Dus de politie mag in het vervolg geen lelijke dingen meer zeggen tegen verdachten van de ranzigste misdrijven.quote:28 November 2005 14:30
Geen vervolging verhoor zaak-Bagci
DEN HAAG Twee politiemensen die ervan worden beschuldigd ontoelaatbaar hard te hebben verhoord, gaan vrijuit. Dat bepaalde het Gerechtshof in Den Haag.
De rechercheurs verhoorden een vrouw in de moordzaak-Kumral Bagci. Twee dagen later pleegde ze zelfmoord. Haar familie zegt dat de beledigingen tijdens het verhoor haar daartoe gebracht hadden. Het Hof vindt dat het verhoor inderdaad niet door de beugel kan. Maar gezien de publiciteit oordeelde het hof dat de rechercheurs al genoeg gestraft zijn.
De 7-jarige Kumral Bagci werd in 1995 vermoord. De verdachte vrouw zou een relatie met haar vader hebben gehad.
Nou, in ieder geval geen politiestaat waarin de Sterke Arm kan doen wat ze wil zonder aan iemand verantwoording af te hoeven leggen.quote:Op maandag 28 november 2005 20:21 schreef Captain_Chaos het volgende:
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2005/11/art0000200600CE.html
[..]
Och och Nederland.
Wat moet er toch van je worden.
![]()
Dat hoor je me niet propageren.quote:Op maandag 28 november 2005 21:54 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nou, in ieder geval geen politiestaat waarin de Sterke Arm kan doen wat ze wil zonder aan iemand verantwoording af te hoeven leggen.
Heb je dat liever wel dan?
dat is wel heel erg aan de andere kant van het spectrum vind je niet?quote:Op maandag 28 november 2005 21:54 schreef Kiegie het volgende:
[..]
Nou, in ieder geval geen politiestaat waarin de Sterke Arm kan doen wat ze wil zonder aan iemand verantwoording af te hoeven leggen.
Heb je dat liever wel dan?
Kun jij je de Puttense moordzaak nog herinneren?quote:Op maandag 28 november 2005 20:21 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
Dus de politie mag in het vervolg geen lelijke dingen meer zeggen tegen verdachten van de ranzigste misdrijven.
Geen lelijke dingen zeggen tegen boeven, niet te hard rijden naar misdrijven en afgerekend worden als ze 10 mini's te weinig schrijven op jaarbasis.
Och och Nederland.
![]()
De Puttense moordzaak is meer een bewijs dat een manke zaak bij meerdere rechters gewoon tot een veroordeling leidt. De politie veroordeelt niemand. Ze doet aan waarheidsvinding. Dat mensen onder druk gezet moeten worden is daar een logisch gevolg van. Liegen wordt in een allervriendelijkste benadering namelijk wel heel erg makkelijk denk je niet ?quote:Op maandag 28 november 2005 22:01 schreef OnlineGokker het volgende:
[..]
Kun jij je de Puttense moordzaak nog herinneren?
Die mannen werden wekenlang vrijwel iedere dag, op steeds verschillende tijdstippen, urenlang verhoord tot ze toe zouden geven de daders te zijn. Die verhoren gingen zo agressief dat ook de familie erbij werd gehaald en ze uiteindelijk maar toegaven de daders te zijn om zo van dat hele gezeik af te zijn.quote:Op maandag 28 november 2005 22:07 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
De Puttense moordzaak is meer bewijs dat een manke zaak door meerdere rechters gewoon tot een veroordeling kan leiden. De politie veroordeeld niemand. Ze doet aan waarheidsvinding. Dat mensen onder druk gezet moeten worden is daar een logisch gevolg van. Liegen wordt in een allervriendelijkste benadering namelijk wel heel erg makkelijk denk je niet ?
Het was vrij grof heb ik op het NOS-Journaal gezien. Ze is uitgemaakt voor slechte moeder, varken (dat heeft natuurlijk een extra dimensie voor Islamieten), zeg maar uitspraken doe je doet in een zeer stevige ruzie. Maar dat lijkt mij nog geen aanleiding zelfmoord te plegen, mevrouw is gewoon behoorlijk labiel geweest denk ik.quote:Op maandag 28 november 2005 21:59 schreef sp3c het volgende:
ik zie het er graag wat in het midden liggen want dit is ook niet normaal ... en dat mogen me flinke beledigingen geweest zijn dan dat mevrouw er zelfmoord van pleegd
Ja precies daar dacht ik ook al aan. Hoe is men zo zeker dat dat verhoor haar motief was om zelfmoord te plegen. Dingen zijn soms niet zoals het lijkt.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:24 schreef zoalshetis het volgende:
het kan niet zo zijn dat de vrouw zelfmoord heeft gepleegd omdat ze niet kon leven, bij nader inzien, met haar walgelijke daad?
Dat is in de praktijk moeilijk hand te haven. Moet je iemand die verdacht (verdacht wordt je echt niet zomaar daar zijn heel wat aanwijzingen voor nodig) is van iets gruwelijks als moord met fluwelen handschoenen behandelen omdat hij onschuldig zou kunnen zijn? In dat geval vind ik het belang van het onderzoek zwaarder wegen, want moord is en blijft gruwelijk en dient kosten wat kost te worden opgelost.quote:Op maandag 28 november 2005 23:47 schreef Meh7 het volgende:
Lijkt me terecht, je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Verder zijn ook bekende gevallen waarbij onschuldigen hebben toegegeven door de druk tijdens verhoren.
Je kunt prima verdacht worden ogv volkomen flauwekul. Dat er aanwijzingen nodig zijn is dus wel waar, maar deze aanwijzingen mogen volkomen verkeerd geinterpreteerd zijn.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:31 schreef Steijn het volgende:
[..]
Dat is in de praktijk moeilijk hand te haven. Moet je iemand die verdacht (verdacht wordt je echt niet zomaar daar zijn heel wat aanwijzingen voor nodig) is van iets gruwelijks als moord met fluwelen handschoenen behandelen omdat hij onschuldig zou kunnen zijn? In dat geval vind ik het belang van het onderzoek zwaarder wegen, want moord is en blijft gruwelijk en dient kosten wat kost te worden opgelost.
Ik zou je wel eens willen zien na verschillende verhoren, je dagenlang uit je slaap houden, op de meest klote tijden je voor verhoor uit je cel halen, urenlange verhoren, beledigingen, intimidatie en bedreigingen, etc, etc...quote:Op maandag 28 november 2005 20:21 schreef Captain_Chaos het volgende:
[..]
Dus de politie mag in het vervolg geen lelijke dingen meer zeggen tegen verdachten van de ranzigste misdrijven.
Geen lelijke dingen zeggen tegen boeven, niet te hard rijden naar misdrijven en afgerekend worden als ze 10 mini's te weinig schrijven op jaarbasis.
Och och Nederland.
![]()
Een verhoor als deze mevrouw heeft ondergaan zal inderdaad geen pretje geweest zijn. Net als het voor het desbetreffende zevenjarige kind geen pretje geweest zal zijn om omgebracht te worden. Ik schreef al eerder dat we het hier niet hebben over een winkeldief.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:47 schreef David Letterman het volgende:
[..]
Ik zou je wel eens willen zien na verschillende verhoren, je dagenlang uit je slaap houden, op de meest klote tijden je voor verhoor uit je cel halen, urenlange verhoren, beledigingen, intimidatie en bedreigingen, etc, etc...
het is een feit dat op een gegeven moment iedereen te breken is, je een bekentenis geeft van feiten die je nooit hebt gedaan...
is dat menselijk? is dat wenselijk? is dat waar je naar toe wilt gaan? wil je verdachten die zo grondig naar de tering zijn geholpen en hebben bekend in de gevangenis, terwijl ze er niks mee te maken hebben? moeten we dat echt als samenleving toelaten?
of moeten we dus nu echt eens gaan kijken naar de verhoortechnieken van de politie?
Dan blijft het alsnog een oneerlijk spel. De agenten in kwestie hebben veel meer ervaring met verhoorssituaties, dat is hun taak zelfs. Daarnaast spelen ze in hun thuisstadion en zijn zij diegenen die de vragen stellen. De omstandigheden van een verhoor alleen al leveren een bepaalde druk voor de verdachte, wanneer agenten daarna ook nog eens de druk proberen op te schroeven kan dit leiden tot ongewilde resultaten.quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:56 schreef JohnDope het volgende:
Het is gewoon een spel, de politie moet keihard verhoren, de verdachte moet daar weer keihard op anticiperen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |