abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 28 november 2005 @ 23:55:41 #101
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32660142
Sandworm gaat weer onder zeil....
tot morgen!
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 29 november 2005 @ 00:35:58 #102
42027 Tu5
DnB-Addicts Crew®
pi_32661250
quote:
Op maandag 28 november 2005 23:28 schreef azaroth het volgende:

[..]

ik zal morgen m'n ftp aanzetten
Dat zou erg relaxed zijn,...!
* Tu5 heeft ook wel interesse
Hoogbevaagd
  dinsdag 29 november 2005 @ 09:18:04 #103
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32664257
op de ABN press site ben ik standaard user geworden
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:13:55 #104
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32666435
de stand van 11:00:

Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:19:25 #105
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32666586
Brasil nu meer dan 200 mijl achterstand en de Ericsson zelfs meer dan 300. Lijkt een mooi één-tweetje te worden voor AAB. Maar niet te vroeg juichen.
Nog 813 mijl en een 24-uurs gemiddelde van 450, dan zouden ze donderdag 1 december in de morgen aan kunnen komen.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32666623
De Sunergy heeft dus in een paar dagen gewoon 1000 mijl aan z'n broek gekregen.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:23:15 #107
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32666679
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 09:18 schreef WEST het volgende:
op de ABN press site ben ik standaard user geworden
Ik ben nog steeds een media user!
(Geen idee wat je dan meer mag dan een standaard user.....)
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32666858
om nog even terug te gaan naar movistar...

Een tijdje geleden las ik een aardige theorie op sailinganarchy.com. Het kwam erop neer dat wanneer je zo'n 35 knopen vaart en opeens de lucht in gelanceerd wordt door een golf, je waarschijnlijk in de lucht een beetje draait (niet alleen overhellen, ook draaien om de mast heen, de boeg gaat naar links en de spiegel naar rechts, of andersom). Doordat de vorm van het zwaard en het roer een beetje als die van een plank is, dit om zo weinig mogelijk weerstand naar voren en zo veel mogelijk opzij te hebben (om het verlijeren tegen te gaan), zijn de krachten die vrijkomen bij het neerkomen in het water te vergelijken met wanneer je je vlakke hand uit de auto steekt als je met grote snelheid over de weg raast. Zolang je je hand precies evenwijdig houdt aan de auto is er niet zoveel aan de hand, maar wanneer je je hand ook maar iets draait, voel je dat je hele arm wordt weggedrukt.

Nu is een hand niet zo groot als een roer en lucht niet zo 'dik' als water, maar iedereen die eens garnalen gevist heeft vanaf het strand weet hoe zwaar het is om een kleine plank met een kleine snelheid onder een hoek door het water te sleuren.

Dat zowel het roer als het zwaard halverwege zijn afgebroken heeft volgens mij dan weer te maken met de traagheid van massa (het schip wou zo snel niet meedraaien).
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:34:29 #109
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32666954
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:23 schreef Sandworm het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds een media user!
(Geen idee wat je dan meer mag dan een standaard user.....)
je mag geen Hi/res pics downloaden
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:38:37 #110
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32667061
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 11:30 schreef lev_myskin het volgende:
om nog even terug te gaan naar movistar...
......
Dat zowel het roer als het zwaard halverwege zijn afgebroken heeft volgens mij dan weer te maken met de traagheid van massa (het schip wou zo snel niet meedraaien).
Interessante theorie. Zou best eens kunnen en wellicht volgen er dan de volgende etappe wel meer. Maar was de voorkant van de kiel niet ook beschadigd? Staat me iets van bij.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
  dinsdag 29 november 2005 @ 11:41:50 #111
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32667140
Ah, hier de foto. De voorkant van de kiel is zichtbaar beschadigd. Ik weet het niet. Aan de ene kant kan ik me iets bij deze theorie voorstellen en aan de andere kant: wat en hoe hebben ze iets geraakt waardoor de voorkant van de kiel beschadigd, het daggerboard afbreekt en vervolgens het roer? Wellicht zullen we het nooit te weten komen...

http://www.volvooceanrace.com/images/assets/VOR1993_400x600.jpg
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32667205
misschien wel het zwaard geraakt?
pi_32669820
Je theorie is dat de boot tot halverwege het roer boven water zit, deels gedraaid en door het druk van het water is het roer halverwege gebroken?

Of dat het schip bovenwater draait (doordat de boot veel minder weerstand heeft, dus de wind de boot wegdrukt), weer in het water terecht komt, en doordat de boot weer naar zin oorspronkelijke positie wil gaan komt er zoveel druk op het roer dat het roer halverwege breekt?
pi_32670819
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 13:37 schreef the_disheaver het volgende:
Je theorie is dat de boot tot halverwege het roer boven water zit, deels gedraaid en door het druk van het water is het roer halverwege gebroken?
ja, daar komt het zo'n beetje op neer. Doordat tipje van het roer als eerste in het water is, zal deze ook als eerste de neiging hebben te draaien. Dit terwijl de bovenkant van het roer recht gehouden wordt. (Nu ik erover nadenk zal dat wel heel veel kracht vergen van de stuurman, maar dat laat ik even in het midden) Door deze draaiende kracht komt er enorm veel spanning op het tussenliggende deel. Misschien wel teveel. Dat is dus theorie.
quote:
Of dat het schip bovenwater draait (doordat de boot veel minder weerstand heeft, dus de wind de boot wegdrukt), weer in het water terecht komt, en doordat de boot weer naar zin oorspronkelijke positie wil gaan komt er zoveel druk op het roer dat het roer halverwege breekt?
Eenmaal vrij in de lucht gaat de boot nog steeds (redelijk) rechtdoor, maar door het enorm windvangend vermogen en de wind van (schuinachter) opzij draait het schip in de lucht. Raken de onderste delen (het zwaar, het roer en de kiel) het water weer, dan komt het idee van de hand uit de rijdende auto om de hoek kijken.

Ik geef toe dat het allemaal wat speculatief is, maar dat is de theorie van de container ook (Toen de movistar uit de hemel kwam nederdalen, werd zij uiteraard met open armen en hard geklap verwelkomd door een losgeslagen en zich onder de waterlijn bevindende container. Wat vrindelijk van die meedenkende vrachtvaarder de race zo precies te volgen en goed in te schatten dat de movistar zo'n ontvangst tegemoet kon (of eigenlijk niet kon) zien)
pi_32671023
Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Het roer is juist gebouwd om half uit het water te staan, maar nog steeds weerstand tegen het water te kunnen geven zodat de boot draait.

Als de boot onder een helling staat, is ook de helft van het roer boven water. Waarom gebeurd er dan niets?
  dinsdag 29 november 2005 @ 15:15:29 #116
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32672361
quote:
Maximum points give them a platform on which to build a strategy for the rest of the race and they will be aware that ever since the race started in 1975, the winner of the first leg has gone onto win the race. There have been no exceptions, so confidence on the lead boat will be sky high.
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32672571
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 14:25 schreef the_disheaver het volgende:
Lijkt me niet erg waarschijnlijk. Het roer is juist gebouwd om half uit het water te staan, maar nog steeds weerstand tegen het water te kunnen geven zodat de boot draait.

Als de boot onder een helling staat, is ook de helft van het roer boven water. Waarom gebeurd er dan niets?
denk dat het iets heeft te maken met de wat meer plotselinge impact bij het neerkomen in het water, anders dan wanneer het schip zich al in het water bevindt. Ben zelf geen materiaaldeskundige, maar volgens mij breken dingen eerder bij een plotseling impact dan bij een meer gelijke toevoer van kracht.
pi_32672813
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 15:22 schreef lev_myskin het volgende:

[..]

denk dat het iets heeft te maken met de wat meer plotselinge impact bij het neerkomen in het water, anders dan wanneer het schip zich al in het water bevindt. Ben zelf geen materiaaldeskundige, maar volgens mij breken dingen eerder bij een plotseling impact dan bij een meer gelijke toevoer van kracht.
Als de kracht ongeveer evengroot is zal het niet eerder breken. Mits het niet regelmatig gebeurd, zodat je materiaalmoeiheid krijgt. Maar dat is ook niet het geval
pi_32675019
Volgens mij hoorde ik gisternacht dat er om 21.30 nl-tijd een VOR verslag 'Main Sail' (oid) op CNN zou komen. Met name aandacht voor PotC
pi_32675084
*F5'd nog een paar keer op VOR.com...
pi_32675399
1
2
3
4
5
6
7
8
Leg Positions             DTF   
ABN AMRO ONE              706
ABN AMRO TWO             +127   
Brasil 1                 +240
Ericsson Racing Team     +339
Sunergy and Friends     +1791   
movistar              No Data   
Pirates of the Caribbean  DNF


24 uur data
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
         ABN1  ABN2   AUS1  BRA1 ERIC  MOVI       POTC   
04:01                                                              
28-11-05  541   522    383   463  428 No Data   No Data   
10:09                                                              
28-11-05  517   488    386   426  410 No Data   No Data
16:00
28-11-05  501   454    386   404  388 No Data   No Data
22:00
28-11-05  475   426    372   390  389 No Data   No Data
04:00
29-11-05  457   409    368   391  382 No Data   No Data
10:00
29-11-05  453   414    342   ---  372 No Data   No Data
16:00
29-11-05  444   426    313   411  354 No Data   No Data
pi_32675490
Sunergy, die nu op het 30S,30W punt aangekomen is heeft waarschijnlijk een stuk nadeligere wind. Waarschijnlijk zullen ze nog meer zuidwaarts moeten gaan dan de 4 koplopers hoefden te doen. Als is het wel goed te varen (ruime tot aan de windse wind), de wind is toch een stuk minder krachtig dan wat zuiderlijker.

Maar jah, misschien is het voor sunergy toch wel beter of ff in rustig water te blijven. Zoveel ervaring in krachtige wind (en zeker geen positieve ervaring...)hebben ze deze leg nog niet opgedaan...
pi_32675580
Hmm, AAB mag wel ff wat langzamer... Het ziet er naar uit dat ze op 1 december ergens in de middag zullen aankomen...Maar dan ben ik niet thuis
  dinsdag 29 november 2005 @ 17:56:47 #124
31164 Sandworm
Swallowing Miles
pi_32676250
Oh, oh, problemen met de kiel voor Ericsson. Kiel staat nu in vaste positie en kunnen met gereduceerd zeilplan toch op Cape Town aan. Omdat ze de kiel niet meer kunnen gebruiken, gaan ze wel minder hard. Vierde positie lijkt echter niet in gevaar te zijn.
http://www.volvooceanrace(...)21/index.aspx?bhcp=1

En ook problemen met de AAB2; de fairing plate missing from the daggerboard on the port side. Hierdoor gaan ze minder snel en hopen voor te blijven op de Brasil.
http://www.volvooceanrace.com/news/article/20051129/102822/

Iemand een idee wat de functie van zo'n fairing plate is?
Ik wil ook een KANTELKIEL.NL
pi_32676585
Volgens mij een soort afdekplaat voor de daggerboard.

edit: plaat om neren en wervels te voorkomen. In dit geval bij de daggerboard.(zwaard)

[ Bericht 48% gewijzigd door the_disheaver op 29-11-2005 18:16:23 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')