abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:53:53 #1
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_32572855
Is het zinvol om bij een auto met achterwielaandrijving om alle vier wielen een sneeuwketting te doen, of is het afdoende om alleen de achterwielen te voorzien.

P.
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:55:21 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_32572902
Volgens mij heeft het alleen nut op de aangedreven wielen
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_32572967
wat Herkauwer zegt.

Aangedreven wielen => kettingen
FWD => Kettingen om voorwielen
RDW => kettingen om achterwielen
AWD => kettingen om voorwielen
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:58:43 #4
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_32573013
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:57 schreef PeuRac het volgende:
wat Herkauwer zegt.

AWD is toch 4 wiel aandrijving
  vrijdag 25 november 2005 @ 17:59:38 #5
133629 Mauro
Powered by Apple ©
pi_32573043
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:58 schreef MewBie het volgende:

[..]

Ja. En?
pi_32573050
quote:

[..]

ja, maar om de voorwielen heb je ze nodig om te sturen?
Gewoon, omdat het kan.
pi_32573052
quote:

[..]

Goede vraag ?
Mischien omdat het meeste van de power nar de Voorwielen gaat oid ?
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  vrijdag 25 november 2005 @ 18:00:21 #8
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_32573069
5 je hebt ook een reservewiel
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_32573156
Als je sneeuwkettingen meeneemt, check en dubbelcheck eerst of het wel de goeie maat is. En als t oude of vaakgebruikte kettingen zijn, zou ik een paar reserve kettingen meenemen
pi_32573570
bij AWD naar de voorwielen omdat je daar ook mee stuurt inderdaad

Als je twijfelt kun je altijd 4 kettingen meenemen voor een AWD, maar de grap is juist dat met een AWD je ze vaak helemaal niet nodig hebt, ookal rijdt iedereen er al lang op.
pi_32573994
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:00 schreef Asics het volgende:
** Uw tekst hier voor slechts 5 euro per maand **
  vrijdag 25 november 2005 @ 18:47:25 #12
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_32574630
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:00 schreef Asics het volgende:
Ik moest lachen!
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  vrijdag 25 november 2005 @ 18:57:25 #13
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_32574921
Wat ik mij afvraag is of sneeuwkettingen voor en achter een toegevoegde waarde hebben, bijvoorbeeld in bochten.

Twee heb ik er in ieder geval, nieuw en in de juiste maat. Net gekocht en gelijk al sneeuw erbij gekregen , nu nog even thuis oefenen voor het echt nodig is.

P.
pi_32576017
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:57 schreef Pagan het volgende:
Wat ik mij afvraag is of sneeuwkettingen voor en achter een toegevoegde waarde hebben, bijvoorbeeld in bochten.

Twee heb ik er in ieder geval, nieuw en in de juiste maat. Net gekocht en gelijk al sneeuw erbij gekregen , nu nog even thuis oefenen voor het echt nodig is.

P.
Tenzij je snelheidsrecords wil breken niet, maar dan kun je beter op Spikes gaan rijden (wat hier in NL verboden is)
  vrijdag 25 november 2005 @ 19:44:36 #15
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_32576357

hier dan, lopen!
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_32578017
Bij AWD doe ik ze altijd achter...heuvel op komt t gewicht achter en geeft dat meer tractie. Normaal is het de bedoeling dat je ze bij heuvel op rijden achter doet en bij heuvel af rijden voor doet. Dit voor het gewicht, en de druk dus op een bepaalde kant. Ik laat ze altijd achter zitten ( alleen als ze verplicht zijn want anders doe ik het helemaal niet bij AWD ).
pi_32578367
Notice op de zonneklep in mijn (RWD) MR2 over sneeuwbanden:

Als dat voor sneeuwbanden geldt, geldt het ook voor sneeuwkettingen, lijkt me. (N.B. sneeuwbanden != winterbanden). Verder ken ik de auto en zijn gedrag natuurlijk, en uitgaande van mijn ervaring en gevoel met de MR2 zou ik er inderdaad ook 4 kettingen opleggen, om 2 redenen:
- Zonder kettingen voor zou hij vreselijk onderstuurd raken in bochten (de achterwielen houden wel grip, maar bij indraaien zal hij vrij snel gaan schuiven over de voorwielen).
- Zonder kettingen voor kan je veel minder remmen dan met kettingen voor (bij remmen komt de meeste druk op de voorwielen).

Uiteraard kan het bij andere RWD auto's weer anders liggen...
  vrijdag 25 november 2005 @ 20:53:48 #18
114285 Ronneman18
Ik doe m`n best
pi_32578741
waarom zetten ze dat op je zonneklep???
pi_32578750
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 20:43 schreef johnwoo het volgende:
- Zonder kettingen voor kan je veel minder remmen dan met kettingen voor (bij remmen komt de meeste druk op de voorwielen).
Dit klopt zondermeer. Vorig jaar ook met RWD auto de kettingen achter. Heuvel af en remmen kon je vergeten. Vol gewicht op voorbanden zonder enige grip...
pi_32579066
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 20:43 schreef johnwoo het volgende:
Notice op de zonneklep in mijn (RWD) MR2 over sneeuwbanden:
[afbeelding]

Als dat voor sneeuwbanden geldt, geldt het ook voor sneeuwkettingen, lijkt me. (N.B. sneeuwbanden != winterbanden). Verder ken ik de auto en zijn gedrag natuurlijk, en uitgaande van mijn ervaring en gevoel met de MR2 zou ik er inderdaad ook 4 kettingen opleggen, om 2 redenen:
- Zonder kettingen voor zou hij vreselijk onderstuurd raken in bochten (de achterwielen houden wel grip, maar bij indraaien zal hij vrij snel gaan schuiven over de voorwielen).

Uiteraard kan het bij andere RWD auto's weer anders liggen...
Je hebt het hier ook over een auto die in een aparte categorie ligt. Auto's met de motor achterin zijn in sneeuw en gladheid erg listig en ik zou idd daarbij ook aanraden om sneeuwkettingen rondom te doen
pi_32579374
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 20:53 schreef Ronneman18 het volgende:
waarom zetten ze dat op je zonneklep???
Het is een Amerikaanse auto... die lui houden van dat soort waarschuwingstekstjes overal. Ik tel:
- Een notice onder de zonneklep aan de bestuurderskant (dat de motor niet gelijk uit mag na het rijden ivm de turbo)
- Een notice op de zonneklep aan de bestuurderskant (over de sneeuwbanden)
- Twee notices op de zonneklep aan de bijrijderskant (over het afnemen van de targapanelen, en over het airbag systeem)
- "Unleaded fuel only" notice vrij duidelijk op het dashboard, plus nog eentje in het tankklepje.
- Welgeteld 6 stickers aan de binnenzijde van de motorkap (vervangingstermijnen voor luchtfilter, olie, oliefilter, distributieriem; een bericht dat de motor speciale koelvloeistof moet hebben; een waarschuwing dat de koelvloeistof onder hoge druk staat; informatiesticker over emissiebestrijdingssysteem, ontstekingstiming en klepspeling; en een informatiesticker over het vacuumsysteem met slangenlayout).

Ik heb geen owners manual nodig; alles staat al op de waarschuwings- en informatiestickers
quote:
Dit klopt zondermeer. Vorig jaar ook met RWD auto de kettingen achter. Heuvel af en remmen kon je vergeten. Vol gewicht op voorbanden zonder enige grip...
Precies... Eigenlijk kan je het heel logisch beredeneren: je hebt grip nodig voor 3 dingen:
- afremmen (voorwielen zijn hier het belangrijkst; die moeten dus eigenlijk altijd kettingen hebben).
- optrekken (alleen hier speelt FWD/RWD/AWD een rol; bij FWD en AWD volstaan kettingen op de voorwielen; bij RWD moeten je achterwielen).
- bochten maken (ook hier zijn de voorwielen het belangrijkst, tenzij je een erg overstuurde auto hebt).

Mijn advies is daarom:
FWD: alleen kettingen om de voorwielen
AWD: alleen kettingen om de voorwielen (tenzij hij erg overstuurt zonder kettingen achter, of je een el-cheapo AWD systeem hebt dat het koppel niet naar voren kan sturen zonder de achterwielen te laten slippen)
RWD: kettingen rondom

[ Bericht 1% gewijzigd door johnwoo op 25-11-2005 21:20:09 ]
pi_32581257
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 21:04 schreef PeuRac het volgende:

[..]

Je hebt het hier ook over een auto die in een aparte categorie ligt. Auto's met de motor achterin zijn in sneeuw en gladheid erg listig en ik zou idd daarbij ook aanraden om sneeuwkettingen rondom te doen
Ik heb eigenlijk nog nooit (behalve op echt kleine bergweggetjes waar geen vakantiegangers komen) auto's 4 kettingen zien gebruiken. Maar idd alle rwd auto's rijden kut met kettingen alleen op de achterwielen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_32581322
Ik zou sowieso nooit alleen kettingen op mn achterbanden gooien zoals eerder werd gesuggereerd. Heb liever ook grip op de voorwielen zodat er iig nog gestuurd kan worden...
  vrijdag 25 november 2005 @ 23:09:05 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32582476
In het BMW instructie-boekje staat voor de "normale "niet-vierwielaandrijvers; sneeuwkettingen alleen paarsgewijze op de achterwielen zijn toegestaan.

Overigens liggen die kettingen al jaren voor niets achter in mijn kofferbak, goeie winterbanden zorgen er eigenlijk voor dat je die dingen nooit nodig hebt. Alleen als je ingesneeuwd bent of op steile boereweggetjes heb je die dingen nodig.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_32582576
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 23:09 schreef Hyperdude het volgende:
In het BMW instructie-boekje staat voor de "normale "niet-vierwielaandrijvers, dat je de sneeuwkettingen alleen op de achterwielen moet toepassen.

Overigens liggen die kettingen al jaren voor niets achter in mijn kofferbak, goeie winterbanden zorgen er eigenlijk voor dat je die dingen nooit nodig hebt. Alleen als je ingesneeuwd bent of op steile boereweggetjes heb je die dingen nodig.
Wat heb je aan grip op je achterwielen als je op je voorwielen gewoon wegglijdt? LIjkt me dat in volgorde van belangrijk naar onbelangrijk dit toch wel de volgorde is: sturen, remmen, gassen....

sturen of remmen kan over gediscussierd worden...
pi_32582764
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 23:12 schreef Repeat het volgende:

[..]

Wat heb je aan grip op je achterwielen als je op je voorwielen gewoon wegglijdt? LIjkt me dat in volgorde van belangrijk naar onbelangrijk dit toch wel de volgorde is: sturen, remmen, gassen....

sturen of remmen kan over gediscussierd worden...
imho moet je altijd eerst remmen en dan sturen, in jouw volgorde ben je er zeker van dat je auto oncontroleerbaar wordt. Remmen, wachten totdat de auto balans gevonden heeft en dan pas sturen.

Je voorwielen glijden niet weg, omdat ze vrij draaien passen ze zich aan aan de snelheid van de auto en heb je dus altijd grip, tenzij je echt overdreven snel en abrupt instuurt. Maar bij gladheid is voorzichtigheid altijd geboden.
  vrijdag 25 november 2005 @ 23:24:38 #27
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_32582869
Zeg ik toch; winterbanden, die sturen goed genoeg.

Kettingen zijn voornamelijk voor tractie, als je gaat remmen met kettingen op je voorwielen ga je bergaf met je BMW/MB achterklep naar voren het ravijn in.
Hiero, ik woon in Zwitserland, heb je zelfs kans op een boete als je kettingen op de niet aangedreven wielen hebt (en niet op de aangedreven wielen) Dus kettingen op de aangedreven wielen/as of geen kettingen, andere combi's zijn niet toegestaan hiero, en iig. ook niet in Duitsland.

Altijd weer lachen die "Flachland-Alpiner" met hun gestuntel, gele nummerplaten en onbeschofte kids

Lees hier meer over de regeltjes en voorschriften in de div, Alpenlanden

[ Bericht 5% gewijzigd door Hyperdude op 25-11-2005 23:38:31 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 25 november 2005 @ 23:47:16 #28
46254 MewBie
Uitstellen is een gave.
pi_32583505
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:59 schreef Mauro het volgende:

[..]

Ja. En?
Vooruit maar weer

VV
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:55 schreef Herkauwer het volgende:
Volgens mij heeft het alleen nut op de aangedreven wielen
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 17:57 schreef PeuRac het volgende:
wat Herkauwer zegt.

pi_32586873
Denk eigenlijk dat voorwielen wel goed is bij AWD.

Bij sommige AWD's gebeurt het namelijk, dat als je achterwielen grip kwijtraken, dat je voorwielen veel meer aandrijving krijgen (en uiteraard vice versa). En omdat daar sneeuwkettingen opzitten dubbel zo goed dus...

Als je een AWD hebt die bijv. 35 voor 65 achter is, zou ik het op de achterwielen pleuren = voorwiel verliest grip = achterwiel heeft toch meer kracht...

Verder zijn kettingen best overbodig geworden door de extreem goeie sneeuwbanden van tegenwoordig, alleen in uitzonderlijke/extreme gevallen heb je ze nodig.

Edit:

Bij permanente 4x4 is het ook niet erg om sneeuwketting alleen voor of achter te pleuren. Als je ketting doorslipt slippen je achterwielen vrolijk mee. En aangezien je voorwielen niet doorspinnen, spinnen je ook niet (hoe weinig de grip ook is) aangezien de aandrijving "permanent is"... Je moet ook niet rally-style gaan rondrijden als een bezetene malloot, omdat er dan wel kans bestaat dat je je middendiff/viscose sloopt.

[ Bericht 11% gewijzigd door yup op 26-11-2005 02:13:11 ]
pi_32589965
Meeste 4x4's met beetje winterbanden hebben ook helemaal geen kettingen nodig, alleen moet je ze bij hebben omdat het op sommige plekken/momenten in de Alpen/andere bergketen verplicht is om met kettingen te rijden. En vroeger legde ik altijd de kettingen achter op mijn achterwiel aangedreven Volvo 240 break, dit geeft natuurlijk de meeste tractie en als je niet als een Schumacher door de bergen opvliegt heb je ook geen/weinig last van minder grip op de voorwielen (voor degene die dit zeiden: met kettingen rij je zowiezo stapvoets, dus dat heel verhaal over minder grip in bochten is redelijk overdreven)
pi_32589998
-dubbeltje- delete pls
  zaterdag 26 november 2005 @ 14:37:18 #32
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_32594816
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 23:24 schreef Hyperdude het volgende:
Zeg ik toch; winterbanden, die sturen goed genoeg.

Kettingen zijn voornamelijk voor tractie, als je gaat remmen met kettingen op je voorwielen ga je bergaf met je BMW/MB achterklep naar voren het ravijn in.
Hiero, ik woon in Zwitserland, heb je zelfs kans op een boete als je kettingen op de niet aangedreven wielen hebt (en niet op de aangedreven wielen) Dus kettingen op de aangedreven wielen/as of geen kettingen, andere combi's zijn niet toegestaan hiero, en iig. ook niet in Duitsland.

Lees hier meer over de regeltjes en voorschriften in de div, Alpenlanden
Bedankt voor de uitleg en het linkje.

P. (plattelandsalpinist in spé)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')