Van http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=1160quote:Geen sancties bij niet-betalen
Een school mag voor dit soort uitgaven een ouderbijdrage vragen, maar mag leerlingen niet weigeren, van school sturen of geen diploma uitreiken als ouders de bijdrage niet of slechts gedeeltelijk willen betalen. Met andere woorden: de toegankelijkheid van het onderwijs mag niet worden beļnvloed door de ouderbijdrage.
Is de bieb en de computers wel een onderdeel van het primaire proces dan?quote:Op maandag 28 november 2005 19:47 schreef Richie_Rich het volgende:
Primair proces mag niet verstoord worden idd
Wat school bijvoorbeeld wel mag doen is je uitsluiten van schooluitjes, portdagen en andere 'leuke' dingenDie worden namelijk (deels) uit die pot bekostigd.
en dan nog zijn ze geen onderdeel van het primair proces, dus je hebt er geen recht op.quote:Op maandag 28 november 2005 21:00 schreef Koewam het volgende:
Volgens mij worden computers en internet gesubsidieerd?
En papier dat betaal je samen met je boeken.
zolang je niet studeert voor het politiek heeft schijten niks met je studie te maken, dus horen de wc's er niet bijquote:Op maandag 28 november 2005 21:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
lijkt me onzin, de school krijgt daar geld voior van het rijk. het is gewoon een overheidsinstantie, onderwijs is een overheidstaak, dat soort zaken zit gewoon in het pakket.
Zie pagina 14/15 voor een voorbeeldbrief waarmee je bezwaar kunt maken alsmede om een specificatie van de kosten kunt vragenquote:Op maandag 28 november 2005 17:53 schreef Koewam het volgende:
Maar ik kan verder geen specifieke info vinden over deze zaken als computeren en zo.
Hoe sterk sta ik als ik morgen pamfletten overal op school ga plakken?
Maar de vraag is is het een verplichte bijdrage voor dat of een vrijwillige. Ik vraag me af wat er gebeurd bij je examen zegt de school dan van sorrie u heeft niet betaald u krijgt alleen de opgaven?quote:Op maandag 28 november 2005 22:34 schreef Richie_Rich het volgende:
Toen ik nog op het middelbaar onderwijs zat weet ik me nog te herinneren dat we ook een x bedrag (verplicht)moetsen betalen voor papier, gebruik pc, internet e.d.
Rond de 80 Euro per jaar.quote:Op maandag 28 november 2005 21:14 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hoeveel is zon "vrijwillige" ouderbijdrage eigenlijk? Ik kan me voorstellen dat men een bijdrage wil voor bijvoorbeeld de koffiepot, of een lief en leed potje. maar veel meer dan 2 euro per maand kunnen ze niet vragen denk ik.
Binnenkort naar Aken; ¤25,00. (verplicht)quote:Op maandag 28 november 2005 22:42 schreef Brembo het volgende:
[..]
Maar de vraag is is het een verplichte bijdrage voor dat of een vrijwillige. Ik vraag me af wat er gebeurd bij je examen zegt de school dan van sorrie u heeft niet betaald u krijgt alleen de opgaven?
Schoolgeld is bedoeld voor uitjes, je bent er niet verplicht toe. Maar als een uitje hebben heb jij een schooldag oftewel van 8 tot 5 school. Samen met de concierge
. Ik denk niet dat de school buitenschoolse activiteiten uit het buitenschoolsepotje mag halen.
Kutindoctrinatie van het Christendom daar. Slecht onderwijs. Geldverspilling. (laatst zijn ALLE computers vervangen (ze deden het nog okay naar mijn zin) door supercomputers met DVD-Drive (die je nog geen eens kan gebruiken) en 17" flatscreens). Gare stoelen... Moet ik doorgaan?quote:Op dinsdag 29 november 2005 08:53 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Interesssant topique.... waarom vind je je school kut eigenlijk
Probeer maar boekjes te vinden in vreemde talenquote:Op dinsdag 29 november 2005 09:22 schreef Doderok het volgende:
Als je de boeken ook in de openbare bibliotheek kunt vinden mag dit blijkbaar..
Wat een systeem...
Eh... Ga naar een andere school?quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:10 schreef Koewam het volgende:
Kutindoctrinatie van het Christendom daar. Slecht onderwijs. Geldverspilling. (laatst zijn ALLE computers vervangen (ze deden het nog okay naar mijn zin) door supercomputers met DVD-Drive (die je nog geen eens kan gebruiken) en 17" flatscreens). Gare stoelen... Moet ik doorgaan?
In een schoolkantine moet helemaal geen chips verkocht wordenquote:Op dinsdag 29 november 2005 10:05 schreef Koewam het volgende:
[..]
Rond de 80 Euro per jaar.
De prijzen van de kantine zijn ook om te huilen. Neem een zak chips dat in de super 80 cent kost. Vragen ze hier E1,50 voor. Of een kroket, E1,10.
Nog een half jaartje, en dan eindexamenquote:Op dinsdag 29 november 2005 10:14 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Eh... Ga naar een andere school?
Hoezo?quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:25 schreef sungaMsunitraM het volgende:
BTW Koewam, ga anders eens babbelen met Neuralnet voor wat tips
Dat heb je juist. M'n rector noemde het "eigenlijk verplicht".quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:28 schreef PDOA het volgende:
Dus die vrijwillige bijdrage is eigenlijk gewoon een verpichte bijdrage? Althans, dat verwachten ze.
Waarom veranderen ze dat dan niet?quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:29 schreef Koewam het volgende:
[..]
Dat heb je juist. M'n rector noemde het "eigenlijk verplicht".
Nou die is nogal 'into' misstanden in het onderwijschquote:
Dan moet je hem maar eens fijntjes vertellen dat hij het verkeerd heeft.quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:29 schreef Koewam het volgende:
[..]
Dat heb je juist. M'n rector noemde het "eigenlijk verplicht".
AHquote:Op maandag 28 november 2005 22:22 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Zie pagina 14/15 voor een voorbeeldbrief waarmee je bezwaar kunt maken alsmede om een specificatie van de kosten kunt vragen
http://www.schoolknip.nl/(...)jwilligebijdrage.pdf
Succes !
Johannes Calvijn in Rotterdam.quote:Op dinsdag 29 november 2005 10:51 schreef leviathanfd het volgende:
Zit je toevallig op het Arcus?
Dat is volgens mij bij heel veel scholen nu zo (vette/ongezonde dingen duurder maken). Eigenlijk goede zaak dusquote:Op dinsdag 29 november 2005 10:05 schreef Koewam het volgende:
[..]
Rond de 80 Euro per jaar.
De prijzen van de kantine zijn ook om te huilen. Neem een zak chips dat in de super 80 cent kost. Vragen ze hier E1,50 voor. Of een kroket, E1,10.
Flesje water 80 centquote:Op dinsdag 29 november 2005 16:56 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Dat is volgens mij bij heel veel scholen nu zo (vette/ongezonde dingen duurder maken). Eigenlijk goede zaak dus
ELKE school in Nederland krijgt van het ministerie van onderwijs een potje om aan haar ICT -verplichtingen te voldoen gebaseerd op het aantal leerlingen. Ook voor TS is dus betaald, en de school mag TS daarvoor dus NIET uitsluiten.quote:Op maandag 28 november 2005 20:44 schreef athlonkmf het volgende:
nee hoor, je kan ook een laptop meenemen om te tekstverwerken.
Het gebruik van de computers van school heb je niet voor betaald, dus heb je daar ook geen recht op.
Twijfelgevalletje. Het hangt helemaal af hoe de school aan de bibliotheek is gekomen. Sommige scholen krijgen deze boeken gedoneerd, met het specifieke doel om minder gefortuneerde leerlingen te voorzien van leesmateriaal. Het is in ieder geval niet per se zo dat bibliotheken betaald worden uit de "vrijwillige" ouderbijdrage.quote:En voor boeken, als je weet wat voor boeken je moet hebben moet je het maar gaan kopen of van klasgenoten lenen. De bieb van de school hoort niet bij het primair proces, lesgeven en toetsen.
Zie mijn eerste opmerking. Internet wordt betaald door de overheid, net als de rest van de ICT voorzieningen.quote:Internet al helemaal niet, daar betaal je toch niet voor? Je hebt alleen betaald voor het recht om de lessen bij te wonen en aan toetsing mee te doen, en dat mag je dus ook doen.
Fout. Dat zijn leermiddellen, net als de PCs en de internetverbinding. de Ouderbijdrage dient alleen om de "extra's" op school te bekostigen, zoals uitjes en schoolfeestjes, dingen die eigenlijk niets met onderwijs te maken hebben.quote:Verbaas me nog steeds dat je nog papier van de school krijgt om tentamens te maken. Dat mag je eigenlijk ook zelf meenemen.
Wat gebeurt er dan met dat geld, vraag ik me af? Want voor uitjes en schoolfeestjes mag je mooi apart betalen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 17:36 schreef RonaldV het volgende:
Fout. Dat zijn leermiddellen, net als de PCs en de internetverbinding. de Ouderbijdrage dient alleen om de "extra's" op school te bekostigen, zoals uitjes en schoolfeestjes, dingen die eigenlijk niets met onderwijs te maken hebben.
Op de meeste scholen worden de kosten voor schoolfeestjes niet alleen gedragen door de leerlingen die er heen gaan, maar ook door een bijdrage uit het ouderfonds. Daarnaast worden dingen als kerstfeest en dergelijke er ook uit betaald. Overigens horen ouderfondsen jaarlijks een rekening op te maken ter verantwoording, en die zou gewoon op te vragen moeten zijn. In die rekening kun je precies zien wat er met dat geld is gebeurd. Als de verantwoording "computers" bevat, wees dan gelijk alert. Scholen krijgen een behoorlijke vergoeding voor ICT van OCW, en dat geld is dan blijkbaar aan iets anders besteed. Ook daar kun je vragen over stellen aan de schoolleiding.quote:Op woensdag 30 november 2005 13:15 schreef Seneca het volgende:
[..]
Wat gebeurt er dan met dat geld, vraag ik me af? Want voor uitjes en schoolfeestjes mag je mooi apart betalen.
WTF... what is next? Een ster op je jas?quote:Op maandag 28 november 2005 17:53 schreef Koewam het volgende:
Maar ik krijg een andere schoolpas, een met een markering "ouderbijdrage niet betaald" erop.
Iedereen betaalt mee aan het middelbaar onderwijs via de belasting. Als de overheid wil dat de vrijwillige bijdrage verplicht wordt, dan mogen ze dat wettelijk zo regelen. Een school mag dat echter niet, en ik vind dit dan ook gewoon een vorm van chantage.quote:Op woensdag 30 november 2005 13:32 schreef Repeat het volgende:
Jezus wat een gier! Weetje hoe weinig geld die scholen hebben, ze vragen dat geld echt niet als ze omkwamen in het geld hoor. Dat hebben ze gewoon nodig.
Ik vind het maar terecht, je betaalt niet eens meer schoolgeld tegenwoordig, je betaalt gewoon ¤0,00 aan de school, dan mogen ze best een lousy 80 euro van je vragen hoor
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |