de gangbare praktijk is ... is niet alles in het 'wit' belastbaar te betalen. Zo kan je natuurlijk wel wat van de prijs afsnoepen zonder dat de verkoper er zelf last van heeft. Als het beschrijf lager ligt moet jij ook minder belastigen betalen en kadaster .. de rest van het bedrag betaal je gewoon in het zwart. Hopelijk heeft de verkoper daar oren naar. Zo win je toch ook weer wat centjes he.... Hoop dat je er iets aan hebt ;-) normaal is dit vanzelfsprekend ... ben er zeker van dat je heir ook al aan gedacht hebt... het is iets dat elke Belg wel kent... Jullie Nederlanders zullen hier ook wel geen uitzondering op zijn ;-) ... dacht ik toch ...![]()
Succes!
ah kk, bij ons is er een limiet voor de maximale aftrek van het geleende bedrag... daarom wordt het volledige bedrag hier nooit geleend en kan je dit trucje wel toepassen. moet me wel excuseren voor mijn amateuristische uitleg want ik ben zelf geen boekhouder van opleding... het was maar een suggestie he mannen ;-)quote:Op woensdag 2 augustus 2006 08:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het grote verschil tussen Nederland en België (afgezien van het feit dat in België goede huizen betaalbaar zijn omdat bouwen toegestaan is), is dat er in Nederland hypotheekrente-aftrek is. Een deel "zwart" betalen om een paar procent overdrachtsbelasting uit te sparen is niet slim. Over de rente van het geleende bedrag komt 50% belastingaftrek. Het hypotheekbedrag moet dus zo hoog mogelijk zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |