quote:
Op maandag 28 november 2005 22:20 schreef McCarthy het volgende:[..]
onzin, de wapenindustrie heeft er belang bij, dat is wat anders dan heel amerika. De wapenind. is slechts een klein deel van de totale industrie in de USA en die zien dat er een afzetmarkt naar de knoppen wordt geschoten. Die balen dus
Om nog maar te zwijgen dat er mensen aan het knokken zijn ipv waarde toe te voegen.
Dus heeft Amerika voordelen bij een oorlog? Definately NOT.
[..]
ze zijn niet per se vaag alleen kloppen slechts ten dele
bij je 2e verhaal zet ik mijn vraagtekens. Je weet als economie student natuurljk dat de wereld niet zero sum is. Dus als india en china "er bij krijgen" gaan wij er niet op achteruit of zo.
Het wordt tijd dat wij eens met bronnen komen, want dit is gelul uit de ruimte en dan vooral vanaf jouw kant. Jij komt met een NEE HET IS NIET ZO. Verder leg licht je ook niets toe. Als je dat nou eens zou doen, dan zou het een echt gesprek worden. Tot nu toe blijf ik bij wat ik aangaf en zie ik jou als een betweter die gewoon graag de slimme jongen uit wil hangen. Als je met iets tastbaars aankomt, kunnen we een dialoog aangaan. Dit is geen dialoog, maar een nutteloze discussie. Ik wil hier ook wijzer uit worden, maar ik heb geen zin in dat gelul in de ruimte van je. Kom met feiten of zeg gewoon niets!
Bron: Toespraak van Koos van der Hoeven
http://www.rtno.nl/KoosToespraak.htmlopenlijke inmenging in de binnenlandse aangelegenheden van andere landen;
het tegen elkaar opzetten van bevolkingsgroepen en uitlokking van burgeroorlogen, zoals in Congo en diens buurlanden;
het tot standbrengen van regeringswisselingen, zoals in Liberia, Haïti, Georgië en Oekraïne;
openlijke interventie en kolonialisme, als in Afghanistan en Irak;
het opleggen van een westerse kapitalistische markteconomie en burgerlijk parlementarisme plus de instelling van een marionettenregime;
het openbreken van afhankelijk landen voor Amerikaanse kapitaal en vrije uitvoer van in die landen geroofde grondstoffen en gemaakte winsten;
versterking van de greep op de gas- en olievoorraden in het Midden-Oosten en Centraal-Azië;
confrontatiepolitiek met Rusland en China, een neo- roll-back strategie;
legering van Amerikaanse troepen in vrijwel alle landen ter wereld.
het streven naar wereldheerschappij;
het dreigen van Syrië, Iran, Noord-Korea en Cuba met verdere economische sancties en militaire interventie.
Bron 2: Symposium: the economy of weapon
http://www.indymedia.nl/nl/2003/06/12620.shtmlOp zoek naar nieuwe taken na het eindigen van de Koude Oorlog kwam er een groot behoefte vanuit de VS om op globale schaal militair in te grijpen. Terwijl de Clintonadministratie zich nog bemoeidde om ’peacekeeping’ ging het bewind van Bush over tot preventieve aanslagen en militaire interventie. Het nieuwe doel is “deregulation of international relations“. Hiermee bedoelt wordt de devaluatie van internationale structuren. Tegenover het na de Tweede Wereldoorlog moeizaam opgeboude internationale recht wordt het recht van de sterkere gesteld. Nassauer beschrijft twee mogelijke antwoorden van de EU: de strategie van de VS imiteren en hopen dat niet alleen de oude structuur verwoest, maar ook een nieuwe orde wordt opgebouwt of eigen doelen formeleren voor een internatonale orde hetgeen hij ’asymetrische antwoord’ noemt. Het doel van de VS is, het opbouwen van een eigen EU-leger te ondersteunen met bijdragen uit de VS-wapenindustrie. Dat leger moet dan VS-interventies steunen zonder in staat te zijn EU-conflicten op te lossen. Nassauer pleit voor de asymetrisch antwoord. Als een mogelijke strategie hiervoor stelt hij wapenhandelscontrolen voor. De EU moet het agressief gebruik van wapens door de VS een defensieve manier tegenoverstellen.
Het zijn geen onschuldige schaapjes kerel.
[ Bericht 24% gewijzigd door Integrity op 29-11-2005 15:19:27 ]