abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32876424
Ik heb een iets andere theorie gehanteerd....

Heb me suf gezocht naar een huis wat alle zaken had die ik wilde hebben.
- jaren 30
- 3-4 slaapkamer
- tuin of dakterras
- houten vloer
- badkamer met bad
-fatsoenlijke keuken met GAS
- fatsoenelijke buurt met beetje nette uitstraling

EINDELIJk huis gevonden. gedonder om Hypotheek te vinden (heb nu 10 jaar 4,3 100% aflossingsvrij) Irritantie is dat op het moment dat ik een ander huis leek te hebben gevonden, 4 weken eerder er nog sprake was van 3,7% ( ja dat scheelt ff...)

Wezen kijken als eerste, huis stond per direct ook op funda overigens. Ik had overigens wel een tikje haast, wilde bijna koopcontract nieuwbowu gaan inleveren, LETTERLIJK werd ik op het laatste moment gebeld...

Gekeken, hekel gekregen aan de verkopend makelaar

Maar per direct besloten, deze is van mij, en die beslissing, die kost geld. Op vraag prijs van 179,5 een bod gedaan van 168. is diorect afgewezen en men gaf aan dat het ws een enveloppensysteem ging worden.

Daarna bod omhooggegooid naar 176 half. met beperkte houdbaarheid. uiteindleijk getiky op 177 onder voorbehoud van geld en techno keuring...

Heb ik teveel betaald ?
JA, ws wel, maar per 1 jan gaat de woonquote veranderen waardoor je minder mag lenen tov je besteedbaar inkomen.
de rente stijgt en dat heb ik gevoeld!
dit huis wilde ik hebben, had zelfs een open haard....

Met pa, de huisbankier gebabbeld, Die vertelde: als je nu 3 mille teveel betaald doet dat ff pijn, maar als je het dan hebt is dat zo vergeten. Mis je het omdat je net ff te weinig wilt geven, dan blijf je dat bij elk ander huis voelen....

Daarbij, ik heb stront mazzel. De hele boel gaat inclussief schroefjes moertjes en nieuwe meubels 210 kosten. Door donaties van de huisbank heb ik nog geen 70% hypotheek dus.....

Ik is blij, heb eigen huis, en betaal straks net zoveel met alles erop en eraan als ik aan mijn huisbaas elke maand betaalde ...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
  woensdag 7 december 2005 @ 17:50:40 #52
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_32896650
Tsja, zo kun je het ook doen, maar wij hebben geen 'huisbank' die even zorgt dat ik nogmaar 70% van de hypotheek hoef te betalen, dus betaal niet graag te veel.

Vanmorgen bod gefaxt naar de makelaar. Nog niets gehoord. Geen idee hoe lang het normaal gesproken duurt voordat je een reaktie terug krijgt????
pi_32903875
bij ons vaak dezelfde dag, soms de volgende dag. Je hoort morgen wel wat denk ik. Sowieso voor het weekend lijkt me.
pi_32909124
Heb ook net een huis gekocht. Vraagprijs was ¤ 295.000, helaas voor mij waren er nog andere bieders die de prijs uiteindelijk omhoog hebben gehaald. Begonnen met een bod van ¤ 270.000 en uiteindelijk uitgekomen op ¤ 290.000
Dit lijkt misschien veel t.o.v. de vraagprijs maar voor dit huis is het nog altijd een hele lekkere prijs!

Het hele bieden en reactie afwachten (in totaal 3 keer) heeft een paar dagen geduurd.
  donderdag 8 december 2005 @ 09:30:45 #55
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_32911919
quote:
Op donderdag 8 december 2005 01:46 schreef Openminded het volgende:
Heb ook net een huis gekocht. Vraagprijs was ¤ 295.000, helaas voor mij waren er nog andere bieders die de prijs uiteindelijk omhoog hebben gehaald. Begonnen met een bod van ¤ 270.000 en uiteindelijk uitgekomen op ¤ 290.000
Dit lijkt misschien veel t.o.v. de vraagprijs maar voor dit huis is het nog altijd een hele lekkere prijs!

Het hele bieden en reactie afwachten (in totaal 3 keer) heeft een paar dagen geduurd.
Ik deed om 9 uur 's ochtends eerste bod. Om 4 uur 's middags tekende ik het koopcontract.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_32914206
quote:
Op donderdag 8 december 2005 09:30 schreef sanger het volgende:
Ik deed om 9 uur 's ochtends eerste bod. Om 4 uur 's middags tekende ik het koopcontract.
Soms gaat het lekker snel
pi_32915510
Wat wij ook nog hebben gedaan is onder voorbehoud van uitkomst van technische keuring bieden (en van financiering), dus dat als het herstellen van eventuele gebreken meer dan een bepaald minimumbedrag zouden kosten we verder wilden onderhandelen. De helft van de directe kosten die we op grond van die keuring moesten maken zijn later nog van de prijs afgegaan (uiteindelijk bleek dat de keurder over het hoofd had gezien dat de badkamer lek was dus schoten we er nog niet echt mee op, maar toch).

vraagprijs 165.000, openingsbod 145, gekocht voor 152-en-een-beetje. Geloof ik.
pi_32915686
We zijn net gebeld door de makelaar er is een tegenbod gekomen. 4000 onder de vraagprijs. 265.000 dus. Dit hadden we ook verwacht, maar dan het volgende:

De makelaar (van de verkopende partij dus) kwam met het vreemde voorstel dat wij een tegenbod, en tevens EINDbod zouden doen van 253.000 en dat hij dit dan wel erdoor zou krijgen bij de verkopende partij.........

Wij vinden dit nogal vreemd dat de makelaar ons adviseert en dus niet de verkopende partij behartigd eigenlijk. Komt dit vaker voor?

253.000 klinkt als een interessante prijs, maar wat voor consequenties heeft een EINDBOD. Ben je daarna dan uitgepraat als hij het er toch niet door krijgt?

Of is 253.000 dus eigenlijk te veel en kun je met een bod van 250.000 eerst ook een kans maken om het te krijgen...

Vanavond gaan we eens rustig bekijken wat we nu gaan doen. Maar het is een lastig parket.

[ Bericht 69% gewijzigd door happyme28 op 08-12-2005 13:08:52 ]
pi_32916553
ik las ergens van je :"We hadden eigenlijk een bod van zo'n 252.000 in ons hoofd, maar openingsbod doen we nu op 245.000"

Mooi toch

Als je het een goed bedrag vind, dan kan je het wel doen denk ik.
Als je het niet wil, dan spelen ze het misschien wat harder uit. (Langer heen en weer pingelen om op hetzelfde ong uit te komen)
Kans is dat de makelaar weet wat de verkoper wil hebben en gewoon wat sneller de boel wil afronden. Je kan gewoon dus 253000 bieden... laat in het midden of het wel of niet je eindbod is. Als de verkoper akkoord gaat, die 3000 vind je echt niet terug bij zo'n aankoop (raar maar waar)
Gaat de verkoper niet akkoord, dan komt ie zeer ws. met een tegenbod. Ze zullen nu niet snel meer afhaken denk ik.

Luister goed naar wat jullie willen, jullie zijn al in goede onderhandeling, de verkoper wil kennelijk het ook echt wel verkopen aan jullie. Die indruk krijg ik tenmiste.

Succes ermee... Spannend hoor!
pi_32916675
Trouwens een eindbod betekent gewoon dat je niet verder wilt gaan dan dat bod. Als het echt je eindbod is, dan voelt dat ook zo. Je voelt dan echt van tot hier en niet verder!

Het zet ook druk op de wederpartij: Take it or leave it!
  donderdag 8 december 2005 @ 13:24:51 #61
65960 sanger
pi_32916690
quote:
Op donderdag 8 december 2005 12:43 schreef happyme28 het volgende:
We zijn net gebeld door de makelaar er is een tegenbod gekomen. 4000 onder de vraagprijs. 265.000 dus. Dit hadden we ook verwacht, maar dan het volgende:

De makelaar (van de verkopende partij dus) kwam met het vreemde voorstel dat wij een tegenbod, en tevens EINDbod zouden doen van 253.000 en dat hij dit dan wel erdoor zou krijgen bij de verkopende partij.........

Wij vinden dit nogal vreemd dat de makelaar ons adviseert en dus niet de verkopende partij behartigd eigenlijk. Komt dit vaker voor?

253.000 klinkt als een interessante prijs, maar wat voor consequenties heeft een EINDBOD. Ben je daarna dan uitgepraat als hij het er toch niet door krijgt?

Of is 253.000 dus eigenlijk te veel en kun je met een bod van 250.000 eerst ook een kans maken om het te krijgen...

Vanavond gaan we eens rustig bekijken wat we nu gaan doen. Maar het is een lastig parket.
Je kan ook een eindbod doen van 251k. Dan zeg je dat meer niet mogelijk is maar dat je het wel heel graag wilt hebben. Misschien krijgt ie dat er ook wel door.

Een eindbod houdt gewoon in dat je het snel wilt afronden.
pi_32916759
quote:
Op donderdag 8 december 2005 13:24 schreef sanger het volgende:

[..]

Je kan ook een eindbod doen van 251k. Dan zeg je dat meer niet mogelijk is maar dat je het wel heel graag wilt hebben. Misschien krijgt ie dat er ook wel door.

Een eindbod houdt gewoon in dat je het snel wilt afronden.
Een KOPER kan vrij gemakkelijk 3000 extra er op gooien (vind je haast niet terug in de lasten want word meegefinancierd) en VERKOPER kan die 3000 meer nodig hebben bijv. om hypo af te lossen.

Voor 3k zou ík niet moeilijk doen!
pi_32916782
je kan ook 252.500 bieden.... in het kader van leuke nummertjes ;-)
pi_32930123
je zegt het zelf al, de makelaar van de verkoper moet d ebelangen behartigen van de verkoper en niet die van jou.

Je kunt er dus rustig van uit gaan dat die makelaar met de verkoper allang heeft afgesproken dat 253 geaccepteerd gaat worden anders slaat die opmerking NERGENS op.
In jou situatie zou ik dus ONDER die 253 gaan zitten en daarbij melden dat het bod een finaal bod is met beperkte houdbaarheid. Wat je ook kan doen, als je wat zaken in dat huis hebt gezien die je wel graag in het huis zou willen houden, er bijv. 1000 euro onder gaan zitten en dan zeggen dta je dat en dat erbij wilt hebben....

Wat mijn huis betreft...

ik heb gisteren technisch rapport gekregen. Keurintg was voorwaarde. Per direct zou er een 9000 euro gesleuteld moeten worden...(incl. btw) Het grootste deel is het dakbedekking en schilderwerk achter.

Wat zijn de ervaringen met dit soort rapporten en prijzen ? Zijn die schattingen aan de hoge kant ?
er wordt bijv. 200 euro gerekend voor het monteren van een goede hemelwater afvoer Het ontbrekende pijpje ligt ernaast op de grond. Dat kan ik zelf zo monteren...
Stukje stuckwerk moet ook gebeuren op achtergevel... Een deur kozijn is rot.... dat kan m'n pa ergens nog wel doen denk ik.

Enige minpunt en heb mijn makelara aangegeven dat ik daar absoluut helderheid ove rwil is de riolering. Bij de bezichtiging rook ik niets. Toen we voor de keuring kwamen rook ik wel iets. Dat zouden de honden zijn die een natte vacht hadden en de paardrijlaarzen van mevrouw.....
Volgens de tecnische man "ja me hoela, dat komt niet alleen daarvan wat ik nu ruik..."
Verkopend makelaar: "ja, dat weten we niet hoor, dat zit ergens bij de buren....."

Wta moet ik hier nu mee? Die 10 mille, is begroot hoewle ik het liever aan andere zaken zou hebben besteed. VOlgens mijn vader hoort dit soort dingen nu eenmaal bij een huis van die leeftijd....
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_32931521
Riolering moet je gewoon vragen of het nog gresbuizen zijn. Dan weet je genoeg die lekken gewoon. Kan ook iets simpels als de ontluchting van het riool zijn die terugslaat het huis in. Maar wat ook kan is bijvoorbeeld een verzakking van het hoofdriool in de straat daar kan je weinig aan doen. Maar hoe dan ook moet je daar helderheid over krijgen.

We zitten nu ook op de koers van 250.000 maar we gaan nu zo een nachtje slapen en maar eens zien hoe de pet morgen staat.

vrijdag 9 december 2005 @ 17:50:31 #66
497 Maja
Ja denk!?!
pi_32949838
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:33 schreef Maja het volgende:
Ik heb 161 geboden op huis van 174. Lager kon niet omdat ik via via al een bod van een ander te weten ben gekomen. Verkoper gaf daarna tegenbod van 172. Ik heb daarna gezegd dat er nog genoeg mankeert aan de woning en dat ik max 161 wil betalen. Verkoper ging daar niet mee akkoord.
Vandaag een bod gedaan van 163.000,-. Uur later belde de verkoper op dat we een akkoord hebben bij 164.000,- met aanvaarding 17 januari 2006. Daarmee ben ik direct akkoord gegaan, dus het koopcontract kan getekend worden
pi_32949948
Gefeliciteerd!!

Wij zijn er bijna uit. Natuurlijk nog niets zeker tot er definitief overeenstemming is, maar we hebben vandaag 250.000 euro geboden. De makelaar belde niet lang daarna terug dat de verkopers zakte van 265.000 naar 260.000 maar dat ze het weekend na gaan denken over die 250.000 euro en dat we na het weekend verder praten.

Snap nog steeds niet helemaal waar die verkopende makelaar mee bezig is, maar wij wachten rustig af, blijven op 250.000 euro en kijken na het weekend wat we onder die 253.000 kunnen blijven.

Hopenlijk volgende week een huis
pi_32956098
ik denk dat je alsnog op die 253.000 gaat uitkomen...
pi_32957099
Ja ach, wij eigenlijk ook, maar als je niet probeert, lukt het zeker niet. En 253.000 zijn we ook heel tevreden mee hoor
  vrijdag 9 december 2005 @ 22:38:33 #70
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_32957355
Ja, als je 260 had willen betalen zou ik ook niet rouwig zijn.
Maar ik zou evt. ook wel bereid zijn tot 255 te gaan dan.
pi_33019160
Vandaag akkoord bereikt op 253.000 euro

Nu de hele papierzooi regelen maar ja, dat hoort er ook bij.

Ik ben pas echt gerust als er getekend is, maar er is in ieder geval akkoord
  maandag 12 december 2005 @ 17:24:09 #72
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_33019257
Mooie prijs! 7000 onder wat jullie wilden betalen. Heel netjes hoor!
Gefeliciteerd!
pi_33036049
quote:
Op maandag 12 december 2005 17:20 schreef happyme28 het volgende:
Vandaag akkoord bereikt op 253.000 euro
**kuch**

Erm... had ik gelijk?

Gefeliciteerd... nu nog 3 dagen bedenktijd (yeah right) en het papierwerk doet je makelaar en notaris als het goed is... (nou ja het meeste dan)
  dinsdag 13 december 2005 @ 09:15:14 #74
65960 sanger
pi_33036292
Gefeliciteerd!
pi_33045742
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 08:57 schreef deelite het volgende:

[..]

**kuch**

Erm... had ik gelijk?

Gefeliciteerd... nu nog 3 dagen bedenktijd (yeah right) en het papierwerk doet je makelaar en notaris als het goed is... (nou ja het meeste dan)
We hebben zelf geen makelaar. Maar we wachten even rustig af wat er aan papierwerk gaat komen.
pi_33046781
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:04 schreef happyme28 het volgende:

[..]

We hebben zelf geen makelaar. Maar we wachten even rustig af wat er aan papierwerk gaat komen.
Dan regelt de verkopend makelaar het waarschijnlijk wel, dat was bij ons ook zo, wij hadden ook geen aankopend makelaar
pi_33047395
Ok, hier een paar tips:

1) en meteen ook het allerbelangrijkste als je echt wilt onderhandelen: ben bereid om niet tot koop over te gaan. Als je vanaf het begin al uitstraalt dat je persé wilt gaan kopen (dit huis of een ander) dan is je positie al zwakker. Je moet dus voor jezelf bereid zijn om een huis te laten schieten omdat de prijs niet goed is.

2) gemiddeld(!!!) kun je zo'n 8 tot 10 % van een vraagprijs afdingen. Maar dit is wel heel erg afhankelijk van allerleid factoren: locatie, aanbod, vraag, positie van de verkopende partij en noem er nog maar een aantal op.

Als voorbeeld: een half jaar geleden verkocht ik mijn oude woning. Vraagprijs: EUR 155.000, verkoopprijs: EUR 154.000. Die 1.000 eraf was meer om de koper het gevoel te geven dat hij er iets af kon halen. Binnen twee weken was het huis verkocht. Reden: onderkant van de markt in Eindhoven. Enorm veel vraag en vrij weinig aanbod. Binnen een week stonden er al 13 bezichtigingen gepland en nummer 3 heeft het gekocht. De rest kon afgebeld worden. Daar stond tegenover de aankoop van mijn volgende woning. Vraagprijs: EUR 189.000, koopprijs: EUR 177.500. Hoe dat kan? Goed luisteren naar de verkoper/makelaar. Deze bewoner had 2 kleine kinderen en zou de sleutel van zijn nieuwe woning pas over een half jaar krijgen. Mijn inschatting bleek de juiste te zijn: de verkoper had geen zin om tijdelijk met vrouw en die kinderen in een "tussenwoning" te bivakkeren en zocht een koper die alle tijd had en kon/wilde wachten. Dat was voor mij geen probleem. In ruil voor de zekerheid van het blijven zitten én het verkocht hebben van zijn huis, was die partij bereid flink te dalen in de prijs.

Je bent van veel factoren afhankelijk, maar door je niet vast te pinnen op die ene woning (er is genoeg te vinden als je de tijd neemt) én door goed op te letten, kun je ook tegenwoordig nog wel een aardige koop eruit slepen.

Succes
"A man who views the world the same at 50 as he did at 20 has wasted 30 years of his life."- Muhammed Ali
pi_33095852
Is er een richtlijn over wat je startbod moet/mag zijn ?? ik hoorde ergens 10 tot 20% v.d vraagprijs ?? eentje van 129K , is 120K een redelijk bod
"Religion is simply a parasite on a much older moral sense"
  donderdag 15 december 2005 @ 12:30:23 #79
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_33099050
Als je het onderste uit de kan wil moet je inderdaad niet bang zijn om het huis te laten schieten.
Ons voorbeeld: vraagprijs 151000.
Eerste bod: 132000
Verkopende partij had zoiets van ja, veel te laag en blabla, maar toch tegenbod 148000

Na nog een ronde bieden zaten wij op 137 en zij op 142. Verkoop laten afketsen. Vier dagen later weer gebeld dat ik nog 2500 had gevonden in een oude sok. Akkoord op 139500.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_33099429
quote:
Op donderdag 15 december 2005 12:30 schreef _Flash_ het volgende:
Als je het onderste uit de kan wil moet je inderdaad niet bang zijn om het huis te laten schieten.
Ons voorbeeld: vraagprijs 151000.
Eerste bod: 132000
Verkopende partij had zoiets van ja, veel te laag en blabla, maar toch tegenbod 148000

Na nog een ronde bieden zaten wij op 137 en zij op 142. Verkoop laten afketsen. Vier dagen later weer gebeld dat ik nog 2500 had gevonden in een oude sok. Akkoord op 139500.
ah dus toch rond de 10% van af gesnoept ik weet dat dit geen regel is maar dan heb ik een idee waar ik moet beginnen.
wat als je met meerdere kopers te maken hebt ? is t devies vasthoudend blijven (er vanuitgaande dat ook de makelaar je onder druk wilt zetten en niet altijd even eerlijk is) of meegaan tot je bod hun zint ..? bedoel net zo goed kan je je vastbijten op een bod dat totaal onredelijk is.
dit is de 1e x dat ik dit doe idd
  donderdag 15 december 2005 @ 13:07:07 #81
48735 knillis
Pig in cyberspace
pi_33099848
Wanneer je een huis koopt zijn er niet echt regels, maar ik heb me "altijd" de volgende vragen gesteld:
- Is de vraagprijs redelijk?
- Wat wil ik maximaal aan dit huis / dit stuk grond geven
- Wil ik extra toegeven op het bedrag hierboven omdat dit huis mij perfect lijkt (er zijn altijd nog andere huizen te koop, voor het bedrag dat je wel wil uitgeven, iets echt unieks kom je maar weinig tegen.
- Eerste bod moet redelijk zijn tov de vraagprijs maar ook tov het object en de marktwaarde, dat kan 10% onder de vraagprijs zijn, maar ook meer of minder.
  donderdag 15 december 2005 @ 13:26:39 #82
65960 sanger
pi_33100354
In mijn geval heb ik eerst geprobeerd om de verkoper een beetje uit te lokken tot hoeverre hij wilde onderhandelen.

Vraagprijs ten tijde van te koop zetten 267.500
Vraagprijs in week van zien op funda 232.500
Vraagprijs bezichtigen was al gedaald 217.500

Startbod was 195.000

Reactie verkoper was dat er vanaf de 200.000 onderhandeld kon worden.

Uiteindelijk op 210.000 uitgekomen.
pi_33103708
Krijg t idee dat de prijzen in t lagere segment niet zo flexibel zijn. de vraagprijzen waar ik op uit ben liggen rond de 130k en als daar 10% onder ga zitten is de reactie (v.d makelaar) zo van dit kun je toch niet menen! maar bij een prijs van 124k lijkt t me toch allerminst redelijk 120 of lager te bieden. Dit zijn wel woningen waar er veel vraag naar is en langere tijd (> maand) in de koop staan dus houden ze liever vast a.d vraagprijs ?.
heb t net op een woning van 131 120k geboden enne moet ff de reactie v.d makelaar afwachten.
  donderdag 15 december 2005 @ 20:49:53 #84
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33113011
quote:
Op donderdag 15 december 2005 13:26 schreef sanger het volgende:
In mijn geval heb ik eerst geprobeerd om de verkoper een beetje uit te lokken tot hoeverre hij wilde onderhandelen.

Vraagprijs ten tijde van te koop zetten 267.500
Vraagprijs in week van zien op funda 232.500
Vraagprijs bezichtigen was al gedaald 217.500

Startbod was 195.000

Reactie verkoper was dat er vanaf de 200.000 onderhandeld kon worden.

Uiteindelijk op 210.000 uitgekomen.
Netjes..
57K van de prijs afgekregen. Dat verdien je niet in 3 weken werken..
Het mooiste is natuurlijk onderhandelen met iemand die zijn huis al 6 mnd of meer te koop heeft staan, zijn nieuwe woning al betrokken heeft en nu met dubbele maandlasten zit. Vooral als jij zelf tijd genoeg hebt. Je kunt wel zeggen dat je het bedrag nauwelijks mist wanneer je naar je maandlasten kijkt, maar van de andere kant kun je er wel weer keuken + overige verbouwingen van betalen (en op de hypotheek zetten).
In het hierboven geschetste geval, en die zijn er steeds meer in Nederland, is 10% eraf niet het maximale wat je eruit kan halen.. 15-20% is reeëler.
En geen medelijden met de verkoper . Die maakt toch nog altijd zo'n 100.000 winst op je (als hij het voor 2000 gekocht heeft.
The End Times are wild
pi_33138013
ff HULP!!

ik mag een openingsbod doen (waarna een tegenbod hopelijk) op een woning van 129500 (3k appartement 71m2) ik wil 123500 bieden, redelijk ??
pi_33141630
ik vind het aan de hoge kant. Staat het al lang te koop? Staat er daar veel te koop in de wijk?

Na onze ervaring (vraagprijs 269.000, gekocht voor 253.000) zou ik zeggen niet hoger dan 120.000 euro, misschien zelfs 117.500 als het al een tijd te koop staat en er zijn meer huizen in de buurt te koop.

Maar hoezo 'mag' je een openingsbod doen?
  vrijdag 16 december 2005 @ 20:44:57 #87
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33144498
Wanneer je zo laag in de markt zit kun je er ook relatief niet al te veel afhalen.
Voor hoeveel staan soortgelijke appartementen in de buurt te koop? Voor ongeveer hetzelfde bedrag? En hoe lang staat het appartement al te koop? Is er al eens in prijs verlaagd?
Dat is er allemaal van afhankelijk.
Is het een reele prijs in verhouding tot appartementen in de buurt en staat het niet al te lang te koop <6 mnd zou ik openen op 118K en het voor 123K meenemen. Helaas kun je van appartementen niet zoveel afhalen. Blijven veelgevraagd en vanwege de lage prijs relatief makkelijk te verkopen.
The End Times are wild
pi_33155383
wij hebben ook net een huis gekocht wat lekker vreemd gelopen is
het is een voormalig studentenhuis dus behoorlijk uitgeleefd en echt een opknapper. Ook te merken in de prijs.

Het huis iets verder op in de straat, gelijkend aan die van ons (in de straat zijn er 4 dezelfde huizen met ook nog gevel op de 1e verdieping aan de voorkant, de rest heeft vanaf de eerste verdieping schuin dak aan beide kanten) Die woning ging uiteindelijk weg voor rond de 147k En dat was onze referentie aan wat we kochten kwa waarde.

De onze, had een vraagprijs in eerste instantie van 145k toen het te koop kwam staan (oa wegens het grote achterstallig onderhoud) Na een maand of 5 was de vraagprijs gedaald naar 136.500 en vanaf die prijs zijn wij er ons mee gaan bemoeien

we hadden als max 130k in gedachten, en daar er voor de verkoper geen echte haast was (was tweede huis etc etc) en wij het wel wilden hebben hadden we een openingsbod van 128k in gedachten. Dat door gegeven en we kregen een tegenbod van 125k (jajaj lager dan wij boden) als we het dit jaar nog rond konden gaan maken . Uiteraard geaccepteerd 12 jan de sleutel
  dinsdag 20 december 2005 @ 19:26:32 #89
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_33253104
Das nog eens een meevallertje Knorretje. Wij gaan morgen het voorlopig koopcontract tekenen en hebben ook een afspraak met het financiele mannetje. Dus morgen worden spijkers met koppen geslagen.
pi_35566980
Een vraagje aan de medefokkers,

Ik heb een appartement op het oog. De prijs ervan is ¤ 132.500 Wat zou een goed openingsbod zijn? Er hoeft vrijwel niets aan te gebeuren. Het enige wat ik zou willen is een andere keuken omdat er nu een standaard keukenblokje inzit.

In de omgeving staan vrij veel woningen te koop, en het appartement ernaast was de vraagprijs ¤ 120.000 en 3 deuren verderop ¤ 134.500. Het staat nu denk ik zo'n 2 tot 3 weken te koop. Degene die het appartement verkoopt hoeft er niet snel uit, aangezien deze is gaan samenwonen. Er zijn meen ik zo'n 7 tot 8 andere mensen wezen kijken.

De grootste verschillen met het appartement ernaast is dat deze op een hoek zit, er zodoende een aantal extra ramen aanwezig zijn, waardoor er meer lichtinval is. De galerij tot aan de voordeur loopt en niet voor de ramen langs, zodat niemand doorvoor kan langs banjeren. En dat de opberg ruimte groter is dan die van de andere appartementen.

Ik zat zelf te denken tussen de ¤ 120.00 en ¤ 121.500 en dan ergens tussen de 125000 en 128000 uit te komen.
And dragons... Dragons breathe fire
pi_35567255
Heb zelf nooit een huis gekocht, maar wel regelmatig bij mijn vader afgekeken. Begin niet te gretig. Ik zou in dit geval rond de 235.000 bieden. Je kunt altijd nog omhoog. Met een beetje mazzel kom je mooi in het midden uit, zeg maar rond de 250.000. Als je een bod doet, kan de eigenaar altijd weer met een tegenbod komen.
pi_35567294
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 10:46 schreef TheWizz het volgende:
Een vraagje aan de medefokkers,

Ik heb een appartement op het oog. De prijs ervan is ¤ 132.500 Wat zou een goed openingsbod zijn? Er hoeft vrijwel niets aan te gebeuren. Het enige wat ik zou willen is een andere keuken omdat er nu een standaard keukenblokje inzit.

In de omgeving staan vrij veel woningen te koop, en het appartement ernaast was de vraagprijs ¤ 120.000 en 3 deuren verderop ¤ 134.500. Het staat nu denk ik zo'n 2 tot 3 weken te koop. Degene die het appartement verkoopt hoeft er niet snel uit, aangezien deze is gaan samenwonen. Er zijn meen ik zo'n 7 tot 8 andere mensen wezen kijken.

De grootste verschillen met het appartement ernaast is dat deze op een hoek zit, er zodoende een aantal extra ramen aanwezig zijn, waardoor er meer lichtinval is. De galerij tot aan de voordeur loopt en niet voor de ramen langs, zodat niemand doorvoor kan langs banjeren. En dat de opberg ruimte groter is dan die van de andere appartementen.

Ik zat zelf te denken tussen de ¤ 120.00 en ¤ 121.500 en dan ergens tussen de 125000 en 128000 uit te komen.
In dit geval zou ik toch iets hoger gaan zitten, aangezien er al meerdere mensen zijn wezen kijken. Je wilt natuurlijk niet dat het appartement voor je neus wordt weggekaapt.
pi_35567790
Wat ook wel eens helpt...
Zet gelijk een stevig bod neer, je laat zien dat je het wilt hebben. Bijv. 125000... Bij een tegenbod.. (ws 130000?) kan je dan gelijk je eindbod doen bijv 127500...

Door het stevige beginbod laat je zien dat je geinteresseerd bent, door vrij snel een eindbod neer te leggen, laat je ook zien dat je niet al te gretig bent.

De prijzen die je in je hoofd hebt lijken me heel reeel, verder blijft het koffiedik kijken. Bedenk wat je uiterlijk wil betalen en ga ook niet verder dan dat (hoewel 500 euro natuurlijk niet het getal is waar op je alles laat varen)

Dat wegkapen kan niet... als je in onderhandeling bent, dan word dat eerst afgerond voordat men opnieuw met anderen begint!
(Ps, niet iedere kijker wil het ook kopen he!) Leg gewoon snel een bod neer, als je nl. in onderhandeling bent, dan heb je in ieder geval het 1e recht, een beetje rekken tijdens onderhandelen kan altijd nog... (wel netjes houden he)
pi_35567904
voor mijn huis 139 k heb ik de vraagprijs geboden maar dan vrij op naam ( min ong 9 %)
daarna kwamen ze met een tegenbod van 135 kosten koper
ik ben gezakt naar 130.500 en dat is geaccepteerd
kreeg net trouwens een belletje dat mijn huis waar ik nu in zit ook verkocht is en 15 maart worden alle overdrachten gedaan
ik kan na de overdracht nog wel tot eind april in dit huis bliven zitten dus ik heb geen overbruggingshypotheek nodig
pies on joe toe
pi_35570675
quote:
Op dinsdag 28 februari 2006 10:59 schreef mirannie het volgende:

[..]

In dit geval zou ik toch iets hoger gaan zitten, aangezien er al meerdere mensen zijn wezen kijken. Je wilt natuurlijk niet dat het appartement voor je neus wordt weggekaapt.
Dit zal toch niet zo snel gebeuren als jij in onderhandeling treed en blijft. (ok, ik weet dat sommige makelaars zich daar niet aan houden, maar toch zijn dit wel de regels)

Mijn advies zou zijn:

Ga met je eerste bod toch laag zitten.
Ook al zegt de makelaar dat het een onzin bod is, hij zal het toch doorgeven aan de verkopende partij. En je weet immers maar nooit, niet geschoten is altijd mis.

Je ziet bij Sanger (eerder in dit topic) dat de andere partij dan een tegenbod doet van 200.000 of meer. Dan weet je dat er een flinke ruimte zit om te onderhandelen. En das wel zo prettig!

Vervolgens moet je je hetvolgende afvragen: Hoe graag wil ik dit huis?

Dat lijkt misschien een open deur, maar het is echt heel belangrijk dat je daar heel goed naar kijkt. Is het een huis waarvan je zegt, alles klopt eraan en hier zie ik mijzelf wel blij wonen de komende jaren, (met in je achterhoofd de eventuele hypotheekrenteaftrek waardoor de huizenprijzen kunnen zakken en je dus 'vast' komt te zitten)

Als je dat allemaal niet erg vind en je dat huis absoluut wilt hebben, dan ga je je bod wat verhogen, maar probeer nog steeds aan de lage kant te blijven, ware het niet dat je wel in onderhandeling moet proberen te blijven natuurlijk, want alleen dan blijft (in principe) de optie tot koop bij jouw liggen. Dat moet je even afwegen, het moet dan wel enigzins reeel zijn.
Je kunt gerust tegen de makelaar zeggen: Dus we zijn nog steeds in onderhandeling he?

Verder nog een tip: Kijk altijd goed naar de staat van het huis en het eventuele bouwkundig rapport. Indien dit er niet is, kun je overwegen om zelf zo'n inspectie door een bouwkundige uit te laten voeren. Aan de hand daarvan kan je ook vaak de prijs naar beneden halen. Vb. Schilderwerk buiten slecht. Kun je vaak zelf (ik in ieder geval wel) en haalde bij mij zo 2 duizend euro extra van de prijs omdat zo'n rapport ervanuitgaat dat je het laat doen. Ik had iets van 150 Euro betaald voor zo'n inspectie, dus dat was de moeite wel waard.

Overweeg ook eens lid te worden van VEH (vereing eigen huis) je kunt als lid vaak dit soort inspecties goedkoper krijgen en je hebt recht op rechtsbijstand als er na de koop bijvoorbeeld iets helemaal verkeert is met het huis.
"Als ik kon toveren, kwam alles voor elkaar. Als ik kon toveren, was niemand de sigaar. Als ik kon toveren, kon toveren, kon toveren, kon toveren, dan hielden alle mensen van elkaar!" -Herman van Veen-
pi_36298715
Ik heb een huis op het oog, ga maandag kijken. het is een mooi huis, 150m2, mooi gelegen...en het vervelende is dat ik het perse wil hebben Het is echt mijn perfect huis...en dat werkt natuurlijk erg onvoordelig voor mij.

Ik weet dat het huis al bijna 1,5 jaar te koop staat, en dat de mensen er al uit zijn. Hoe lang ze er al uit zijn weet ik niet. het heeft redelijk wat achterstallig onderhoud...er moeten sowieso nieuwe kozijnen in, volgensmij overal wel. Van binnen heb ik hetn og niet gezien, maar er mag ook wel een nieuwe kueken en badkamer in (erg oud). Ik weet dat het huis oorspronkelijk te koop heeft gestaan voor 235, dus dat ze al 35 naar beneden gegaan zijn.

Nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Sowieso vraag ik me af of ik het moet laten keuren of niet. Ik heb opzich zo iets van i dont care, ik wil het toch wel. Daarnaast vraag ik me af of er nog veel uit van de prijs af te halen is, omdat er al 35 van de vraag prijs af is. Misschien dat ik er wel 5 ofzo af kan krijgen maar echt meer niet denk ik.
Ik heb overigens geen makelijkaar. Tips zijn welkom

Oja, nog een vraagje...ik heb dus geen makelaar, maar moet ik dan wel de courtage betalen van de verkopende makelaar? En, als ik de makelaar van de verkopende partij vraag of hij momenteel al in onderhandeling is met een andere partij, moet hij dan eerlijk antwoord geven? Want dat maakt mijn onderhandelings positie veel sterker natuurlijk, als ik dat weet...

Oja, de mensen die er voorheen in hebben gezeten lijken ouderen mensen geweest te zijn, en misschien het huis al afbetaald hebben...en daarom mss wat minder last van "dubbele kosten" te hebben... ze zijn niet dood volgensmij.
  donderdag 23 maart 2006 @ 16:50:58 #97
65960 sanger
pi_36301417
quote:
Op donderdag 23 maart 2006 15:34 schreef FireFoz het volgende:
Ik heb een huis op het oog, ga maandag kijken. het is een mooi huis, 150m2, mooi gelegen...en het vervelende is dat ik het perse wil hebben Het is echt mijn perfect huis...en dat werkt natuurlijk erg onvoordelig voor mij.

Ik weet dat het huis al bijna 1,5 jaar te koop staat, en dat de mensen er al uit zijn. Hoe lang ze er al uit zijn weet ik niet. het heeft redelijk wat achterstallig onderhoud...er moeten sowieso nieuwe kozijnen in, volgensmij overal wel. Van binnen heb ik hetn og niet gezien, maar er mag ook wel een nieuwe kueken en badkamer in (erg oud). Ik weet dat het huis oorspronkelijk te koop heeft gestaan voor 235, dus dat ze al 35 naar beneden gegaan zijn.

Nou vraag ik me af wat ik het beste kan doen. Sowieso vraag ik me af of ik het moet laten keuren of niet. Ik heb opzich zo iets van i dont care, ik wil het toch wel. Daarnaast vraag ik me af of er nog veel uit van de prijs af te halen is, omdat er al 35 van de vraag prijs af is. Misschien dat ik er wel 5 ofzo af kan krijgen maar echt meer niet denk ik.
Ik heb overigens geen makelijkaar. Tips zijn welkom

Oja, nog een vraagje...ik heb dus geen makelaar, maar moet ik dan wel de courtage betalen van de verkopende makelaar? En, als ik de makelaar van de verkopende partij vraag of hij momenteel al in onderhandeling is met een andere partij, moet hij dan eerlijk antwoord geven? Want dat maakt mijn onderhandelings positie veel sterker natuurlijk, als ik dat weet...

Oja, de mensen die er voorheen in hebben gezeten lijken ouderen mensen geweest te zijn, en misschien het huis al afbetaald hebben...en daarom mss wat minder last van "dubbele kosten" te hebben... ze zijn niet dood volgensmij.
Je zult vooral niet moeten laten blijken dat je het hoe dan ook wilt hebben.

De courtage betalen de verkopers.

Ik zou gewoon 170.000 bieden. Hou je van de domme en doe alsof je niet weet dat het eerst 235 kostte. UIt de reactie kun je opmaken of het reeel is en waar de onderhandelingen beginnen.
pi_38824058
Ik heb interesse in een huis met een vraagprijs van 229.000. Het staat al een aantal maanden in de verkoop, en ik weet dat de prijs recent is verlaagd (weet alleen niet exact hoeveel het eerst was, ik geloof 231.500 of 232.500, verkoper weet niet dat ik dit weet en ik hou me hierover natuurlijk van de domme). De verkoper heeft het huis in 1998 gekocht voor ongeveer 131.500 euro (290.000 gulden) en het bouwjaar is 1995, het staat in een redelijk jonge wijk waar veel aanbod is. Voor zover ik weet zijn er aan het huis geen verbouwingen of andere waardevermeerderende zaken aangebracht.

Ik wil een bod op dit huis uitbrengen, maar twijfel even hoe hoog ik het beste kan beginnen (ik koop aan zonder makelaar). Ik schat dat de verkoper en diens makelaar een eindbedrag in hun hoofd hebben van 215 a 220 duizend, en ik mik zelf ook zo'n beetje in die richting (al zal de verkoper natuurlijk meer aan 220 denken, en ik meer aan 215).

Wat is een reëel bod om mee te beginnen?
  dinsdag 13 juni 2006 @ 20:52:24 #99
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_38825871
quote:
Op dinsdag 13 juni 2006 20:07 schreef bla77 het volgende:
Ik heb interesse in een huis met een vraagprijs van 229.000. Het staat al een aantal maanden in de verkoop, en ik weet dat de prijs recent is verlaagd (weet alleen niet exact hoeveel het eerst was, ik geloof 231.500 of 232.500, verkoper weet niet dat ik dit weet en ik hou me hierover natuurlijk van de domme). De verkoper heeft het huis in 1998 gekocht voor ongeveer 131.500 euro (290.000 gulden) en het bouwjaar is 1995, het staat in een redelijk jonge wijk waar veel aanbod is. Voor zover ik weet zijn er aan het huis geen verbouwingen of andere waardevermeerderende zaken aangebracht.

Ik wil een bod op dit huis uitbrengen, maar twijfel even hoe hoog ik het beste kan beginnen (ik koop aan zonder makelaar). Ik schat dat de verkoper en diens makelaar een eindbedrag in hun hoofd hebben van 215 a 220 duizend, en ik mik zelf ook zo'n beetje in die richting (al zal de verkoper natuurlijk meer aan 220 denken, en ik meer aan 215).

Wat is een reëel bod om mee te beginnen?
Het huis lijkt me niet overdreven hoog geprijsd, al geeft het feit dat het al een aantal maanden in de verkoop staat wel een indicatie dat het verder niet gewild is.
(Er is overigens wel érg weinig afgehaald.)
Ik zou zeggen: open op 200K, en ga niet hoger dan 209K. (Omdat het huis zoals je het beschrijft niet al te duur is). Wil de verkoper het niet doen, . Er staat méér dan genoeg te koop immers.
The End Times are wild
pi_38827354
Klopt, er is niet veel vanaf gegaan, ik denk dat de eerste vraagprijs misschien even een probeerseltje was voor het geval er al iemand snel mocht bieden (heb je net een extra onderhandelingsdrempel).

Ik zat zelf ook te denken richting 200 a 205 om mee te openen, maar ik vind het erg lastig om in te schatten wat hier strategisch is. De één zegt "zo laag mogelijk beginnen, je kunt altijd nog omhoog" en de ander zegt "in deze prijsklasse kun je echt niet meer dan 10% eronder bieden, 200 beschouwen ze nooit als serieus bod, op die manier gaan ze niet eens met je onderhandelen en gooi je je eigen ruiten in".

Wat is wijsheid he? Stel dat ik toch 200 bied en ze zeggen "sorry, veel te laag, daar gaan we echt niet op in". Dan ben ik bang dat ik zwak sta ik alsnog omhoog moet krabbelen naar 205 of zelfs 210. Of valt dat wel mee? Ik kan dan inderdaad denken "jammer dan, op naar het volgende huis", maar ik ben inmiddels redelijk kritisch en dit huis heeft (als een v/d weinige) nou net wel te bieden wat ik ongeveer zoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')