Maar het feit dat met de hoogte de maximale overhang blijft toenemen impliceert natuurlijk niet dat de reeks niet eindig isquote:Op dinsdag 13 december 2005 12:16 schreef Quarks het volgende:
[..]
Deze reeks is dus niet eindig.
Dat wil zeggen, het verschil tussen 1000 en 1001 tegels maakt natuurlijk erg weinig uit voor de overhang van de bovenste tegel, maar toch blijft met de hoogte de maximale overhang toenemen.
Had ik nou niet iets gezegd over onzinnige bijdragen? Dit is echt pijnlijk om te lezen voor iedereen met een béétje wiskundig besef.quote:Op dinsdag 13 december 2005 12:16 schreef Quarks het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook ja:
Harmonische reeks: 1 + 1/2 + 1/3 + 1/4 + 1/5 .... 1/n
Een harmonisch getal Hn is deze reeks tot stap n herhaald.
Dus harmonisch getal 5 = 1 + 1/2 + 1/3 + 1/4 + 1/5.
De maximale overhang voor een stapel van n tegels blijkt te zijn:
Hn / 2.
Voor 5 tegels is de maximale overhang 1,142
Voor 30 tegels is dat 1.997
Voor 100 tegels is dat 2.59
Voor 1000 tegels 3,74.
Deze reeks is dus niet eindig.
Dat wil zeggen, het verschil tussen 1000 en 1001 tegels maakt natuurlijk erg weinig uit voor de overhang van de bovenste tegel, maar toch blijft met de hoogte de maximale overhang toenemen.
Je hebt gelijk, in het uitleggen ben ik zelf niet zo goed.quote:Op dinsdag 13 december 2005 12:20 schreef thabit het volgende:
[..]
Deze manier van redeneren is natuurlijk onjuist. Er zijn zat reeksen die het beschreven eindige gedrag hebben voor de waarden 5, 30, 100 en 1000 en toch niet divergeren.
Mensen, mensen... vertel me liever hoe het met de eenden zitquote:Op dinsdag 13 december 2005 12:23 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Had ik nou niet iets gezegd over onzinnige bijdragen? Dit is echt pijnlijk om te lezen voor iedereen met een béétje wiskundig besef.
Volgens mij staat dat hier al ergens.quote:Op dinsdag 13 december 2005 12:32 schreef Doderok het volgende:
[..]
Mensen, mensen... vertel me liever hoe het met de eenden zit![]()
Nee hoor. In het ideale geval is er geen energieverlies en bereikt hij sowieso terug zijn oorspronkelijke hoogte. Het gaat om "hij zet zich zo hard mogelijk af". Hoe stijver de ondergrond (trampoline + bladveren), hoe meer effect dit afzetten zal hebben. Zonder bladveren dus.quote:Op vrijdag 16 december 2005 13:54 schreef yoppybt het volgende:
Iedereen zegt 10->B (de trampoline, springveren moet je in je rugzak stoppen).
Wat echter als de trampoline superstrak gespannen is (zodat hij zo goed als niet veert)? Dan ben je toch echt beter af met verende schoenen.
10->B en 10->C is dus in ieder geval een fout antwoord bij een superstrakke trampoline.
Bij een meer verende trampoline ligt het misschien anders maar waar ligt dan het kantelpunt?
De vraag doet verder geen enkele uitspraak over de veerkracht van de trampoline of de schoenen dus blijft alleen antwoord A over.
Dat lijkt me een ingewikkelde berekening. Hoe strakker de trampoline, hoe meer energie verloren gaat doordat jou lichaam ipv de trampoline vervormt. Daar tegenover staat dat je harder kan afstoten. Waar het optimum ligt?quote:Op dinsdag 20 december 2005 18:09 schreef yoppybt het volgende:
Ik heb het niet over het ideale geval (perfecte vering van de trampoline) maar over het andere uiterste: geen vering van de trampoline.
Stel dat hij zonder trampoline springt, gewoon op de grond. Dan bieden de veren onder de schoenen zeker wel een voordeel. Een strak gespannen trampoline gedraagt zich als de grond. Een normaal gespannen trampoline veert mee.
Hoe strak moet volgens jou de trampoline gespannen zijn opdat de veren onder de schoenen geen voordeel opleveren?
Net op tijd (min of meer) aan dit topic gedacht toen ik enkele wijnvlekken wou wegvegen:quote:Op woensdag 21 december 2005 00:03 schreef Gia het volgende:
In het discussieforum van de NWQ kwam ik het volgende tegen bij de vraag over de wijnvlek:
[afbeelding]
Heb het geprint en de twee vakjes uitgeknipt. Ze zijn precies even donker.
Verder heb ik ook wel wat wijnvlekken op onze mexicaans eiken salontafel, als ik die daaruit zou kunnen knippen, weet ik vrijwel zeker dat de vlek overal even donker is.
(Ja, ik weet dat ik niet meer in kan zenden, maar vind het alsnog leuk om de antwoorden te zoeken voor zaterdag.)
Ik zie bij dat egaal gekleurde vlak wel een donkerdere rand.quote:Op woensdag 21 december 2005 01:42 schreef Doderok het volgende:
[..]
Net op tijd (min of meer) aan dit topic gedacht toen ik enkele wijnvlekken wou wegvegen:
[afbeelding]
Rechts een vlek, links een gefotoshopt vlak van egale kleur.
Op het hout is plastic aangebracht, mogelijk dat daardoor enkel een rand overbleef.
In ieder geval is duidelijk dat men bij een egaal gekleurde vlek de randen niet automatisch als donkerder ziet. (de wereld zou er raar uitzien)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |