quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:57 schreef PeuRac het volgende:
wat Herkauwer zegt.
Aangedreven wielen => kettingen
FWD => Kettingen om voorwielen
RDW => kettingen om achterwielen
AWD => kettingen om voorwielen
Goede vraag ?quote:
Tenzij je snelheidsrecords wil breken niet, maar dan kun je beter op Spikes gaan rijden (wat hier in NL verboden is)quote:Op vrijdag 25 november 2005 18:57 schreef Pagan het volgende:
Wat ik mij afvraag is of sneeuwkettingen voor en achter een toegevoegde waarde hebben, bijvoorbeeld in bochten.
Twee heb ik er in ieder geval, nieuw en in de juiste maat. Net gekocht en gelijk al sneeuw erbij gekregen, nu nog even thuis oefenen voor het echt nodig is.
P.
Dit klopt zondermeer. Vorig jaar ook met RWD auto de kettingen achter. Heuvel af en remmen kon je vergeten. Vol gewicht op voorbanden zonder enige grip...quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:43 schreef johnwoo het volgende:
- Zonder kettingen voor kan je veel minder remmen dan met kettingen voor (bij remmen komt de meeste druk op de voorwielen).
Je hebt het hier ook over een auto die in een aparte categorie ligt. Auto's met de motor achterin zijn in sneeuw en gladheid erg listig en ik zou idd daarbij ook aanraden om sneeuwkettingen rondom te doenquote:Op vrijdag 25 november 2005 20:43 schreef johnwoo het volgende:
Notice op de zonneklep in mijn (RWD) MR2 over sneeuwbanden:
[afbeelding]
Als dat voor sneeuwbanden geldt, geldt het ook voor sneeuwkettingen, lijkt me. (N.B. sneeuwbanden != winterbanden). Verder ken ik de auto en zijn gedrag natuurlijk, en uitgaande van mijn ervaring en gevoel met de MR2 zou ik er inderdaad ook 4 kettingen opleggen, om 2 redenen:
- Zonder kettingen voor zou hij vreselijk onderstuurd raken in bochten (de achterwielen houden wel grip, maar bij indraaien zal hij vrij snel gaan schuiven over de voorwielen).
- Zonder kettingen voor kan je veel minder remmen dan met kettingen voor (bij remmen komt de meeste druk op de voorwielen).
Uiteraard kan het bij andere RWD auto's weer anders liggen...
Het is een Amerikaanse auto... die lui houden van dat soort waarschuwingstekstjes overal. Ik tel:quote:Op vrijdag 25 november 2005 20:53 schreef Ronneman18 het volgende:
waarom zetten ze dat op je zonneklep???![]()
Precies... Eigenlijk kan je het heel logisch beredeneren: je hebt grip nodig voor 3 dingen:quote:Dit klopt zondermeer. Vorig jaar ook met RWD auto de kettingen achter. Heuvel af en remmen kon je vergeten. Vol gewicht op voorbanden zonder enige grip...
Ik heb eigenlijk nog nooit (behalve op echt kleine bergweggetjes waar geen vakantiegangers komen) auto's 4 kettingen zien gebruiken. Maar idd alle rwd auto's rijden kut met kettingen alleen op de achterwielen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 21:04 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Je hebt het hier ook over een auto die in een aparte categorie ligt. Auto's met de motor achterin zijn in sneeuw en gladheid erg listig en ik zou idd daarbij ook aanraden om sneeuwkettingen rondom te doen![]()
Wat heb je aan grip op je achterwielen als je op je voorwielen gewoon wegglijdt? LIjkt me dat in volgorde van belangrijk naar onbelangrijk dit toch wel de volgorde is: sturen, remmen, gassen....quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:09 schreef Hyperdude het volgende:
In het BMW instructie-boekje staat voor de "normale "niet-vierwielaandrijvers, dat je de sneeuwkettingen alleen op de achterwielen moet toepassen.
Overigens liggen die kettingen al jaren voor niets achter in mijn kofferbak, goeie winterbanden zorgen er eigenlijk voor dat je die dingen nooit nodig hebt. Alleen als je ingesneeuwd bent of op steile boereweggetjes heb je die dingen nodig.
imho moet je altijd eerst remmen en dan sturen, in jouw volgorde ben je er zeker van dat je auto oncontroleerbaar wordt. Remmen, wachten totdat de auto balans gevonden heeft en dan pas sturen.quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:12 schreef Repeat het volgende:
[..]
Wat heb je aan grip op je achterwielen als je op je voorwielen gewoon wegglijdt? LIjkt me dat in volgorde van belangrijk naar onbelangrijk dit toch wel de volgorde is: sturen, remmen, gassen....
sturen of remmen kan over gediscussierd worden...
Vooruit maar weerquote:
quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:55 schreef Herkauwer het volgende:
Volgens mij heeft het alleen nut op de aangedreven wielen
quote:Op vrijdag 25 november 2005 17:57 schreef PeuRac het volgende:
wat Herkauwer zegt.
Aangedreven wielen => kettingen
FWD => Kettingen om voorwielen
RDW => kettingen om achterwielen
AWD => kettingen om voorwielen
Bedankt voor de uitleg en het linkje.quote:Op vrijdag 25 november 2005 23:24 schreef Hyperdude het volgende:
Zeg ik toch; winterbanden, die sturen goed genoeg.
Kettingen zijn voornamelijk voor tractie, als je gaat remmen met kettingen op je voorwielen ga je bergaf met je BMW/MB achterklep naar voren het ravijn in.
Hiero, ik woon in Zwitserland, heb je zelfs kans op een boete als je kettingen op de niet aangedreven wielen hebt (en niet op de aangedreven wielen) Dus kettingen op de aangedreven wielen/as of geen kettingen, andere combi's zijn niet toegestaan hiero, en iig. ook niet in Duitsland.
Lees hier meer over de regeltjes en voorschriften in de div, Alpenlanden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |