quote:Bakken in olijfolie!!!
Bakken doen we voornamelijk in olijfolie (reden hoog gehalte aan oliezuur), maar sesamolie en soja-olie zijn ook goed. Zonnebloemolie niet.
Van dokter Bolhuis kregen we het volgende advies over bakken met olijfolie: Bakken is ongezond. Hoe minder hoe beter. Als je het toch doet dan het liefst in een olie die bestand is tegen verhitten. Olijfolie (en sesamolie) is goed bestand tegen verhitten. Neem hiervoor liever geen extra vierge (koudgeperste) olijfolie. Dokter Bolhuis stuurde me dit later toe d.d. 27/8 2001: Inmiddels adviseer ik ook voor het bakken de extra vierge te gebruiken. In deze extra vierge zitten meer kankerremmende stoffen.
Deze is wel duurder - hoewel de Aldi een zeer betaalbare en door consumentenbond als best gekwalificeerde olijfolie extra vierge heeft - om in te bakken en is minder bestand tegen verhitten.
Zelf doe ik als ik bak dat altijd in een combinatie van olijfolie met een
heel klein beetje roomboter. Dat is beter voor de smaak, op zich is
roomboter goed bestand tegen verhitten en als het heter wordt dan 100 graden C. begint het te sputteren. Als dat gebeurt draai je het vuur zachter en voorkom je dat je de olijfolie te erg verhit. Als olijfolie gaat walmen is het al gauw 200 tot 300 graden en dat is echt niet goed.
quote:Transvetzuren zijn eigenlijk vetten die normaal niet in de natuur voorkomen. Het zijn vetzuren die zijn ontstaan door de een of andere (fabrieksmatige) bewerking. Van oorsprong waren het onverzadigde vetten (plantaardige olie). Die onverzadigde vetten worden industrieel bewerkt. Die bewerking heeft natuurlijk een reden en wel de volgende: roomboter is voor veel zaken te gebruiken maar duur. Plantaardige olie is vele malen goedkoper maar niet smeerbaar. Door nu de vetzuursamenstelling van bijvoorbeeld zonnebloemolie te veranderen wordt het ineens smeerbaar. En dat bied perspectief. Daar waar vroeger roomboter voor gebruikt werd kan nu ineens geharde olie voor gebruikt worden. Zonnebloemolie is ineens te verwerken in koekjes, gebak, snacks etc.
Onverzadigde vetzuren die door middel van een fabrieksmatig proces veranderd worden in een smeerbare substantie (geharde vetten) zijn transvetten geworden. Transvetten kom je tegen in koekjes, margarines, halvarines, snacks, snoep, koffiemelkpoeder, pizza's en verder alles wat gemaakt is met margarine en/of halvarine en/of geharde plantaardige olie.
Helaas ben je geen vrouw, dan had ik een flauwe opmerking kunnen plaatsen in de trant van: Nou ik ben anders nog heel lekker, haha, hoe lekker ben jij?quote:Op maandag 28 november 2005 01:39 schreef dvr het volgende:
Dank, Tuinkers! Ik heb een potje Omega-3 capsules in huis. Helaas kun je er niet in frituren, althans dat zou erg duur worden.
Ligt het trouwens aan mij, of was tuinkers vroeger veel lekkerder?
Waar kun je volgens jouw het beste in frituren?quote:Op maandag 28 november 2005 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn geen ongezonde vetten. Verzadigde vetten zijn niet ongezond.
Er is slechts ongezond eetgedrag.
Je kan wel verkeerde dingen doen met vetten, bv gaan frituren in meervoudig onverzadigde vetten, dat verhoogd de kans op maagkanker, vooral als het vet vaker als 1 keer gebruikt wordt.
Ossewit, als het om warm te eten dingen gaat.quote:Op maandag 28 november 2005 11:47 schreef Mudman het volgende:
[..]
Waar kun je volgens jouw het beste in frituren?
Ja, dat wel maar het gaat hier over gezonde en ongezonde vetten en ik vroeg mij gewoon af wat het gezondste was.quote:Op maandag 28 november 2005 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt je het lekkerste vet niet een belangrijker argument, Martijn? Maar spekvet, niervet eende en ganzevet zijn erg mooie en lekkere vetten om te bakken, verder geklaarde boter, reuzel...
De vetten die ik noemde zijn het gezondst om te bakken, omdat ze verzadigd zijn, meervoudig onverzadigde vetten vormen bij (meervoudig) verhitten wat verdachte stoffen.quote:Op maandag 28 november 2005 20:06 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, dat wel maar het gaat hier over gezonde en ongezonde vetten en ik vroeg mij gewoon af wat het gezondste was.
Nopequote:Op maandag 28 november 2005 20:42 schreef prupke het volgende:
hier kan je zien wat nou wel of niet gezond is :
http://www.voedingscentru(...)uursamenstelling.htm
Je moest eens weten hoe ver zelfbenoemde gezondheidsguru´s me de nek uithangen.quote:Op maandag 28 november 2005 21:25 schreef prupke het volgende:
Pietverdriet je begint me aardig te irriteren!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |