Maniack, bedankt voor je antwoord.
Wat betreft die sneeuwvoorspelling van de Oostenrijkers, die neem ik met een flinke korrel zout. Het is op dit moment zo onduidelijk wat er gaat gebeuren, zelfs een paar dagen vooruit ligt moeilijk. Op sommige meteoforums begint die onduidelijkheid intussen zelfs mensen te irriteren.
Orkaan Epsilon is in kracht toegenomen. Waarom blijkt een raadsel te zijn, in de advisory werd er niet omheen gedraaid dat men met de bek vol tanden staat.
quote:
Tropical Storm Epsilon strengthened into a hurricane for the second time in two days on Sunday, perplexing U.S. hurricane researchers who had expected it to steadily weaken over cool Atlantic waters.
Hurricane Epsilon had maximum sustained winds of 85 mph (140 kph) by 10 a.m. EST (1500 GMT) as it churned eastward at 12 mph (19 kph) around 725 miles (1,170 km) west-southwest of the Azores, the U.S. National Hurricane Center said.
The 14th hurricane of a record-breaking 2005 Atlantic hurricane season had earlier weakened back into a tropical storm, with winds below the 74-mph (119-kph) threshold that categorizes a tropical storm as a hurricane.
"There are no clear reasons and I'm not going to make one up to explain the recent strengthening of Epsilon," hurricane forecaster Lixian Avila said in a bulletin on the Miami-based hurricane center's Web site. "I am just describing the facts."
(..)
http://www.alertnet.org/thenews/newsdesk/N04159356.htmIk sluit me helemaal bij je aan: er hangt iets in de lucht. Een klimaat bepaal je aan de hand van vele jaren, maar als een half jaar genoeg zou zijn zou ik denken dat we in een ander klimaat zijn aangeland. Koude streken zijn te zacht, milde streken zijn te koud, de WC die er totaal geen zin in heeft, ronddobberen van hoge/lagedruksystemen, tropische stormen die oostwaards komen met als klap op de vuurpijl eentje met (tijdelijk) toenemende orkaankracht waar ie eigenlijk zou moeten afwakken...
Interessant allemaal.