abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32634759
Wie weet er hoe dat zit - wat is er beter, en waarom:

Geharde of ongeharde vetten
Plantaardige of dierlijke vetten
Vet met of zonder transvetten
Verzadigde of Onverzadigde vetzuren?

En wat zijn de verbanden hiertussen - is dierlijk altijd verzadigd, bv?
Als je in de keuken een vloeibaar vet (olie) nodig hebt, welke is dan de gezondste - en wat als je juist een vaste (boter) nodig hebt? Ik zie tussen alle lipiden het bos niet meer.
pi_32635036
Transvetten is zo'n beetje het slechtste van het slechtste na motorensmeervet.
Verzadigd is ook slecht.
Onverzadigd is best gezond.

Verder reikt mijn vet-kennis niet.
pi_32635234
Omega-3 vet is trouwens wat je binnen wil krijgen. Dat is visolie. Schijnt ontzettend gezond te zijn.
pi_32635874
Dank, Tuinkers! Ik heb een potje Omega-3 capsules in huis. Helaas kun je er niet in frituren, althans dat zou erg duur worden.

Ligt het trouwens aan mij, of was tuinkers vroeger veel lekkerder?
pi_32636085
Vetten zijn een geconcentreerde bron van energie.
1 gram vet levert het lichaam 9 kcal ( = 37 kJ).

Vetten zijn samengesteld uit glycerol en vetzuren. Vetzuren zijn een aaneenschakeling van koolstofatomen met aan de ene zijde van de koolstofketen een methylgroep (CH3) en aan de andere zijde een zuurgroep (COOH).

Indien het vetzuur een maximaal aantal waterstofatomen (H) bevat dan spreekt men van een verzadigd vetzuur.

Indien echter sommige van de waterstofatomen ontbreken en vervangen zijn door een dubbele binding dan spreekt men van een onverzadigd vetzuur.
In het geval slechts één dubbele binding aanwezig is spreekt men van een enkelvoudig of mono-onverzadigd vetzuur. Poly-onverzadigde vetzuren (ook gekend onder de term meervoudig onverzadigde vetzuren) bevatten meerdere dubbele bindingen.

Verzadigde en onverzadigde vetten
Het soort vet is afhankelijk van de types vetzuren waaruit de triglyceriden zijn opgebouwd. Alle vetten bevatten zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren. Men spreekt van verzadigde en onverzadigde vetten in functie van het aandeel van verzadigde en onverzadigde vetzuren in het vet. Zo wordt boter geklasseerd als verzadigd vet omdat het meer verzadigde dan onverzadigde vetzuren bevat.
De meeste plantaardige oliën worden omschreven als onverzadigde vetten omdat ze rijk zijn aan enkelvoudig of meervoudig onverzadigde vetzuren.

Als ruwe richtlijn kan men stellen dat verzadigde vetten bij kamertemperatuur gestold (vast) zijn en hoofdzakelijk van dierlijke oorsprong zijn.

Plantaardige vetten zijn meestal onverzadigd en zijn vloeibaar bij kamertemperatuur.
Grote uitzonderingen op deze regel zijn palmolie en kokosolie die een hoog percentage verzadigde vetzuren bevatten.

Essentiële vetzuren
Essentiële vetzuren zijn vetzuren die niet (voldoende) door het lichaam kunnen aangemaakt worden en die via de voeding dienen opgenomen te worden.
omega-3-vetzuren (oa: a-linoleenzuur, eicosapentaeen (EPA) zuur en docosahexaeen zuur (DHA))en omega-6-vetzuren (linolzuur en arachidonzuur) zijn essentiële vetzuren.

omega-3-vetzuren kunnen gesynthetiseerd worden door chloroplasten in plankton en planten.
De voornaamste bronnen van omega-3-vetzuren zijn:

• vette vis
• groene groentes
• noten
• vlaszaad
• lijnzaad
• walnootolie
• sojabonen
• schelpdieren

Mensen kunnen EPA en DHA uit a-linolzuur vormen. Vooral EPA en DHA hebben een belangrijk effect op de menselijke gezondheid (bloeddruk, cholesterolgehalte, ontstekingsziektes).

De voordelen van vet
• Alle vet is nodig bij de verbranding van voedsel.
• Vet zorgt voor een verbeterde opname van vitamines A, D, E en K. Deze hebben namelijk vet nodig om op te lossen.
• Een bepaalde soort vet is noodzakelijk bij de instandhouding van het immuunsysteem.
• Vet helpt bij het voorkomen van hart en vaatziektes, en vet stimuleert het krijgen van hart en vaatziekten
• Alle vet is het perfecte opslagmedium voor energievoorraden; wanneer we een vergelijkbare hoeveelheid energie in koolhydraatvorm zouden opslaan, zouden we zesmaal in omvang toenemen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 28 november 2005 @ 01:53:51 #6
116662 CrazyTaxi
Vóór ambivalentie
pi_32636112
Bakken doe ik altijd in vloeibaar olijfolie, het is gezond - in alle eerlijkheid is de smaak wel 'anders' dan in gewone bakolie.
quote:
Bakken in olijfolie!!!

Bakken doen we voornamelijk in olijfolie (reden hoog gehalte aan oliezuur), maar sesamolie en soja-olie zijn ook goed. Zonnebloemolie niet.

Van dokter Bolhuis kregen we het volgende advies over bakken met olijfolie: Bakken is ongezond. Hoe minder hoe beter. Als je het toch doet dan het liefst in een olie die bestand is tegen verhitten. Olijfolie (en sesamolie) is goed bestand tegen verhitten. Neem hiervoor liever geen extra vierge (koudgeperste) olijfolie. Dokter Bolhuis stuurde me dit later toe d.d. 27/8 2001: Inmiddels adviseer ik ook voor het bakken de extra vierge te gebruiken. In deze extra vierge zitten meer kankerremmende stoffen.
Deze is wel duurder - hoewel de Aldi een zeer betaalbare en door consumentenbond als best gekwalificeerde olijfolie extra vierge heeft - om in te bakken en is minder bestand tegen verhitten.
Zelf doe ik als ik bak dat altijd in een combinatie van olijfolie met een
heel klein beetje roomboter. Dat is beter voor de smaak, op zich is
roomboter goed bestand tegen verhitten en als het heter wordt dan 100 graden C. begint het te sputteren. Als dat gebeurt draai je het vuur zachter en voorkom je dat je de olijfolie te erg verhit. Als olijfolie gaat walmen is het al gauw 200 tot 300 graden en dat is echt niet goed.
Je kunt geen identiteit vormen op basis van iets wat je niét bent, dat is puur nihilisme.
pi_32636285
Dank voor alle bijdragen! Ik kwam op mijn vraag door dit topic: "Shortening" (bakvet?)

Shortening is een smaakloos vast vet dat je kunt gebruiken in allerlei brood- en koekjesrecepten.

Ik kwam net een merk Shortening tegen, Spectrum Organic, dat plantaardig is en 'vast', maar geen transvetten bevat. Transvetten zijn geharde verzadigde vetten, en erg ongezond.

Over transvetten staat een heel interessant artikel op deze pagina. Een paar stukjes daaruit:
quote:
Transvetzuren zijn eigenlijk vetten die normaal niet in de natuur voorkomen. Het zijn vetzuren die zijn ontstaan door de een of andere (fabrieksmatige) bewerking. Van oorsprong waren het onverzadigde vetten (plantaardige olie). Die onverzadigde vetten worden industrieel bewerkt. Die bewerking heeft natuurlijk een reden en wel de volgende: roomboter is voor veel zaken te gebruiken maar duur. Plantaardige olie is vele malen goedkoper maar niet smeerbaar. Door nu de vetzuursamenstelling van bijvoorbeeld zonnebloemolie te veranderen wordt het ineens smeerbaar. En dat bied perspectief. Daar waar vroeger roomboter voor gebruikt werd kan nu ineens geharde olie voor gebruikt worden. Zonnebloemolie is ineens te verwerken in koekjes, gebak, snacks etc.

Onverzadigde vetzuren die door middel van een fabrieksmatig proces veranderd worden in een smeerbare substantie (geharde vetten) zijn transvetten geworden. Transvetten kom je tegen in koekjes, margarines, halvarines, snacks, snoep, koffiemelkpoeder, pizza's en verder alles wat gemaakt is met margarine en/of halvarine en/of geharde plantaardige olie.
pi_32636604
quote:
Op maandag 28 november 2005 01:39 schreef dvr het volgende:
Dank, Tuinkers! Ik heb een potje Omega-3 capsules in huis. Helaas kun je er niet in frituren, althans dat zou erg duur worden.

Ligt het trouwens aan mij, of was tuinkers vroeger veel lekkerder?
Helaas ben je geen vrouw, dan had ik een flauwe opmerking kunnen plaatsen in de trant van: Nou ik ben anders nog heel lekker, haha, hoe lekker ben jij?

Maar op deze site nog een helder artikel:

http://www.voedingscentru(...)sstoffen/vet/vet.htm

Toevallig heb ik me onlangs ook een beetje verdiept in dit onderwerp. Ik had het gevoel dat mijn conditie niet zo optimaal was, en dacht, laat ik mijn eetgewoontes eens zorgvuldiger onder de loep nemen.
  maandag 28 november 2005 @ 11:00:59 #9
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_32640059
Er zijn geen ongezonde vetten. Verzadigde vetten zijn niet ongezond.
Er is slechts ongezond eetgedrag.
Je kan wel verkeerde dingen doen met vetten, bv gaan frituren in meervoudig onverzadigde vetten, dat verhoogd de kans op maagkanker, vooral als het vet vaker als 1 keer gebruikt wordt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_32641137
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:00 schreef Pietverdriet het volgende:
Er zijn geen ongezonde vetten. Verzadigde vetten zijn niet ongezond.
Er is slechts ongezond eetgedrag.
Je kan wel verkeerde dingen doen met vetten, bv gaan frituren in meervoudig onverzadigde vetten, dat verhoogd de kans op maagkanker, vooral als het vet vaker als 1 keer gebruikt wordt.
Waar kun je volgens jouw het beste in frituren?
  maandag 28 november 2005 @ 12:03:24 #11
45206 Pietverdriet
pi_32641469
quote:
Op maandag 28 november 2005 11:47 schreef Mudman het volgende:

[..]

Waar kun je volgens jouw het beste in frituren?
Ossewit, als het om warm te eten dingen gaat.
Voor oliebollen of kroepoek arachide olie
pi_32642239
Ik probeer me koortsachtig te herinneren wat ik ook alweer gebruik voor de garnalen-tempura: zonnebloem-olie dacht ik. Is dat lekker met Ossewit? Ik moet zeggen dat de combinatie ,e in eerste instanttie vreemd voorkomt.
  maandag 28 november 2005 @ 12:44:32 #13
45206 Pietverdriet
pi_32642329
Voor vissige dingen zou ik ook zonnebloem olie gebruiken, maar deze maar 1 keer gebruiken. Ossewit bedoelde ik vooral Friet en snacks mee.
  maandag 28 november 2005 @ 19:31:02 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32652379
En wat is het gezondste ver om je vlees en zo in te bakken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 28 november 2005 @ 19:47:16 #15
45206 Pietverdriet
pi_32652831
Lijkt je het lekkerste vet niet een belangrijker argument, Martijn? Maar spekvet, niervet eende en ganzevet zijn erg mooie en lekkere vetten om te bakken, verder geklaarde boter, reuzel...
pi_32652946
Ze wijzigen hun mening nogal eens mbt vetten.

Vetten zijn belangrijk voor je. Je hersenen zijn voor een groot deel opgebouwd uit vet. Evenals bv je lever.

Het idee leeft dat in de westerse wereld een tekort is aan een bepaald soort vet, de zgn omega 3. Dit zit oa in vette vis, levertraan, maar ook in lijnzaadolie (een veiliger alternatief, schijnt).

Transgene vetzuren zijn schadelijk. Deze ontstaan oa bij het harden van vetten (veel gebruikt bij plantaardige vetten om ze makkelijker te verwerken te maken). PLANTAARDIG is dus niet perse gezond, alhoewel meesetal gezonder als dierlijk. Plantaardig geharde vetzuren vind vaak in smaakmakers (eikruiden ed).
  maandag 28 november 2005 @ 20:06:29 #17
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_32653299
quote:
Op maandag 28 november 2005 19:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Lijkt je het lekkerste vet niet een belangrijker argument, Martijn? Maar spekvet, niervet eende en ganzevet zijn erg mooie en lekkere vetten om te bakken, verder geklaarde boter, reuzel...
Ja, dat wel maar het gaat hier over gezonde en ongezonde vetten en ik vroeg mij gewoon af wat het gezondste was.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 28 november 2005 @ 20:35:03 #18
45206 Pietverdriet
pi_32654131
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:06 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, dat wel maar het gaat hier over gezonde en ongezonde vetten en ik vroeg mij gewoon af wat het gezondste was.
De vetten die ik noemde zijn het gezondst om te bakken, omdat ze verzadigd zijn, meervoudig onverzadigde vetten vormen bij (meervoudig) verhitten wat verdachte stoffen.
De vetten zijn niet gezonder of ongezonder, alleen meer of minder geschikt om bepaalde dingen mee te doen.
pi_32654343
hier kan je zien wat nou wel of niet gezond is :

http://www.voedingscentru(...)uursamenstelling.htm
Thank Drunk I'm a Goddess!
  maandag 28 november 2005 @ 21:12:23 #20
45206 Pietverdriet
pi_32655207
quote:
Op maandag 28 november 2005 20:42 schreef prupke het volgende:
hier kan je zien wat nou wel of niet gezond is :

http://www.voedingscentru(...)uursamenstelling.htm
Nope
pi_32655574
Pietverdriet je begint me aardig te irriteren!
  maandag 28 november 2005 @ 21:39:31 #22
45206 Pietverdriet
pi_32655960
quote:
Op maandag 28 november 2005 21:25 schreef prupke het volgende:
Pietverdriet je begint me aardig te irriteren!
Je moest eens weten hoe ver zelfbenoemde gezondheidsguru´s me de nek uithangen.
Op de door jouw aangewezen site staat NIETS over de gezondheid van vet, slechts over de samenstelling van vetten.
Verder komt het voedingscentrum, de spreekhoer van de levensmiddelen industrie, niet verder dan wat vage beweringen dat bepaalde vetten het cholesterol in je bloed kunnen verhogen. Ja, dat kan alles waar een calorie inzit.
  maandag 28 november 2005 @ 21:53:13 #23
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_32656313
Datzelfde door Pietverdriet verguisde voedingscentrum schrijft ook:

Om minder verzadigd vet binnen te krijgen, is het belangrijk minder levensmiddelen te consumeren waar vet in zit met een ongunstige vetzuursamenstelling. ‘Ongunstig’ wil zeggen dat het vet zowel verhoudingsgewijs als absoluut veel verzadigd vet bevat. Vaak kunnen deze producten worden vervangen door producten met een gunstige vetzuursamenstelling, die veel onverzadigd vet en weinig verzadigd vet bevatten.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_32656329
Wie noemt zichzelf hier een gezondheidsgoeroe?
Wat het voedingscentrum zegt klopt daar dan helemaal niets van?
  maandag 28 november 2005 @ 22:00:21 #25
45206 Pietverdriet
pi_32656502
Golfer, ongunstig, of ongezond is het veel en eenzijdig te eten. Verzadigde vetten zijn niet ongezond, meer calorien eten dan je verbruikt en overgewicht heeft wat gezondheidsnadelen.
Zoals ik al vaker zei,
Fransen eten veel verzadigde vetten in kaas, vlees, eend, boter, etc etc en ze doen ook nog eens weinig aan sport. Toch hebben fransen verdomt weinig hart en vaatziektes, de laagste in de westerse wereld na japan.
Nederlanders en Denen eten relatief veel vet, veel meer dan Duitsers, toch lijden verhoudings gewijs 4 maal zoveel duitsers aan extreem overgewicht dan Nederlanders en Denen.
Het cholesterol wat verantwoordelijk wordt gehouden voor hart en vaatziekten wordt door je lichaam zelf aangemaakt en is door je voedingspatroon nauwelijks te beinvloeden, zelfs een extreem streng dieet brengt het met een procent of 5 omlaag. Risico van overlijden aan hart en vaatziektes is hoofdzakelijk erfelijk bepaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')