Wat ik me dan afvraag, hoe word je neergestoken zonder er iets aan over te houden?
Belangrijkste factor die mee gaat spelen met betrekking tot een eventueel op te leggen straf is het al dan niet bestaan van recidive van de verdachte op dit punt (of vergelijkbaar geweldsdelict). Afhangende hiervan en van overige omstandigheden van het geval (b.v. het letsel bij het slachtoffer waarvan in casu geen sprake lijkt) kan de straf ergens uitkomen tussen een taakstrafje en jaren de gevangenis in. Mijn natte vinger zegt: hij wordt voorgeleid aan de RC en blijft in voorlopige hechtenis tot de zaak voorkomt en krijgt dan de tijd die hij heeft gezeten opgelegd als onvoorwaardeljke gevangenisstraf plus zes maanden voorwaardelijk.
Wat betreft schadevergoeding werkt het inderdaad behoorlijk anders dan in The States. Gelukkig maar trouwens. Materiele schade in de zin van vernielde kleding, ziekenhuiskosten e.d. kunnen binnen het strafproces als simpele vordering meegenomen worden. Immateriele schade maakt op zich nog wel een kansje, maar dan heb je het over een paar honderd euri.