abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32824281
Maniack, bedankt voor je antwoord.

Wat betreft die sneeuwvoorspelling van de Oostenrijkers, die neem ik met een flinke korrel zout. Het is op dit moment zo onduidelijk wat er gaat gebeuren, zelfs een paar dagen vooruit ligt moeilijk. Op sommige meteoforums begint die onduidelijkheid intussen zelfs mensen te irriteren.

Orkaan Epsilon is in kracht toegenomen. Waarom blijkt een raadsel te zijn, in de advisory werd er niet omheen gedraaid dat men met de bek vol tanden staat.
quote:
Tropical Storm Epsilon strengthened into a hurricane for the second time in two days on Sunday, perplexing U.S. hurricane researchers who had expected it to steadily weaken over cool Atlantic waters.

Hurricane Epsilon had maximum sustained winds of 85 mph (140 kph) by 10 a.m. EST (1500 GMT) as it churned eastward at 12 mph (19 kph) around 725 miles (1,170 km) west-southwest of the Azores, the U.S. National Hurricane Center said.

The 14th hurricane of a record-breaking 2005 Atlantic hurricane season had earlier weakened back into a tropical storm, with winds below the 74-mph (119-kph) threshold that categorizes a tropical storm as a hurricane.

"There are no clear reasons and I'm not going to make one up to explain the recent strengthening of Epsilon," hurricane forecaster Lixian Avila said in a bulletin on the Miami-based hurricane center's Web site. "I am just describing the facts."
(..)
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N04159356.htm

Ik sluit me helemaal bij je aan: er hangt iets in de lucht. Een klimaat bepaal je aan de hand van vele jaren, maar als een half jaar genoeg zou zijn zou ik denken dat we in een ander klimaat zijn aangeland. Koude streken zijn te zacht, milde streken zijn te koud, de WC die er totaal geen zin in heeft, ronddobberen van hoge/lagedruksystemen, tropische stormen die oostwaards komen met als klap op de vuurpijl eentje met (tijdelijk) toenemende orkaankracht waar ie eigenlijk zou moeten afwakken...

Interessant allemaal.
pi_32825493
Al zeggen kaarten ver vooruit niet zoveel, het lijkt erop dat zo rond de 15e December een hele kwak diepvrieslucht naar Skandinavië wordt geslingerd, gevolgd door nog een flinke kwak. Die kou kan 'makkelijk' uitstromen naar onze omgeving, maar belangrijker is dat het noordoosten dan eindelijk eens gaat afkoelen. Hard nodig voor winterweer hier.

Het is alsof de westcirculatie elke keer wel op gang wil komen, maar telkens een stuk noordelijker wordt geduwd dan normaal. Dan gaat ie telkens meanderen omdat het een warboel is van drukgebieden. Als het in Skandinavie/Rusland nu tot een stevige koudeinval komt en er ontstaat daar een blokkade dan zie ik een week of drie winterweer in het verschiet, te beginnen in de laatste week van December. Een witte kerst zou er in kunnen zitten omdat we in dat scenario fikse sneeuwstoringen mogen verwachten. Begin Januari kan bar koud gaan verlopen als Rusland er zich mee gaat bemoeien. Voor de rest van zo'n winter heb ik het gevoel dat we weinig hoeven te verwachten van een klassieke dooiaanval. Als die winter eenmaal gesetteld is -tot ver in het zuiden van Europa- is ie niet zomaar verdwenen. In de huidige setting durf ik dan ook te verwachten dat het tot in Maart blijft winteren waarna het in vrij korte tijd voorjaarszacht kan worden met temperaturen boven de 15 graden. Een beetje zoals Maart dit jaar verliep. Maar het blijft een gok. Persoonlijk zou ik de goede oude westcirculatie niet eens zo erg vinden eigenlijk. Veel te lang geleden.
  maandag 5 december 2005 @ 09:13:44 #178
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32827903
Er gaan duidelijk meer ensebleleden voor koud weer dan gisteren. Het gemiddelde van de ensembles daalt dan ook naar de 2 graden. Meer leden gaan dus voor een scandihoog met bijbehorend vriesweer. Helaas is de spreiding nog steeds heel groot. Ik denk dat we vanaf donderdag/vrijdag meer duidelijkheid hebben
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
  maandag 5 december 2005 @ 09:29:58 #179
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32828126
De spreiding is inderdaad wel heel groot, maar dat houdt het spannend
Ik ben erg benieuwd in ieder geval wat het wordt
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_32828431
Het wordt 14 graden volgende week, en de ensebleverwachting is alweer aangepast.
pi_32828493
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:49 schreef KonnieKipke het volgende:
Het wordt 14 graden volgende week, en de ensebleverwachting is alweer aangepast.

Heb je de bron ook?
pi_32828519
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:53 schreef Golf het volgende:

[..]

Heb je de bron ook?
www.knmi.nl
pi_32828585
quote:
Op maandag 5 december 2005 09:55 schreef KonnieKipke het volgende:

[..]

www.knmi.nl
De temperatuur van volgende week die ze op dit moment voorspellen ligt mogelijk tussen de 5 en 14 graden. Het zegt dus eigelijk alleen maar iets over de onvoorspelbaarheid van het weer voor volgende week.
Boodschap van algemeen nut.
pi_32828652
Thanks KonnieKipke.
  maandag 5 december 2005 @ 10:07:24 #185
38549 dewd
100% pure
pi_32828727
Hmm dit gaat een beetje de verkeerde kant uit mannen, kunnen we niet met z'n allen op het strand afspreken en die warme luchtstroom terug blazen

Ik wil sneeuw.
  maandag 5 december 2005 @ 11:20:38 #186
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_32830122
Het gaat dus blijkbaar of goed koud met een bende sneeuw of "warm" een graad of 5/6 worden. Die Oostenrijkers hebben inmiddels hun koude voorspelling ook enigzins aangepast.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_32833331
Je zult eerst kou moeten hebben, dat is nu amper aanwezig. Op termijn gaat de kou opbouwen. Pas dan kan stap 2 volgen.

Op dit moment is het amper van belang van waar de wind waait. Echt koud zou het niet worden.
pi_32856309
Op lange termijn lijken droge perioden de overhand te hebben. Dit hebben we te danken aan een hogedrukgebied wat zich opbouwt boven Europa. Zon en wolken wisselen elkaar af en de middagtemperatuur keldert naar een graad of 2 ŕ 3 graden. 's Nachts gaat het weer vriezen.

Van Weeronline.nl
-
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:06:29 #189
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32856331
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 10:05 schreef Gijsje het volgende:
Op lange termijn lijken droge perioden de overhand te hebben. Dit hebben we te danken aan een hogedrukgebied wat zich opbouwt boven Europa. Zon en wolken wisselen elkaar af en de middagtemperatuur keldert naar een graad of 2 ŕ 3 graden. 's Nachts gaat het weer vriezen.

Van Weeronline.nl
het zal er net vanaf hangen waar dat hogedrukgebied precies gaat liggen, daarom ook die enorme spreiding in de modellen op dit moment.
  dinsdag 6 december 2005 @ 10:52:44 #190
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_32857320
de kaarten op Wetterzentrale.de zeggen dat het volgende week in ieder geval warmer gaat worder na zondag/maandag er schuift een hogedrukgebied langs/over ons heen met een zzw wind en vrij hoge temparaturen. het hoog wat van Ijsland afkomt krijgt langzaam grip op scandinavie/rusland dus dat is wel positief volgens mij.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_32864243
De kaarten van de Wetterzentrale zijn prognoses. Nog steeds is niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren, het is nogal chaotisch. Elke run ziet er weer anders uit.

Wie sneeuw wil zien, bij deze een paar links naar streaming cams met goede kwaliteit in Boston. Het is er nbog niet zo lang geleden begonnen met sneeuwen en de temperatuur is aan het zakken. Het sneeuwen blijft waarschijnlijk nog even aanhouden. De cams zijn ook te besturen.

http://livewave.com/demo/camera1.jsp
http://livewave.com/demo/camera2.jsp
pi_32878760
Ook volgende week temps rond 5 tot 10 graden boven 0
pi_32879351
Grijs weerbeeld, temperaturen overdag net boven nul en s'nachts net daaronder. Niet echt om vrolijk van te worden idd ..
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  woensdag 7 december 2005 @ 09:05:57 #194
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_32883448
Ja idd

Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_32883462
what else is new? Dit is Holland jongens!
  woensdag 7 december 2005 @ 10:08:31 #196
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32884489
dit was toch een kritieke dag

nou krijgen we een strenge winter?
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
  woensdag 7 december 2005 @ 10:09:43 #197
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_32884509
quote:
Op woensdag 7 december 2005 10:08 schreef WEST het volgende:

nou krijgen we een strenge winter?
Ach, zoals in de guidance van het KNMI staat:
quote:
Samenvatting meerdaagse-periode
Tot en met vrijdag rustig weer met af en toe zon en droog. Vanaf zaterdag erg onzeker. Het wordt vanaf zaterdag of een tamelijk koud weertype of het wordt een vrij zacht weertype.
  woensdag 7 december 2005 @ 10:36:11 #198
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_32885050
quote:
Op woensdag 7 december 2005 10:09 schreef Againzender het volgende:

[..]

Ach, zoals in de guidance van het KNMI staat:
[..]

laat het maar op 18 december koud worden., dan begint de winterstop met voetbal.
Met die sneeuw moesten wij gewoon voetballen en dat was geen pretje
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_32894066
quote:
Op woensdag 7 december 2005 10:08 schreef WEST het volgende:
Nee, rond deze dagen is een breakpoint in de verdere ontwikkelingen. Dat blijkt ook uit de onzekerheden voor de langere termijn, nu. De zachtere variant lijkt op dit moment hogere ogen te gooien, maar het is afwachten wat het wordt. Als je naar het GFS-model kijkt dan staat er voor volgende week (rond de 14e) een paar dagen vorst met kans op sneeuw ingetekend. Of dit ook zo gaat lopen hangt voor een groot deel af van de verdere ontwikkelingen de komende dagen. Andere berekeningen voorzien een iets andere ligging van de drukgebieden waardoor we wind van zee kunnen verwachten.

Of het een strenge winter is weet je pas als je al een tijdje in flinke kou zit en Erwin Kroll op TV vertelt dat het criterium voor een strenge winter zo'n beetje gehaald is. Dat is van te voren niet te zeggen. De koude-winter-verwachtingen zijn gemaakt aan de hand van factoren die zouden kunnen duiden op een koudere winter zoals bijv. zeewatertemperaturen. Daarnaast heb je nog omstreden factoren zoals zonnevlekken en Easton, maart die worden eigenlijk niet serieus genomen.

Hoe dan ook, het positieve voor winterliefhebbers is dat het in het noordoosten van Europa goed aan het afkoelen is. Hard nodig om hier stevige vorst te krijgen als er een noordoostelijke luchtstroming gaat ontstaan. Het is trouwens nog erg vroeg in het seizoen.
  woensdag 7 december 2005 @ 18:58:00 #200
122892 RJH
Like Only A Woman Can..
pi_32898281
Nou... Zo te zien zal het erom spannen..
Even een polletje houden met wie wel denkt dat het een strenge winter wordt en wie niet??

Ik i.i.g. wel!

De stand...
WEL - NIET
1 - 0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')