Van het openbaar onderwijs en tevens LodewijkNapoleon is de Franse Revolutie de erflaterquote:Op woensdag 30 november 2005 12:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Een goedemiddag overigens, hoezo dan?![]()
[..]
Het komt wellicht op de helling, maar bijzondere scholen mogen zeer zeker zonder opgaaf van redenen leerlingen weigeren. Dat gebeurt ook.quote:Heb je daar een bewijsje voor of is dat slechts een vermoeden? Officieel mag het echter niet:
[..]
Ja, in algemene zin, als je echter alleen al kijkt naar het eerste artikel van de schoolwet van 1806 zit het niet zover van mijn mening.quote:Op woensdag 30 november 2005 12:11 schreef Floripas het volgende:
Van het openbaar onderwijs en tevens LodewijkNapoleon is de Franse Revolutie de erflater![]()
Officieel mag het dus niet. Ik heb ook niet de indruk dat dit veelvuldig gebeurd. Tenzij jij natuurlijk een bronnetje hebt die het tegendeel aantoont?quote:Het komt wellicht op de helling, maar bijzondere scholen mogen zeer zeker zonder opgaaf van redenen leerlingen weigeren. Dat gebeurt ook.
Ik denk dat dat sowieso in het algemeen geldt, zoals jij ook aangeeft wordt het toch geprobeerd tegen te gaan. Overigens wil een openbare school ook nog wel eens probleemleerlingen weigeren, als men echt wil verzint men wel een truc.quote:Op woensdag 30 november 2005 12:12 schreef Floripas het volgende:
Je mag niet discrimineren, maar het is vaak lastig aan te tonen.
Basisonderwijs is gewoon helemaal gratis. Voor elke cent eigen bijdrage die ze vragen, moet aan de ouders verantwoording worden afgelegd. Ouders hoeven niet mee te betalen aan materiaal voor school. Eigen bijdrage is voor zaken als sinterklaas, schoolreisje etc... Betaal je meer, dan krijgt een kind ook meer. Daarbij is die eigen bijdrage vrijwillig en hoef je die niet te betalen. Gaat je kind gewoon niet mee op schoolreisje.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Pardon? Ik heb het over gemiddelden.
Er blijkt uit onderzoek (zie de OP) dat bijzonder scholen in een aantal opzichten beter scoren. Gemiddeld.
Gemiddeld zijn de ouders van kinderen op het openbaar onderwijs lager opgeleid en hebben een lager inkomen dan ouders met kinder op bijzonder onderwijs. (Blijkt uit onderzoek)
Eveneens gemiddeld vragen bijzondere scholen een hogere eigen bijdrage.
Er zijn ondanks het gemiddelde bijzondere scholen die slecht scoren, goedkope bijzondere scholen, hoogopgeleide mensen met kinderen op openbare school. Maar dat is dus niet het gemiddelde.
M'n moeder was conrectrix op een grote scholengemeenschap, en zij had hier vaak problemen mee.quote:Op woensdag 30 november 2005 12:07 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
....
Heb je daar een bewijsje voor of is dat slechts een vermoeden? Officieel mag het echter niet:
....
Ik moet zo weg, maar er zitten duizenden ADHD'ers en autisten thuis omdat ze geweigerd worden. Link zoek ik later, ok?quote:Op woensdag 30 november 2005 12:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Ja, in algemene zin, als je echter alleen al kijkt naar het eerste artikel van de schoolwet van 1806 zit het niet zover van mijn mening.[
img]http://www.nationaalarchief.nl/kind_tot_burger/gfx/beeld/47.jpg[/img]
(Let vooral op het laatste zinnetje)
[..]
Officieel mag het dus niet. Ik heb ook niet de indruk dat dit veelvuldig gebeurd. Tenzij jij natuurlijk een bronnetje hebt die het tegendeel aantoont?
[..]
Ik denk dat dat sowieso in het algemeen geldt, zoals jij ook aangeeft wordt het toch geprobeerd tegen te gaan. Overigens wil een openbare school ook nog wel eens probleemleerlingen weigeren, als men echt wil verzint men wel een truc.
In principe valt dit wel aan te pakken, zoals je zelf al aangeeft. Dat docenten niet objectief genoeg zijn is ook niet iets waar de openbare school van gevrijwaardt blijft trouwens. Zo is mij op het openbaar onderwijs geleerd dat Islam leterlijk vrede betekent en dat Hitler via een staatsgreep aan de macht is gekomen. (Dit is dan iets wat me zo te binnenschiet.)quote:Op woensdag 30 november 2005 11:39 schreef speknek het volgende:
Zou kunnen. De enige mensen die ik ken die niet in de evolutie geloven (het niet begrijpen) zijn degene die op een bijzondere school hebben gezeten. Terwijl biologie aan dezelfde eisen moet voldoen. Zie je toch hoe goed andere docenten de kinderen dingen tersluiks kunnen inprenten.
Prima.quote:Op woensdag 30 november 2005 12:38 schreef Floripas het volgende:
Ik moet zo weg, maar er zitten duizenden ADHD'ers en autisten thuis omdat ze geweigerd worden. Link zoek ik later, ok?
Alleen als ze niet passen binnen de overtuiging van de school, niet omdat ze armer zijn of de ouders minder intelligent. Een katholieke school mag dus een kind weigeren waarvan de ouders extremistische moslims zijn, die bwvs met een tolk op school het kind komen aanmelden. Een moslimjongetje van gematigde moslimouders mogen ze niet weigeren.quote:Op woensdag 30 november 2005 12:11 schreef Floripas het volgende:
[..]
Van het openbaar onderwijs en tevens LodewijkNapoleon is de Franse Revolutie de erflater![]()
[..]
Het komt wellicht op de helling, maar bijzondere scholen mogen zeer zeker zonder opgaaf van redenen leerlingen weigeren. Dat gebeurt ook.
Kan je daar wat meer over kwijt?quote:Op woensdag 30 november 2005 12:37 schreef Godslasteraar het volgende:
M'n moeder was conrectrix op een grote scholengemeenschap, en zij had hier vaak problemen mee.
Generalisatie!quote:
Het zijn een stel etterbakken op die bijzondere scholen.
Waarom zitten die thuis, als ze, volgens jou, niet op openbaar onderwijs geweigerd worden?quote:Op woensdag 30 november 2005 12:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik moet zo weg, maar er zitten duizenden ADHD'ers en autisten thuis omdat ze geweigerd worden. Link zoek ik later, ok?
Als het verkeerd is dat docenten niet objectief zijn, ben je het dan wel met me eens dat je zou moeten streven naar een zo wetenschappelijk mogelijke onderricht van kinderen op scholen?quote:Op woensdag 30 november 2005 12:40 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
In principe valt dit wel aan te pakken, zoals je zelf al aangeeft. Dat docenten niet objectief genoeg zijn is ook niet iets waar de openbare school van gevrijwaardt blijft trouwens. Zo is mij op het openbaar onderwijs geleerd dat Islam leterlijk vrede betekent en dat Hitler via een staatsgreep aan de macht is gekomen. (Dit is dan iets wat me zo te binnenschiet.)
In principe wel ja.quote:Op woensdag 30 november 2005 12:57 schreef speknek het volgende:
Als het verkeerd is dat docenten niet objectief zijn, ben je het dan wel met me eens dat je zou moeten streven naar een zo wetenschappelijk mogelijke onderricht van kinderen op scholen?
Ik had al wat gezocht:quote:Op woensdag 30 november 2005 12:34 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
[..]
Officieel mag het dus niet. Ik heb ook niet de indruk dat dit veelvuldig gebeurd. Tenzij jij natuurlijk een bronnetje hebt die het tegendeel aantoont?
quote:Het SCP concludeert dat de segregatie in het onderwijs toeneemt door vrijheid van ouders om zelf een school te kiezen (Herweijer en Vogels, 2004). Kozen ouders vroeger meestal voor een school binnen de eigen levensovertuiging, bijvoorbeeld een rooms-katholieke of openbare school, nu beslissen zij steeds vaker aan de hand van sociaal-economische factoren. Op die manier, concludeert het SCP, ontstaan scholen met veel kinderen van hoger opgeleide ouders en veel zogeheten zwarte scholen.(..)
Een factor waar de laatste tijd veel nadruk op wordt gelegd is het toelatingsbeleid van bijzondere scholen. Bijzondere scholen hebben het recht leerlingen te weigeren. Ze zouden van dit recht misbruik maken om allochtone leerlingen te weren. Openbare scholen hebben dit recht niet en een concentratie van allochtone leerlingen in het openbaar onderwijs, dus zwarte openbare scholen, is het gevolg. Inderdaad lijkt het toelatingsbeleid van bepaalde bijzondere scholen een rol te spelen. Deze werpen informele barrières op, die het moeilijk maken voor allochtone kinderen om op deze scholen te komen. Hierbij moet men denken aan hoge ouderbijdragen, wachtlijsten en de eis dat kinderen goed Nederlands spreken.
Het bijzonder onderwijs heeft veel relatief witte scholen: 30 procent tegen 18 procent in het openbaar onderwijs (Agerbeek, 2002). De afgelopen jaar zijn openbaar en bijzonder onderwijs wel naar elkaar toe gegroeid. Binnen het bijzonder onderwijs is er ook sprake van grote verschillen. Zo is 95 procent van de Vrije Scholen relatief wit. De gereformeerde en reformatorische scholen volgen met 87 procent en het algemeen bijzonder onderwijs staat met 58 procent op de derde plaats. De protestant-christelijke zuil heeft 41 procent te witte scholen, de rooms-katholieke 29 procent. De kritiek op het religieus gebonden onderwijs dat zij allochtone leerlingen uitsluit blijkt dus niet terecht. Met name rooms-katholieke en protestant-christelijke scholen staan open voor allochtone leerlingen. Bijzondere scholen worden trouwens in juridisch opzicht beperkt in hun recht om leerlingen op grond van religie te weigeren.
Dat er in het openbaar onderwijs meer zwarte scholen zijn dan in het openbaar onderwijs heeft ook te maken met de spreiding van openbare en bijzondere scholen over de regio's: er zijn meer openbare scholen in gebieden waar allochtonen wonen.
bron http://www.lbr.nl/?node=2058
quote:Het kabinet gaat met deze aanpak aan nog een ander fundamenteel vraagstuk voorbij en dat is de verslechterende positie van het openbaar onderwijs. Aanvankelijk was het bijzonder onderwijs in een achterstandspositie ten opzichte van het openbare onderwijs, waardoor de erkenning van het bijzonder onderwijs in de Grondwet geregeld moest worden. Tegenwoordig is het de openbare school die aan het kortste eind trekt.
Zo mag de openbare school terecht geen leerlingen weigeren. Dit betekent echter wel dat het openbaar onderwijs soms meer leerlingen met een achterstand moet aannemen dan zij feitelijk aankan. Ook het bijzonder onderwijs vangt een deel van deze leerlingen op, maar het bijzonder onderwijs kan hierbij wel de eigen grens stellen. De landelijke cijfers wijzen uit dat het percentage kinderen met een achterstand op openbare scholen tweemaal zo groot is als het percentage van kinderen met een achterstand op bijzondere scholen. De "oude" rechten werken langs deze weg de segregatie van leerlingen verder in de hand. Dit niettegenstaande de grote groep bijzondere scholen die in dit opzicht echt hun verantwoordelijkheid nemen.
Een ander punt is dat het openbaar onderwijs zich aan veel meer regels moet houden dan het bijzonder onderwijs. De openbare school moet zich houden aan de regels van zowel de landelijke als van de lokale overheid. De bijzondere scholen zijn alleen verantwoording schuldig aan de landelijke overheid. Bijzondere scholen hebben daardoor meer armslag. Behalve aan de onderwijsinspectie hoeft het bijzonder onderwijs zich maatschappelijk niet te verantwoorden over de besteding van hun openbare middelen. Op het punt van financiën kunnen de bijzondere scholen zich ook meer permitteren. Zij kunnen aan ouders een hogere financiële bijdrage vragen. Ook kunnen ze gebruik maken van jarenlang opgebouwde reserves, terwijl een openbare school geen reserves mag opbouwen. Hiermee kunnen ze hun kwaliteit verbeteren. En zo trekken de bijzondere scholen ouders die extra willen en kunnen investeren in deze scholen. Met andere woorden, de vraag is gerechtvaardigd of het openbaar onderwijs niet de dupe dreigt te worden van privileges die het bijzonder onderwijs heeft. De PvdA vindt dat de overheid de zorg voor al het onderwijs, en dus zeker ook het openbaar onderwijs, hoog in het vaandel moet houden. Het openbaar onderwijs geeft namelijk een onmisbare aanvulling op het onderwijsaanbod, door haar algemene toegankelijkheid, ongeacht de levensbeschouwing van de ouders.
(..)
Het personeel in de niet verzelfstandigde openbare scholen ervaart het directe bestuur van de gemeenten vaak als knellend. Naast de regelgeving van de overheid moeten zij meer dan het bijzonder onderwijs voldoen aan allerlei gemeentelijke regels. Vaak is de financiële positie van deze scholen ook slechter, omdat zij bijvoorbeeld geen reserves hebben kunnen opbouwen.
(..)
Openbare scholen kunnen leerlingen niet weigeren. Bijzondere scholen kunnen dit wel. Hierdoor werd het mogelijk voor bijzondere scholen om te sturen op de samenstelling en niveau van het leerlingenbestand. Dit gebeurt op allerlei impliciete en expliciete manieren. Het bijzonder onderwijs weigert soms leerlingen om niet controleerbare redenen. Openbare scholen klagen dat zij daardoor meer allochtone leerlingen en leerlingen met leerachterstanden en/of gedragsproblemen krijgen dan de bijzondere scholen bij hen in de buurt. Zij stellen dat bijzondere scholen selecteren op niveau en op inkomen van de ouders. Onderzoek bevestigt dit laatste.
bron Tekst: Mariëtte Hamer (Tweede-Kamerlid voor de PvdA.)Februari 2005
Mag niet, maar het gebeurt wel. Aanmeldprocedures die heel ingewikkeld zijn, aanmelding die op heel jonge leeftijd (5 maanden oud, komt voorquote:Op woensdag 30 november 2005 12:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Alleen als ze niet passen binnen de overtuiging van de school, niet omdat ze armer zijn of de ouders minder intelligent. Een katholieke school mag dus een kind weigeren waarvan de ouders extremistische moslims zijn, die bwvs met een tolk op school het kind komen aanmelden. Een moslimjongetje van gematigde moslimouders mogen ze niet weigeren.
Gemiddelden, Gia, gemiddelden. Gemiddeld neigen kinderen naar de intelligentie van hun ouders. Gemiddeld hebben mensen met een lager inkomen een lagere opleiding dan die met een hoog inkomen. Gemiddeld hebben mensen met een lagere opleiding een leger IQ dan die met een hogere opleiding. Ondanks die gemiddelden zijn er duizenden die dat niet allemaal zijnquote:Verder is het natuurlijk onzin om te stellen dat domme ouders automatisch domme kinderen krijgen. Ken zat mensen die niet meer opleiding hebben dan huishoudschool en lts en waarvan de kinderen op VWO zitten. Andersom ken ik ook hoogopgeleide ouders waarvan de kinderen op vmbo zitten.
Die generalisaties slaan dus echt nergens op.
Wat daarnaast nog een grote rol speelt is dat intelligente ouders hun kinderen op jonge leeftijd meer zullen stimuleren om zich te ontwikkelen. Vrij relevant aangezien dat een periode is waarin de vorming van de hersenen nog volop in gang is.quote:Op woensdag 30 november 2005 18:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Mag niet, maar het gebeurt wel. Aanmeldprocedures die heel ingewikkeld zijn, aanmelding die op heel jonge leeftijd (5 maanden oud, komt voor) binnen moeten zijn, hoge bijdragen die gevraagd worden (niet geëist, maar een Turkse bijstandsmoeder schrikt zich een hartverzakking). Dat is allemaal niet bedoeld om arme, weinig assertieve, weinigtaalmachtigen te lokken hoor.
[..]
Gemiddelden, Gia, gemiddelden. Gemiddeld neigen kinderen naar de intelligentie van hun ouders. Gemiddeld hebben mensen met een lager inkomen een lagere opleiding dan die met een hoog inkomen. Gemiddeld hebben mensen met een lagere opleiding een leger IQ dan die met een hogere opleiding. Ondanks die gemiddelden zijn er duizenden die dat niet allemaal zijn
Gemiddeld scoort het openbaar onderwijs minder hoog dan het bijzonder onderwijs. Ondanks dat gemiddelde zijn er heel veel hele goeie openbare scholen. En vervelende bijzondere.
Ik geloof niet zo in die hoge bijdragen. Op de school van mijn eigen kind is de bijdrage 25 euro per jaar. Ik weet van de openbare school hier om de hoek dat het daar veel hoger is, omdat ze daar elk jaar op schoolreisje gaan. "Onze" school doet dat maar één keer per twee jaar.quote:Op woensdag 30 november 2005 18:58 schreef sigme het volgende:
[..]
Mag niet, maar het gebeurt wel. Aanmeldprocedures die heel ingewikkeld zijn, aanmelding die op heel jonge leeftijd (5 maanden oud, komt voor) binnen moeten zijn, hoge bijdragen die gevraagd worden (niet geëist, maar een Turkse bijstandsmoeder schrikt zich een hartverzakking). Dat is allemaal niet bedoeld om arme, weinig assertieve, weinigtaalmachtigen te lokken hoor.
Nee, ik zie dat eerder als generalisaties.quote:Gemiddelden, Gia, gemiddelden. Gemiddeld neigen kinderen naar de intelligentie van hun ouders.
Gemiddeld scoort het openbaar onderwijs minder hoog dan het bijzonder onderwijs. Ondanks dat gemiddelde zijn er heel veel hele goeie openbare scholen. En vervelende bijzondere.
Dat is juist. Intelligente ouders kunnen een minder intelligent kind zo goed begeleiden dat hij/zij toch nog ver komt. Minder intelligente/domme ouders kunnen dat niet, waardoor een intelligent kind erg op zichzelf aangewezen is en makkelijker in moeilijkheden kan komen wat de leerstof betreft.quote:Op woensdag 30 november 2005 19:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat daarnaast nog een grote rol speelt is dat intelligente ouders hun kinderen op jonge leeftijd meer zullen stimuleren om zich te ontwikkelen. Vrij relevant aangezien dat een periode is waarin de vorming van de hersenen nog volop in gang is.
Ik wil dat wel beweren. Kansarmer in ieder geval. Zie de onderzoeken maar naar het gemiddelde opleidingsniveau van allochten. Tenzij jij wilt beweren dat gemiddeld gezien openbare scholen falen in het aan het leren krijgen van deze kinderen.quote:Op woensdag 30 november 2005 20:29 schreef Gia het volgende:
Tenzij jij wilt beweren dat allochtone kinderen gemiddeld dommer zijn dan autochtone kinderen.
Ik vind dat tegenwoordig veel scholen falen in het aan het leren krijgen van kinderen. Als ik dat zo van andere ouders hoor, krijgen ze op sommige scholen nauwelijks huiswerk in de hoogste klassen. Niet elke school besteedt voldoende aandacht aan Engels.quote:Op woensdag 30 november 2005 20:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik wil dat wel beweren. Kansarmer in ieder geval. Zie de onderzoeken maar naar het gemiddelde opleidingsniveau van allochten. Tenzij jij wilt beweren dat gemiddeld gezien openbare scholen falen in het aan het leren krijgen van deze kinderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |