abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33930707
quote:
op dinsdag 10 januari 2006 21:25 schreef robbiej het volgende:
ja maar ik bedoel in januari. (2006) mischien is het dan verhoogd ofzo?
ze zijn op dus ik moet ze vanmiddag halen, dan ga ik naar een andere apotheek omdat ik nu verhuisd ben

zal de bon ff posten, dan weten we het
  woensdag 11 januari 2006 @ 10:37:40 #252
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_33931789
ok
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  woensdag 11 januari 2006 @ 12:35:52 #253
63411 Roeji
Oost West Thuis is t ook niks
pi_33934771
quote:
op woensdag 11 januari 2006 09:35 schreef freecell het volgende:

[..]

doses
ik slik zelf clonidine. is officieel een bloeddrukverlager. helpt vooral om mijn concentratie wat beter te krijgen. het grote voordeel hiervan is dat je karakter gelijk blijft.
op ritalin reageerde ik niet goed, dus dat was geen optie, dan is clonidine een heel prettig alternatief.
ik ben gewoon mezelf, maar dan wat geconcentreerder
dankje. ik wist even niet meer wat t nu moest zijn

clonidine ken ik niet. op dit moment gaat het best goed met de ritalin. ik heb alleen koppijn als ik ze te laat inneem en een uur of 3,5 a 4 na de laatste dosis. en het slechte slapen is wel vervelend. maar ik ga het in mn achterhoofd houden, mocht onverhoopt t toch niet goed gaan met de ritalin. dan kan ik dat altijd proberen.

in elk geval goed te horen dat het goed met je gaat!! en dat je jezelf gewoon kunt zijn.
Ik ben zo blij, zo blij
Dat mn neus van voren zit en niet van opzij.
M.C.S.E = Minesweeper Consultant & Solitaire Expert
pi_33942834

paar cent goedkoper zelfs!

[ Bericht 11% gewijzigd door Conflict op 11-01-2006 18:54:05 ]
pi_33943721
quote:
op woensdag 11 januari 2006 12:35 schreef roeji het volgende:

[..]

dankje. ik wist even niet meer wat t nu moest zijn

clonidine ken ik niet. op dit moment gaat het best goed met de ritalin. ik heb alleen koppijn als ik ze te laat inneem en een uur of 3,5 a 4 na de laatste dosis. en het slechte slapen is wel vervelend. maar ik ga het in mn achterhoofd houden, mocht onverhoopt t toch niet goed gaan met de ritalin. dan kan ik dat altijd proberen.

in elk geval goed te horen dat het goed met je gaat!! en dat je jezelf gewoon kunt zijn.
mooizo, je zult je al snel beter en beter er bij voelen. je zit echt in een lift.
heeft niemand last van zwetende handen de hele dag zoals ik?
en 's nachts badend in het zweet wakker worden? best vervelend.
Motto: Eens is ook dit voorbij...
Red een boom - eet een bever!
  woensdag 11 januari 2006 @ 17:56:11 #256
63411 Roeji
pi_33944566
dankjewel mighty. ik zie het ook allemaal positief in op dit moment. ik kon je bericht gister niet beantwoorden, was te druk op mn werk. sorry.

zwetende handen, heb ik niet meer dan voorheen. soms wel dat me ineens de benauwde zweet zo uitbreekt over mn hele lijf. maar of dat van de ritalin is weet ik niet. ik ben sowieso al mn mogelijke bijwerkingen nauwlettend in de gaten aan het houden. maar volgens mij kom ik niet verder (gelukkig) dan de hoofdpijn en t slechte slapen. oja en de kramp in mn gezicht en kaken is weer af en toe terug.
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 11 januari 2006 @ 23:30:23 #257
127956 Robbiej
pi_33958610
quote:
op woensdag 11 januari 2006 17:00 schreef conflict het volgende:
[afbeelding]

paar cent goedkoper zelfs!
nahh zeg.. dat is niet normaal.. hier betaal ik dus dik 20 euro meer...
pi_33962183
ik slaap wel prima de laatste nachten. ik ben in no-time onder zijl en slaap beter door.
pi_33965610
quote:
op woensdag 11 januari 2006 23:30 schreef robbiej het volgende:

[..]

nahh zeg.. dat is niet normaal.. hier betaal ik dus dik 20 euro meer...
vaag hoor!

en die twee apotheken waar ik het gehaald heb liggen meer dan 100 km uit elkaar. misschien hebben ze een fout gemaakt. bel anders eens naar een andere apotheek!
  donderdag 12 januari 2006 @ 10:40:12 #260
127956 Robbiej
pi_33967273
ja ik gaat er eens achteraan.. weet je mischien of je het niet gedeeltelijk vergoed krijgt ofzo? want op je factuur staat "bijbetaling"
pi_34005780
quote:
op donderdag 12 januari 2006 10:40 schreef robbiej het volgende:
ja ik gaat er eens achteraan.. weet je mischien of je het niet gedeeltelijk vergoed krijgt ofzo? want op je factuur staat "bijbetaling"
ja, de verzekering zal ook een deel vergoeden. ik heb een basisverzekering en ik kan me niet voorstellen dat jij geen verzekering hebt.

bij welke verzekeringsmaatschappij zit je?
  vrijdag 13 januari 2006 @ 11:14:53 #262
127956 Robbiej
pi_34006926
ik sta nog bij mn ouders op de verzekering. zilveren kruis achmea.

maar ik heb het gevoel dat het een beetje uitwerkt ofzo... ik heb ook 36 mg. en de 1e 2 dagen voelde ik me lekker een beetje duf en was het redelijk kalm in mn hoofd. maar nu voel ik me weer normaal.. is mn dosis nu te laag ofzo?
pi_34009763
dat zou je wel denken, maar zulke belangrijke vragen moet je niet aan ons stellen he...
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
  vrijdag 13 januari 2006 @ 16:31:07 #264
135732 drijvendschaap
een wolk voorbij
pi_34018108
wat is hier gebeurt? iig ik heb een intake gehad.
over drie weken oid weet ik meer. yay wat een snelheid
hepl
pi_34019901
quote:
op vrijdag 13 januari 2006 11:14 schreef robbiej het volgende:
ik sta nog bij mn ouders op de verzekering. zilveren kruis achmea.

maar ik heb het gevoel dat het een beetje uitwerkt ofzo... ik heb ook 36 mg. en de 1e 2 dagen voelde ik me lekker een beetje duf en was het redelijk kalm in mn hoofd. maar nu voel ik me weer normaal.. is mn dosis nu te laag ofzo?
ik slik er twee van 36 mg

misschien kan je nu overgaan op 54 mg.

het euforische gevoel gaat er wel af hoor
pi_34020780
1120 mg heb ik per etmaal. went vanzelf wel hoor.
pi_34021425
quote:
op vrijdag 13 januari 2006 17:55 schreef #ANONIEM het volgende:
dat is wel heel erg veel
  vrijdag 13 januari 2006 @ 19:06:59 #268
127956 Robbiej
pi_34022845
quote:
op vrijdag 13 januari 2006 17:55 schreef #ANONIEM het volgende:
1120.. dan ga je in coma...
pi_34026006
quote:
op woensdag 11 januari 2006 17:56 schreef roeji het volgende:
soms wel dat me ineens de benauwde zweet zo uitbreekt over mn hele lijf. maar of dat van de ritalin is weet ik niet.
als je ritalin slikt en het is uitgewerkt, dan kan je een rebound krijgen. je krijgt je adhd 10 keer zo hard terug dan. dat kan een heel vervelend gevoel zijn, zweten, druk op je kop, zenuwachtig...

ik zorg er altijd voor dat ik in een vertrouwe omgeving ben als mijn concerta uitgewerkt is. concerta werkt ongeveer 12 uur lang. als ik dus om 10.00 uur concerta slik, dan zorg ik ervoor dat ik gewoon om 21.00 uur thuis ben.
pi_34032863
op een gegeven moment slikte ik 200mg per keer, omdat het maar geen effect had. maar ik ben een meisje, weeg 50 kg en ik was 17. beetje teveel van het goede.. zoveel als jij slikte kan echt niet

[ Bericht 9% gewijzigd door gekke_sandra op 13-01-2006 23:48:15 ]
Delivered without an information leaflet
  zaterdag 14 januari 2006 @ 00:15:14 #271
127956 Robbiej
pi_34034592
quote:
op vrijdag 13 januari 2006 23:28 schreef gekke_sandra het volgende:
op een gegeven moment slikte ik 200mg per keer, omdat het maar geen effect had. maar ik ben een meisje, weeg 50 kg en ik was 17. beetje teveel van het goede.. zoveel als jij slikte kan echt niet
200 mg... wil je dood ofzo?

wat is het toch tegenwoordig met overdosis enzo..
  zaterdag 14 januari 2006 @ 09:37:17 #272
63411 Roeji
pi_34040879
quote:
op vrijdag 13 januari 2006 20:31 schreef conflict het volgende:

[..]

als je ritalin slikt en het is uitgewerkt, dan kan je een rebound krijgen. je krijgt je adhd 10 keer zo hard terug dan. dat kan een heel vervelend gevoel zijn, zweten, druk op je kop, zenuwachtig...

ik zorg er altijd voor dat ik in een vertrouwe omgeving ben als mijn concerta uitgewerkt is. concerta werkt ongeveer 12 uur lang. als ik dus om 10.00 uur concerta slik, dan zorg ik ervoor dat ik gewoon om 21.00 uur thuis ben.
dat wist ik, die rebound. tot op heden geen andere klachten dan hoofdpijn als de ritalin is uitgewerkt. dosis is ook nog te laag, merk nog niet heel veel verschil. maar ben langzaamaan aan t opbouwen.

die benauwde zweet breekt me ook gewoon overdag uit. ik moet er misschien toch eens op gaan letten of ik dan inderdaad toch niet mn volgende dosis medicijnen moet nemen. ga ik eens op letten. (had ik nog niet aan gedacht dat dat ook nog zou kunnen)
Ik ben zo blij, zo blij
pi_34042782
quote:
op zaterdag 14 januari 2006 00:15 schreef robbiej het volgende:
200 mg... wil je dood ofzo?

wat is het toch tegenwoordig met overdosis enzo..
daar ga je dus echt niet dood van.. ik ben het levende bewijs. ik slikte dat dan ook alleen 's middags als ik naar school moest of moest leren. soms twee keer, lag eraan hoeveel uur ik naar school moest. ik ben al vrij rap met ritalin gestopt, omdat het zelfs na 200mg geen effect gaf. ik kreeg meer nare dan goede dingen. trillen, zenuwachtig, rustig in mijn hoofd maar ipv die drukte juist drang om te bewegen.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 11:58:00 #274
63411 Roeji
pi_34042834
mij is verteld dat 60mg het maximale is wat je per dag mag slikken. staat ook in de bijsluiter.

help je dan niet je halve lijf en hersenen compleet aan gort door er zoveel van te slikken?
Ik ben zo blij, zo blij
pi_34044521
een halve miligram per kilo lichaamsgewicht is de norm.
max 1 mg per kilo lichaamsgewicht (dus in mijn geval max ca 80 mg per dag, verdeeld over 4x).
  maandag 16 januari 2006 @ 10:28:49 #276
63411 Roeji
pi_34113818
vanmorgen voor het eerst weer zelf naar mn werk gereden sinds ik aan de medicatie zit. en ik moet zeggen dat het prima ging. was zo helder als het maar kon, niet moe, niet duizelig.

het is me eigenlijk heel goed bevallen. ik heb wat minder zitten klooien met alle knopjes en schuifjes in mn auto. mn muziekcollectie heb ik ook iets meer rust gegeven. er is maar cdtje misselijk van me geworden van het skippen van nummers

ik kan dus zeggen dat ik op dit moment erg tevreden ben
Ik ben zo blij, zo blij
pi_34139162
terug vind pil
Deze post werd mede mogelijk gemaakt met steun van de europesche gemeenschap.
  dinsdag 17 januari 2006 @ 09:08:23 #278
63411 Roeji
pi_34150173
nog een kleine update over gisteren.
de terugreis is me minder goed bevallen, zat weer met alles te rommelen. viel me ineens in dat het al een hele poos geleden was dat ik mn laatste dosis had gehad.
dus wat het autorijden betreft ga ik er op vooruit als ik ritalin heb genomen. als het uitgewerkt is, ben ik weer aan het stuiteren/met 100 dingen tegelijk bezig, tijdens het rijden.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_34151327
quote:
op zaterdag 14 januari 2006 11:58 schreef roeji het volgende:
mij is verteld dat 60mg het maximale is wat je per dag mag slikken. staat ook in de bijsluiter.

help je dan niet je halve lijf en hersenen compleet aan gort door er zoveel van te slikken?
lijkt mij niet. ik weet een meisje dat per keer 5 pilletjes slikt en ze was toentertijd 15.
ik moet wel zeggen, dat ik dus alleen ritalin slikte als ik naar school ging en het ook echt nodig had.
ik had deeltijd school.. dus ik slikte dan bijvoorbeeld ritalin als ik wegging en 1 keer halverwege en als ik moest leren dan nam ik het voor of na school ook. dus op een dag slikte ik dan meestal 200mg in totaal.
ik bedoelde niet per keer. per keer dat ik naar school ging, ja je zou het dus kunnen zien als 100mg per keer. maar ja, het gaf niet het gewenste effect.. dus ik ben er al gauw mee gestopt.
pi_34151354
dat zou dus betekenen, dat ik met mijn gewicht niet meer dan 1 pilletje mag per keer? of zelfs.. per dag?
okee, that's it. ik ga mijn dossier opvragen en dit tot op de bodem uitpluizen
  dinsdag 17 januari 2006 @ 10:38:20 #281
63411 Roeji
pi_34152095
ik heb geen idee, hoe het nu zit met die dosis. in de bijsluiter staat in elk geval wel dat het maximum 60mg is. morgen toch een afspraak met mn psych, zal het hem nog eens vragen.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_34155965
quote:
op dinsdag 17 januari 2006 10:38 schreef roeji het volgende:
ik heb geen idee, hoe het nu zit met die dosis. in de bijsluiter staat in elk geval wel dat het maximum 60mg is. morgen toch een afspraak met mn psych, zal het hem nog eens vragen.
okee, doe dat. ik ben benieuwd.
ik ga toch maar eens mijn dossier opvragen, dat schijnt te kunnen tot 2 jaar na je 'behandeling' toch?
  dinsdag 17 januari 2006 @ 19:23:13 #283
63411 Roeji
pi_34170525
goeie vraag. zal ik ook even voor je navragen. ik heb me er nog nooit in verdiept. ik weet wel dat een medisch dossier in het ziekenhuis gewoon je leven lang beschikbaar is, misschien zelfs nog wel langer. maar het psychische gebeuren,... geen idee.

ik laat morgen wel wat weten hierzo.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_34176867
okee thanks!:)
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:22:51 #285
63411 Roeji
pi_34217571
nou ben dr vanmiddag dus geweest.

de maximale aanbevolen dosis was altijd 60mg. nu had mn psych recentelijk een mailing gekregen waarin stond dat voor kinderen van 14 tot 18 de max dosis 80mg was. over volwassenen stond er niks bij. hij gaf zelf al aan, nadat ik m het had verteld dat sommige mensen een veel hoger dosis namen, dat dit best mogelijk was. uiteraard word die hoge dosis pas na enige tijd bereikt door een opbouwschema, zei hij. hij zei ook dat in de bijsluiter de waardes staan voor de 'gemiddelde' mens. maar goed, er zal praktisch niemand 'gemiddeld' zijn. elk mens is anders. en iedereen reageert dus ook anders op welke medicatie dan ook.

dus ikzelf ben gerustgesteld mijn dosis is overigens nu ook opgeschroefd naar 4 x per dag 10mg. en ik kan evt nog hoger gaan, als ik dat zou willen.

ik heb helaas geen tijd meer gehad om dat na te vragen van het dossier. het spreekuur was al te kort voor mijn eigen vragen. sorry gekke_sandra. misschien kun je met t ggz (of hoe dat heet) bellen. zij kunnen je dat denk ik wel meteen zeggen. de regels zullen voor alle psychs toch wel hetzelfde zijn wat dat betreft. succes ermee!!
Ik ben zo blij, zo blij
  woensdag 18 januari 2006 @ 21:41:31 #286
18875 BDisOKE
Spend some quality time...
pi_34218744
quote:
op woensdag 18 januari 2006 21:22 schreef roeji het volgende:
nou ben dr vanmiddag dus geweest.

de maximale aanbevolen dosis was altijd 60mg. nu had mn psych recentelijk een mailing gekregen waarin stond dat voor kinderen van 14 tot 18 de max dosis 80mg was. over volwassenen stond er niks bij.
dat is de pest.
de meeste onderzoeken en informatie die er is is gebasseerd op kids...
with a demon of mine...
BDisOKE.nl mijn werk
Mijn games...
pi_34220872
ik ben vandaag omhoog gegaan van 4x10 naar 4x15 mg per dag.
hopelijk kan ik nog wat verbeteren.
het euforische is er inderdaad af, da's wel erg jammer, maar hopelijk wordt het nu iets beter.
ben benieuwd.
  zaterdag 21 januari 2006 @ 11:55:58 #288
127956 Robbiej
pi_34304982
ik ben nog steeds zo duf als een konijn. mn honger gevoel is echt gewoon weg.

ik leef nu al bijna 3 jaar op junkfood. das ook niet goed.. en nu nog steeds dus.
ik voel me zwaar klote.
geen zelfdiscipline
voel me hardstikke uitgeput
geen kracht
slapeloosheid
pijn in borstkast en in mn zij
zit vol met kleine tics

dan vraag ik me af.. waar doe ik dit nog in godsnaam voor?
waar leef ik voor? om te werken en te lijden?

ik zie 't even niet meer zitten hoor..
pi_34307799
als ik dat zo lees kan ik me heel goed voorstellen in wat voor situatie je zit. ik heb zelf ook diep in de put gezeten.
ik ben de laatste 2 jaar een heel stuk verder gegroeid en begin nu de resultaten te zien. ik denk dat het verstandig is om wat energie in "projecten" te gaan steken zodat je je bewust wordt wat je problemen zijn. daarna kun je pas beginnen met klimmen!
ik heb bijvoorbeeld de stap genomen om mijzelf in te schrijven bij het ggz en sinds 2 jaar heb ik daar een paar cursussen gevolgd; te weten adhd-cursus, assertiviteitscursus en algemene groepstherapie. door de therapeuten en lotgenoten heb ik zo ontzettend veel inzicht in mijzelf gekregen dat ik aan mijzelf kon gaan werken. ik weet niet of je al psygische hulp hebt, zo niet dan kan ik je dat ten zeersten aanraden! en helemaal nu je op dit punt beland bent dat je het allemaal niet meer ziet zitten. dit is het moment om in te grijpen en aan jezelf te gaan werken. geloof me, je hebt anderen nodig om er bovenop te komen.

in de bibliotheek heb ik veel boeken gelezen die me hebben geïnspireerd en inzicht gegeven in mijn problemen. wijsheid vergaren op dit gebied versneld de groei naar een gelukkiger leven. zoals ik al eerder heb gepost is het boek van edward hallowell & john ratey met hun "hulpgids adhd" een zeer verhelderend boek en geeft heel veel tips hoe je met adhd kunt leren leven. kopen die shit!

ook heb ik veel lichamelijke verbeteringen ingevoerd. ik ben aan visolie-capsules begonnen. meteen na de eerste dag viel er letterlijk en figuurlijk een zware last van m'n schouders af: mijn depressie verdween als sneeuw voor de zon! voor mensen met adhd en depressies is dit echt een wondermiddel! ik heb van de week een documantaire gezien en die bewees het een en ander. ga daar eens mee expirimenteren zou ik zeggen, het kan nooit kwaad. visolie is een supplement voor ieder mens en aangezien je te veel junkfood eet denk ik dat visolie bij jou een heeeeeel goed effect zal hebben. je kunt het zo bij de kruidvat kopen.

je voelt je hartstikke uitgeput zeg je. ik denk dat dat komt omdat je te veel energie verspilt aan piekeren en doemdenken. ik heb in het eerste jaar van mijn opleiding elke dag middagdutje moeten doen omdat ik zo moe als een baksteen was en heel erg moe was. als je na verloop van tijd je instelling bij kunt stellen merk je dat je meer energie overhoud om je te richten op belangrijke zaken dan wereldproblematiek en andere doemscenario's.

misschien als je je over een tijdje beter voelt kun je misschien op zoek gaan naar een sportschool. sporten is het beste medicijn tegen heel veel lichamelijke klachten. het kost wel wat geld, maar dat is het uiteindelijk allemaal waard. ik ben nu 2 maanden bezig en krijg nu al reacties als "zo je begint spierballen te kweken!" hoewel ik het in eerste instantie voor mijzelf doe zijn zulke opmerkingen een enorme ego-boost. je moet er veel voor overhebben en energie in steken, maar het is het dubbel en dwars waard!

ik geef je maar wat tips over hoe ik uit de fictieve put ben gekropen en nu langzaam aan begin te leren leven. ik ben nog lang niet waar en wie ik wil zijn, maar dat is een kwestie van jaren. je moet ergens beginnen en jij hebt de bodem nu bereikt, als ik je reply lees. ik heb precies hetzelfde meegemaakt maar er is 1 ding wat jij nodig hebt:

de wil om te veranderen!!!

[ Bericht 6% gewijzigd door AquaDiGio op 21-01-2006 13:40:46 ]
  zaterdag 21 januari 2006 @ 18:00:41 #290
63411 Roeji
pi_34316441
@aquadigio: niks aan toe te voegen.
ik zit in hetzelfde schuitje. ik bungel ergens tussen jou en robbiej in. de put heb ik gehad (af en toe heb je nog wel van die momenten of soms dagen dat het enorm moeilijk is) en ben nu ook stap voor stap omhoog aan t klauteren.

misschien toch nog een ding aan toe te voegen: probeer het te accepteren.
en voor het kun je een hoop dingen invullen:
- dat je nu aan de grond zit
- dat het niet slechter kán gaan
- dat je adhd hebt
- etc

probeer iets te vinden waar je enorm veel plezier aan beleefd en wat je helpt te ontspannen en even te vergeten. wat dat is, zul je zelf moeten uitvogelen. of het sporten is of knutselen of heel hard schreeuwen of voor mijn part je tenen tellen. zoek iets. er is iets waar ook jij je rust bij kunt vinden, zodat je op die klote momenten even alles kunt vergeten.
ik heb dat bij mn katten. klinkt stom, maar die beesten laten me gewoon mn zorgen vergeten. door met ze te spelen of te knuffelen of gewoon naar ze te kijken als ze slapen ofzo.

en denk eraan ; het zal allemaal beter worden over een tijdje!!
Ik ben zo blij, zo blij
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:12:55 #291
127956 Robbiej
pi_34321126
rilatine en concerta zijn net als xtc : amfetamines.
amfetamine is doping.

toen in 1957 de stichter van de firma jansen pharmaceutica zijn nieuwe antipsychoticum op de markt wou brengen , moest hij aan de hand van dierproeven aantonen dat hij met zijn product psychosen kon behandelen.
daarvoor moest hij ratten psychotisch maken .
hij maakte ze psychotisch door ze amfetamine in te spuiten , dezelfde amfetamine die nu aan de kinderen wordt gegeven.

de goede werking bij kinderen die meer kind zijn dan anderen , en die daardoor het maatschappelijke comfort storen van hen die er moeten mee bezig zijn, wordt verklaard doordat die kinderen dwangmatig psychotisch worden gemaakt ( een robotachtig gedrag gaan vertonen) .

door dat dwangmatige worden ze bijgevolg minder snel afgeleid door andere prikkels , die hun bezig zijn met een eerdere taak zouden verstoren, vandaar dat ze zich beter lijken te kunnen concentreren.

bovendien zorgt het ook voor een veralgemeend goed of zelfs een super gevoel : amfetamine is immers … doping en de moeder van alle antidepressiva.

maar …langdurig gebruik van rilatine of verhoging van de dosis geeft inderdaad danige gedragsstoornissen waardoor die kinderen in het ergste geval psychiatrisch moeten opgenomen worden .

nu al zijn de wachtlijsten voor opnamen van rilatinekinderen in de psychiatrie bijna oneindig lang.

op het fysiologische vlak is aangetoond bij proeven op apen, dat de schade die al na een korte toediening aangebracht wordt aan de neuronen, die gedragsbepalende sensoren hebben op de (vele) neurotransmitters , minstens gedurende zeven jaren aanwezig blijft en dat bij een eventuele heraangroei van die sensoren , die heraangroei bovendien niet optimaal verloopt, waardoor ze het werk dat ze moeten doen onvoldoende aankunnen.

bovendien is het momenteel nog onduidelijk wat het effect is van het afsterven door amfetamine van de zenuwuiteinden die ter hoogte van het hart een regelende invloed zouden moeten uitoefenen op de neurontransmissie van prikkels die bij een dreigend fibrilleren de fatale uitval van de pompwerking kunnen verhinderen.
immers, nu valt men plots dood door … een hartafwijking en daarmee is de kous dan af.
meestal helpt reanimeren ook niet meer.

en verder:

tijdschrift voor geneeskunde (belgië) datum: volume 59 - nr. 14-15, 15 juli - 1 augustus 2003
waarin staat:
“ongewenste effecten die vaak voorkomen zijn: tachycardie, palpitaties, aritmieen, karakterveranderingen en insomnia. chronisch misbruik van rilatine kan een uitgesproken gewenning teweegbrengen en een psychische afhankelijkheid, gepaard gaande met verschillende graden van abnormaal gedrag. “

dokters die nu publiceren over rilatine of concerta waarschuwen voor het optreden van een ‘robotachtig’ gedrag en een verminderde spontaneïteit.
is dit een eufemisme voor het dwangmatig psychotisch gedrag dat kinderen geneest van de adhd?

hoorden wij onlangs niet op tv een slimme ‘behandelaar’ verklaren dat lage doseringen van rilatine bij sommige patiëntjes niet meteen helpt en dat men daardoor gewoon maar even de dosis moet verhogen.
inderdaad : dosis verhogen tot dwangmatig psychotisch gedrag duidelijk waarneembaar wordt en bovendien nog als succesvol wordt ervaren.
geneeskunde in topvorm!

en dan , wettelijk ….

het stoort mij een beetje dat rilatine-en concerta-fans amfetamine een medicament gaan noemen.
de amfetamine waarover wij het hier hebben is een sterk gereglementeerd product dat valt onder de verboden en de verdovende middelen (kb van 22 jan.1998 , gebaseerd op de wet van 24 februari 1921).
de modaliteiten voor aanschaf ervan zijn dezelfde als voor de aanschaf , bewaren en het afleveren van heroïne morfine, cocaïne , xtc , pma en zo meer.

in de 35 jaar dat ik al apotheker ben, heb ik nooit iemand weten ‘genezen’ na behandeling met deze producten, wel integendeel, normaal worden die voorgeschreven in terminale toepassingen.

het kan goed zijn dat nu de maatschappelijke inzichten in de werking van die producten veranderd is.: vroeger maakte amfetamine psychotisch , nu is het ongevaarlijk en wat meer is : op de bijsluiter schrijft men nu zelfs dat het werkingsmechanisme onbekend is .: ni vu, ni connu .

de sporters die bijna wekelijks op jonge leeftijd doodvallen, die vallen allemaal dood van iets anders, en het aantal zelfmoorden in ons land heeft ook niets te maken met het grote amfetamineverbruik.

en verder is het niet meer dan normaal dat de kinderen die amfetamine slikken zich veel beter voelen en beter kunnen presteren.
vraag maar eens hoe goed een voetballer zich voelt, een renner, en hoe goed het product is voor een prijsduif die barcelona vliegt …enz ...

dit zijn de woorden van een (ex) renner:

"op het eind van mijn eerste jaar bij de profs was ik niet meer in staat te ontbijten zonder een shot: ik was een wrak. ik spoot mezelf in, ja. ik was, zoals veel renners, een halve dokter."
"je moet tijdens de koers inspuiten. als je het van tevoren doet, en je zit niet in een goede ontsnapping, word je gek. je kunt niet rijden, je kunt je energie niet kwijt", meent windels.

een pleidooi om amfetamine vergoedbaar te maken en het aan de kinderen te geven, adhd-kinderen zitten immers nooit in de goede ontsnapping en worden dan maar ... gek .
maar was het uiteindelijk niet de bedoeling dat ze psychotisch en dus 'rustiger' worden ?

bron: http://www.haesbrouck.be/hoewerkt.htm

lees dit ook maar eens door: http://www.haesbrouck.be/hoevalt.htm

wat is jullie mening hier nou over?
pi_34321294
tja, dat accepteren weet ik zelf niet eens of ik dat gedaan heb. de gedachte dat het toch wel complicaties met zich meebrengt komt sporadisch omhoog, maar op die momenten is het dan ff balen en weer doorgaan. als je daar teveel bij stil gaat staan verval je in de slachtoffer rol, die ik onbewust ook af en toe aan heb genomen.

ik zit nu op een niveau dat ik op zeer volwassen manier met mijn ouders kan communiceren. ik heb net na het eten een 2 uur durend gesprek gehad over alle problemen (buiten mijn adhd en ms problemen zijn er nog veel meer problemen). er wordt nu naar me geluisterd omdat ik inzichten heb gekregen waar ook zij wat van kunnen leren. en na jaren van strijd en ruzie heb ik het idee dat er iets mee gedaan wordt!

de belangrijkste veranderingen zijn voor mij de laatste weken dat ik een zeer strak bioritme heb gekregen. om 23:00 slapen en om 07:00 op... óók in het weekend. je hebt veel meer energie en zit in veel opzichten lekkerder in je vel. tel daarbij op: gezond eten en veel sporten en het proces wordt alleen maar versneld.

ik heb nog wel veel problemen met school. ik zit in het 4e en laatste jaar van mbo recreatie waar ik waarschijnlijk certificaten ipv een diploma voor ga halen. maar dat is eigenlijk niet echt een ramp aangezien ik in maart voor 6 maanden de in frankrijk vakantiewerk (animatie) ga doen. daar ben ik op mijzelf en kan ik alleen nog maar verder groeien in het volwassen en zelfstandig worden. ik heb het al een keer gedaan voor 2,5 maand en dat was tot nu toe een van de mooiste tijden uit mijn leven. ik was écht gelukkig daar.

laatst zag ik een docu over depressies. het is ontzettend moeilijk om in een depressie bewust te zijn van het vaststaande feit dat het een periode in je leven is die overgaat. als je het echt niet meer ziet zitten is het echt heel moeilijk om dat te zien. maar ik ben nu bijna aan de overkant van die stelling en kan bijna met zekerheid zeggen dat het ook echt zo is!!!

het zal idd allemaal beter worden over een tijdje!!!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 20:30:08 #293
127956 Robbiej
pi_34321839
nog een bewijs dat ritalin zomaar voor lul word voorgeschreven.. wat een onverantwoordelijke moeder zeg!!
quote:
hallo allemaal, onze zoon slikt momenteel maar 2x5 mg ritaline, ik vraag me steeds af heeft hij wel adhd, ik ga toch steeds weer meer nadenken over dyslexie, omdat zijn spelling en grammatica slecht zijn, de huidige leerkrachten zijn ook erg tevreden over hem, terwijl er verleden jaar werd geopperd door een van zijn vorige leerkrachten heeft hij geen adhd? vandaar de medicatie, roxy ben jij al wat verder gekomen? mijn zoon wil dus absoluut geen visolie of wat dan ook verzet zich ook erg tegen de ritaline, niemand mag het weten.
sterkte allemaal, misschien herkent iemand dit, ik bedoel over de problemen met dyslexie.
allemachtig.. tegenwoordig rage om je kinderen vol te proppen met medicatie en andere rotzooi?
pi_34323881
tegenwoordig merk ik dat er vaak als er een onderzoek is geweest, na een paar jaar het tegendeel bewezen wordt. het is erg moeilijk om te zien wat waarheid en fictie is in de wetenschappelijke wereld.
neemt niet weg dat wat wordt aangetoond, als het waar is, schokkend is. ik vind het alleen raar dat als dit écht zo is een onderzoek uit 2003 nauwelijks gevolgen blijkt te hebben. het is namelijk voor het eerst dat ik zoiets negatiefs over ritalin lees. het lijkt iig redelijk geloofwaardig.

ik heb zelf van andere adhd'ers gehoord dat ze na verloop van tijd het "zombie-effect" ervaarden als ze langere tijd ritalin sliktten. en tja, het blijft idd pure drugs. het is niet gek dat je pas na langere tijd de "positieve" effecten merkt, dan ben je immers in staat van gewenning aan de drugs.

kinderen krijgen idd té snel de stempel adhd op zich geplakt en aan de ritalin gezet. in mijn ogen een poging van de farmaceutische industrie om hun kassa's te laten rinkelen.

gelukkig is ritalin bij mij niet aangeslagen. ik had er toch geen goed gevoel bij. het blijft troep, die bij sommige mensen misschien wat positieve effecten te weeg zal brengen.

er bestaat geen 1 medicijn dat volledig goed voor een mens is. medicatie is er alleen om de afweging te maken: is het beter om de negatieve gevolgen van een aandoening (bijv. hoofdpijn) te houden of medicatie te gebruiken en voorkomen dat je een hersenbloeding kunt krijgen? ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven, maar misschien kan ik het voorbeeld van de ns geven:

"er zijn meer mensen die erop vooruit gaan, dan dat er op achteruit gaan". de nieuwe dienstregeling is niet goed voor sommige mensen, maar als ze doorgaan met de oude dienstregelingen die al jaren oud is, zullen er nóg meer mensen de pineut zijn.

(gezien mijn gevoel dat ik het een beetje chaotisch uitleg hoop ik dat jullie de grote lijnen snappen... ik blijf immers ook een adhd'er he )
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:00:07 #295
63411 Roeji
pi_34325511
voor elk medicijn kun je de meningen van de mensen opdelen in 2 kampen.
voorstanders en tegenstanders. ik ben in principe tegen medicijnen, tenminste als ze nogal snel voorgeschreven worden. en ik ben al helemaal tegen medicijnen die liggen te rommelen in mn kop.

goh zul je zeggen: je zit zelf toch ook aan de ritalin??? beetje tegenstrijdig.
klopt. geef ik je 100% gelijk in.

maar... ik ben na jarenlang zoeken (zowel bewust als onbewust) er nu eindelijk achter wat er 'mis' met me is. (even tussen aanhalingstekens, ga er nu niet op in waarom ik dat voelde en dacht. dan ben ik over een uur nog bezig).
nu vallen zoveel puzzelstukjes op zn plek. en komen nog meer vragen en problemen naar boven. het is heel erg dubbel allemaal. en om nu voor mezelf even wat rust te proberen te creeeren in mn kop heb ik besloten (na het eerst een paar maanden zonder te hebben geprobeerd) om met de ritalin te beginnen.
puur omdat het aangeschreven staat als een medicijn (dat idd onder de opium-wet valt, ik ben overigens ook enorm fel tegen drugs, dus dat maakte t nog wat ingewikkelder voor me om ermee te starten) dat bij adhd veel goede resultaten boekt. er zijn nog andere medicijnen, maar die volgen meestal pas nadat je ritalin hebt geprobeerd en t niet is bevallen.

nu ben ik 3 weken ermee bezig. de rust is er met vlagen. het is nog niet optimaal, ook nog flink wat bijwerkingen. op de momenten dat die rust er niet is, zit ik in een hyper-bui. ofwel hyperfocus ofwel echt hyperactief en te veel doen en over mn grenzen gaan. ik jojo nu nog wat op en neer. maar ik wist dat dit kon gebeuren, zit inmiddels nog niet aan de juiste dosering. maar ik houd voorlopig vol. ik wil het een tijdje (maand of 3) proberen en dan kijken hoe ik er dan voor sta.

dus ik ben geen voorstander ervan, maar iemand die het gebruikt/uitprobeert om te kijken of het misschien toch voor mij kan helpen. als dat het geval is, dan word ritalin aan mijn positieve lijst toegevoegd

meer kan ik niet echt zeggen over dat stuk wat je hebt gequote. internet is een prachtige plek om info te vinden. maar het hoeft niet altijd uit betrouwbare of wetenschappelijke bronnen te komen wat je leest. ik plaats dus nogal wat vraagtekens bij dat stuk tekst.

maar robbiej, je schrijft dat je sinds het gebruik tics hebt gekregen. ik ben gewaarschuwd om er onmiddelijk mee te stoppen als je daar last van krijgt. ik zou dus zo snel mogelijk met jouw psych contact opnemen om er eens over te praten.
Ik ben zo blij, zo blij
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:06:39 #296
63411 Roeji
pi_34325753
quote van de site:
adhd werd uitgevonden door amerikaanse psychiaters, die het opnamen in de ‘diagnostic and statistical manual of mental disorders (dsm-iv) van de amerikaanse psychiatrische vereniging.

dit is dus klinkklare onzin. in de jaren 30-40 was adhd al bekend, anders genoemd dat wel. ritalin word ook al jaren voorgeschreven. mijn huisarts maakte mij attent op een grappig feitje. in de film the excorsist (uit de jaren 70 meen ik) word er over ritalin gesproken. toen was het dus ook al volop bekend.
ik heb nu even geen site in mn hoofd waar dat stond beschreven over de jaren 30-40. mocht t me nog invallen dan zet ik de link wel neer. het werd me overigens ook door mn arts + psych verteld.
Ik ben zo blij, zo blij
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:38:58 #297
63411 Roeji
pi_34327064
van bol.com over het boekje adhd 2005 (klein boekje maar met actuele gegevens over adhd) geschreven door geneviève van velzen, freelance journaliste, in samenwerking met drs. rené prop.

beschrijving:
adhd is niet slechts een modekreet, maar de naam voor een ernstige stoornis die misschien wel zo oud is als de mensheid zelf.

dus dat hele verhaal van die apotheker begint al iets meer te rammelen aan alle kanten.
Ik ben zo blij, zo blij
pi_34327115
haha! uitgevonden!
meis, je had je eigen tijd bij je shrink er niet voor hoeven gebruiken, gekkie. toch bedankt!
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:43:27 #299
127956 Robbiej
pi_34327242
quote:
op zaterdag 21 januari 2006 22:00 schreef roeji het volgende:
voor elk medicijn kun je de meningen van de mensen opdelen in 2 kampen.
voorstanders en tegenstanders. ik ben in principe tegen medicijnen, tenminste als ze nogal snel voorgeschreven worden. en ik ben al helemaal tegen medicijnen die liggen te rommelen in mn kop.

goh zul je zeggen: je zit zelf toch ook aan de ritalin??? beetje tegenstrijdig.
klopt. geef ik je 100% gelijk in.

maar... ik ben na jarenlang zoeken (zowel bewust als onbewust) er nu eindelijk achter wat er 'mis' met me is. (even tussen aanhalingstekens, ga er nu niet op in waarom ik dat voelde en dacht. dan ben ik over een uur nog bezig).
nu vallen zoveel puzzelstukjes op zn plek. en komen nog meer vragen en problemen naar boven. het is heel erg dubbel allemaal. en om nu voor mezelf even wat rust te proberen te creeeren in mn kop heb ik besloten (na het eerst een paar maanden zonder te hebben geprobeerd) om met de ritalin te beginnen.
puur omdat het aangeschreven staat als een medicijn (dat idd onder de opium-wet valt, ik ben overigens ook enorm fel tegen drugs, dus dat maakte t nog wat ingewikkelder voor me om ermee te starten) dat bij adhd veel goede resultaten boekt. er zijn nog andere medicijnen, maar die volgen meestal pas nadat je ritalin hebt geprobeerd en t niet is bevallen.

nu ben ik 3 weken ermee bezig. de rust is er met vlagen. het is nog niet optimaal, ook nog flink wat bijwerkingen. op de momenten dat die rust er niet is, zit ik in een hyper-bui. ofwel hyperfocus ofwel echt hyperactief en te veel doen en over mn grenzen gaan. ik jojo nu nog wat op en neer. maar ik wist dat dit kon gebeuren, zit inmiddels nog niet aan de juiste dosering. maar ik houd voorlopig vol. ik wil het een tijdje (maand of 3) proberen en dan kijken hoe ik er dan voor sta.

dus ik ben geen voorstander ervan, maar iemand die het gebruikt/uitprobeert om te kijken of het misschien toch voor mij kan helpen. als dat het geval is, dan word ritalin aan mijn positieve lijst toegevoegd

meer kan ik niet echt zeggen over dat stuk wat je hebt gequote. internet is een prachtige plek om info te vinden. maar het hoeft niet altijd uit betrouwbare of wetenschappelijke bronnen te komen wat je leest. ik plaats dus nogal wat vraagtekens bij dat stuk tekst.

maar robbiej, je schrijft dat je sinds het gebruik tics hebt gekregen. ik ben gewaarschuwd om er onmiddelijk mee te stoppen als je daar last van krijgt. ik zou dus zo snel mogelijk met jouw psych contact opnemen om er eens over te praten.
nah die tics heb ik al heel lang. al voor ik het gebruik. (heb ook een obsessive compulsive disorder)
  zaterdag 21 januari 2006 @ 22:55:48 #300
63411 Roeji
pi_34327780
@robbiej: dan zou je toch geen ritalin mogen gebruiken?? staat volgens mij in de bijsluiter. zou toch echt nog maar even met mn psych overleggen als ik jou was.

@gekke_sandra: ach ik wilde het zelf ook weten hoe het nu zat met die doseringen dus dat maakt niks uit.
Ik ben zo blij, zo blij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')