Ohw het kwam een beetje hatelijk uit mn vingers, sorryquote:Op donderdag 22 december 2005 19:09 schreef Kleintje het volgende:
PARDON???
Misschien ff inlezen, misschien ff normaal doen!
Ik sta nu op een doe het zelf stal!
Ik ben 's morgens om kwart over 7 bij haar, dan gaat ze eerst de bak in zodat ze een half uur kan spelen, ondertussen mest ik haar uit en leg ik haar voer klaar.
Terwijl ze eet borstel ik haar.
's middags rond 13.00 uur ben ik er weer, dan krijgt ze haar middageten.
En dan tegen 5 uur ga ik haar rijden, longeren of wandelen. Daarna nog even los in de paddock, dan haal ik nog een keer het vieze uit haar stal en krijgt ze eten.
Als mijn vriendin vrij is staat ze overdag vaker en langer in de paddock.
Dus als er een paard niet staat weg te rotten in stal is zij het wel!
Vanmorgen is ze druk geweest met andere paarden in de bak. En ja, als ze rent, dan is het veulen daarna erg actief, is bij mensen vaak ook zo.
Dus daar kan ze best last van hebben.
Vergeet niet dat het een maiden merrie is. Ze is geïnsemineerd gezien er bijna geen enkele hengt meer natuurlijk dekt. Dus, het hele natuurlijke is weg. Zo'n paard weet dus vaak niet wat er gebeurd in het lichaam, dus ik vind het logisch dat ze zich rot voelt.
Ik ga iedere keer kijken. Dus ik geloof niet dat mevrouw zielig is en dat ik loop te zeiken!
Ohw ff duidelijk nog, dat beweer ik ook helemaal niet, dat ze staat weg te rotten in dr stalquote:Op donderdag 22 december 2005 19:09 schreef Kleintje het volgende:
Dus als er een paard niet staat weg te rotten in stal is zij het wel!
Iemand die verstand heeft van paarden! Dat paard moet nog minstens 4 maanden, 4 weken en 1 dag tot die uitgerekend is. En dan is het eind april dus eerst rekenen voordat je gaat zeikenquote:Op maandag 26 december 2005 02:17 schreef sig000 het volgende:
Wie laat er een merrie nu midden in de winter een veulen krijgen?![]()
Naja ... niet wenselijk maar wat dan nog? Vreselijk is het ook niet. Mijn merrie is van 6 december en dat was niet direct de bedoeling maar dit jaar is ze twintig geworden.quote:Op maandag 26 december 2005 02:17 schreef sig000 het volgende:
Wie laat er een merrie nu midden in de winter een veulen krijgen?![]()
Pas in Mei een veulen? Pas de laatste 3 maanden moet je daar rekening mee gaan houden omdat zo'n veulen dan haast de helft van de groei in omvang doet en die buik in de weg gaat zitten.quote:Op dinsdag 27 december 2005 10:36 schreef Kleintje het volgende:
Moeilijk he, lezen!
Mijn paard moet 31 mei veulenen.
Maar ja, gezien ze 11 maanden drachtig zijn, is ze in de winter wel drachtig.
Het gaat goed, eind deze week verhuisd ze van stal, iets later dan de planning was.
Op dit moment zijn alle hormonen weer onder controle. Ze kan zelfs weer lekker met andere paarden in de bak spelen. Ze valt niet meer alles aan.
Alleen wil ze nu al niet meer galopperen. Na het galopperen heeft ze echt last van haar buik, dus dat laten we maar achterwege in de training.
Niet meer op reageren, is denk ik het beste.quote:Op dinsdag 27 december 2005 15:11 schreef Kleintje het volgende:
Misschien toch inlezen...
Ik heb altijd geleerd dat je rekening met het paard moet houden.
Het is haar eerste veulen en zij heeft er met rijden last van haar buik.
Ze geven vaak zelf aan wat ze kunnen.
Net als bij mensen. De een kan wel lang doorwerken, de ander niet.
Ze heeft deze situatie al eerder gehad en daarna wilde ze weer wel galopperen.
Ik probeer het wel, wil ze niet, dan niet, dan werken we wel harder in de draf...
Niet beter.quote:Op dinsdag 27 december 2005 19:01 schreef ymme het volgende:
[..]
Niet meer op reageren, is denk ik het beste.
Jij bent voor 1000% procent goed voor je paard, en dat is toch goed.
Er zijn altijd mensen, die denken dat ze het beter weten.
![]()
Dat kijken en aanvoelen kan ook te ver gaan.quote:Op woensdag 28 december 2005 00:22 schreef Mabelle het volgende:
Ik ben het helemaal met Kleintje eens ... je kijkt gewoon naar wat je dier aan kan.
Mijn pony heeft 3 drachten gehad en die waren allen verschillend. Wat ze bij de 1 kon tot aan de laatste maand lukte bij de ander na 7 niet meer.
Maar dat vind ik zijn algemeen belangrijk in het werken met paarden ... goed kijken naar je dier.
Heeft het plezier?
Oogt het gezond? etc.
Kijken en aanvoelen zijn voor mij sleutelwoordenik vind dat veel paardenmensen dat te weinig doen
![]()
Fijn om te lezen, dat het goed gaatquote:Op woensdag 18 januari 2006 10:48 schreef Kleintje het volgende:
Schop omhoog. Daar ben ik weer.
We zijn verhuisd, ze staat op haar nieuwe stal en het gaat zeer goed. Ze trapt niet meer in stal en het rijden gaat ook weer beter. Galopperen vind ze op dit moment niet erg en ze ligt ook niet meer zo veel in stal.
Dus... de training is weer helemaal hervat.
Afgelopen vrijdag voelde ik het veulen een behoorlijke tik tegen mijn hand geven toen ik met mijn hand over de flank van Treas streek om de losse haren weg te krijgen. Echt een heel erg leuk gevoel.
Verder is ze behoorlijk dik aan het worden. We zitten vandaag op 207 dagen dracht. Uitgaande van een dracht van 340 dagen, hebben we nog maar 133 dagen te gaan!
Ok verklaar je nader: na een join up.quote:Op woensdag 18 januari 2006 13:15 schreef wendy-tje het volgende:
Inderdaad!
Zaterdag is de smid lang geweest bij Walter. Meneer gaf duidelijk te kennen dat ie er helemaal geen zin in had. Deze smid had ik uitgezocht omdat ik weet dat ze veel geduld heeft met lastige paarden.
Uiteindelijk heeft ze hem los in de longeerbak bekapt na een join up. Ik moet zeggen dat ik echte rotdingen over een join up had gehoord, maar op Walter had het wel een heel rustgevende invloed.
Pfff.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:48 schreef Kleintje het volgende:
Officieel persbericht van het KNHS:
ERMELO - Helaas is er vertraging opgetreden in de productie van het nieuwe dressuurproevenboekje. Het drukwerk van dit voor alle dressuurruiters en menners zo belangrijke product, voldoet niet aan de kwaliteitseisen van de KNHS en uitgever BCM. Daarom wordt het nieuwe dressuurproevenboekje opnieuw gedrukt en wordt het vanaf 20 februari geleverd. Dit geldt ook voor de levering van de DVD.
Hmmz dat is wel heel naar nieuws..quote:Op maandag 6 februari 2006 20:45 schreef Leintjeuh het volgende:
*zucht* mijn 18 jarige eikelbijterje Apollo heeft waarschijnlijk (beginnende) artrose in zn linker spronggewricht achter... En die eikel heeft een enorm hoge pijngrens dus als ie last heeft, loopt ie gewoon zo dat ie zn been niet hoeft te gebruiken. En energie voor 10 hoor, rennen, bokken, wegspringen, bit vastpakken... De veearts komt binnenkort inenten en dan gaan ze kijken wat t nou precies is. Hij heeft in ieder geval de laaste 8 jaar een fijne tijd gehad, hopelijk is het iets waar nog aan te 'lappen' valt, hij is nog te jong om te moeten 'gaan'... *snik*
Het is zo leuk die veulentjes!quote:Op vrijdag 24 februari 2006 11:45 schreef Kleintje het volgende:
Ow, maar daar valt mee te leven.
Op het boktforum is een ware babyboom begonnen.
Ik was begonnen met aftellen, nog maar 96 dagen.
Maar als ik al die foto's zie dan is het niet nog 'maar' 96 dagen, dan is het 96 dagen teveel....
IK WIL OOK..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |