abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32695176
Ow, het is niet zo dat ik niet van pony's hou. Maar ik weet wel dat je met pony's meer op moet letten.

Wat wel zo is... op een standaard pony kan je nog weleens uit je plaat gaan. Onredelijk zijn en straf geven terwijl de fout bij jou ligt. Zo'n pony pikt het.
Een paard die wat hoger in het bloed staat... die pikt dat niet. Die pakt je op je eigen fouten. Dus straf hem niet omdat jij wat verkeerd doet, dan zal je al snel zandhappen.

Daarom krijgen veel stamboekpaarden met een goed papier al snel de naam 'moeilijk' en 'lastig'.
Vooral als de vader grand prix loopt. Veel mensen kopen zo'n paard. Het paard heeft de aanleg, dus ze denken dat hun het ook gelijk kunnen. En als het niet gaat, dan is het de schuld van het paard. Die wordt harder aangepakt... de ruiters gaan zandhappen... dus... het paard is lastig!
pi_32695486
Dat is ook weer een probleem in het huidige fokbeleid. Mensen kijken meer naar de beroemde namen op het papier dan naar of ze ook met zo'n paard overweg zullen kunnen. Er wordt eigenlijk nauwelijks meer gefokt voor de gemiddelde ruiter.
Het papiertje waar dan de naam Jazz op staat zou er dan voor moeten zorgen dat het paard met ruiter ook hoog komt in de dressuur.
pi_32695743
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:38 schreef Leintjeuh het volgende:
Bedoel je met scheren zn manen of zn hele vachtje?
Zijn hele vacht.
pi_32695750
uhuh!
Mijn trut is een Jazz
De woorden die ik hoorde toen ik haar kocht waren 'zo, levensmoe ofzo?'
En eerlijk waar.. het is een trut op poten, maar wel door mijn onkunde tijdens het rijden. Want heel raar, met priveles is ze nooit zo, omdat ik dan geen stomme dingen doe, omdat er dan op me wordt gelet!
pi_32695868
Haha, dat wist ik niet, dat Treas ook een Jazz was

Maar goed, dat verduidelijkt mijn punt wel natuurlijk. Veel ruiters zijn helemaal niet zo dat ze op alles willen letten, veel zijn meer van af en toe een sprongetje, een bosritje en een proefje. Daar zijn veel van die huidige bloedkikkers gewoon niet geschikt voor. Voor die mensen zou bijvoorbeeld een gelders paard veel geschikter zijn, maar ja, dat ziet er natuurlijk minder mooi uit etc.
pi_32696040
Ik ben het helemaal eens met wat hier gezegd wordt
Ik heb ontzettend veel geleerd van mijn pony, ik heb Z1 met haar gereden (elke keer net geen winspuntje helaas ) maar het beestje had er ook eigenlijk de kwaliteiten niet voor (in haar bouw en gangen, ze kon het allemaal makkelijk aan en hoe moeilijker de oefeningen, hoe leuker ze het vond ). Ze bleef altijd maar klieren, elke wedstrijd bang voor iets enzo, 5 jaar lang in dezelfde manege op dezelfde plaats niet goed door de hoek willen.. Maar oh wat heb ik er veel van geleerd en veel plezier van gehad! Maar het was wel echt een pony-pony, wat dat betreft.
Dan nu mijn paard, die wil ook wel eens bang zijn, maar hij blijft er niet in. Na het één keer gezien te hebben, is er meestal niets meer aan de hand, heerlijk

Ik ben het er ook mee eens, dat veel paarden lastig worden door verkeerd handelen van de ruiter. Niet allemaal natuurlijk, maar het overgrote deel wel. Ook kopen veel mensen idd een goed paard (mensen met geld dan) omdat ze denken daarmee meteen te kunnen scoren. Maar een goed paard met een niet-goede ruiter, maakt veel minder klaar dan een wat minder paard met een leuke ruiter.
Het lijkt tegenwoordig wel "erg" te zijn, als je wanneer je een nieuw paard koopt, geen jong beestje meer neemt. Maar voor veel ruiters zou het goed zijn om juist een wat meer ervaren paard te kopen, omdat ze gewoon niet genoeg ruiter zijn voor een groen paard.
Hierbij wil ik ook zeggen dat ik ontzettend veel geluk heb gehad met mijn paard, ik heb geen idee of ik een moeilijk paard echt zou kunnen rijden. Te weinig ervaring mee
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_32696130
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:11 schreef wendy-tje het volgende:
Haha, dat wist ik niet, dat Treas ook een Jazz was

Maar goed, dat verduidelijkt mijn punt wel natuurlijk. Veel ruiters zijn helemaal niet zo dat ze op alles willen letten, veel zijn meer van af en toe een sprongetje, een bosritje en een proefje. Daar zijn veel van die huidige bloedkikkers gewoon niet geschikt voor. Voor die mensen zou bijvoorbeeld een gelders paard veel geschikter zijn, maar ja, dat ziet er natuurlijk minder mooi uit etc.
Treas en ik zijn gek op elkaar. Maar... ik ben een te grote heethoofd voor haar en zij voor mij.
Daarom hebben we best weleens ruzie. En ik weet dat ik bijna altijd fout zit.

Daarom fok ik nu ook een veulen. Ik wil invloeden van Treas, al het goede bewaren. Het karakter verbeteren, de galop verbeteren (die is van de meeste Jazzen niet zo goed) en nog wat dingen veranderen/verbeteren.

Ik hoop dat het veulen echt wordt wat ik hoop dat het wordt, dan heb ik over 3,5 jaar een toppaard erbij met wie ik beter kan lezen en schrijven als met Treas.

Als Treas nu gereden zou worden door een ruiter die rustiger is, dan zou ze veel beter lopen. Wij hebben onze beperkingen. Maar ik mishandel haar niet, het is niet gevaarlijk dat we een combinatie zijn en we hebben er allebei lol in... dus we gaan lekker door. Dan maar niet het hoogste van het hoogste...
pi_32696511
Als je een paard hebt gaat het toch uiteindelijk er om of je gek met elkaar bent?

Ik hoor mijn jonge stalgenootje nog zo zeggen: 'Ja, maar jij bent ook zo rustig'.... tsja, ik ben ook een heethoofd geweest, maar heb ook op de harde manier geleerd om geduldiger te worden.
Bij een paard is het vaak zo dat hij iets niet begrijpt, en daarom staakt hij, vaak niet uit onwil
Toen ik dat doorhad veranderde ikzelf ook... maar dat kostte bloed, zweet en tranen, en ik ben er ook regelmatig op gewezen door instructeurs.

Juist omdat ik rustig ben, kan ik wel met hete paarden overweg. Walter is dan ook een heethoofd, maar tegelijkertijd ook verschrikkelijk gevoelig en onzeker. Die heeft iemand nodig die rust biedt en de leiding neemt.

Laatst bemoeide de stalhouder zich met het trailerladen met als gevolg dat Walter dus helemaal door het lint ging. Zo'n paard moet je niet dwingen, je moet rustig zijn en belonen voor elke stap vooruit. Zo niet, dan wordt de angst alleen maar groter.
pi_32696596
inderdaad.. ik kan me helemaal vinden in jouw verhaal. Ben ook alleen een heethoofd tijdens het rijden. Ik wil teveel in 1 keer....
pi_32696639
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:19 schreef Elefes het volgende:
Ik ben het helemaal eens met wat hier gezegd wordt
Ik heb ontzettend veel geleerd van mijn pony, ik heb Z1 met haar gereden (elke keer net geen winspuntje helaas ) maar het beestje had er ook eigenlijk de kwaliteiten niet voor (in haar bouw en gangen, ze kon het allemaal makkelijk aan en hoe moeilijker de oefeningen, hoe leuker ze het vond ). Ze bleef altijd maar klieren, elke wedstrijd bang voor iets enzo, 5 jaar lang in dezelfde manege op dezelfde plaats niet goed door de hoek willen.. Maar oh wat heb ik er veel van geleerd en veel plezier van gehad! Maar het was wel echt een pony-pony, wat dat betreft.
Dan nu mijn paard, die wil ook wel eens bang zijn, maar hij blijft er niet in. Na het één keer gezien te hebben, is er meestal niets meer aan de hand, heerlijk

Ik ben het er ook mee eens, dat veel paarden lastig worden door verkeerd handelen van de ruiter. Niet allemaal natuurlijk, maar het overgrote deel wel. Ook kopen veel mensen idd een goed paard (mensen met geld dan) omdat ze denken daarmee meteen te kunnen scoren. Maar een goed paard met een niet-goede ruiter, maakt veel minder klaar dan een wat minder paard met een leuke ruiter.
Het lijkt tegenwoordig wel "erg" te zijn, als je wanneer je een nieuw paard koopt, geen jong beestje meer neemt. Maar voor veel ruiters zou het goed zijn om juist een wat meer ervaren paard te kopen, omdat ze gewoon niet genoeg ruiter zijn voor een groen paard.
Hierbij wil ik ook zeggen dat ik ontzettend veel geluk heb gehad met mijn paard, ik heb geen idee of ik een moeilijk paard echt zou kunnen rijden. Te weinig ervaring mee
Wat heb jij een leuke pony gehad zeg, als ik het zo hoor

Maarre, ik heb me er ook schuldig aan gemaakt, en ook een jong beestje gekocht. Het gaat allemaal niet vlekkeloos, dat moet ik toegeven, maar we redden het wel. In het verleden heb ik ook veel paarden ingereden voor anderen, dus onder goede begeleiding zou het moeten lukken. En anders breng ik hem wel weg om te laten beleren op een manier die mij aanstaat.
pi_32696773
Weet je hoe dat komt... een paard wat al is ingereden kost tegenwoordig gewoon teveel. Daarom kiezen we vaak voor een jong paard.
Dat kost meer bloed, zweet en tranen, maar we besparen op de aanschafprijs
pi_32697076
Wat voor paard heb je, wendy-tje? En wat rijd je er mee (als je wedstrijden rijdt)?

Het hoeft zeker ook niet allemaal vlekkeloos te gaan, dat kan bijna nooit Ik heb ook wel eens problemen met mijn paard, maar dat is of wordt met behulp van goede lessen opgelost. Dat is een van de belangrijkste dingen vind ik: goede begeleiding. Zodat je niet te lang in foute gewoonten blijft hangen.
Het jammere is dat sommige mensen ook na bloed, zweet en tranen niet met hun jonge paard om kunnen gaan, het beestje de schuld krijgt (hij is lastig, het ligt niet aan mij) en weer verkocht wordt, zodat er een nieuw paard kan komen. Het belangrijkste, vooral bij jonge paarden, is consequent blijven. En dat is meteen ook een van de moeilijkste dingen.
Ik heb geen idee van de prijzen van paarden tegenwoordig Ik weet alleen wat we voor mijn paard betaald hebben, maar wat hij nu waard is, geen idee.. Wist ook niet dat het zo veel scheelt als ze al wat meer gereden zijn (en wat ouder zijn, ik heb het over paarden van > 7).

Iemand die ik goed ken zegt trouwens altijd, "een duur paard en een goedkoop paard eten evenveel". Ze kosten hetzelfde in onderhoud, die ene keer het beestje kopen (en er dus eentje uitkiezen die bij je past) is niet waar je op moet denken te bezuinigen.

Mijn pony was verder geweldig, en gelukkig heeft ze nu weer een ontzettend goed tehuis
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
pi_32697286
Ik heb een ruin van 2,5 jaar, kruising arabier x kwpn (mv Ulft).

Rijden doen we dus nog niet, maar de bedoeling is om het recreatief te houden, misschien richting western. Voorlopig houd ik me met hem bezig met wat parelli, maar laat ik hem vooral met rust
pi_32697473
Oeh... Ulft... mij nvorige paard was een Ulft. Erg leuke dieren....
pi_32697553
quote:
Op woensdag 30 november 2005 14:59 schreef Elefes het volgende:
Iemand die ik goed ken zegt trouwens altijd, "een duur paard en een goedkoop paard eten evenveel". Ze kosten hetzelfde in onderhoud, die ene keer het beestje kopen (en er dus eentje uitkiezen die bij je past) is niet waar je op moet denken te bezuinigen.
Klopt wel een beetje.
Maar... het is wel zo dat een duur paard vaak komt door het papier wat erbij hoort.
En... het papier kan niet lopen. Op een papier win jij geen wedstrijden, hooguit stamboekkeuringen.

Net zoals dat kleur niet uitmaakt en of het hoofd mooi is.
Een paard wat paars is met een ramshoofd kan misschien net zo hoog dressuren of springen als een mooie vos met een edel hoofdje.
pi_32697820
quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:11 schreef Kleintje het volgende:
Oeh... Ulft... mij nvorige paard was een Ulft. Erg leuke dieren....
Ik heb de vorige eigenaar ook uitgebreid uitgehoord over dat paard
pi_32698067
quote:
Op woensdag 30 november 2005 15:14 schreef Kleintje het volgende:

[..]

Klopt wel een beetje.
Maar... het is wel zo dat een duur paard vaak komt door het papier wat erbij hoort.
En... het papier kan niet lopen. Op een papier win jij geen wedstrijden, hooguit stamboekkeuringen.

Net zoals dat kleur niet uitmaakt en of het hoofd mooi is.
Een paard wat paars is met een ramshoofd kan misschien net zo hoog dressuren of springen als een mooie vos met een edel hoofdje.
Met duur paard bedoel ik eigenlijk ook een goed paard Trouwens hoeft een paard met goede afstammingen zeker zelf geen echt goed paard te zijn. Al wil het wel wat helpen vaak
pi_32698267
Klopt, maar de dure paarden hebben meestal een papier.
En daar betaal je voor. Ook als het een ruin is waarbij het papier dus geeen echte waarde meer heeft.
pi_32699138
Tsja, je betaalt natuurlijk ook gedeeltelijk voor de kosten van de fok. En voor het feit dat er geprobeerd is om geen erfelijke eigenschappen mee te fokken bijvoorbeeld.
pi_32723367
Dat is ook zo.

Gisteravond weer heerlijk getraind, we zijn weer op de goede weg En lekker gevlogen in de uitgestrekte draf Helaas wordt het weer kouder, en wordt dus mijn paard ook frisser (wat binnenkort betekent dat ik voor het rijden kan gaan longeren, anders gaat het een keertje fout ).
Vanavond ga ik naar de voorlichting over de nieuwe dressuurproeven, iemand hier daar al heen geweest? Ik ben erg benieuwd..
pi_32723546
In principe valt dat mee hoor... de afdracht voor het stamboek was voor mij maar 58 euro.
Dat komt bovenop het dekgeld. En natuurlijk nog 6% BTW.
Dekgeld voor de hengst die ik heb gekozen was 900 euro.
Dus dan vallen de kosten voor de fok, het stamboek dus erg mee.

Elefes, wil je me op de hoogte houden van de nieuwe proeven. Ik heb wel al gehoord dat het spectaculair is. Proeven voor jonge paarden, apart van de doorgetrainde paarden. Ik ben erg benieuwd.
pi_32723687
Ik ook! Ik vind het wel goed dat ze er mee aan de gang gaan. Ik ben zelf ook jurylid sinds een jaartje (IL) en het is allemaal superinteressant. Ik ben alleen benieuwd hoe ze de omscholingen aan gaan pakken, want dat wordt nog een hele klus Alhoewel wij wij meteen al geleerd hebben rijtechnisch te kijken, is het wel goed dat de proeven het over een tijdje ook toelaten (niet meer zo pietje precies op de bordjes).

Ik weet eigenlijk niet meer wat wij hebben betaald voor stamboekopname, ik geloof iets ergens in de twintig euro. En dan nog met een derde premie naar huis (daar kan ik me nog steeds over opwinden; mijn paardje is absoluut beter dan een derde premie)
pi_32724008
Ah leuk... een jurylid in de zaal. Elefes... dan wil ik graag met jou eens een discussie aangaan over wijken.... ik vind dat de meest onzinnige oefening allertijden.
Ik zie liever een goed uitgevoerde wending om de voorhand dan een stukje wijken.
Waarom... omdat maar weinigen het goed kunnen uitvoeren. Ik vind het een slechte voorbereiding op de zijgangen.

Je stelt je paard immers licht contra in van waar ie heen gaat, in principe horen alle benen over te schakelen, maar de voorhand moet voorblijven. Je bent dus bezig om het paard op de voorhand te rijden, terwijl ik vind dat je in de L dressuur bezig moet zijn om het paard op de achterhand te krijgen.

Puur om te zien of het paard voor het been zijwaarts gaat, dan kan je beter een keertwending om de voorhand laten zien. En anders zou je een stukje schouder voor kunnen nemen, dan schaart het paard ook al iets over, dan blijft de drang naar voren en kunnen ze beter op het achterbeen worden gezet.

Ben even benieuwd hoe jij dat ziet.

Stamboekopname is straks nog wat anders. Dat krijg ik ook nog. Dat is inderdaad 20 euro. Dat is puur voor het stamboek. Dit waren kosten die bij het dekken hoort. De afdracht dat je een hengst van hun gebruikt. Want je kan er ook voor kiezen om je paard niet in het stamboek in te schrijven en dan krijg je dus ook geen stamboekpapier.
Naar de keuringen gaan doe je voor jezelf, dus als je dat niet doet dan hoef je ook geen inschrijfgeld te betalen.

En over de derde premie... het ligt vaak ook aan het aanbod op die dag, ze kunnen niet iedereen met een eerste en tweede wegsturen. Daarnaast is de bodem vaak dermate slecht dat het paard niet goed kan lopen en dan valt er al zoveel af.
Waarom probeer je het niet nog een keer?
pi_32726571
Ik wil het misschien nog eens gaan proberen, maar anderen zeggen dat 't onzin is.
Het allerleukste aan het verhaal, vind ik, is dat ik sindsdien bij stamboekwedstrijden altijd 1e heb gestaan met bijna altijd 2 winstpunten Inclusief nationale kampioenschappen. Elke keer zeg ik dan ook weer "niet slecht, voor een derde premie " Ik denk dat het kwam doordat ze mijn paard verdachten van verdovende middelen, beetje jammer dat ze daarop zo reageren, vooral omdat het zeker niet waar is en er geen bewijs is. Er waren die dag maar 4 derde premies, en al is mijn paard geen super topper, het is gewoon een zeer correct paard. Hij werd ook door een "professionele" voorbrenger voorgesteld, wat ik denk ik beter zelf had kunnen doen. Hij haalde niet het beste uit mijn paard (maar wel meer dan wat we kregen).

Nu over het wijken, daar ben ik het met je eens. Helaas kan ik daar niets aan veranderen Dus beoordeel ik gewoon wat ik zie. Er is een enkeling die wel kan wijken, maar 9 van de 10 maakt gewoon minimaal 1 grote fout (kantelen, teveel stelling, achterhand voor of impuls/tempoverlies). Ik zou ook liever wat schoudervoor zien, dat is een vele malen makkelijkere oefening, en ook iets waar je mee naar het wijken toe werkt vind ik. Wijken is gewoon een ontzettend moeilijke oefening, omdat het zo nauw komt kijken; je hebt echt bijna geen speling (je rijdt recht op de jury af en die ziet daarbij dus echt alles).
Dat je je paard in het wijken op de voorhand aan het rijden bent, ben ik niet met je eens. Wijken is juist een oefening waarbij je paard wat meer op de achterhand moet komen, en goed in balans moet zijn (dus ook meer werking van de achterhand) om zo goed voorwaarts, onder goede impuls te blijven en goed te scharen. Aan de andere kant: meestal wordt het wel zo uitgevoerd dat het paard meer op de voorhand gezet wordt, dus wat dat betreft heb je wel gelijk. Maar het zou eigenlijk niet zo moeten zijn (hierbij ook weer, de oefening is gewoon erg moeilijk).
pi_32727110
Bedankt voor je reactie.
Tuurlijk, als het GOED is uitgevoerd, dan kom je wel op de achterhand te zitten. Maar... het is dus zo ontzettend moeilijk om het correct te doen.
En moeilijke oefeningen... dat is niet erg. Maar ik vind het totaal niet L waardig. Het zou eerder na het schouder voor of zelfs schouderbinnenwaarts op 3 hoefslagen kunnen.

Ik zeg ook altijd tegen mijn leerlingen dat ze eerst de rest van de proef er goed in moeten hebben. Vooral achterwaarts want dat zit tot en met de prix st. Georges erin. En wijken alleen in de L.
Dus als de rest perfect is, dan moet je ook een winstpunt kunnen rijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')