Hmm zoals ik er nu over denk niet.quote:Op woensdag 7 december 2005 18:58 schreef RJH het volgende:
Nou... Zo te zien zal het erom spannen..
Even een polletje houden met wie wel denkt dat het een strenge winter wordt en wie niet??
Ik i.i.g. wel!
De stand...
WEL - NIET
1 - 0
quote:Bitterly cold air poured southward across the nation's midsection Wednesday, dropping temperatures to record lows from Montana to Illinois.
The mercury dived to a record 45 below at West Yellowstone, Mont., the frequently cold spot at the west entrance to Yellowstone National Park, the National Weather Service said. The old record for Dec. 7 was 39 below, set in 1927.
quote:Elsewhere Wednesday, the weather service said record lows for the date included 28 below zero at Drummond, Mont., where the date's previous record was 21 below in 1971; 26 below at Seeley Lake, Mont.; 25 below at Laramie, Wyo., tying a 1978 reading; 17 below at Alliance, Neb.; 19 below at Cedar Rapids, Iowa; and 3 below at Lincoln, Ill.
Veel te vroeg om te oordelen, maar de native American, Sydney_has_no_Horses, zijn voorspelling zit op schema.quote:Associated Press writers Roger Petterson in New York and Joe Kafka in Pierre, S.D., contributed to this report.
geen sneeuw en nietveel wind, dat bevorderd de ijsaangroei nietquote:Op donderdag 8 december 2005 17:06 schreef Keromane het volgende:
Update, model tracker beschouwingen van netweather.co.uk:
http://www.netweatherradar.co.uk/audio/MDT14.wmv (60Mb, WMV)
Er lijkt een mooie kans te zijn voor een superblokkade op de oceaan van de noordpool totaan de azoren. Een polaire glijbaan die ons erg koude lucht zou gaan brengen met behoorlijk wat sneeuwval, wind uit noord tot noordoostelijke richtingen. Over twee weken zouden we dus wel eens in een pittige winterperiode kunnen zitten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit topic nauwelijks heb gevolgd; ik kan er ook geen zinnig woord over zeggen, maar gevoelsmatig denk ik dat we met de kerst gewoon weer, zoals helaas normaal geworden is de laatste jaren, in elk geval overdag zo tussen de 5 en 10 graden gaan zitten. Aan de andere kant: voorlopig duurt het nog 17 dagen, en in die periode kan er heel wat gebeuren. Het KNMI en alle "weerboeren" op de radio, ik noem een Jan Versteegt, geven zelfs toe dat langer dan drie dagen vooruit voorspellen al moeilijk is, laat staan 17 dagen. We zien wel, maar, zoals ik al zei, m'n gevoel zegt dat we 't wel weer kunnen schudden. Dus: 2-1. Wie volgt?quote:Op woensdag 7 december 2005 22:05 schreef IkWilbert het volgende:
[..]
Hmm zoals ik er nu over denk niet.
1-1 dus
Bron: de Telegraafquote:"De Noordpool verplaatst zich in zo'n hoog tempo zuidwaarts, dat het magnetische noorden zich over vijftig jaar mogelijk in Siberië bevindt. Dat hebben geologen en meteorologen donderdag gezegd op een congres in het Amerikaanse San Francisco.
De wetenschappers vermoeden dat de poolmigratie een natuurlijk fenomeen is. De Noord- en Zuidpool zijn zelden stabiel, maar de Noordpool beweegt de laatste jaren veel sneller dan normaal. Uit metingen is gebleken dat het magnetische veld rond de aarde in vergelijking met 150 jaar geleden 10 procent zwakker is. In dezelfde periode heeft de Noordpool zich ruim 1.100 kilometer naar het zuiden verplaatst.
(...)
De dramatische verwachtingen die ik een paar weken terug las in dit topic, is ook geen drol van uitgekomen. Dus het zal wel loslopen.quote:Koude winter verwacht
Ik weet niet uit welk deel jij van NL komt, maar hier in het oosten heb ik taferelen meegemaakt die ik mijn 28 jarige bestaan nooit eerder meegemaakt heb. Het was hier korte tijd behoorlijk ontregeled. Elektriciteit die dreigde uit te valen, snelwegen waar auto's moeten overnachten, omdat ze niet meer verder konden. Daken die op instorten staan en ingestort zijn. De schade loopt hier in de miljoenen. Daar ben je zeker niet van op hoogte?quote:Op vrijdag 9 december 2005 18:39 schreef klez het volgende:
De dramatische verwachtingen die ik een paar weken terug las in dit topic, is ook geen drol van uitgekomen. Dus het zal wel loslopen.
Dat was eenmalig, dat is niet wat ze voorspeldenquote:Op vrijdag 9 december 2005 19:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet niet uit welk deel jij van NL komt, maar hier in het oosten heb ik taferelen meegemaakt die ik mijn 28 jarige bestaan nooit eerder meegemaakt heb. Het was hier korte tijd behoorlijk ontregeled. Elektriciteit die dreigde uit te valen, snelwegen waar auto's moeten overnachten, omdat ze niet meer verder konden. Daken die op instorten staan en ingestort zijn. De schade loopt hier in de miljoenen. Daar ben je zeker niet van op hoogte?
Jawel, Keromane voorspelde hevige sneeuw eind November (uitgekomen) en zegt al weken een grotere kans op een strenge winter te zien, welke echter pas in de tweede helft van December op z'n vroegst zou beginnen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:06 schreef maniack28 het volgende:
[..]
Dat was eenmalig, dat is niet wat ze voorspeldenEn in grote delen van het land was het lang zo erg niet als bij jullie. Sterker nog, in heel het westen was het gewoon veel regen + veel wind, in het noordoosten scheen de zon en in Limburg viel er pas laat in de avond wat sneeuw...
Op de veluwe lag 40cm sneeuw. In Haaksbergen hadden ze een paar dagen geen storm. In de achterhoek vielen ook bulten met sneeuw. We hadden de langste avondspits ooit met files die opliepen tot 90km.quote:Op vrijdag 9 december 2005 18:39 schreef klez het volgende:
[..]
De dramatische verwachtingen die ik een paar weken terug las in dit topic, is ook geen drol van uitgekomen. Dus het zal wel loslopen.
Ho eens even, ik voorspel niks.quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:32 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Jawel, Keromane voorspelde hevige sneeuw eind November (uitgekomen) en zegt al weken een grotere kans op een strenge winter te zien, welke echter pas in de tweede helft van December op z'n vroegst zou beginnen.
Dat zal een dik pak worden.quote:Op vrijdag 9 december 2005 22:12 schreef highway101 het volgende:
Waarnemingen 9 december 2005 21:50
Vlissingen motsneeuw
nou overdrijven is ook een kunstquote:Op vrijdag 9 december 2005 19:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik weet niet uit welk deel jij van NL komt, maar hier in het oosten heb ik taferelen meegemaakt die ik mijn 28 jarige bestaan nooit eerder meegemaakt heb. Het was hier korte tijd behoorlijk ontregeled. Elektriciteit die dreigde uit te valen, snelwegen waar auto's moeten overnachten, omdat ze niet meer verder konden. Daken die op instorten staan en ingestort zijn. De schade loopt hier in de miljoenen. Daar ben je zeker niet van op hoogte?
In het oosten? Volgens mij in een klein stukkie in de Achterhoek, het Zuid-Duitsland van Nederland zeg maar. Verder heeft het nauwelijks gevroren. Het was gewoon een najaarsstorm die samenviel met temperaturen op of rond het vriespunt. Toeval. Shit happens. Die files hebben meer te maken met het feit dat er drie keer zoveel Nederlanders in een auto zijn gaan rijden. Ik ben van '71 en kan me zeker 3 winters herinneren in de jaren '70 en '80 dat er echt weken een dik pak sneeuw lag (al zou ik echt niet meer weten welke).quote:Op vrijdag 9 december 2005 19:01 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kom uit 70 en geloof me, zulke pakken sneeuw als er op de veluwe en achterhoek zijn gevallen, zijn er in de afgelopen 35 jaar niet vaak gevallen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 10:38 schreef klez het volgende:
[..]
In het oosten? Volgens mij in een klein stukkie in de Achterhoek, het Zuid-Duitsland van Nederland zeg maar. Verder heeft het nauwelijks gevroren. Het was gewoon een najaarsstorm die samenviel met temperaturen op of rond het vriespunt. Toeval. Shit happens. Die files hebben meer te maken met het feit dat er drie keer zoveel Nederlanders in een auto zijn gaan rijden. Ik ben van '71 en kan me zeker 3 winters herinneren in de jaren '70 en '80 dat er echt weken een dik pak sneeuw lag (al zou ik echt niet meer weten welke).
Ik zou het prima vinden als er weer zo'n winter komt, maar de fuzz kan ik niet helemaal volgen.
Om dat er nou een paar van die grote bouwmarkten problemen met hun gebouw hebben...
De storingen in het stroomnet zeggen meer over de staat van het stroomnet dan over het extreme karakter van het weer.
Doodzonde dus dat het niet vroor. Dan was er overigens landelijk 30 tot 80 cm gevallen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik kom uit 70 en geloof me, zulke pakken sneeuw als er op de veluwe en achterhoek zijn gevallen, zijn er in de afgelopen 35 jaar niet vaak gevallen.
Deze sneeuwval niet extreem noemen zegt meer over jouw kortzichtigheid dan over de extremen
Mijn kortzichtigheid of de jouwe?quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:28 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik kom uit 70 en geloof me, zulke pakken sneeuw als er op de veluwe en achterhoek zijn gevallen, zijn er in de afgelopen 35 jaar niet vaak gevallen.
Deze sneeuwval niet extreem noemen zegt meer over jouw kortzichtigheid dan over de extremen
quote:Sneeuw in november is niet uitzonderlijk. Ook in 1985, 1996 en 1998 kwam Europa al vroeg in de greep van de winter met vorst en sneeuw. Bijzonder was november 1980 die ijskoud begon en toen er op de eerste dagen van de maand al op grote schaal 15 cm sneeuw viel. Daarna viel de dooi in en werd het bijzonder zacht (zie nader verklaard-vroeg winter).
We zullen zien wie er gelijk krijgen...quote:Bijzonder was de winter in 1890, dankzij het boek van Herman de Man beter bekend als "de barre winter van '90". De kou sloeg al in de tweede helft van november toe. Aan het eind van die maand bleef het in Utrecht twee dagen achtereen overdag 7°C vriezen en 's nachts vroor het 10 tot 13 graden. De winter van 1890 is één van de weinige vroeg begonnen winters, vooral december was koud, die tot een strenge zou uitgroeien. In de meeste jaren met vroege vorst was de kou weer snel voorbij en werd het uiteindelijk een zachte winter. Onze voorouders brachten dat eeuwen geleden al onder woorden: "zwaait de winter in november al zijn staf, zijn rijk vindt vroeg het graf".
Gistermorgen lagen er nog steeds wat restjes in de bermen van de A50 bij hoenderloo. Dat lag er dus al 14 dagen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:22 schreef klez het volgende:
De veluwe en de achterhoek (5% van Nederland) is een pak sneeuw gevallen en een paar dagen blijven liggen.
Pfoeeeh...
quote:A storm spread a blanket of snow up to a foot thick across much of the Northeast on Friday, snarling commutes, closing schools and piling up the flakes so fast that shovel crews could barely keep up.
Americans burning corn to cut heating costs clickquote:SINGAPORE (Reuters) -- Oil broke past $61 on Friday to trade at its highest level since early November and natural gas prices rose to an all-time high as arctic conditions blanketed much of the United States.
quote:As US heating costs spiral to all-time highs, American homeowners are turning to burning corn in special stoves to reduce their energy bills. Sales of corn-burning stoves have tripled this year and distributors across the country have been sold out for weeks.
Sensatiezoekers ? misschien maar het blijft interessant om het in de gaten te houden. Kijk dat jij niet openstaat voor een niet standaard winter is niet het probleem van de mensen in deze topic. De sneeuw van eind november was inderdaad niet voor het hele land weggelegd maar waar ik woon heb ik al heel lang niet meer zoveel sneeuw gehad. Als ik goed terug kijk eigenlijk nooit, ik ben van 1979 dat was de laatste echte koude winter.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:24 schreef klez het volgende:
Ook grappig:
[..]
We zullen zien wie er gelijk krijgen...
Oude volkswijsheden of 21e eeuwse sensatiezoekers.
Jouw kortzichtigheid dus.quote:Op zaterdag 10 december 2005 13:22 schreef klez het volgende:
[..]
Mijn kortzichtigheid of de jouwe?
De veluwe en de achterhoek (5% van Nederland) is een pak sneeuw gevallen en een paar dagen blijven liggen.
Pfoeeeh...
[..]
doe eens wat meer vertellen dan!quote:Op zondag 11 december 2005 21:27 schreef Keromane het volgende:
De prognoses zien er vrij winters uit.
Ja ziet er leuk uit trouwens die sitequote:Op zondag 11 december 2005 21:51 schreef RJH het volgende:
Tja... Als we die Oostenrijkers weer moeten geloven, gaat het maandag 19 Dec. toch echt beginnen met sneeuw vanuit het oosten.. http://www.wetter.at/inte(...)/prognose/in-8-tagen
Vertel eens wat meer Keromane...? Nog mooie kaarten o.i.d.??
Kans op witte kerst dus.quote:Trough backing and cold attacking later in week.
The next cycle of cold is getting ready to back west and just in time to increase the chance of plenty of snow Christmas week. Here is how I see this occurring.
The negative SOI is sending a pulse of energy eastward through the tropical Pacific and this is going to help pull cold air back down into North America this week. By the end of the week, that energy will come through Mexico and the backing of the mean trough in North America west into the center part of the continent will allow the trough that is moving off the east coast now to move through the north Atlantic and turn southeast farther west than the past couple of trofs. This is part and parcel of the pulsing pattern that has been taking place. But after that it really gets tricky.
With the trough turning southeast quicker it means that we have the chance to turn the NAO negative in a stronger and more permanent fashion than has occurred before. The way this would happen is if we see the trough in the middle of North America late next week come out over the north Atlantic and turn southeast even quicker. So what I am saying is this: we have a pattern of retrogression of the mean trough taking place so it backs into western Europe. Once there, the same kind of blocking that happened with the last trough retrogression may take place, all of this in time for the holiday week from Christmas to New Year's and such an event would imply for much of Europe, a colder-than-normal last 10 days of the year and the most wintry look we have seen in a late-December pattern in quite a while.
Misschien staat hier wat:quote:Op maandag 12 december 2005 16:18 schreef Fonkmeistah het volgende:
even een wat langere periode visie..
Ik hoorde gister op tv een aantal mensen zich erg druk maken over het feit dat de golfstroom die hier voor een redelijk mild klimaat zorgt al voor 40% van koers veranderd is en dat daardoor Nederland binnen tien jaar een scandinavisch klimaat zal hebben en engeland het klimaat van Groenland..
moet ik nou een dikke winterjas kopen of niet ?
Mocht dit gaan gebeuren dan kun je er ook beter een sneeuwscooter bij aanschaffenquote:Op maandag 12 december 2005 16:18 schreef Fonkmeistah het volgende:
even een wat langere periode visie..
Ik hoorde gister op tv een aantal mensen zich erg druk maken over het feit dat de golfstroom die hier voor een redelijk mild klimaat zorgt al voor 40% van koers veranderd is en dat daardoor Nederland binnen tien jaar een scandinavisch klimaat zal hebben en engeland het klimaat van Groenland..
moet ik nou een dikke winterjas kopen of niet ?
Vet, heb ik altijd al willen hebben, maar kon em nooit gebruikenquote:Op maandag 12 december 2005 19:44 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Mocht dit gaan gebeuren dan kun je er ook beter een sneeuwscooter bij aanschaffen
ben benieuwd of het met oud&nieuw net zo koud wordt als een aantal jaren gelden. Toen was het zo koud dat de champagne bevroor terwijl je het buiten stond op te drinken. Weet alleen niet precies meer wanneer dit was...quote:Op maandag 12 december 2005 15:50 schreef Keromane het volgende:
US Meteoroloog Joe Bastardi ( Accuweather.com ) scoort vrij goed met z'n vooruitzichten. Dit heeft hij zojuist geschreven in z'n Europe column:
[..]
Kans op witte kerst dus.
KNMI zegt ook fifty-fifty kans op koud weer volgende weekquote:maandag 19 december tot en met donderdag 22 december 2005
50% kans op koud weer met vorst in de nacht en wat winterse neerslag. 50% kans op normale of bovennormale temperaturen en af en toe regen.
Ook uit het westen zeker??quote:Op dinsdag 13 december 2005 20:19 schreef logisnack het volgende:
hmzz.. voor mijn deel van het land ziet dat er niet zo veelbelovend uit
Maar we blijven het volgen.
maar in mijn deel van het land is net de grens en het zit net aan de andere kantquote:Op dinsdag 13 december 2005 20:19 schreef logisnack het volgende:
hmzz.. voor mijn deel van het land ziet dat er niet zo veelbelovend uit
Maar we blijven het volgen.
Ja idd... Maar hoe ziet het er nu uit in vergelijking met afgelopen eind November?? Is het gunstiger of kun je daar nog niet veel over zeggen??quote:Op dinsdag 13 december 2005 21:05 schreef Keromane het volgende:
Verwacht niks, er is alleen een kans. In November waren mensen teleurgesteld toen het op niks leek uit te draaien c.q. toen het feest aan hun neus voorbij ging.
---
[[urlhttp://www.knmi.nl/exp/pluim/Data/PLUIM_06260_NWT.png]afbeelding[/url]]
zal 96-97 geweest zijn. Overigens was die nog niet zo koud als 78-79quote:Op maandag 12 december 2005 22:54 schreef kepler het volgende:
[..]
ben benieuwd of het met oud&nieuw net zo koud wordt als een aantal jaren gelden. Toen was het zo koud dat de champagne bevroor terwijl je het buiten stond op te drinken. Weet alleen niet precies meer wanneer dit was...
96-97 was inderdaad erg koud, over 78-79 kan ik geen oordeel geven toen zat ik nog in de boerenkoolquote:Op woensdag 14 december 2005 09:32 schreef Againzender het volgende:
[..]
zal 96-97 geweest zijn. Overigens was die nog niet zo koud als 78-79
78/79 was ik er nog nietquote:Op woensdag 14 december 2005 09:32 schreef Againzender het volgende:
[..]
zal 96-97 geweest zijn. Overigens was die nog niet zo koud als 78-79
quote:Op [urlhttp://forum.fok.nl/topic/783818/6/50#33059230]dinsdag 13 december 2005 23:40[/url] schreef Keromane het volgende:
Jammer voor de sneeuwliefhebbers, GFS 18 (model uitvoer 18:00 van de US) is niet positief. Het kan nog steeds veranderen, maar de kansen op een sneeuwdek in het weekend lijken kleiner te zijn geworden.
Absurde kaarten. Noord Afrika gaat vorst zien volgende week, volgens de prognoses. Nederland is een van de zachtste streken in Europa. Ook Nova Zembla (!) heeft erg zacht weer te pakken met temperaturen rond het vriespunt.
[[urlhttp://www.wetterzentrale.de/pics/Rtavn1745.png]afbeelding[/url]]
ik blijf hopenquote:dinsdag 20 december tot en met vrijdag 23 december 2005
40% kans op droog, koud weer met vorst in de nacht. 60% kans op normale of bovennormale temperaturen en af en toe regen.
De prophecy's zitten op schema.quote:A weather expert says December 2005 is on pace to become one of the 10 coldest in more than 100 years, despite claims at a global conference on climate change this week that the Earth is getting warmer.
Joe Bastardi, senior meteorologist with Accuweather.com, says present weather patterns across the country show below-normal temperatures in the single digits, with still colder air forecast in the coming weeks.
All told, he said, "the current look and pace may bring December 2005 in as a top 10 month for cold Decembers nationwide since the late 1800s."
Some examples of the abnormally cold temps include: Omaha, Neb., (17.5 degrees below normal); Indianapolis, Ind., (14.1 degrees below normal); Chicago, Ill., (13.9 degrees below normal); and Denver, Colo., (11.9 degrees below normal).
"The cold is widespread, with below-normal temperatures recorded from eastern Washington and Oregon south into Texas and into the Northeast," said the weather service.
And it could get worse. Accuweather.com "is forecasting another week of unseasonably cold weather, with the potential for another major snowstorm developing on Wednesday."
Ze geven toch voor eind van de week kans op sneeuw aan?quote:Op woensdag 14 december 2005 21:27 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Ik hoop het ook! 15 December was toch een breakpoint? Maw. na die datum is er meer zekerheid?
Dat zou mooi zijn een witte kerst!!quote:Op woensdag 14 december 2005 17:14 schreef Keromane het volgende:
GFS laat ons nu onvervalst de winter induiken vanaf de kerst met temperaturen tussen -2 en -6 en pittige neerslagkansen. Helaas veel te ver vooruit om er waarde aan te hechten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |