abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:58:39 #1
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32667583
Voor de kerstdagen hebben wij bij een collega (ex slager) twee kippen besteld, die gaat hij zo prepareren dat ik ze kan vullen en dan moet ik die weer dichtnaaien.

Ik heb dit nog nooit eerder gedaan

Hoe werkt dit precies en waar kan ik ze het beste mee vullen.

Mijn twee jongste kids van 8 en 12 eten ook mee, dus het moet wel een beetje normaal blijven anders lusten ze het niet

dus:

heeft iemand voor mij een lekker en makkelijk recept? inclusief oventijden enzo?

en terwijl ik dit post verschijnt er ineens een kiprecepten topic bovenaan
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_32668822
Een tip vwb vulling, het is altijd beter om je vulling van te voren gaar te maken en dan pas in de kip te doen, want ik heb behoorlijk wat horror verhalen gehoord over halfgare en/of verrotte vullingen.

En waarmee je ze het beste kan vullen is een lekker zoetige en hartige vulling, ik zou het met iets van half om half gehakt doen, dat lekker gaar bakken met van krenten/rozijnen/abrikozen en afmaken met de kruiden die je wilt. Ik denk hierbij aan een soort empandada vulling, maar dan in je kip.

Of je kan je kip gewoon zo gaarbakken in de oven met wat boter en kruiden (wel eerst een bruin korstje bakken in de pan).

Maar wat is er mis om gewoon stukken kip te serveren?
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
  dinsdag 29 november 2005 @ 16:53:59 #3
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32674846
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:58 schreef hassanjassan het volgende:
Een tip vwb vulling, het is altijd beter om je vulling van te voren gaar te maken en dan pas in de kip te doen, want ik heb behoorlijk wat horror verhalen gehoord over halfgare en/of verrotte vullingen.

En waarmee je ze het beste kan vullen is een lekker zoetige en hartige vulling, ik zou het met iets van half om half gehakt doen, dat lekker gaar bakken met van krenten/rozijnen/abrikozen en afmaken met de kruiden die je wilt. Ik denk hierbij aan een soort empandada vulling, maar dan in je kip.

Of je kan je kip gewoon zo gaarbakken in de oven met wat boter en kruiden (wel eerst een bruin korstje bakken in de pan).

Maar wat is er mis om gewoon stukken kip te serveren?
okee, dat klinkt wel goed. Zijn daar ergens duidelijke recepten voor te vinden ofzo? Ben echt geen keukenprinses

gewoon kip is zo euh...gewoon
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_32679846
quote:
Ingredienten:

1 hele kip
Appel
Banaan
Peper
Zout
Paprikapoeder
Croma
Rode wijn
Bereiding:
De kip schoonmaken, vullen met appel en banaan en de kont dichtmaken met cocktailprikkers. Kip inwrijven met peper, zout en paprikapoeder. De kip in een heel pakje croma bakken in een braadpan, eerst de ene kant daarna de andere. Afblussen met rode wijn, overgebleven banaan en appel kun je rondom de kip toevoegen. Daarna 1 tot 1,5 uur stoven (NIET KOKEN!)
Na het aanbraden van de kip kun je ook, in plaats van stoven, de kip in de oven afmaken in 3 kwatrier tot een uur. Zet in dit geval de kip met de jus in de oven op 180 °C, wel om de 5 à 10 minuten jus over de kip heengieten
ziet er aardig uit, wat jij?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_32679861
en in ieder geval heb je wat aan de bereidingstijd/temp.
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  dinsdag 29 november 2005 @ 22:02:10 #6
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32682184
@TS moet de kip speciaal in de oven?

Omdat je om oventijden vraagt?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  dinsdag 29 november 2005 @ 22:58:50 #7
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32683993
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:02 schreef Martijn_77 het volgende:
@TS moet de kip speciaal in de oven?

Omdat je om oventijden vraagt?
euhhhh....neehoor maar zo maak ik meestal kip, lekker in de ovenschotel, regelmatig bedruipen voor een lekker krokant korstje enzo

missymirjam, klinkt lekker, maar persoonlijk hou ik niet zo van teveel fruit in dit soort gerechten
pi_32690297
quote:
jeezus waar halen ze het vandaan!!!

neh, doe maar niet met Kerst er zijn kinderen bij
pi_32690341
Tip is al vrij vaak langsgekomen.
Maar als je je kip in de oven doet, is het een idee om er spek omheen te binden.
Dan droogt de kip niet zo uit.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_32690603
omschrijving:

Een lekkere kip van de poelier kunt u vullen met geurige kruiden of een heerlijk groentemengsel en dan in de oven bereiden. Voor een feestelijke maaltijd!
Aantal personen: 4
Keuken: Nederlands
Techniek: Braden in oven
Smaak: Hartig
Soort gerecht: Feestmaaltijd
Hoofdingredient: Kip/gevogelte
In combinatie met: N.v.t.
Bereidingstijd: langer dan 2 uur
Ingredienten: 1 flinke, verse kip van 11/2 kg zout peper 2 citroenen 1 ui 1 teentje knoflook olijfolie 1 kleine courgette tijm 75 g gekookte ham 75 g geraspte kaas 1 ei verse peterselie 50 g bakboter 1 kg vleestomaten 1 laurierblaadje
Hulpmiddelen:
Voorbereiding:
Bereidingswijze: De kip schoonspoelen en droog deppen en met zout, peper en 2 eetlepels citroensap inwrijven. De oven inschakelen op 225 graden. De ui en knoflook snipperen in 1 eetlepel olijfolie fruiten. 1 courgette in plakjes snijden en deze in reepjes en meebakken. Met zout, peper en 1/2 theelepels tijmblaadjes op smaak brengen. De ham in reepjes snijden, peterselie fijnknippen tot 2 eetlepels en met de kaas, het losgeklopte ei en de verkruimelde beschuiten bij het courgettemengsel roeren. De kleine opening van de kip dichtsteken, de kip door de grote opening met het courgette-mengsel vullen, de naad dichtsteken met cocktailprikkers. In een braadpan in de oven kan de bakboter er eetlepels olijfolie verhitten en hierin op hoog vuur de kip rondom goudbruin bakken. De pan in de oven zetten en de kip in 1 1/2 uur gaar laten worden, de kip af en toe keren. De tomaten even in kokend water dompelen, pellen en in vieren snijden en deze na 30 minuten in de pan leggen, met een takje tijm en peterselie en het laurierblaadje. De kip af en toe met braadvet en citroensap overgieten. De kip tot slot met vers geknipte peterselie en citroenrasp bestrooien.

Heb het even schaamteloos van smulweb geplukt
Maar zoiets zou ik kiezen en als men de courgette niet lekker zou vinden, dan wat anders ervoor in de plaats. Champignons ofzo. En natuurlijk omwikkeld met spek.
Een soort van basis recept dus.

En dan de kip op een bed van uien en aardappelschijven leggen in de oven ofzo, lekker bakken...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 30 november 2005 @ 12:32:54 #12
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_32693466
quote:
Op woensdag 30 november 2005 10:09 schreef Oblivion het volgende:

>knip<
zow dan!! klinkt lekker

CTRL.P
  donderdag 1 december 2005 @ 04:32:01 #13
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_32718100
ook lekker is vullen met zoete aardappelen en kastanjes.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  donderdag 1 december 2005 @ 09:59:12 #14
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32719983
Hele kip bestrooien met vers gemalen peper en zeezout, boter in zijn hol stoppen, rolladetouwtje om zijn pootjes om de boter binnen te houden en een uur braden in de oven op 220/200 graden.
Feest!
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 1 december 2005 @ 10:08:36 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32720176
Als je een kip eens leuk wilt vullen moet je hem eens een keer ontbenen voordat je hem vult en grillt.
Je neemt een scherp mes en maakt een snede over de rug, je snijdt tot op het bot en vervolgens langs de botten het vlees los.
Je kan zo het hele karkas uit de kip halen, de kip vullen en hem weer dichtnaaien.
Nu heb je een kip die er uit ziet als een normale kip, maar er zitten geen botten in.

Ja het is wel ff werk, maar erg leuk een keer te doen
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 december 2005 @ 10:15:04 #16
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32720323
En dan je familie wijs maken dat deze kip gemaakt is van "Boneless chicken" :

Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  donderdag 1 december 2005 @ 10:32:14 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32720673
Cousin Boneless, de neef van Chicken en Cow
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 1 december 2005 @ 10:33:49 #18
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_32720701
Juistem!
pi_35985698
*kickt

Ik heb gister een kip gevuld met witte uit, peper, limoen, gember, knoflook, mini-trostomaatjes en peterselie. Dat was heel lekker, maar nu vraag ik me af wat je nog meer in een kip kan stoppen. Mijn vriend had het over kastanjepuree, maar dan wel zelfgemaakt. Hoe maak je dit?
Of heeft iemand een ander idee?
pi_35987238
quote:
Op woensdag 30 november 2005 09:53 schreef Oblivion het volgende:
Tip is al vrij vaak langsgekomen.
Maar als je je kip in de oven doet, is het een idee om er spek omheen te binden.
Dan droogt de kip niet zo uit.
Een bak water onder het rooster met de kip zetten houdt de kip ook lekker mals, terwijl het vel toch lekker knapperig wordt Spek geeft er natuurlijk wel een lekker zoutig smaakje aan, mits je daarvan houdt natuurlijk
pi_35990578
Dat was toch ook in het kader van het schoonhouden van je oven?
pi_35992532
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:43 schreef piepster het volgende:
*kickt

Ik heb gister een kip gevuld met witte uit, peper, limoen, gember, knoflook, mini-trostomaatjes en peterselie. Dat was heel lekker, maar nu vraag ik me af wat je nog meer in een kip kan stoppen. Mijn vriend had het over kastanjepuree, maar dan wel zelfgemaakt. Hoe maak je dit?
quote:
50 gram rijst
zout
8 gedroogde pruimen zonder pit
4 takjes peterselie
250 gram tamme kastanjes
¼ liter melk
1 ei
½ vleesbouillontablet
50 gram boter
½ theelepel kipkruiden
½ deciliter koffieroom
peper
quote:
Kook de rijst volgens de verpakking droog.
Halveer intussen de pruimen en knip de peterselie fijn.
Snijd de kastanjes met een puntig mesje in en kook ze ongeveer 10 minuten in een pan met ruim kokend water.

Neem ze uit het water, pel ze direct en verwijder het vlies.
Kook de kastanjes in een pan met de melk en het bouillontablet in 45 minuten gaar en giet ze boven een andere kan af.

Pureer ze in een roerzeef en wrijf de puree door een fijne zeef.
Voeg al roerend zoveel bouillonmelk toe tot een stevige puree ontstaat en klop daar de boter in klontjes door.
Meng 5 eetlepels kastanjepuree (de rest wordt niet gebruikt), de pruimen, de kipkruiden, het ei, de koffieroom en de peterselie door de rijst en breng op smaak met zout en peper.
Of iets simpeler :
quote:
2 kg. ongepelde kastanjes 500 gr. lichtbruine basterdsuiker merg uit 2 vanillestokjes

de leeggeschraapte vanillestokjes 300 ml. room 30 gr. boter

zout en peper gesmolten boter
quote:
Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 gr. C, kerf de platte kant van de kastanjes in, leg ze op een bakplaat en rooster ze 1 uur. Laat ze zover afkoelen dat je ze kunt vastpakken en pel ze. Meng in een braadpan de room, suiker, vanille, vanillestokjes, zout en peper, breng zachtjes aan de kook tot de suiker is opgelost, doe de kastanjes er bij en laat ze 25 min. sudderen. Verwijder het vanillestokje en pureer het mengsel met de staafmixer onder toevoeging van de boter. Laat de puree afkoelen en doe ze over in diepvriesdoosjes in porties voor 1 maaltijd. Voeg bij het opwarmen opnieuw een klontje boter toe.
Voor de hartige variant:
In plaats van suiker,room en vanille: 6 dl. jus de veau, daarin de kastanjes 25 min.laten sudderen.
EET SMAKELIJK!
pi_35992902
Dank! Die bovenste ga ik zeker proberen. Maar eerst moet de rest van de vorige kip nog op.

Meer recepten zijn trouwens welkom. Kip vullen is helemaal hip in huize piepster!
pi_35993264
Gevulde kipfilet is ook erg lekker
pi_35993871
Daar stop ik vaak Danish blue in. Spek erom, dichtbinden met slagerstouw, aanbakken, en gaar laten worden in een grote plens rode wijn. Lijkt me zo machtig voor een hele kip.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')