Het is maar wat je van huis uit gewend bent, natuurlijk.quote:Op maandag 28 november 2005 07:15 schreef maertz het volgende:
valt nogal mee eerlijk gezegd...
ze zijn naakt -> hoort bij ontgroeningen
voor de rest spelen ze een beetje een spel met rubberen palen om hun armen.
Die ene krijgt een trap ja, nou ja zal wel meevallen uiteindelijk.
WARNING: THIS FILM CONTAINS SCENES OF VIOLENCE AND NUDITY.quote:
ben ik het eens. Een wrede soldaat is een goede soldaat is ongeveer de gedachte. Hoe minder aarzeling de trekker over te halen hoe beter.quote:Op maandag 28 november 2005 03:48 schreef Dagonet het volgende:
Dit soort gedrag wordt ook wel gezien als een van de aanleidingen tot het mishandelen van gevangenen door Britse militairen in een kamp ten zuiden van Basra in Irak.
Je hebt gelijk, ik zal slaan even door schoppen vervangen.quote:Op maandag 28 november 2005 13:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik heb het filmpje gezien op het journaal en ze slaan elkaar niet kapot hoor. Ze vechten met matten om hun armen en daarmee raak je elkaar bij lange na niet zo hard als met de blote vuist. Dat ze elkaar kapot slaan is dus overdreven en gewoon onzin.
Dan klopt het nog niet, want de onderofficier schopte er eentje neer, niet de mariniers onderling die met elkaar moesten vechten.quote:Op maandag 28 november 2005 13:23 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Je hebt gelijk, ik zal slaan even door schoppen vervangen.
De onderofficier van de... landmacht? luchtmacht? Of wacht, was het misschien toch ook een marinier?quote:Op maandag 28 november 2005 13:26 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Dan klopt het nog niet, want de onderofficier schopte er eentje neer, niet de mariniers onderling die met elkaar moesten vechten.
Een onderofficier is ten tijde van de ontgroening de meerdere en hij schopte de marinier tegen de grond. Het was niet zo dat de mariniers die bezig waren met hun ontgroening elkaar tot moes sloegen.quote:Op maandag 28 november 2005 13:45 schreef Dagonet het volgende:
[..]
De onderofficier van de... landmacht? luchtmacht? Of wacht, was het misschien toch ook een marinier?
En lees de rest, dit is geen exces maar schering en inslag in het VK
Idd.quote:Op maandag 28 november 2005 14:29 schreef sp3c het volgende:
ja ik ben er ook niet zo van onder de indruk hoor tot op het moment dat 1 van die gasten die andere in zijn gezicht schopt met schoenen aan natuurlijk dat vond ik wel een beetje 'vreemd'
In Nederland oefen je ook gewoon vuistgevechten dat gaat er op dezelfde manier aan toe ... alleen ben je dan meestal niet naakt (en wordt je niet in je gezicht geschopt door de baas)
Eerste jaar van luchtmobiel waren ongelooflijke mietjesquote:Op maandag 28 november 2005 14:35 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Idd.
In de beginjaren bij Luchtmobiel hadden we de zgn. MZV. Dat betekend Militaire Zelf Verdediging.
Met groen overal aan en kisten aan en knuppels in de handen of andere voorwerpen zoals dummy wapens van hout tegen elkaar vechten. ja dan krijg je wel eens een zware kist tegen je kaken of andere delen.
Wat schokkend is zijn de stroomdraden op de zak, de cultuur van intimidatie en geweld die in het Britse leger nog steeds heerst en het feit dat er nog steeds niets aan gedaan wordt. Dit is geen op zichzelf staand feit.quote:Ik vind de hele ophef dan ook niet terecht doordat brave burgers dit dan als "schokkend" vinden.
Ja, die onder-officier ging in de fout en zal na deze ophef ook wel enigzins zijn geschrokken.
De angst voor de ziekenbroederquote:Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Eerste jaar van luchtmobiel waren ongelooflijke mietjes
Ze gingen al onderuit wanneer je ze injectie moest geven
[..]
Wat schokkend is zijn de stroomdraden op de zak, de cultuur van intimidatie en geweld die in het Britse leger nog steeds heerst en het feit dat er nog steeds niets aan gedaan wordt. Dit is geen op zichzelf staand feit.
Ik mag hopen dat de onderofficier voor de rechter gesleept wordt, dit is niet te billijken, dit is geen blessure opgelopen tijdens een training maar doelbewust iemand verwonden. Daarnaast moet hij het leger uitgegooid worden (na celstraf) wegens complete incompetentie.
als je dit al wijs vindt, snap ik je signature; bekrompen, denkt het alleen te snappen wanneer je plaatjes ziet en er op kan klikken.quote:
Officieel?quote:Op maandag 28 november 2005 03:48 schreef Dagonet het volgende:
[...]
Zouden zulke situaties in Nederland ook voorkomen?
Nederland is veel te koud voor dergelijke uniformen maar vuistgevechten worden wel degenlijk geoefend ... en soms gaat het misquote:
Oh, maar het gaat wel vaker mis bij ontgroenigen in NL, alleen hoor je daar nauwelijks over. Tenzij er iemand overlijdt.quote:
Hehe, kent een verhaal met juridische gevolgen dus niet voor posting vatbaar.quote:Op dinsdag 29 november 2005 01:38 schreef sizzler het volgende:
[..]
Oh, maar het gaat wel vaker mis bij ontgroenigen in NL, alleen hoor je daar nauwelijks over. Tenzij er iemand overlijdt.
In oorlogtijd gaat het er ook altijd heel netjes aan toe.quote:Op dinsdag 29 november 2005 00:56 schreef rutger05 het volgende:
Volgens mij moet je ook niet goed snik zijn als je je zoiets laat welgevallen. Dom kuddegedrag. Het is mij ook niet duidelijk waarom deze mannen naakt moesten vechten. Ik neem in elk geval aan dat deze officier (of onderofficier) die de rekruut bewusteloos heeft geschopt voor de krijgsraad komt en waarschijnlijk aan een burgermansbestaan kan beginnen.
Ik ken vele verhalen die niet direct postbaar zijn. 't Enige opzienbarende aan dit verhaal is dat het toevallig met videobeelden en al is uitgelekt. Dit soort dingen komen ook in Nederland heel veel voor.'t Zegt veel over de mentale toestand van degenen die zich geroepen voelen om de wapenen ter hand te nemen...quote:Op dinsdag 29 november 2005 01:45 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Hehe, kent een verhaal met juridische gevolgen dus niet voor posting vatbaar.
Ik zie niet in hoe het laten vechten van twee mannen in hun blote kont (de rest staat er trouwens ook in adamskostuum bij) kan bijdragen aan het vechten in een oorlogssituatie. Het lijkt mij meer te gaan om een debiel ontgroeningritueel. Volgens mij moet je wel een zeer gering gevoel van eigenwaarde hebben om je aan zo'n ontgroeningritueel te onderwerpen. Het kan best zo zijn dat een vernederend ontgroeningritueel bijdraagt aan een hechte groepsvorming, maar ik zou persoonlijk mijn portie dan aan Fikkie geven.quote:Op dinsdag 29 november 2005 01:49 schreef wonko het volgende:
[..]
In oorlogtijd gaat het er ook altijd heel netjes aan toe.
Die mannen worden voorbereid om onder alle omstandigheden alles te geven bij een gevecht en zich niet te laten afleiden door futiliteiten. Dat men hier te ver is gegaan is duidelijk maar dan doel ik op de actie van de onderofficier.
Met een man pakken los je dit echt niet op.quote:Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Eerste jaar van luchtmobiel waren ongelooflijke mietjes
Ze gingen al onderuit wanneer je ze injectie moest geven
[..]
Wat schokkend is zijn de stroomdraden op de zak, de cultuur van intimidatie en geweld die in het Britse leger nog steeds heerst en het feit dat er nog steeds niets aan gedaan wordt. Dit is geen op zichzelf staand feit.
Ik mag hopen dat de onderofficier voor de rechter gesleept wordt, dit is niet te billijken, dit is geen blessure opgelopen tijdens een training maar doelbewust iemand verwonden. Daarnaast moet hij het leger uitgegooid worden (na celstraf) wegens complete incompetentie.
ja het gebeurt wel hoor, zijn wel is rechtzaken over.quote:Op dinsdag 29 november 2005 01:38 schreef sizzler het volgende:
[..]
Oh, maar het gaat wel vaker mis bij ontgroenigen in NL, alleen hoor je daar nauwelijks over. Tenzij er iemand overlijdt.
Soldaten worden dus opgeleid een Irakees een aai over de bol te geven. Oorlog is een door de staat gelegaliseerde vorm van massamoord.quote:Op dinsdag 29 november 2005 05:07 schreef sp3c het volgende:
1. soldaten worden niet opgeleid om te moorden
2. de creme de la creme van de Nederlandse jeugd zit bij de luchtmacht
ook bij de engelsen
exact, niet door hem te vermoordenquote:Op dinsdag 29 november 2005 05:28 schreef Megumi het volgende:
Klopt en die verdedig je door je tegenstander uit te schakelen.
of omdat de spulletjes van de luchtmacht ingewikkelder te bedienen zijn dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn maar jij bent de expert hier natuurlijkquote:Op dinsdag 29 november 2005 05:26 schreef Megumi het volgende:
En dat de luchtmacht belangrijk is is verklaarbaar. Want moorden vanuit de lucht is makkelijker bespaart de piloot trauma's want die ziet niet wat er op de grond gebeurd. Wat weer bespaart in de nazorg en dergelijke.
Mensen zijn niet gemaakt om te doden. Zeker niet van man tot man. Dus de oplossing is de afstand tussen de gedode en diegene die dood groter maken. Op een knop drukken en dan op 100 km een paar miljoen man doden zullen de meesten zonder problemen doen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 05:32 schreef sp3c het volgende:
[..]
exact, niet door hem te vermoorden
[..]
of omdat de spulletjes van de luchtmacht ingewikkelder te bedienen zijn dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn maar jij bent de expert hier natuurlijk
quote:Op dinsdag 29 november 2005 05:35 schreef Megumi het volgende:
De Amerikaanse burgeroorlog en de tweede wereldoorlog werden gewonnen omdat de vijand op alle fronten werd aangevallen. En daarbij werd de burgerbevolking niet ontzien. En terecht wat in de oorlog met Irak zitten daaronder de grootste tegenstanders. Dat wil niet zeggen dat het goed is om vrouwen en kinderen aan te pakken. Maar als je de oorlog daarmee kan winnen en snel. Zeker een aanrader. Een goed generaal is als een slechtvalk die zijn prooi pakt en dood en snel weer weg is. En daar zijn de door politici geleide legers niet goed meer in.
lijkt me meer een gevalletje voor de psychiaterquote:Op dinsdag 29 november 2005 05:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Mensen zijn niet gemaakt om te doden. Zeker niet van man tot man. Dus de oplossing is de afstand tussen de gedode en diegene die dood groter maken. Op een knop drukken en dan op 100 km een paar miljoen man doden zullen de meesten zonder problemen doen.
Nee hoor is wetenschapellijk aangetoont. En er zijn zelfs plannen om de mens geheel van het slachtveld te verbannen. En dat de top van de Nederlandse jougd bij de luchtmacht zit is alleen maar triest. Want de mensen die nu nog oorlog voeren en daar miljarden aan uitgeven. Terwijl er een heel continent op sterven ligt. Die moeten eens naar een psychiater.quote:Op dinsdag 29 november 2005 05:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
[..]
lijkt me meer een gevalletje voor de psychiater
terug naar de Britse mariniers dan maar want aan deze onzin ga ik mijn tijd niet verspillen hoor
En daarom ben jij geen marinier maar zit je opgebakken stamppot te eten achter de geraniums.quote:Op dinsdag 29 november 2005 02:07 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Ik zie niet in hoe het laten vechten van twee mannen in hun blote kont (de rest staat er trouwens ook in adamskostuum bij) kan bijdragen aan het vechten in een oorlogssituatie. Het lijkt mij meer te gaan om een debiel ontgroeningritueel. Volgens mij moet je wel een zeer gering gevoel van eigenwaarde hebben om je aan zo'n ontgroeningritueel te onderwerpen. Het kan best zo zijn dat een vernederend ontgroeningritueel bijdraagt aan een hechte groepsvorming, maar ik zou persoonlijk mijn portie dan aan Fikkie geven.
Leg dan even uit wat dat vechten in je blootje bijdraagt behalve dat het gewoon geil is?quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:29 schreef wonko het volgende:
[..]
En daarom ben jij geen marinier maar zit je opgebakken stamppot te eten achter de geraniums.
in Nederland doen we niet aan dat soort onzin daar moet je brits voor zijn (maar dan kan het ook echt overal vooral op vakantie)quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:10 schreef SCH het volgende:
Ik overweeg sinds het zien van het filmpje ook in het leger te gaan![]()
Wat een heerlijkheid: lekker als mannen onderling in je blootje met elkaar stoeien, wat een heerlijke openheid en lichamelijkheid - lekker aan elkaar zitten, elkaars lichaam ontdekken en je durven open stellen voor de ander op alle mogelijke manieren
quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:10 schreef SCH het volgende:
Wat een heerlijkheid: lekker als mannen onderling in je blootje met elkaar stoeien, wat een heerlijke openheid en lichamelijkheid - lekker aan elkaar zitten, elkaars lichaam ontdekken en je durven open stellen voor de ander op alle mogelijke manieren
Deze "new age"achtige beschrijving van homoseksualiteit bezorgt zelfs mij spontane rillingen. Als ik het zou zo zien of beleven, had ik liever een wijf gepakt, alleen al om dergelijke stereotyperingen te ontkomen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:10 schreef SCH het volgende:
door dit soort praktijken hebben ze toch een wrede moraal. En dat zijn mensen die de vrede moeten bewaren en zich ook tussen burgers moeten begeven. Het is alsof je een wilde hond loslaat in een klas kinderen om de rat die in de hoek zit te pakken te krijgen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:05 schreef Sapientiea het volgende:
Hmm deze mensen worden getrained om mensen te doden met wapens en met de hand, maar als ze een keer KO worden getrapt dan breek de hel los.....
Het zijn toch geen mietjes, de volgende keer let die gast echt wel op als er een soort gelijke situatie plaatsvind. Desalniettemin is het wel erg zwak om iemand te trappen als hij je niet ziet.
In mijn opinie moet het leger helemaal niet de vrede bepalen die moeten de vijand afslchten en zorgen dat ze winnen. Een leger is getraind om te doden en te veroveren, eigenlijk zouden ze de "vrede bewaking" moeten overlaten aan mensen die daarvoor alleen getraind worden.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:10 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
door dit soort praktijken hebben ze toch een wrede moraal. En dat zijn mensen die de vrede moeten bewaren en zich ook tussen burgers moeten begeven. Het is alsof je een wilde hond loslaat in een klas kinderen om de rat die in de hoek zit te pakken te krijgen.
En waar eindigt dé vijand en begint de burgerbevolking?quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:46 schreef Sapientiea het volgende:
[..]
In mijn opinie moet het leger helemaal niet de vrede bepalen die moeten de vijand afslchten en zorgen dat ze winnen. Een leger is getraind om te doden en te veroveren, eigenlijk zouden ze de "vrede bewaking" moeten overlaten aan mensen die daarvoor alleen getraind worden.
Dat lijkt me duidelijk. De vijand eindigd wanneer die is overwonnen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:56 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En waar eindigt dé vijand en begint de burgerbevolking?
Ja dat bedoelde ik. Het lijkt me aannemelijk dat militairen die dergelijke vernederingen moeten ondergaan eerder geneigd zullen zijn tot wreedheden bij krijgsgevangenen en burgers.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:59 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Dat lijkt me duidelijk. De vijand eindigd wanneer die is overwonnen.
Maar ik neem aan dat je doelt op vergrijpen van militairen tegen burgers. Dat gebeurd altijd en overal kan ik je vertellen. Onschuldig of schuldig.
Een goed en vakkundig militair respecteerd de wetten aangaande het militair zijn en richt geen onnodige schade aan aan burgerdoelen of letsel aan onschuldige burgers. Dit is een vuistregel al geef ik toe dat die niet altijd worden gerespecteerd.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:06 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Ja dat bedoelde ik. Het lijkt me aannemelijk dat militairen die dergelijke vernederingen moeten ondergaan eerder geneigd zullen zijn tot wreedheden bij krijgsgevangenen en burgers.
Tuurlijk. Ontgroeningen zijn in zoverre goed dat het de groepsband bijv. versterkt. Maar is het een normale ontgroening als iemand bewusteloos geslagen wordt als hij weigert te vechten?quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:10 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Een goed en vakkundig militair respecteerd de wetten aangaande het militair zijn en richt geen onnodige schade aan aan burgerdoelen of letsel aan onschuldige burgers. Dit is een vuistregel al geef ik toe dat die niet altijd worden gerespecteerd.
Dat er een verband bestaat tussen de ontgroeningen en het onnodig wreed behandelen van burgers lijkt mij niet bewezen.
Ontgroeningen horen bij het militaire leventje welke totaal anders is dan de burgermaatschappij.
Die trap van die onderofficier was echt onnodig. Dit schreef ik eerder ook al. Verder mag hij wmb een sanctie tegemoet zien bv in de vorm van degradatie tot soldaat plus een geldboete.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:19 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Tuurlijk. Ontgroeningen zijn in zoverre goed dat het de groepsband bijv. versterkt. Maar is het een normale ontgroening als iemand bewusteloos geslagen wordt als hij weigert te vechten?
In de essentie is het de overwinnaar die altijd gelijk heeft. Het is best te beargumenteren dat de bombardementen op de duitse steden in WOII op zich geen militair doel diende. En een hoop onschuldigen het leven heeft gekost. Maar als de overwinaar zijn de Engelsen en de Amerikanen nooit vervolgd.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:10 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Een goed en vakkundig militair respecteerd de wetten aangaande het militair zijn en richt geen onnodige schade aan aan burgerdoelen of letsel aan onschuldige burgers. Dit is een vuistregel al geef ik toe dat die niet altijd worden gerespecteerd.
Dat er een verband bestaat tussen de ontgroeningen en het onnodig wreed behandelen van burgers lijkt mij niet bewezen.
Ontgroeningen horen bij het militaire leventje welke totaal anders is dan de burgermaatschappij.
En idem andersom wanneer de Duitsers de oorlog hadden gewonnen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:18 schreef Megumi het volgende:
[..]
In de essentie is het de overwinnaar die altijd gelijk heeft. Het is best te beargumenteren dat de bombardementen op de duitse steden in WOII op zich geen militair doel diende. En een hoop onschuldigen het leven heeft gekost. Maar als de overwinaar zijn de Engelsen en de Amerikanen nooit vervolgd.
New age-achtige beschrijving???? Ik beschrijf wat ik zie in het filmpje en vind het echt hilarisch dat die zogenaamde stoere kerels op deze manier met hun seksualiteit stoeienquote:Op dinsdag 29 november 2005 11:27 schreef Tarak het volgende:
[..]
Deze "new age"achtige beschrijving van homoseksualiteit bezorgt zelfs mij spontane rillingen. Als ik het zou zo zien of beleven, had ik liever een wijf gepakt, alleen al om dergelijke stereotyperingen te ontkomen.Voor de duidelijkheid, niet iedere flikker heeft zulke "mietjesgevoelens".
http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/42591quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:39 schreef Demophon het volgende:
Gezien de reakties van sommigen dreigt dit weer een bash-topic te worden...
Zo van, slechte Britten, wij Nederlanders doen zoiets niet want wij zijn moreel beter![]()
Om een antwoord te geven op de vraag van Dagonet: natuurlijk zullen er ook wel mishandelingen en ontgroeningspraktijken voorkomen in het Nederlandse leger!
Die hele situatie uit het filmpje is toch potsierlijk. Als dat in het leger gebeurt, dan kun je daar toch alleen maar heeeeeel hard om lachen.quote:Op dinsdag 29 november 2005 12:44 schreef Gunner het volgende:
Bij het zien van het filmpje zag ik de omstanders er ook naakt om heen staan. Het is dus niet een of ander vernederend spelletje.
Voor de rest is de topic start erg generaliserend; alsof elke officier daar in de UK iemand bewusteloos geslagen. Ontgroeningen van studenten is meerdere malen erger, als je niet tegen een beetje fysieke actie kan moet je niet bij de Marines gaan.
Voor de rest wil ik niet zeggen dat ik het goedkeur dat iemand bewusteloos wordt geslagen
Precies!quote:Op dinsdag 29 november 2005 15:49 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
En idem andersom wanneer de Duitsers de oorlog hadden gewonnen.
waar haal je die onzin in godsnaam vandaan?quote:Op dinsdag 29 november 2005 22:06 schreef Megumi het volgende:
Een goed generaal negeert de bevelen van politici waneer die de overwinng in de weg staan.
Sun Tzu!quote:Op woensdag 30 november 2005 02:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
waar haal je die onzin in godsnaam vandaan?
Hey, don´t shoot the pianoplayer messenger.quote:Op woensdag 30 november 2005 04:11 schreef sp3c het volgende:
dat verklaard wel het een en ander ja ... ik wil hier geen harten breken ofzo maar de heer Tzu is al enige tijd dood, een beetje te pas en te onpas de goede man zitten quoten komt dus in sommige gevallen nogal vreemd over.
termen als Blitzkrieg, Air Power en expeditionair optreden kijkt de man vreemd op dan kun je beter von clausewitz zijn herspenspinsels lezen want dat is een stuk relevanter.
het leger bestaat bij de gratie van de politici, een goed generaal (generaal Spoor bv) negeert geen bevelen maar overtuigd de politici ervan dat die niet goed zijn
face it, oorlogsvoering is nogal veranderd sinds Sun Tzu zijn gloriedagen toen hoefde je idd geen rekening te houden met de burgerbevolking want als je eenmaal gewonnen had dan was hun land jouw land en moesten ze blij zijn met de nieuwe baas dat is tegenwoordig wel anders, oorlogen worden gevoerd om politieke doelen (servische paramilities weg uit kosovo bv) en een beetje lukraak je eigen volk bombarderen na een vijandelijke aanval zal zelfs Sun Tzu wat huiverig voor zijn geweest.
en Britse mariniers bestonden toen ook nog niet
het was eigenlijk gericht tegen Megumi die in 90% van zijn/haar posts over Sun Tzu begint te mieren of dit nu relevant is of nietquote:Op donderdag 1 december 2005 01:29 schreef Overlast het volgende:
[..]
Hey, don´t shoot the pianoplayer messenger.
mjaaaaaaa misschien wel misschien niet, feit is wel dat het gebied wat Sharon veroverd heeft gewoon weer teruggegeven is zonder er echt iets voor terug te krijgen (Sinai toch?) ... daar zijn wel mensen voor doodgegaan, dan vraag je je toch af of het een goed plan was om die orders te negeren tenzij hij gelijk doorgereden was naar Cairoquote:Sun tzu is in veel opzichten achterhaald, maar hij heeft wel wat interessante dingen opgeschreven. Mijn voorbeeld van de Israelische generaal illustreert dat sommige van Sun Tzu zijn aanbevelingen misschien helemaal niet zo ouderwets zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |