Ik ben nog steeds een media user!quote:Op dinsdag 29 november 2005 09:18 schreef WEST het volgende:
op de ABN press site ben ik standaard user geworden![]()
je mag geen Hi/res pics downloadenquote:Op dinsdag 29 november 2005 11:23 schreef Sandworm het volgende:
[..]
Ik ben nog steeds een media user!![]()
(Geen idee wat je dan meer mag dan een standaard user.....)
Interessante theorie. Zou best eens kunnen en wellicht volgen er dan de volgende etappe wel meer. Maar was de voorkant van de kiel niet ook beschadigd? Staat me iets van bij.quote:Op dinsdag 29 november 2005 11:30 schreef lev_myskin het volgende:
om nog even terug te gaan naar movistar...
......
Dat zowel het roer als het zwaard halverwege zijn afgebroken heeft volgens mij dan weer te maken met de traagheid van massa (het schip wou zo snel niet meedraaien).
ja, daar komt het zo'n beetje op neer. Doordat tipje van het roer als eerste in het water is, zal deze ook als eerste de neiging hebben te draaien. Dit terwijl de bovenkant van het roer recht gehouden wordt. (Nu ik erover nadenk zal dat wel heel veel kracht vergen van de stuurman, maar dat laat ik even in het midden) Door deze draaiende kracht komt er enorm veel spanning op het tussenliggende deel. Misschien wel teveel. Dat is dus theorie.quote:Op dinsdag 29 november 2005 13:37 schreef the_disheaver het volgende:
Je theorie is dat de boot tot halverwege het roer boven water zit, deels gedraaid en door het druk van het water is het roer halverwege gebroken?
Eenmaal vrij in de lucht gaat de boot nog steeds (redelijk) rechtdoor, maar door het enorm windvangend vermogen en de wind van (schuinachter) opzij draait het schip in de lucht. Raken de onderste delen (het zwaar, het roer en de kiel) het water weer, dan komt het idee van de hand uit de rijdende auto om de hoek kijken.quote:Of dat het schip bovenwater draait (doordat de boot veel minder weerstand heeft, dus de wind de boot wegdrukt), weer in het water terecht komt, en doordat de boot weer naar zin oorspronkelijke positie wil gaan komt er zoveel druk op het roer dat het roer halverwege breekt?
quote:Maximum points give them a platform on which to build a strategy for the rest of the race and they will be aware that ever since the race started in 1975, the winner of the first leg has gone onto win the race. There have been no exceptions, so confidence on the lead boat will be sky high.
denk dat het iets heeft te maken met de wat meer plotselinge impact bij het neerkomen in het water, anders dan wanneer het schip zich al in het water bevindt. Ben zelf geen materiaaldeskundige, maar volgens mij breken dingen eerder bij een plotseling impact dan bij een meer gelijke toevoer van kracht.quote:Op dinsdag 29 november 2005 14:25 schreef the_disheaver het volgende:
Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Het roer is juist gebouwd om half uit het water te staan, maar nog steeds weerstand tegen het water te kunnen geven zodat de boot draait.
Als de boot onder een helling staat, is ook de helft van het roer boven water. Waarom gebeurd er dan niets?
Als de kracht ongeveer evengroot is zal het niet eerder breken. Mits het niet regelmatig gebeurd, zodat je materiaalmoeiheid krijgt. Maar dat is ook niet het gevalquote:Op dinsdag 29 november 2005 15:22 schreef lev_myskin het volgende:
[..]
denk dat het iets heeft te maken met de wat meer plotselinge impact bij het neerkomen in het water, anders dan wanneer het schip zich al in het water bevindt. Ben zelf geen materiaaldeskundige, maar volgens mij breken dingen eerder bij een plotseling impact dan bij een meer gelijke toevoer van kracht.
1 2 3 4 5 6 7 8 | ABN AMRO ONE 706 ABN AMRO TWO +127 Brasil 1 +240 Ericsson Racing Team +339 Sunergy and Friends +1791 movistar No Data Pirates of the Caribbean DNF |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | 04:01 28-11-05 541 522 383 463 428 No Data No Data 10:09 28-11-05 517 488 386 426 410 No Data No Data 16:00 28-11-05 501 454 386 404 388 No Data No Data 22:00 28-11-05 475 426 372 390 389 No Data No Data 04:00 29-11-05 457 409 368 391 382 No Data No Data 10:00 29-11-05 453 414 342 --- 372 No Data No Data 16:00 29-11-05 444 426 313 411 354 No Data No Data |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |