abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32747093
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 07:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
wij mesten nog klassikaal rijtjes opdreunen terwijl de meester met de stok bepaalde dingen aanwees. daar leer je van, niet van ff op google kijken.
Als je iets zelf opzoekt blijft het veel beter in je hoofd zitten dan als je het domweg aanneemt van een leraar.
  vrijdag 2 december 2005 @ 07:47:40 #77
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32747111
je weet juist alle dingen nog die klassikaal werden opgedrund. ik weet nog altijd de eilanden van Indonesi"e zo op te noemen, "Java, Bali, Lombok, Sumbawa, Sumba, Flores, Timor,,,,,," of het bekende: 'Groningen HogezandSappermeer Zuidbroek Heiligerlee " gewoon omdat je dat in je hoofd gestampt kreeg. moderne leerlingen kunnen dat allemaal niet meer.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32747141
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 07:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
je weet juist alle dingen nog die klassikaal werden opgedrund. ik weet nog altijd de eilanden van Indonesi"e zo op te noemen, "Java, Bali, Lombok, Sumbawa, Sumba, Flores, Timor,,,,,," of het bekende: 'Groningen HogezandSappermeer Zuidbroek Heiligerlee " gewoon omdat je dat in je hoofd gestampt kreeg. moderne leerlingen kunnen dat allemaal niet meer.
Ja ok je hebt wel gelijk, maar ik bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat als je bijvoorbeeld een werkstuk moet maken, dat dat langer blijft hangen dan als je bijvoorbeeld een defenitie van iets geleerd krijgt. Daarom proberem ze je nu op het middelbaar zoveel mogelijk zelfstandig te laten doen.
  vrijdag 2 december 2005 @ 08:00:40 #79
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32747176
dat klopt , ik heb niks tegen werkstukken, maar voorl bij jonge kinderen moeten er rijtjes inhet hoofd gestampt worden als basis. Ik denk dat je op de lagere school al zou moeten beginnen met de naamvallen in het Duits en de topografie, net als vroeger. mensen moeten alle eilanden van Indonesi"e zo op kunnen dreunen vind ik. En als je jong alle Duitse rijtjes al klassikaal erin stampt is Duits veel minder een probleem in het voortgezet onderwijs.

Theorie erin stampen is de basis, de werkstukken vormen de verdieping.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32747199
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 08:00 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat klopt , ik heb niks tegen werkstukken, maar voorl bij jonge kinderen moeten er rijtjes inhet hoofd gestampt worden als basis. Ik denk dat je op de lagere school al zou moeten beginnen met de naamvallen in het Duits en de topografie, net als vroeger. mensen moeten alle eilanden van Indonesi"e zo op kunnen dreunen vind ik. En als je jong alle Duitse rijtjes al klassikaal erin stampt is Duits veel minder een probleem in het voortgezet onderwijs.

Daar sta ik voorledig achter. Ik vind trouwens zowiezo dat een taal al op een jonge leeftijd geleerd moet worden want een jonger kind neemt gewoon veel sneller een taal op (Het probleem daarbij is misschien dat ze de talen door elkaar gaan halen). En word topografie niet nog gewoon gegeven op de basisschool? (Ik weet niet is al een tijdje geleden....)
quote:
Doen ze dit trouwens niet in landen waar alles om presteren draait? (Dan bedoel ik dus de landen in het oosten)

[ Bericht 11% gewijzigd door sk888er op 02-12-2005 08:09:39 ]
pi_32755510
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 07:43 schreef sk888er het volgende:

[..]

Als je iets zelf opzoekt blijft het veel beter in je hoofd zitten dan als je het domweg aanneemt van een leraar.
Helaas weet je van dingen die je op internet opzoekt niet of ze waar zijn. En de meeste mensen nemen dat ook domweg aan, dus dat zorgt dat opzoeken zelfs slechter is.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_32756187
quote:
Op donderdag 1 december 2005 22:52 schreef Neuralnet het volgende:
De echte "stof" is voor het aantal vakken dat gevolgd moet worden best in orde, maar heel veel onderdelen zoals presenteren en kopiëren wil ik geen stof noemen.
En dat ligt dus met name aan de vakken Ckv, anw en maatschappijleer.
pi_32756811
quote:
dat klopt , ik heb niks tegen werkstukken, maar voorl bij jonge kinderen moeten er rijtjes inhet hoofd gestampt worden als basis.
Jij bent zo'n mannetje dat het liefst terug gaat naar voor de oorlog. De meeste losse rijtjes zijn zinloos. Indonesië is niet interessant, de Nederlandse provinces met hoofdsteden daarentegen wel. Duitse naamvallen zijn niet interessant, de Nederlandse grammatica echter wel. We zitten hier in Nederland, niet in het nazi-Duitsland dat jij graag zou zien. Ik geloof dat jij ook voorstander was om met die stok corrigerende tikken te geven en nog meer ouderwets leuks in andere topics. Ik hoop dat jij nooit onderwijskundige wordt.

Ik ben geen voorstander van losse rijtjes zonder associatie naar de werkelijkheid. Ik ben wel voor dat soort kennis in combinatie met een context. Ik weet de hoofdstad van Noord-Holland nog omdat de leraar ook heeft uitgelegd dat er tussen Haarlem en Amsterdam het oudste treintraject met de oudste stations in Nederland ligt.
quote:
En dat ligt dus met name aan de vakken Ckv, anw en maatschappijleer.
Ik zie profielwerkstukken anders wel degelijk terug in alle vakken.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32756908
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 15:37 schreef Neuralnet het volgende:

Ik zie profielwerkstukken anders wel degelijk terug in alle vakken.
Ik weet niet waar jij ze ziet, maar bij ons op school kan dat niet eens. Die vakken worden al afgesloten voordat je examen doet. (behalve ckv voor mensen met een CM profiel)
pi_32767932
quote:

Een van de weinige keren dat ik het grotendeels met je eens ben. Alleen dat van die Indonesische eilanden kennen begrijp ik niet. Ik weet dat jij vind dat ze een belangrijk deel van onze historie vormen, maar wat voor maatschappelijk nut heeft het tegenwoordig nog om ze uit het hoofd te kennen? Ik heb in mijn leven nog nooit in een situatie gezeten dat ik kennis over Indonesie nodig had. Kun je mij een situatie noemen waarin dat wel zo zou zijn?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  zaterdag 3 december 2005 @ 00:17:25 #86
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_32770360
Ik heb nog het rijtje koppelwerkwoorden op de basisschool uit m'n hoofd moeten leren . Duitse naamvallen echter.. .

Ik denk dat je gewoon de algemene kennis van de grammatica moet zien te verbeteren. Want als mensen daar de principes van inzien, gaat het leren van andere talen ook een stuk makkelijker.
  Moderator zaterdag 3 december 2005 @ 10:04:56 #87
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_32775188
quote:
Op vrijdag 2 december 2005 07:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je vergeet Winschoten...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_32775551
Yeh, gewoon minder zelf plannen, leraren moeten les geven en de boeken zuigen meestal.
pi_32775619
quote:

[..]

Jij bent zo'n mannetje dat het liefst terug gaat naar voor de oorlog. De meeste losse rijtjes zijn zinloos. Indonesië is niet interessant, de Nederlandse provinces met hoofdsteden daarentegen wel. Duitse naamvallen zijn niet interessant, de Nederlandse grammatica echter wel. We zitten hier in Nederland, niet in het nazi-Duitsland dat jij graag zou zien. Ik geloof dat jij ook voorstander was om met die stok corrigerende tikken te geven en nog meer ouderwets leuks in andere topics. Ik hoop dat jij nooit onderwijskundige wordt.
Lees het nog eens en ga je dan eens even diep schamen voor je uitspraken en je beledigende toon..

Inhoudelijk: we zitten hier niet in Nederland. We zitten in een al verregaand geglobaliseerde wereld.
Algemene kennis is belangrijk, en theorie blijft een van de manieren om daar een basis te krijgen.

'Dat zoeken we op' is géén alternatief voor parate kennis.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
pi_32783404
quote:
we zitten hier niet in Nederland.
Ga maar terug naar de domme school dan. Dit is nog altijd het Koningkrijk der Nederlanden. Het beste bewijs dat het niveau is gedaald kan men niet krijgen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_32783477
quote:

[..]

Alleen maar Nederlandse dingen willen leren, vind ik anders behoorlijk nazi.
pi_32783652
quote:

Andersom lijkt me beter. Werkstukken vormen de basis, theorie is de ondersteuning.

Leerlingen moeten ook een beetje verantwoordelijk worden. Dat ze de stof nodig hebben voor hun project en niet alleen omdat de meester dat zo leuk vindt.
pi_32784179
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 16:53 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Ga maar terug naar de domme school dan. Dit is nog altijd het Koningkrijk der Nederlanden. Het beste bewijs dat het niveau is gedaald kan men niet krijgen.
Fijn dat je je zelf voor schut zet, dat scheelt weer werk.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  zaterdag 3 december 2005 @ 18:03:15 #94
42940 Kang-He
Sklansky $$$ Millionaire
pi_32785205
Wat Neuralnet bedoelt is dat de huidige (basis)kennis over Nederland en het Nederlands nogal gebrekkig is. Dan lijkt het me zinvoller om daar aandacht aan te besteden in plaats van eilandjes in Indonesie.
pi_32785961
quote:
Op dinsdag 29 november 2005 17:29 schreef LedZep het volgende:
RU Groningen is naar mijn weten redelijk tevreden, vooral omdat de leerlingen mondiger zijn en meer iniatief tonen.
Bedoel je nou dat de RUG vindt dat het niveau van middelbare scholieren goed is? Dan moet je maar niet bij de Natuurkundefaculteit langs komen
pi_32787261
quote:
Alleen maar Nederlandse dingen willen leren, vind ik anders behoorlijk nazi.
Volgens mij waren de nazi's Duitsers.
quote:
Andersom lijkt me beter. Werkstukken vormen de basis, theorie is de ondersteuning.

Leerlingen moeten ook een beetje verantwoordelijk worden. Dat ze de stof nodig hebben voor hun project en niet alleen omdat de meester dat zo leuk vindt.
Welke basis? Je stuurt een leerling het internet op met de mededeling om een werkstuk over een bepaald onderwerp te maken zonder dat hij ook maar iets weet. Je laat hem aanklooien en vervolgens geef je het uit ellende maar een voldoende. Dat ben je dan ook verplicht, want er is geen kans geboden om het niveau te laten stijgen.
quote:
Fijn dat je je zelf voor schut zet, dat scheelt weer werk.
Iemand die niet eens weet in welk land hij zich bevindt is zo hersenloos dat hij het niet eens verdient om serieus genomen te worden.
quote:
Wat Neuralnet bedoelt is dat de huidige (basis)kennis over Nederland en het Nederlands nogal gebrekkig is. Dan lijkt het me zinvoller om daar aandacht aan te besteden in plaats van eilandjes in Indonesie.
Precies. En wie zich wel wilt verdiepen in andere culturen en landen gaat zelf maar (het liefst ter plekke) de sociologie der niet-Westerse samenlevingen bestuderen.
pi_32900818
Ik deed eerst nieuwe stijl (tweede fase) VWO met NT profiel en ging daarna van school om oude stijl VWO te doen (via staatsexamens) en de oude stijl was stukken pittiger. Ik schat 't niveauverschil op een jaar voor de exacte vakken en een halfjaar voor de talen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')