Mogelijk omdat het vrije denken niet echt plaats had in een wereld waar het toen voornamelijk aankwam op overleven en productie... Tegenwoordig zitten we weer in een intellectueel gat, dankzij de afstomping via de TV, SMS en internet.quote:Op maandag 28 november 2005 12:25 schreef speknek het volgende:
Nou Griekse filosofen werden ook nogal eens ter dood veroordeeld omdat ze 'de jeugd corrumpeerden met hun ideeën'. Denk aan Socrates. Het is wel zo dat de Christenen daar wat gedrevener in werden. Maar de vraag is meer hoe komt dat?
Dit dacht ik ook altijd. Alleen die korte levensduur hoort er niet bij. Tot ongeveer 200 jaar geleden was de gemiddelde levensduur ongeveer 40-45 jaar, dat is in de geschiedenis daarvoor altijd constant geweest.quote:Op maandag 28 november 2005 12:23 schreef Xebrozius het volgende:
Die periode werd niet voor niets The Dark Age genoemd. De kerk onderdrukte de bevolking, heksenjachten, de pest en de relatief korte levensduur van een individu spelen een grote rol denk ik zo...
Als je kijkt naar de Romeinse consulaten dan klopt die stelling echt niet, in die tijd waren deze lieden rond de 50 á 60 jaar. Dit is voor een groot deel te danken aan de hygiene, stromend water en een rioolsysteem.quote:Op maandag 28 november 2005 12:27 schreef Frezer het volgende:
[..]
Dit dacht ik ook altijd. Behalve die korte levensduur hoort er niet bij. Tot ongeveer 200 jaar geleden was de gemiddelde levensduur ongeveer 40-45 jaar, dat is in de geschiedenis daarvoor altijd constant geweest.
Ik heb hier op Fok wel eens andere meningen hierover gezien, teeveepee dus..
Klopt, maar dan heb je het over de bovenlaag van de bevolking, ook in het Romeinse rijk was het voor de grote meerderheid dagelijks vechten om te overleven. Die bovenlaag had je in de middeleeuwen ook, en die zullen het ook relatief goed hebben gehad.quote:Op maandag 28 november 2005 12:29 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Als je kijkt naar de Romeinse consulaten dan klopt die stelling echt niet, in die tijd waren deze lieden rond de 50 á 60 jaar. Dit is voor een groot deel te danken aan de hygiene, stromend water en een rioolsysteem.
Vergelijk het even met de middeleeuwen waar de stront en pies overal op straat lag, waar de mensen in lagen te bedelen en waar men zo hutjemutje op elkaar zat dat ziekten vanzelfsprekend waren...
Ja het klopt wel dat de Romeinen meer reproduceerden, met name dat van Plato. Maar neem bijvoorbeeld Plotinus, die gezien wordt als de vader van de Neo-Platonici.quote:Op maandag 28 november 2005 12:33 schreef thijsdetweede het volgende:
De vooruitgang zoals jij dat noemt was al min of meer gestopt bij de Romeinse overheersing. Ik kan nauwelijks een goede filosoof/natuurwetenschapper van na Christus noemen, tenzij je Seneca of Marcus Aurelius in die categorie wil stoppen. Logisch ook; de romeinen legden veel meer de nadruk op het militaire en engineering; daar hebben ze dus ook heel aardige prestaties in geleverd.
Bacon valt mijns insziens buiten de periode. Ik zou hem het begin van het keerpunt noemen. Fibonacci en Ockham had ik niet over nagedacht, goed punt.quote:Verder zou ik Fibonacci, Ockham of Bacon ook weer niet helemaal uitvlakken; nog afgezien van het feit dat in de Chineese, Indische en Arabische wereld (het Perzische rijk was sowieso minstens zo overheersend als het Romeinse van Justitianus) het leven gewoon doorging.
Ik wil de mensen in de Middeleeuwen niet per sé dom noemen, maar heeft vrijwel geen vooruitgang, en misschien zelfs wel achteruitgang, ten opzichte van de klassieke periode plaatsgevonden. Ik bedoel het dus relatief.quote:Op maandag 28 november 2005 12:33 schreef deGVR het volgende:
Het is vooral dankzij de negentiendeeeuwers dat wij nu denken dat de middeleeuwers dom waren. Zij hadden behoefte daaraan om zich verheven te voelen, om te voelen dat zij wonderbaarlijke vooruitgang hadden geboekt.
Waar baseer je op dat er geen vooruitgang was? Er werden enorme kathedralen gebouwt, de internationale handel bloeide (Hanze), De Fugge's vonden het bankieren uit ( paste dingen toe als de wissel, maar ook de staatslening), Men verwerkte ertsen met watermolens, Mijnen werden met pompen droog gemaakt.quote:Op maandag 28 november 2005 12:51 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik wil de mensen in de Middeleeuwen niet per sé dom noemen, maar heeft vrijwel geen vooruitgang, en misschien zelfs wel achteruitgang, ten opzichte van de klassieke periode plaatsgevonden. Ik bedoel het dus relatief.
Heb ik al antwoord gegeven op de vraag dan?quote:Op maandag 28 november 2005 12:55 schreef Johan_de_With het volgende:
Met alle respect, speknek, maar je klinkt als een creationist in een evolutiedebat.
The Dark Age slaat niet op de hele Middeleeuwen.quote:Op maandag 28 november 2005 12:23 schreef Xebrozius het volgende:
Die periode werd niet voor niets The Dark Age genoemd.
In welk opzicht?quote:De kerk onderdrukte de bevolking
Die vonden pas aan het eind van de Middeleeuwen plaats.quote:heksenjachten
De pest deed in de veertiende eeuw zijn intrede en in de Oudheid werden de mensen evenmin bepaald oud.quote:de pest en de relatief korte levensduur van een individu spelen een grote rol denk ik zo...
Grote gebouwen konden ze vroeger ookal bouwen. Niet van de intricate vorm van een kathedraal, toegegeven. En bankzaken vallen niet onder wetenschap(sfilosofie).quote:Op maandag 28 november 2005 12:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar baseer je op dat er geen vooruitgang was? Er werden enorme kathedralen gebouwt, de internationale handel bloeide (Hanze), De Fugge's vonden het bankieren uit ( paste dingen toe als de wissel, maar ook de staatslening), Men verwerkte ertsen met watermolens, Mijnen werden met pompen droog gemaakt.
quote:Op maandag 28 november 2005 12:57 schreef speknek het volgende:
[..]
Heb ik al antwoord gegeven op de vraag dan?
Of was dit een voorlopig antwoord?quote:maar heeft vrijwel geen vooruitgang, en misschien zelfs wel achteruitgang, ten opzichte van de klassieke periode plaatsgevonden
Dat de zwarte dood de pest was, is omstreden, en als je uit de gemiddelde levensverwachting de kindersterfte weghaald, is de leeftijd van mensen ineens een stuk hoger.quote:Op maandag 28 november 2005 12:57 schreef Johan_de_With het volgende:
De pest zwarte dood deed in de veertiende eeuw zijn intrede en in de Oudheid werden de mensen evenmin bepaald oud.
En dat klopt niet? Was filosofie springlevend in die tijd, als je dat afzet tegen de Griekse tijd?quote:Op maandag 28 november 2005 13:00 schreef Johan_de_With het volgende:
Of was dit een voorlopig antwoord?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |