quote:
Het is een Amerikaanse auto... die lui houden van dat soort waarschuwingstekstjes overal. Ik tel:
- Een notice onder de zonneklep aan de bestuurderskant (dat de motor niet gelijk uit mag na het rijden ivm de turbo)
- Een notice op de zonneklep aan de bestuurderskant (over de sneeuwbanden)
- Twee notices op de zonneklep aan de bijrijderskant (over het afnemen van de targapanelen, en over het airbag systeem)
- "Unleaded fuel only" notice vrij duidelijk op het dashboard, plus nog eentje in het tankklepje.
- Welgeteld 6 stickers aan de binnenzijde van de motorkap (vervangingstermijnen voor luchtfilter, olie, oliefilter, distributieriem; een bericht dat de motor speciale koelvloeistof moet hebben; een waarschuwing dat de koelvloeistof onder hoge druk staat; informatiesticker over emissiebestrijdingssysteem, ontstekingstiming en klepspeling; en een informatiesticker over het vacuumsysteem met slangenlayout).
Ik heb geen owners manual nodig; alles staat al op de waarschuwings- en informatiestickers
![]()
quote:
Dit klopt zondermeer. Vorig jaar ook met RWD auto de kettingen achter. Heuvel af en remmen kon je vergeten. Vol gewicht op voorbanden zonder enige grip...
Precies... Eigenlijk kan je het heel logisch beredeneren: je hebt grip nodig voor 3 dingen:
- afremmen (voorwielen zijn hier het belangrijkst; die moeten dus eigenlijk altijd kettingen hebben).
- optrekken (alleen hier speelt FWD/RWD/AWD een rol; bij FWD en AWD volstaan kettingen op de voorwielen; bij RWD moeten je achterwielen).
- bochten maken (ook hier zijn de voorwielen het belangrijkst, tenzij je een erg overstuurde auto hebt).
Mijn advies is daarom:
FWD: alleen kettingen om de voorwielen
AWD: alleen kettingen om de voorwielen (tenzij hij erg overstuurt zonder kettingen achter, of je een el-cheapo AWD systeem hebt dat het koppel niet naar voren kan sturen zonder de achterwielen te laten slippen)
RWD: kettingen rondom
[ Bericht 1% gewijzigd door johnwoo op 25-11-2005 21:20:09 ]