quote:
Dirk Kuijt is de Nederlandse Frank Lampard
[Bron: Ad.nl]
Dirk Kuijt is de Nederlandse Frank Lampard. De spits van Feyenoord wist tot vrijdag niet dat zijn reeks van opeenvolgende competitiewedstrijden cijfermatig net zo indrukwekkend is als die van de middenvelder van Chelsea.
Sinds 18 maart 2001 miste Kuijt geen eredivisiewedstrijd meer namens FC Utrecht en Feyenoord. Het betekent ruim vierenhalfjaar onafgebroken voetballen, en dat vrijwel altijd als basisspeler. De laatste eredivisiewedstrijd waarin Kuijt niet aan de aftrap verscheen, was FC Twente – FC Utrecht op 28 april 2002. Die dag viel de spits na 63 minuten in voor Paulus Roiha, maar dat was alleen omdat de trainer hem wilde sparen voor de bekerfinale van begin mei.
Een medisch geheim heeft de 25-jarige topscorer niet. ,,Ik wil er voor mezelf gewoon alles aan doen om zo fit mogelijk te blijven’’, stelt Kuijt. ,,Elk klein dingetje dat mij beter en sterker kan maken, grijp ik aan. Na mijn carrière wil ik mezelf nooit het verwijt hoeven maken dat ik niet alles eruit heb gehaald wat erin zat.’’ Profvoetbal bedrijven is voor de aanvoerder van Feyenoord veel meer dan alleen dagelijks op het trainingsveld schaven aan zijn techniek en conditie. Kuijt doet ook meerdere keren per week aan krachttraining. Hij laat zich behandelen door de fysiotherapeut en de masseur bij Feyenoord en bezoekt daarnaast wekelijks op eigen initiatief een haptonoom, een paragnost annex magnetiseur.
Af en toe komt hij ook in de praktijk van de vaste fysiotherapeut van het Nederlands elftal. In dat rijtje namen valt die van paragnost/magnetiseur Henk de Gier het meest op. De Gier houdt elke zaterdag in het materiaalhok van de Kuip praktijk voor de spelers van Feyenoord.
In de nieuwste editie van Hard Gras staat een prachtig verhaal over deze man, die al meer dan twintig jaar aan Feyenoord is verbonden. Dirk Kuijt bezoekt De Gier omdat die ‘de boel op scherp kan zetten’ in zijn lichaam. Kuijt: ,,Zo ervaar ik dat. Bepaalde energiemeters in je lichaam kan Henk op scherp zetten door met zijn handen te wrijven en te strijken. Henk heeft kwaliteiten die jij en ik niet kunnen begrijpen, maar ik heb inmiddels ook aan andere spelers met pijntjes kunnen zien dat zijn aanpak werkt.’’
Bij de haptonoom zit Kuijt elke vrijdagavond. ,,Een mental coach die mij kan helpen bij het beter leren kennen van mijn eigen lichaam.’’ En maandagmorgen, als hij op zondagmiddag heeft gespeeld met Feyenoord bezoekt Kuijt in Amsterdam de praktijk van Leo Echteld, een van de fysiotherapeuten van het Nederlands elftal.
,,Leo ken ik al vijf jaar. Hij en zijn team zijn voor mij belangrijk, omdat ze de kennis en de contacten hebben om mij optimaal te kunnen begeleiden. Een tijd terug heeft Leo ervoor gezorgd dat er bij mij speciale zooltjes in mijn voetbalschoenen zijn aangemeten. Uit tests bleek dat ik niet helemaal recht op mijn voeten stond, waardoor ik mijn nek niet helemaal kon bewegen. Sinds ik die zooltjes draag, is mijn nek weer vrij. ’’
Echteld stelt ook specifieke krachttrainingsprogramma’s op. Kuijt is nu zeven jaar profvoetballer en heeft gemerkt dat krachttraining onontbeerlijk is geworden in het huidige topvoetbal. ,,Toen ik als tiener bij FC Utrecht begon, had ik een klein buikje en een redelijk hoog vetpercentage. Ik woog 75 kilo. Inmiddels weeg ik 83 en is tegelijkertijd mijn vetpercentage veel lager. Ik heb acht kilo aan pure spierkracht gewonnen.
,,Krachttraining kun je op verschillende tijdstippen in een week doen. Vaak is het bedoeld om simpelweg mijn lichaam te onderhouden. Buikspieroefeningen, lenigheidsoefeningen. Je moet krachttraining nooit doen om jezelf op te pompen. Aan een bodybuilder in de spits heeft Feyenoord helemaal niets.’’
In zijn hele profloopbaan miste Kuijt tot nu toe slechts tien van de mogelijke 251 competitieduels. Maar juist in de week dat er dankzij het record van Lampard ook aandacht is voor zijn reeks, kampt Kuijt ineens met een kuitblessure. Hij hield die over aan het duel met Heracles. ,,Het spant erom of ik vanavond RBC-uit haal’’, weet de Katwijker, die deze week zijn hulptroepen extra heeft bezocht.
Ben benieuwd of onze "Man of Steel" vanavond meespeelt....
[b]It doesn't take a big man to knock somebody down. Just a little courage to lift him off the ground[/b]