abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32625974
Mensenrechten ernstiger geschonden dan onder Saddam

LONDEN - De mensenrechten worden in Irak ernstiger geschonden dan tijdens het regime van de verdreven president Saddam Hussein. De eerste Iraakse premier na de val van Hussein, Ayad Allawi, uitte deze beschuldiging in de Britse zondagskrant The Observer.

?Mensen doen hetzelfde als in Saddams tijd en erger. Het is een goede vergelijking, Mensen herinneren zich de dagen van Saddam. Dit was precies de reden dat we Saddam bestreden en nu zien we hetzelfde gebeuren?, aldus Allawi.

Volgens de oud-premier, zelf een sjiiet, zijn geloofsgenoten in de Iraakse regering verantwoordelijk voor doodseskaders en geheime martelcentra. De leden van de veiligheidsdiensten zijn daarbij minstens zo wreed als die onder het voormalige regime, zei Allawi.

?We horen over geheime politie en geheime bunkers waar mensen worden verhoord. Veel Irakezen worden gemarteld of gedood tijdens de verhoren. Er zijn zelfs sharia-rechtbanken, die oordelen volgens de islamitische wet, waar mensen terechtstaan en geëxecuteerd worden.?

Allawi's beschuldigingen staan lijnrecht tegenover de Amerikaanse inschatting dat het Iraakse leger de veiligheidssituatie volgend jaar voldoende in de hand kan houden en het Amerikaanse leger wellicht kan beginnen aan de terugtrekking.

Allawi, die tot april van dit jaar premier was, waarschuwt dat de situatie van Irak van invloed is voor de hele wereld. ?Irak is het centrum van deze regio. Als de situatie uit de hand loopt, zijn noch Europa noch de Verenigde Staten veilig.?

Allawi heeft zelf geen enkel vertrouwen meer in de Iraakse politie. Hij heeft zijn lijfwachten opdracht gegeven het vuur te openen op elke politieauto die zijn hoofdkwartier zonder bericht vooraf nadert.

Verantwoordelijk voor de mishandelingen en schendingen van de mensenrechten is volgens Allawi het Iraakse ministerie van Binnenlandse Zaken. ?Het ministerie van Binnenlandse Zaken bevindt zich in het hart van deze zaak. Ik geef de minister niet de schuld, maar de werknemers zitten achter de geheime kerkers en sommige van de executies die hebben plaatsgevonden.?

http://www.volkskrant.nl/buitenland/1133071149789.html?source=rss

Het Amerikaanse avontuur begint steeds meer op een farce te lijken.

Operation Iraqi Freedom....... yeah right!
pi_32626010
Het ging toch om de olie
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_32626025
whehehe , Bush wordt aangevallen door de 'democratie' die hij 'zelf' heeft geinstalleerd.
pi_32626090
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:47 schreef longinus het volgende:
Het ging toch om de olie
Volgens mij hadden de VS Saddam niet meer onder controle.

Saddam wilde de Dollar opzij schuiven ten gunste van de Euro.
En dat was een groot probleem, want olie en drugs zijn het enige wat de dollar nog overeind houdt.
pi_32626113
Aldus Allawi die meedoet aan de verkiezingen, ja.
pi_32626376
Mwoah, ik denk dat het qua aantal doden nog wel meevalt . En die martelingen, ach ik geloof het allemaal niet zo, ik heb meer het beeld dat hij een gigantische tiran is geweest, en saddam andere onderdrukten, nu heb ik het gevoel dat alle groeperingen in irak beetje de macht willen hebben en ze elkaar de kop kleiner maken. Dus vergelijking van dat het nu veel erger is dan toen met saddam trek ik nie..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 27 november 2005 @ 20:03:19 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_32626519
Yeah right!

Het grootste verschil is dat er nu over gepraat mag worden....... Dan lijkt alles erger dan de doofpot!
censuur :O
pi_32627256
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Mwoah, ik denk dat het qua aantal doden nog wel meevalt . En die martelingen, ach ik geloof het allemaal niet zo, ik heb meer het beeld dat hij een gigantische tiran is geweest, en saddam andere onderdrukten, nu heb ik het gevoel dat alle groeperingen in irak beetje de macht willen hebben en ze elkaar de kop kleiner maken. Dus vergelijking van dat het nu veel erger is dan toen met saddam trek ik nie..
Nee, maar dat het nu enorm veel beter is, is ook niet waar. Wat dat betreft hebben de Amerikanen hun doelstellingen qua mensenrechten en algehele leefkwaltieit in dat land nog niet bereikt. En dat is jammer om te zien, voor (bijna) alle partijen.

Ik denk persoonlijk (vanaf mijn pc-tje ergens in Nederland), dat de situatie niet zo erg is als Allawi beschrijft, de waarheid ligt ergens in het midden.
pi_32627285
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:47 schreef longinus het volgende:
Het ging toch om de olie
Uiteindelijk draait het allemaal om de kijkcijfers.

Je moet het kunnen relativeren, stel we leven in een wereld zonder showbinkies als George Sniffin' Booze, Binnie Laden en de hele mikmak. Wie gaat er dan goeie reallife televisie genereren? De eo? talpa? You name it.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_32627467
quote:
Op zondag 27 november 2005 20:03 schreef RemcoDelft het volgende:
Yeah right!

Het grootste verschil is dat er nu over gepraat mag worden....... Dan lijkt alles erger dan de doofpot!
Roflmao
pi_32627738
Zoveel mensen werden der onder Saddam ook niet meer vermoord, ik bedoel de meesten wisten ondertussen wel dat ie zijn bek moest houden over de politiek omdat ze anders de lul waren, nu is er weer machtsstrijd
deze account is gehacked door GreyHatHacks
pi_32628333
Het is lastig te vergelijken. Althans, wanneer je de mensenrechtensituatie van nu gaat vergelijken met die van onder Saddam, dan ga je ook vergelijken met de massamoorden gepleegd door Saddams regime. Hoe verschrikkelijk de situatie nu ook is, er zijn - nog - geen Halabja-achtige toestanden geweest onder het huidige regime. Ga je echter dezelfde situaties vergelijken, dus de methoden gehanteerd door politie en overheid, dan zal het inderdaad goed vergelijkbaar zijn.
pi_32632688
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:50 schreef COLAIUTA het volgende:

[..]

En dat was een groot probleem, want olie en drugs zijn het enige wat de dollar nog overeind houdt.
Da's inderdaad wat er gister in die aflevering van Tegenlicht - De dag dat de dollar valt werd gezegd (op de pagina een stream van het programma)
  maandag 28 november 2005 @ 16:06:36 #15
115996 francorex
Earth stationary not spinning
pi_32647614
quote:
Op zondag 27 november 2005 19:50 schreef COLAIUTA het volgende:

[..]

Goed punt Collauita, landen zoals Iran en Venezuela dreigen eveneens met een overstap naar het verhandelen van olie in euro's.
Het zijn voornamenlijk Azie en Europa die de dollar rechthouden, door de massale aankoop van dollars ondersteunen Europa en Azie de VS, die aankoop van zwakke amerikaanse dollars is een ondersteuning van de amerikaanse economie, zie het als een vorm van vertrouwen, echter eentje die de belastingbetaler cash betaald.

De vraag is, hoelang nog?

Onrechtstreeks betaald de belastingbetaler voor het wanbeleid van de Bush-administratie, de europese en aziatische belastingbetaler staat borg voor het handelstekort van de VS, de steigende staatsschuld en betaald onrechtstreeks voor de rampzalige aanpak van orkaan Katrina, de oorlog in Irak en Afghanistan, de taxcut aan de superrijken in de VS, enz enz.

Dit vertrouwen is verantwoord, zolang de Amerikaanse economie groeit en/of potentie heeft om te groeien, de conditio sine qua none.

Echter in een veranderende wereld; een ander economisch constellatie; een veranderend weersklimaat; dalende energievoorraden, dalende grondstoffen en steigende prijzen is de vraag of vertrouwen in amerikaanse groei is verantwoord, vertrouwen in een energie-inefficiente en energieverslindende economie!?

Het antwoord is zolang het moet.

vergelijk het met een troep hongerige leeuwen en een zieke olifant, de amerikaanse economie is de olifant en zolang die gezond is zullen de leeuwen er nog niet aan denken om de olifant aan te vallen. Van nature hebben ze respect voor elkaar en kennnen hun plaats.
Nu de olifant ziek is komen de leeuwen polshoogte nemen van de toestand, zolang de olifant in staat is om te recupereren blijven ze op afstand, echter, nooit te ver weg want ze ruiken een kans.

maandag 28 november 2005 @ 17:42:19 #16
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_32650030
quote:
Op zondag 27 november 2005 20:28 schreef oheng het volgende:

[..]

Nee, maar dat het nu enorm veel beter is, is ook niet waar. Wat dat betreft hebben de Amerikanen hun doelstellingen qua mensenrechten en algehele leefkwaltieit in dat land nog niet bereikt. En dat is jammer om te zien, voor (bijna) alle partijen.

Ik denk persoonlijk (vanaf mijn pc-tje ergens in Nederland), dat de situatie niet zo erg is als Allawi beschrijft, de waarheid ligt ergens in het midden.
Zoals Oheng zegt de situatie is nog niet bereikt.
De situatie is zeker niet rooskleurig in Irak op het moment. En in zo'n choas als het land nu is, twijfel ik er niet aan dat er vast groeperingen zijn die uit wraak, verlang naar macht etc. mensenrechten schenden.
Maar de kans dat het leven er in Irak over 10 jaar minder menserechten worden geschonden is nu groter dan als Saddam er nog was geweest.
pi_32650114
quote:
Op maandag 28 november 2005 17:42 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Maar de kans dat het leven er in Irak over 10 jaar minder menserechten worden geschonden is nu groter dan als Saddam er nog was geweest.
De situatie onder Hoessein was inderdaad vrij statisch. Er was onder deze wrede dictator nauwelijks een kans dat de mensenrechten beter nageleefd zouden worden. De kans dat over tien jaar minder mensenrechten worden geschonden is inderdaad groter dan wanneer Saddam nu nog aan de macht was. De kans dat mensenrechten nog slechter worden nageleefd over tien jaar is daarentegen ook groter.
  maandag 28 november 2005 @ 17:55:48 #18
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_32650328
quote:
Op maandag 28 november 2005 17:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

De situatie onder Hoessein was inderdaad vrij statisch. Er was onder deze wrede dictator nauwelijks een kans dat de mensenrechten beter nageleefd zouden worden. De kans dat over tien jaar minder mensenrechten worden geschonden is inderdaad groter dan wanneer Saddam nu nog aan de macht was. De kans dat mensenrechten nog slechter worden nageleefd over tien jaar is daarentegen ook groter.
Dat is de optimist in me
pi_32653912
Zonder nou meteen te willen beweren dat de VS verstandig bezig zijn in Irak, zie ik wel een simpele verklaring voor de mensenrechtenschendingen die nu plaatsvinden. Eén woord: wraak. Jarenlang hebben de Soennieten de rest van het volk wreed onderdrukt, nu nemen anderen daarop wraak. Niet goed te praten, maar wel denkbaar.
pi_32655744
Misschien een cynische constatering, maar het geweld van vandaag was op den duur toch onvermijdelijk. Saddam ging vroeg of laat dood, met een machtsstrijd tot gevolg. Zijn kunstmatige regime kon alleen bestaan door de terreur en eindigen in terreur. De Amerikanen hebben de semi-burgeroorlog alleen maar wat bespoedigd.
  Moderator maandag 28 november 2005 @ 21:42:06 #21
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_32656028
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')