abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 november 2005 @ 03:48:21 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32637024
In het VK is een videoband opgedoken van een vechtpartij tussen mariniers. Op de band, gemaakt in mei dit jaar, is te zien hoe een naakte rekruut gedwongen wordt met een andere rekruut te vechten bij wijze van initiatie.

Toen de rekruut protesteerde werd hij daarop door een collega geschopt en geslagen tot hij bewusteloos op de grond lag.

Aan de ontgroening deden twaalf rekruten mee die net hun training van 32 weken erop hadden zitten.

Het Britse ministerie van defensie neemt de zaak hoog op en heeft een diepgravend onderzoek opgestart.

Bron: Sky

Een andere bron gaat wat verder:
De vechtpartij werd door onderofficieren opgezet, nadat er eerst met enige bescherming werd gevochten eisten zij dat de handschoenen af moesten. Op het daaropvolgende protest werd de rekruut onder andere in het gezicht geschopt.
Degene die dit filmde noemt dit slechts het topje van de ijsberg, blijkbaar is het bij de opleiding de normaalste zaak van de wereld om naakt door doornstruiken te moeten kruipen, stroomschokken op de zak te krijgen en uit hoge ramen te moeten springen met af en toe een gebroken been tot gevolg.

Dit soort gedrag wordt ook wel gezien als een van de aanleidingen tot het mishandelen van gevangenen door Britse militairen in een kamp ten zuiden van Basra in Irak.

Het Britse leger ligt al langer onder vuur wegens het te laks optreden hiertegen, in maart dit jaar veroordeelde een parlementair rapport ze al en in september dook er ook een videoband op van mishandeling en in een kazerne in Surrey zijn tussen 1995 en 2002 4 soldaten gestorven aan schotwonden. Hoewel de familie intimidatie vermoedt zeggen de officiele rapporten dat het hier om zelfmoord gaat.

Een van de soldaten werd aangetroffen met 5 kogels in z'n lichaam...
Bron

Dat je van je soldaten enige weerbaarheid verwacht, prima. Dat je bij mariniers en commando's erg ver gaat, kan ik nog inkomen maar dit is toch wel té ver.

Zouden zulke situaties in Nederland ook voorkomen?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_32637418
hersenloos volk
Free people own guns! Slaves do not!
pi_32637437
Die ene gast krijgt in dat filmpje een schop voor zijn strot en valt levensloos neer (dood??)
Das wel een beetje cru zou je zo zeggen.
Aan de andere kant daarentegen, als je in de handen van de vijand valt wordt je nog wel veel slechter behandeld.

Nu kunnen ze nog altijd tegen BinLaden zeggen wanneer ze gemarteld zijn door zijn escaders dat hun eigen werkgever het nog altijd beter kan.

Leren accepteren noemen ze zoiets denk ik.
pi_32637450
Idioten.
pi_32637519
valt nogal mee eerlijk gezegd...

ze zijn naakt -> hoort bij ontgroeningen

voor de rest spelen ze een beetje een spel met rubberen palen om hun armen.

Die ene krijgt een trap ja, nou ja zal wel meevallen uiteindelijk.
pi_32637623
quote:
Op maandag 28 november 2005 07:15 schreef maertz het volgende:
valt nogal mee eerlijk gezegd...

ze zijn naakt -> hoort bij ontgroeningen

voor de rest spelen ze een beetje een spel met rubberen palen om hun armen.

Die ene krijgt een trap ja, nou ja zal wel meevallen uiteindelijk.
Het is maar wat je van huis uit gewend bent, natuurlijk.

pi_32638652
in Rusland kennen ze er ook wat van
  † In Memoriam † maandag 28 november 2005 @ 09:51:50 #9
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_32638831
quote:
Op maandag 28 november 2005 04:04 schreef Monidique het volgende:
Video.
WARNING: THIS FILM CONTAINS SCENES OF VIOLENCE AND NUDITY.

Anyhoe, met dit
quote:
Op maandag 28 november 2005 03:48 schreef Dagonet het volgende:

Dit soort gedrag wordt ook wel gezien als een van de aanleidingen tot het mishandelen van gevangenen door Britse militairen in een kamp ten zuiden van Basra in Irak.
ben ik het eens. Een wrede soldaat is een goede soldaat is ongeveer de gedachte. Hoe minder aarzeling de trekker over te halen hoe beter.
pi_32643255
Ik heb het filmpje gezien op het journaal en ze slaan elkaar niet kapot hoor. Ze vechten met matten om hun armen en daarmee raak je elkaar bij lange na niet zo hard als met de blote vuist. Dat ze elkaar kapot slaan is dus overdreven en gewoon onzin.

Wel is het zo dat die onderofficier er gewoon eentje neerschopte toen ze niet met blote vuisten met elkaar wilden vechten. Je mag er vanuit gaan dat dit soort gedrag door de Britten flink wordt veroordeeld.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 28 november 2005 @ 13:23:40 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32643308
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:21 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ik heb het filmpje gezien op het journaal en ze slaan elkaar niet kapot hoor. Ze vechten met matten om hun armen en daarmee raak je elkaar bij lange na niet zo hard als met de blote vuist. Dat ze elkaar kapot slaan is dus overdreven en gewoon onzin.
Je hebt gelijk, ik zal slaan even door schoppen vervangen.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_32643374
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:23 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Je hebt gelijk, ik zal slaan even door schoppen vervangen.
Dan klopt het nog niet, want de onderofficier schopte er eentje neer, niet de mariniers onderling die met elkaar moesten vechten.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  maandag 28 november 2005 @ 13:45:50 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32643894
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:26 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dan klopt het nog niet, want de onderofficier schopte er eentje neer, niet de mariniers onderling die met elkaar moesten vechten.
De onderofficier van de... landmacht? luchtmacht? Of wacht, was het misschien toch ook een marinier?
En lees de rest, dit is geen exces maar schering en inslag in het VK
pi_32643925
quote:
Op maandag 28 november 2005 13:45 schreef Dagonet het volgende:

[..]

De onderofficier van de... landmacht? luchtmacht? Of wacht, was het misschien toch ook een marinier?
En lees de rest, dit is geen exces maar schering en inslag in het VK
Een onderofficier is ten tijde van de ontgroening de meerdere en hij schopte de marinier tegen de grond. Het was niet zo dat de mariniers die bezig waren met hun ontgroening elkaar tot moes sloegen.
  Moderator maandag 28 november 2005 @ 14:29:29 #15
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32645014
ja ik ben er ook niet zo van onder de indruk hoor tot op het moment dat 1 van die gasten die andere in zijn gezicht schopt met schoenen aan natuurlijk dat vond ik wel een beetje 'vreemd'

In Nederland oefen je ook gewoon vuistgevechten dat gaat er op dezelfde manier aan toe ... alleen ben je dan meestal niet naakt (en wordt je niet in je gezicht geschopt door de baas)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  maandag 28 november 2005 @ 14:31:24 #16
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_32645063
Ach ja, wat zal ik zeggen? Ik vind het filmpje wel meevallen. Dat er een idioot is die een rake trap geeft vind men overal, ook in de civiele maatschappij.
Verder hebben we het over de Britse Mariniers, en dat zijn zeker geen doetjes. Door harde training en ervaringen staan zij hoog bovenaan als het aankomt op incasseringsvermogen.

En dit gebeurd in vrijwel elk leger en elke eenheid.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  maandag 28 november 2005 @ 14:35:11 #17
110987 ErwinRommel
pi_32645173
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:29 schreef sp3c het volgende:
ja ik ben er ook niet zo van onder de indruk hoor tot op het moment dat 1 van die gasten die andere in zijn gezicht schopt met schoenen aan natuurlijk dat vond ik wel een beetje 'vreemd'

In Nederland oefen je ook gewoon vuistgevechten dat gaat er op dezelfde manier aan toe ... alleen ben je dan meestal niet naakt (en wordt je niet in je gezicht geschopt door de baas)
Idd.
In de beginjaren bij Luchtmobiel hadden we de zgn. MZV. Dat betekend Militaire Zelf Verdediging.
Met groen overal aan en kisten aan en knuppels in de handen of andere voorwerpen zoals dummy wapens van hout tegen elkaar vechten. ja dan krijg je wel eens een zware kist tegen je kaken of andere delen.

Ik vind de hele ophef dan ook niet terecht doordat brave burgers dit dan als "schokkend" vinden.
Ja, die onder-officier ging in de fout en zal na deze ophef ook wel enigzins zijn geschrokken.
  maandag 28 november 2005 @ 14:42:45 #18
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_32645356
joint the army travel around meet intressting people and kill them
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  Moderator maandag 28 november 2005 @ 14:43:36 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32645376
geschrokken?

hij zal inmiddels wel ontslagen zijn!
  maandag 28 november 2005 @ 14:48:49 #20
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_32645492
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:35 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Idd.
In de beginjaren bij Luchtmobiel hadden we de zgn. MZV. Dat betekend Militaire Zelf Verdediging.
Met groen overal aan en kisten aan en knuppels in de handen of andere voorwerpen zoals dummy wapens van hout tegen elkaar vechten. ja dan krijg je wel eens een zware kist tegen je kaken of andere delen.
Eerste jaar van luchtmobiel waren ongelooflijke mietjes
Ze gingen al onderuit wanneer je ze injectie moest geven
quote:
Ik vind de hele ophef dan ook niet terecht doordat brave burgers dit dan als "schokkend" vinden.
Ja, die onder-officier ging in de fout en zal na deze ophef ook wel enigzins zijn geschrokken.
Wat schokkend is zijn de stroomdraden op de zak, de cultuur van intimidatie en geweld die in het Britse leger nog steeds heerst en het feit dat er nog steeds niets aan gedaan wordt. Dit is geen op zichzelf staand feit.

Ik mag hopen dat de onderofficier voor de rechter gesleept wordt, dit is niet te billijken, dit is geen blessure opgelopen tijdens een training maar doelbewust iemand verwonden. Daarnaast moet hij het leger uitgegooid worden (na celstraf) wegens complete incompetentie.
  maandag 28 november 2005 @ 15:03:53 #21
110987 ErwinRommel
pi_32645883
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Dagonet het volgende:

[..]

[..]

Wat schokkend is zijn de stroomdraden op de zak, de cultuur van intimidatie en geweld die in het Britse leger nog steeds heerst en het feit dat er nog steeds niets aan gedaan wordt. Dit is geen op zichzelf staand feit.

Ik mag hopen dat de onderofficier voor de rechter gesleept wordt, dit is niet te billijken, dit is geen blessure opgelopen tijdens een training maar doelbewust iemand verwonden. Daarnaast moet hij het leger uitgegooid worden (na celstraf) wegens complete incompetentie.
De angst voor de ziekenbroeder
Ja, dat geef ik toe. De angst om echter wat rake klappen op te vangen was in elk geval minder

Stroomdraden op de zak vind ik geen ontgroening meer. Mee eens. Eveneens doelbewust verwonden.

Toch is de militaire cultuur geheel anders met eigen gebruiken en normen en waarden. Dat het er hard aan toegaat lijkt evident aan de beroepskeuze, met name in het Britse leger waar ik zelf overigens zeer goede ervaringen mee heb.
  Moderator maandag 28 november 2005 @ 15:24:16 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32646412
ja maar deze gast zal toch wel echt ontslagen moeten worden hoor, als ik wakker zou worden als slachtoffer zijnde zou ik hem zelf het hospitaal in werken en dat lijkt me toch niet de bedoeling van ontgroeningen
pi_32659508
Je bent marinier of je bent het niet natuurlijk

1 ding keur ik wel af en dat is die laatste genade klap die te onverwacht aan kwam, zo kan je iemand goed blesseren(dus niet door de klap zelf, maar het onverwachte is gevaarlijk).
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32659718
Het leger
pi_32660872
Ik weet niet van welke planeet jullie komen, maar op aarde zijn er teveel idioten en daar moeten wij ons tegen beschermen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32661035
Je moet wel een beetje gaar in je hoofd zijn om in het leger te gaan, dus hier kijk ik niet raar van op.
..cuz if you go platinum, it's got nothing to do with luck
it just means that a million people are stupid as fuck
pi_32661156
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:27 schreef happus het volgende:

[..]

dat zijn wijze woorden
als je dit al wijs vindt, snap ik je signature; bekrompen, denkt het alleen te snappen wanneer je plaatjes ziet en er op kan klikken.
pi_32661184
happus is bezig met zijn 'posting spree', niet al te serieus nemen.
pi_32661223
keej dan, je hebt trouwens een droge tekst boven je plaatje
pi_32661242
Ach.

Er wordt wel vaker gevochten. In de kroeg, op straat, in de ring, op het voetbalveld, op dorpsfeesten, met de buren, studentjes, gabbers, Marokkanen, Friezen.

Zo ook in het Britse leger.
The gum you like, is coming back in style.
pi_32661246
quote:
Op maandag 28 november 2005 03:48 schreef Dagonet het volgende:
[...]

Zouden zulke situaties in Nederland ook voorkomen?
Officieel?

Nee.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 29 november 2005 @ 00:43:30 #32
97745 Thorical
finding a way
pi_32661430
Ik zal wel de enige zijn die vind dat ze het binnen dat corps zelf moeten oplossen.
Niet lopen zeiken als die jongen er niets aan overgehouden heeft en dat stuk onderoficier mag van mij een halfjaar de latrine poetsen met een tandenborstel en daarna is het over.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 00:49:15 #33
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32661536
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:35 schreef sizzler het volgende:

[..]

Officieel?

Nee.
Nederland is veel te koud voor dergelijke uniformen maar vuistgevechten worden wel degenlijk geoefend ... en soms gaat het mis

er zal wel een verhaal achter zitten want het lijkt me niet dat zo iemand je zonder reden in je gezicht schopt
pi_32661684
Volgens mij moet je ook niet goed snik zijn als je je zoiets laat welgevallen. Dom kuddegedrag. Het is mij ook niet duidelijk waarom deze mannen naakt moesten vechten. Ik neem in elk geval aan dat deze officier (of onderofficier) die de rekruut bewusteloos heeft geschopt voor de krijgsraad komt en waarschijnlijk aan een burgermansbestaan kan beginnen.
pi_32662373
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:49 schreef sp3c het volgende:

[..]
Oh, maar het gaat wel vaker mis bij ontgroenigen in NL, alleen hoor je daar nauwelijks over. Tenzij er iemand overlijdt.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
  dinsdag 29 november 2005 @ 01:45:31 #36
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_32662438
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 01:38 schreef sizzler het volgende:

[..]

Oh, maar het gaat wel vaker mis bij ontgroenigen in NL, alleen hoor je daar nauwelijks over. Tenzij er iemand overlijdt.
Hehe, kent een verhaal met juridische gevolgen dus niet voor posting vatbaar.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_32662462
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 00:56 schreef rutger05 het volgende:
Volgens mij moet je ook niet goed snik zijn als je je zoiets laat welgevallen. Dom kuddegedrag. Het is mij ook niet duidelijk waarom deze mannen naakt moesten vechten. Ik neem in elk geval aan dat deze officier (of onderofficier) die de rekruut bewusteloos heeft geschopt voor de krijgsraad komt en waarschijnlijk aan een burgermansbestaan kan beginnen.
In oorlogtijd gaat het er ook altijd heel netjes aan toe.
Die mannen worden voorbereid om onder alle omstandigheden alles te geven bij een gevecht en zich niet te laten afleiden door futiliteiten. Dat men hier te ver is gegaan is duidelijk maar dan doel ik op de actie van de onderofficier.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_32662561
niet

[ Bericht 89% gewijzigd door sp3c op 29-11-2005 04:23:06 ]
Nothing to see here, carry on
pi_32662580
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 01:45 schreef Pracissor het volgende:

[..]

Hehe, kent een verhaal met juridische gevolgen dus niet voor posting vatbaar.
Ik ken vele verhalen die niet direct postbaar zijn. 't Enige opzienbarende aan dit verhaal is dat het toevallig met videobeelden en al is uitgelekt. Dit soort dingen komen ook in Nederland heel veel voor.'t Zegt veel over de mentale toestand van degenen die zich geroepen voelen om de wapenen ter hand te nemen...
Op zondag 10 december 2006 01:47 schreef -Angelus- het volgende:
Uitgezonderd van deelname aan dit topic zijn de volgende personen: Lord_Vetinari, Zyggie, Sack_Blabbath, arneaux en Mwanatabu.
pi_32662612
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 01:49 schreef wonko het volgende:

[..]

In oorlogtijd gaat het er ook altijd heel netjes aan toe.
Die mannen worden voorbereid om onder alle omstandigheden alles te geven bij een gevecht en zich niet te laten afleiden door futiliteiten. Dat men hier te ver is gegaan is duidelijk maar dan doel ik op de actie van de onderofficier.
Ik zie niet in hoe het laten vechten van twee mannen in hun blote kont (de rest staat er trouwens ook in adamskostuum bij) kan bijdragen aan het vechten in een oorlogssituatie. Het lijkt mij meer te gaan om een debiel ontgroeningritueel. Volgens mij moet je wel een zeer gering gevoel van eigenwaarde hebben om je aan zo'n ontgroeningritueel te onderwerpen. Het kan best zo zijn dat een vernederend ontgroeningritueel bijdraagt aan een hechte groepsvorming, maar ik zou persoonlijk mijn portie dan aan Fikkie geven.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 04:27:39 #41
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663251
ja och, ontgroeningsrituelen zijn per definitie flauw, iedereen doet het dus jij ook, dat heeft weinig met je eigenwaarde te maken.

je kunt overigens niet ontslagen voor het weigeren eraan deel te nemen het is allemaal vrijwillig, alleen verwacht je niet dat de een of andere lul met een superioriteitswaan (en kleren) je in je gezicht begint te schoppen
  dinsdag 29 november 2005 @ 04:31:37 #42
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663256
quote:
Op maandag 28 november 2005 14:48 schreef Dagonet het volgende:

[..]

[..]

Met een man pakken los je dit echt niet op.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 04:31:56 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663257
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 01:38 schreef sizzler het volgende:

[..]

ja het gebeurt wel hoor, zijn wel is rechtzaken over.
Denk dan aan een zak over je hoofd en sigaretten uitdrukken op je armen en klappen in je gezicht enzo dat komt geloof ik het meest voor.

absoluut verboden natuurlijk ik zei aan het begin van de imo of hoe het ook het tegenwoordig ook al gelijk dat ze mogen doen wat ze willen met me maar dat niemand mij een zak over mijn hoofd trekt want ik wil gewoon kunnen zien wie wat doet en die persoon krijgt het op een onverwacht moment gewoon terug want als het de teambuilding zou moeten bevorderen wil ik ook meespelen
de verhalen bleken toen wat overdreven te zijn en onze ontgroening bestond uit met volle bepakking in de sloot springen (die was een halve meter diep maar dat zag je niet door al de rotzooi die erop dreef )
  dinsdag 29 november 2005 @ 04:50:27 #44
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32663267
En dit zijn mensen die voor vrede moeten zorgen ..................
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 04:54:02 #45
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663270
ze moeten voor vrede zorgen door de vijand dood te maken ... dus ook als ze in je badkamer binnenvallen terwijl je onder de douche staat
  dinsdag 29 november 2005 @ 04:58:03 #46
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663274
Soldaten zijn opgeleid om te moorden. En denk ook niet dat de creme de la creme van de Nederlandse jeug in het leger zit. En dat zal voor de Engelsen niet veel anders zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 05:01:11 #47
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663278
grootste onzin van vandaag (gister eigenlijk)
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:03:24 #48
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32663283
Waarom is het de grootste onzin dan sp3c?
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 05:07:53 #49
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663290
1. soldaten worden niet opgeleid om te moorden
2. de creme de la creme van de Nederlandse jeugd zit bij de luchtmacht

ook bij de engelsen
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:19:49 #50
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663300
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 05:07 schreef sp3c het volgende:
1. soldaten worden niet opgeleid om te moorden
2. de creme de la creme van de Nederlandse jeugd zit bij de luchtmacht

ook bij de engelsen
Soldaten worden dus opgeleid een Irakees een aai over de bol te geven. Oorlog is een door de staat gelegaliseerde vorm van massamoord.
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:26:33 #51
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663305
En dat de luchtmacht belangrijk is is verklaarbaar. Want moorden vanuit de lucht is makkelijker bespaart de piloot trauma's want die ziet niet wat er op de grond gebeurd. Wat weer bespaart in de nazorg en dergelijke.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 05:26:55 #52
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663306
nee Irakezen komen niet voor in de opleiding afaik of dat moet radicaal veranderd zijn.

je wordt opgeleid om je land te verdedigen.
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:28:23 #53
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663308
Klopt en die verdedig je door je tegenstander uit te schakelen.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 05:32:22 #54
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663315
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 05:28 schreef Megumi het volgende:
Klopt en die verdedig je door je tegenstander uit te schakelen.
exact, niet door hem te vermoorden
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 05:26 schreef Megumi het volgende:
En dat de luchtmacht belangrijk is is verklaarbaar. Want moorden vanuit de lucht is makkelijker bespaart de piloot trauma's want die ziet niet wat er op de grond gebeurd. Wat weer bespaart in de nazorg en dergelijke.
of omdat de spulletjes van de luchtmacht ingewikkelder te bedienen zijn dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn maar jij bent de expert hier natuurlijk
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:35:55 #55
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663318
De Amerikaanse burgeroorlog en de tweede wereldoorlog werden gewonnen omdat de vijand op alle fronten werd aangevallen. En daarbij werd de burgerbevolking niet ontzien. En terecht wat in de oorlog met Irak zitten daaronder de grootste tegenstanders. Dat wil niet zeggen dat het goed is om vrouwen en kinderen aan te pakken. Maar als je de oorlog daarmee kan winnen en snel. Zeker een aanrader. Een goed generaal is als een slechtvalk die zijn prooi pakt en dood en snel weer weg is. En daar zijn de door politici geleide legers niet goed meer in.
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:37:50 #56
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663320
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 05:32 schreef sp3c het volgende:

[..]

exact, niet door hem te vermoorden
[..]

of omdat de spulletjes van de luchtmacht ingewikkelder te bedienen zijn dat zou het natuurlijk ook kunnen zijn maar jij bent de expert hier natuurlijk
Mensen zijn niet gemaakt om te doden. Zeker niet van man tot man. Dus de oplossing is de afstand tussen de gedode en diegene die dood groter maken. Op een knop drukken en dan op 100 km een paar miljoen man doden zullen de meesten zonder problemen doen.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 05:43:41 #57
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663325
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 05:35 schreef Megumi het volgende:
De Amerikaanse burgeroorlog en de tweede wereldoorlog werden gewonnen omdat de vijand op alle fronten werd aangevallen. En daarbij werd de burgerbevolking niet ontzien. En terecht wat in de oorlog met Irak zitten daaronder de grootste tegenstanders. Dat wil niet zeggen dat het goed is om vrouwen en kinderen aan te pakken. Maar als je de oorlog daarmee kan winnen en snel. Zeker een aanrader. Een goed generaal is als een slechtvalk die zijn prooi pakt en dood en snel weer weg is. En daar zijn de door politici geleide legers niet goed meer in.
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 05:37 schreef Megumi het volgende:

[..]

Mensen zijn niet gemaakt om te doden. Zeker niet van man tot man. Dus de oplossing is de afstand tussen de gedode en diegene die dood groter maken. Op een knop drukken en dan op 100 km een paar miljoen man doden zullen de meesten zonder problemen doen.
lijkt me meer een gevalletje voor de psychiater

terug naar de Britse mariniers dan maar want aan deze onzin ga ik mijn tijd niet verspillen hoor
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:48:03 #58
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663327
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 05:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

[..]

lijkt me meer een gevalletje voor de psychiater

terug naar de Britse mariniers dan maar want aan deze onzin ga ik mijn tijd niet verspillen hoor
Nee hoor is wetenschapellijk aangetoont. En er zijn zelfs plannen om de mens geheel van het slachtveld te verbannen. En dat de top van de Nederlandse jougd bij de luchtmacht zit is alleen maar triest. Want de mensen die nu nog oorlog voeren en daar miljarden aan uitgeven. Terwijl er een heel continent op sterven ligt. Die moeten eens naar een psychiater.
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 05:54:03 #59
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32663333
ok je hebt je zegje gedaan ... britse mariniers slaan elkaar in elkaar in grappige kostuums!
  dinsdag 29 november 2005 @ 05:55:15 #60
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32663335

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 29-11-2005 05:59:07 (offtopic) ]
pi_32664163
Ik overweeg sinds het zien van het filmpje ook in het leger te gaan

Wat een heerlijkheid: lekker als mannen onderling in je blootje met elkaar stoeien, wat een heerlijke openheid en lichamelijkheid - lekker aan elkaar zitten, elkaars lichaam ontdekken en je durven open stellen voor de ander op alle mogelijke manieren
pi_32664414
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 02:07 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe het laten vechten van twee mannen in hun blote kont (de rest staat er trouwens ook in adamskostuum bij) kan bijdragen aan het vechten in een oorlogssituatie. Het lijkt mij meer te gaan om een debiel ontgroeningritueel. Volgens mij moet je wel een zeer gering gevoel van eigenwaarde hebben om je aan zo'n ontgroeningritueel te onderwerpen. Het kan best zo zijn dat een vernederend ontgroeningritueel bijdraagt aan een hechte groepsvorming, maar ik zou persoonlijk mijn portie dan aan Fikkie geven.
En daarom ben jij geen marinier maar zit je opgebakken stamppot te eten achter de geraniums.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_32664974
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:29 schreef wonko het volgende:

[..]

En daarom ben jij geen marinier maar zit je opgebakken stamppot te eten achter de geraniums.
Leg dan even uit wat dat vechten in je blootje bijdraagt behalve dat het gewoon geil is?
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 10:07:04 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32665013
het zal wel iets te maken hebben met de befaamde royal marine commando koudweertrainingen ofzo
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:10 schreef SCH het volgende:

Wat een heerlijkheid: lekker als mannen onderling in je blootje met elkaar stoeien, wat een heerlijke openheid en lichamelijkheid - lekker aan elkaar zitten, elkaars lichaam ontdekken en je durven open stellen voor de ander op alle mogelijke manieren
in Nederland doen we niet aan dat soort onzin daar moet je brits voor zijn (maar dan kan het ook echt overal vooral op vakantie)
pi_32665432
Wil je een keer op die manier met mij oefenen sp3c?
  dinsdag 29 november 2005 @ 10:32:11 #66
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_32665534
quote:

dinsdag 29 november 2005 @ 11:27:42 #67
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_32666783
quote:

Deze "new age"achtige beschrijving van homoseksualiteit bezorgt zelfs mij spontane rillingen. Als ik het zou zo zien of beleven, had ik liever een wijf gepakt, alleen al om dergelijke stereotyperingen te ontkomen.

Voor de duidelijkheid, niet iedere flikker heeft zulke "mietjesgevoelens".
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  Moderator dinsdag 29 november 2005 @ 11:57:58 #68
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32667562
sjonge jonge zeg jullie kunnen ook nergens tegen zeg doe maar weer ontopic (jij dus ook ophouden SCH want men kan dr niet tegen)
pi_32667720
Hmm deze mensen worden getrained om mensen te doden met wapens en met de hand, maar als ze een keer KO worden getrapt dan breek de hel los.....

Het zijn toch geen mietjes, de volgende keer let die gast echt wel op als er een soort gelijke situatie plaatsvind. Desalniettemin is het wel erg zwak om iemand te trappen als hij je niet ziet.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:10:17 #70
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32667801
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:05 schreef Sapientiea het volgende:
Hmm deze mensen worden getrained om mensen te doden met wapens en met de hand, maar als ze een keer KO worden getrapt dan breek de hel los.....

Het zijn toch geen mietjes, de volgende keer let die gast echt wel op als er een soort gelijke situatie plaatsvind. Desalniettemin is het wel erg zwak om iemand te trappen als hij je niet ziet.
door dit soort praktijken hebben ze toch een wrede moraal. En dat zijn mensen die de vrede moeten bewaren en zich ook tussen burgers moeten begeven. Het is alsof je een wilde hond loslaat in een klas kinderen om de rat die in de hoek zit te pakken te krijgen.
pi_32668457
Gezien de reakties van sommigen dreigt dit weer een bash-topic te worden...
Zo van, slechte Britten, wij Nederlanders doen zoiets niet want wij zijn moreel beter

Om een antwoord te geven op de vraag van Dagonet: natuurlijk zullen er ook wel mishandelingen en ontgroeningspraktijken voorkomen in het Nederlandse leger!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:44:50 #72
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_32668541
Bij het zien van het filmpje zag ik de omstanders er ook naakt om heen staan. Het is dus niet een of ander vernederend spelletje.

Voor de rest is de topic start erg generaliserend; alsof elke officier daar in de UK iemand bewusteloos geslagen. Ontgroeningen van studenten is meerdere malen erger, als je niet tegen een beetje fysieke actie kan moet je niet bij de Marines gaan.

Voor de rest wil ik niet zeggen dat ik het goedkeur dat iemand bewusteloos wordt geslagen
Where law ends, tyrrany begins.
pi_32668565
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:10 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

door dit soort praktijken hebben ze toch een wrede moraal. En dat zijn mensen die de vrede moeten bewaren en zich ook tussen burgers moeten begeven. Het is alsof je een wilde hond loslaat in een klas kinderen om de rat die in de hoek zit te pakken te krijgen.
In mijn opinie moet het leger helemaal niet de vrede bepalen die moeten de vijand afslchten en zorgen dat ze winnen. Een leger is getraind om te doden en te veroveren, eigenlijk zouden ze de "vrede bewaking" moeten overlaten aan mensen die daarvoor alleen getraind worden.
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:56:15 #74
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32668770
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:46 schreef Sapientiea het volgende:

[..]

In mijn opinie moet het leger helemaal niet de vrede bepalen die moeten de vijand afslchten en zorgen dat ze winnen. Een leger is getraind om te doden en te veroveren, eigenlijk zouden ze de "vrede bewaking" moeten overlaten aan mensen die daarvoor alleen getraind worden.
En waar eindigt dé vijand en begint de burgerbevolking?
  dinsdag 29 november 2005 @ 12:59:49 #75
110987 ErwinRommel
pi_32668853
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:56 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

En waar eindigt dé vijand en begint de burgerbevolking?
Dat lijkt me duidelijk. De vijand eindigd wanneer die is overwonnen.
Maar ik neem aan dat je doelt op vergrijpen van militairen tegen burgers. Dat gebeurd altijd en overal kan ik je vertellen. Onschuldig of schuldig.
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:06:57 #76
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32669039
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:59 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk. De vijand eindigd wanneer die is overwonnen.
Maar ik neem aan dat je doelt op vergrijpen van militairen tegen burgers. Dat gebeurd altijd en overal kan ik je vertellen. Onschuldig of schuldig.
Ja dat bedoelde ik. Het lijkt me aannemelijk dat militairen die dergelijke vernederingen moeten ondergaan eerder geneigd zullen zijn tot wreedheden bij krijgsgevangenen en burgers.
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:10:47 #77
110987 ErwinRommel
pi_32669129
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:06 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Ja dat bedoelde ik. Het lijkt me aannemelijk dat militairen die dergelijke vernederingen moeten ondergaan eerder geneigd zullen zijn tot wreedheden bij krijgsgevangenen en burgers.
Een goed en vakkundig militair respecteerd de wetten aangaande het militair zijn en richt geen onnodige schade aan aan burgerdoelen of letsel aan onschuldige burgers. Dit is een vuistregel al geef ik toe dat die niet altijd worden gerespecteerd.

Dat er een verband bestaat tussen de ontgroeningen en het onnodig wreed behandelen van burgers lijkt mij niet bewezen.
Ontgroeningen horen bij het militaire leventje welke totaal anders is dan de burgermaatschappij.
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:19:33 #78
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_32669341
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:10 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Een goed en vakkundig militair respecteerd de wetten aangaande het militair zijn en richt geen onnodige schade aan aan burgerdoelen of letsel aan onschuldige burgers. Dit is een vuistregel al geef ik toe dat die niet altijd worden gerespecteerd.

Dat er een verband bestaat tussen de ontgroeningen en het onnodig wreed behandelen van burgers lijkt mij niet bewezen.
Ontgroeningen horen bij het militaire leventje welke totaal anders is dan de burgermaatschappij.
Tuurlijk. Ontgroeningen zijn in zoverre goed dat het de groepsband bijv. versterkt. Maar is het een normale ontgroening als iemand bewusteloos geslagen wordt als hij weigert te vechten?
  dinsdag 29 november 2005 @ 13:23:19 #79
110987 ErwinRommel
pi_32669421
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:19 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Tuurlijk. Ontgroeningen zijn in zoverre goed dat het de groepsband bijv. versterkt. Maar is het een normale ontgroening als iemand bewusteloos geslagen wordt als hij weigert te vechten?
Die trap van die onderofficier was echt onnodig. Dit schreef ik eerder ook al. Verder mag hij wmb een sanctie tegemoet zien bv in de vorm van degradatie tot soldaat plus een geldboete.
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:18:55 #80
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32672468
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:10 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

In de essentie is het de overwinnaar die altijd gelijk heeft. Het is best te beargumenteren dat de bombardementen op de duitse steden in WOII op zich geen militair doel diende. En een hoop onschuldigen het leven heeft gekost. Maar als de overwinaar zijn de Engelsen en de Amerikanen nooit vervolgd.
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:49:24 #81
110987 ErwinRommel
pi_32673305
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:18 schreef Megumi het volgende:

[..]

In de essentie is het de overwinnaar die altijd gelijk heeft. Het is best te beargumenteren dat de bombardementen op de duitse steden in WOII op zich geen militair doel diende. En een hoop onschuldigen het leven heeft gekost. Maar als de overwinaar zijn de Engelsen en de Amerikanen nooit vervolgd.
En idem andersom wanneer de Duitsers de oorlog hadden gewonnen.
pi_32673736
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:27 schreef Tarak het volgende:

[..]

Deze "new age"achtige beschrijving van homoseksualiteit bezorgt zelfs mij spontane rillingen. Als ik het zou zo zien of beleven, had ik liever een wijf gepakt, alleen al om dergelijke stereotyperingen te ontkomen.

Voor de duidelijkheid, niet iedere flikker heeft zulke "mietjesgevoelens".
New age-achtige beschrijving???? Ik beschrijf wat ik zie in het filmpje en vind het echt hilarisch dat die zogenaamde stoere kerels op deze manier met hun seksualiteit stoeien
pi_32674092
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:39 schreef Demophon het volgende:
Gezien de reakties van sommigen dreigt dit weer een bash-topic te worden...
Zo van, slechte Britten, wij Nederlanders doen zoiets niet want wij zijn moreel beter

Om een antwoord te geven op de vraag van Dagonet: natuurlijk zullen er ook wel mishandelingen en ontgroeningspraktijken voorkomen in het Nederlandse leger!
http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/42591

Nederlandse militairen aangeklaagd voor mishandeling
Gepost door Bas (DePresident) - Bron: Nieuws.nl
Gepubliceerd: dinsdag 8 juni 2004 @ 18:08
Elf militairen die zouden hebben deelgenomen aan een totaal uit de hand gelopen ontgroening van soldaten op een landmachtkazerne in Oirschot moeten op 21 juni verschijnen voor de militaire kamer van de rechtbank in Arnhem.

De ontgroening vond vorig jaar oktober plaats in de 'De Ruyter de Steveninckkazerne' in Oirschot. De slachtoffers waren drie nieuwe kadetten. Zij zouden tijdens hun ontgroening zijn geslagen en bewerkt met brandende sigaretten. Een aantal verdachten zou eerst ook slachtoffer zijn geweest, maar daarna onder dwang hebben meegedaan aan de mishandelingen.

Alle verdachten zijn geschorst. Zij behoorden tot het 17de bataljon van de Pantser-Infanterie. Hun leeftijd ligt tussen de 18 en 27 jaar en hun rang varieert van soldaat tot korporaal eerste klas. Acht van de elf militairen zijn inmiddels ontslagen uit het leger. ''Dit soort gedrag wordt niet getolereerd'', aldus een voorlichter van de landmacht.

"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_32674152
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 12:44 schreef Gunner het volgende:
Bij het zien van het filmpje zag ik de omstanders er ook naakt om heen staan. Het is dus niet een of ander vernederend spelletje.

Voor de rest is de topic start erg generaliserend; alsof elke officier daar in de UK iemand bewusteloos geslagen. Ontgroeningen van studenten is meerdere malen erger, als je niet tegen een beetje fysieke actie kan moet je niet bij de Marines gaan.

Voor de rest wil ik niet zeggen dat ik het goedkeur dat iemand bewusteloos wordt geslagen
Die hele situatie uit het filmpje is toch potsierlijk. Als dat in het leger gebeurt, dan kun je daar toch alleen maar heeeeeel hard om lachen.
  dinsdag 29 november 2005 @ 22:02:26 #85
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32682196
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:49 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

En idem andersom wanneer de Duitsers de oorlog hadden gewonnen.
Precies!
  dinsdag 29 november 2005 @ 22:06:10 #86
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_32682328
Een goed generaal negeert de bevelen van politici waneer die de overwinng in de weg staan. Heeft een goede inlichtingen dienst. En gebruikt alle middelen die hem of haar tot de beschikking staan om de vijand uit te schakelen. Met een minimum aan kosten en binnen een zo snel mogelijke tijd. En als het kan met een minimum aan slachtoffers des te beter.
  Moderator woensdag 30 november 2005 @ 02:02:33 #87
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32687986
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 22:06 schreef Megumi het volgende:
Een goed generaal negeert de bevelen van politici waneer die de overwinng in de weg staan.
waar haal je die onzin in godsnaam vandaan?
pi_32688239
quote:
Op woensdag 30 november 2005 02:02 schreef sp3c het volgende:

[..]

waar haal je die onzin in godsnaam vandaan?
Sun Tzu!
The art of war
De rest wat hij zegt haalt hij trouwens ook uit Sun Tzu.
Sharon(geloof ik) had er in zijn tijd als generaal ook een handje van. In een van de oorlogen van Israel was hij aardig aan het oprukken maar de politieke leiding wilde dat hij stopte en probeerde hem te bellen, vervolgens deed hij of de verbinding het niet deed zodat hij nog wat meer land kon veroveren. Althans, dit verhaal heb ik een keer gehoord

Sun Tzu
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  Moderator woensdag 30 november 2005 @ 04:11:38 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32688684
dat verklaard wel het een en ander ja ... ik wil hier geen harten breken ofzo maar de heer Tzu is al enige tijd dood, een beetje te pas en te onpas de goede man zitten quoten komt dus in sommige gevallen nogal vreemd over.

termen als Blitzkrieg, Air Power en expeditionair optreden kijkt de man vreemd op dan kun je beter von clausewitz zijn herspenspinsels lezen want dat is een stuk relevanter.
het leger bestaat bij de gratie van de politici, een goed generaal (generaal Spoor bv) negeert geen bevelen maar overtuigd de politici ervan dat die niet goed zijn

face it, oorlogsvoering is nogal veranderd sinds Sun Tzu zijn gloriedagen toen hoefde je idd geen rekening te houden met de burgerbevolking want als je eenmaal gewonnen had dan was hun land jouw land en moesten ze blij zijn met de nieuwe baas dat is tegenwoordig wel anders, oorlogen worden gevoerd om politieke doelen (servische paramilities weg uit kosovo bv) en een beetje lukraak je eigen volk bombarderen na een vijandelijke aanval zal zelfs Sun Tzu wat huiverig voor zijn geweest.

en Britse mariniers bestonden toen ook nog niet
pi_32711229
die lui moeten waarschijnlijk naakt rondspringen daar omdat als ze in de handen vd vijand zouden komen, ze daar ook flink vernederd zouden worden
  Moderator woensdag 30 november 2005 @ 22:22:47 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32711434
mjah hun hoofd wordt er een beetje afgehakt maar of naakte vechtpartijtjes hieraan mee helpen weet ik niet

je moet er niet zoveel achter zoeken, gewoon een flauwe grap die slecht afliep, ze zullen ook wel stomdronken zijn ook
pi_32716697
quote:
Op woensdag 30 november 2005 04:11 schreef sp3c het volgende:
dat verklaard wel het een en ander ja ... ik wil hier geen harten breken ofzo maar de heer Tzu is al enige tijd dood, een beetje te pas en te onpas de goede man zitten quoten komt dus in sommige gevallen nogal vreemd over.

termen als Blitzkrieg, Air Power en expeditionair optreden kijkt de man vreemd op dan kun je beter von clausewitz zijn herspenspinsels lezen want dat is een stuk relevanter.
het leger bestaat bij de gratie van de politici, een goed generaal (generaal Spoor bv) negeert geen bevelen maar overtuigd de politici ervan dat die niet goed zijn

face it, oorlogsvoering is nogal veranderd sinds Sun Tzu zijn gloriedagen toen hoefde je idd geen rekening te houden met de burgerbevolking want als je eenmaal gewonnen had dan was hun land jouw land en moesten ze blij zijn met de nieuwe baas dat is tegenwoordig wel anders, oorlogen worden gevoerd om politieke doelen (servische paramilities weg uit kosovo bv) en een beetje lukraak je eigen volk bombarderen na een vijandelijke aanval zal zelfs Sun Tzu wat huiverig voor zijn geweest.

en Britse mariniers bestonden toen ook nog niet
Hey, don´t shoot the pianoplayer messenger.
Sun tzu is in veel opzichten achterhaald, maar hij heeft wel wat interessante dingen opgeschreven. Mijn voorbeeld van de Israelische generaal illustreert dat sommige van Sun Tzu zijn aanbevelingen misschien helemaal niet zo ouderwets zijn.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  Moderator donderdag 1 december 2005 @ 01:37:36 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32716818
quote:
Op donderdag 1 december 2005 01:29 schreef Overlast het volgende:

[..]

Hey, don´t shoot the pianoplayer messenger.
het was eigenlijk gericht tegen Megumi die in 90% van zijn/haar posts over Sun Tzu begint te mieren of dit nu relevant is of niet
quote:
Sun tzu is in veel opzichten achterhaald, maar hij heeft wel wat interessante dingen opgeschreven. Mijn voorbeeld van de Israelische generaal illustreert dat sommige van Sun Tzu zijn aanbevelingen misschien helemaal niet zo ouderwets zijn.
mjaaaaaaa misschien wel misschien niet, feit is wel dat het gebied wat Sharon veroverd heeft gewoon weer teruggegeven is zonder er echt iets voor terug te krijgen (Sinai toch?) ... daar zijn wel mensen voor doodgegaan, dan vraag je je toch af of het een goed plan was om die orders te negeren tenzij hij gelijk doorgereden was naar Cairo
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')